Toon posts:

Nieuw systeem voor de komende jaren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om een nieuw systeem samen te stellen waarmee ik de komende jaren weer uit de voeten moet kunnen (met enige upgrades op zn tijd), aangezien de computers hier in huis al sterk verouderd zijn. Het systeem mag niet meer kosten dan 1500 euro. Het liefst goedkoper natuurlijk. Maar het gaat mij er vooral om dat ik een goede prijs kwaliteit verhouding heb. Ik wil best wat extra betalen als ik daar dan ook echt iets goeds voor krijg.

Waar gaat de pc voor gebruikt worden?
Office aplicaties, zo nu en dan Autocad en Sketchup.
Games het liefst zo mooi en zo snel mogelijk.
Op zijn tijd een filmpje kijken.
En natuurlijk de alledaagse dingen als internet, muziek etc maar dat spreekt voor zich.
Multitasken.
Windows Xp en in de toekomst Vista.

Eisen die ik stel aan de pc.
De geluidsproductie moet binnen de perken blijven aangezien de pc in de slaapkamer staat.
Het systeem moet weer een aantal jaar vloeiend mee gaan.
Het systeem moet goede mogelijkheden bieden om in de toekomst upgradebaar te zijn.
De pc moet altijd lekker vlot zijn ook in de toekomst.

Wat heb ik zelf al samengesteld en waarom:
Prijzen zijn gebasseerd op de website van Azerty omdat ik daar graag alles wil bestellen. Simpelweg omdat zij alles in het assortiment hebben wat ik wil hebben.

Behuizing
Lian Li PC-61, Zwart € 97,28 Besteld
Deze kast is erg prijzig maar ik vind het design fanastisch, ik ben ook al een fan van thinkpad laptops dus het moge duidelijk zijn waarom. Ook het feit dat dit een aluminium kwaliteits kast is doet mij deugt. Ook de koeling en airflow zijn dik in orde.
http://www.lian-li.com/Pr...x_S/M_C_PC-6X_S_PC-60.htm

Lian Li C-01B CD/DVD Bezel € 7,01 Besteld
Omdat de optische drive niet bij het design past een Lian Li klepje om het design mooi strak te houden.
http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_5422_G.jpg

4x Nexus 80MM Case Fan, 80 x 80 x 25 mm, Geen LED € 21,20
De 4 casefan's die de Lian Li behuizing telt schijnen luidruchtig te zijn. Aangezien de pc naast mijn bed staat en snachts ook nog wel eens aan staat wil ik graag stilte. Deze produceren 17.6 dB dit zijn op de papst fan's na de stilste zonder leds alleen aanzienlijk goedkoper. Als iemand nog een stiller alternatief heeft voor een schappelijke prijs hoor ik het graag.
http://www.nexustek.nl/80mmcasefan.htm

Voeding
Antec NeoHE, 430 Watt, Retail € 76,34
Ik zoek een voeding die stil, modulair (ik wil de boel graag een beetje kabelvrij hebben), efficient en kwalitatief is zonder lampjes. Na een aantal benchmarks en reviews gelezen te hebben kwam ik uit bij de NeoHe serie van Antec. In princiepe voldoet 430Watt prima voor mijn configuratie maar doet hij dit in de toekomst ook nog als er upgrades gaan plaatsvinden of kan ik beter voor een 500Watt variant kiezen met oog op de toekomst?
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=05430

Moederbord
Asus P5B, Retail € 108,61
Ik gebruik geen Raid, Sli, ik ben geen overclocker etc dus met een basic brodje kom ik prima uit de voeten. De moederborden van Asus schijnen kwalitatief goed te zijn dus de P5B lijkt mij een goede keuze. Mocht er een beter alternatief zijn dan hoor ik dat graag.
http://www.asus.com/produ...el=1178&l1=3&l2=11&l3=307

Processor
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 293,63
Behoeft geen uitleg. Ik heb ook een core 2 duo in mijn laptop zitten en dat bevalt me prima. Ik twijfel alleen of ik niet even moet wachten met de prijsverlagingen van Intel binnenkort. Zo ja welke processor is dan een goede keus voor hetzelfde geld?
http://www.intel.com/cd/p...eng/processors/286924.htm

Zalman CNPS7700-AlCu € 29,92
Ik weet dat er goedkopere koelers zijn en dat de boxed koeler ook prima voldoet. Maar ik vind zo een lomp blok toch wel zo verschikkelijk lelijk dat ik heb gekozen voor deze koeler omdat hij er goed uit ziet. Daarbij zou hij goed moeten koelen en aardig stil moeten zijn. Deze koeler zou ook geschikt moeten zijn voor socket 775 moet ik hier een loss bracket voor bestellen?
http://www.zalman.co.kr/e...w.asp?idx=146&code=005009

Geheugen
2x Kingston KVR667D2N5K2/2G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz € 123,20 Besteld
2GB lijkt me voorlopig genoeg, ik ben geen overclocker en ik had gelezen dat dit geheugen dan prima moet voldoen.

Hardeschijf
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 79,19 Besteld
Deze keuze is gebasseerd op de best buy guide. 320GB is voorlopig genoeg, anders kan ik later altijd nog upgraden.
http://www.seagate.com/ww...dd04090aRCRD&locale=en-US

Videokaart
Club3D GeForce 8800GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16 € 283,60
Met oog op de toekomst een DX10 kaart gekozen. Ook omdat ik graag Company of Heroes, Call of Duty 2 etc. speel is het geen overbodige luxe om een goede videokaart te kopen.
http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/251

CD & DVD
Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM € 32,71 Besteld
De enige Sata brander die ik azerty kan vinden, dus de keus is snel gemaakt. Ik wil mijn case graag een beetje kabel vrij houden vandaar de keuze voor enkel 1 optische drive en een Sata exemplaar.
http://www.samsung.com/Pr...ve_DVDWriter_SH_S183A.asp

Monitor
Samsung 205BW € 245,04 Besteld
Integenstelling tot mijn laptop wil ik voor mijn pc wel graag een mooi groot breedbeeld scherm. Ik heb deze keuze gemaakt op basis van de best buy guide en surveys. Hij zou ook goed moeten functioneren met games. Verder heb ik geen verstand van monitoren, dus als er een beter alternatief is?
http://www.samsung.com/nl...tors/widescreen/205bw.asp

Invoerapperatuur
Logitech Optical Wheel Mouse, Zwart, OEM € 6,30 Besteld
Ik heb nog zo een muis in het gebruik, werkt prima. Geen fratsen lekker goedkoop en een mooi design past goed bij de behuizing en het toetsenbord.
http://www.logitech.com/i...,CRID=2142,CONTENTID=8066

Logitech Ultra-Flat Keyboard, Zwart, zilver, Retail € 15,96 Besteld
Mooi ontwerp. Zelfde verhaal als voor de muis, geen fratsen en past mooi bij de rest. Ik ben een toetsenbord van een laptop gewend dus ik moet hier prima op kunnen tikken.
http://www.logitech.com/i...CRID=2166,CONTENTID=11522

Speakers
Creative Inspire T3030 € 38,50 Besteld
Dit setje is al aangeschaft.
http://www.creative.com/p...category=27&product=14096

Netwerk
Netgear WG311T € 34,70
Ik heb hier totaal geen verstand van en heb geen idee welk merk ik moet hebben. Mijn accespoint thuis is 54Mb/s deze kaart is 108Mb/s ik kan zeker net zo goed een 54Mb/s kaart uitzoeken?
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WG311v3

Linksys WMP54G € 31,87
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Totaalprijs € 1451,86

Vragen
Moet ik kiezen voor een voeding met een hoger wattage met het oog op de toekomst of zal de 430Watt dan nog voldoen? Persoonlijk denk ik van wel.
Welke casefan's kan ik het beste kiezen?
Moet ik wachten op de prijsverlagingen van Intel? En zo ja welke Processor is dan een goede keus binnen de 350 euro?
Is er nog een goedkoper alternatief voor de zalman koeler die er niet lomp uitziet, en eventueel stiller is? Ik ga niet overklokken dus magnifieke koelprestaties heb ik niet nodig.
Toch een 640MB GTS nemen?
Wat moet ik met het draadloos netwerk doen?
En niet geheel onbelangrijk gaat het allemaal werken icm elkaar? Niks over het hoofd gezien?

Update 15-03-2007
Het volgende is al besteld:
Lian Li met acessoires
Geheugen
Hardeschijf
DVD Brander
Monitor
Toetsenbord en muis
Speakers

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 12:50 ]

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 11:07
offtopic:
Even snel voordat je de rest misschien op je dak krijgt: ik denk dat je beter de plaatjes uit je post kan halen. Zet gewoon een link naar een site waar het product te zien is of zet een link naar de pricewatch pagina van het artikel.

Prima.

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 20:54
voeding voldoet opzich wel, maar je kan altijd wel wat hoger zitten in wattage.

casefans die je al noemde zijn aardig stil, dus dat is wel een goede keus.

kan voor de rest niet echt je andere vragen bantwoorden, maar het is een mooi samengestelde systeem die wel een paar jaar vooruit kan :)

Verwijderd

Topicstarter
tikkietrugjaap schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:19:
offtopic:
Even snel voordat je de rest misschien op je dak krijgt: ik denk dat je beter de plaatjes uit je post kan halen. Zet gewoon een link naar een site waar het product te zien is of zet een link naar de pricewatch pagina van het artikel.
Done

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Jimbolino

troep.com

Tip ivm je draadloos: trek een kabel.
IMO is draadloos nog steeds te traag, heeft te veel last van storing en zorgt voor onnodige ms vertraging in online games. Als het echt niet anders kan zou ik gewoon een 54mbit of 108mbit kaartje kopen. Merk maakt meestal niet veel uit, aangezien de meeste dezelfde chipset gebruiken.

Koeler zou ik gaan voor een Arctic Freezer 7 pro, deze is in veel best buy guides uit de bus gekomen als de goedkoopste, stilste en relatief goede koelprestaties.

Misschien ook een idee om nog even te wachten met aanschaf van de E6600, aangezien intel de prijzen binnekort gaat verlagen (stond laatst op de frontpage)

Videokaart zal de grote herriemaker zijn denk ik, dus als je er echt naast wilt slapen, moet je misschien kijken naar een videokaart met passieve koeling.

Misschien ook nog een goedkope fan-controller erbij zodat je je casefans nog zachter kan laten draaien.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 11:07
Ik denk dat je wel moet realiseren dat "een paar jaar" in de ICT wereld een gigantische tijd is. Vooral de hardware die gemaakt is/wordt voor spellen ontwikkelt zich heel snel. Ik snap dat je een systeem wil kopen waar je een tijdje mee vooruit kan maar ongeacht wat je koopt over slechts 1 jaar is het systeem wat je nu koopt gedegradeerd naar mid-range. Laat staan wat het is over meer dan 1 jaar. Just a reminder.

Ontopic: Voor de rest, goed systeem. Je zou nog een wat mindere videokaart kunnen kopen om vervolgens te wachten op de nieuwe ATI maar ik denk dat deze 8800 ook wel netjes is :).

De fans van Nexus zijn altijd wel stil en goede kwaliteit dus goede keus.

Ik zou zoiezo wachten op de prijsverlaging van Intel. Ik bedoel, je weet dat het komt, waarom zou je dan een dief van je eigen portemonnee zijn?

Netgear is overigens niet zo'n heel briljant merk. Maar ik denk dat als je gewoon wat wilt internetten en netwerken dit product zo slecht nog niet is.
Naar mijn weten is 108Mb/s tegenwoordig met MIMO of met Super G. Draytek werkt naar mijn weten bijv met Super G en Linksys met MIMO. Als je router dat echter niet ondersteunt dan kan je beter een 54MB/s kaartje kopen. Tenzij je op korte termijn een nieuwe router gaat kopen natuurlijk.

Voor de rest kan ik weinig aan- of opmerken.
Veel plezier met je systeem.

Prima.

Verwijderd

Topicstarter
We proberen hier in huis een beetje van de internet kabels af te komen (aangezien er al draadloos internet aanwezig is in huis) daarom neem ik het snelheidsverlies voor lief. Ik heb voorals nog geen problemen ondervonden met lan en op internet gamen. Ik heb mijn keuze voor netwerk kaart aangepast naar een exemplaar van Linksys.

De Artic Freezer Pro 7 heb ik ook overwogen ( het is inderdaad een betere keus) alleen ik kies dan liever voor de zalman aangezien ik zo een Artic koeler erg mis vind staan in de rest van het systeem. Moet er wel een beetje mee pimpen :P

Ik heb het systeem nog niet besteld dus voorlopig kijk ik nog even aan wat de processor betreft alleen wat is een goede vervanger voor de E6600 tegen die tijd voor ongeveer hetzelfde geld?

Is er nog een mogelijkheid om het geluid van de 8800GTS te verminderen aangezien ik niet wil gaan downgraden wat videokaart betreft/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 12:55 ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
als je ermee wilt pimpen zou ik zeker een andere kast nemen :) (ach ja smaken verschillen)
voor je case fans: Kan hij ook 120mm aan? dan is Scythe denk ik wel een optie. 19 euro
of voor 80mm sharkoon silent eagle

processor koeling: nu lijkt het misschien belangrijk dat hij er van binnen ook mooi uitziet maar dat is echt totaal van ondergeschikt belang tov koeling en geluid. Nu zal zalman wel goed zijn maar hier kan je eventueel de artic nog overwegen

Verder is het een fatsoenlijk systeem. Videokaart is OK maar is wel de "low budget" van de 8800 serie. Ik vraag me af of deze stil is. Misschien toch een passief gekoelde kaart? Meestal zijn de wat goedkopere kaarten passief gekoeld zoals de geforce 7600GT. Hiernaast is er ook de mogelijkheid om de standaard koeler van de videokaart af te halen en een andere er op te zetten. Dit is niet aan te raden als je niet weet wat je doet.
Moederbord en Processor zijn goed.
Heb dezelfde monitor en ben hier ERG tevreden over. 206BW is de opvolger maar is wel 50 euro duurder. Dan heb je 800:1 contrast ratio ipv 700:1 en 2ms ipv 6ms. Denk niet dat je hier veel van merkt (behalve in je portemonne)

Verder moet je je wireless ook goed beveiligen. Het is wel minder stabiel met soms "gaten" in de connectie wat tot disconnects kan lijden (downloaden, gamen)

[ Voor 13% gewijzigd door thewizard2006 op 15-03-2007 08:36 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Topicstarter
De gekozen case is helaas niet geschiktvoor 120mm fans vandaar de keuze voor 80mm exemplaren.

De videokaart vind ik toch wel een erg belangrijk punt in mijn systeem. Ik zou graag DX10 willen en een andere koeling lijkt me anders nog wel een goed idee. Ik zal eerst wel aahoren of het geluid van de videokaart binnen de perken blijft.

Wireless is beveiligd.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Even kort antwoord op de vragen uit je start-post:

Voeding: 430 Watt is voldoende, ook in de toekomst. Een flink gaming-systeem trekt nooit meer dan 280 Watt. Met toekomstige videokaarten misschien 300 tot 320. Je hebt dus nog ruime marge, voor nu en in de toekomst. Tenzij je 4 HD's in RAID en 2 videokaarten in SLI wilt zetten... (dan zou je hooguit 500-600 Watt nodig hebben).

Case-fans: Misschien neem je de airflow iets te serieus. Ik heb zelf een enkele 120mm case-fan in mijn Antec-behuizing, en de temperaturen zijn al erg laag. Meer fans betekend vaak toch iets meer geluid. Als je het toch wilt, kan ik geen merken aanraden want ik ben daar niet zo bekend mee.

Prijsverlagingen Intel: Ik zou wel wachten, maar als je nu koopt zou je ook niet echt spijt krijgen denk ik. Hoewel: Op 22 April is het al zover, de E6700 is dan net zo duur als de E6600 nu is. De E6600 is dan op zijn beurt ook iets van 30-40% goedkoper. Wel een behoorlijk verschil en het duurt nog maar een maandje. Maar als je het niet doet is het ook geen ramp, het verschil tussen de e6600 en de e6700 is niet enorm.

Processorkoeling: Neem de Arctic Freezer 7 Pro, die is niet al te groot, en koelt toch een stuk beter dan de stock. Bovendien is ie niet duur, rond de 18 euro. En hij is behoorlijk stil.

Videokaart: De 320Mb-versie een enorm snelle kaart. Onderschat 'em niet, ookal is het de lichtere van de 8800-serie. Ik raad 'em zeker aan, want de 640Mb-versie is het extra geld lang niet waard. 5% extra performance voor 30% meer kosten? Lijkt me niet slim.

Draadloos netwerk: Geen idee, geen ervaring mee.

Verder: Behoorlijk goed systeem voor een redelijke prijs. Je gaat hier jaren lol aan beleven. Alles past goed bij elkaar en is in balans. Ik zou zelf kiezen voor een goedkopere behuizing + voeding, want je geeft hier ongeveer 200 euro uit (!). Maar het moet je qua uiterlijk natuurlijk wel bevallen. Ik heb zelf een Antec-kast genomen, en ben er meer dan tevreden mee. De NSK6500 en de Sonata 2 zijn erg goed qua prijs/kwaliteit. Degelijke, mooie en stille kasten voor rond de 90-100 euro, inclusief A-merk voedingen. Zou je nog even naar kunnen kijken.

Succes verder!

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Persoonlijk zou ik voor de E6400 gaan.. (Processor) Het scheelt niet zo heel veel in snelheid maar wel in prijs!!

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik voor 4 80mm fans heb gekozen is omdat de Lian Li case standaard van 4 80mm fans is voorzien alleen die zijn luidruchtig. Grotere fans passen niet.

Wat de voeding betreft ik denk dat ik die keuze binnenkort ook definitief ga maken.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Tja, als je voor die Kim Lian eh Lian Li behuizing gaat, kun je er inderdaad andere fans bijkopen. Bedenk echter wel dat dit allemaal geld kost, terwijl er veel goedkopere kasten zijn. Maar als je uiterlijk belangrijker vindt dan prijs, is het zeker een optie.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ze zijn niet alleen mooi maar ook nog eens stil. Alles is degelijk waardoor er niks rammelt en de airflow zit altijd goed. Een kast waar je gewoon vele jaren plezier aan hebt :)

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11-2025
case: Ik ben in het bezit van een Antec Solo sinds kort en ben er erg tevreden mee. Deze kast is praktisch gelijk aan de NSK6500/antec p150. verschillen ermee:
-NSk 6500 heeft plaats voor 5 hdd's, aan de zijkant mogelijkheid voor airduct voor cpu.
-Solo & P150 hebben dempend materiaal op de zijkanten, ophang mogelijkheid aan elastieken zodat je helemaal geen resonantie heb van je hdd's (ipv 4 dan maar 3 hdd's mogelijk), aan de zijkant heb je zeer handige opbergmogelijkheid voor kabels, aan de achterkant zijn gaatjes voor air intake voor vga gok ik (helaas geen filter tegen stof dan).
-P150 is andere kleur, heeft frontklepjes zodat je dvd-rom verborgen is.

Overall gezien is het een mooie case waar gedacht is aan koeling, looks & stilte. En meeste is los te halen zonder schroevedraaier, thumbscrews/rails etc.

Hdd: Zou ik gaan voor de Samsung 320gb, die is zeer stil idle, koel en type geluid bij seek is niet storend. De seagate presteert beter, maar schijnt hoge fluittonen te produceren (heb er zelf geen, maar lees de surveys erover maar na).

Voeding: Heb de NeoHE zelf ook, zeer stille voeding. geen opmerkingen, enig moment wanneer ie geluid maakt is volgens mij bij zeer hoge load (300W+ trekken denk ik). Zo lang je niet SLI gebruikt en flinkt overklokt is het ruimschoots voldoende. Eventuele alternatief zou een Seasonic S12 430W kunnen zijn. Helaas is de 430W variant niet modulair, deze begint pas bij de 500W M12 series. De seasonics zijn zeer stil te noemen (stille fan, fancontrolling & zeer hoge effiency).

Fans: Als je van stilte houd is Nexus zeer aan te raden-> goedkoop & stil. Een alternatief zou de Noctua fan kunnen zijn. Gezien het verschil in prijs nog wel in voordeel van nexus. Mocht je ooit 12 cm variant aanschaffen dan is het een geduchte concurrent ;). linkje naar 12cm round up review
om je een beeld ervan te geven.

Misschien overbodig, maar het is wel bekend dat als je zoekt naar stilte 12cm fans stiller zijn dan 8cm fans bij dezelfde hoeveelheid airflow.

Cpu: Goed voor de komende jaren, als je tijd heb wacht op de prijsverlagingen.

Cpukoeler: Uit je verhaal kan ik opmaken dat je geen toren wilt hebben a la Arctic freezer/Scythe. Persoonlijke keuze natuurlijk. De zalman koelt goed genoeg, maar prijs/koelvermogen scheelt wel. De nieuwere koelers zijn eenmaal beter dmv heatpipes design.

Videokaart: Goede videokaart, prijs kwaliteitverhouding hiervan is beter dan de 640mb variant. Hou het hierbij. Ik weet niet hoeveel geluid je vgakoeler maakt, maar als je je case echt stil wilt houden misschien kijken naar de thermalright HR-03 8800gtx variant? Onzeker of deze past op de gts (neem aan van wel) en of deze in nederland verkrijgbaar is. link

overige geen opmerkingen goede keuzes lijkt mij.

-edit- Ik zie net dat je een en ander besteld heb haha. Ik was bezig met dit bericht vanmorgen maar was weggegaan zonder te refreshen:P...Niet zoveel nut nu i guess.

[ Voor 45% gewijzigd door MannyMo op 15-03-2007 15:45 ]

Verwijderd

Verder een puik systeem hoor!
Je kunt igg ook voor een sonata gaan, daar zit al een prima 120mm case fan in die op drie standen te draaien is, en hij is ook erg mooi vind ik persoonlijk. Zelf vond ik hem in het echt een stuk mooier dan op de productie (witte achtergrond) plaatjes. Anders de NSK6500 deze heeft nog meer casefans!
Pagina: 1