Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dubbele ATX voeding. (Voor voeden van mobo+vid)

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 15:11

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ik in mijn pc een 300 watt forton fsp voeding. Prima ding.
In mijn pc heb ik nog een atx voeding voor mijn harde schijven en fans etc.
Het probleem is dat mijn AthlonXp mobile tegen de 130 watt aan stroom trekt en mijn videokaart trekt ook nog eens 80 watts.
Nu draait het boeltje stabiel tot 2600mhz. Wil ik echter verder gaan dan krijg ik crashes in 3dmark etc.
Mijn conclusie is, mijn 300 watt voeding is te zwak.
De meesten zullen nu zeggen, koop een mooie tagan voeding van ~480 watt.
Maar nu wil het zijn dat dat a) veel geld kost, en b) ik ben een hollandse tweaker, dus het moet goedkoper kunnen :P

Wat ik dus wil doen is 2 atx voedingen aan elkaar koppelen. (dus niet gescheiden verschillende apparatuur voeden).

op deze manier:
ATX1---|----------molexen/mobo
ATX2---|

Dus in principe kan ik dan gewoon meer ampere uit 1 molex stekker halen.

Nu zijn hier al verschillende, wazige. topics op Got over geweest, maar er komt nooit wat concreets uit, laat staan dat ik iemand vond die het geprobeerd heeft.
Ik weet wel wat het in de praktijk niet zo gemakkelijk gaat als in theorie, maar het moet wel kunnen lijkt me.

Allereerst moeten de 2 voedingen tegelijk aangaan, en moeten ze beiden worden belast. Dit is gene probleem ,daar is genoeg over te vinden.
De beide voedigen moeten ook dezelfde aarde hebben, dus molexen zwarte draad doorverbinden.
Nu is het ook zo dat voedingen een afregelings cirquit hebben die proberen het voltage te handhaven. Wat gebeurd er nu als de een 12,5 v geeft en de andere 11,5, gaan ze dan zichzelf te pletter zitten corrigeren?
Nu kan je via google ook vrij weinig vinden.
Ik heb 2 dingen gevonden die er wellicht mee te maken kunnen hebben:

http://www.pc-mod.com/articles/atx/
http://www.pc-mod.com/articles/atx/atx5.jpg

Hier kan ik alleen niet duidelijk uit worden..:(

Nou kan het ook een oplossing zijn om mijn videokaart te voeden met een 2e atx voeding. En dan wel de grounds door te verbinden.( alleen kan dit wel?)

Er hier vast wel tweakers die elektrotechniek hebben gedaan!
En misschien mede tweakers die hier ook wel interesse in hebben.
Natuurlijk ga ik niets doen op basis van vermoeden, ik wil wel zeker weten dat het werkt, anders is de kans te groot dat ik mijn hardware opblaas. Een risico ok, dat loop je met overlocken ook al, maar kamikaze, nee.

ps. Ik weet dat het lastig is en ik weet ook dat het inefficient is.

systeem specs

Verwijderd

http://www.pc-mod.com/articles/atx/atx5.jpg
Zo als uit die plaatje is te halen moet je de draden 14 en 15 van ATX stekkers aan elkaar verbinden zodat beide voedingen aan gaan waneer je computer aan zet.
De GND dien je ook eventueel van beide voedingen met elkaar te verbindeng.

Daarna kan bijv zo aansluiten.
Voeding 1 -> Mobo + Video kaart
Voeding 2 -> Hardeschijfen, cdroms, fans, enz.
Ik weet niet of de 12v van de video kaart doorverbonden is naar de moederbord. Mocht dat niet zijn dan kan je wel zonder probleme de videokaart op voeding twee aansluiten.

Voedingen parralle aansluiten raad ik sterk af, want je kan noot beide voedingen evenveel belasten waardoor de kans groot is dat er wat fout gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 22:07 ]

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Daarna kan bijv zo aansluiten.
Voeding 1 -> Mobo + Video kaart
Voeding 2 -> Hardeschijfen, cdroms, fans, enz.
Dit heb ik dus al, maar ik weet dus ook niet of de 12v van mijn vid kaart gescheiden is.
Er moet toch wel iemand wezen die dat weet:P
want je kan noot beide voedingen evenveel belasten waardoor de kans groot is dat er wat fout gaat.
Waarom is dat schadelijk dan ?

systeem specs

Verwijderd

omdat er dan misschien te veel stroom van de ene voeding wordt getrokken

wat voor videokaart heb je? zit daar een aparte stroom aansluiting op?

de groene en zwarte stroomdraad van je voeding zijn volgens mij pin 14 en 15..
als je deze eventjes met elkaar verbind start de voeding op, dit is dus de bedoeling..Want als je dan de computer aan drukt beide voedingen opstarten..

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 19:54 ]

Verwijderd

Ik ben er 99% zeker van dat de voeding van een videokaart gescheiden is van de rest. (En dan bedoel ik natuurlijk de extra molex of floppy connector die je moet inpluggen voor je videokaart extra stroom te geven.) Dit om de volgende reden:
De recente ietwat zwaardere voedingen hebben meestal 2 apparte 12V rails die volledig onafhankelijk van elkaar werken. Ik weet dat bij mijn voeding op de ene rail zijn aangesloten: 24pins-ATX stekker en de 12V cpu voedingsstekker (die met 4 pinnetjes: 2aardingen en 2 12V lijnen). Op de andere rail zitten alle connectoren voor de schijven en de 2 SLI-connectoren. Hierbij is het dus ook het geval dat de 2 rails appart worden bijgeregeld. Hieruit volgt dan dat het niet anders kan dat de extra voedingsconnector van een grafische kaart niet is doorverbonden met de 12V lijn van de andere rail. Anders zouden deze 2 lijnen elkaar gaan beinvloeden en is het regelingssysteem helemaal om zeep.

Dus volgens mij mag je een tweede voeding gebruiken zonder probleem voor je grafische kaart en dan enkel de 2 lijnen doorverbinden die ervoor zorgen dat de tweede voeding (de slave voeding) mee opstart met de master voeding (eventueel met zon tussenstukje dat je kan kopen voor een paar euro, is veiliger). Het beste is dus waarschijnlijk om de master voeding enkel te gebruiken voor de 24pins connector en de CPU 4-pins connector, voor de andere connectoren gebruik je dan de slave voeding. Dan krijg je dus eigenlijk gewoon dezelfde situatie als bij 1 voeding met 2 apparte 12V rails.
Zo hoef je niet eens te solderen. Maar de 12V lijnen met elkaar doorverbinden zou ik niet proberen tenzij je je pc om zeep wilt helpen.

EDIT> er zijn ook voedingen die 4 apparte 12V rails hebben. Ik veronderstel dat hierbij de lijnen als volgt worden belast:
- 12V1: 24pins ATX (of 20pins atx kan ook natuurlijk)
- 12V2: CPU 4pins connector (bij sommige voedingen 8 pins CPU connector: wordt gebruikt voor servers met dual cpu)
- 12V3: SLI-voedingsconnectoren
- 12V4: andere connectoren (molex, floppy, fan-3-pins, sata,..)
ik veronderstel enkel dat dit zo is maar als je hiervan bevestiging kunt krijgen zou je je pc dus zelfs met 4 voedingen kunnen voeden, mits je je aan deze aansluitingen houdt. Nu ik denk wel dat je met 2 voedingen zal toekomen, tenzij je ook een peltier wilt gebruiken >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 20:32 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 20:24:
Ik ben er 99% zeker van dat de voeding van een videokaart gescheiden is van de rest. (En dan bedoel ik natuurlijk de extra molex of floppy connector die je moet inpluggen voor je videokaart extra stroom te geven.) Dit om de volgende reden:
De recente ietwat zwaardere voedingen hebben meestal 2 apparte 12V rails die volledig onafhankelijk van elkaar werken. Ik weet dat bij mijn voeding op de ene rail zijn aangesloten: 24pins-ATX stekker en de 12V cpu voedingsstekker (die met 4 pinnetjes: 2aardingen en 2 12V lijnen). Op de andere rail zitten alle connectoren voor de schijven en de 2 SLI-connectoren. Hierbij is het dus ook het geval dat de 2 rails appart worden bijgeregeld. Hieruit volgt dan dat het niet anders kan dat de extra voedingsconnector van een grafische kaart niet is doorverbonden met de 12V lijn van de andere rail. Anders zouden deze 2 lijnen elkaar gaan beinvloeden en is het regelingssysteem helemaal om zeep.

Dus volgens mij mag je een tweede voeding gebruiken zonder probleem voor je grafische kaart en dan enkel de 2 lijnen doorverbinden die ervoor zorgen dat de tweede voeding (de slave voeding) mee opstart met de master voeding (eventueel met zon tussenstukje dat je kan kopen voor een paar euro, is veiliger). Het beste is dus waarschijnlijk om de master voeding enkel te gebruiken voor de 24pins connector en de CPU 4-pins connector, voor de andere connectoren gebruik je dan de slave voeding. Dan krijg je dus eigenlijk gewoon dezelfde situatie als bij 1 voeding met 2 apparte 12V rails.
Zo hoef je niet eens te solderen. Maar de 12V lijnen met elkaar doorverbinden zou ik niet proberen tenzij je je pc om zeep wilt helpen.

EDIT> er zijn ook voedingen die 4 apparte 12V rails hebben. Ik veronderstel dat hierbij de lijnen als volgt worden belast:
- 12V1: 24pins ATX (of 20pins atx kan ook natuurlijk)
- 12V2: CPU 4pins connector (bij sommige voedingen 8 pins CPU connector: wordt gebruikt voor servers met dual cpu)
- 12V3: SLI-voedingsconnectoren
- 12V4: andere connectoren (molex, floppy, fan-3-pins, sata,..)
ik veronderstel enkel dat dit zo is maar als je hiervan bevestiging kunt krijgen zou je je pc dus zelfs met 4 voedingen kunnen voeden, mits je je aan deze aansluitingen houdt. Nu ik denk wel dat je met 2 voedingen zal toekomen, tenzij je ook een peltier wilt gebruiken >:)
hoho, niet doen!!!
ik weet zeker dat er op GOT iemand is die zijn gafische kaart zo heeft gemold. Weet alleen niet waar dat staat, misschien in een van de x800 topics. IEG door een andere voeding aan je videokaart te hangen dan aan je mobo hangt maak je je grafische kaart dood.

Verwijderd

Welke voedingen hebben dat dan meerdere 12v rails ? Zo voeding wil ik erl in mijn computer hebben ;).
Als de voeding van de video kaart 100% gescheiden is (lijk me aan de ene kant wel logische), dan kan het dus geen kwaad, tenzij je voeding 15v leverd in de plaats van 12 })

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:10:
Welke voedingen hebben dat dan meerdere 12v rails ? Zo voeding wil ik erl in mijn computer hebben ;).
Als de voeding van de video kaart 100% gescheiden is (lijk me aan de ene kant wel logische), dan kan het dus geen kwaad, tenzij je voeding 15v leverd in de plaats van 12 })
Je videokaart is wel geleidend verbonden met je moederbord hoor, lijkt mij dus helemaal niet zo logisch...

Verwijderd

hmm ok, als er iemand zijn grafische kaart heeft gemold zou ik er idd mee oppassen
daarom zei ik 99%...
heb gewoon mijn redenering neergeschreven waarom ik dacht dat dat wel zou moeten gaan, klinkt overigens nog altijd logisch
ben er toch van overtuigd dat dit minder risicovol is dan gewoon van 2 verschillende voedingen de 12V lijnene combineren...
maarja misschien best wachten op iemand die 100% kan bevestigen.

de voeding die ik heb: 2 apparte 12V rails van elk 18A:
http://www.enermax.com.tw...=1&gon=261&Gid=18&Gid2=45

voeding met 3 apparte 12V rails van respectievelijk 15A, 15A en 8A:
http://www.thermaltake.co...049atx12v/w0049atx12v.htm

voeding met 4 apparte 12V rails met elk 17A, dit is wel een kwijlbeestje:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=332

Verwijderd

Dit vond ik op de plaatse site;
http://www.madshrimps.be/articles/PCPower-jmke-7604.jpg
De CPU's worden blijkbaar op de mobo gevoed de aparte extra 12v concetor.
Over VGA kaarten apart voeden staan er niks over, maar wel dat je verschilende 12v lijnen niet met elkaar mag combineren. Al zie ik wel de de molexe een andere 12v rail hebben, en er gaat natuurlijk zo molex in je video kaart ;) .

Spec van ATX norm:http://www.formfactors.org/devlist.asp?FFID=1&CatID=2
Ik heb er alleen uit kanne hallen dat bij meer dan 18A met meerdere rails gewerkt moet worden. Maar mischien komt doordat me engelse niet zo goed is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 01:43 ]

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Hmzz die 12v op mijn videokaart zou al wel een uitkomst zijn. Alleen er bestaan geen oude 'probeer' kaarten met zon molex aansluiting.
Ik zou het bijna proberen... maar als ie kapot is heb ik natuurlijk een groot probleem, dan zou ik een nieuwe moeten kopen... en tja laat dat nou een probleem zijn ;) Zie ts.

Maar idd, dat verhaal over die apparte 12v rails, lijkt er toch op de te wijzen dat het mogelijk is. Ik neem aan dat er ook niet excact hetzelfde voltage op elke rail staat.
Die gast met zijn x800, dat kan ook best om een andere reden mislukt zijn:D

Trouwens, ik heb een AT voeding erbij in, ik hoef dus alleen die maar aan te doen, en de ATX gaat vanzelf aan omdat die anders uberhaubt niet gevoed wordt. En die staat ingesteld op auto-on.

ps. die uber voeding met 4 rails en 900watts heeft op de 5v maar 30A. En laten nou net je vid+je proc van de 5v eten. iig een AthlonXp.

[ Voor 10% gewijzigd door DaOverclocker op 24-06-2005 10:23 ]

systeem specs

Verwijderd

Heb je niet zo extra 12v concetor op je mobo ?

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
jawel, maar volgens mij werkt je mobo ook gewoon goed zonder die stekker.
En volgens deze voedings calculator: http://takaman.jp/D/?english
Eet een Xp van de 5v.

edit:
hmz ik heb nog es gekeken, en wanneer je mobo+12 conn selecteerd, gebruikt de proc de 12v lijn.
Ik heb het denk ik verkeerd gezien. Excuses.

[ Voor 35% gewijzigd door DaOverclocker op 24-06-2005 11:34 ]

systeem specs

Verwijderd

Ik weet dat bij mijn voeding de drive-connectoren en de SLI-connectoren op de 2de rail staan, dat kan ik 100% zeker bevestigen.
Trouwens 30A op de 5V moet volgens mij echt wel genoeg zijn hoor (tenzij je 8 schijven in raid hebt ofzo...), bij zwaar gebruik gaat namelijk de voeding vooral extra belast worden op de 12V lijn. Enkel 24pins connector en drives gebruiken van de 5V lijn. En toevallig is het nu net zo, dat als je een tweede voeding gebruikt voor videokaart en drives, dat deze drives dan ook van de 5V lijn van die 2de voeding gebruik gaan maken , waardoor de 5V lijn van de eerste voeding ook al minder belast wordt, dus nog meer ademruimte krijgt! 8)
Zorg er allenszins voor, dat als je een tweede voeding gebruikt, dat die minstens met 1A belast wordt op zowel de 3.3V, de 5V als de 12V lijn, anders kan de opstelling mogelijk niet werken...

Verwijderd

DaOverclocker schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:32:
Eet een Xp van de 5v.

edit:
hmz ik heb nog es gekeken, en wanneer je mobo+12 conn selecteerd, gebruikt de proc de 12v lijn.
Ik heb het denk ik verkeerd gezien. Excuses.
Als ik goed begrepen heb is het zo dat je voor de +12v conector gewoon een andere 12v lijn voeding mag gebruiken.

Oja, Athlon XP vreet geen 5v(fout van die site), mijn mobo heeft jamme rgenoeg geen extra 12v conector maar in de handleiding staat duidelijk dat je voeding 8Ampere moet kunne leveren over de 12v lijn wat neer kom op max 96watt ;) .

Verwijderd

sluit mobo/graka op de 1ne voeding aan en cd-rom/hd's/floppy op de andere dan kan er nix misgaan ik doe het hier altijd als ik pc's maakt dat ik de harde schijve op een andere voeding zet
en de gnd's moet je niet doorverbinden want pen 15 is een gnd en die verbind je al door

en ocz voedingen hebben 4 apparte lijnen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 13:16 ]

Verwijderd

Me duits is niet goed, maar klopt dat dit de indeling is van de 12v rails van de tagan 430watt voeding ?
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/comok/tagan430.jpg
Ik ga nog even op de site van Ocz kijken of ik daar nog wat meer informatie kan winnen.

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:14:
sluit mobo/graka op de 1ne voeding aan en cd-rom/hd's/floppy op de andere dan kan er nix misgaan ik doe het hier altijd als ik pc's maakt dat ik de harde schijve op een andere voeding zet
en de gnd's moet je niet doorverbinden want pen 15 is een gnd en die verbind je al door

en ocz voedingen hebben 4 apparte lijnen
Dit gaat niet op zoals ik al gezegd heb, lees alsjeblieft de TS goed...

systeem specs

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Geen mensen met een apparte voeding op videokaart?

systeem specs

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ik heb een interessante link gevonden:
http://www.burningissues.net/how_to/power/psu.htm
Hier voeden ze dus inderdaad het moederbord met 2 psu's. Dit is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Nu nog een zondebok vinden:D Of 2 oude voedingen op een oud moederbord uitproberen:P

systeem specs

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 17:30
ik wacht eff tot je het zeker bent :P
Want ik ben ook van plan een dual-cheapass-voeding opstelling te maken >:)
lekker budget :Y)
Pagina: 1