[RAID0] Ervaring

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:41
Ik ben me een beetje aan het inlezen (o.a. in de raid-faq) over verschillende RAID-oplossingen. Mijn interesse gaat namelijk uit naar een RAID0-opstelling. Momenteel heb ik een SATA 250 gb harde schijf en een IDE 250 gb harde schijf in mijn computer hangen. Als moederbord heb ik een Giga-Byte GA-M55S-S3. Prima bordje met online raid-controller.

Wat ik nu misschien wil doen is het volgende. Ik wil twee WD schijfjes aanschaffen, elk van 40 gb. Deze wil ik in een RAID-0 opstellen, welke dus mijn systeemschijf wordt. Hierbij gok ik dus op een forse snelheidswinst t.o.v. mijn huidige situatie. Klopt dit? Hoeveel zou ik dit gaan merken? Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke configuratie?

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:59

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een tijdlang ook RAID0 gedraaid, maar ik vond het eigenlijk tegenvallen qua snelheidswinst. Ja puur qua mb/s schrijven en mb/s uitlezen is het sneller. Maar dan alleen naar een andere schijf.
Zodra je bijv data gaat kopieren binnen de RAID-0 set daalt de performance drastisch.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
De performancewinst die je zult halen is minimaal. De 40GB schijven die je wilt aanschaffen zijn niet meer de nieuwste. De modernere schijven die je al hebt zijn iig sneller dan die 40GB's, waardoor je zelfs met een theoretische performancewinst van 100% niet ruim wegkomt. Daarnaast ben je een dief van je eigen portemonnee, aangezien lage-capaciteits schijven gewoon fiks duurder zijn in €/GB verhouding.

Ik zou je eerder aanraden om een enkele 250GB schijf aan te schaffen en die te combineren met een van de schijven die je al hebt (PATA of SATA, aan jou de keus).

Verwijderd

40GB schijven houdt dus in dat je heel snel op de binnenste tracks zit te werken en daar is de performance ver te zoeken, dus nee dan nog beter 1 320GB schijf.

Wil je performance dan begin je met snelle schijven natuurlijk, zoals Seagate 7200.10, Samsung T166 of WD Raptor schijven. En met een beetje volume, een 320GB schijf is in de praktijk sneller dan een 40GB schijf, ook al komen ze qua benchmarks exact hetzelfde overeen; dat zit hem in het feit dat benchmarks veelal in het snelle gedeelte van de hardeschijf testen en met een 40GB disk is dat dus zo voorbij.