Toon posts:

Radeon 9800pro overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen terug is mijn voeding doorgebrand. Dit betrof een 300watt voeding, waar de volgende pc onderdelen opzaten:
  • Nforce 2 moederbord
  • AMD 2500 processor met standaard koeler
  • 1024DDR ram
  • 2x harde schijf (7400rpm)
  • Dvd speler
  • Cd-brander
  • Creative 5.1 geluidskaart
  • Radeon 9800pro (saphire) met standaard koeler
Nu gaf mijn radeon 9800pro al vaker glitches en strepen door het beeld, maar ik nam via internet waar dat dit redelijke veelvoorkomende problemen zijn. Na het doorbranden van mijn voeding heb ik de oude voeding van mijn broer in mijn computer gezet (dit is ook een 300watt voeding). Wanneer ik de pc hierna weer probeer op te starten, gebeurd het volgende:

Situatie bij het opstarten van de pc met de radeon 9800 pro:
Bij het opstarten van mijn pc start deze totaal niet door. Er is ook geen beeld. De koeler op de videokaart doet het wel gewoon.

Situatie bij het opstarten van de pc met een oudere geforce 2 gts:
De pc start normaal op, helemaal niets aan de hand.

Dit kan volgens mij maar 2 dingen betekenen: De videokaart is echt overleden, of de voeding geeft gewoon te weinig power. Ik hoop het laatste, maar zou toch graag jullie meningen willen horen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt in ieder geval

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
heel simpel om te testen: koppel de stroomkabel af van de harde schijven, de cdbrander en de dvd speler
dat zou genoeg speelruimte moeten geven om op z'n minst te kunnen posten (zodat je kan uitsluiten dat de voeding niet te licht is)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Een 300W voeding is voor bovenstaande configuratie ruim voldoende hoor, mits het geen b/c-merk is oid. (qtec ;))

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:14:
heel simpel om te testen: koppel de stroomkabel af van de harde schijven, de cdbrander en de dvd speler
dat zou genoeg speelruimte moeten geven om op z'n minst te kunnen posten (zodat je kan uitsluiten dat de voeding niet te licht is)
Zowel dvdspeler, cdspeler als de hd's losgekoppeld. Hierna de Radeon weer aangesloten: De pc gaat wel aan, maar er is geen beeld. Het beeldscherm geeft niet aan dat deze niet is aangeloten, maar het beeld blijft uit.
k8skaaay schreef op donderdag 05 april 2007 @ 11:06:
Een 300W voeding is voor bovenstaande configuratie ruim voldoende hoor, mits het geen b/c-merk is oid. (qtec ;))
Het merk van de voeding is: EC (Enlight Corporation). De voeding heeft al wel een jaar of 6 een AMD 1400 gevoed.

Verwijderd

Mijn methode zou zijn: leen een ouwe voeding bij een vriend, leg die op je kast, en sluit je videokaart daar op aan. Om die tweede voeding aan te zetten moet je twee draadjes verbinden van de "grote" stekker, te weten de groene met een willekeurige zwarte. Zo start je computer op, met 9800, zonder extra stroom te verbruiken. (afgezien van wat agp-stroom)

Afbeeldingslocatie: http://leo.home.fmf.nl/files/Afb033.jpg

Voor meer over deze methode: Dubbele ATX voeding. (Voor voeden van mobo+vid)

Succes!