*God is de Almachtige
*God is de Liefde
*Er is kwaad in de wereld
Ik zou hier nog aan willen toevoegen. Ken(t) ik/u God?
Neuh, nooit gezien, wel eens van gehoord maar ach er wordt zoveel verteld weet je...
Vooropgesteld: God bestaat en de bovengenoemde feiten zijn juist.
Alleen het feit dat wij God niet kennen bewijst al dat wij onmogelijk over hem kunnen oordelen.
a) Wie is er beter in staat te onderkennen wat goed en slecht is? God de Almachtige of een onbeduidende mens?
b) Wat is slecht? Juist het feit dat we de Liefde niet kennen. Want absolute liefde is de garantie voor geluk. Daar Liefde niet haat kan zijn, moeten wij dus de neiging hebben om te haten. Want wij kennen immers de Liefde niet.
c) Gevolg van die haat is het kwaad in de wereld.
d) Ja maar de Liefde is toch ook de Almachtige. De Liefde kan dan toch geen kwaad verdragen, laat staan kwaad tollereren? Vanuit deze zienswijze is de hel als straf een logisch gevolg.
e) Maar dan nog, hoe kan uit iets goeds (Liefde) iets kwaads voortkomen?
Een goede vraag. God is de Almachtige, de Almachtige heeft ons geschapen en ongetwijfeld waren wij (of in ieder geval iemand uit ons voorgeslacht) dus ook goed. Wat is het kenmerk van ware liefde? Juist liefde die kan kiezen tussen: ja ik heb lief of ik heb niet lief. De vrije wil van de mens is dus het absolute bewijs van de Liefde.
e/f) Maar als God Liefde is, waar blijkt dan uit dat God Liefde is? Juist uit het feit dat ergens een tegenpool van de Liefde is. Daar de mens goed was kon hij uit zichzelf niet tot het kwade komen en is de mens door het kwade overtuigd kwaad te doen.
g) Maar had de Liefde ons daarvoor dan niet moeten beschermen om die verkeerde keuze te maken? Nee, want dan zouden wij robotten zijn zonder echt lief te hebben. Juist het feit dat wij konden en kunnen kiezen met een vrije wil tussen goed en kwaad is het bewijs van onze liefde.
h) Maar als God de Almachtige is, dan had Hij moeten weten dat er kwaad had kunnen komen, en Liefde zou dat niet hebben kunnen verdragen. Dus Hij wist het niet en is dus niet de Almachtige!
Een mooie conclusie maar onjuist. De Liefde heeft juist de Liefde beter willen laten uitkomen en daarom dit risico waarvan Hij wist dat het gebeuren zou geaccepteerd om daarmee juist de kracht van de Liefde meer te laten uitkomen. Ieder mens heeft een vrije wil en is dus ook zelf verantwoordelijk. Het kwaad hebben we dan ook uitsluitend aan onszelf te wijten en niet aan de Liefde. Dat dit in onze ogen onrecht is, bewijst juist dat we niet meer goed zijn.
Iemand die God beschuldigd kwaad te zijn, weet niet wat hijzelf is. Juist door God te beschuldigen bewijst de beschuldiger dat hij zelf kwaad is en dat door zijn schuld het kwaad in de wereld is. Het is juist recht dat de Liefde het kwade kwelt en uiteindelijk vernietigd, want het kwade verdient niet beter daar het zelf voor het kwade heeft gekozen.
Als ik me goed herinner steekt het zo ongeveer in elkaar