Promise SATA300-TX4 - PC boot niet meer van onboard RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn SATA300-TX4 kaartje in gebruik genomen, en nu boot de PC niet meer vanaf het onboard RAID5. Het TX4-kaartje heeft zelf geen raid, maar op de een of andere manier zorgt hij ervoor dat het hele onboard raid-gebeuren compleet overgeslagen wordt. En dit gebeurt alleen als er een of meer schijven op het kaartje aangesloten zijn.

Normaal gezien gaat het bootproces:
POST -> BIOS-meuk -> TX4-kaart (geen schijven) -> onboard RAID -> Windows booten.

Nu gaat het zo:
POST -> BIOS-meuk -> TX4-kaart (3 schijven) -> error (geen bootable device gevonden).

Het moederbord betreft een Asus A8R-MVP (Xpress1600 chipset) met de nieuwste BIOS, etc. Het onboard BIOS komt volgens mij uit de southbridge, te weten een ULi M1575.

Het probleem is dus dat het onboard RAID gewoon overgeslagen wordt, en de TX4-kaart lijkt hiervoor verantwoordelijk. Ik zie op het scherm nog net dat de ROM van de TX4 zegt "IDE Bus master enabled", dus misschien moet dat wel uit, maar hoe? Want het ding lijkt geen config-panel te hebben... Of misschien een switch in het BIOS om te forceren niet te gaan booten, maar andere boot ROMs (de ULi in dit geval) af te gaan.

Ik heb uiteraard al gespeeld met Int19 capture aan/uit en Addon ROM display mode (force bios/keep current), maar heeft tot dusver niks geholpen. Dus als iemand me kan assisteren, nou graag :)

日本!🎌

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Bekend probleem. Ik heb het ook ooit gehad met 2 controllers, toevallig ook Promise (een SX4000 en een TX2). Op het ene moederbord werkte het wel, op het andere niet.

Kijk of je in het bios met IRQ instellingen kunt spelen. Als int19 ook niet werkt geef ik je eerlijk gezegd weinig kans met je huidige setup.

Edit: mijn oude topic: 2 IDE controllers op K7D master werkt niet

[ Voor 12% gewijzigd door Fauna op 09-04-2007 12:26 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Aha, dus een goedkoop RAID5-kaartje erin hangen zal ook niet helpen? Of het SATA-kaartje vervangen door een betere (noem er es een)?

日本!🎌

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De onboard RAID5 controller is deze toevallig ook van Promise? Ik heb namelijk ook al eens problemen gehad met een onboard Promise RAID controller gecombineerd met een PCI kaart met Promise controller. Wanneer je twee controllers van hetzelfde merk gaat combineren raad ik aan eerst te kijken of ze wel gecombineerd kunnen worden. Grote kans dat de beide kaarten dezelfde recources gebruikt, waardoor IRQ conflicten onstaan.

P.s. Je hebt neem ik aan de bootvolgorde in je BIOS wel eerst goed bekeken, misschien dat daar nog wat mogelijkheden zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je hebt kans dat als je die onboard raid instelt als normale IDE controller of hem uitzet dat het systeem prima werkt. Ik heb hetzelfde als ik m'n Intel ICH7R instel als raid controller dan wordt deze "overgeslagen" (heb nog een Promise EX8350 in m'n pc).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
_Dune_:
Het is een ULi controller, afkomstig uit de M1575 southbridge. Ik heb ook al met IRQ gespeeld zodat onboard en TX4 verschillende IRQ's krijgen, maar geen verschil. Bootvolgorde valt niks aan te tweaken als het boot-ROM van het onboard raid helemaal overgeslagen wordt in het bootproces.

Dukey:
Misschien wel, maar er zit een array op die ik wil behouden, dus al zou het werken, hoe moet ik dan een bootable RAID5 bouwen? ;)

日本!🎌

Pagina: 1