Silicon / Marvell

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• xienix6
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2018
Hallo allen, _/-\o_

Heb eens een vraagje voor u allen.

Ik heb internet afgezocht kon het niet op nederlandsche pagina's vinden.

Het volgende is het geval:
Ik had een Intel D975XBX moederbord (verkocht) deze heb ik vervangen voor een D975XBX2. _/-\o_

Op mijn harde schijven staat belangrijke informatie, deze dacht ik dus met mijn nieuwe bord wel te kunnen compenseren. :Y NIET DUS. 8)7

Op mijn 1e bord had ik namelijk mijn 2 Maxtor 250GB Daimondmax 10 geconfigureerd in RAID 0 met een silicon driver.
Op mijn nieuwe bord dacht ik dus deze RAID config "gewoon" d:)b even aan te sluiten restore eroverheen en klaar. }:O

Wat nu blijkt is dat mijn nieuwe bord gewoon een Marvell controller heeft en zo ook niet mijn RAID 0 configuratie herkent. :?

Mijn vraag: Wat zijn mijn mogelijkheden om bij mijn informatie op deze schijven te komen? |:(

Deze informatie is voor mij heel belangrijk. :w

• ADT_Phantom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-03 11:43
Enige optie die MISSCHIEN kan werken is: koop een nieuwe raid controller van sillicon en dan je schijven aansluiten. Een raid 0 configuratie is niet te verplaatsen naar een ander merk controller.

[miereneuk-modus]
Belangrijke data moet je niet op een raid 0 configuratie opslaan. En Backup, Backup, Backup......
[/miereneuk-modus]

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik weet niet welke sil chip er op je oude mobo zat maar je kan gewoon een s-ata pci kaartje kopen met een sil3512 chip er op, kost 'bijna' niks, als het goed is kan je dan gewoon je array weer gebruiken

Linkje naar pricewatch

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Met een andere controller is het meestal niet mogelijk. Zie ook de RAID FAQ.

Maar zoals m'n voorganger zegt. Een optie is een kaartje met een zelfde controller los te kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door _the_crow_ op 06-04-2007 17:19 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• xienix6
Is er dan geen mogelijkheid om een andere schijf aan te sluiten hierop XP installeren, en dan op een of andere manier in die schijven komen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

xienix6 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 17:19:
Is er dan geen mogelijkheid om een andere schijf aan te sluiten hierop XP installeren, en dan op een of andere manier in die schijven komen
Nee, dit is niet mogelijk. RAID0 verdeeld alle bestanden over de beide schijfen en dan bedoel ik ook dat één bestand deels op de eene schijf staat en deels op de andere schijf. Zoals gezegd kun je RAID sets veelal niet overzetten op een ander merk controller.

En... zoals reeds gezegd belangrijke data op een RAID0 8)7 en.... geen backup :X

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 06-04-2007 17:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
nope.... spreek uit ervaring had alleen geluk dat ik mijn bootdisk raid 0 had en mijn data raid 1.....

Zolas mijn voorgangers.... raid 0 is leuk voor snelheid maar zet er geen belangrijke info op.... 1 schijf defect alle data pleite...

opties: 1 koop goedkope sil raid bord
2 koop het moederbord weer terug

Software raid gaat waarschijnlijk ook niet werken.....

Carpe Diem

• xienix6
Kort samen gevat, al mijn data is dus gewoon pleite.

1) Wat hebben we geleerd NOOIT BELANGRIJKE DATA op een RAID 0 configuratie.
2) Denk je een zelfde soort MOBO te kopen check altijd even je CHIPSET.
3) MAAK ALTIJD BACKUPS

Ik hoop dat ik met mijn vraag andere mensen heb geholpen, is het toch nog ergens voor goed geweest.

Mochten er alsnog tips zijn hoor ik het graag.

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
FF wat gezocht:
"Intel chose to augment this feature set with additional SATA capabilities via the Silicon Image SiI 3114 chipset"

Dus als je zoon kaartje koop waarnaar ik al linkte kan je de array gewoon 1 op 1 over zetten

De sil3512 is de 2 poorts variant met hardware raid1 van de sil3114

Het kost je wat maar wat is je data je waard?

• xienix6
Gewoon 1 op 1 "overzetten" ?

Dus even om een beeld te vormen, ik koop die controller, ik sluit mijn 2 schijven aan en hij zou moeten werken.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik totaal geen verstand heb van die controllers.

Volgens mij is het dan verstandiger om mijn systeem naar een PC shop te brengen, die zouden dan zo het helezaakje over kunnen zetten.

Toch?

• xienix6
Ahhh ok, dus ipv de chipset op mijn PC installatie, gebruik ik die controller, deze zorgt er dan voor dat als ik de S-ata schijven daarop aansluit hij mijn schijven herkent.

Dit zal dus wel betekenen dat ik mijn andere chipsset zou moeten uitzetten in de BIOS of niet?
Anders zou hij immers controllers zien?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ten eerste horen dit soort vragen in Opslagmedia & I/O Controllers.
Ten tweede staat dit al in de OM FAQ / Beleid » RAID FAQ aldaar beantwoord.

Dit topic gaat dan ook dicht wegens gebrek aan aantoonbare research in de topicstart. Het is hier op GoT namelijk niet de bedoeling om de FAQ's doodleuk te overslaan wanneer je een topic wil starten ;) Zie ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.