Toon posts:

Probleem XP Installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een (dell) computer met Ubuntu erop en ik wil Windows XP Home Edition installeren (via een disk die ik bij een andere (medion) pc heb gekregen)

Ik start dus de boot setup op (via f12 functie). En selecteer opstarten via CD. Ik moet op een toets drukken om te starten.

De windows installer begint, eerst moet hij een aantal dingen laden die ik kan zien onderaan in een blauwe balk.
Na een tijdje laden zie ik 3 opties
- Windows installeren
- Windows herstellen
- Installer afsluiten

Ik wil dus windows installeren en kies de eerste functie, ik accepteer de overeenkomsten.
Dan krijg een lege lijst te zien met partities (ik zie dus geen partities!), hij vertel dat ik een partities moet kiezen (waarschijnlijk waar ik wil installen of welke ik wil formateren).

Als ik op willekeurige toets druk krijg ik de 'blue screen of death'

Wat moet ik nu doen om te zorgen dat ik Windows kan installeren en Ubuntu weg te krijgen?
Ik moet dus waarschijnlijk een manier vinden om ervoor te zorgen dat ik wel partities in beeld krijg... misschien moet ik via Ubuntu de harde schijf formateren ofzo (maar ik weet niet hoe dat moet)

Kan iemand me het alsjeblieft uitleggen.
(plz niet mijn topic sluiten, mijn topics in de andere subfora hebben niet geholpen, maar gaan toch dicht, kan dit topic aub open blijven tot het probleem is opgelost.)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je topics gesloten worden moet je toch echt bij jezelf nagaan waar dat aan gelegen heeft. De sluitmessages helpen daarbij.

Voor dit probleem zou ik even de OM FAQ goed doornemen over het hele F6 verhaal.
Verder is er niet 'een BSOD' maar zijn er honderden, zonder foutcode kunnen we daar dus niets mee.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok heel erg bedankt ik zal even kijken wat er precies in de BSOD staat en hier posten
Ook zal ik even de OM FAQ doorlezen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:05
Ik denk dat dit niet eens mag van Microsoft. Jij heb die cd van een Medion pc, dan is het geheid een OEM licentie die specifiek aan die Medion pc gebonden zit. Mag dus NIET op een andere pc geinstalleerd worden.

En dit is nou precies een voorbeeld van Microsofts logica mbt pc's leveren zonder Windows. Mensen kopen een goedkopere pc met Ubuntu erop en gaan daarna een illegale versie van Windows draaien. Toegegeven, het klopt niet voor die paar mensen die ook echt Linux gebruiken maar zoals je ziet, het gebeurd toch daadwerkelijk zo. In deze kan ik MS niet echt ongelijk geven met hun kritiek al blijft het vaag dat Windows standaard op systemen gaat. Maar zolang mensen dit soort streken uithalen heb MS een poot om op te staan...

Verwijderd

Topicstarter
Er stond eerst gewoon Windows Media Center op de computer, die is er waarschijnlijk afgegaan toen ik Ubuntu via de live cd installeerde.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cubefanatic schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:33:
Ik denk dat dit niet eens mag van Microsoft. Jij heb die cd van een Medion pc, dan is het geheid een OEM licentie die specifiek aan die Medion pc gebonden zit. Mag dus NIET op een andere pc geinstalleerd worden.

En dit is nou precies een voorbeeld van Microsofts logica mbt pc's leveren zonder Windows. Mensen kopen een goedkopere pc met Ubuntu erop en gaan daarna een illegale versie van Windows draaien. Toegegeven, het klopt niet voor die paar mensen die ook echt Linux gebruiken maar zoals je ziet, het gebeurd toch daadwerkelijk zo. In deze kan ik MS niet echt ongelijk geven met hun kritiek al blijft het vaag dat Windows standaard op systemen gaat. Maar zolang mensen dit soort streken uithalen heb MS een poot om op te staan...
Behalve dat dit heel erg off-topic gaat is een licentie aan een PC gebonden, niet aan een CD.
Dus je mag elke willekeurige OEM CD gebruiken om Windows te installeren, je mag de installatie alleen niet gebruiken als je geen geldige licentie hebt. Aangezien we niet weten of de TS een geldige licentie heeft moeten we hem maar het voordeel van de twijfel geven.

[ Voor 73% gewijzigd door fsfikke op 02-04-2007 19:37 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:05
Het is bekend dat Dell tegenwoordig pc's levert zonder Windows, met Ubuntu. Het lijkt mij serieus sterk dat de TS een legale XP licentie voor zijn Dell heeft. Zo komt het verhaal mij iig over...

Verwijderd

Topicstarter
OEM? TS?
Ik heb wel een geldige licentie, ik heb mijn pc via dell gekocht kreeg daar standaard Windows Media Center bij er zit ook helemaal zo'n licentie sticker op mijn PC geplakt.
Ben op dit moment weer de installer aan het proberen zodat ik de foutmelding door kan geven.
Ik kan trauwens niet de OM FAQ vinden, waar is die te vinden?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hier gaat het om: OM FAQ / Beleid
OEM is een licentievorm die je bij aankoop van een nieuwe PC krijgt
TS ben jij (topic starter)
Cubefanatic schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:39:
Het is bekend dat Dell tegenwoordig pc's levert zonder Windows, met Ubuntu. Het lijkt mij serieus sterk dat de TS een legale XP licentie voor zijn Dell heeft. Zo komt het verhaal mij iig over...
Aangezien de TS de enige is die weet of ie legaal of illegaal bezig is (of misschien zelfs hij niet :+ ) valt er niets zinnigs over te zeggen.

[ Voor 58% gewijzigd door fsfikke op 02-04-2007 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt voor uitleg, hier heb ik wat er in mijn BSOD krijg:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

[dan volgens mij een standaard verhaal wat er mis kan zijn]

Technische informatie:

*** STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xF77F724, 0xF73A07B4, 0x00000000)
*** setupdd.sys - Adres F77F7245 base at F77C90000, DateStamp 41107c8f

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:49:
OK bedankt voor uitleg, hier heb ik wat er in mijn BSOD krijg:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

[dan volgens mij een standaard verhaal wat er mis kan zijn]

Technische informatie:

*** STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xF77F724, 0xF73A07B4, 0x00000000)
*** setupdd.sys - Adres F77F7245 base at F77C90000, DateStamp 41107c8f
Daar gaat het om, hier staat meer info over BSOD's: Windows XP en 2000 BSOD guide
Maar je kan ook gewoon [google=0x0000008E] dan zie je dat je geheugen hier de oorzaak van is. Dan heb je weer de PMG FAQ die je verteld dat je Memtest86 moet draaien. (ook hier: Google en GoT search)

Verwijderd

Topicstarter
Ok de Memtest86 heb ik kunnen vinden en is nu bezig.
Maar dus normaal zou je ook al heb je Ubuntu op je computer, de windows installer gewoon moeten kunnen doen en gewoon partities moeten kunnen zien?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja, maar ik denk niet dat jouw foutmelding daar mee te maken heeft. Daarvoor moet je dat F6 verhaal uit de OM FAQ even volgen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wat in die OM FAQ staat vind ik nogal een beetje te ingewikkeld, ik doe me best om het te begrijpen, maar ik begrijp al die termen gewoon niet die gebruikt worden. Ik snap bijvoorbeeld niet wat een PATA, SATA of SCSI controller zijn.
Die Memtest86 loopt op dit moment nog steeds. Hoort dat zo lang te duren?

edit: Ik heb die Memtest86 15 uur laten lopen en was nog steeds niet klaar, heb hem toen maar stopgezet. Heb trauwens wel een Windows XP pro CD kunnen bemachtigen van een andere Dell PC, maar geeft helaas die zelfde BSOD die ik eerder meldde.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 18:35 ]

Pagina: 1