Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PWM bij stroom aan enkele seconden omzeilen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:54
Hallo,

Ik heb een vraagje. Omdat ik vond dat me 12V waterpompje op de voeding van me pc te veel herrie maakte, heb ik hier een PWM regelaartje voor gemaakt. Een of ander doe het zelfert pakketje voor 12/25 V. Ik heb nu even geen schema, maar hij maakt nog gebruik van 2 transistoren (EA6C37), 3 diodes en 3 Elco's (2x 0,22uF/50V + 1x 47uF/25V) en uiteraard enige weerstanden, condensatoren en een potmetertje. :9

Het probleem wat ik nu heb, is dat de pomp niet wil starten. Ik voel de pomp een poging tot aanslaan doen, maar draaien doet hij dus niet. Ik heb de PWM getest met een 9V batterij. Hier werkt hij gewoon op. 9V wordt 7,5 - 8,5V ofzo, dus dit klopt wel.

Wat ik nu dus eigelijk wil maken is een regelingetje, welke tijdens de start van de PC een paar seconden (zeg 5s) gewoon 100% vermogen doorlaat buiten de PWM-regelaar, maar hierna dicht gaat en dus de PWM zijn werk laat doen.

Ik heb al zitten bladeren door dit forum, maar aangezien ik zo een leek ben op electronica gebied, weet ik niet waar ik naar moet zoeken en hoe het heet. Ik hoop dat hier begrip voor is.
Alvast bedankt in ieder geval voor elke reactie die gegeven wordt :)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Eenzelfde soort schakeling wordt ook regelmatig gebruikt voor fans die niet op willen starten bij een laag voltage. Ik zal ook even voor je zoeken.

Een linkje dat nog in mn bookmarks stond. Kickstart blijkt een veelgebruikte term hiervoor.

[ Voor 32% gewijzigd door brinkdinges op 10-04-2007 20:15 ]

Casemod: Cubeleon

• edterbak
Aahh.. Kickstart.. klinkt logisch

Dank je wel voor het sturen in de juiste richting. Ik verwacht dat ik er nu wel uit zal komen. Dank je wel brinkdinges :)

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 10-04-2007 20:24 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 19:01
_het_ voordeel van PWM boven het verlagen van de spanning is juist dat je, hoewel niet constant, toch iedere keer de volledige spanning krijgt. Je motortje (pompje, fan, maakt niet uit) zou dus echt probleemloos moeten draaien.

Hang je echter een elco aan je PWM en ga je afvlakken, dan heb je in wezen niets anders meer dan een geschakelde voeding en doe je het hele voordeel van PWM de deur uit.

Volgens mij kun je veel beter CircuitsOnline: Motorregeling bouwen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• edterbak
Volgens mij heb ik ook het zelfde als in die site staat, maar dan een verouderde versie met transistoren. 8)7 Ik zal straks even het schematje proberen weer te geven.

• edterbak
Vanavond zal ik trouwens even proberen of een kickstart zal werken. (vandaag geen tijd gehad) Ik zal even de twee minpolen kort sluiten, waardoor ik de PWM regeling overbrug. Als dan de moter wel aan slaat, dan is dit dus het probleem.

Overigens vind ik het wel raar dat een gelijkstroommotor van 12 V niet wil starten op ca 10-11 V.

Ik heb hiervoor wel een oplossing in gedachte. En dat is een relais-schakeling er in bouwen. De relais (NC) schakelt een overbrugging van de PWM open wanneer na enkele seconden (zeg 5) een parallele condensator vol is. Uiteraard enige weerstandjes en een diode erbij.
Hierbij moet ik wel uitzoeken dat de oplaadtijd van de condensator lang genoeg is om de pomp een kickstart te geven. uiteraard moet het ontladen van de condensator ook niet al te lang duren.

Het schema van me oude pwm houden jullie nog tegoed.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De pwm schakeling werkt waarschijnlijk met een stuurspanning om de duty cycle in te stellen, je kunt op de juiste plaats een condensator plaatsen zodat de pwm 100% wordt bij het inschakelen en langzaam afzakt naar het gewenste niveau.

Hierbij is een schema onontbeerlijk.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• edterbak
Hmmm.. Nou ik heb geprobeerd om de PWM tijdens de start te omzijlen. Dit heb ik gedaan door de minnen in het onderstaande schema met elkaar kort te sluiten. Dit werkt, want de pomp slaat aan en gaat gewoon draaien.

Maar.. :'( Zodra ik de overbrugging (paperclip) weg haal, stopt de pomp er direct mee. Ongeacht wat de stand van de potmeter is. Raar. Ik verdenk de boel ervan dat er een onderdeeltje stuk is. Of misschien is de overgang van overbrugging naar PWM te groot. (lijkt ook wel logisch, maar ik heb geen idee dus)

En het is zo ver, dan toch een schema. Ik heb hem samen met de legenda gescanned.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.turnlustpernis.nl/downloads/PWM%20Schema.jpg

Legenda:
Afbeeldingslocatie: http://www.turnlustpernis.nl/downloads/PWM%20leganda.jpg

Eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.turnlustpernis.nl/downloads/P1030830_2.JPG

[ Voor 27% gewijzigd door edterbak op 11-04-2007 22:35 ]

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

je hebt waarschijnlijk geen scoop toch??
probeer anders met iets lichters, denk aan een lampje, ledje met weerstand...
kijken of het schakelingetje het hier wel mee doet.

p.s: zit die molex voor de pomp goed, in deze foto lijkt het alsof de zwarte en gele verwisseld zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door StapelPanda op 11-04-2007 22:56 ]

• Paul
Een diode anti-parallel had ik nog gesnapt, maar WTF doet R7 daar? Die staat alleen maar te stoken lijkt het 8)7

Aangezien die diode ontbreekt is het goed mogelijk dat T3 stuk is...

D3 en R1 lijken me ook niet geweldig? Nu zet je dus 10 volt over een 330 Ohm weerstand? Die hoog-vermogen meuk staat me toch al niet echt aan, volgens mij wordt hier nogal wat warmte verstookt?

Het ziet er overigens meer uit als een Astabiele multivibrator dan als een PWM-regeling?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je punt is? Als je maar de PW kan aanpassen, dan doet ie het best als PWM regelaar.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39
R7 zit daar misschien om sowieso een bepaalde stroom door de tor te laten lopen in de 'aan' stand. Er hoort idd nog een diode naast.
Verder krijg ik het idee dat een BD331 niet sterk genoeg is voor een moeilijke last als dat motortje. Je zou dus iig een zwaardere tor kunnen gebruiken, bijv. een TIP142.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• leo2222
  • Laatst online: 21-11 09:05
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 11 april 2007 @ 22:56:
Een diode anti-parallel had ik nog gesnapt, maar WTF doet R7 daar? Die staat alleen maar te stoken lijkt het 8)7

Aangezien die diode ontbreekt is het goed mogelijk dat T3 stuk is...

D3 en R1 lijken me ook niet geweldig? Nu zet je dus 10 volt over een 330 Ohm weerstand? Die hoog-vermogen meuk staat me toch al niet echt aan, volgens mij wordt hier nogal wat warmte verstookt?

Het ziet er overigens meer uit als een Astabiele multivibrator dan als een PWM-regeling?
Die R7 staat gewoon te stoken, nu valt dat met 1k5 wel mee, zoon 8mA. maar toch nutteloos.
die R1 met D3 is een beveiliging voor verkeerd om aansluiten, R1 begrenst de stroom als je dat zou doent.
Er loopt achter R1 bijna geen stroom dus dat is nog niet zo verkeerd.

maar om terug te komen op je vraag.. Als hij netjes een PWM uitstuurd zou die gewoon moeten gaan draaien met een dutycycle bij bijv 70%.

Misschien dat als je een klein pompje hebt(hooge interne weestand) en een hoge schakelfrequentie dat het dan niet werkt. (de stroom krijgt de kans niet om er door heen te komen door de inductie).

Ik heb geen idee welke freq. hij nu op staat, maar je kan proberen door C3 en C4 te verhogen (wel tegelijk) de frequentie aan te passen. Bijv door 2x 0,47uf ipv 2x 0,22uf of iets anders in die buurt als je dat hebt liggen..

• edterbak
Ok, voor de extra toelichting. Er zat niet de BD331 bij maar de FW26018.

Ik stuur de pomp aan van Laing, en wel de Laing DDC-1RT/Plus. Dit waterpompje draait 5000 rondjes in de minuut. Zegt dit jouw iets misschien??
Ook heb ik net uit de brochure gelezen dat de pomp minimaal 9V moet hebben om te starten. Dit lijkt dus wel haalbaar met deze regeling.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 11-04-2007 23:32 ]

• Paul
Lekker vriendelijk zeg :P

Ik had het principe van een astabiele multivibrator even verkeerd begrepen door de uitleg die op CO staat. Ik meende eruit op te maken dat je met de pot de frequentie aanpast, maar ik realiseer me dat dat inderdaad niet is wat er staat (of wat het doet :P).

Ik blijf het echter een vage constructie vinden :P Ook omdat het printje niet vast te zetten valt?

Wat is het nut van D1, D2 en C2?
Met P verander je de RC-tijd. Door de diodes komt alleen de positieve spanning, over C2 staat een spanning van 0,7 + de spanningsval over R2 of R3, maar ook dat blijft constant lijkt me? Mogelijk als afvakking bedoeld?
Het lijkt me dat je D1, D2 en C2 geheel kunt vervangen door 1 draadje tussen de loper en de + ?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• leo2222
  • Laatst online: 21-11 09:05
Wat ik op internet kan vinden van de pomp is 12V 18W. => 1,5A
Die BD331 kan 6A leveren, nu neem ik aan dat die FW ook zoiets kan.
Het printje kan dus genoeg leveren.

De minimale 9V waar je het over hebt, kan je niet vergelijken met de spanning die jij meet van je PWM printje. Omdat het principe bij PWM juist volledig (12V) uitsturen is , maar dan geschakeld (aan-uit-aan....). Dus op 6V PWM zal die gerust draaien.
Overigens geef je multiemeter een gemiddelde waarde aan, dit kan dus wel een eindje ernaast zitten, maar als je een spanningsvariatie meet, werkt je printje dus wel.

Zonder scoop gaat de fout zoeken wat lastiger, Maar probeer het volgende is:
een ledje of een lampje met een weerstand (berekend vanaf 12V uiteraard) aan de uitgang.
Als dit goed regelbaar is, sluit dan die pomp er ook op aan. Het ledje/lampje zo dan gewoon moeten blijven branden met dezelfde intensiteit.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@paul, zo klinkt het wel heel negatief ja :P

• edterbak
@Leo2222

Ik neem aan dat ik om dit te testen gewoon een lampje uit de auto kan nemen? (stadsverlichting 5W + weerstand) Volgens mij zit er ook nog wel een lampje in de voorraadbus van de auto welke 1a2 W verstookt.

• edterbak
Misschien dat ik een mogelijke verklaring heb waarom de PWM niet werkt met de pomp.

De pomp heeft namelijk een permanent magnetische rotor met een bepaalde regeling (ofzo).

Hmm.. plaatje werkt niet. Zie de onderstaande link.
http://forum.effizienzgur...ml?referrerid=29#overview
Ik vermoed het dat het electronische gedeelte in de pomp zelf niet gereegld kan worden met de PWM, omdat dan de regeling van de pomp het niet meer doet.. Zou dit kunnen?
Als dit zo is, dan ga ik uiteraard even proberen om de bovengenoemde mod toe te passen, maar dan terug-modden.

[ Voor 40% gewijzigd door edterbak op 12-04-2007 10:08 ]

• edterbak
OK!! Ik heb de PWM getest.
Ik heb de PWM aangesloten op een 12V FAN. Hier draait de fan. De fan draait welliswaar heel langzaam (zelfs op de 100% open stand), maar hij draait.
Dit betekend dus in ieder geval de de pwm WEL werkt.

Bij mij blijft wel de vraag openstaan of de pwm de 9V drempelspanning wel haalt. Ik denk dat ik dit gewoon ga testen met een multimeter. Kan dit?

Wel blijf ik het raar vinden dat de pomp stopt zodra ik in mijn vorige testje de overbrugging van de pwm weg haalde. Dan zou de pomp toch gewoon door moeten draaien dacht ik.

Er blijven bij mij nu nog drie vragen openstaan.
1 - Kan ik het uitgangsvoltage >9V gewoon meten (redelijk nauwkeurig) met een multimeter?
2 - Hoe komt het dat de pomp stopt met draaien zodra de eerder genoemde overbrugging weg is.
3 - De pomp heeft volgens mij intern ook al aardig wat electronica / regelkringetje. Kan het zijn dat het hierdoor uberhaupt onmogelijk is om de pomp met een PWM te regelen? (zie link)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je in de 100% stand niet gewoon 12V meet dan werkt je PWM niet. Aangezien jij zegt dat hij langzaam draait werkt hij niet denk ik zo.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• edterbak
lemming_nl schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:33:
Als je in de 100% stand niet gewoon 12V meet dan werkt je PWM niet. Aangezien jij zegt dat hij langzaam draait werkt hij niet denk ik zo.
Huh? Ik dacht dat de PWM er juist voor moest zorgen dat dingen langzamer gingen draaien? 8)7 Wat ik begrepen heb, en ik zeg er bij "Ik ben geen expert :+ ", is dat deze pwm maximaal ca 95% van de spanning doorgeeft.

Of bedoel je dat hij nu veeeeeel te weinig spanning doorgeeft?

BTW, ik heb op dit moment geen meting gedaan, geen multimeter bij de hand. Ik heb alleen gekeken of de fan draait of niet. En volgens mij aanzienlijk langzamer dan hij moet.

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 12-04-2007 19:41 ]

• lemming_nl
  • Niet online
edterbak schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:40:
[...]

Huh? Ik dacht dat de PWM er juist voor moest zorgen dat dingen langzamer gingen draaien? 8)7 Wat ik begrepen heb, en ik zeg er bij "Ik ben geen expert :+ ", is dat deze pwm maximaal ca 95% van de spanning doorgeeft.

Of bedoel je dat hij nu veeeeeel te weinig spanning doorgeeft?

BTW, ik heb op dit moment geen meting gedaan, geen multimeter bij de hand. Ik heb alleen gekeken of de fan draait of niet. En volgens mij aanzienlijk langzamer dan hij moet.
Bij 95% hoort hij niet merkbaar langzamer te draaien. Ik denk dus dat je PWM schakeling kapot is.

• edterbak
Zou ik dat gewoon kunnen meten met een multimeter? Dan zou ik bijvoorbeeld geen 12 * 0.95 = 11.4 V moeten meten, maar de helft hiervan: 5.7V. Heb ik dit juist?

• lemming_nl
  • Niet online
Je zou 11.4V moeten meten. Je kan er voor de zekerheid een condensator van 100uF aanhangen om ervoor te zorgen dat de spanning afgevlakt wordt. Niet nodig, er zit al een 47uF in je schakeling.

[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 12-04-2007 20:28 ]

• edterbak
Wat ik ook wil proberen is de PWM output (de blokgolf) afvlakken met een condensator. De regelbaarheid van de pwm mag van mij hierdoor wel wat trager worden, dat maakt mij niet uit. Ik verander het toch niet vaak. Op deze mannier denk ik namelijk dat de motor (en dus de regelkring van de motor zelf) wel gewoon zijn functie kan uitvoeren.

Ik heb al een paar andere draadjes hier gelezen, en het schijnt te kunnen.
Maar, nu weet ik dus niet wat voor condensator ik moet hebben als ik dit zou willen. Ongeveer hoeveel uF moet hij zijn? De pomp heeft een vermogen van 18W > 1,5A @12V

Uiteraard neem ik vandaag ook een multimeter mee naar huis om even wat te testen.

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 13-04-2007 17:43 ]

• edterbak
Ehhhmm.... Mensen, ik ben bang dat alle hulp voor niets is geweest.
Ik een onachtzaam moment heb ik in ieder geval transistor 3 opgeblazen. O+ :o :X Kan heel best zijn dat T1+2 mee zijn gegaan, want hoorde 3 knetters... }:O En het stinkt hier nu

Maar, het positieve is dat vlak voordat ik de boel heb opgeblazen, had ik gemeten dat de output maximaal 11,24V was en minimaal 25mV volgens de multimeter... |:( |:( |:( HIJ DEED HET

:) In ieder geval bedankt voor al jullie hulp.
Pagina: 1