Het is de bedoeling dat ik tegen een zacht prijsje een systeem samenstel waarmee ik weer een aantal jaar vooruit kan, de nieuwste games kan spelen en kan overclocken (beetje speling voor de toekomst).
Binnenkort komen de nieuwe low budget intel cpu's uit. Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de 3 nieuwe cpu's, namelijk de e4400, de 6320 en de 6420.
De overige specs worden in ieder geval alsvolgt:
moederbord een asus p5b
Twinmos 2X 1GB ddr2-800
Arctic Freezer 7 pro koeler
Geforce 7300gt 128mb ddr3 (over een jaartje wordt deze vervangen door een dx10 kaart)
maxtor/seagate 250gb s-ata II hardeschijf
450 W Huntkey, of een gelijkwaardige voeding
Kast X-Gear Nero XN900S
Na meerdere artikels gelezen te hebben (waaronder deze) weet ik nog altijd niet welke cpu ik het beste bij mijn systeem kan kiezen. Ik ben geen die-hard overclocker, maar heb graag wat marge over voor in de toekomst en wil toch wel tot ± +3ghz uitkomen.
Voorzover ik begrijp clocked de e4400 toch niet zo lekker met zijn multiplier van 10X.
De E6320 clocked wel lekker, echter met deze kan je tegen een fsb wall aanlopen en heb je een erg hoge fsb (>450) nodig om hoog te kunnen clocken.
Als laatste is er de e6420 die wel makkelijk tot 3.5ghz te clocken is, terwijl dit in principe dezelfde cpu als de 6320 is alleen met een mp van 8X en deze cpu waarschijnlijk nét buiten mijn budget valt.
Nu mijn vragen:
Binnenkort komen de nieuwe low budget intel cpu's uit. Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de 3 nieuwe cpu's, namelijk de e4400, de 6320 en de 6420.
De overige specs worden in ieder geval alsvolgt:
moederbord een asus p5b
Twinmos 2X 1GB ddr2-800
Arctic Freezer 7 pro koeler
Geforce 7300gt 128mb ddr3 (over een jaartje wordt deze vervangen door een dx10 kaart)
maxtor/seagate 250gb s-ata II hardeschijf
450 W Huntkey, of een gelijkwaardige voeding
Kast X-Gear Nero XN900S
Na meerdere artikels gelezen te hebben (waaronder deze) weet ik nog altijd niet welke cpu ik het beste bij mijn systeem kan kiezen. Ik ben geen die-hard overclocker, maar heb graag wat marge over voor in de toekomst en wil toch wel tot ± +3ghz uitkomen.
Voorzover ik begrijp clocked de e4400 toch niet zo lekker met zijn multiplier van 10X.
De E6320 clocked wel lekker, echter met deze kan je tegen een fsb wall aanlopen en heb je een erg hoge fsb (>450) nodig om hoog te kunnen clocken.
Als laatste is er de e6420 die wel makkelijk tot 3.5ghz te clocken is, terwijl dit in principe dezelfde cpu als de 6320 is alleen met een mp van 8X en deze cpu waarschijnlijk nét buiten mijn budget valt.
Nu mijn vragen:
- Is het mogelijk om de multiplier van de 63xx te unlocken en te verhogen naar 8X ?
- Is met het geheugen dat ik wil kopen mogelijk om een (indien mp niet verhoogd kan worden) fsb te halen van + 450?
- Zouden jullie mij aub kunnen adviseren bij de aankoop van de cpu? Ik denk dat de meeste van jullie over meer kennis beschikken dan ik ooit zal hebben.
- Hebben jullie misschien verder nog opmerkingen over het systeem dat ik heb samengesteld?