Ik in mijn pc een 300 watt forton fsp voeding. Prima ding.
In mijn pc heb ik nog een atx voeding voor mijn harde schijven en fans etc.
Het probleem is dat mijn AthlonXp mobile tegen de 130 watt aan stroom trekt en mijn videokaart trekt ook nog eens 80 watts.
Nu draait het boeltje stabiel tot 2600mhz. Wil ik echter verder gaan dan krijg ik crashes in 3dmark etc.
Mijn conclusie is, mijn 300 watt voeding is te zwak.
De meesten zullen nu zeggen, koop een mooie tagan voeding van ~480 watt.
Maar nu wil het zijn dat dat a) veel geld kost, en b) ik ben een hollandse tweaker, dus het moet goedkoper kunnen
Wat ik dus wil doen is 2 atx voedingen aan elkaar koppelen. (dus niet gescheiden verschillende apparatuur voeden).
op deze manier:
ATX1---|----------molexen/mobo
ATX2---|
Dus in principe kan ik dan gewoon meer ampere uit 1 molex stekker halen.
Nu zijn hier al verschillende, wazige. topics op Got over geweest, maar er komt nooit wat concreets uit, laat staan dat ik iemand vond die het geprobeerd heeft.
Ik weet wel wat het in de praktijk niet zo gemakkelijk gaat als in theorie, maar het moet wel kunnen lijkt me.
Allereerst moeten de 2 voedingen tegelijk aangaan, en moeten ze beiden worden belast. Dit is gene probleem ,daar is genoeg over te vinden.
De beide voedigen moeten ook dezelfde aarde hebben, dus molexen zwarte draad doorverbinden.
Nu is het ook zo dat voedingen een afregelings cirquit hebben die proberen het voltage te handhaven. Wat gebeurd er nu als de een 12,5 v geeft en de andere 11,5, gaan ze dan zichzelf te pletter zitten corrigeren?
Nu kan je via google ook vrij weinig vinden.
Ik heb 2 dingen gevonden die er wellicht mee te maken kunnen hebben:
http://www.pc-mod.com/articles/atx/
http://www.pc-mod.com/articles/atx/atx5.jpg
Hier kan ik alleen niet duidelijk uit worden..:(
Nou kan het ook een oplossing zijn om mijn videokaart te voeden met een 2e atx voeding. En dan wel de grounds door te verbinden.( alleen kan dit wel?)
Er hier vast wel tweakers die elektrotechniek hebben gedaan!
En misschien mede tweakers die hier ook wel interesse in hebben.
Natuurlijk ga ik niets doen op basis van vermoeden, ik wil wel zeker weten dat het werkt, anders is de kans te groot dat ik mijn hardware opblaas. Een risico ok, dat loop je met overlocken ook al, maar kamikaze, nee.
ps. Ik weet dat het lastig is en ik weet ook dat het inefficient is.
In mijn pc heb ik nog een atx voeding voor mijn harde schijven en fans etc.
Het probleem is dat mijn AthlonXp mobile tegen de 130 watt aan stroom trekt en mijn videokaart trekt ook nog eens 80 watts.
Nu draait het boeltje stabiel tot 2600mhz. Wil ik echter verder gaan dan krijg ik crashes in 3dmark etc.
Mijn conclusie is, mijn 300 watt voeding is te zwak.
De meesten zullen nu zeggen, koop een mooie tagan voeding van ~480 watt.
Maar nu wil het zijn dat dat a) veel geld kost, en b) ik ben een hollandse tweaker, dus het moet goedkoper kunnen
Wat ik dus wil doen is 2 atx voedingen aan elkaar koppelen. (dus niet gescheiden verschillende apparatuur voeden).
op deze manier:
ATX1---|----------molexen/mobo
ATX2---|
Dus in principe kan ik dan gewoon meer ampere uit 1 molex stekker halen.
Nu zijn hier al verschillende, wazige. topics op Got over geweest, maar er komt nooit wat concreets uit, laat staan dat ik iemand vond die het geprobeerd heeft.
Ik weet wel wat het in de praktijk niet zo gemakkelijk gaat als in theorie, maar het moet wel kunnen lijkt me.
Allereerst moeten de 2 voedingen tegelijk aangaan, en moeten ze beiden worden belast. Dit is gene probleem ,daar is genoeg over te vinden.
De beide voedigen moeten ook dezelfde aarde hebben, dus molexen zwarte draad doorverbinden.
Nu is het ook zo dat voedingen een afregelings cirquit hebben die proberen het voltage te handhaven. Wat gebeurd er nu als de een 12,5 v geeft en de andere 11,5, gaan ze dan zichzelf te pletter zitten corrigeren?
Nu kan je via google ook vrij weinig vinden.
Ik heb 2 dingen gevonden die er wellicht mee te maken kunnen hebben:
http://www.pc-mod.com/articles/atx/
http://www.pc-mod.com/articles/atx/atx5.jpg
Hier kan ik alleen niet duidelijk uit worden..:(
Nou kan het ook een oplossing zijn om mijn videokaart te voeden met een 2e atx voeding. En dan wel de grounds door te verbinden.( alleen kan dit wel?)
Er hier vast wel tweakers die elektrotechniek hebben gedaan!
En misschien mede tweakers die hier ook wel interesse in hebben.
Natuurlijk ga ik niets doen op basis van vermoeden, ik wil wel zeker weten dat het werkt, anders is de kans te groot dat ik mijn hardware opblaas. Een risico ok, dat loop je met overlocken ook al, maar kamikaze, nee.
ps. Ik weet dat het lastig is en ik weet ook dat het inefficient is.