Toon posts:

[basis] upgrade videokaart +-€100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben pas nieuw op dit forum, dus wijs mij alstublieft op eventuelen fouten.
Ik heb midden 2003 een HP pavilion T150 gekocht. Deze heeft een intel celeron 2,2 ghz, 768mb RAM DDR(3 maanden geleden geupgrade, was 256 mb) het moederbord is een Intel i845GE chipset en een ATI radeon 9000 64mb videokaart. Nu wil ik graag de videokaart vervangen voor een betere/snellere.
Volgens het programma CPU-Z heeft de graphic interface een AGP versie 2.0, een transfer rate van 4x (ik weet niet of dit van belang is hoor)

Zelf dacht ik een beetje aan zoiets: Club3D ATi Radeon X1550, 256 MB, DDR2, AGP 8X.
Maakt het uit dat mijn werkgeheugen geen DDR2 is? en maakt het ook dat deze AGP8x heeft ipv AGP4x?

Het hoeft geen high-end game pc te worden. Ik wil gewoon weten of ik wat merk van deze upgrade als ik een spel speel of dat het weg gegooid geld is.

PS: is het trouwens ook mogelijk om de processor te veranderen of moet dan gelijk het hele moederbord eruit, wat geloof ik ook gelijk een nieuw besturingssysteem betekent omdat het een OEM versie betreft?

Verwijderd

In de PMG FAQ #agp
Kun je de verschillen en compatibiliteit van verschillende AGP-slots bekijken.
Vervolgens kun je in de PW prijzen van kaarten opzoeken. Via internet/google kun je benchmarks van verschillende kaarten opzoeken.
En als je spellen van hooguit enkele jaren oud speelt, zul je daar inderdaad zeker wat van merken!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan er nu een AGP8x videokaart in het slot van mijn AGP4x moederbord?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:11
Ja, dat kan geen probleem, ook het snelheidsverlies is eigenlijk verwaarloosbaar in jouw geval.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:27:
Maar kan er nu een AGP8x videokaart in het slot van mijn AGP4x moederbord?
ja

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

AGP 8X kan in 4x; levert dus geen probleem op
En ja, je kan je cpu vervangen, kwestie van een cpu van hetzelfde socket nemen.

En nogmaals ja, je merkt het verschil :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank _/-\o_

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou gaan voor een Nvidia 7600GS oid. Die heb je voor +- 100 euro en is sneller dan die X1550.

Processor hangt af van de socket. Als dit een ouder type is dan kun je ws. het best op de tweedehandsmarkt zoeken. Kijk dan ook meteen even of er nog nieuwere bios updates zijn, want dat is soms nodig om een nieuwer type cpu te laten werken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Idd, de X1550 is heel snel, tenminste dat doet zn naam vermoeden. Het is niet veel meer als een die shrink van de X1300, die misschien een beetje is opgevoerd. Misschien weet je ergens 2e hands wle een GF 6800(GT) te scoren, die zijn nog stukken beter.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Een 6600GT is al voldoende voor jouw eisen en heeft full DX9c ondersteuning (shader model 3.0) De ati X700/x800 serie niet. Een oudere kaart is 2e hands waarschijnlijk het goedkoopste, anders een x1600 of 7600 (op tomshardware staan benchmarks, vergelijk welk model voor jouw voorkeursgames het beste presteert)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Voor 100 euro heb je al een mooie tweedehands 7600GT hoor! Kijk maar in V&A
/edit
Staat nu geen AGP 7600GT, komen zo nu en dan langs.
Staat wel een AGP 7600GS, ook een mooie kaart, die is nog goedkoper.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 09:50 ]

Verwijderd

een transfer rate van 4x
Wordt in CPU-Z de huidige transfer rate weergeven of die het slot aankan (zegmaar een 8x-slot met een 4x kaart = 4x transfer rate maar het slot is dus wel 8x)? Niet dat het verder veel uitmaakt want het is allemaal (backwards) compatible :) Ik zou gewoon een 2dehands 6600/6800 GT Zoeken voor 50/80 euro.

Je CPU is volgens mij Socket 478 en daar zin (2dehands) nog vollop cpu's voor te koop (moet je alleen even op de FSB letten want volgens mij ondersteund die chipset max 533Mhz maar dat weet ik niet zeker). Al geen je het merk en type opgeeft dan weet ik het zeker voor je :)

Edit:
Na wat opzoekwerk:
- Je bord heeft dus max AGP 4x (wat dus niet zo veel uitmaakt voor 8x kaarten)
- Je CPU is Socket 478
- Je FSB is 400/533Mhz
- Je moederbord ondersteund Hyper-Threading

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 09:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:35:
- Je moederbord ondersteundt Hyper-Threading
Let op: er is slechts één S478 133 MHz P4 die HT ondersteunt, nl de 3,06 GHz versie. De langzamere 133 MHz'ers ondersteunen geen HT!

Verwijderd

Topicstarter
Echt heel erg bedankt voor alle informatie ik zal is even goed gaan zoeken naar een mooi kaartje ;)
Pagina: 1