Samsung SpinPoint T133 of Samsung SpinPoint T166?

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Topicstarter
Goede Middag :),

Ik ben zo van plan een nieuwe samsung hdd te halen (mijn 2504 beviel me prima)

Nu kijk ik alleen en zie 2 vergelijkbare schijven;

116038 Samsung SpinPoint T133 300GB, 7200rpm, 8MB, SATAII 95,00 euro
116053 Samsung SpinPoint T166 320GB 7200rpm, 16MB, SATAII 88,00 euro

Nou lijkt de 16mb me beter, deze heeft ook nog 20gb extra..

Waarom is deze dan goedkoper :?

Op google kon ik zo snel niets vinden, iemand enig idee?

Gewoon nieuwsgierigheid, thats all ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Misschien omdat er meer van wordt geproduceerd? Zelfde bij SDRAM en DDR, SDRAM is veel duurder dan DDR en gewoon omdat er minder vraag naar is (En dus minder wordt gemaakt).
Of het is goedkoper om te maken omdat ze gebruik maken van nieuwere (goedkopere) technieken?

[ Voor 30% gewijzigd door MensionXL op 07-04-2007 15:33 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MensionXL schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:30:
Misschien omdat er meer van wordt geproduceerd? Zelfde bij SDRAM en DDR, SDRAM is veel duurder dan DDR en gewoon omdat er minder vraag naar is (En dus minder wordt gemaakt).
Of het is goedkoper om te maken omdat ze gebruik maken van nieuwere (goedkopere) technieken?
Of het AGP en PCI-E verhaal : AGP versie was standaard 20 tot 30 € duurder als je keek naar kaarten rond de 200 € :X

Blijf het gewoon schandalig vinden !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nero355 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:38:
[...]

Of het AGP en PCI-E verhaal : AGP versie was standaard 20 tot 30 € duurder als je keek naar kaarten rond de 200 € :X

Blijf het gewoon schandalig vinden !!
Schandalig of niet, maar dat is het effect van Vraag en Aanbod op de wereldmarkt ;)
Meesterwerken van de grote schilders zijn ook extreem duur... Er is er maar 1 van, en veel mensen die het willen hebben... dan betaal je al snel miljoenen ;)
Hoe unieker, hoe duurder ;)

edit: trouwens, als je een unieke casemod maakt die niet zomaar nagemaakt kan worden, dan kanje daar ook extreem veel aan verdienen. Denk b.v. aan de Dark Blade (worklog op Bit-tech.net). Als die verkocht wordt, levert die ook meer dan het dubbele op dan wattie gekost heeft ;)

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 07-04-2007 16:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

McKaamos schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:00:Schandalig of niet, maar dat is het effect van Vraag en Aanbod op de wereldmarkt ;)
Meesterwerken van de grote schilders zijn ook extreem duur... Er is er maar 1 van, en veel mensen die het willen hebben... dan betaal je al snel miljoenen ;)
Hoe unieker, hoe duurder ;)

edit: trouwens, als je een unieke casemod maakt die niet zomaar nagemaakt kan worden, dan kanje daar ook extreem veel aan verdienen. Denk b.v. aan de Dark Blade (worklog op Bit-tech.net). Als die verkocht wordt, levert die ook meer dan het dubbele op dan wattie gekost heeft ;)
Sorry maar ik vind beide vergelijkingen er helemaal 0,0 mee gerelateerd :$

Waar het mij om gaat :

1. Het is oud.
2. Zo'n winkel wil er neem ik aan vanaf sowieso en zal dat na een tijdje sowieso moeten.
3. Het vult je voorraad op die je beter kan bezetten met nieuwe producten.

Waarom dan niet dat product gewoon meteen fatsoenlijk verkopen voor een normale prijs en klanten die in de minderheid zijn en persee het nieuwste van het nieuwste moeten hebben lekker meer laten betalen :?

Zal wel aan mij liggen ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Om toch nog even de vraag van de TS te beantwoorden: de T166 is nieuwer, sneller, zuiniger, stiller, groter en goedkoper dan de T133. Makkelijke keuze dus :)

Waarom goedkoper? Oud model werd met oude techniek gemaakt, nieuw model met geavanceerdere -> goedkopere techniek.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 18:12 ]

Verwijderd

T166 is perpendiculair, dus om dezelfde capaciteit te maken zijn minder onderdelen nodig (platters). Dus het wordt dan goedkoper om 320GB te maken. Bij veel onderdelen in hardware-land gaat het ongeveer zo:

low-end / budget (features zijn belangrijker)
mainstream (de grote massa met niet veel eisen)
performance (de tweaker geinteresseerd in maximale prijs-prestatie verhouding)
high-end (de veeleisende tweaker)
enthousiast (drugsbaronnen met teveel geld die het beste willen en twee keer zoveel betalen voor 5% meer)

Van goedkoop naar extreem duur. ;)

Bij hardeschijven werkt dit min of meer ook zo. Met de huidige data-dichtheid van 133GB tot 200GB per platter kunnen goedkoop 2-platter schijfjes van de band rollen (daarom was de Seagate 7200.10 320GB ook zo betaalbaar en dus goedkoop; 2x160GB platters). Om 4 of 5 platter schijven te maken is veel meer geld nodig dus qua prijs-capaciteit verhouding zullen deze niet ideaal scoren.

Samsung T166 is net als Seagate 7200.10 en de nieuwe Hitachi 1TB een perpendiculaire schijf, en "kost" dus minder in 320GB dan zijn voorganger. Doen dus, hij is qua STR sneller dan de WD Raptor. :)

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allen, heb de T166 inmiddels gekocht :D
Pagina: 1