Toon posts:

Asrock K7S41-GX + AMD Geode-->Powernow?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe de Powernow optie van een AMD Geode processor in combinatie met een Asrock K7S41-GX moederbord kan worden "aangezet" (als dat al mogelijk is)? Ik heb me rot gezocht maar, ik kan het antwoord niet vinden.

Speedfan werkt op de een of andere manier ook niet. De snelheden van de ventilatoren worden wel herkend en Speedfan lijkt ze ook te regelen (in het programmavenster), maar ze blazen gewoon op volle snelheid door.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 19:07 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Powernow/C 'n Q heeft niet iets direct te maken met het regelen van cpu-fan, dit is puur om de kloksnelheid en voltage dynamisch af te stemmen op de load zodat er minder vermogen verbruikt en warmte opgewekt wordt. Hierdoor zóu de cpu-fan langzamer kunnen draaien, maar dit is iets wat via een aparte bios functie geregeld moet worden, en het lijkt erop dat jou dat bordje dat niet heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde het, slecht geformuleerd, ook als twee aparte vragen. :)

Moet Powernow (kloksnelheid en voltage) ook via een (bios)instelling worden geactiveerd of zou het standaard moeten werken? Een controle met bijvoorbeeld CPU-Z laat zien dat "alles maximaal werkt", ongeacht de belasting van het systeem. Dat zou ik graag veranderen, maar kan dat in dit geval ook.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik heb verder geen ervaring met Geode cpu's, dus geen idee hoe dat precies geregeld wordt. Je zult iig bios ondersteuning moeten hebben, gebruik je de laatste versie ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de laatste versie. En daar is niks in te vinden m.b.t. Powernow...
Beetje vreemd, aangezien een van de vorige updates speciaal voor dit type processor was. :(

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Misschien heb je hier wat aan : [OC] athlon xp mp change on the fly
Ik weet niet of je je geode moet modden naar een MP versie, maar je kunt de software proberen die in dat topic voorbij komt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Ik heb hier ook een Asrock K7S41-GX met een Geode 1750+
Ik zal eens een test opstelling maken en windows E.D. installeren.

De geode hoeft niet gemod te worden deze heeft standaard powernow enabled.

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:14
Heb hier ook dezelfde combi, loopt met het programma RMClock Utilty op 3 x 133 = 400MHz in idle.

Prog is te downloaden vanaf hier

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• Phenos2
Ik heb hem nu draaien, hij veranderd niet van multiplier als hij idle is.
Kan dus zover ik weet alleen softwarematig veranderd worden.

Hij neemt ongeveer 41~43 Watt Idle met 3X133
256MB Ram 133, 40GB HDD 7200Rpm, Aopen 250Watt psu met een paar betere elco's dan de standaard elcotjes.

[ Voor 36% gewijzigd door Phenos2 op 31-03-2007 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dus het kan alleen m.b.v. software worden geregeld?
Ik heb dat rmclock even geprobeerd, maar om het goed in te stellen... dat gaat me ver boven de pet. Ik ben niet echt "computer savvy" :)

Voor de alle "Profiles" heb ik gewoon "defaults" gekozen en vervolgens performance on demand aangezet, maar dat werkt niet goed. De CPU snelheid zakt naar dik 600MHz, maar bereikt bij belasting niet meer het maximum (komt niet voorbij een dikke 900MHz).
De multiplier gaat ook naar een lagere waarde, maar de VCore gaat omhoog.

Volgens het programma is die minimaal 0,925V en maximaal 1,250V.
Als "no management" wordt geselecteerd is het 1.075V. Als ik dan 1 van de andere profiles selecteer, gaat de waarde onmiddellijk omhoog naar 1,250V. Dat kan toch niet goed zijn (ik zou denken dat het stroomverbruik dan hoger wordt).

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit programma moet instellen om het goed te laten werken?

• Phenos2
Ik gebruik Crystalcpuid voor het handmatig aanpassen van de multiplier.
Dit programma kan ook met een soort profiel je multiplier automatisch regelen aan de hand van system load.
Crystalcpuid Download
Crystalcpuid instellingen voor Geode NX1750+

Het aanpassen van voltages doet het moederbord volgens mij niet on the fly, bij mij altans nog niet gelukt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is heel duidelijk.

Voor zover ik deze materie begrijp (niet dus ;) ) doet dit programma hetzelfde als rmclock. Dan houd ik het bij Crystalcpuid. Dat lijkt iets eenvoudiger en het werkt goed.

Hartelijk dank dat je de moeite genomen hebt om te helpen. Much appreciated. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Phenos2 schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:45:
Ik gebruik Crystalcpuid voor het handmatig aanpassen van de multiplier.
Dit programma kan ook met een soort profiel je multiplier automatisch regelen aan de hand van system load.
Crystalcpuid Download
Crystalcpuid instellingen voor Geode NX1750+

Het aanpassen van voltages doet het moederbord volgens mij niet on the fly, bij mij altans nog niet gelukt.
Ja, dat lukt wel. Ik heb de stappen zoals hier bij RMClock beschreven gevolgd en het voltage verandert nu ook. Snappen doe ik het nog steeds niet, maar wie maalt daar om? :*)

http://forum.effizienzgur...arks-t114.html#SmartSpeed
Pagina: 1