Toon posts:

Medion Externe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb me daarnet in het plaatselijke ALDI-filiaal een nieuwe externe HD aangeschaft van 320 GB.
Ik had er reeds één (tevens van Medion) en heb ook al een eindje een desktop computer van hetzelfde merk. Het is me ondertussen wel al opgevallen dat de reële grootte van een HD meestal niet overeenstemt met de aangekondigde grootte in de folders/aanbiedingen.

Met een verschil van 2-5 GB (45-48 GB ipv de aangekondigde 50gb) kan ik nog leven. Nu blijkt mijn HD van 320 GB echter maar 298 GB groot te zijn, en dat vind ik toch wel een brug te ver.

Moet ik iets herinstellen, is dit normaal of ben ik gewoon in de zak gezet?

Ik heb reeds geswitcht van FAT32 naar NTFS, in de ijdele hoop dat dat iets zou oplossen, maar niet dus.

Dit kan toch niet normaal zijn dat het zo maar eventjes 22 GB te klein is?

Alvast bedankt voor de hulp.

• Willem Haanstra
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Er is een verschil tussen GB en GiB.

1 GB = 1000 x 1000 x 1000 bytes
1GiB = 1024 x 1024 x 1024 bytes

Je hebt een harde schijf gekocht van 320.000.000.000 bytes erop. Omgerekend in GiB is dit iets meer dan 300 GiB. Daarnaast gaat er ook nog een klein beetje "verloren" aan de bestandsindeling. Wat je overhoud is een effectieve schijfruimte van zo'n 298 GiB.

Bijna alle harde schijven houden deze rekening aan omdat GB de juiste benaming is voor 10^9 bytes terwijl Windows doodleuk 2^30 bytes aanhoudt als "GB."

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 16:08

vinnie1908

Appel != peer

OM FAQ / Beleid voor het uitgebreide verhaal :)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Verwijderd

Topicstarter
Ach, oké bedankt :)

Dan heb ik nog een ander (simpel) vraagje: tot nog toe gebruikte ik mijn andere HD gewoon als opslagmedium (films/bestanden/foto's/muziek en dergelijke) die ik dus gewoon aansloot indien ik er iets van nodig had.

Nu vraag ik me af: is het eigenlijk mogelijk om ook een game op zich te installeren op een externe HD, en het dan te spelen als deze aangesloten is? Of is dat niet aan te raden? Zal het spel ook niet wat vlugger werken indien dit is geinstalleerd op een HD met veel ruimte waar hij dus makkelijk aan zijn bestanden raakt?

Of is het toch aan te raden om een spel altijd op de HD van de (laptop) zelf te installeren?