[Ubuntu] Linux en Windows XP Home Edition samen?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

• Hayri
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02-2020
Hallo mensen,

Inleiding:

Ik heb een vraag, en dat kun je al aflijden v/d titel: Als je al 8 jaar met windows werkt (in die tijd 30x10^99 format's), en je wilt nu opeens Linux erbij hebben, ZONDER dat je risico loopt dat je windows geloopt en niet meer terugkomt.

Kern:

Ik werk dus al heel erg lang met windows, ben ervaren ermee.
Maar ik wil nu ook Linux ERBIJ.. dus als ik hem wil booten wil ik kiezen uit windows of Linux...
maar ik ben een UBER NEWB in Linux ik weet er helemaal niets vanaf.. kheb wel dinngen zitten lezen op de ubuntu site.. omdat dat de makkelijkste vorm van linux is maar ik kom er niet helemaal uit... http://www.ubuntu-nl.org/download/

Systemspecs:

Processor: AMD Athlon® X2 64-Bit 4800+ 2,58 Ghz
Moederbord: Asus A8n32-Sli 16x 1000 mhz bussnelheid
Videokaart: Asus 8800 GTS 640 MB DDR3 Pci-e
HDD: Samsung Spinpoint 400GB S-ATAII 3.0 Gb/s
Voeding: OCZ 700 WATT
Geheugen: 1GB @ Dual Channel Corsair pc3200

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen Linux ook op mijn pc, naast windows werkend te krijgen?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Partitie maken op je harde schijf, boten vanaf Linux cd/dvd, die parititie kiezen, bootloader installeren, en gaan met die banaan.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Hayri
wat is bootloader? als ik vragen mag? ik zit vol energie xD
en moet je eerst booten vanaf cd en dan pas bootloader installen? lijkt mij andersom?
alhoewel ik niet weet wat het is

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Kan eigenlijk niet fout gaan zolang je maar de Grub-loader installed erbij. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Hayri
en moet je die partitie wel formatteren?

• Hayri
Zouden jullie misschien een stappenplan voor me willen maken?
JAaaaaaaaaaaaa ik weet het ik ben een newb !!!!!

maar ik smeek u !! een nette strakke stappenplan.. please?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27
Heb je al vrije ruimte of een extra lege partitie waar Ubuntu op kan?

1. Installeer Windows (heb je al gedaan, dus ga naar stap 2).
2a. Installeer Ubuntu.
2b. Kies er eventueel tijdens de installatie voor om je bestaande partitie te verkleinen om een beetje ruimte voor Ubuntu te maken. Anders de vrije ruimte of extra partitie aanwijzen.
3. Klaar.

Easy as that. Ubuntu doet alles automagisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 31-03-2007 22:09 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Toen ik linux ging installeren vertelde de installer me netjes dat er al windows op de schijf stond. Die heeft toen de partitie van windows verkleind, een nieuwe partitie voor linux aangemaakt en die daarop geinstalleerd.

Een bootloader is het programmaatje wat je het keuzemenu geeft tussen linux of windows, en wordt over het algemeen tijdens de linux installatie geinstalleerd.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 22:00

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Linux Live CD erin en installen.
Het enige waar je goed over moet nadenken is het partitioneren.
Je hebt dus een "vrije" partitie nodig.
Goed lezen tijdens het partitioneren dat je niet je windows file system om zeep helpt.
Linux ziet de file systems (FAT, NTFS)
Als je gaat installeren neem dan een linux swap van ongeveer 1,5 keer je werkgeheugen. (dit is een aparte partitie!)

http://www.techzine.nl/tu...Linux-Ubuntu-Install.html (de moeilijke versie)

http://www.donkerdump.nl/NewsMessage.php?id=11 (Hier kun je goed zien waar je o moet letten tijdens het voorbereiden van je partitie, deze is eigenlijk de beste tut.) Ik heb dan ook gekozen voor een Debian based Linux t.w. Ubuntu. 6.02 LTS ( long term support)

Ik was ook bang om mijn windows om zeep te helpen. Als je goed oplet kan er eigenlijk niets misgaan. (Als je maar een vrije partitie hebt, of je maakt er een leeg).

good luck

Verwijderd

:) Ik ga dit topic maar in de gaten houden.

Ik ben een gelukkig gebruiker van Windows XP en kan inmiddels alles met Windows dat ik wil. Omdat ik echter te horen heb gekregen dat Linux minder zwaar is, kan dit dus behoorlijk schelen op mijn accutijd van mijn laptop. Uiteraard eerst maar uitproberen op mijn gewone home PC die inmiddels al een laagje stof op zich heeft :P

• Hayri
maar nu is mijn vraag, als je nu een nieuw partitie hebt moet je die dan ook formatteren als FAT32, NTFS ofzoiets..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de manuals, helpfiles, tutorials e.d. van de gekozen Linux-versie al doorgekeken? Heel veel dingen staan daar in behandeld. Waarom je trouwens Linux wilt gebruiken is me niet duidelijk, maar dat is natuurlijk je eigen keuze. Eigen inzet is essentieel, en stappenplannen vragen is niet van het niveau Tweaker.

Heb je al bij de Non-Windows operating Systems (NOS) deel van GoT gekeken? De NOS FAQ bevat alles wat je nodig hebt. En NOS forum heeft veel topics met ervaring. Begin maar eens met de FAQ uitgebreid door te lezen, dingen uit te proberen, na te denken waardoor dingen fout gaan, en dan pas weer eens te gaan vragen. Dat is leerzaam!

Als je wilt oefenen met Linux, dan kan je beter eerst met een virtuele PC gaan stoeien. Download Virtual PC 2004 van de Microsoft site (gratis beschikbaar), en maak een virtuele PC aan. Hier kan je dan Linux installeren, allerlei dingen uitproberen, zonder dat je Windows installatie aangepast word.

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 31-03-2007 22:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brent
hayri12345 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:10:
maar nu is mijn vraag, als je nu een nieuw partitie hebt moet je die dan ook formatteren als FAT32, NTFS ofzoiets..
Je hebt mijn stappenplan niet gelezen he ;)

Neen, als je al een nieuwe partitie aan hebt gemaakt, laat deze gewoon _leeg_. Bij het installeren van Ubuntu geef je dan aan dat hij de lege ruimte moet gebruiken en hij regelt alles verder automagisch in de meest optimale configuratie.

Details voor de gevorderde gebruiker
Ubuntu gebruik ext3 als bestandssysteem, maar vereist (in principe) minstens een losse swap, itt tot Windows. Maar, laat Ubuntu het vooral lekker zelf uitzoeken als je hier nog maar weinig kaas van gegeten hebt: uit zichzelf doet hij het prima!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het enige wat je moet doen -en wat ook al gezegd is- is een aparte partitie maken.

Deze mag je formatteren, maar dat hoeft niet. Zolang er maar vrije ruimte is (zeg minimaal 3GB<grootte<5GB). Dit kan je gewoon doen in Windows. Als je na het partitioneren nog steeds bij je Windows kan, mag je wel 99.99% zeker van zijn dat je na de installatie ook bij de partitie kan :)

Denk nog wel even na bij de installatie: maar een kleine swap partitie, en gebruik de rest voor je Ubuntu (wordt root genoemd, afgebeeld met een slash: /).

• Brent
mithras schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:21:
Het enige wat je moet doen -en wat ook al gezegd is- is een aparte partitie maken.

Deze mag je formatteren, maar dat hoeft niet. Zolang er maar vrije ruimte is (zeg minimaal 3GB<grootte<5GB). Dit kan je gewoon doen in Windows. Als je na het partitioneren nog steeds bij je Windows kan, mag je wel 99.99% zeker van zijn dat je na de installatie ook bij de partitie kan :)

Denk nog wel even na bij de installatie: maar een kleine swap partitie, en gebruik de rest voor je Ubuntu (wordt root genoemd, afgebeeld met een slash: /).
Neen dus, doe dat als absolute beginner effe lekker niet. Ubuntu kan al sinds de eerste versie resizen. Ook het precieze indelen van root/swap/home/enz moet je, tot je er aan toe bent, lekker aan Ubuntu overlaten en je er geen zorgen over maken. Gewoon gaan, laat de software voor je werken ipv andersom.

Als je al ruimte hebt gemaakt: good for you, ga verder zoals ik aanraad in mijn vorige post. Als je zelf gaat partitioneren in de Ubuntu setup, en je weet maar nauwelijks wat een partitie is, laat staan dat je een uur tevoren je nog afvroeg of je misschien als FAT of NTFS moest formatteren: afblijven en gewoon de vrije ruimte laten gebruiken en je nergens zorgen over maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 31-03-2007 22:26 ]

• mithras
  • Niet online
Totdat je per ongeluk niet Ubuntu voor je laat resizen maar Ubuntu laat formatteren....

• Brent
mithras schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:29:
Totdat je per ongeluk niet Ubuntu voor je laat resizen maar Ubuntu laat formatteren....
De kans dat je als beginner fouten maakt bij het handmatig partitioneren/formatteren is velen malen groter dan dat je niet oplet en perongeluk door 3 menu's heen precies datgene aanklikt waardoor de hele schijf formatteert....

Gewoon aangegeven dat je de lege ruimte wilt gebruiken (heeft de TS al aangemaakt) en klaar is kees.

• mithras
  • Niet online
Breepee schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:31:
[...]

Gewoon aangegeven dat je de lege ruimte wilt gebruiken (heeft de TS al aangemaakt) en klaar is kees.
Dat is het punt: afaik heeft TS het nog niet gedaan. En je kan beter zelf eerst ruimte vrij maken dan op de gok Ubuntu wat laten doen.

Maar volgens mij zitten we op dezelfde lijn hoor ;) Ik zeg alleen: ruimte vrijmaken en partitioneren. Of je het zelf doet of laat doen boeit mij niet veel. Mij gaat het er meer om dat je zelf in Windows de vrije ruimte creëert. Dat ding formatteren met een filesystem hoeft niet, want dat doet Ubuntu toch zelf nog een keer :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het beste is de virtuele PC. Kan je niets kapot maken ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Brent
mithras schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:48:
[...]
Dat is het punt: afaik heeft TS het nog niet gedaan. En je kan beter zelf eerst ruimte vrij maken dan op de gok Ubuntu wat laten doen.
Het is me ook niet helemaal duidelijk, maar ook het door Ubuntu laten resizen is inmiddels tried en tested en betrouwbaar, en zit er juist in voor de beginner die (terecht) helemaal niet geinteresseerd is in partities.

• Hayri
Uhm... als ik wil booten via CD dan krijg ik wel mooi het menutje van ubuntu en dan kan ik klikken op nu installeren en dan moetje ff wachten... en dan krijg ik opeens een error die aangeeft van dat de X server ofzoiets niet gevonden kan worden... ik heb 2 ISO's gedownload en op CD gezet, bij beide gaf hij dezelfde error aan, en meerdere malen geprobeerd.

Edit: ik heb geen eens X server.. ofzoiets kweet ook niet wat het is

[ Voor 9% gewijzigd door Hayri op 01-04-2007 10:32 ]

• Hayri
Ik heb het net weer geprobeerd en hij zegt weer hetzelfde: hij kan de X server ofzoiets niet vinden/laden.. :| Waarom doet hij zo? normaal moet hij toch gewoon doen..

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@hayri12345: gebruik svp de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif edit-mogelijkheid als je wat toe wilt voegen. Dus niet een nieuwe reply doen, dat heet kicken en mag pas op zijn vroegst na 24 uur. Zie ook de GoT FAQ.

Begin nou eens met Virtual PC, of begin eens met een Ubuntu Live CD om wat ervaring op te doen. Zo ga je er niet komen, zeker als je niet eens exacte informatie geeft (versie Ubuntu, exacte foutboodschap, wat heb je geprobeerd, etc etc).

En gebruik svp ook zelf Google, want daar staat ook allerlei info. Bijvoorbeeld:
http://www.linuxforums.or...tu-x-server-disabled.html
http://www.ubuntux.org/x-server-problem-during-install

(je moet er echt zelf wat voor doen, als je bij elk probleem passief blijft krijg je het nooit aan het werk, en kun je beter bij Windows blijven)

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 01-04-2007 12:25 ]

• Hayri
Daar praten ze over een ATi kaart en ik heb een nvidia kaart.. maar het probleem is niet opgelost.. :o

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hayri12345 schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:01:
Daar praten ze over een ATi kaart en ik heb een nvidia kaart.. maar het probleem is niet opgelost.. :o
En er staat nog zoveel op Google wat je kunt proberen. Linux is er niet voor hen die na drie uurtjes al opgeven...

(en heb je die Virtual PC etc al geprobeerd? Er zijn al zoveel suggesties gedaan dat je minstens 3 dagen bezig bent voor je iets nieuws nodig hebt)

• Hayri
Hey, ik heb een nieuwe Link gevonden op google die wel opgelost is... ik geef hem zo als het gelukt is.. *net weggeklikt* als er dat blauwe scherm komt, daarna krijg je prompt.. en dan moetje zo`n command intypen om je xserver te configuren.. brb

• Brent
gambieter schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:10:
of begin eens met een Ubuntu Live CD om wat ervaring op te doen. Zo ga je er niet komen, zeker als je niet eens exacte informatie geeft (versie Ubuntu, exacte foutboodschap, wat heb je geprobeerd, etc etc).
Sinds versie 6.06 is dat een en dezelfde schijf ...

• Hayri
Ik snap er niks meer van, waarom werkt die X server niet en waarom werken die commands uberhaupt niet?: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Leen bij de bieb of koop The Official Ubuntu Guide daar staat alles uitgelegd over hoe ubuntu werkt en welke programma's je gebruikt voor je e-mail etc.

Hier vind je nog meer info over Ubuntu zelf
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

Keep it simple stupid

• Brent
hayri12345 schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:21:
Ik snap er niks meer van, waarom werkt die X server niet en waarom werken die commands uberhaupt niet?: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Die commando's werken niet omdat je Ubuntu nog niet hebt geinstalleerd. Maar als je niet gauw met wat meer details komt, kunnen we ook niet helpen.

Welke Ubuntu versie heb je?
Wat heb je voor videochip/kaart?

• Hayri
Ik heb versie 6.10 geprobeerd die t/m 2008 geldig is, maar ik heb de normale versie geprobeerd en de amd 64 versie, wellicht omdat ik een amd 64 heb.
Ik heb een Asus Nvidia GeForce 8800 GTS 640 MB DDR3 met de juiste drivers geinstalleerd, Hz staat ook goed. (NGO Drivers van guru3D)

Edit: Ik vind het allemaal wel leuk enzo dat jullie mij willen motiveren om zelf ook iets uit te gaan zoeken , maar als ik er gewoon niet uitkom en jullie weten het.. kunnen jullie het dan niet 1,2,3, tegen mij zeggen?

EDIT: ik heb ubuntu 6.10 alleen gedaan niet 6.06.. maar het verschil zal er niet zijn.. het heeft met me vieokaart te maken denk ik ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Hayri op 01-04-2007 16:06 ]

Verwijderd

Edit: Ik vind het allemaal wel leuk enzo dat jullie mij willen motiveren om zelf ook iets uit te gaan zoeken , maar als ik er gewoon niet uitkom en jullie weten het.. kunnen jullie het dan niet 1,2,3, tegen mij zeggen?
Nee, want zo werkt GoT niet, zoals je hier ook nog kan lezen:
Algemene gedragsregels (Netiquette)

Ik ga je topic daarom sluiten, lees ook de topics in Non-Windows Operating Systems door want daar zullen vast je vragen ook wel instaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.