SLI of Cross-Fire of gewoon maar 1 videokaart ?

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 12:20
Ik wil zo rond de zomervakantie mijn pc vervangen. Die is dan inmiddels 3 1/2 jaar oud en een tikkie uit de tijd. Omdat ik voornamelijk games wil spelen is de keuze van een goede snelle video kaart essentieel. Mijn huidige bakkie draait nog steeds met dezelfde configuratie. Mijn nieuwe systeem moet dan ook weer een jaar of 3 mee kunnen.

Tot de zomer volg ik de Best Buy Guide (het high end game systeem) en topic als deze : Nieuw systeem voor de komende jaren.

Er is mee echter 1 ding nog niet helemaal duidelijk. Moet ik nu investeren in een dubbele grafische kaart (SLI of CrossFire) of gewoon 1 hele snelle grafische kaart. Ik heb ook ergens opgevangen dat er CrossFire en SLI bestaat op 1 kaart. Is dat de investering waard ?

Enige is: de kaart moet tijdens "desktoppen" lekker stil zijn. Mijn huidig agp x700 is ook lekker stil totdat ik ga gamen maar dat vind ik niet boeien.

Er zijn dus 5 smaken lijkt me
  1. SLI (2 kaarten)
  2. SLI (1 kaart)
  3. CrossFire (2 kaarten)
  4. CrossFire (1 kaart)
  5. Gewoon 1 kaart
Omdat de keuze tussen deze 5 (?) invloed heeft op de keuze van het mobo zou ik willen weten wat nou slim is en zou hier nog een physix kaart bij kunnen (niet helemaal goed gereseached maar heb ergens een klok horen luiden).

Ik heb een budget van ca €1400 euri voor alleen de kast + inhoud. Scherm, keyboard etc doet er allemaal niet zoveel toe - dit komt ongeveer overeen met de gamebox van de best by van maart zonder alle randapparatuur. De gfx kaart(en) zou dus ca 550 euri mogen kosten bij elkaar.

Omdat ik het systeem pas na de zomer ga halen is nu nog niet te zeggen wat het gaat worden maar de keus in techniek is al wel te maken denk ik..

Heeft iemand hier ook al eens over na gedacht ?

https://k1600gt.nl

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
Koop een mb dat CF of SLI support
en koop er 1 goede (eventueel dure) VGA kaart erbij.
Dan kun je nu vooruit, mocht het over een jaar te traag worden dan kun je tegen die tijd tegen een prikje een 2de hands passende vga kaart erbij kopen.

Koop iig iets van de nieuwe generatie, dus met DX10 support dan kun je nog jaren vooruit.

• shades
The Source schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:47:
Koop een mb dat CF of SLI support
en koop er 1 goede (eventueel dure) VGA kaart erbij.
Dan kun je nu vooruit, mocht het over een jaar te traag worden dan kun je tegen die tijd tegen een prikje een 2de hands passende vga kaart erbij kopen.

Koop iig iets van de nieuwe generatie, dus met DX10 support dan kun je nog jaren vooruit.
Het wordt iig iets met DX10. Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (uit de best buy) zou het gaan worden in dat geval. Die zou inderdaad na 3 jaar vervangen kunnen worden maar wellicht wel voor een gewone.

Schiet je er iets mee op als je crossfire of sli gebruikt of ben je gewoon geld aan het weggooien omdat je qua snelheid (ik draai native 1280x1024) en beeldkwaliteit niet heel veel extra krijgt

Maw. krijg je waar voor je dubbel uitgegeven centen ?

[ Voor 3% gewijzigd door shades op 04-04-2007 21:54 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 13:05
Ik ben zelf geen voorstander van SLI en Crossfire. Het geeft zeker performancewinst ten opzichte van één kaart van hetzelfde type, maar dat zegt niet alles.

Voorbeeld: je hebt een jaar geleden een 7800GTX gekocht, samen met een SLI-moederbord. in september 2007 besluit je er een tweede kaart bij te kopen. Je koopt een 2e hands 7800GTX erbij voor 120 euro. Je hebt dan meer performance, maar qua techniek ga je er niks op vooruit: Je hebt nog steeds geen DirectX10 en andere nieuwe trucs die de nieuwste kaarten wel hebben. Daarnaast kost het 100 tot 150 Watt meer stroom bij volle belasting, maakt het meer lawaai en wordt het systeem een stuk warmer. Hetzelfde geldt voor Crossfire.

Het alternatief is om die 7800GTX uit het voorbeeld te verkopen voor 120 euro, en een gloednieuwe DX10-kaart te kopen. Meestal is een kaart tussen mid-range en high-end het meest optimaal qua prijs/performance verhouding, dus één of twee stappen onder de duurste kaart. Rond de zomer zullen er meer DX10-kaarten zijn dan er nu zijn, dus heb je meer keuze. Ook heb je dan al geld bespaard door geen SLI/CF-moederbord te kopen, dat scheelt vaak zo'n 40 tot 80 euro. Zo heb je dus twee keer een gloednieuwe videokaart en heb je veel performance en de nieuwste technieken. Daarvoor is SLI dus helemaal niet nodig.

Ik raad SLI alleen aan in een over-the-top gaming-systeem van minstens 2500 euro. Maar eigenlijk raad ik een gaming-systeem van 2500 euro sowieso niet aan. Want voor 1500 euro heb je 85% van die performance, voor 60% van het geld...

Conclusie: Ik raad aan om gewoon één kaart te kopen, in combinatie met een niet-SLI moederbord. In de zomer van 2007 wordt dat zeker een DX10-kaart, misschien een 8800GTS, een 8600 of een ATi 2900 als die uit zijn. Of een kaart die nog niet eens is aangekondigd. Twee of drie jaar later koop je weer een nieuwe kaart die op dat moment net uit is met opnieuw de nieuwste technieken, kun je nog een paar jaar vooruit.

Verwijderd

Ja als ik jou was zoals eerder al gezegd werdt. Koop een SLI mobo en dan een dure videokaart.

Al met al weet ik niet zeker of er nou echt veel games zijn die SLI mode van een videokaart vol benut.
Games zoals WoW weet ik dat het niet werkt (Dit heeft blizzard zelf ook verteld) Hoe het met andere games zit zoals Oblivion enz zou ik niet durven zeggen.

En voor 550 eurie budget voor videokaart heb jij wel een vette 8800GTX. Ik had het wel geweten :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 09:15 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

geert1 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:04:
<knip>
Conclusie: Ik raad aan om gewoon één kaart te kopen, in combinatie met een niet-SLI moederbord. In de zomer van 2007 wordt dat zeker een DX10-kaart, misschien een 8800GTS, een 8600 of een ATi 2900 als die uit zijn. Of een kaart die nog niet eens is aangekondigd. Twee of drie jaar later koop je weer een nieuwe kaart die op dat moment net uit is met opnieuw de nieuwste technieken, kun je nog een paar jaar vooruit.
Ik sluit me aan bij deze mening.
SLi heeft een leuke pats/kwijl/geiligheids-factor maar ik vind het zonde van het geld. Imo koop je zo'n set in één keer en niet met een jaar wachten want dan ga je gewoon verouderde techniek kopen. Niet dat daar iets mis mee is, maar je moet het wel willen.
Bovendien is de performance winst die je met SLi haalt vrijwel altijd geen +100%, maar het ligt vaak tussen +30% en +70%. Naarmate de belasting hoger wordt behaal je meer voordeel met SLi.
Ik vind persoonlijk dat als je SLi aankopen over een jaar uitsmeert dat je dan geld weggooid omdat je dan oude techniek in huis haalt en de performance boost beperkt is.
Ook sta ik dan stil bij "heb ik aan één kaart genoeg?". Ja, ik wel. Wat ik wil kan ik prima met 1 kaart en heb ik geen SLi voor nodig.

Mijns inziens moet je een SLi set in één keer kopen of gewoon vlak na elkaar en niet uitsmeren over een jaar. Als je het geld er voor over hebt, maak dan je keuze.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 08:39
Ik kreeg paar weken terug het advies, om het niet te doen, omdat het blijkbaar niet zo simpel is, om ff een andere kaart erbij te doen. Het schijnt zeer gevoelig te zijn en je moet bijna exact dezelfde kaarten, exact zelfde bios erop etc hebben?
Dus dat verhaaltje van een 2e hands kaart erbij inpluggen, is blijkbaar praktisch niet zo makkelijk te halen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De kaarten moeten dezelfde videochip hebben, dan zou het doorgaans goed moeten gaan of de kaarten moeten teveel afwijken.
Aangeraden wordt een zelfde type kaart van dezelfde fabrikant te kopen.
BIOS en dergelijke hoeven geloof ik niet hetzelfde te zijn, zo ook niet de clockspeeds. Er wordt geloof ik gewoon teruggeklokt naar de snelheden van de traagste kaart. Maar wil je het makkelijk houden dan koop je dus hetzelfde type van dezelfde fabrikant met zoveel mogelijk dezelfde specificaties.
Als je tegelijkertijd 2 dezelfde modellen koopt is de kans dat je tegen dit soort problemen aan loopt nihil.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• shades
Ik ben eruit! Het wordt dus duidelijk geen dubbele kaart afgaande op jullie reacties.

De keus of het mobo dat wel moet ondersteuning ben ik nog niet helemaak uit. Ik laat mij denk ik leiden door de andere specs van het moederboard en als dat toevallig sli/crossfire of beide ondersteunt is dat mooi meegenomen maar is niet leidend waardoor er weer meer keus is (als zal die keus waarschijnlijk een beetje door de best buy guide geregeld worden)

Verwijderd

shades schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:28:
Ik ben eruit! Het wordt dus duidelijk geen dubbele kaart afgaande op jullie reacties.

De keus of het mobo dat wel moet ondersteuning ben ik nog niet helemaak uit. Ik laat mij denk ik leiden door de andere specs van het moederboard en als dat toevallig sli/crossfire of beide ondersteunt is dat mooi meegenomen maar is niet leidend waardoor er weer meer keus is (als zal die keus waarschijnlijk een beetje door de best buy guide geregeld worden)
Ja de keuze is voor jezelf inderdaad. Maar je ken altijd een SLI mode mobo kopen ongeacht je 1 videokaart koopt of niet. :)

• shades
Inderdaad.
...en misschien is een extra 16x slot in de toekomst ook wel handig voor weet ik veel wat..

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 13:05
Tja, ik weet van mezelf dat ik nooit voor SLI zal gaan, dus heb ik me wat geld bespaart en gewoon een non-SLI moederbord gekocht. In mijn geval de ASUS P5B, voor ongeveer 110 euro. Is wel goedkoper dan de meeste SLI/Crossfire-bordjes. Maar dit moet je zelf beslissen. PCIe 16x sloten gaan trouwens nergens anders voor gebruikt worden dan videokaarten hoor. Hooguit een physics-kaart, maar dat zie ik nog niet doorbreken.
Pagina: 1