Lekkende elco's - verband met hardeschijf?

Pagina: 1
Acties:

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Mijn excuses voor de wat wazige topic-titel :)

Specs: (6 jaar oud, draait al ongeveer 4 jaar stabiel met lekkende elco's)

Pentium III 733
MSI MS-6309 - Via Apollo 133
Western Digital 30GB 5400RPM

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/2576/13841148uz4.th.jpg

Nu krijg ik laatst de hele tijd errors: Windows XP wil niet booten (verse install), no bootvolume/bootdisk found etc.

Nu mijn vraag:
Is mijn hardeschijf gewoon pleite, of ligt het aan het mobo? Nu lijkt het antwoord natuurlijk simpel: het zijn de elco's; maar hij draait al 4 jaar op deze manier zonder problemen !
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de exacte functie van deze elco's icm met de locatie. Die elco's zitten allemaal rond de CPU, dus misschien hebben ze alleen met de CPU te maken en niets met de hardeschijf?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat heb je allemaal al geprobeerd om te checken of je disken inderdaad brak kunnen zijn?

- kabels checken
- Worden ze wel gevonden in het BIOS enzo?
- In een ander systeem hangen
- testtool van fabrikant draaien vanaf bootfloppy/cd
- Als het toch een verse install is, probeer een format en nog eens een verse install?

Elco's zorgen voor een nette stabiele stroomvoorziening voor de verschillende onderdelen op je moederbord. Disken hebben iig hun eigen voeding, die niet via het moederbord gaat, dus opzich hebben die elco's daar weinig invloed op. Tenzij:

- De voeding brak is geworden en daardoor de disken ook
- De disk-controller brak is geworden, want die zit natuurlijk wel op het moederbord en kan dus wel hinder ondervinden van brakke elco's.

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2007 19:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Jij hebt CHHSI elco's op je moederbord. Dezen kunnen ook uitdrogen zonder zichtbare verschijnselen, ze krijgen een veel te hoge weerstand. Waarschijnlijk heeft de chipset/hdd controller ook rotte elco's.

Voedingen die in standaard kasten zitten hebben ook vaak rotte elco's waardoor de hardeschijven snel slijten door onstabiele spanning.
Meestal Maxpower en merkloze voedingen.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Phenos2 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 00:26:
Jij hebt CHHSI elco's op je moederbord.
Dezen kunnen ook uitdrogen zonder zichtbare verschijnselen, ze krijgen een veel te hoge weerstand.
Waarschijnlijk heeft de chipset/hdd controller ook rotte elco's.

Voedingen die in standaard kasten zitten hebben ook vaak rotte elco's waardoor de hardeschijven snel slijten door onstabiele spanning.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Zie mijn eerdere post dit jaar.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Phenos2 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 00:26:
Er zit een Enlight voeding in van 250 Watt (Dynabyte kast). Nu is het niet een state of the art ding, maar werkt op zich prima. De voeding heb ik een tijdje geleden opengemaakt (+stof verwijderd) en heeft geen lekkende/bolle elco's of andere zichtbare problemen. Voltages zijn ook gewoon goed. Er zit nu een simpel Geforce2MX'je in, maar een 'zware' geforce3 was ook geen probleem.
Orion84 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:22:
Wat heb je allemaal al geprobeerd om te checken of je disken inderdaad brak kunnen zijn?

- kabels checken
- Worden ze wel gevonden in het BIOS enzo?
- In een ander systeem hangen
- testtool van fabrikant draaien vanaf bootfloppy/cd
- Als het toch een verse install is, probeer een format en nog eens een verse install?
Kabels ed zitten allemaal goed, Bios ziet de schijven ook gewoon. Het is een simpel biosje, dus meer kan ik er ook niet uithalen. Memtest heb ik iig wel geprobeerd, en dat doet ie gewoon prima 6 uur lang zonder fouten. De volgende stap wordt denk ik maar een test-tooltje voor de HDD.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Ik weet haast zeker dat het de elco's zijn.

Hier had iemand de zelfde problemen als jou.
Dit is opgelost met nieuwe elco's.
http://www.badcaps.net/fo....php?t=100&highlight=6309
Pagina: 1