Nieuwe gfx-card > games performance achteruit gegaan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Dan vrees ik dat je dezelfde fout hebt gemaakt als ik :P Ik wilde die GTS nl. ook eerst op mijn oude mobo pluggen (een built-in in een HP-kastje) met P4 2,67 Ghz. 'Helaas' (want eigenlijk gelukkig) paste 'ie er nog niet eens op (wel juiste slot, maar het mobo was gewoon te klein - of liever gezegd: de GTS is echt HUGE) - en heb ik - mede middels dit forum - alsnog gekozen voor een nieuwe config. Alleen 1 Gig extra geheugen en een 21" flatscreen (speel nu nog op een 17" - waarmee ik de GTS eigenlijk alleen met TDU een beetje aan het werk zet) ontbreken nog - ook mijn financiën zijn beperkt :'(

Maar geloof me: kijkend naar het enorme potentiële verschil in prestaties tussen je oude en je nieuwe videokaart zul je met je huidige config gewoon nooit het optimale uit die Radeon kunnen halen. Forget it...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 15:33 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 20:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 15:32:
Maar geloof me: kijkend naar het enorme potentiële verschil in prestaties tussen je oude en je nieuwe videokaart zul je met je huidige config gewoon nooit het optimale uit die Radeon kunnen halen. Forget it...
Op dit moment is het zelfs zo dat ik mijn oude videokaart beter presteert op mijn huidige config dan de nieuwe Radeon.
Naar mijn idee klopt dit niet. :/

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Nou ja...je nieuwe kaart zal wel een hoger stroomverbruik hebben dan je oude kaart en ongetwijfeld ook meer hitte produceren. Dat zal zijn weerslag op je overige componenten hebben. En aangezien die laatste eigenlijk te zwak zijn voor je graka (dwz: om écht verschil te kunnen zien in grafische performance), gaan het hogere stroomverbruik en de hogere temperatuur een negatieve invloed op je prestaties hebben.
Ik heb dus nooit kunnen testen wat mijn 8800GTS voor effect had gehad op mijn oude config, maar ik denk dat ik daar hetzelfde probleem had gehad.

Verwijderd

Zerora schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:21:
[...]
Op dit moment is het zelfs zo dat ik mijn oude videokaart beter presteert op mijn huidige config dan de nieuwe Radeon.
Naar mijn idee klopt dit niet. :/
Dit klopt niet
Je heb ergens een fout in het systeem zitten.
Jouw p4 2,6g moet sterk genoeg zijn om die ati 1650 aan te sturen.
Ik heb voor de lol eens een p4 1,6g met ati x800 oblivion gespeelt.
Met de ouwe kaart ati 9700pro was de game niet vooruit te branden .
Met de x800 kon ik de game gewoon spelen (wel een drame maar stukken beter)
Na dat ik de p4 1,6@2,1 heb geklokt ging de game met nog meer sprongen vooruit.
Dus ook jij moet zeker vooruit gang merken met je nieuwe kaart.

Om te kijken of jouw cpu echt de botleck is ga je gewoon de proc overklokken.
Hierdoor zal je al merken of er inderdaad verschil is

Trouwens kan je even de type nummer van je moederbord opgeven ?
Dan kan ik even verder kijken voor een oplossing voor je

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 20:06 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hier een linkje met complete gegevens over mijn mobo. klik
Is dat ook goed? :P

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

ik heb jouw probleem gevonden
Jouw p4 draait niet maximaal
dit komt door jouw 2100ddr wat te kort is voor jouw cpu
Jouw cpu mag wel 2,6g zijn op 400bus (ga ik van uit) alleen dan heb je 3200ddr nodig om de bus goed te kunnen fullen. (als je een 533 bus heb dan moet je een dualchannel bord hebben)
Een anderen bord met dualchannel geheugen zal jouw cpu een boest geven kwa verwerkings kracht

KLeine voorbeeld een amd xp 2400+ fiets jouw intel p4 er uit met alles.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Aha, Hier heb ik wel wat aan. Wordt hoog tijd dan dat ik een andere moederbord + processor ga halen dan :)

Valt dat 2100ddr niet te verhogen op een of andere manier (zelf dan)?? Geen verstand van verder :?

[ Voor 32% gewijzigd door Zerora op 22-04-2007 20:56 ]

Verwijderd

nee de sis chip kan dat niet aan.
Maar een simpel agp bord op socket 478 kan je nu nog steets kopen met dual channel ddr1.
ben een paar modellen op aan het zoeken voor je

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 21:02 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:39:
Nou ja...je nieuwe kaart zal wel een hoger stroomverbruik hebben dan je oude kaart en ongetwijfeld ook meer hitte produceren. Dat zal zijn weerslag op je overige componenten hebben. En aangezien die laatste eigenlijk te zwak zijn voor je graka (dwz: om écht verschil te kunnen zien in grafische performance), gaan het hogere stroomverbruik en de hogere temperatuur een negatieve invloed op je prestaties hebben.
Ik heb dus nooit kunnen testen wat mijn 8800GTS voor effect had gehad op mijn oude config, maar ik denk dat ik daar hetzelfde probleem had gehad.
Dus volgens jou zou een oplossing kunnen zijn om de grafische kaart een aparte voeding te geven?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
HO, nee.

hij wordt ook via je mobo gevoed, en het lijkt mij dat dat een heel onvoorspelbaar effect kan geven. zorg gewoon dat je een fatsoenlijk voedinkje (moet <50 kunnen met zo'n setup) koopt en die gaat gebruiken.

damn, zelfs ik zou hier op mn setup met 8800GTS en >>10 HDDs genoeg hebben aan een 500watter, 350 van een goed merk (400 als je er ècht zin in hebt) zou imo moeten volstaan.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik had een 250watt voeding standaard in mn kast zitten. Omdat er op de doos van de videokaart stond dat minimaal 350watt vereist is, heb ik een coolermaster gehaald van 430 watt.
Genoeg voeding dus :)

Verwijderd

Zerora schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:25:
[...]

Dus volgens jou zou een oplossing kunnen zijn om de grafische kaart een aparte voeding te geven?
Nee...want daar heeft het niets mee te maken. Jouw problemen hebben (volgens mij) te maken met een gebrekkige airflow (te verbeteren door een grotere kast of betere koeling) en met de beperkingen die je overige hardware aan je graka opleggen.
Al pomp je een halve kerncentrale door je graka heen - hij zal er echt niet sneller van worden (hooguit een beetje nagloeien nadat 'ie ontploft is...).

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Even een subtiele kick :)

Is de TS al wat wijzer? Het is al een tijdje stil :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Yup, ik ben al wat wijzer :P

Ik weet wat het probleem is nu. Mijn moederbord + processor is te oud waardoor mijn computer niet de volledige kracht van mijn videokaart kan gebruiken.
Maar het grootste probleem op dit moment is het geld. Voorlopig heb ik geen centjes om een nieuwe PC te halen. Dan doe ik het gelijk goed en haal ik ook een nieuwe PCI-e videokaart ipv op AGP te blijven hangen.

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:04:
Yup, ik ben al wat wijzer :P

Ik weet wat het probleem is nu. Mijn moederbord + processor is te oud waardoor mijn computer niet de volledige kracht van mijn videokaart kan gebruiken.
Maar het grootste probleem op dit moment is het geld. Voorlopig heb ik geen centjes om een nieuwe PC te halen. Dan doe ik het gelijk goed en haal ik ook een nieuwe PCI-e videokaart ipv op AGP te blijven hangen.
onzin, gaat hij echt niet na een tijd langzamer lopen of haperen.

hoe is je 3dmark score nu tegenover je oude kaart?

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2007 16:02 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Waarom zou dit onzin moeten zijn?
Ik merk toch echt dat de performance in tegenstelling to mijn oude Geforce 5600Xt veel slechter is dan de nieuwe radeon X1650pro.
De eerste 5 minuten van een spel lopen vloeiend daarna is het een heuze lagfestival.

[ Voor 76% gewijzigd door Zerora op 11-06-2007 15:17 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:41
Als het eers 5 minuutern wel prima draaid lijkt het mij dat er die eerste 5 minuuten zich flink wat warmte zich in je systeem ophoopt waarna je vga of je proc stevig aan het throttelen slaat.

Een 5 euro uittake fannetje ou al wonderen kunnen doen denk ik. In vrijwel eidere normale kans is met vrij beperkte middelen een ruim voldoende airflow te creeren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Waar heb ik dan een fannetje voor nodig? Welk component?
Videokaart?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Zerora schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:09:
Waar heb ik dan een fannetje voor nodig? Welk component?
Videokaart?
Outtake zegt hij... Casefan dus.

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:16:
Waarom zou dit onzin moeten zijn?
Ik merk toch echt dat de performance in tegenstelling to mijn oude Geforce 5600Xt veel slechter is dan de nieuwe radeon X1650pro.
De eerste 5 minuten van een spel lopen vloeiend daarna is het een heuze lagfestival.
Omdat je dan misschien er niet op vooruit gaat als je systeem niet snel genoeg is voor je nieuwe kaart, maar avhteruit gaan gebeurd niet. Dus onzin wat je zegt dat je systeem niet snel genoeg is om alles uit je kaart te halen en daarom slechter presteerd dan een 5600xt.

Daar ligt je probleem niet.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:57:
[...]

Outtake zegt hij... Casefan dus.
Van fannetjes heb ik echt geen verstand van. :X
Wat is een beetje goed merk/type hierin? En hoe bouw ik zo'n fan dan in?
Ik heb geen idee of mijn kast wel ruimte voor een fan heeft eigenlijk. Dan zou ik een gat moeten gaan maken. :S

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
is er geen mogelijkheid om de effectieve cpu snelheid te loggen?

ik ben zelf van een GF4 naar een 7600GS gegaan op een XP2400+
het verschil is toch wel aanzienlijk hoor, dus ik kan mij niet voorstellen dan jouw pc net slechter zou gaan presteren
Toms hardware heeft laatste een test gedaan met ook oudere cpu's en pas bij een X1900 is het echt belangrijk om een snellere cpu te hebben

als je nu een cpu intensieve taak doet bv een filmpje recoden met bv virtualdub, zakt de snelheid dan ook na een tijdje?
misschien zit het koelblok niet meer goed op de cpu of is de cpu fan versleten (kan je het toerental uitlezen van de fan?)

een outtake in de kast monteren kan nooit kwaad
zit er geen rondvormig rooster in de achterkant van de kast met schroefgaten (naast de keyboard, usb,... aansluitingen)?
meestal wel en kan je daar eeen standaard 8x8cm fan hangen (soms 9x9, af en toe 12x12)
merk is niet zo belangrijk bv enermax, coolermaster,...

maar ik zou eerst de cpu cooler nakijken, die is waarschijnlijk niet in orde als de snelheid inzakt

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Hmm. Nu je het zegt. Misschien is er idd wat met de CPU aan de hand. Ik bedenkt me net dat de laatste tijd steeds vaker de CPU oploopt tot een onhandelbare 100% CPU load.
Ik ga daar eens ff naar kijken. Ik iig vandaag wel ff een outtake fannetje halen. Daar eens ff mee prutsen :9

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06 19:28
Ik denk dat je moederbord het 512 mb geheugen van je videokaart niet aan kan, dit heb ik zovaak gelezen, maar het lijkt me het slimste om hem bij iemand anders eventjes uit te proberen.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Godlikev schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:10:
Ik denk dat je moederbord het 512 mb geheugen van je videokaart niet aan kan, dit heb ik zovaak gelezen, maar het lijkt me het slimste om hem bij iemand anders eventjes uit te proberen.
Waarom zou mijn moederbord het videogeheugen niet aankunnen?? :S

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-06 19:28
Omdat je moederbord te oud is;)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Godlikev schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:12:
Omdat je moederbord te oud is;)
Waar staat dat? Waar kan ik zien waarom mijn moederbord niet met dat videogeheugen om kan gaan?
Heb je linkje met informatie waar dit gespecificeerd is?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vanmiddag heb ik casefannetje gekocht. Kom ik thuis. Heb ik zoals ik al vermoeden geen gat hiervoor in mn pc-kast :'(

Maargoed. Toch maar ff mn pc-kast opengemaakt voor wat inspectie. Wat bleek. Rondom de CPU was het een grote stofkermis. Mijn CPU bleek dus warm te worden omdat ie blijkbaar zijn warmte niet kwijt kon. Dus toen maar ff schoongemaakt de boel met een (vochtig) wattenstaafje en een stofzuiger :9

Zie foto's

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/92692e71d4941ca30b92e2c72b2524de/full.jpg
Voor de schoonmaak begon

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/522c72e6a82e184a44168b3ef7d4f25d/full.jpg
*pling* En weer helemaal schoon :*)

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 13:17
WOW! Das best erg :P
En dat was je nog niet opgevallen toe je met je GFX kaartjes aan het DJ-en was? :9
Maar ik denk dat je net je probleem opgelost hebt.

Ik zou trouwens ook eens kijken hoe de overige fan's er voor staan :D

[ Voor 38% gewijzigd door Mr.Wop op 13-06-2007 21:31 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36
Dus je koopt eerst een casefan en bekijkt daarna pas of de deze wel in je kast past?

Is het niet logischer om die volgorde om te draaien?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
ruftman schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:20:
Dus je koopt eerst een casefan en bekijkt daarna pas of de deze wel in je kast past?

Is het niet logischer om die volgorde om te draaien?
Ik was toch in de stad. Dus maar gelijk gehaald :P
En wat is 6 euro nou.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Gisteravond heb ik eindelijk sinds 2 maanden nu alles het weer goed werkt lekker kunnen gamen. :D
En vraag niet hoe. Ik kon de DEMO van het nieuwe Tomb Raider Anniversary op 1280*960*32bit met 4xAA vloeiend draaien _/-\o_ Voorheen kon ik met moeite dezelfde game draaien op 1024*768 zonder AA aan.

* Zerora is erg happy nu O+

[ Voor 12% gewijzigd door Zerora op 14-06-2007 10:33 ]

Pagina: 1 2 Laatste