Toon posts:

Asus 7800GT powermanagement/fan speed

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van de week een Asus 7800GT gehaald.
Helemaal tevreden over performance en stabiliteit.
MAAR de fan blijft op volle toeren draaien. En dan bedoel ik maximaal toeren op waarschijnlijk iets van 5 a 6000rpm

Case:
M'n "oude" Leadtek 6600GT in m'n PC => de fan schakelt automatisch lager mbv Expert tool
M'n nieuwe Asus 7800GT in dezelfde PC => de fan blijft op volle toeren draaien.

Rivatuner geinstalleerd en fan aanpassing => geen verschil.
Coolbits erbij => geen verschil
Installatie omgedraaid => geen verschil
Asus drivers + smartdoctor => geen verschil

Van ellende zit nu m'n "oude" 6600GT weer in m'n PC.

Ik heb gebeld naar de winkel en hij wordt waarschijnlijk omgeruild wanneer ik zelf volgende week langs ga. Wat is nu wijsheid: Omruilen voor weer een Asus 7800GT of een andere 7800GT (leadtek bijvoorbeeld) nemen?
Met andere woorden:
1 -- Wat hoor ik van een Asus EN7800GT te verwachten?
a. Fan zakt altijd in toeren na opstarten (temperatuur gestuurd?)
b. Fan zakt alleen in toeren met behulp van extra tool ala Expert tool/Riva tuner
c. Fan draait altijd op volle toeren (kan me niet voorstellen)

2 -- Is er verschil tussen verschillende 7800GT's wat betreft fan toerental?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 01:50 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:27
Welk type 7800GT is het? Die nieuwe blauwe versie met led-cooler? Als dat zo is, dan is het volgens mij normaal dat de fan veel geluid maakt. De 6800GT van Asus had hetzelfde probleem met eenzelfde fan die niet te regelen was, voor zover ik me kan herinneren.
De 7800GT's die gebaseerd zijn op het reference design hebben een fan die in 2D mode langzamer draait dan in 3D mode.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad die nieuwe blauwe versie met led-cooler.

Ik heb trouwens de fan van de 7800GT getest door 'm aan te sluiten op de 2 pinnen op de Leadtek 6600GT (terwijl de Leadtek in de PC zit).
En dan gaat de fan van de 7800GT wel zachter draaien na laden Expert tool.
Het gaat dus om de aansturing van de fan. De fan van de 7800GT zelf is dus goed.
Hij krijgt alleen geen signaal om zachter te gaan draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 23:31 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een grote kick maar gerechvaardigd omdat ik met een zelfde probleem lijk te zitten.

Ook ik heb een EN7800GT, bij mij zit ie in een Asus A8N-E moederbord. De fan van de kaart draait bij het aanzetten van de PC op 100% totdat windows is geladen. Zodra het windows inlog scherm tevoorschijn komt zakt de snelheid van de fan in naar ongeveer 50%. Als ik een game opstart zie je de temperatuur omhoog schieten: de fan gaat nooit harder draaien. Het gevolg is vroeg of laat oververhitting waardoor games en soms de gehele PC vast lopen.

Ik heb net smartdoctor geinstalleerd en de fan op "auto" gezet. Dit lijkt het probleem te verhelpen. Ik 3d games gaat de fanspeed omhoog wanneer de kaart warmer aan het worden is. Sluit je het belastende programma af dan daalt de snelheid van de fan.

Dit lijkt me zelf niet helemaal normaal. Het betekent namelijk dat je de kaart niet zonder Asus Smartdoctor kunt gebruiken zonder behoorlijke kans op oververhitting. Bij mij draait de kaart standaard in Windows dus niet op 100%.

Ik heb de nieuwe versie (met blauwe cooler). Overigens is dit mijn 2e 7800GT al. De vorige is RMA gegaan omdat deze ook voor vastlopers zorgde (ik kom net achter het temperatuur probleem).

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 02-02-2006 21:37 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:43

jasjenl

Liab A Tymo

Mijn tip: haal een Zalman vf700 en vervang die standaard koeler op je 7800gt. Die Zalman kun je gerust altijd op hetzelfde toerental laten draaien want zeker op 5 volt is ie onhoorbaar stil en koelt hij een 7800gt uitstekend (ik spreek uit eigen ervaring).

• Bor

Bor

Ik ben niet van plan de stock cooler van mijn net nieuwe 7800GT te gaan halen om daarmee alle kans op garantie te verliezen.

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09-2025
Heb de moeite genomen op ff te painten want ik had eenzelfde probleem. Simpel fancontrollertje & een 1/2 3 pinskabeltje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooms0172/gtxfan.jpg

Heb m'n GTX fan (NvSilencer weliswaar) nu aan de fancontroller hangen, 5-11V, 5V in de desktop, 11V tijdens gamen, vind 't heerlijk.

• Bor

Bor

Inmiddels een update:

Ik heb inmiddels contact gehad met Asus duitsland (ik werd daarheen verwezen door Asus nederland). De kaart zou helemaal niet moeten throttlen of zelfs kunnen throttlen maar altijd op 100% moeten draaien. Asus.de gaf mij aan dat smartdoctor eigenlijk niet geschikt / ondersteund is voor deze kaart.

Dit is nu de 2e nieuwe kaart die bij mij dezelfde problemen geeft. Iemand een idee of hetzelfde probleem? Ik gebruik de kaart op een A8N-E moederbord.

Verwijderd

Is het geen optie om de stekker van je koeler aan te sluiten, op de casefan-aansluiting :)

die is als het goed is te regelen met speedfan :)

• biobak
Bor de Wollef schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:24:

Dit is nu de 2e nieuwe kaart die bij mij dezelfde problemen geeft. Iemand een idee of hetzelfde probleem? Ik gebruik de kaart op een A8N-E moederbord.
- Als je de Forceware drivers verwijdert (ook met DriverCleaner) en dan de pc uit en aanzet, heb je dan nog steeds dit probleem? Als ik Forceware verwijder en ik zet mijn pc uit en weer aan, dan draaien in Windows de fans op mijn videokaarten constant op 100%. Na de installatie van Forceware draaien de fans op idle 38% en onder full load 60% oid.

- Met Rivatuner kun je tegenwoordig de fanspeed regelen. In elk geval bij reference kaarten. Je kunt dan kiezen tussen Auto en Manual. Daar kun je dan instellen dat de fan voortdurend op 100% moet draaien.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-02 09:39
Ondanks dat dit topic al tijdje dood is wil ik het toch nog even heropenen. Is er al nieuws over dit probleem?

Ik ben even aan het speuren geweest omdat ik met hetzelfde probleem zit (ongeveer).

Na installeren van de drivers valt mijn fan terug naar ongeveer 40% wanneer ik in windows kom. Volgens mij gaat deze in games niet harder draaien en wordt me kaart dus ineens 15 graden warmer. Als het normaal is dat de fan constant 100% draait (zoals Asus zegt) is dit toch wel erg belachelijk. Hij maakt dan meer herrie dan nodig en waarom zou hij dan in hemelsnaam terug vallen als ik de drivers wel installeer?

Iemand hier ook ervaring mee? nieuws over? |:(

there's no tweak without the tweaker

• Bor

Bor

Nee, mijn fan draait nog steeds op 40% en gaat nooit harder draaien (tenzij je dit met profielen gaat regelen in rivatuner). Hierdoor word de kaart snel te warm. Ik hoor dus ook graag of er meer mensen met hetzelfde probleem zijn.

Hoe gaan de andere merken hier mee om? Draaien die fans wel op full speed? Wisselen die fans wel van snelheid onder belasting? Ik krijg het idee dat het een technisch probleem is met de EN7800GT kaarten bijna.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 21-02-2006 11:39 ]

• virtualJac
Bor de Wollef schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:32:
Nee, mijn fan draait nog steeds op 40% en gaat nooit harder draaien (tenzij je dit met profielen gaat regelen in rivatuner). Hierdoor word de kaart snel te warm.
Ja... en pik je dit? Ik vind dit niet echt normaal, het is niet dat dit kaartje niks kost, dan mag je best wat tegemoetkoming verwachten van ASUS.

Je hebt dus een paar opties als ik het goed begrijp:
- koeler vervangen (garantie kwijt)
- asus smart doctor (met behulp van een **** programmatje wat ASUS afraad je fan regelen)
- je drivers niet installeren (zodat hij altijd 100% draait en hoop herrie maakt :? )
- met extern proggie zoals rivatuner profielen gaat regelen (wat bij sommigen niet werkt)

Heeft iemand hier al iets aan proberen te doen? Ik denk dat mijn kaartje maar terug gaat en er een niet-blue-led-edition mijn richting op komt.

• Bor

Bor

Hoe lang heb je het kaartje inmiddels al? De meeste shops zullen het niet zo maar terug nemen na bv een aantal weekjes ben ik bang.

Contact met Asus verloopt erg moeizaam. Het enige aanspreekpunt is het Asus callcentre in Duitsland waar al snel bleek dat ik over meer kennis beschik dan de betreffende service medewerker. Daar loop je al snel vast. Asus reageert verder totaal niet op e-mails. In tussen is mijn hele pc nagekeken (zowel door mij zelf als de leverancier) om invloed van bv een defect ander onderdeel uit te sluiten.

• biobak
Je kunt nog overwegen eerst een dump te maken van de bios van je kaart, die met Nibitor op het gebied van fanspeed aan te passen en vervolgens weer in je kaart te flashen. Maar dat is wel risky business en garantie ben je ook kwijt als het misgaat.

• Bor

Bor

Hoe zit dat met andere 7800GT kaarten dan? Regelt bv een MSI kaart zijn fanspeed zelf of draait deze wel op 100%? Is het gewoon een designfout in de Asus 7800GT blue led edition of een algemeen 7800GT "iets".

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:51
ik hoor mij gtx niet :o

asus extreme 7800gtx

• Bor

Bor

blubbers schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:14:
ik hoor mij gtx niet :o

asus extreme 7800gtx
Nee, mijn 7800GT hoor ik ook niet tot nauwlijks en daar schuilt nou juist het probleem ook grotendeels: de fan draait niet hard genoeg om de kaart te koelen lijkt het.

• blubbers
mijn graka word 30-45 graden celcius.

• Bor

Bor

30-45 graden celcius met de stock cooler? Weet je wel zeker dat je die temperatuur goed uitleest (met welke tool bv)? Mijn 7800GT is al 35C bij normale toepassingen (bijna idle) en gaat onder belasting rustig naar de 80C.

Edit: lees nu pas dat je een GTX hebt welke ook een dual slot cooler heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 21-02-2006 20:27 ]

• blubbers
ik lees het af met de software van nvidia die erbij zat.

ja sorry het is ook zo'n 35graden hoor na par uurtjes gamen 45 graden..

ik heb wel een vrij koude kamer hoor :)

• Bor

Bor

Anyway, een dual slot gecoolde GTX kun je ook niet echt vergelijken met de stock gekoelde GT.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 11:08

SpeedBart

Futurama 0wnage

Heb je de asus tool al gebruikt? Staat als het goed is op de cd.

/edit

ASUS Smart Doctor version 4.80 moet je hebben, daar kun je alles mee aansturen

hier te vinden:

http://dlsvr02.asus.com/p...a/Utility/SmartDoc480.zip

Ik zie wel dat je die al hebt maar als het goed is kun je handmatig in die tool de snelheid aanpassen in percentages e.d.

Ik heb zelf een leadtek 7800 gt extreme edition maar ik had liever een asus gehad, kwam er te laat achter dat die ook verkrijgbaar was bij de shop...
Die klokt automagisch terug inderdaad..

[ Voor 101% gewijzigd door SpeedBart op 21-02-2006 20:43 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• virtualJac
SpeedBart schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:39:
Heb je de asus tool al gebruikt? Staat als het goed is op de cd.

/edit

ASUS Smart Doctor version 4.80 moet je hebben, daar kun je alles mee aansturen

hier te vinden:

http://dlsvr02.asus.com/p...a/Utility/SmartDoc480.zip

Ik zie wel dat je die al hebt maar als het goed is kun je handmatig in die tool de snelheid aanpassen in percentages e.d.

Ik heb zelf een leadtek 7800 gt extreme edition maar ik had liever een asus gehad, kwam er te laat achter dat die ook verkrijgbaar was bij de shop...
Die klokt automagisch terug inderdaad..
Als ik me niet vergis raadde ASUS zelf dit programma af. En zei dat dit niet geschikt was voor deze graka B)

• Bor

Bor

Klopt virtualJac, Asus Duitsland vertelde mij glashard dat Smartdoctor niet ondersteund word voor deze grafische kaart De tool was er simpelweg niet geschikt voor. Daarnaast is het ook erg onstabiele brakke software maar da's weer wat anders.

Automatisch terugklokken klinkt verder leuk maar is weinig practisch. De kaart doet dit namelijk pas bij 115 C terwijl de kaart bij 80+ C al problemen heeft. Overigens lopen de lopende apps ook gewoon vast bij terugklokken hoor. Het is meer een soort thermische beveiliging.

[ Voor 38% gewijzigd door Bor op 21-02-2006 21:01 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:43
Ik heb een ASUS EN7800GT (blue led versie). Ik draai totaal geen Asus software. Ik heb dus alleen de standaard nVidia drivers.

Het klopt idd dat de kaart op 100% fan zal draaien tot je Windows in gaat. Dan neemt de driver namelijk de controle van de fan over en zal hem voor 2D mode langzaam laten draaien. Zodra ik een spel opstart gaat de fan weer op vol vermogen los. Ook een paar minuten na het afsluiten van het spel zal de fan op volle toeren blijven draaien. Dit is standaard gedrag.

Aangezien jij je fan met de hand wel kan regelen is er in principe niets mis met je kaart. Er is dus een software probleem. Draai je toevallig speedfan? Die heeft er namelijk een handje van om fans te gaan controllen ook al vraag je daar niet om. Ook andere fan controller tools kunnen de fan van je kaart aansturen. Als deze dat doen, maar dit niet baseren op de temp van je kaart heb je je probleem gevonden.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Bor

Bor

Volgens Asus duitsland moet de fan op de kaart in alle gevallen 100% blijven draaien. Bij mij doet hij dat niet, bij mij gaat hij ook niet sneller draaien wanneer ik een 3d applicatie op start (tenzij ik het niet gesupporte smartdoctor ga draaien). De fanspeed van de EN7800GT word NIET bepaald aan de hand van de kaart temperatuur. Dit is ook door Asus bevestigd.

Speedfan of andere fan control applicaties draai ik normaal niet maar op dit moment wel omdat dat de enige manier is om de fanspeed te regelen (de fan draait anders altijd op 40%).

Op wat voor moederbord draai je de kaart overigens?

Ik kan trouwens geen nieuwe firmware voor de kaart vinden. Is er nooit een nieuwe firmware uitgebracht?

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 22-02-2006 11:56 ]

• virtualJac
ShadowLord schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:38:
Ik heb een ASUS EN7800GT (blue led versie). Ik draai totaal geen Asus software. Ik heb dus alleen de standaard nVidia drivers.

Het klopt idd dat de kaart op 100% fan zal draaien tot je Windows in gaat. Dan neemt de driver namelijk de controle van de fan over en zal hem voor 2D mode langzaam laten draaien. Zodra ik een spel opstart gaat de fan weer op vol vermogen los. Ook een paar minuten na het afsluiten van het spel zal de fan op volle toeren blijven draaien. Dit is standaard gedrag.

Aangezien jij je fan met de hand wel kan regelen is er in principe niets mis met je kaart. Er is dus een software probleem. Draai je toevallig speedfan? Die heeft er namelijk een handje van om fans te gaan controllen ook al vraag je daar niet om. Ook andere fan controller tools kunnen de fan van je kaart aansturen. Als deze dat doen, maar dit niet baseren op de temp van je kaart heb je je probleem gevonden.
Dit klinkt een stuk beter idd. Ik ben me mobo aan het vervangen en installeer daarna windows MCE 2005 NL. Hoe is jou setup nu precies dan? Bij mij dus als volgt: --> Schone windows installatie (dus geen drivers etc.). Dus alleen de nVidia drivers van de site van nVidia halen en de rest achterwege laten? Welke drivers zijn dit precies? (heb geen speedfan of andere fan controller tools installed)

• ShadowLord
Ik heb de EN7800GT in een Shuttle SN25P zitten. Dit is een nForce 4 bordje. Ik draai gewoon de standaard drivers van nVidea. Ik heb dus eerst Windows Xp SP2 geinstalleerd, toen alle drivers. Daarvan zijn hier van toepassing de nForce drivers: zonder IDE, sound en netwerk (geen hardware firewall en access manager). Sound gaat namelijk via de VIA Envy drivers. De IDE en netwerk drivers staan bekend om hun problemen.

Voor de vid kaart draai ik gewoon de nieuwste ForceWare (81.98). Voor de rest laat ik alle case fan's door de BIOS besturen en de kaart fan door de Windows drivers. Ik draai dus helemaal geen fancontrole tools. De kaart werkt zoals hierboven beschreven. 100% bij opstarten, langzaam bij Windows 2D, 100% bij 3D games. De regeling is NIET temperatuursafhankelijk: zodra de kaart in 3D mode gaat, gaat de fan vol aan.

Als jou kaart dat niet doet is er 99% zeker wat aan de hand met je software en niets met de hardware.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Bor

Bor

Ik ben van mening dat de fan inderdaad naar 100% moet gaan bij 3d toepassingen. Volgens Asus is dat echter niet de default / juiste werking van de kaart. :?

• RadiQal
  • Laatst online: 22-05-2024
Wow hij wordt toch geen 100 C neem ik aan? Dan kan je je GraKa beter gebruiken als een thermische kookplaat o.i.d.
Zou je niet eens terug kunnen gaan naar de shop waar je 'm gekocht hebt?? Misschien hebben hun het al vaker gehoord,

MVG, Bas

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Bas Odenhoven schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:43:
Wow hij wordt toch geen 100 C neem ik aan? Dan kan je je GraKa beter gebruiken als een thermische kookplaat o.i.d.
Zou je niet eens terug kunnen gaan naar de shop waar je 'm gekocht hebt?? Misschien hebben hun het al vaker gehoord,

MVG, Bas
Op die cooler hangt er een plastiekje
Dit moet je er namelijk afdoen -> probleem opgelost!! ;)

• Bor

Bor

dieter87 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:48:
[...]

Op die cooler hangt er een plastiekje
Dit moet je er namelijk afdoen -> probleem opgelost!! ;)
Kun je dat nog eens uitleggen iets duidelijker uitleggen? Bedoel je een sticker of iets anders?

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 22-02-2006 23:10 ]

• virtualJac
Bor de Wollef schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:07:
[...]

Kun je dat nog eens uitleggen iets duidelijker uitleggen? Bedoel je een sticker of iets anders?
[topicLevendHoudend]Ja... ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld[/topicLevendHoudend]

• T-CM11
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb een MSI 7800GT.
100% fan bij opstart > bijna onhoorbaar in Windows (42°C) > Luider bij full load (3D game), maar zeker nog geen 100% (52°C).
Standaard Nvidia drivers 81.98 - Stock fan - geen overclock

• Bor

Bor

Subtiel kickje: dieter87, zou je nog eens goed kunnen uitleggen wat je precies bedoelt? Of is er iemand anders die weet wat hier is bedoeld?

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 27-02-2006 20:46 ]

• virtualJac
Bor de Wollef schreef op maandag 27 februari 2006 @ 19:31:
Subtiel kickje: dieter87, zou je nog eens goed kunnen uitleggen wat je precies bedoelt? Of is er iemand anders die weet wat hier is bedoeld?
Aangezien ik al heel veel mensen tegen ben gekomen met dezelfde problemen lijkt me toch dat hier actie ondernomen moet worden. Deze high-end VGA kaart functioneert niet naar behoren en hier zal toch iets aan gedaan moeten worden. Iemand al nieuws met betrekking tot deze "bug" of contact gehad met een normaal aanspreekpunt van ASUS?

• Bor

Bor

Ik heb wederom contact opgenomen met Asus support via het forumulier op hun site -> geen antwoord gekregen. Asus support Duitsland kwam wederom met het zelfde verhaal: smartdoctor niet supported, fan moet altijd 100% draaien.

Overigens loopt er nu een topic van iemand die twijfeld tussen een leadtek en een asus 7800GT. Daar post iemand dat zijn Asus EN7800GT de fan op 28% bij 2d en 43% bij 3d laat lopen. Dat doet de mijne ook op dit moment zonder smartdoctor of rivatuner. Na die 43% gaat hij nooit meer hoger met een voorspelbaar resultaa: oververhitting. Dit terwijl de termperatuur in de kast gewoon normaal is (iets boven kamer temperatuur).

Een echt normaal / goed aanspreekpunt van Asus heb ik nooit kunnen vinden. Je word er van het kastje naar de muur gestuurd.

Overigens heb ik ook de kaart nog eens goed bekeken en gezocht naar iets wat als "platiekje" kan doorgaan (zoals hier eerder werd gemeld): niets gevonden.

Heb je zelf al contact opgenomen met Asus support Duitsland?
Zijn de mensen met dezelfde problemen GoTters (en waarom posten ze hier dan niet)?

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 08-03-2006 11:04 ]

• virtualJac
Ik heb op verschillende forums, topics etc etc. deze dingen gelezen. Niet iedereen is natuurlijk actief op GoT.

Morgen ben ik aanwezig op mijn stage bedrijf (wat tevens een winkel in computer hardware/software is.) Ik zal via hun een aanspreekpunt proberen te vinden met Asus, aangezien dat een leverancier is van mijn stagebedrijf. Als ik hier geen gehoor krijg probeer ik mijn kaart om te ruilen voor een ander, aangezien ik hem nog maar paar weekjes geleden aangeschaft heb.

Verwijderd

ik heb ook een asus en7800GT bleu led. Die van mij draait volle toeren tijdens opstarten, daarna minder tijdens windows en weer ietsje meer tijdens 3d. Als ik met rivatuner kijk dan zie ik ongeveer zo'n waardes staan: 38% bij 2D en 48% bij 3D. Weet zo de preciese waardes niet meer maar dit zit er niet ver vanaf. Dus ook die van mij draait nooit 100%?!?! D8 dat dit gewoon zo hoorde??

• Bor

Bor

Volgens Asus hoort dat niet zo. De fan hoort niet in snelheid af te nemen. Bij mij is dat ook goed merkbaar want na een paar minuten Fear op 1600x1200 4xAA is de GPU al te warm en loopt de applicatie vast (deze applicatie heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd) wat niet gebeurt wanneer ik met rivatuner de fan op 90 of 100% zet.Ga ook maar na, de fan heeft op 43 % lang niet de koelingscapacteit die hij op 100% heeft. Hij draait nog niet eens op halve toeren.

• ShadowLord
Mijn kaart is inmiddels ook 'vreemd' gaan doen. De fan blijft nu continu op 100% draaien, ook in 2D mode. Das dus behoorlijk irritant want hij zit in een Shuttle en staat op m'n bureau. Ik heb zelf nog niet helemaal gekeken waarom hij dat nu doet, maar ik vermoed dat het een driverprobleem is.

De kaart gaat namelijk helemaal niet terug. Als er een app zou draaien die een 3D surface gebruikt dan zou die toch even terug moeten gaan tijdens opstarten voor die app kan starten.

• Bor

Bor

Volgens Asus is de EN7800GT kaart niet in staat zelf de fanspeed te regelen. Deze zou altijd op 100% moeten blijven staan (2 mensen bij Asus Duitsland bevestigden dit). Ik kan dat alleen voor elkaar krijgen wanneer ik geen enkele driver installeer.

Voor de mensen met problemen is het misschien handig wat informatie te verzamelen:

Moederbord: Asus A8N-E
Bios versie: 1011
Peglink mode: disabled
Driver (Asus / Nvidia) + versie: Nvidia 81.98
Fanspeed bij opstarten: 100%
Fanspeed na laden driver: 28%
Fanspeed in 3d: 43%
Temperatuur problemen: ja

Fanspeed kun je met o.a. rivatuner checken. Let wel: het is belangrijk bovenstaande lijst in te vullen zonder dat je de fanspeed zelf met een app als rivatuner gaat forceren.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 09-03-2006 10:59 ]

Verwijderd

zou mooi zijn als ik hem terug zou kunnen sturen en dan met een beetje bijbetaling een 7900GT terug kan krijgen!! :P
Ga eens kijken wat het bedrijf ervan zegt.

EDIT:

Mobo: asus a8n32-sli deluxe
Bios: 0709
driver: de nieuwste final driver volgens mij is dat 81.98
fanspeed opstarten: 100%
2D: 28%
3D: 48%
Weet de echt preciese waardes hier op het moment niet. zal vanavond eens kijken.
Zal ook eens kijken ofdat ik temp problemen heb. Idle is ie sowieso 43-44 graden.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 11:01 ]

• ShadowLord
Bor de Wollef schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:57:
Volgens Asus is de EN7800GT kaart niet in staat zelf de fanspeed te regelen. Deze zou altijd op 100% moeten blijven staan (2 mensen bij Asus Duitsland bevestigden dit). Ik kan dat alleen voor elkaar krijgen wanneer ik geen enkele driver installeer.

Voor de mensen met problemen is het misschien handig wat informatie te verzamelen:

Moederbord: Asus A8N-E
Bios versie: 1011
Peglink mode: disabled
Driver (Asus / Nvidia) + versie: Nvidia 81.98
Fanspeed bij opstarten: 100%
Fanspeed na laden driver: 28%
Fanspeed in 3d: 43%
Temperatuur problemen: ja

Fanspeed kun je met o.a. rivatuner checken. Let wel: het is belangrijk bovenstaande lijst in te vullen zonder dat je de fanspeed zelf met een app als rivatuner gaat forceren.
Ik zit nu even via remote desktop, dus kan nu niets doen (geen display adapter detected :+ ). maar waar in RivaTuner kan ik de fanspeeds en al die andere gegevens uitlezen?

Verwijderd

ook ik heb een ASUS 7800 GT kaart in mijn bezit gehad. De fan van deze kaart draaide in alle gevallen 100%. Ik heb alle drivers en tweakprogjes geprobeert maar zonder resultaat. Ik heb deze eerst nog omgeruild voor een andere ASUS 7800 GT, maar ook bij deze draaide de fan altijd op 100%. Ik heb de kaart gelukkig na 1 week terug mogen geven aan de leverancier met de mededeling dat deze gewoon te luidruchtig was voor mijn smaak.

Het is echt een probleem met deze kaart wat in de vorige berichten al uitvoerig is beschreven en persoonlijk vind ik dat ASUS hier actie op moet ondernemen of iig iets moet vermelden op hun website, want de kaart maakt echt overdreven veel herrie.

• Bor

Bor

Helaas wil Alternate mijn kaart niet terugnemen zonder een bericht van Asus dat dit inderdaad een probleem met de kaart is. Jullie raden het al: aan de kant van Asus zwijgt men aan alle kanten. Mijn e-mail worden niet meer beantwoord, bellen geeft elke keer dezelfde uitkomst. Ik word er echt niet goed van. Bij iedereen doet de kaart gewoon wat anders?! Dit is tot nu toe onder te verdelen in de volgende categorien:

- fan loopt altijd 100$ (correcte werking volgens Asus duitsland)
- fan loopt op 28% in 2d en 43% in 3d
- fan loopt op ongeveer 28% in 2d en past zich aan aan de temperatuur in 3d.

Verwijderd

Best vreemd dat ze de kaart niet terug nemen bij alternate. ik ben daar juist erg goed geholpen en ze namen de kaart zonder problemen weer in. ik vind het ook raar dat alternate wil wachten op een bericht van ASUS. Ik heb nu al twee kaarten daar terug gebracht dus ze zullen zelf toch ook wel begrijpen dat er iets niet goed is met die kaarten.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien beetje offtopic, maar als je probeert de power van je videokaart te managen door hem lager te klokken en de fanspeed naar beneden schroeft, gaat dan ook automatisch het voltage naar beneden waardoor hij minder stroom verbruikt? Of is het hetzelfde voltage voor lagere snelheid?

• Bor

Bor

Eh, ik zie niet in waarom je een nieuwe kaart uberhaubt zou willen underclocken.

Alternate stelt dat de kaart niet meer uitval heeft dan een vergelijkbare andere kaart en dat men daarom eerst een min of meer officieel bericht van Asus wil ontvangen waar ik dan zelf weer voor moet zorgen. Ik ben niet zo tevreden over die manier van problemen oplossen eigenlijk.

[ Voor 65% gewijzigd door Bor op 12-03-2006 18:32 ]

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 20:59
Heb ongeveer een soort gelijk probleem. De fan loopt of fullspeed tijdens opstarten van windows waarna hij in windows soms direct terug valt naar ca 20% (temp ca 40C idle) of hij blijft full speed na opstart maar valt heeeeeel langzaam terug naar de 20% wat wel minimaal 15 minuten duurt.

Het is overigens wel zo dat hij altijd harder gaat zodra ik een game opstart. Zodra ik de game afsluit gaat hij weer langzaam zachter. Het maakt helaas niets uit of ik een fanmanagement of smartdoctor of helemaal niets installeer. Fenomeen blijft hezelfde, ene keer gaat fan direct terug naar 20% na opstart andere keer duurt het 15minuten.

Denk dat ik toch maar een zalman monteer want ook in idle (20%) blijft hij redelijk goed hoorbaar.

• Bor

Bor

Het zeer langzaam droppen in fan frequentie lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet goed. Het is ook de eerste keer dat ik dat hoor moet ik zeggen.

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 08:54
Ik heb hier ook last van en volgens mij elk 7800GT gebruiker. Heb zelf een Asus N7800GT.

Heb via google wel een topic gevonden die uitlegt hoe je het op kan lossen, helaas alleen hardwarematig. Rivatuner of andere programma's kunnen het dus niet op lossen.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=170618

Het ligt aan een transistor(q524) die moeite heeft met het aansturen van de fan en die moet je eraf halen en dan solderen. Lees het maar even door.

Hier een plaatje ervan:

Afbeeldingslocatie: http://www.jzelectronic.de/jz2/User_Images/7800gt-fan.jpg

Ik durf het zelf niet te doen, ik ga geen 300 euro weggooien als het mislukt. Al hoewel ze beweren dat het bij iedereen gewerkt heeft.
Ik heb de kaart al ongeveer 3 maanden van salland automatisering, ik kan het vast niet meer terugsturen he?

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-02 02:14
Yanik schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:49:
Ik heb hier ook last van en volgens mij elk 7800GT gebruiker. Heb zelf een Asus N7800GT.

Heb via google wel een topic gevonden die uitlegt hoe je het op kan lossen, helaas alleen hardwarematig. Rivatuner of andere programma's kunnen het dus niet op lossen.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=170618

Het ligt aan een transistor(q524) die moeite heeft met het aansturen van de fan en die moet je eraf halen en dan solderen. Lees het maar even door.

Hier een plaatje ervan:

[afbeelding]

Ik durf het zelf niet te doen, ik ga geen 300 euro weggooien als het mislukt. Al hoewel ze beweren dat het bij iedereen gewerkt heeft.
Ik heb de kaart al ongeveer 3 maanden van salland automatisering, ik kan het vast niet meer terugsturen he?
garantie is toch wel meer dan 3 maanden

• ShadowLord
OK, ik heb eindelijk m'n kaart even kunnen checken and guess what... RivaTuner geeft netjes aan dat de fan op 28% draait in 2D en 43% in 3D mode... Alleen jammer dat de fan gewoon volle toeren doorgaat :s

Dus het zou best kunnen zijn dat die transistor in thermal protection mode blijft plakken. Kaart is ook wat warmer de laatste tijd (47 graden in 2D mode). Dus kan best zijn dat hij vind dat ie mar op 100% moet overriden.

Ik zal binnenkort weer eens verderexpirimenteren.

Edit: Even verder gekloot. De kaart wordt 70 graden in 3D mode - de fan blijft aangestuurd worden op 43 procent. Vrij laag dus. Heb m'n kast nu open zodat de kaart koeler wordt (43 graden nu) en de fan zou al terug gethrotteled moeten zijn volgens rivatuner, maar doet dat niet.

Met rivatuner de fan bijregelen maakt ook geen verschil. Alleen nog even Smartdoctor proberen anders weet ik zeker dat het regelcircuit duidelijk in thermische protectie mode blijft hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door ShadowLord op 13-03-2006 20:16 ]

• virtualJac
Vandaag met mijn kaart terug geweest naar de technische dienst op mijn stage bedrijf. Deze zijn het met me eens en gaan nu bedrijfsmatig proberen contact te zoeken met ASUS. Ik houd jullie op de hoogte.

• Bor

Bor

jaaoie17 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:13:
[...]

garantie is toch wel meer dan 3 maanden
Garantie wel maar ik denk dat veel EN7800GT gebruikers de kaart liever om zouden ruilen voor een andere 7800GT (daar ben ik zelf een van) gezien de problemen die zij met de kaart hebben. De meeste bedrijven gaan echt moeilijk doen wanneer je voorsteld iets te ruilen voor een ander type, of dit nu na een week is of 3 maand.
Vandaag met mijn kaart terug geweest naar de technische dienst op mijn stage bedrijf. Deze zijn het met me eens en gaan nu bedrijfsmatig proberen contact te zoeken met ASUS. Ik houd jullie op de hoogte.
Zou je misschien kunnen / mogen vertellen welk bedrijf dit is en of dit contact ook nuttig zal kunnen zijn voor andere mensen met dezelfde problemen?

[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 14-03-2006 13:05 ]

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 08:54
Heb salland gemailed en ze zeggen dat ik maar 80% terug kan krijgen van het factuur bedrag als ik een vervanger wil, wanneer ik het ter RMA aanbiedt dan moet ik 4 weken of langer wachten en sturen ze het naar de leverancier.
Had ze ook gevraagd of ze zelf andere 7800GT's konden testen, maar dat kunnen ze niet doen.
Geachte heer,

Helaas kunnen wij geen voorradige videokaart testen, dit ivm het
verbreken van verzegelingen.
Indien u overstapt op een andere kaart krijgt u 80% van het
factuurbedrag terug.
Als u de kaart ter RMA aanbiedt gaat deze naar de leverancier en bent u
hem waarschijnlijk 4 weken kwijt.
Een andere optie is de originele koeling vervangen door bijvoorbeeld de
nieuwe Zalman VF900-Cu:

http://www.zalman.co.kr/u...view.asp?idx=192&code=013

Deze staat nog niet online maar is wel te leveren.

Met vriendelijke groet,

XXXXX XXXX
RMA Assistant / Technical Support

Salland Automatisering
Als ik een andere cooler neem dan vervalt mijn garantie bij Asus?

Wat zouden jullie doen? Als ik overstap naar een 7900GT moet ik waarschijnlijk ook lang wachten en 50 euro betalen, maar dan heb ik weer een stillere en betere kaart.
Ik denk zelf dat ik een paar weken wacht tot er een kaart op voorraad komt.

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Yanik schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:25:
Heb salland gemailed en ze zeggen dat ik maar 80% terug kan krijgen van het factuur bedrag als ik een vervanger wil, wanneer ik het ter RMA aanbiedt dan moet ik 4 weken of langer wachten en sturen ze het naar de leverancier.
Had ze ook gevraagd of ze zelf andere 7800GT's konden testen, maar dat kunnen ze niet doen.

[...]

Wat zouden jullie doen? Als ik overstap naar een 7900GT moet ik waarschijnlijk ook lang wachten en 50 euro betalen, maar dan heb ik weer een stillere en betere kaart.
Ik denk zelf dat ik een paar weken wacht tot er een kaart op voorraad komt.
Ik heb niet het ganse topic doorgenomen, (ms is het al aangehaald.) Maar ik heb eens gelezen dat er op die cooler een bescherm plastiekje hangt waardoor de warmte veel minder goed weg kan. Oplossing: plastiekje eraf doen.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

dieter87 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:32:
[...]

Ik heb niet het ganse topic doorgenomen, (ms is het al aangehaald.) Maar ik heb eens gelezen dat er op die cooler een bescherm plastiekje hangt waardoor de warmte veel minder goed weg kan. Oplossing: plastiekje eraf doen.
Ik heb zelf een Leadtek 7800GT en heb ook last dat na het opstarten het 10-15 duurt voordat mijn fan op 20% draait. Ik zal vanavond eens kijken of er een plasticje op men fan zit die dit veroorzaakt.
offtopic:
Anders wordt het toch een zalman koelertje erop zetten

Angry Rabbit

• Bor

Bor

dieter87 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:32:
[...]

Kun je misschien met een foto oid aangeven wat je met het "platiekje" bedoelt?
Yanik schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:25:

Inderdaad. Bij het vervangen van de cooler vervalt de garantie.

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 14-03-2006 18:20 ]

Verwijderd

ik heb in de product survey ook een verhaal geschreven over deze kaart.
Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV survey door mauro26

ik heb geluk gehad dat ik deze kaart heb kunnen inruilen. Ik heb er dus geen last meer van maar ik zal me blijven verdiepen in dit probleem en ik hoop voor iedereen hier die een "defekte" 7800 GT kaart hebben dat ze hem uiteindelijk mogen inruilen voor iets anders of hun geld terug kunnen krijgen.
ik heb afgelopen week een ASUS x1900XT gekocht waarbij de fancontroller het gelukkig wel doet. In Idle is deze kaart gelukkig fluisterstil.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 09:36:
ik heb in de product survey ook een verhaal geschreven over deze kaart.
Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV survey door mauro26

ik heb geluk gehad dat ik deze kaart heb kunnen inruilen. Ik heb er dus geen last meer van maar ik zal me blijven verdiepen in dit probleem en ik hoop voor iedereen hier die een "defekte" 7800 GT kaart hebben dat ze hem uiteindelijk mogen inruilen voor iets anders of hun geld terug kunnen krijgen.
ik heb afgelopen week een ASUS x1900XT gekocht waarbij de fancontroller het gelukkig wel doet. In Idle is deze kaart gelukkig fluisterstil.
Jij hebt de kaart in mogen ruilen bij Alternate begrijp ik? Hoe lang zat er tussen het inruilen van de kaart en de aankoop?

• virtualJac
Is het probleem bij jou al opgelost Bor de Wollef? Bij mij nog steeds niet. Nu na een drukke periode weer eens tijd voor mij thuis PC'tje. Ben erg beniewd of er nog nieuws is in deze zaak.

Mijn stagebedrijf probeerde ASUS te benaderen alleen deze bleek alle keren niet thuis te zijn, geen nieuws dus. :X

• Bor

Bor

Bij mij is het probleem gedeeltelijk opgelost door het vervangen van het moederbord door een NON Asus exemplaar. De fan op de gpu lijkt nu beter zijn werk te doen. Ik bij de installatie van het nieuwe moederbord ook een herinstall van windows uitgevoerd (alweer). Zaken als rivatuner etc draai ik niet meer. Ook maak ik alleen gebruik van de nieuwste nvidia drivers (dus absoluut niet de door asus geleverde drivers waar ik veel problemen mee ondervond). Zonder iets anders dan het moederbord te vervangen blijft de kaart nu koeler.

De hoop op enig nieuws van de kant van Asus heb ik al lang geleden opgegeven. Men zwijgt het hele probleem dood en de servicemedewerkers bij Asus hebben niet voldoende kennis om het probleem te doorgronden heb ik gemerkt.

Pagina: 1