Intern geheugen afstemmen op videokaart met TurboCache?

Pagina: 1
Acties:

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07 07:17
Hallo,
ik ben op dit moment een beetje aan het rondkijken naar nieuwe hardware in verband met een defect moederbord en toen dacht ik dus slim te zijn en een vraag te sturen naar 4launch. Dit heeft me echter alleen maar meer aan het twijfelen gebracht en dus zou ik graag uitsluitsel willen verkrijgen op deze manier.

Het gaat om het volgende: mijn vraag aan 4launch was:
Is het handig om pc6400 geheugen te nemen of is er een betere meer compatibele (qua snelheid) keuze te maken (pc4200 of pc5300) in combinatie met een AMD AM2 4200+?
Nu gaat iedereen zeggen dat dit niet in V&B hoort maar.... Ik had nog een vraag over een videokaart met turbocache of dat uit kon (nee natuurlijk, maar wilde het zeker weten).

En dan nu waarom ik in de war raak:

Het antwoord van 4launch was als volgt:
Gezien de videokaart adviseer ik u te kijken naar PC5300 / 5400 geheugen.
Dus nu zit ik te denken; moet ik gaan letten op de snelheden van het RAM de processor EN de videokaart en dan een goeie combo kiezen, of is dit alleen belangrijk als je een videokaart neemt die turbocache/hypermemory gebruikt. Of is het uberhaupt niet echt nodig om te kiezen tussen pc6400/pc5300/pc4200 RAM omdat je processor dat regelt en je videokaart zich daar toch wel op aanpast?

Alvast bedankt

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Een videokaart met Turbocache maakt gebruik van je RAM geheugen, de regel is dan dat sneller RAM geheugen je performance van je vga ook ten goede zal komen.

Het lijkt me iig slimmer als je je systeem hier post om daar uberhaupt een zinnige uitspraak over te doen!

Instagram / YouTube

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als jij een videokaart met TurboCache/HyperMemory neemt dan wil je zoveel mogelijk geheugenbandbreedte omdat de videokaart dan het systeemgeheugen aan gaat spreken.
Dus videokaart en intern geheugen kun je dan om elkaar afstemmen.
Het is niet noodzakelijk, je kunt ook gewoon langzamer geheugen nemen voor een lagere prijs maar als je dat combineert met een TC/HM kaart dan zal je performance lager zijn dan met snel geheugen.

Het is denk ik even van belang dat je je systeem hier post en wat je van plan bent er mee te gaan doen. En welke videokaarten je in gedachten hebt.
Neem ook even een kijkje in **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? zodat je geen vragen gaat stellen die je prima zelf op kunt zoeken.
*titelfix

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07 07:17
Sorry voor de late reaktie:

Ik had (HAD) in gedachten het volgende:

proc: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB AM2 65W Box
mobo: MSI K9N Ultra-2F nForce 570, SATA2, GLAN
ram: pc6400/5300/4200 ddr2 2x1GB = 2GB <-- dat was dus een beetje de vraag
graka: XFX Videokaart PCI-e GeForce 6200LE 256MB DDR2 DVI/TV LP (256 MB als dat TC meegeteld wordt)

De reaktie hierboven van Cybersteef heeft me op het lumineuze :+ idee gebracht om dat turbocache maar te nuken. Ik heb er gewoon een hekel aan dat mijn geheugen gebruikt wordt voor dingen die ik niet zelf kan bepalen. Als dat dus besloten is maakt het eigenlijk niet meer uit wat voor ramgeheugen ik neem de nu gekozen graka heeft gewoon zn eigen geheugen en claimt dus niets van het ram.

Wat is het geworden:
proc: zie boven
mobo: zie boven
ram: Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 (ben nu voor pc5300 gegaan ivm de prijs)
graka: X1300PRO Sil. 256MB DDR2 DVI/TV. Gamen doe ik niet veel, maar hier kom ik goed mee vooruit lijkt mij. Tevens een kaart die ik nog wel mee kan nemen naar een evt volgend systeem lijkt mij.

Waar ik het voor ga gebruiken. Soms een spelletje, maar meestal zit ik in linux en daar zijn spellen nogal moeilijk voor te krijgen. Geen windows vista, hooguit XP waarmee ik dan ook het spel speel. Ik koppel de grafische kaart aan een TV via de s-video uitgang zodat ik daar een DVD of dvix op kan kijken. Soms wat autocad maar niet dat dat mijn dagelijkse bezigheid is.
PS: het laatste spel dat ik leuk genoeg vond om te installeren was HALO, en ik denk dat de volgende C&C3 wordt.

Als mensen nu het idee hebben dat ik een enorme miskoop ga doen en beter toch een turbocache kaart kan kopen dan schroom niet :)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

beefstick schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:20:
Als mensen nu het idee hebben dat ik een enorme miskoop ga doen en beter toch een turbocache kaart kan kopen dan schroom niet :)
Mijdt TurboCache/HyperMemory! Het slorpt onnodig geheugenbandbreedte op en er zijn genoeg goedkope kaarten die het niet hebben.

Tot zover mijn bijdrage.

Yes, but no.