Knipperende monitor van PC

Pagina: 1
Acties:

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 12:37
Ik hoop dat ik het hier in 't goede forumonderdeel heb geplaatst :)

Ik heb sinds een week nogal vreemde problemen met m'n PC. M'n monitor knippert telkens aan en uit. Nu heb ik de monitor op m'n laptop aangesloten om te zien of het aan het scherm lag, maar het is iets met de PC. Ik heb een schone installatie gedaan, een volledige defragmentatie, hardware check e.d., maar kon niets vinden. Ik ben ook niet écht een ster met het vinden van de mogelijke oorzaak.

Nu kreeg ik wel te horen dat het zou kunnen dat mijn videokaart de geest begint te geven, maar voor ik de winkel bel wil ik dat (als het mogelijk is) nog wel zeker weten. Maar aangezien ik geen spare parts heb, wordt dat een beetje moeilijk denk ik. Weet iemand nog andere manieren om een hardware probleem te vinden misschien? Of weet iemand of dit geknipper van m'n monitor ook aan bijvoorbeeld het geheugen of de processor kan liggen?

Overigens, mocht het handig zijn om te weten, hieronder m'n hardwarespecs;
- DFI Lanparty Nf4 moederbord
- AMD 64 3800+
- XFX 7900GT Extreme Edition (256mb)
- 2x1Gb Corsair ram
- WD 160Gb HD
- Asus WiFi kaartje
- Tagan 480W voeding

Mvg,
Joram

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem een tijdje geleden ook gehad.
moet je 'ns rechtermuisknop op je bureablad doen, dan properties, dan bij het tabblad setting op advanced klikken en dan bij troubleshoot de hardware acceleration uit zetten(dus op none).

bij mij hield het toen op. het probleem lag bij mijn videokaart. de voeding van de kaart had het begeven.

Verwijderd

Ik denk dat je topic beter past in Videoplanken & Beeldkanonnen :)
Het zou heel goed je videokaart kunnen zijn. Zie ook \[7900 serie] Uitvalproblemen, de 7900 serie heeft gewoon relatief veel problemen wat betreft snel kapot gaan.
Misschien kun je met je pc even naar de lokale computerboer en je probleem uitleggen, waarschijnlijk willen ze wel even een ander kaartje erin zetten om te checken of het aan je videokaart ligt.

• Kapotlood
De voeding van de kaart? Weer wat geleerd, hehehe... ik dacht dat de enige voeding die in een PC zit, de algemene voeding is (bij mij de Tagan) :)

Van wat jullie zo zeggen, is het inderdaad de videokaart. Qua snelheid (processorsnelheid) merk ik verder niets, en m'n processor zal vást geen knipperend beeld geven (als die ermee stopt, dan is heel de computer uit denk ik, hehe). En m'n geheugen zal het ook niet zijn... dat zou ik eventueel nog wel kunnen checken door er 1 uit te halen.

De enige PC-boer bij mij in de buurt is de Dixons; niet echt een winkel waar je even naartoe gaat met zo'n specifieke vraag, hahaha! Maar ik bel zo iComputers wel even... hopelijk vervangen ze 'm nog. Ik heb nog garantie (en de bon ook nog), maar de doos heb ik volgens mij niet meer :(

Verwijderd

Tja, waarom zou je het niet even kunnen proberen? Dan loop je niet het risico dat je voor niets je kaart RMA stuurt.

• Kapotlood
Bedoel je bij de Dixons? Zit wat in... maar RMA sturen, is dat hetzelfde als gewoon omruilen?
Of moet ik eerst die kaart inleveren zodat ze hem zelf kunnen nakijken ofzo? :)

p.s.: bedankt voor de info zover ;)

Verwijderd

Als je de kaart bij een computerwinkel gekocht hebt, zul je inderdaad een RMA (Return Material Authorization) moeten aanvragen. Krijg je toestemming, dan moet je de kaart naar de winkel terugsturen. De winkel kan óf zelf testen en, indien de kaart inderdaad kapot is, een nieuwe sturen, óf de kaart doorsturen naar de fabrikant en het aan hen overlaten. Ik hoop voor je dat jouw winkel het eerste doet, in het tweede geval ben je namelijk waarschijnlijk enkele weken tot maanden verder voor je een vervangend exemplaar hebt.

• Kapotlood
Weken tot máánden? Holy... da's behoorlijk balen zeg. Even zien wat iComputers doet, maar als ze hem willen doorsturen naar de fabrikant dan moet ik denk ik even zien of ik ze kan overhalen om het vooral niet te doen. Een week kan ik nog mee leven, 2 ook nog wel. Maar weken/maanden is echt een bijna belachelijk lange tijd :(

Aanvulling;
Tjah, en toen kwam ik erachter dat XFX wil dat de garantie direct via hun loopt. Nogal vervelend dus :'( Ik heb net een email gestuurd naar XFX, die dan binnen 24-48uur reageren. Maar wat je al zei Cpec... die RMA's kunnen zelfs 2 maanden duren (volgens iComputers duurt het bij XFX tot maximaal 2 maanden... helaas).

En het vervelende is, dat als het niet de videokaart is, dat ik buiten de garantie zit met de rest van de spullen. Hehe, zo zul je zien dat je dit soort problemen altijd 'n vervelende timing hebben ;(

[ Voor 45% gewijzigd door Kapotlood op 02-04-2007 10:28 ]

Verwijderd

Ik zie dat je in Rotterdam op school zit... ik zou het wel weten hoor. Kaart goed inpakken en meenemen, in de stad zitten zat computerzaken die je waarschijnlijk wel even willen helpen!

/edit
Het kan ook zijn dat je kaart te heet wordt en het dus niet zo best meer trekt. Draait de fan op de kaart nog wel, zit het koelblok niet vol met stof? Eventueel kun je het proberen met de kast open, met bijv een tafelventilator erbij.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 10:52 ]

• Kapotlood
Zit helaas niet op school, dus kan niet even weg met de complete PC onder m'n armen ;) Ik pak de Metro naar m'n werk namelijk, hehehe. Het frapante is ook dat de vorige keer dat ik dit probleem had, de PC naar een vriend van me had genomen. Hij heeft een PC met bijna dezelfde specs, dus mooi om even wat hardware om te wisselen denk ik. Maar toen ik daar aankwam had ik helemaal geen last van het probleem (ik had de PC meegenomen in het weekend). Dan wordt 't ook een beetje moeilijk om het probleem te zoeken, hehehe.

Ik dacht in de eerste instantie ook aan de hitte, maar da's gelukkig niet mogelijk. Er zit een
goede Zalman koeler op die goed draait, en de kaart komt niet boven de 65°C uit tijdens load.
M'n computer hou ik ook helemaal stofvrij (staat ook op het bureau), en ik heb de afgelopen
weken m'n kast open gehad waardoor hij echt ijs en ijskoud bleef :)

Wel vreemd trouwens... iComputers geeft aan dat de garantie sinds kort direct via XFX loopt, en dat XFX dit zelf zo wilde. Maar als ik de garantievoorwaarden van XFX lees, staat daar duidelijk dat de retailer verantwoordelijk is omdat zij het product verkopen. Ik hoop niet dat dit dalijk een touwtrek-spelletje gaat worden van wie mijn kaart moet gaan vervangen/repareren :(
Pagina: 1