Game/overclock systeem [budget]

Pagina: 1
Acties:

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Het is de bedoeling dat ik tegen een zacht prijsje een systeem samenstel waarmee ik weer een aantal jaar vooruit kan, de nieuwste games kan spelen en kan overclocken (beetje speling voor de toekomst).
Binnenkort komen de nieuwe low budget intel cpu's uit. Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de 3 nieuwe cpu's, namelijk de e4400, de 6320 en de 6420.

De overige specs worden in ieder geval alsvolgt:
moederbord een asus p5b
Twinmos 2X 1GB ddr2-800
Arctic Freezer 7 pro koeler
Geforce 7300gt 128mb ddr3 (over een jaartje wordt deze vervangen door een dx10 kaart)
maxtor/seagate 250gb s-ata II hardeschijf
450 W Huntkey, of een gelijkwaardige voeding
Kast X-Gear Nero XN900S

Na meerdere artikels gelezen te hebben (waaronder deze) weet ik nog altijd niet welke cpu ik het beste bij mijn systeem kan kiezen. Ik ben geen die-hard overclocker, maar heb graag wat marge over voor in de toekomst en wil toch wel tot ± +3ghz uitkomen.

Voorzover ik begrijp clocked de e4400 toch niet zo lekker met zijn multiplier van 10X.
De E6320 clocked wel lekker, echter met deze kan je tegen een fsb wall aanlopen en heb je een erg hoge fsb (>450) nodig om hoog te kunnen clocken.
Als laatste is er de e6420 die wel makkelijk tot 3.5ghz te clocken is, terwijl dit in principe dezelfde cpu als de 6320 is alleen met een mp van 8X en deze cpu waarschijnlijk nét buiten mijn budget valt. :/

Nu mijn vragen:
  1. Is het mogelijk om de multiplier van de 63xx te unlocken en te verhogen naar 8X ?
  2. Is met het geheugen dat ik wil kopen mogelijk om een (indien mp niet verhoogd kan worden) fsb te halen van + 450?
  3. Zouden jullie mij aub kunnen adviseren bij de aankoop van de cpu? Ik denk dat de meeste van jullie over meer kennis beschikken dan ik ooit zal hebben. :$
  4. Hebben jullie misschien verder nog opmerkingen over het systeem dat ik heb samengesteld?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
op die 7300 ga je echt niet kunnen gamen.

oh sorry dan heb ik me vergist ik dacht dat dit echt niet ging lukke... mar goed
My appoligies als ik dat goed typ.

[ Voor 59% gewijzigd door dewil1990 op 10-04-2007 20:41 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
whiplash1990 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:35:
op die 7300 ga je echt niet kunnen gamen.
Volgens Tom's Hardware VGA Charts kan dat wel degelijk aardig :) .
Is het mogelijk om de multiplier van de 63xx te unlocken en te verhogen naar 8X ?
Nee, alleen de FSB kan je verhogen.
Is met het geheugen dat ik wil kopen mogelijk om een (indien mp niet verhoogd kan worden) fsb te halen van + 450?
In principe wel, al lijkt het me nogal veel.
Zouden jullie mij aub kunnen adviseren bij de aankoop van de cpu? Ik denk dat de meeste van jullie over meer kennis beschikken dan ik ooit zal hebben. :$
Het ligt er net aan hoeveel je wilt besteden. Als ik het geld zou hebben zou ik zeker de E6420 nemen :) . Die is ook wat verder over te klokken.
Hebben jullie misschien verder nog opmerkingen over het systeem dat ik heb samengesteld?
Ja:
maxtor/seagate 250gb s-ata II hardeschijf
Ik zou de Seagate nemen, de Maxtor vallen over het algemeen veel uit.
450 W Huntkey, of een gelijkwaardige voeding
Kast X-Gear Nero XN900S
Dit zijn nogal brakke componenten, ik zou een Antec Sonata II nemen, dat is een goede kast met een ingebouwde 450 Watt voeding.
moederbord een asus p5b
Kijk ook eens naar de Gigabyte DS3 :) .

[ Voor 72% gewijzigd door hello_moto op 10-04-2007 20:44 ]

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-01 09:47
1. Multi's zijn vast. Behalve EE cpu's van intel, correct me if I'm wrong.
2. Als je geluk hebt, maar zo hoge freqs moet je moederbord ook ondersteunen.
3. Cpu gaat iemand anders je mee moeten helpen, lees eventueel wat benchmarks na over de verschillende cpu's.
4. Met die grafische kaart hoef je een jaartje niet echt te gamen, het is maar een tip!
Ga ook voor de seagate, is ietsje stiller. Neem een goede voeding, liefst A-merk: ga je veel meer aan hebben op de lange termijn!

• Spurlie
Die is dan ook maar om mij zolang mee te kunnen redden totdat de dx10 kaarten betaalbaar worden voor mij. Ik ben geen echte die-hard gamer.

Maar volgens mij is die videokaart nog niet zo slecht. Het gaat dus niet om de ´normale´ 7300gt maar om de ddr3 versie: Engine kloksnelheid 550 MHz, Geheugen kloksnelheid 1000 MHz, RAMDAC 400 MHz. Nog een beetje Oc´en en dan zou die toch moeten gaan lijkt mij. Of zijn er betere videokaarten in deze prijsklasse?

[ Voor 7% gewijzigd door Spurlie op 10-04-2007 20:49 ]

• gerre22
Dx10 kaarten worden begin mei betaalbaar wanneer de 8600GT(S), 8500, 8300 uitkomen.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
gerre22 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:05:
Dx10 kaarten worden begin mei betaalbaar wanneer de 8600GT(S), 8500, 8300 uitkomen.
Wil niet zeggen dat iedereen in Mei ook gelijk moet overstappen natuurlijk. Dit zijn slechts de eerste mid-range DX10 kaarten, niemand kan nog echt iets zinnigs zeggen over de snelheid en de prijs/performance-verhouding. Misschien zijn het wel hele leuke kaartjes, maar dat zullen benchmarks moeten uitwijzen. Ik denk dat ik zelf nog wat langer wacht, tot de daaropvolgende reeks uitkomt. Bijvoorbeeld in het derde of vierde kwartaal van dit jaar, wanneer ook de DX10-games op de markt gaan komen.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik zou iig overwegen een 7600 te nemen ipv een 7300, met een 7300 is het gamen wel erg matig. 7600 geeft voor net wat meer geld een boel meer mogelijkheden!!!

• gerre22
geert1 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:54:
[...]

Wil niet zeggen dat iedereen in Mei ook gelijk moet overstappen natuurlijk. Dit zijn slechts de eerste mid-range DX10 kaarten, niemand kan nog echt iets zinnigs zeggen over de snelheid en de prijs/performance-verhouding. Misschien zijn het wel hele leuke kaartjes, maar dat zullen benchmarks moeten uitwijzen. Ik denk dat ik zelf nog wat langer wacht, tot de daaropvolgende reeks uitkomt. Bijvoorbeeld in het derde of vierde kwartaal van dit jaar, wanneer ook de DX10-games op de markt gaan komen.
Mij gaat het er enkel om dat hij zegt dat hij wil wachten op betaalbare DX10 kaartjes, de eerste benchmarks zijn ondertussen ook opgedoken.
Hieruit bleek dat de 8600GT het nog af en toe moet afleggen tegen de X1950Pro
Performance review van 8600GT
Maar dit was dan wel voor DX9 games en SM2.0.
Ik geef enkel aan dat die kaartjes zeer binnekort betaalbaar worden.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
gerre22 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:18:
Ik geef enkel aan dat die kaartjes zeer binnenkort betaalbaar worden.
Daar ben ik het helemaal mee eens :) Mijn punt was ook niet zozeer tegen jou gericht, maar meer in het algemeen.

• Spurlie
Alvast erg bedankt voor jullie informatie.
hello_moto schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:38:
Volgens Tom's Hardware VGA Charts kan dat wel degelijk aardig :) .
En de versie die op Tom's Hardware staat is ook nog een langzamere dan ik in gedachte heb. De videokaart kost maar ca 65 euro, dus dat lijkt mij niet te duur.
In principe wel, al lijkt het me nogal veel.
Hoe bedoel je dit? Komt er erg veel geluk bij kijken, moet je een overclock professional zijn (wat ik dus niet ben)? Als ik bijvoorbeeld maar een fsb max haal van 450 met ddr2-800 geheugen bij een e6320, dan heeft het namelijk niet veel nut om deze te kopen en kan ik beter een e4300 kopen die de 3,2/3,3ghz wel makkelijk moet halen met ddr2-800 geheugen. Die 2mb extra cache is toch verwaarloosbaar, toch?
Dit zijn nogal brakke componenten, ik zou een Antec Sonata II nemen, dat is een goede kast met een ingebouwde 450 Watt voeding.
Ik ben bang dat een Sonata II kast wat buiten mijn budget valt, ik heb namelijk ook nog een aantal dure reperaties aan mijn auto gehad :( . Maar ik heb van andere mensen weer gehoord dat Huntkey toch een goed merk is. Op techzine.nl staat huntkey bij de lijst van a-merken.
Kijk ook eens naar de Gigabyte DS3
Is deze veel beter dan de p5b? En in welk opzicht? Het prijsverschil is namelijk minimaal.

Wat betreft die dx10 kaarten. Daar wacht ik inderdaad toch nog een jaartje mee, zodat er een groter aanbod is (ati vs. nvidia) en dat de prijzen nog wat gezakt zijn. Ik heb simpelweg nu en de komende maand(en) niet het geld om meteen een dikke videokaart te kopen. Het geld is even op nadat ik het systeem heb aangeschaft, ik heb namelijk ook nog een andere dure hobby: auto's...

EDIT/
Is deze voeding sterk genoeg denken jullie? Ik kan deze namelijk voor 30 euro bij mij in de buurt kopen.
Coolermaster Extreme Power 380W Voeding

[ Voor 4% gewijzigd door Spurlie op 13-04-2007 20:43 ]

• gerre22
De laatste paar vragen kan je gerust zelf opzoeken via google hoor.
Bezoek eens een paar websites waar ze het hebben over overclocken en dan merk je wel dat een fsb van 450+ redelijk hoog is. Toch als er niet voldoende koeling aanwezig is, dit lijkt me waarschijnlijk te zijn aangezien je gaat voor een budget systeem.

Over de P5B vs de DS3 discussie is ook nogal veel te vinden hier op GOT.

Zoek wat specs op over die voeding en maak zelf een paar rekensommetjes: zo leer je het meeste.
Waar je op moet letten: de hoeveelheid stroom die de verschillende lijnen kunnen leveren. kijk anders ook eens naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Pagina: 1