Ashoezen gescheurd, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

Topicstarter
Zojuist heb ik de onderkant van mijn auto (Suzuki Swift 1.3 GLX uit 1997) gecheckt op roest. Roest was er niet, maar wel vette problemen: er zit vet op de voorwielophanging en de ashoezen waren inderdaad gescheurd. Hoe belangrijk is het dat dit snel vervangen wordt en wat kost dat?

Verder zag de onderkant van de auto er keurig uit: groen met zwart/grijs. Zou een laagje tectyl handig zijn? En waar kan ik dat doen, tegen welke kosten?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Goverman schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:03:
Zojuist heb ik de onderkant van mijn auto (Suzuki Swift 1.3 GLX uit 1997) gecheckt op roest. Roest was er niet, maar wel vette problemen: er zit vet op de voorwielophanging en de ashoezen waren inderdaad gescheurd. Hoe belangrijk is het dat dit snel vervangen wordt en wat kost dat?

Verder zag de onderkant van de auto er keurig uit: groen met zwart/grijs. Zou een laagje tectyl handig zijn? En waar kan ik dat doen, tegen welke kosten?

Alvast bedankt voor de hulp!!
Als eerste, zo'n VET probleem is het ook al weer niet ;)
Alleen denk ik niet dat je zowiets zelf kunt vervangen, en met het uurloon van een monteur ben je toch al gauw 200 euro kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:52

Sick Nick

Drop the top!

Nou, als je ashoezen gescheurd zijn zou ik niet al te veel ermee blijven rijden want al het vuil wat dan erbij komt resulteert vaak in kapotte homokineten. En dat is best prijzig om te vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Niet online
Sick Nick schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:33:
Nou, als je ashoezen gescheurd zijn zou ik niet al te veel ermee blijven rijden want al het vuil wat dan erbij komt resulteert vaak in kapotte homokineten. En dat is best prijzig om te vervangen ;)
Het ging mij om het woorde VET ;) Maar waarom zou je met Tectyl willen spuiten als er nog geen roest is, of wil je met tientallen spuitbussen de onderkant bespuiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niels88 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:37:
[...]

Het ging mij om het woorde VET ;) Maar waarom zou je met Tectyl willen spuiten als er nog geen roest is, of wil je met tientallen spuitbussen de onderkant bespuiten :D
juist om roest tegen te gaan
of weetje je de functie van tectyl niet?
dit wordt niet voor niets vaak onder op de bodem van een auto gespoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wat nu? Ja vervangen of straks op de blaren zitten en ook nieuwe homokineten monteren.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:46:
[...]

juist om roest tegen te gaan
of weetje je de functie van tectyl niet?
dit wordt niet voor niets vaak onder op de bodem van een auto gespoten
Dat snap ik ook wel, al lijkt me het nutteloos om zelf te gaan spuiten. Er zijn niets voor niets speciale bedrijven hiervoor. Ik kan me niet voorstellen dat tectyl uit een spuitbuis 10 jaar blijft plakken aan de onderkant van je auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:48:
wat nu? Ja vervangen of straks op de blaren zitten en ook nieuwe homokineten monteren.
Of beter eerst de homokineet loshalen en goed schoon maken door deze uit te schrapen en vervolgens met bv remreiniger het laatste vet er uit halen. Dan goed laten drogen en nieuw vet er in en dan natuurlijk een nieuwe ashoes.

Is goed (zelf) te doen met een werkplaatsboek of vraagbaak en minstens 1 rechterhand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

niels88 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:49:
[...]

Dat snap ik ook wel, al lijkt me het nutteloos om zelf te gaan spuiten. Er zijn niets voor niets speciale bedrijven hiervoor. Ik kan me niet voorstellen dat tectyl uit een spuitbuis 10 jaar blijft plakken aan de onderkant van je auto :P
Het valt er idd na 8 jaar af.

Dat er speciale bedrijven voor iets zijn zegt toch niks ? 95% van de autorijders doet natuurlijk niets zelf aan de auto, en daarom zijn er bedrijven die diensten verlenen, maar er blijft altijd een stel nerds over die graag zelf de dingen (beter) doen.
En alles aan een auto is zelf te doen, te beginnen bij een spuitbusje aan de onderkant leegspuiten..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even over kapotte homokineten, ik heb ooit eens gescheurde ashoezen gehad, en nu tikken mijn homokineten voor een beetje in de bocht soms. De garage vertelde mij dat dit buiten het hinderlijke geluid niet zoveel kwaad kan, en het autootje er erg oud mee kan worden. De ashoezen zijn uiteraard wel vervangen ;)

In hoeverre hebben zij gelijk? 't getik in de bochtjes boeit me niet zo. 't is een Cuore '92 ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Niet online
strandbal schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:48:
Even over kapotte homokineten, ik heb ooit eens gescheurde ashoezen gehad, en nu tikken mijn homokineten voor een beetje in de bocht soms. De garage vertelde mij dat dit buiten het hinderlijke geluid niet zoveel kwaad kan, en het autootje er erg oud mee kan worden. De ashoezen zijn uiteraard wel vervangen ;)

In hoeverre hebben zij gelijk? 't getik in de bochtjes boeit me niet zo. 't is een Cuore '92 ;)
Bij mijn moeder's Alto was het ook in het begin een getik. Maar binnen 2 maanden werd het steeds erg, zelfs zo erg dat sturen gewoon niet soepel meer ging. Maar als je er nog geen last van hebt zou ik ze nog niet vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Strandsambal: Hoeveel rij je er mee ? M'n Peug had het ook met rappe bochtjes naar links (Peug kwaaltje), maar heb er nog ±10K mee gereden zonder dat het uitgesproken erger werd.
Niet teveel geld in steken als het wagentje op z'n laatste weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

je antwoord heb je hierboven al ;)

1 aanvulling...

Hoe langer je rijdt met kapotte ashoezen, hoe sneller je homokineten kapot gaan. Hoe sneller de homokineet aan de wielzijde kapot is, hoe sneller je homokineet aan de bakzijde kapot gaat.

Hoe langer je met beide door rijdt hoe sneller je wiellagers stuk gaan

Prijzen zijn dan als volgt :
  • Linker + rechterzijde wielzijde ashoes : p/s 14,90 €, montage kosten inc. ashoezen beide kanten : 60 euro
  • Homokineten wielzijdes beide kanten : p/s 115,00 € montage kosten inc. homokineet beide zijden : 320 euro
  • Wiellagers voorzijde links en rechts : per set 61,20 € montage kosten inc. wiellagers : 130 euro
Dit kan verschillen per garage, maar dit zijn de hanteerbare prijzen. Maar.... dit zijn best "beun" klussen, waar je dus flink op kan bezuinigen. Ashoezen zijn makkelijk zelf te vervangen, hetzelfde geldt voor de homokineten. De wiellagers zijn een ander verhaal, maar op te maken uit wat hierboven vermeldt staat hoef je deze toch niet te vervangen..

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:59:
Strandsambal: Hoeveel rij je er mee ? M'n Peug had het ook met rappe bochtjes naar links (Peug kwaaltje), maar heb er nog ±10K mee gereden zonder dat het uitgesproken erger werd.
Niet teveel geld in steken als het wagentje op z'n laatste weg is.
Nie zo heul veel, het ding heeft het al zo'n 7K km zonder dat het erger geworden is. Ik merk het eigenlijk alleen op rotondes en bij heel scherpe bochten.

Ik was niet van plan ze te vervangen zolang ze er niet vanzelf uitvallen :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Update over de ashoezen... Ik heb met de verkoper gebeld en het probleem voorgelegd (ik heb de auto net twee weken). We hebben afgesproken dat we elk de helft zouden betalen. Vond ik redelijk, omdat het enerzijds onder onderhoud valt (op versleten banden krijg je ook geen garantie en elders las ik dat ashoezen ook niet onder de BOVAG-garantie vallen), maar anderzijds omdat het wel lullig is dat ze stuk gaan zo kort nadat ik mijn auto heb opgehaald.

Het vet zag er overigens nog mooi schoon uit, dus heel lang zijn ze nog niet versleten (hooguit een week of drie dus…) en zoveel kilometer heb ik er nog niet mee gereden (zo’n duizend km. nu)

Nu rees bij mij wel de vraag: zitten er op meer plekken van de auto ashoezen die wel eens aan vervanging toe konden zijn? Bijvoorbeeld op de achteras? Of is dat alleen een lager? En op de stuurkolom (daar waar de stuurstangen aan het wiel zijn gemonteerd)?

Nou, dat waren voor nu weer genoeg nOOb-vragen, toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Goverman schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:58:
Update over de ashoezen... Ik heb met de verkoper gebeld en het probleem voorgelegd (ik heb de auto net twee weken). We hebben afgesproken dat we elk de helft zouden betalen. Vond ik redelijk, omdat het enerzijds onder onderhoud valt (op versleten banden krijg je ook geen garantie en elders las ik dat ashoezen ook niet onder de BOVAG-garantie vallen), maar anderzijds omdat het wel lullig is dat ze stuk gaan zo kort nadat ik mijn auto heb opgehaald.

Het vet zag er overigens nog mooi schoon uit, dus heel lang zijn ze nog niet versleten (hooguit een week of drie dus…) en zoveel kilometer heb ik er nog niet mee gereden (zo’n duizend km. nu)

Nu rees bij mij wel de vraag: zitten er op meer plekken van de auto ashoezen die wel eens aan vervanging toe konden zijn? Bijvoorbeeld op de achteras? Of is dat alleen een lager? En op de stuurkolom (daar waar de stuurstangen aan het wiel zijn gemonteerd)?

Nou, dat waren voor nu weer genoeg nOOb-vragen, toch ;)
neem eens een kijkje naar de onderdelen op HBase.nl, dan weet je meteen of je achteras ashoezen heeft :P

Kan je natuurlijk ook meteen antwoord geven... maar dit maakt het wat minder makkelijk voor jou ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 10:48

Wuursj

want worst is al bezet

Goverman schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:58:
Achter heb je geen ashoezen maar inderdaad heb je wel voor twee stuurhoezen waarbij ongeveer hetzelfde verhaal geldt als bij de ashoezen. Alleen zijn stuurkogels (7 euro ps ofzo) een stuk goedkoper dan homokineten dus he5t is minder erg als die al langer kaduuk zijn. Check die ook maar even, ze zijn over het algemeen gemakkelijk te vinden maar het vervangen kan een pokke klusje zijn omdat de motor / subframe aardig in de weg kan zitten.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:19

-tom-562

Oliesjeik

Ashoezen kan je makkelijk zelf vervangen. Wij hebben 't bij mijn auto (daihatsu cuore) ook zelf gedaan. Het is denk ik een middagje werk, en het scheelt een hoop geld. De hoesjes zelf kosten de kop niet. Verder is het zelf goed te doen. Volgens mij zijn gescheurde ashoezen ook een afkeurpunt voor de APK..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

Mystikal

It never hurts to help!

-tom-562 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:41:
Ashoezen kan je makkelijk zelf vervangen. Wij hebben 't bij mijn auto (daihatsu cuore) ook zelf gedaan. Het is denk ik een middagje werk, en het scheelt een hoop geld. De hoesjes zelf kosten de kop niet. Verder is het zelf goed te doen. Volgens mij zijn gescheurde ashoezen ook een afkeurpunt voor de APK..
Ze keuren inderdaad je auto erop af, heb ik gehoord.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand trouwens enig idee hoe zo'n ding in het engels heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 25-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

MikeyMan schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:07:
Iemand trouwens enig idee hoe zo'n ding in het engels heet?
drive shaft boots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een opmerking over de andere vraag van de TS, namelijk het tectyleren van de bodem.

Vrijwel elke moderne auto (vanaf de jaren 90) heeft een roest werende behandeling van de bodem gehad. Dat gaat verder dan alleen lakken, meestal zit er ook een (blanke) tectyl of wax laag op. Voel maar eens, de bodem is vrijwel altijd gebobbeld. Zolang je geen kale plekken hebt door tegels die de bodem hebben geschraapt (of een balk van een hefbrug, zoals bij mij laatst gebeurde :X ) waardoor de oude laag weg is, is er totaal geen reden om preventief te gaan spuiten. Je kan het beter zo houden, mochten er roestplekken ontstaan zijn die, met de blanke tectyl/wax die er affabriek op gespoten is, veel makkelijker terug te vinden dan met de zwarte die je er zelf over het algemeen op spuit.

Over tectyl gesproken, ik ben net nog even lekker met een busje in de weer geweest... ik had een kale plek in de wielkast waar blijkbaar 't voorwiel tegen het plaatwerk aan kan/kon komen waar al redelijk wat roest aan het vormen was. Dus met een staalborstel roest weg halen en een mooi nieuw laagje tectyl erop. Nu maar hopen dat het gewerkt heeft/

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tering... Setje originele ashoezen links en rechts staat gewoon voor 130 euro in de prijslijst voor mijn auto :X

Denk dat het -mits het geen nadelen oplevert- nipparts hoezen worden...

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 12-04-2007 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

gewoon goedkope meuk nemen van de groothandel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 10:48

Wuursj

want worst is al bezet

130 euro? De mijne kostten laatst 15 euro per stuk origineel. Maar volgens mij kun je prima imitatie materiaal gebruiken. Overigens heb je bij mijn auto wel wat apart gereedschap nodig. Ik heb een kogelsplitter nodig gehad om de fusee's los te krijgen. Maar ik weet niet hoe dat bij andere auto's is

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Dentheman

Zie signature

Toevallig kom ik net van de garage met een twingo, de klacht was een zachte trilling en een geluid alsof je over een streep rijdt maar dan heel zachtjes.

Bleek dat er te weinig vet bij de hoes om de homokineten zat en hebben ze vet bijgespoten, het was niet gevaarlijk maar wel hinderlijk, het kwaaltje was alleen merkbaar bij lange stukken.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dentheman schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:03:
Toevallig kom ik net van de garage met een twingo, de klacht was een zachte trilling en een geluid alsof je over een streep rijdt maar dan heel zachtjes.

Bleek dat er te weinig vet bij de hoes om de homokineten zat en hebben ze vet bijgespoten, het was niet gevaarlijk maar wel hinderlijk, het kwaaltje was alleen merkbaar bij lange stukken.
klopt
Dit een een kwaaltje van vooral de eerste type twingo's
wanneer het vet warm werd en dus vloeibaar wordt het tegen de hoes geslingerd en dat voel je en hoor je omdat de twingo zo "licht" is gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ok, dank aan allen voor alle antwoorden...

Ik hoorde Wuursj over stuurhoezen spreken (die dekkend du fuseekogels af, toch?). Welnu, deze hoezen zijn zowel links als recht dus gescheurd (die hoezen die dus dichtbij de wielen zitten). De hoezen die dichter bij de motor zitten zijn bij mij (voor zover ik dat kan zien) niet stuk. Heel erg veel boeit het ook niet, want morgenavond gaat ie naar de garage toe voor een paar nieuwe hoesjes.

Toch nog een paar vragen: kijken ze ook naar de aandrijfhoezen, of vervangen ze alleen de stuurhoezen?

Ik had ook een nog wat algemenere vraag: welke interval (kilometers / maanden?) kan ik aanhouden voor een kleine beurt en welke interval voor een grote beurt? Ik denk niet dat mijn auto nu een beurt nodig heeft (alle vloeistofjes zijn mooi schoon en ook op niveau), maar als iemand een indicatie weet dan zou dat fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goverman schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:20:
Ok, dank aan allen voor alle antwoorden...

Ik hoorde Wuursj over stuurhoezen spreken (die dekkend du fuseekogels af, toch?). Welnu, deze hoezen zijn zowel links als recht dus gescheurd (die hoezen die dus dichtbij de wielen zitten). De hoezen die dichter bij de motor zitten zijn bij mij (voor zover ik dat kan zien) niet stuk. Heel erg veel boeit het ook niet, want morgenavond gaat ie naar de garage toe voor een paar nieuwe hoesjes.

Toch nog een paar vragen: kijken ze ook naar de aandrijfhoezen, of vervangen ze alleen de stuurhoezen?

Ik had ook een nog wat algemenere vraag: welke interval (kilometers / maanden?) kan ik aanhouden voor een kleine beurt en welke interval voor een grote beurt? Ik denk niet dat mijn auto nu een beurt nodig heeft (alle vloeistofjes zijn mooi schoon en ook op niveau), maar als iemand een indicatie weet dan zou dat fijn zijn...
Er zit toch een boekje bij dat ding?

Vaak gewoon 1x per jaar en/of om de 10 á 15k km...
Pagina: 1