Toon posts:

Welke HD voor laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na ampele overwegingen heb ik besloten mijn laptop te openen en mijn defecte HD te verwijderen. Nou sta ik voor de volgende keuze:

Wordt het een:
Hitachi Travelstar E7K100, 100GB (7200rpm, SATA, 8MB)
(Snel, maar "minder" ruimte)

Of een:
Western Digital Scorpio WD1600BEVS, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB)
("Trager" maar meer ruimte)

Graag hoor ik jullie mening over deze afwegingen,

Zie ik overigens iets over het hoofd? Of is SATAII veel beter en moet ik voor een nieuwe Toshiba HD gaan?

P.S. Ben een n00b dus hoop dat ik alles goed begrijp

Laptop gegevens:
Toshiba A100-253
Dual Core Intel - 1,66GHZ
Tijdelijk geen HD
Ati Radeon X1600 256MB Hypermemory

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 11:48 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
Ligt eraan of je die 60gb extra nodig hebt of niet. Als je die toch niet gaat gebruiken zou ik zelf de snellere hdd nemen. Ga je die 60 wel nodig hebben tjah dan zou je die moeten kopen.

Volgens mij merk je het verschil wel tussen de snelheid

Verwijderd

Topicstarter
Ook bij het laden van programma's?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:43:
Beste Tweakers,

Na ampele overwegingen heb ik besloten mijn laptop te openen en mijn defecte HD te verwijderen. Nou sta ik voor de volgende keuze:

Wordt het een:
Hitachi Travelstar E7K100, 100GB (7200rpm, SATA, 8MB)
(Snel, maar "minder" ruimte)

Of een:
Western Digital Scorpio WD1600BEVS, 160GB (5400rpm, SATA, 8MB)
("Trager" maar meer ruimte)

Graag hoor ik jullie mening over deze afwegingen,

Zie ik overigens iets over het hoofd? Of is SATAII veel beter en moet ik voor een nieuwe Toshiba HD gaan?

P.S. Ben een n00b dus hoop dat ik alles goed begrijp
Ik zou voor de snellere hitachi schijf gaan. Nog altijd een hoop ruimte.
Als je meer ruimte wil hang je er gewoon een externe schijf aan. Dat lijkt mij de beste optie.
Als er in eerste instantie een SATA (niet sata2!) schijf in zit lijkt het me stug dat je laptop sata2 ondersteunt.
Ook bij het laden van programma's?
Jep

specs

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Zie ook Alweer keuzes: 5400 of 7200 RPM hd bij Dell notebook :)

Zoals ik in het bovenstaande topic al heb gezegd; ik zou zeker weten gaan voor een 7200RPM schijf.

[ Voor 27% gewijzigd door MensionXL op 08-04-2007 11:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

zoek ook eens naar testen. 7200rpm is namelijk lang niet altijd (veel) sneller dan 5400rpm.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Bovendien verbruikt een 5400-rpmschijf minder stroom wat ten goede komt aan de accuduur :)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DaMarcus schreef op zondag 08 april 2007 @ 11:54:
Bovendien verbruikt een 5400-rpmschijf minder stroom wat ten goede komt aan de accuduur :)
Die ene watt minder ga je ook niet merken hoor ;) Dat wordt anders weer verbruikt door de wachttijden (op een app) van de 5400RPM schijf :P Dus dan ben je alsnog slechter uit. :z

Goedkoop bellen via VoIP

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kan je er ook achterkomen wat voor hd er momenteel in je laptop zit?
Ik heb een dell Inspiron 1300 met een 40Gig hd, en ben ook wel op zoek naar een grotere
maar ik weet niet wat er momenteel in zit, 5400 of 7200 en kwa aansluiting ook geen idee

open maken verbreekt de garantie neem ik aan?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
koekoek2003nl schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:09:
Kan je er ook achterkomen wat voor hd er momenteel in je laptop zit?
Ik heb een dell Inspiron 1300 met een 40Gig hd, en ben ook wel op zoek naar een grotere
maar ik weet niet wat er momenteel in zit, 5400 of 7200 en kwa aansluiting ook geen idee

open maken verbreekt de garantie neem ik aan?
Meeste 40 Gbyte zijn 4200 of 5400 RPM.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

MensionXL schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:00:
[...]

Die ene watt minder ga je ook niet merken hoor ;) Dat wordt anders weer verbruikt door de wachttijden (op een app) van de 5400RPM schijf :P Dus dan ben je alsnog slechter uit. :z
Mwoah, moet jij mij uitleggen waarom ik 20 minuten minder lang met mijn notebook kan werken sinds ik van een 4200-rpmschijf naar een 5400-versie ben overgestapt ;)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:47

Geckoo

Good news, everyone!

meestal kan je de laptop er makkelijk uithalen.
en daarbij als je zoekt naar de specs op internet staat er meestal bij hoeveel rpm hij is.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Zoek naar benchmarks van beide harddisks. 7200 lijkt wel sneller, maar is dat niet altijd. Als de data dichter op elkaar zit (160 GB vs 100 GB) levert dat ook weer performancevoordeel op. Misschien is de 5400 rpm ook wel van een nieuwere generatie dan de 7200 rpm.
Kortom, wij kunnen er niets over zeggen, laat de benchmarks spreken :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf die E7K100 in m'n laptop en dat ding is rete zeer snel :). Zit weinig verschil tussen deze schijf en een gemiddelde desktop schijf. Zie HDtach grafiekje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5fde80dc603de6532462e137192f7604/thumb.jpg

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou zelf zomaar die Scipio-schijf nemen. Snelheid en opslag is 1 ding, juist bij laptops is geluid ook een issue. Nu zijn beide geen startende straaljagers maar volgens benchmarks is de Western Digital gewoon de stilste schijf van deze 2.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:50
als je voor de hitachi gaat, neem dan wel 't volgende in acht
The 7K100 implements several power saving modes that are not present in the E7K100.
The operating temperature is 40°C for the E7K100, and 55°C for the 7K100
oftewel de 7K100 is de laptop variant. de E7K100 is de heavy duty variant voor desktops/servers met behoefte aan compacte schijven.

Overigens is de 7k100 al enigszins een oude generatie aan 't worden. Daar entegen staat de 7k200 al voor de deur.

Overigens heeft seagate ook een 7200rpm disk. is iets langzamer dan de hitachi (3%) maar wel stuk stiller èn 5 jaar garantie.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

PROnline schreef op zondag 08 april 2007 @ 12:53:
als je voor de hitachi gaat, neem dan wel 't volgende in acht

[...]
oftewel de 7K100 is de laptop variant. de E7K100 is de heavy duty variant voor desktops/servers met behoefte aan compacte schijven.

Overigens is de 7k100 al enigszins een oude generatie aan 't worden. Daar entegen staat de 7k200 al voor de deur.

Overigens heeft seagate ook een 7200rpm disk. is iets langzamer dan de hitachi (3%) maar wel stuk stiller èn 5 jaar garantie.
Neem inderdaad niet de E uitvoering, kwa energie verbruik doet hij niet onder voor een andere laptop schijf, hij is zelfs erg zuinig en ik heb nogal wat specificaties vergeleken van andere schijfen. Ik had alleen gehoopt dat deze schijf koeler zou blijven, mede omdat de max. bedrijfstemperatuur 40 graden is. Dit is niet het geval deze schijf vereist gewoon meer koeling.

Zelf ben ik met mijn Dell Inspiron 4150 van een Toshiba 30GB 4200rpm schijf naar deze Hitachi E7K100 gegaan, kwa performance een heel vooruitgang alleen wordt deze schijf regelmatig 45 tot 50 graden, waar ik nauwelijks wat aan kan doen. (met SpeedFan fan's sneller laten draaien). Terwijl mijn laptop wel op de compatibility lijst van deze Hitachi schijf staat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat er veel versies zijn met een ATA, of een SATA

Wat is het verschil tussen de twee?

Verwijderd

De techniek waarmee de schijf door de chip wordt aangesproken is anders. Verzeker je ervan dat je de juiste versie neemt, want laptops hebben meestal maar 1 aansluiting (óf ata óf sata)!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

S-ATA en (P-)ATA zijn twee geheel verschillende interfaces. Zoals hierboven reeds gezegd zorg dat je de juiste schijf koopt, want een S-ATA schijf gaat niet op een (P-)ATA interface werken en andersom.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1