Asus X1950 probleem of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:42
Hallo, Gotters!

Sinds twee maand heb ik een nieuwe pc, en een tijdje geleden toen ik Silent Hunter 3 ging spelen ging er iets mis.
Er kwamen ineens allemaal rare strepen door mijn beeld, een keer rebooten en het was weg.
Later kwam dit steeds vaker voor en begon het toch zwaar irritant te worden.
Vandaag kreeg ik er ook last van in games als: Company of Heroes en Supreme Commander.

Om dit op te lossen heb ik nieuwe drivers gehaald van Ati.com maar dit lijkt voorals nog niet te helpen.
Het komt ook alleen maar voor in games.

Mijn speccs:

Intel Core 2 E6600 processor @ 2.4 ghz
Asus VGA Radeon EAX1950PRO CrossFire/HTDP 256 MB
Asus Moederbord P5W DH Deluxe
Kingston HyperX Dual Channel 1024 (x2) MB, PC6400, 800 MHz
Zalman Voeding ZM600-HP 600 Watt

http://img261.imageshack.us/img261/7919/ttyyyth2.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Lipton16 op 26-05-2007 11:48 ]

Verwijderd

Dat zijn artifacts, en het klinkt als een temperatuur probleem. Waarschijnlijk wordt je grafische kaart te warm. Misschien kun je de ventilator schoonmaken (stof enzo)? Anders een andere / betere koeler erop :)

• Lipton16
Bedankt voor de tip ik zal er direct naar kijken!

• Lipton16
Eerst leek het probleem opgelost, maar het terug gekomen.
Het probleem komt nog steeds voor in games, de nieuwste ati drivers staan er inmiddels ook op.
Omdat mijn videokaart cooler niet herkent word door mijn Moederbord kan ik niet vertellen hoe warm hij word.

• psycix
  • Laatst online: 15-04-2024
ook niet met ATI tray tools?

• Lipton16
Met Ati Tool kan ik wel zien hoe warm mijn Videokaart is, hij is in windows ongeveer 46 graden, en na 5 min testen (zit een test run in het programma) was hij ongeveer 75 graden.

• psycix
  • Laatst online: 15-04-2024
75 graden IS nou eenmaal erg warm
zou hij in feite aan moeten kunnen maar is toch vrij heet

Hoewarm is hij na een half uur?
En wanneer beginnen de strepen precies? Direct of pas als hij echt heet is?

Oplossingen:
Je kunt dan een betere VGA cooler te kopen, of zorgen voor betere airflow in je kast.
Ik heb zo bijvoorbeeld een fan met tyrips zo vastgezet zodat ie onder en bovenlangs men VGA kaart blaast. (van voor naar achter)

btw Ik neem aan dat hij niet geOCed is? Anders kun je hem natuurlijk weer terugschroeven.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
75 is niet te warm hoor. Heel normaal. Valt daar niet aan te kwijten iig.

• Lipton16
Omdat ik niet echt tijd had om te testen hoe warm mijn videokaart werd onder games kon ik hier niks posten.
Maar zonet heb ik even Silent Hunter 4 gespeeld, na een minuut of 10 begonnen de artifects, de tempratuur van de video kaart was toen 74 graden (dus niet te warm)

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 14:18

dynosu

Orly ?

Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1201773

en

ATI x1950 Pro - crash topic
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1195832

mischien eens naar die 2 kijken, er zijn wel meer problemen geweest met 1950 pro. Ikzelf heb er gelukkig geen last van :)

[ Voor 11% gewijzigd door dynosu op 27-04-2007 14:31 ]

• Lipton16
Ik heb het probleem nog nooit kunnen oplossen, in een ander topic had ik gelezen dat je je fan wat omhoog kon schroeven kwa snelheid.
Nadat ik dit gedaan heb is de tempratuur wel een stuk lager (ongeveer 60 graden.) maar toch zijn de artifects gebleven.
Iets anders wat ik las was dat de ram ook de oorzaak kan zijn van de Artifects, maar ik weet zo niet hoe ik dat kan testen.

• Lipton16
http://img261.imageshack.us/img261/7919/ttyyyth2.jpg

Hier nogmaals een screen met het probleem :)

[ Voor 37% gewijzigd door Lipton16 op 26-05-2007 00:23 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 13:22

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kijk voor de zekerheid ook even naar de condensators, soms willen die weleens spontaan gaan "lekken". Gebeurde mij eens, met een Radeon 8500 Pro....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

De VRM's bij de x1950 series worden nogal warm. Dat probleem werdt ook in Het Grote X1950 Pro AGP Topic bevestigd. De kuren die uiten zich zoals dat bij jou op je scherm toont. Het aanschaffen van either een Heatsink voor je vrm's, of gewoon terugsturen naar de fabrikant lost het wel op :P

Ik kan het natuurlijk ook fout hebben, en is eventueel je geheugen stuk. Kijk anders ook even hier voor zo'n heatsink.

• Lipton16
Bedankt voor de tips, ik zal hier naar kijken, mocht ik resultaat hebben dan post ik het wel weer.
Het probleem ontstond eigenlijk spontaan, daarom ben ik terug gegaan op oude drivers om te kijken of dit misschien het probleem kan oplossen.

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik heb deze problemen ook gehad dit komt waarschijnlijk door de VRM's, mijn kaart had ook de problemen dat de kaart eruit vloog.
Ik heb de kaart toen RMA gedaan, geen artifacts meer maar nog wel het probleem dat de VRM's te warm werden.
Ik heb/had ook een Asus.

Verwijderd

First of all; die temps zijn redelijk normaal hoor voor zo'n kaart!

Een andere koeler op een x1950pro zetten is waarschijnlijk de snelste manier om je kaart te killen! De VRM's moeten namelijk voldoende gekoelt blijven en dat is juist niet het geval met de meeste non-stock koelers. Allerlei contructies met extra headsinks en koelers vastbinden op je kaart... leuk hoor. Maar is dat nu echt wat je wil?

Gewoon in de RMA gooien en hopen dat je een nieuwe serie krijgt toegezonden. Het probleem is namelijk onderkent door de producent en de koeler is dan ook anders gemonteerd in de nieuwe serie...

Succes :)

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-07 12:46

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 11:27:
First of all; die temps zijn redelijk normaal hoor voor zo'n kaart!

Een andere koeler op een x1950pro zetten is waarschijnlijk de snelste manier om je kaart te killen! De VRM's moeten namelijk voldoende gekoelt blijven en dat is juist niet het geval met de meeste non-stock koelers. Allerlei contructies met extra headsinks en koelers vastbinden op je kaart... leuk hoor. Maar is dat nu echt wat je wil?

Gewoon in de RMA gooien en hopen dat je een nieuwe serie krijgt toegezonden. Het probleem is namelijk onderkent door de producent en de koeler is dan ook anders gemonteerd in de nieuwe serie...

Succes :)
Behalve de accellero X2 (heeft standaard een lucht kanaal voor de vrm heatsink) en nog een reeks andere koelers.. als je een goede niet-stock cooler erop knalt die ervoor gemaakt is, ga je altijd betere resultaten halen dan met de single-slot inefficiente €5 bagger-koeler die ze er gewoonlijk bij leveren.

Ik bouw rare dingen.

• Lipton16
Nou ja, ik heb de kaart RMA gestuurd, en een nieuwe versie binnen gekregen, je kan zien dat er op de achter kant nu twee stukken "metaal" zitten die blijkbaar beter coolen.
Voor andere mensen met een Asus x1950 pro die ook artifacts hebben is het dus aan te raden om hem RMA te doen omdat je dan een nieuwe versie thuis krijgt.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
StackMySwitchUp schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:04:
[...]

Behalve de accellero X2 (heeft standaard een lucht kanaal voor de vrm heatsink) en nog een reeks andere koelers.. als je een goede niet-stock cooler erop knalt die ervoor gemaakt is, ga je altijd betere resultaten halen dan met de single-slot inefficiente €5 bagger-koeler die ze er gewoonlijk bij leveren.
Idd en op 100% houd de X2 mijn kaartje ook met gemak onder 50 graden voor de GPU en 35 voor de envirement. Ben blij dat ik hem erop heb :)
Pagina: 1