QX6700 PC start niet lekker meer op na installatie Vista

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb (niet voor mijzelf) een pc gebouwd met de volgende specs:

Asus P5N32-SLI Premium wifi
Core 2 Extreme QX6700
2GB DDR2 800mhz
2*320GB SATAII seagate
8800GTS 320 MB
500W true power pov voeding
G15 keyboard + MX revolution
Z-10 speakerset
Office 2007 student
Vista 32b ultimate + winxp home (dualboot)

Nu heb ik daar een behoorlijk probleem mee, hij start namelijk niet lekker op.
Als ik hem aanzat gaat hij door de bios heen en herkend alle apparaten zonder problemen, dan krijg ik boot menu en start hij automatisch vista op. Nu blijft het beeld zwart en doet hij niks meer..

Als ik hem reset start hij daarna wel goed op, en de 10x dat ik hem daarna achter elkaar opstart is er ook niks aan de hand. Maar laat ik hem een dag stilstaan en zet ik hem dan weer aan: precies hetzelfde, start niet door en komt pas in windows als ik hem reset..

Nu zaten de harde schijven eerst in een raid 0 opstelling en stond alleen vista geinstalleerd, nu heb ik van de week alles weer leeg gehaald en de schijven uit raid gehaald. Dus op schijf 1 xp en op schijf 2 vista, maar het probleem blijft.. Alle drivers zijn geupdate en alle windows updates geinstalleerd..

Een collega van mij had nog het id om fast boot in de bios uit te zetten. De theorie daarachter was dat de pc eigenlijk te snel opstarten en de software het daardoor niet bij kon houden, dus fastboot uit en de pc gewoon alle checks langs laten gaan. Dit hielp tot mijn verbazing wel maar na een paar dagen weer dezelfde klachten. Er staat in vista nog geen software geinstalleerd, heb net weer kale install gedaan maar probleem blijft....

Iemand enig id wat dit kan zijn??

ps: weet nog niet of het een hard- of software probleem is dus als hij verkeerd staat hoor ik het wel..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Batterij van je mobo?

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
nope, bord is net een paar weken oud, en bios instellingen blijven gewoon staan.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Hoe staat je IDE ingesteld ? Native of IDE of gewoon nog RAID in Bios?

Als laatste een optie is, moet je tijdens het installeren op F6 drukken, en de flop er in doen.
Anders gaat het helemaal fout. Staat er ook bij (Voor intel ViiV specs moet je dit ZEKER doen.)

Ook de juiste drivers voor de videokaart zijn belangrijk.
PCI-E settings nagelopen ? Als die niet juist zijn, krijg je inderdaad een zwart scherm

Suc6

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:31:
Hoe staat je IDE ingesteld ? Native of IDE of gewoon nog RAID in Bios?

Als laatste een optie is, moet je tijdens het installeren op F6 drukken, en de flop er in doen.
Anders gaat het helemaal fout. Staat er ook bij (Voor intel ViiV specs moet je dit ZEKER doen.)

Ook de juiste drivers voor de videokaart zijn belangrijk.
PCI-E settings nagelopen ? Als die niet juist zijn, krijg je inderdaad een zwart scherm

Suc6
Ide instellingen staan niet op raid omdat de 2 schijven sata zijn, dus alleen sata poort 1 en 2 stonden op raid, rest standaard. Op de ide poort zitten 2 LG dvd branders.
Maar nu draait hij dus zonder raid en nog steeds hetzelfde probleem..

En waarom gaat het fout als de driver tijdens de installatie niet geladen worden? Het enige wat hij dan niet doet is de sata schijven herkennen, kan verder volgens mij weinig fout gaan. De installs hebben die drivers ondertussen ingebakken zitten en herkennen de schijven zonder problemen, met of zonder raid.

Voor de gpu staan de laatste nvidia drivers geinstaleerd. En wat bedoel je met pci-e settings?? Hij start namelijk wel gewoon op, heeft alleen elke x een reset nodig, dus heb wel beeld, maar blijft bij windows hangen totdat ik hem reset, dan start hij gewoon door.

Verwijderd

Is er in de eventlog wat te zien?
Probeer anders in Safe mode te koude starten en kijk waar die op hangt?

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
check anders ook ff de boot.ini Misschien toch iets fout ofzo.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Vista maakt geen gebruik meer van een Boot.ini. Er wordt een nieuw type bootloader gebruikt. Wanneer Windows 2003 of ouder wordt geinstalleerd wordt er een verwijzing gemaakt naar de Boot.ini. Maar Vista gebruikt deze zelf niet.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik zie dat er ook XP Home op staat. Werkt deze wel normaal?
Zo, ja dan is het een probleem met het OS Vista.
Zo, nee dan zou het hardware kunnen zijn.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
joh14vers6 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:55:
Ik zie dat er ook XP Home op staat. Werkt deze wel normaal?
Zo, ja dan is het een probleem met het OS Vista.
Zo, nee dan zou het hardware kunnen zijn.
Wat bedoel je daarmee? Toch niet weer dat fabeltje dat XP Home niet meerdere cores zou ondersteunen? 8)7

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

coldboot misschien? probeer eens de Vcore te verhogen in de Bios.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
boaty schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:05:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Toch niet weer dat fabeltje dat XP Home niet meerdere cores zou ondersteunen? 8)7
Gewoon dat hij F8 moet drukken nadat de Bios is doorlopen zodat hij XP Home kan kiezen.
Krijg je geen andere optie dan Vista dan dit topic doornemen.

Fabeltjes dat XP Home geen meerdere cores zou ondersteunen is nieuw voor mij. Zover ik weet ondersteunt Win 2000 dat nml al.

[ Voor 13% gewijzigd door joh14vers6 op 03-04-2007 17:24 ]

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• boaty
  • Laatst online: 23-05 21:01
Offtopic:
Ja ok, dat klopt. Maar er zijn af en toe mensen die hier beweren dat Windows XP Home geen dual core processoren zou ondersteunen in tegenstelling tot Professional. Dit is echter alleen zo voor een dual socket PC, dat ondersteunt XP Home niet.

[ Voor 10% gewijzigd door boaty op 03-04-2007 17:41 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Cio
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Coldboot/voeding probleem lijkt me.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
Wat doet memtest en WLDdiag?
Maybe is je voeding niet toerijkend.

[ Voor 59% gewijzigd door blup op 03-04-2007 18:57 ]

• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-02 16:52
Vista 32b ultimate en jij hebt een quad core, moet je dan geen vista 64 bits hebben?

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nee, het is wel aan te bevelen maar het zou gewoon moeten werken met 32bits hoor.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb alle mogelijke testprogramma'tjes gedraaid ala memtest etc maar kan niks vinden. Voeding ook al vervangen maar geen effect. Vcore verhogen nog niet geprobeerd, ga ik morgen gelijk even doen.

Heb idd voor 32B gekozen want klant doet er niet genoeg mee om het ongemak van de 64b versie te overkomen. Wordt nu vooral voor administratieve doeleinden gebruikt, en hij heeft kleinkinderen die er games op spelen. Hij wil gewoon het nieuwste van het nieuwste hebben en alles moet perfect werken dus elke keer 2 maal op moeten starten is natuurlijk niet acceptabel.

Wat ik nu alleen niet voor elkaar krijg is het flashen van de bios, daar staat namelijk nog niet de laatste versie op. Ik heb dus een floppy gemaakt met AWDFLASH en de 0802.bin (bios file).
Vervolgens starten met win98 cd'tje en flash tooltje draaien, bestandsnaam opgeven, oude bios bewaren=nee, en dan komt er please wait te staan. Probleem is dat dat er na een half uur nog steeds staat.... Ik heb asus al even geprobeerd te bellen maar kwam er niet door...

Tnx voor de ideen _/-\o_

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het lijkt wel op mijn oude pctje. O wat werd ik daar gek van. Koude start was die schijf niet te benaderen maar 1 reset en het werkte weer. Volgens mij was mijn Maxtor gewoon brak netals de 2 andere die hiervoor zaten. Ik heb die pc eruit gegooid en als test pc nu gebruik ik die. Het was echt niet te doen. Vista zegt ook dat de harde schijf (deel ervan) niet zo te herkennen is en ik kan dat stuk ook niet benaderen waar mijn oude installatie op zit. Ik had er ook een topic over gestart. Ik heb hier vanalles meegedaan maar geen resultaat. Ik denk dat een nieuwe harde schijf het meeste resultaat geeft.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Heb dit ook gehad met mijn vorige pc,
kwam doordat het moederbord was overleden aan statische elektriciteit.
Pagina: 1