Nieuwe gfx-card > games performance achteruit gegaan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 20:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Afgelopen week heb voor mijn pc'tje een nieuwe videokaart gehaald. Ik was dringend toe aan vervanging.
Ik ging er vanuit dat mijn pc er flink op vooruit zou gaan, echter heb ik daar nog niks van gemerkt (op een paar kleine dingetjes na, maar dat is niet echt iets om over naar huis te schrijven) vreemd genoeg.

Mijn configuratie:
Processor: Intel P4 2,6 GHz (zonder hyper heading)
Geheugen: 2x 512mb DDR

Oude agp gfx-kaart:
Nvidia GeforceFX 5600XT (128mb)

Forceware: 93.71
Nieuwe agp gfx-kaart:
ATI Radeon X1650 PRO (512mb)

Catalyst: 7.3

Ik heb tot nu toe de volgende spellen getest met de nieuwe kaart:
Half-life 2, Counterstrike: Source, Dark Messiah, S.T.A.L.K.E.R., World of Warcraft

Bij alle spellen kan ik het volgende zeggen. Het werkt allemaal prima in een rustige omgeving, maar als ik een wat drukkere omgeving met veel NPC's bezoek dan krijg ik enorme framedrops wat het spel niet echt speelbaar maakt. Nadat ik de settings wat lager zette was het wel weer speelbaar, maar nog niet je van het. Mijn oude Geforce deed vele male beter met dezelfde settings.
Zou dat kunnen komen omdat de GeforceFX alleen hardwarematig DirectX 8 aankan en softwarematig DirectX 9, waar de Radeon zowel softwarematig als hardwarematig directX 9c kan renderen??

De settings waren over het algemeen: 1024x768, medium tot high settings, AA uit, AF uit
Ik ga ervan uit dat mijn kaart in combinatie met mijn systeem dit wel aan zou moeten kunnen, mede omdat de geforce dit ook gewoon kon.
Uiteraard heb ik de spellen die genoemd zijn wel getest met zowel de hoogste als de laagste settings en zowel als in de game zelf als in Catalyst settings, maar helaas verbeterde dit de zaak te weinig wat ik erg teleurstellend vind. Tevens heb ik geprobeerd om van de spellen een performance guide te volgen. Voor Half-life 2 had ik deze, voor World of Warcraft had ik deze.
Helaas had dat ook geen uitkomst aangezien ik de meeste dingen (verschillende settings enzo) daaruit al geprobeerd had.

Als klapper op de vuurpijl kreeg ik nog artifacts (heet dat zo??) bij World of Warcraft (zie screen hieronder). En laat nu net het spel zijn wat ik het meeste speel op het moment. :/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/02c12c90c3e5e78f1e11c88f2b9896f0/thumb.jpg
click

Ik ben diep teleurgesteld op het moment over mijn aankoop.

Ik hoopte dat iemand hier misschien een oplossing of tips heeft om mijn games wat beter te laten lopen met mijn nieuwe kaart.

Ik ben overigens van op de hoogte dat mijn processor een mogelijke bottleneck kan zijn in deze zaak, maar wegens redenen kan ik deze nog niet vervangen (kost me teveel geld atm).

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-07 12:42
Weet je zeker dat je de ouder drivers voor 100% hebt verwijders als je van nvidia naar ati switched of andersom is een clean windows install volgens mij aan te raden.
of met een programma genaamd iets van driverclean iets in die richting.

En die artifacts zien er niet echt goed uit miss geheugen niet goed of te warm. Stel da het het geheugen van de kaart is terug gaan.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:08
Bij overgang van nvidia naar ati(of omgekeerd) ben je het beste af met een format. De drivers zullen mekaar in de weg zitten(heb je uberhaupt de oude geuninstalled?)

http://specs.tweak.to/16567

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
je zult eerst je (nvidia) drivers eens grondig moeten verwijderen. Waarschijnlijk veroorzaakt dit de performance die ver onder de maat is. Daar zijn programma's voor maar als je het echt goed en grondig wilt doen dan moet je windows XP eens vers installeren en dan opnieuw testen

Het kost wat tijd maar het is het denk ik zeker waard!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de drivers verwijderd voordat ik van kaart ben gaan switchen. Gedaan dmv apparaatbeheer > Geforce FX verwijderen (= drivers uninstallen) > reboot. Daarna het systeem afgesloten om de ATI kaart erin te stoppen en dan de drivers te installen. Lijkt mij niks fout aan.

Hoe kan ik controleren of het geheugen van mn ATI kaart naar de knoppen is??

Edit:
Windows opnieuw installen heb ik niet echt zin in :/ , maar als dat het oplost dan heb ik het er wel voor over. Ik wacht nog even af totdat iemand met een andere oplossing komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Zerora op 31-03-2007 21:32 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zerora schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:30:
Ik heb de drivers verwijderd voordat van kaart ben gaan switchen. Gedaan dmv apparaatbeheer > Geforce FX verwijderen (= drivers uninstallen) > reboot.
Daarna het systeem afgesloten om de ATI kaart erin te stoppen en dan de drivers te installen. Lijkt mij niks fout aan.

Zo een screenshot is eigenlijk al genoeg om te zeggen dat je geheugen naar de knoppen is

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ik222
  • Niet online
ja oke maar waarschijnlijk heb je nog veel zooi in je register e.d.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Om te kijken of je X1650 PRO naar behoren presteert, is het handig om eens een programma als 3dmark te draaien en je score te vergelijken met die van anderen met dezelfde videokaart. Voor deze kaart zou ik 3dmark 2005 aanbevelen.

Zoals whiplash1990 (en inmiddels nog veel meer :P) ook zegt, heb je alle nVidia drivers goed verwijderd en heb je de chipsetdrivers van je moederbord (opnieuw) geïnstalleerd? Hierdoor zouden die artifacts ook kunnen worden veroorzaakt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bij het vervangen van een videokaart, helemaal als je van nVidia naar ATi gaat (of andersom), is het altijd erg verstandig om windows opnieuw te installeren. Daar kun je performanceproblemen vaak mee voorkomen. Je zou met ATi-Tool kunnen kijken waar de artifacts vandaan komen.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-07 15:10
ik zou gewoon van al je belangrijke documenten een backup maken.
en dan gewoon formatteren je schijf met een opstartdiskette en daarna een nieuwe Windows install doen.

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• ik222
  • Niet online
anton121 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:33:
Om te kijken of je X1650 PRO naar behoren presteert, is het handig om eens een programma als 3dmark te draaien en je score te vergelijken met die van anderen met dezelfde videokaart. Voor deze kaart zou ik 3dmark 2005 aanbevelen.

Zoals whiplash1990 (en inmiddels nog veel meer :P) ook zegt, heb je alle nVidia drivers goed verwijderd en heb je de chipsetdrivers van je moederbord (opnieuw) geïnstalleerd? Hierdoor zouden die artifacts ook kunnen worden veroorzaakt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bij het vervangen van een videokaart, helemaal als je van nVidia naar ATi gaat (of andersom), is het altijd erg verstandig om windows opnieuw te installeren. Daar kun je performanceproblemen vaak mee voorkomen. Je zou met ATi-Tool kunnen kijken waar de artifacts vandaan komen.
3D mark geeft pas een betrouwbaar beeld na een verse installatie. Zeker na een switch tussen nvidia en ati

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb die ATI Tool ff geinstalleerd. Bij het opstarten gaf ie aan dat Alternate Pixel Center mogelijk visuele errors kan geven. Zou dit een oorzaak voor die artifacts??

* Zerora gaat nu ATI Tool draaien

• AntonH
ik222 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:37:
[...]

3D mark geeft pas een betrouwbaar beeld na een verse installatie. Zeker na een switch tussen nvidia en ati
Klopt :). Maar op die manier kun je kijken of er echt iets mis is. Stel dat de TS bijvoorbeeld iets van 500 punten zou halen, dan is een verse windowsinstallatie erg aan te raden.

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:30:
Ik heb de drivers verwijderd voordat ik van kaart ben gaan switchen. Gedaan dmv apparaatbeheer > Geforce FX verwijderen (= drivers uninstallen) > reboot. Daarna het systeem afgesloten om de ATI kaart erin te stoppen en dan de drivers te installen. Lijkt mij niks fout aan.

Edit:
Windows opnieuw installen heb ik niet echt zin in :/ , maar als dat het oplost dan heb ik het er wel voor over. Ik wacht nog even af totdat iemand met een andere oplossing komt.
Hoe oud is je windows installatie? :)

En het is altijd verstandig om bij hardware verandering windows ff opnieuw te installeren.(zoveel werk is dat nou ook weer niet)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
mad_max234 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:43:
Hoe oud is je windows installatie? :)

En het is altijd verstandig om bij hardware verandering windows ff opnieuw te installeren.(zoveel werk is dat nou ook weer niet)
Mijn windows installatie is 2 maanden oud.
En dat van veel werk. Tsja, daar heft ieder zijn eigen mening over. Dan zit ik te lang zonder internet :+

Btw. ATI Tool heeft na 5 minuten scannen nog geen artifacts errors gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Zerora op 31-03-2007 21:48 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Toen ik de "Find max mem"-knop indrukte in ATI Tool, toen werd het beeldscherm vol getoverd met de ene na de andere artifacts. Zelfs helemaal beeldvullend op gegeven moment en daarna gaf mijn beeldscherm aan geen geldige input te kunnen vinden van mn gfx-card. Dat moet wel slecht nieuws zijn lijkt mij.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
drivers weghalen is ook onzin.
en idd hij moet dit makkelijk kunnen doen,
een complete nieuwe install, dan zou ik nog eerder me kaart terugdoen en een andere nvidia doen want dat is echt belachelijk en ook niet mijn ervaring moet ik zeggen.

Ben al een par keer van merk gewisseld en nooit enig probleem gehad, ook met driver updates doe ik het altijd rechtstreeks over de oude heen en nooit enig probleem gehad (zowel ati als nvidia dus).

Nukezone FTW

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Yup, artifacts (lees: kapot). Omruilen die hap.

Dit heb ik al zo vaak gehad met Ati kaarten... Anyway, om geen flamewar te starten: deze kaart is stuk, een nieuwe moet het wèl goed doen. Moet je wel jammergenoeg weer tot maandag wachten....Succes!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• dewil1990
  • Laatst online: 16-07 12:42
Sorry sorry foutje.

artifacts kan duiden op kapot, of op driver complicaties en ook op tempratuur.

[ Voor 74% gewijzigd door dewil1990 op 31-03-2007 22:24 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
whiplash1990 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:21:
idd artifact=kapotte kaart dus omruilen
Neeeeee :/ ;( ;( ;( ;(

Artifacts duiden niet altijd op kapotte hardware. Kan ook door de drivers komen...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je laatste post, samen met de de artifacts in WoW, doet rot (GPU) geheugen vermoeden. Probeer idd eens een 3DMark te draaien. Mocht dat ook artifacts en/of vastlopers of een erg lage score geven, dan zou ik de kaart DOA verklaren en terugbrengen/-sturen.

Om software conflicten 100% uit te sluiten zou je nog een clean OS install kunnen doen, maar ik denk eigenlijk niet dat dat het probleem is. Kun je de kaart misschien eens in een andere PC proberen ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:34
Oftewel je grafische kaart is niet helemaal lekker meer. Waarschijnlijk gebruikt WoW een ander deel van het geheugen van je grafische kaart dat brak is. Het kan ook zijn dat de geheugenklok van het geheugen niet goed staat. Toen ik een keer mijn kaart had overgeklokt kreeg ik ook artifacts zoals op je screenshot. Check even hoe snel hij draait en verlaag het eens. Als je dan geen artifacts krijgt dan kan je er zeker van zijn dat je geheugen brak is. Ik zou hem maar snel ruilen en toch windows opnieuw installeren :) Dan maar 20 minuten zonder internet :+

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Dat wordt maandag langs winkel dan. Ik zal het screenshot als bewijs uitprinten en tonen daar. Jammergenoeg hebben ze daar zo'n technische dienst waar ze eerst de boel gaan testen alsvorens ze actie gaan ondernemen :O

Iemand had het ook over het updaten van mn chipset. Ik heb hier een linkje met complete gegevens over mijn mobo. klik
Misschien daar nog wat info uit te halen valt. Grafische kaart die compatible is met mn mobo ofzo??? :S

• Avalaxy
Zerora schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:28:
Dat wordt maandag langs winkel dan. Ik zal het screenshot als bewijs uitprinten en tonen daar. Jammergenoeg hebben ze daar zo'n technische dienst waar ze eerst de boel gaan testen alsvorens ze actie gaan ondernemen :O
Dat vind ik juist een goede zaak. Daarmee voorkom je dat (luie) mensen die niet eens de readme lezen en zelf iets testen zomaar dingen gaan RMA"en.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Kan je even een overzicht posten met je temperaturen, en hoe je spanningslijnen van je voeding erbij staan?
Ik wil niet zeggen dat het daar in zit, maar dat sluit weer iets uit.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Eens ff zoeken...

GPU temperatuur: 60 tot 70 graden
Temp. chip temperatuur: 50 tot 55 graden

Wellicht warmer als er een 3d applicatie gedraait wordt.

Overigens vond ik dit nog:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d97da5fb2045e632176479e7169a49e8/full.jpg

offtopic:
Ik ga nu maar film kijken, ik zie morgen wel weer

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 31-03-2007 22:56 ]

• Avalaxy
Zerora schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:50:
Eens ff zoeken...

GPU temperatuur: 60 tot 70 graden
In idle? Meet dat eens onder stress, volgens mij is dat niet goed :P En dan zijn de artifacts gewoon een hitteprobleem.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:32
Idle mag ie nog best zo warm worden als de airflow in de kast niet goed is, of de cooling op de kaart niet super is. een videokaart in zulke condities kan stressed prima 80/90c worden, daar is niks mis mee.

• Avalaxy
Visgek24 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 23:04:
Idle mag ie nog best zo warm worden als de airflow in de kast niet goed is, of de cooling op de kaart niet super is. een videokaart in zulke condities kan stressed prima 80/90c worden, daar is niks mis mee.
Is inderdaad lekker gezond voor je videokaartje als hij 90 graden wordt :X

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-07 10:07
je geheugen mag wel zo warm worden hoor, maar aan te raden is het zeker niet.
je kunt beter dit even doen voordat je terug gaat: (dus alleen testen !)

image maken van windows*
windows fresh instaleren
nieuwe ATI drivers afhalen
en de CD van je mobo erin duwen en even je chipset (bios updaten) <-- niet zo'n belangrijke stap, wel aan te bevelen mits je snapt wat je doet ;)
ff 3Dmark 05 draaien (www.futurmark.com)

mocht je nu nog problemen hebben met je kaart (dus arti's) zou ik zeker even terug gaan, technische "shit" of niet als het kapot is moet het gemaakt worden ;)

*die image maak je in het geval dat je kaart toch nog slecht draait kun je iig nog die paar dagen dat je nieuwe kaart weg is op het net surfen:)

[ Voor 11% gewijzigd door Jooz op 31-03-2007 23:13 ]

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dat videokaarten tot ~85C worden onder langdurige load is vrij normaal hoor, vooral bij laptops. Goede koeling kan 10~15C schelen, maar de huidige GPUs worden nu eenmaal warmer dan CPUs.

PS: game/benchmark eens met je kast open, dat scheelt een paar graden. Heb je dan nog artifacts ?

[ Voor 21% gewijzigd door SKiLLa op 31-03-2007 23:17 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de kast open gezet nu en een Rakkerzero gepatenteerd ( :+ ) koelings systeem aangebracht. Ik had nog een USB ventilator liggen, dus die staat nu op de videokaart gericht. Eens ff zien of dat een uitkomst bied. Zo ja, dan ik haal morgen ff een koelertje :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leonpwner1 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:22:
[...]

Neeeeee :/ ;( ;( ;( ;(

Artifacts duiden niet altijd op kapotte hardware. Kan ook door de drivers komen...
of een slechte mobo vs gpu card combinatie (been there, done that)

Iperf

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 09:29

frankknopers

Goud is geen geld

Over de performance: Heb je wel genoeg ram? Jouw omschrijving van het probleem doet me vermoeden dat je te weinig geheugen hebt waardoor ie moet swappen bij veel activiteit ingame.

Over de artifacts in WoW: Heb je de nVidia drivers wel goed gedeinstalleerd? Ik raad je aan om het volgende te doen:
1. Drivercleaner laten draaien en alle ATi én nVidia referenties laten verwijderen.
2. CCleaner draaien en daarmee zowel overbodige bestanden als het register opruimen.
3. Reboot.
4. Bestandsmap van ATI Technologies en nVidia verwijderen die achter zijn gebleven.
5. Nog een keer CCleaner draaien als bij 2.
6. Reboot
7. Installatie van Catalyst drivers 7.2 of 7.3.

Als dat niet helpt is je videokaart mogelijk deels defect. Maar het kan ook nog aan de voeding liggen al die niet krachtig genoeg is. Je kunt ATiTool installeren en daarmee je GPU terugklokken (zeg: 30 tot 50%). Gaan de artifacts weg, dan heb je een brakke videokaart.

En over de temperatuur van de videokaart: Zolang deze rond of beneden de 90 graden is er niks aan de hand. die dingen woren nou enmaal heet. Mijn X1900XTX wordt ook zo 80-90 graden bij gamen.

Goud is geen geld

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:40:
[...]

Zou makkelijk zat kunnen. Ik nog zo'n standaard build-in mobo van toen ik mijn pc zo'n 4,5 jaar geleden inmiddels gekocht heb.

@ frankknopers,
Thanks, dat ga ik eens ff proberen of dat werkt.

@ Crash,
Bedankt!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
Tikje naar V&B. Dit is geen game-only issue :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 23:07:
[...]

Is inderdaad lekker gezond voor je videokaartje als hij 90 graden wordt :X
Maakt n iks uit hij mag maximaal iets van 127c worden voordat hij gaat throttlen.

80 graden is warm maar zeker niet te heet. ;) Mijn 7800GT word ook 85c niks aan de hand dus.
fish schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:40:
[...]

IK vind ook dat er teveel mensen zijn die maar roepen dat de kaart kapot is omdat hij artafacts toont.

Deze mensen moeten ff wat meer gaan inlezen. :)

Artifacts kunnen komen door de volgende punten.
  1. Slechte drivers. <---------Probeer eens wat ander drivers.
  2. Kapotte core.(videokaart) <------ Doen eerst de ander punten kom hier later op terug.
  3. Kapotte mem.(videokaart) <--------Doen eerst de ander punten kom hier later op teug.
  4. Overhit van je hardware. <----- Zet er een dikke tafel ventilator op je open kast.
  5. Slechte voeding. <------ Probeerd een goede merk voeding.
  6. Slecht geheugen. <------Test geheugen met wat verschillende software
  7. Foute combi van MoBo en Videokaart. <------Probeer je videokaart in een ander pc
Misschien nog wat vergeten maar ik ben erg brak. :+

[ Voor 63% gewijzigd door mad_max234 op 01-04-2007 13:35 ]

• Avalaxy
mad_max234 schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:21:
[...]

Maakt n iks uit hij mag maximaal iets van 127c worden voordat hij gaat throttlen.

80 graden is warm maar zeker niet te heet. ;) Mijn 7800GT word ook 85c niks aan de hand dus.
Duuh, ik snap ook wel dat ie gaat throttlen bij 125 graden, maar boven de 80 graden wordt de levensduur toch wel erg ingekort hoor. Hij gaat inderdaad niet direct kapot, maar echt gezond is het niet.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
1. Slechte drivers:Ik gebruik Catalyst 7.3, de laatste recente versie
2. Kapotte core.(videokaart):Ik hoop het niet
3. Kapotte mem.(videokaart):Ik hoop het niet
4. Overhit van je hardware:Ik heb de kast opengezet en er een USB ventilator op de videokaart gericht.
5. Slechte voeding:IK heb speciaal voor deze kaart een nieuwe voeding gehaald. Coolermaster Extreme Power 430W
6. Slecht geheugen:Geheugen van PC is 2x 512 DDR van Corsair. Nooit problemen mee gehad. Videokaart weet ik niet.
7. Foute combi van MoBo en Videokaart:Kan ik niet uittesten hier. Heb geen andere pc staan hier. Alleen Pentium 1 :X

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Snelle oplossing: is er geen andere PC waarin je hem kunt proberen?

Edit: sorry, lees nu pas je laatste bericht. Misschien een PC van een kennis waar je hem eventjes kunt proberen?

[ Voor 46% gewijzigd door schaduw op 01-04-2007 14:14 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:44:
[...]

Duuh, ik snap ook wel dat ie gaat throttlen bij 125 graden, maar boven de 80 graden wordt de levensduur toch wel erg ingekort hoor. Hij gaat inderdaad niet direct kapot, maar echt gezond is het niet.
Ben echt niet bang dat mijn kaart binnen 5 jaar overlijden als hij 90c word, het is een ander verhaal als hij nog veel heter zou worden, maar tussen de 80 a 90 graden zolang hij geen artifacts geeft is er weinig aan de hand.

De kaart werk ook niet echt goed meer als hij over de grens heen gaat dat het gevaarlijk word krijg je vanzelf problemen en dan weet je dat je iets te hoog zit qua koeling. Je moet natuurlijk niet uren/dagen dik boven die grens gaan zitten. ;) Ze gaan echt niet zomaar kapot of je moet al een brakke kaart gehad hebben die nog net die 1 druppel nodig had. :P

Leuk weet je: :)

De core's worden in de fabriek ook een aantal keer tot dik over de 150c(kan ff niet vinden maar ik dacht dat het nog meer was dan 150c) verhit, dit gebeurd alleen niet al te lang.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:11:
1. Slechte drivers:Ik gebruik Catalyst 7.3, de laatste recente versie
2. Kapotte core.(videokaart):Ik hoop het niet
3. Kapotte mem.(videokaart):Ik hoop het niet
4. Overhit van je hardware:Ik heb de kast opengezet en er een USB ventilator op de videokaart gericht.
5. Slechte voeding:IK heb speciaal voor deze kaart een nieuwe voeding gehaald. Coolermaster Extreme Power 430W
6. Slecht geheugen:Geheugen van PC is 2x 512 DDR van Corsair. Nooit problemen mee gehad. Videokaart weet ik niet.
7. Foute combi van MoBo en Videokaart:Kan ik niet uittesten hier. Heb geen andere pc staan hier. Alleen Pentium 1 :X
1. Omdat het de nieuwste zijn hoeven ze niet de beste te zijn. Probeer altijd ook oudere drivers.
2. Eerst de andere punten uitsluiten.
3. Eerst de andere punten uitsluiten.
4. Werkt dit? Denk het niet anders had je dat wel gemeld.
5. Omdat de voeding goed is en ook goed wekt, kan hij bij deze combi best niet goed werken.
6. Toch ff testen.
7. Probeer het ff bij de pc boer of bij friend ofzo.

Je moet gewoon eerst zekker weten dat het niet 1 van de ander punten zijn andes stuur je je kaart op je bent hem dan 2 maanden kwijt en als hij dan niet kapot is krijg je hem gewoon weer terug en je heb kan dat je onderzoek kosten moet betalen ;)

Edit/

Sorry was de edit vergeten, zoals ik al heb gezegt ben nogal brak. :P

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga nu ff 3dmark05 draaien. Eens zien wat dat doet.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Zerora schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:00:
Toen ik de "Find max mem"-knop indrukte in ATI Tool, toen werd het beeldscherm vol getoverd met de ene na de andere artifacts. Zelfs helemaal beeldvullend op gegeven moment en daarna gaf mijn beeldscherm aan geen geldige input te kunnen vinden van mn gfx-card. Dat moet wel slecht nieuws zijn lijkt mij.
Ati tool gaat dan opzoek naar de max van je mem door steeds meer MHz te geven. Als dat teveel word krijg je arti's en als je dan nog hoger gaat stopt je kaart ermee. Een reboot is dan genoeg.

Probeer eerst is een nieuwe windows installen. Er zijn zat winkels die voor het rma geven testen en als de kaart dan goed blijkt te werken er geld voor vragen, alleen maar zonde van je geld als het alleen maar aan je windows ligt.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zie dat het mobo een SiS chipset heeft: toevallig tijdje terug bij een kennis soortgelijke probs meegemaakt, hij had z'n geforce 2 AGP vervangen door een geforce 7 AGP (ook om WoW beter te kunnen draaien).
Artifacts in de game, en ook met de Ati tool :(

VGA-kaart is nu RMA (hij sloeg m'n aanbod af om 'm eerst nog in andere pc te testen), maar omdat je net zoals hij een soortgelijk mobo hebt (mATX, SiS 650 chipset, support for DDR+SDR, onboard VGA), begin ik me sterker af te vragen of het misschien iets met de aansturing van het AGP-gedeelte is (zoals snellere kaart>meer stroom, of bijv. een conflict met het onboard video gedeelte -ook al stond dat bij hem in het bios op disabled).

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:24

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

De meeste zeggen dat 80 vrij normaal is, maarre ik spreek dat toch tegen. Ik heb hier een 7800GS+ AGP (van Gainward) en een 8800GTX (ook van gainward). De G71 wordt ongeveer 45 graden stressed en 43 idle (stock) en de 8800 ongeveer 55 graden stressed en 50 idle.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vanmiddag voor dat ik wegging heb ik die 3dmark05 gedraait. Ook daar zag ik artifacts voorbij komen.
Gemiddelde FPS was zo'n 5 tot 20.

Ik weet eigenlijk niet wie of wat ik nu moet geloven. Is mijn mem nu wel kapot of niet? Ligt het aan mijn mobo? Het ziet er naar uit dat ik dus ff windows opnieuw moet installen. Maar eerst moet ik nog die drivercleaner + CCleaner proberen.

@ bassie_,
Ah ok. Dat wist ik niet. Ik dacht dat het helemaal fout ging had dus de PC opnieuw gestart. Blijkbaar had ik het juiste gedaan dan :P

[ Voor 109% gewijzigd door Zerora op 01-04-2007 21:36 ]

• Avalaxy
Zerora schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:31:
Vanmiddag voor dat ik wegging heb ik die 3dmark05 gedraait. Ook daar zag ik artifacts voorbij komen.
Gemiddelde FPS was zo'n 5 tot 20.
Post je score dan even :P Aan een framerate hebben we niets.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:34:
[...]

Post je score dan even :P Aan een framerate hebben we niets.
Ik heb de benchmark halverwege moeten afbreken, want ik moest ineens weg. Ik heb dus geen score ervan. Maar zal hem nog eens draaien.

De score:
3DMark Score: 3032 3DMarks
CPU Score: 1241 CPUMarks

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 01-04-2007 21:54 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb Drivercleaner + CCleaner allebei 2x uitgevoerd. Alles is volgens mij nu wel van de PC af.
Alleen nu heb ik nieuw probleem. Als ik nu de drivers weer opnieuw wil installeren krijg ik een melding dat ie alleen in administrator modus kan draaien. Ik ben altijd fucking admin geweest. Ik heb de drivers voordat ik die verwijderd had van mijn pc ook gewoon kunnen installen. Het is gewoon onder hetzelfde account en dezelfde drivers :S
Is opgelost.
Ik heb veilige modus opgestart. Vanuit daar kon drivers wel installeren.

Edit:
Drivers zijn geinstalleerd nu. Nu nog maar eens een 3dmark draaien om te zien of dit effect heeft gehad.

Edit 2:
3dMark05 is weer klaar.
3DMark Score: 3090 3DMarks
CPU Score: 826 CPUMarks

Edit 3:
Net ff een uur of 2 gegamed. Leuk feitje: Performance is vooruit gegaan, merkbaar vooruit 8)
Blijkbaar had ATI toch nog moeite met de nvidia meuk.
Ohja, en de artifacts zijn er nog steeds :/

[ Voor 36% gewijzigd door Zerora op 02-04-2007 01:33 ]

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
bassie_ schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:44:
[...]

Ati tool gaat dan opzoek naar de max van je mem door steeds meer MHz te geven. Als dat teveel word krijg je arti's en als je dan nog hoger gaat stopt je kaart ermee. Een reboot is dan genoeg.

Probeer eerst is een nieuwe windows installen. Er zijn zat winkels die voor het rma geven testen en als de kaart dan goed blijkt te werken er geld voor vragen, alleen maar zonde van je geld als het alleen maar aan je windows ligt.
Ik snap niet dat niet iemand anders bovenstaand al eens eerder had gemeld.
Voor de duidelijkheid; als je dus op "find max mem" klikt dan gaat ATItool overclocken!! Hij gaat dan je maximale overclock zoeken. Dus hierop moet de TS niet drukken.
Verder is het natuurlijk niet goed dat je computer nog steeds artifacts geeft. En in de tijd die je al in dit probleem hebt gestoken, kon je allang eens een format doen en windows opnieuw installeren. Als je dat allereerst al eens niet doet, dan kunnen wij je ook niet verder helpen.
Dat klinkt nogal kortaf, maar het is wel goed bedoelt O-)
Dus formatteer je harde schijf, installeer windows opnieuw. Installeer vervolgens de nieuwste chipset drivers. Dan de nieuwste catalyst drivers. Dan installeer je 3dmark en dan kijk je of je nog artifacts hebt.
Heb je dan nog steeds artifacts dan zou je je bios van je moederbord nog eens kunnen flashen.
Succes!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Windows wil ik vanavond opnieuw gaan installeren, maar ik had expres nog even gewacht om dat als laatste 'oplossing' te gaan doen. Windows installeren duurt misschien niet zo lang, maar mijn spellen opnieuw installen..... |:(

• Gurneyhck
Zerora schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:40:
Windows wil ik vanavond opnieuw gaan installeren, maar ik had expres nog even gewacht om dat als laatste 'oplossing' te gaan doen. Windows installeren duurt misschien niet zo lang, maar mijn spellen opnieuw installen..... |:(
Oké, ik ben benieuwd! :)
Zorg wel dat je dus echt je harde schijf formatteert en niet de nieuwe windows over je oude windows installatie heen installeert.
Hier kun je overigens je drivers voor je mobo ophalen: http://www.sis.com/download/
Installeer sowieso je IDE-driver en de AGP-driver.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Edit 2:
3dMark05 is weer klaar.
3DMark Score: 3090 3DMarks
CPU Score: 826 CPUMark

De score:
3DMark Score: 3032 3DMarks
CPU Score: 1241 CPUMarks

Wat? opeens 35% minder CPU score... das niet goed. Ik zou even je CPU koeler schoonmaken (wellicht throttelen) of kijken naar je BIOS instellingen. Die schone windows installatie lijkt me om problemen uit te sluiten sowieso een goed idee.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Tuurlijk formatteer ik eerst de oude windows alvorens de nieuwe te installeren. Windows heeft zijn eigen hdd, dus dat is geen probleem.

Bedankt voor die drivers overigens. Die heb ik nooit echt eerder kunnen vinden, omdat niet precies wist wat voor mobo precies had (las teveel termen en benamingen dat ik het uitzoeken ervan maar achterwege heb gelaten), maar das nu wel duidelijk.
Ik bedenk me net dat ik mijn mobo drivers de afgelopen 4,5 jaar dat ik deze pc (dit moederbord + processor dan, de rest van de hardware is al vernieuwd sinds mijn aankoop) heb nooit eigenlijk nieuwe versies voor heb geinstalleerd. :X

Edit:
Wat is throttelen??

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
als in P4 te warm wordt, gaat hij zelf z'n kloksnelheid verlagen tot de temperatuur weer wat gezakt is :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:03:
Tuurlijk formatteer ik eerst de oude windows alvorens de nieuwe te installeren. Windows heeft zijn eigen hdd, dus dat is geen probleem.

Bedankt voor die drivers overigens. Die heb ik nooit echt eerder kunnen vinden, omdat niet precies wist wat voor mobo precies had (las teveel termen en benamingen dat ik het uitzoeken ervan maar achterwege heb gelaten), maar das nu wel duidelijk.
Ik bedenk me net dat ik mijn mobo drivers de afgelopen 4,5 jaar dat ik deze pc (dit moederbord + processor dan, de rest van de hardware is al vernieuwd sinds mijn aankoop) heb nooit eigenlijk nieuwe versies voor heb geinstalleerd. :X

Edit:
Wat is throttelen??
LoL, heb ik en andere toch al tig keer gezegt dat je dat moet na lopen.

Begin daar maar eens mee, en in deze volgorde.

1. XP SP2
2. chipset drivers.
3. videodrivers. (ook al staan ze er al op, deze altijd opnieuw installeren na chipset drivers)
4. de rest van de drivers.

Denk dat het dan een stuk beter gaat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 02-04-2007 16:00 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
mad_max234 schreef op maandag 02 april 2007 @ 15:57:
[...]

LoL, heb ik en andere toch al tig keer gezegt dat je dat moet na lopen.
UH ja, de hint was nog niet doorgedrongen :P

Ik denk dat ik eerst maar eens de chipset drivers ga updaten. Als dat de boel niet oplost, dan gaat windows opnieuw erop.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zerora schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:05:
[...]

UH ja, de hint was nog niet doorgedrongen :P

Ik denk dat ik eerst maar eens de chipset drivers ga updaten. Als dat de boel niet oplost, dan gaat windows opnieuw erop.
Zit net te lezen hier op got en er zijn meer mensen die problemen hebben met de 7.3 drivers van ati. Probeer eens de 7.2. is maar een tip. ;)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik had totaal NERGENS last van toen ik van Nvidia (MSI FX5700 Ultra 128MB) naar ATI ging (HIS X1950 Pro 512MB Turbo)... erhm maar ja, ik had dan ook mijn XP overnieuw geinstalleerd.

Kleine hint enzo :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
Iva_Bigone schreef op zondag 01 april 2007 @ 14:48:
Ik zie dat het mobo een SiS chipset heeft: toevallig tijdje terug bij een kennis soortgelijke probs meegemaakt, hij had z'n geforce 2 AGP vervangen door een geforce 7 AGP (ook om WoW beter te kunnen draaien).
Artifacts in de game, en ook met de Ati tool :(

VGA-kaart is nu RMA (hij sloeg m'n aanbod af om 'm eerst nog in andere pc te testen), maar omdat je net zoals hij een soortgelijk mobo hebt (mATX, SiS 650 chipset, support for DDR+SDR, onboard VGA), begin ik me sterker af te vragen of het misschien iets met de aansturing van het AGP-gedeelte is (zoals snellere kaart>meer stroom, of bijv. een conflict met het onboard video gedeelte -ook al stond dat bij hem in het bios op disabled).
Ik heb ook een SIS chipset en nog nooit problemen gehad....
ik denk dat wat betreft die artifacts,er iets fout is met de kaart (of heeft de voeding wel genoeg power?)
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
wooley schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:37:
[...]

Ik heb ook een SIS chipset en nog nooit problemen gehad....
ik denk dat wat betreft die artifacts,er iets fout is met de kaart (of heeft de voeding wel genoeg power?)
succes
Ik ga nu ff driver updates installen voor mn mobo. Voeding heeft genoeg power. 430Watt terwijl minimaal 350Watt vereist is. ;)

Er zijn wel drivers voor AGP, maar helaas geen driverupdate voor IDE. Die laat ik maar ff achterwege.

Drivers zijn geupdate en de vakantie van de artifacts is nog steeds niet voorbij :/

[ Voor 56% gewijzigd door Zerora op 02-04-2007 21:06 ]

Verwijderd

edit* nvm, delete deze post

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 00:48 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik had gister weinig zin om windows opnieuw te installen, dus dat doe ik vanavond maar.
Tenminste ik maak ff een nieuwe partitie aan en knal daar windows op denk ik maar.

Ik weet al wel dat als er na de installatie nog steeds artifacts zijn, dat ik hem ga inlveren en een nvidiakaart neem. En dan wordt het deze: klik

• AntonH
Die 3dmark score van 3000 punten is best netjes voor een X1650PRO en je zegt spellen nu wel goed zijn te spelen, maar dat die artifacts er nog steeds zijn. Dan ben ik toch bang je videokaart kapot is. Windows opnieuw installeren is het laatste dat je zou kunnen proberen, maar dat zou ik op een oude losse hdd (4 GB is genoeg) doen. Dan installeer je de nieuwste drivers en 3dmark even. Heb je dan nog last van arti's? Terugsturen die kaart!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag net dat het al, weleens waar half, gezegd was, maar ik werd er net nog aan herinnerd om nog eens in de BIOS te neuzen.
Dus vanavond ff checken of:
- agp fast writes uit/aan te zetten helpt
- texture size is te veranderen helpt

AGP van 8x naar 4x, 2x en 1x keer veranderen helpt helaas niet, dat heb gister nog geprobeerd overigens.

• Banshee
Voor zover ik weet moet je voor alle kaarten van ATI behalve de 9600 AGP FastWrite uitschakelen in het bios. Ik zou zo niet weten te zeggen of dat het artifacts veroorzaakt, maar je hebt in ieder geval weer 1 instelling juist staan. Op deze manier sluiten we steeds meer dingen uit.
Kan je nog even een overzicht sturen met de rest van je systeem temperaturen?
En een lijst met al je spanningen van je voeding. Dat kan je in 1 oogopslag zien met Everest.

Dat moet er zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://img506.imageshack.us/img506/8572/everestra2.th.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Banshee op 03-04-2007 20:26 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Stats vanuit Everest dan maar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/65e3d2bef5c74b800f4bc87c17923ba2/full.jpg

Nog iets. Ik heb in mijn BIOS gekeken en daar kan ik niks vinden over Fast Writing. Maar mijn BIOS is al zo'n kaal geval waar niks in te vinden is :/ jammer. Mijn BIOS is een AmiBIOS overigens.

Volgens Everest staat dat Fast-Writing wel ondersteunt wordt, maar deactiveerd staat. Dan mag ik aannemen dat ie uit staat, denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Zerora op 03-04-2007 22:10 ]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Ik kan mij herinneren dat ik dit probleem ook had, ook met een micro-atx P4 SIS mobo van het één of ander. Drivers eraf gemikt, SIS AGP driver verwijdert en opnieuw geinstalleerd, daarna de videodrivers weer erop. Probleem verdwenen daarna. Ik geloof dat symptoom was dat je de AGP bridge niet zag staan in systeemapparaten.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
OK, dan ga ik vanavond eerst de videokaart drivers eraf mieteren, dan de AGP driver. En daarna er weer terug op gooien met de nieuwste versie.
Niet geschoten is altijd mis.

• Gurneyhck
Zucht...
Waarom installeer je nu niet gewoon windows opnieuw zoals al tientallen mensen je hebben aangeraden?? |:(

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Zerora schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:42:
OK, dan ga ik vanavond eerst de videokaart drivers eraf mieteren, dan de AGP driver. En daarna er weer terug op gooien met de nieuwste versie.
Niet geschoten is altijd mis.
Je maakt het jezelf wel ERG moeilijk of niet? Volgens mij had je ongeveer een week geleden al kunnen weten waar het probleem lag. |:(

Kom op - overnieuw ff XP d'r op zetten. Duurt nog geen uurtje, zet een bak kofife ondertussen.. je hoeft echt niet ALLES te installeren. Gewoon XP + SP2 + drivers + 1 game en je weet genoeg.

Nogaltijd artifacts? Meteen PC open maken, kaart eruit, naar de winkel. Waar je de TD ook meteen kan vertellen dat je alles geprobeert hebt inclusief volledig nieuwe installatie.

Mocht die kaart DAAR wel werken, dan hoef je daar geen genoegen mee te nemen als "Jouw probleem". Je hebt een product gekocht wat bij jou niet functioneert - andere video kaarten werken immers wel normaal dus is jouw een niet werkend product verkocht. Zo zwart/wit zou ik het overigens nooit stellen maar veel TD-ers proberen dat soort dingen altijd af te schuiven zovan.. "kijk, hier werkt ie prima - niets aan de hand". En gaan er dan een beetje aan voorbij dat dat voor de klant helemaal niets oplost.. :X

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Gurneyhck schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:47:
Zucht...
Waarom installeer je nu niet gewoon windows opnieuw zoals al tientallen mensen je hebben aangeraden?? |:(
Omdat er ook nog zoiets bestaat als tijd + zin hebben om het te gaan doen.
Afgelopen 2 avonden is er helaas wat tussengekomen, maar vanavond staat er niets dus dan installeer ik windows opnieuw
tazzman schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:41:
Mocht die kaart DAAR wel werken, dan hoef je daar geen genoegen mee te nemen als "Jouw probleem". Je hebt een product gekocht wat bij jou niet functioneert - andere video kaarten werken immers wel normaal dus is jouw een niet werkend product verkocht. Zo zwart/wit zou ik het overigens nooit stellen maar veel TD-ers proberen dat soort dingen altijd af te schuiven zovan.. "kijk, hier werkt ie prima - niets aan de hand". En gaan er dan een beetje aan voorbij dat dat voor de klant helemaal niets oplost.. :X
Ik wilde sowieso ff een documentje maken en alles daarop beschrijven wat ik al gedaan heb om het probleem te verhelpen. Dan kunnen hun daar hun bevindingen op afstemmen.

[ Voor 48% gewijzigd door Zerora op 04-04-2007 12:01 ]

• AntonH
Heb je echt geen andere oude schijf waar je windows even op kan zetten? Lijkt mij namelijk het handigst...

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Moet ff zoeken voor een andere schijf. Misschien wel.
Ik geloof dat 1 van mn P1's nog een 6GB HDD heeft :P

• Speeddragon
  • Laatst online: 12:01
dan gaat alles langzaam omdat die schijf zo traag is........

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even over die artifacts, ze komen me erg bekend voor. Ik zie in CoD2 ongeveer hetzelfde als ik zowel in het spel als met de driver AA aanzet. De oplossing is om de driver AA op application controlled te zetten en gewoon de ingame AA te gebruiken. Maar ik ken WoW helemaal niet dus weet ook niet of die optie erin zit.

• Banshee
Zerora schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:02:
Stats vanuit Everest dan maar:

[afbeelding]

Nog iets. Ik heb in mijn BIOS gekeken en daar kan ik niks vinden over Fast Writing. Maar mijn BIOS is al zo'n kaal geval waar niks in te vinden is :/ jammer. Mijn BIOS is een AmiBIOS overigens.

Volgens Everest staat dat Fast-Writing wel ondersteunt wordt, maar deactiveerd staat. Dan mag ik aannemen dat ie uit staat, denk ik.
Je temperaturen e.d. zien er verder prima uit :)
Is hd 1 trouwens altijd zo warm? Dat sommige schijven wat warmer worden als een ander model is niet zo vreemd, maar 54c met deze kamertemperaturen vind ik toch wel wat veel :X
Wat gebeurd er in de zomer dan, je omgeving gaat dan van +/- 22c al gauw richting de 30c.

Heeft trouwens niets met je probleem verder te maken hoor.

Maar aangezien de rest er netjes uit ziet zou ik het niet zoeken in een oververhitte graka oid.
Ik deel toch de mening van anderen boven mij, inderdaad iets met driver conflicten.
Wat ik ook raar vind is dat na een driverupdate je graka score stijgt ( mooi zo ;) ), maar dat je cpu score is gedaald. Daar heb ik even geen verklaring voor.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
De warmte in mn kast is enigzins wel verklaarbaar. Ondanks dat de hardware warm wordt, is mijn kamer, waar dus mijn pc staat, de zolder verdieping. Daar staat de wasmachine/droger, geiser etc.. Dus het wordt altijd warm op mn kamer. In de zomer stijgt het zelfs van het gebruikelijke 30/35 graden naar zo'n 35 tot 40 graden. Het is dan ook niet om uit te houden in de zomer, maar ik houd vol door een ventilator te plaatsen 8)

Maargoed. Ik snap ook niet waarom mn CPU gedaalt is tijdens de laatste benchmark. :?

Gisteren heb ik btw Windows XP op een andere schijf geinstalleerd. 3dmark geinstalled enzo. Helaas de artifacts zijn niet verdwenen. :'(

Dus nu de vraag: Is mijn mobo niet compatible met de videokaart of is mijn videokaart kapot??

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zerora schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:49:
De warmte in mn kast is enigzins wel verklaarbaar. Ondanks dat de hardware warm wordt, is mijn kamer, waar dus mijn pc staat, de zolder verdieping. Daar staat de wasmachine/droger, geiser etc.. Dus het wordt altijd warm op mn kamer. In de zomer stijgt het zelfs van het gebruikelijke 30/35 graden naar zo'n 35 tot 40 graden. Het is dan ook niet om uit te houden in de zomer, maar ik houd vol door een ventilator te plaatsen 8)

Maargoed. Ik snap ook niet waarom mn CPU gedaalt is tijdens de laatste benchmark. :?

Gisteren heb ik btw Windows XP op een andere schijf geinstalleerd. 3dmark geinstalled enzo. Helaas de artifacts zijn niet verdwenen. :'(

Dus nu de vraag: Is mijn mobo niet compatible met de videokaart of is mijn videokaart kapot??
Ik zou gewoon lekker die kaart ff naar de lokale PC boer brengen en ff aan hun vragen of hun ook arties krijgen. Zoniet--> Mobo. Zowel--> RMA sturen van de kaart en een nieuwe krijgen of een nieuwe kiezen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Stuk je had dat ding al 2 weeken geleeden moeten terug brengen...
Geleuter over drivers fastwrites oude drivers windows installen.. PFft.
65 GPU en 54 pcb is ook erg warm als ie nix staat te doen
43 GPU en 40 PCB is mijn 1950PRO met zelfde 570GPU
Die van mij word 68 50 als ik 4 uur 3dmark05 draai....

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 10:10 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:04:
Toen had ik hem nog niet :P

Maar morgen of zaterdag ga ik de kaart terugbrengen.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 10:04:
Geleuter over drivers fastwrites oude drivers windows installen.. PFft.
Dat van oude drivers en Windows installeren is absoluut GEEN geleuter maar een bekend euvel als je van Nvidea naar ATi switched. En natuurlijk had de TS meteen terug kunnen gaan naar de winkel om daar te zien dat de kaart perfect werkt in het systeem van de TD-er. En op de vraag of de klant het thuis al geprobeerd heeft op een schoon systeem kon de TS dan alleen maar "Erhm neeuh" antwoorden.. waarop hij de kaart in handen gedrukt kreeg, de TD-er hem een vriendelijke aai over de bol gaf en hem vriendelijk verzocht dat toch eerst eens te proberen.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Euh, ik ben nog niet in de buurt geweest van de technische dienst van de winkel ;)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vandaag terug geweest in de winkel. De technische dienst van de winkel gaat ook eens een kijkje nemen of die kaart defect is ofniet.
Morgen heb ik als het goed is als een reactie van ze :)

• Gurneyhck
Zerora schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:59:
[...]

Omdat er ook nog zoiets bestaat als tijd + zin hebben om het te gaan doen.
Afgelopen 2 avonden is er helaas wat tussengekomen, maar vanavond staat er niets dus dan installeer ik windows opnieuw
.....
Ik wil toch nog even terugkomen op je opmerking. Dat jij geen zin/tijd hebt om je pc opnieuw te installeren dat moet je zelf weten. Maar je loopt ondertussen wel constant door te vragen of we dan geen andere oplossingen weten. Wij zijn hier geen helpdesk! Als meneer geen zin heeft om bepaalde mogelijke oplossingen niet te proberen, dan moet je niet verwachten dat wij dat normaal vinden.
Wij willen jou best helpen, maar dan moet jij wel meewerken natuurlijk.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Gurneyhck schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:48:
[...]

Ik wil toch nog even terugkomen op je opmerking. Dat jij geen zin/tijd hebt om je pc opnieuw te installeren dat moet je zelf weten. Maar je loopt ondertussen wel constant door te vragen of we dan geen andere oplossingen weten. Wij zijn hier geen helpdesk! Als meneer geen zin heeft om bepaalde mogelijke oplossingen niet te proberen, dan moet je niet verwachten dat wij dat normaal vinden.
Wij willen jou best helpen, maar dan moet jij wel meewerken natuurlijk.
En wat voor toegevoegde waarde heeft deze reactie aan dit topic? Juist helemaal niks. En natuurlijk weet ik dat GoT geen helpdesk is. Maar als ik op gegeven moment niet meer weet hoe ik verder moet, dan lijkt het mij vrij logisch om het te vragen.

Ontopic: Ik wacht nog op reactie van de winkel.
Ze zeiden gisteren overigens dat als ze hem zelf niet kunnen fixen, dat ze hem dan naar de fabriek sturen voor nader onderzoek. Maar ik vermoed dat wat de fabriek er ook aan doet, dat de kaart niet zo goed zal zijn als een exemplaar die wel gewoon goed is vanaf het begin. Of heb ik dit fout?

Verwijderd

Zerora schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:59:
[...]

En wat voor toegevoegde waarde heeft deze reactie aan dit topic? Juist helemaal niks. En natuurlijk weet ik dat GoT geen helpdesk is. Maar als ik op gegeven moment niet meer weet hoe ik verder moet, dan lijkt het mij vrij logisch om het te vragen.
en als zij jou dan als reactie geven dat je MOET proberen je windows opnieuw te installeren sla je dat maar gewoon in de wind??? jammer maak je niet echt een goede start mee om een oplossing voor je probleem te vinden... zeker als het al 100x gevraagd is
Zerora schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:59:Ontopic: Ik wacht nog op reactie van de winkel.
Ze zeiden gisteren overigens dat als ze hem zelf niet kunnen fixen, dat ze hem dan naar de fabriek sturen voor nader onderzoek. Maar ik vermoed dat wat de fabriek er ook aandoet de kaart er niet net zo goed zal zijn als een exemplaar die wel gewoon goed is vanaf het begin. Of heb ik dit fout?
ow en is de laatste zin wel nederlands want ik snap er iig niets van...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 10:12 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:08:
[...]

en als zij jou dan als reactie geven dat je MOET proberen je windows opnieuw te installeren sla je dat maar gewoon in de wind??? jammer maak je niet echt een goede start mee om een oplossing voor je probleem te vinden... zeker als het al 100x gevraagd is
Als je dit topic nu eens goed leest, dat staat er opgegeven moment dat ik windows opnieuw installeren als laatste optie wil gebruiken ivm met de tijd en moeite die het inneemt. Stukje verder staat dat windows uiteindelijk opnieuw geinstalleerd heb en dat het geen oplossing heeft gegeven. ;)
Discussie nu klaar?

Verwijderd

sorry my bad... waarschijnlijk overheen gelezen... maar nog ff wat bedoelde je met jouw laatste zin want ik kan daar met alle goede wil van de wereld niets van maken???

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoel te zeggen dat als de fabriek de kaart weet te repareren, of de kwaliteit wat de kaart dan gaat geven net zo goed is als een nieuw exemplaar dat wel gewoon goed is vanaf het begin.
Want daar twijfel dan nog wat over.

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 11-04-2007 10:17 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Beste Rakkerzero,

Uw ingeleverde VGA kaart is nagekeken. De VGA kaart is defect en omgeruild.

U kunt het nieuwe exemplaar komen op halen.

Met vriendelijke groet,

Peter
CD-ROM-LAND.
_/-\o_
Woohooo!

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-04 13:54
^^ Waar woon jij? Zet eens een vlaggetje op Tweaker maps :)
Overigens is Michel veel aardiger dan Peter, maar dit verklaart ook waarom ik geen reactie van hem krijg :)

Veel succes met je kaart!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
JNolten schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:37:
^^ Waar woon jij? Zet eens een vlaggetje op Tweaker maps :)
Overigens is Michel veel aardiger dan Peter, maar dit verklaart ook waarom ik geen reactie van hem krijg :)

Veel succes met je kaart!
Ik sta al op Tweakermaps, kijk maar in Klundert 8)

Kaart wordt zo ingebouwd. Nog geen tijd voor gehad.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
En de nieuwe kaart is ingebouwd. Ik dacht even dat ik weer met een kapotte kaart zat, maar ik bleek nog een voedingsstekkertje vergeten aangesloten te hebben :+

Maargoed hij werkt nu. Wat een juweeltje :D
Spellen draaien weer als een zonnetje.

_/-\o_

Verwijderd

Gefeliciteerd, Goed dat je m hebt omgeruild, ik sta er alleen versteld van dat ondanks de duidelijke aanwijzigingen, er toch werd aangedrongen op een schone installatie.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 01:26:
Gefeliciteerd, Goed dat je m hebt omgeruild, ik sta er alleen versteld van dat ondanks de duidelijke aanwijzigingen, er toch werd aangedrongen op een schone installatie.
:? Ik sta daar niet versteld van.

Het was een van de mogelijke oplossing. En die kan je niet zomaar links laten liggen.

Het is bij mijn zelfs standaard, nieuwe hardware = nieuwe windows. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 13-04-2007 02:07 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Zerora schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 00:59:
Maargoed hij werkt nu. Wat een juweeltje :D
Spellen draaien weer als een zonnetje.

_/-\o_
Te vroeg gejuicht :'(

Alles lijkt goed te gaan op het moment dat ik een spel start. Dan draait ie ook prima zoals het hoort. Maar na een minuut of 5 wordt de verschillende spellen (zie startpost) allemaal laggy, haperig etc..
Niet echt speelbaar. Ondanks alle verschillende settings die ik geprobeerd (zowel lage als hoge settings, het maakt niet uit). Ook de verschillende settings van de videokaart zelf bied geen oplossing.

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Ook nu is de situatie met de oude videokaart (geforce) beter als met de nieuwe. Ik vind het erg vreemd allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Zerora op 22-04-2007 14:07 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen: doe wat ik net heb gedaan en lees deze hele draad weer ff opnieuw door - en doe alles opnieuw wat daarin is voorgesteld ;)

(of koop gewoon een heel nieuw systeem met een goede processor (P4 zonder HT is toch helemaal niks...) en een fatsoenlijk mobo (iets van 4,5 jaar oud - daar hoef ik nog niet bij mijn oma mee aan te komen) - heb ik ook gedaan toen ik mijn 8800GTS kocht. Oh ja: een goede kast met een fatsoenlijke airflow is ook aan te raden. Wil geen reclame maken, maar de Antec Sonata II die ik momenteel heb is stil en koelt prima. Ik heb nl. zo'n vermoeden dat je haperingen wel eens met temperatuurproblemen te maken zouden kunnen hebben)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 15:20 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 15:18:
(of koop gewoon een heel nieuw systeem met een goede processor (P4 zonder HT is toch helemaal niks...) en een fatsoenlijk mobo (iets van 4,5 jaar oud - daar hoef ik nog niet bij mijn oma mee aan te komen) - heb ik ook gedaan toen ik mijn 8800GTS kocht. Oh ja: een goede kast met een fatsoenlijke airflow is ook aan te raden. Wil geen reclame maken, maar de Antec Sonata II die ik momenteel heb is stil en koelt prima. Ik heb nl. zo'n vermoeden dat je haperingen wel eens met temperatuurproblemen te maken zouden kunnen hebben)
Dat zou ik graag willen ja. Maar helaas geen geld voor.

Ik ga de stappen eerder in dit topic nog eens ff doornemen.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Foutje

[ Voor 95% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 22-04-2007 15:30 ]

Pagina: 1 2 Laatste