2 IDE controllers op K7D master werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Onlangs heb ik een MSI K7D master bordje aangeschaft (AMD760MPX, dual socket A), maar sindsdien heb ik problemen met mijn IDE kaarten.
Op mijn oude bordje (Asus A7M266, AMD760, 1x socket A) kon ik mijn Promise SX4000 en TX2 gewoon tegelijk aansluiten. Welliswaar nadat ik wat had gehusseld met het gebruik van PCI-sloten, maar het werkte.
Bij mijn nieuwe bord heb ik dit ook eindeloos geprobeerd, ik heb zelfs met de IRQ-settings zitten spelen. Maar wat ik ook probeer, de PC blijft hangen op het moment dat de 2e controller zijn HD's wil initialiseren. Zonder HD's aan een van de controllers werkt alles wel.

Weet iemand hoe dit op te lossen valt? Ik begin een beetje gebrek te krijgen aan IDE-poorten (4 op het mobo bezet, 4 op mijn SX4000), en na Campzone heb ik niet meer zoveel GB's over.. :) BVD

[ Voor 3% gewijzigd door Fauna op 18-08-2004 19:38 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En als je één PCI slot vrij laat, tussen beide controllers? Dan zitten beide controllers namelijk op een verschillend IRQ.

Jumpers staan denk ik wel goed neem ik aan. Master aan einde kabel, Slave in het midden. Of schijven op Cable Select instellen, dan maakt het dus niets uit.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Fauna
Zoals ik al zei heb ik zitten husselen met PCI-sloten, ik heb zo'n beetje alle mogelijkheden gehad volgensmij (tenminste 1 kaart in het 66MHz/64bit slot)

Jumpers ed. staan goed (het heeft notabene gewerkt!), en als er maar 1 controller is aangesloten werkt het dus goed.

• Fauna
*schop*

Niemand ervaring hiermee?

• Fauna
Nog maar een keer.
Er zwerven hier toch wel genoeg personen rond die 2 IDE-controllers in hun server hebben?

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:12
Heb geen ervaring met ide kaartje op dit bord, maar wel met scsi (raid) kaarten.
Hierbij is dit bord nogal kieskeurig. De ene werkt wel en de ander niet.
Een dikke HP Netraid 4M (4 kanaals u160, 128mb,bbu) werkt bijv. niet goed.
Een simpele u160 Adaptec of een Adaptec 39320 wel weer.

Verder heb ik weleens gehoord dat de stand van de dipswitches bepalend is of sommige pci kaarten wel of niet werken.
*volgens mij klopt dit laatste niet helemaal: de Asus heeft dipswitches, de MSI niet

[ Voor 10% gewijzigd door wezep op 18-08-2004 08:31 ]

• Fauna
Er zitten idd geen dipswitches op mijn bord.
Maar hoe kan het dan dat 2 controllers niet werken? Ik heb immers wel een Asus A7M266 gehad (niet de -D dus, maar 1 CPU) die gewoon dezelfde chipset heeft.
Misschien maar eens proberen om 2 dezelfde kaarten te pakken, of gewoon over een paar maandjes een dikke 3ware met 12 poorten aanschaffen.. :9 Maar dan moet die laatste natuurlijk wel compatiable zijn met mijn MSI.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

niet geheel ontopic

als het puur om de opslag gaat: neem dan een 3WARE 3W-5800 8-PORT IDE RAID
@ ebay (usa) staan die er vol van van rond de $50 :)

pagina 2-29 al gezien? (neem aan van wel :) )
edit:
heb zelf een k7d master-l met 1 sx2000

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook een promise fasttrak 100 tx2

dit is gewoon een bagger kaart, hij werkt (nauwelijks) samen met andere kaarten op bepaalde moederborden, dit heb ik gemerkt icm met sillicon image controllers als pci, en onboard variant, en met mijn huidige raidcore, op moedeborden van msi, asus en aopen

op mijn abit en epox werkte deze wel samen met andere kaarten

op mijn oude abit systeem had ik een promise fasttrak100 tx2 in gebruikt icm een sillicon image 3114, dit werkte perfect.

Tegenwoordig heb ik een opteron systeem, en werkte mijn promise kaart opeens niet meer met de onboard sillicon image 3114, toen heb ik een cheap sillicon image 0680 kaartje gekocht, en deze werkt wel samen met de onboard sillicon image controller.

nu ben ik volledig afgestapt van ide voor mijn hd's, en heb een Raidcore controller in gebruik, als stand alone.

kortom: promise zuigt

koop voor 20 euro een sillicon image 0690 ide raid kaartje, die werken tenminste en blijkt ook nog eens sneller te zijn dan die promise

• Fauna
ThaHandy, ik ben eens verder gaan kijken dan de aantrekkelijke $50, en dan kom je erachter dat de kaart slechts een 33/33 PCI aansluiting heeft, slechts ATA66 aansluitingen heeft en geen RAID-5 ondersteunt. Op zich niet erg, ware het niet dat ik een FTP server heb.

Swipe: ik heb tot nog toe goede ervaringen gehad met Promise, ik zou eens kunnen proberen om met mijn vriend (die ook een SX4000 heeft) om te kijken of die twee wel werken.
En waar kom je dan aan SI kaarten? Ik zie ze iig niet in de pricewatch...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fauna schreef op 18 augustus 2004 @ 19:47:
Er zitten idd geen dipswitches op mijn bord.
Maar hoe kan het dan dat 2 controllers niet werken? Ik heb immers wel een Asus A7M266 gehad (niet de -D dus, maar 1 CPU) die gewoon dezelfde chipset heeft.
Misschien maar eens proberen om 2 dezelfde kaarten te pakken, of gewoon over een paar maandjes een dikke 3ware met 12 poorten aanschaffen.. :9 Maar dan moet die laatste natuurlijk wel compatiable zijn met mijn MSI.
Wacht effe, die chipsets zijn totaal verschillend van elkaar, dus die vergelijking gaat niet op.

Maar had je al eens geprobeerd om je bios te flashen? Misschien dat dat nog helpt.

• Fauna
Terw_Dan schreef op 20 augustus 2004 @ 09:20:
[...]

Wacht effe, die chipsets zijn totaal verschillend van elkaar, dus die vergelijking gaat niet op.

Maar had je al eens geprobeerd om je bios te flashen? Misschien dat dat nog helpt.
Voor de hand liggend, maar zo dom ben ik nu ook weer niet... ;) Meest recente BIOS staat erop.
Pagina: 1