Toon posts:

Aansluiten DVB-C achter decoder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,

Ik ben voornemens een media-center in te richten. Ik heb alleen vraagtekens bij het aansluiten van de zooi...

Ik ben na veel lezen en vragen van plan om de DVB-C kaart van TechnoTrend (Budget C1500) aan te schaffen. Wat ik mijn afvraag is of ik daadwerkelijk ook de CI en de CAM moet aanschaffen. Heeft iemand ooit geprobeert die DVB-C kaart gewoon achter je Decoder van je kabel-provider aan te sluiten? (is mischien wel te simpel gedacht, of het is een hele simpele oplossing om gewoon 132 euro te besparen)

Ik zit namelijk te dubben hoe ik mijn oude analoge video-recorder (Ik heb nogal wat videobanden voor mijn kids) aan kan sluiten op mijn TV, die maar een scart-ingang heeft.

Wees niet boos als jullie vinden dat mijn post op de verkeerde plaats staat, of dat de informatie onvolledig of onduidelijk is. Geef mij dan liever tips/opmerkingen hoe/waar ik beter kan posten ;-)

Alvast bedankt voor jullie tijd.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:17
Begin eens even hier met lezen: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC

Als je leverancier bv. het basispakket niet ge-encrypt op de kabel gooit, heb je de CI-interface en CAM niet nodig. De meeste providers gooien echter bijna alle zenders met encryptie op de kabel, ook degene die je normaal analoog kan ontvangen. Extra pakketten en zenders zitten altijd achter encryptie.

Wie is je kabelboer?

[ Voor 4% gewijzigd door Klaus_1250 op 31-03-2007 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn kabelboer is @HOME

Ik begrijp je verhaal met de encryptie. Maar mijn decoder (een Humax) doet die encryptie toch, mijn vraag is dus waarom hardware kopen om mijn smatrcard in te stoppen en aan te sluiten op mijn PC, terwijl ik die hardware feitelijk al heb.....

De TV tunerkaart van Technotrent kost 79 pleuro. De CAM en CI samen nog eens 132. Voor die 132 euro koop ik liever een MCE keyboard en ir-remote, ALS ik de encryptie door de humax kan laten doen :-)

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Een digitale ontvanger, zoals de Humax, doet niets anders dan het omzetten van het kabelsignaal op een bepaalde frequentie in ééntjes en nulletjes. Dat samen vormt een zogenaamde Transport Stream die is opgebouwd volgens de DVB specificatie. Zo'n Transport Streaam bevat een aantal digitale TV kanalen die gecodeerd kunnen zijn. Het kanaal waarop je afstemt wordt, indien gecodeerd, door de Irdeto decoder gehaald en vervolgens door de MPEG decoder om er weer een analoog TV signaal van te maken dat via bijvoorbeeld de SCART uitgang de ontvanger verlaat om weergegeven te worden op de TV. De ontvanger doet dus verder niets met de rest van de (gecodeerde) kanalen die in dezelfde Transport Stream zitten als je er niet naar kijkt en zeker niet met de overige Transport Streams die op andere frequenties zitten dan waarop de ontvanger is afgesteld. Ook verandert een ontvanger niets aan het kabelsignaal dat wordt doorgelust via de tweede COAX aansluiting.

Voor elke digitale ontvanger heb je dus een smartcard nodig en een decoder om een gecodeerd kanaal te ontdoen van de encryptie. Bij aanbevolen ontvangers zoals de Humax zit die decoder al ingebouwd en bij de DVB-C PC-TV kaarten moet je die toevoegen middels een module. In dit geval dus de AlphaCrypt Classic module.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt RG2005 (En Klaus_1250 natuurlijk ook!) voor jullie duidelijke en snelle reply's.

Ik haal dus mijn Humax weg, pleur mijn smartcard in mijn CAM die ik dan in mijn CI rag, die ik op zijn beurt weer aan mijn TechnoTrend DVB-C kaart in mijn PC aansluit.
Zo kan ik dan weer via de composite-uitgang van mijn VGA-kaart aansluit op een adapter (met gele, rode en witte tulp) op de scart van mijn TV.
(Geluid van mijn media-center wil ik via de onboard 7.1 soundcard regelen naar mijn surround-set.)
Voor de Video gebruik ik dan maar weer een selector (waar ik 3 scarts in kan steken en van waaruit een scart naar de TV gaat, handmatige selectie welk kanaal)

Bedankt.