Samsung Electronics Benelux BV
afd. Customer Service
Olof Palmestraat 10
2616 LR Delft
Utrecht, 2 april 2007
Uw dossiernummers: ..., ... en ...
Onderwerp: Concept ingebrekestelling nakoming garantieplicht. (Bijlages: 7)
Geachte heer/mevrouw,
Naar mijn mening onttrekt Samsung Electronics Benelux BV te Delft (hierna "Samsung", danwel "u" te noemen) zich, bij hoofde van haar officiele reparateur Solid Vision BV te Rijswijk (hierna Solid Vision te noemen), aan de verplichtingen die Samsung zichzelf heeft opgelegd als garantieverlener. Ik verzoek Samsung dan ook vriendelijk doch dringend om haar eigen garantiebepalingen na te komen.
Voorgeschiedenis:
Ik (... ... ..., geb. ...) ben eigenaar van een Samsung E770 (Imei:....., aankoopdatum: 23 augustus 2006). Hoewel ik het toestel altijd zorgvuldig en volgens de door Samsung bijgeleverde instructies heb gebruikt en heb verzorgd en onderhouden, vertoonde het toestel vanaf aankoop enkele gebreken in de meer specifieke functies. De basisfuncties, zoals het bellen en gebeld worden, werkten wel goed. Ik heb hier ongeveer een maand na aankoop meerdere malen contact over gehad met uw telefonische helpdesk. Ik verwijs u hiervoor naar uw eigen dossiernummers ... en ....
Er werd mij door uw telefonisch medewerkster medegedeeld dat het problemen van software-matige aard betrof, en dat mijn toestel bij een software-update gebaat zou zijn. Ook heb ik het adres gekregen van een zgn. service-partner (kpn business center in Utrecht) die ter plekke de update onder garantie zou kunnen uitvoeren.
Eenmaal aangekomen bij het door u aangeduide service center, bleek dat al ongeveer een jaar te zijn verhuisd. Ik trof een leegstaand gebouw aan. Vervolgens heb ik nog twee keer contact gehad met uw helpdesk, waarbij mij nog meerdere andere adressen van service-partners in de regio zijn doorgegeven. Echter, bij navraag ter plekke bleken zij geen van allen in staat om mijn toestel van een update te voorzien.
Ik zeg u, dat het toestel vanaf aanvang gebrekkig was en dat niet alle functies naar behoren werkten, en dat ik uw servicedesk hiervan op de hoogte heb gesteld. Ook vind ik dat uw servicedesk niet adequaat heeft gehandeld door mij welgeteld drie keer naar foutieve lokaties te sturen. Er mag in alle redelijkheid van een officiele servicedesk worden verwacht, dat deze op de hoogte is van de reparatiemogelijkheden bij de eigen officiele servicepartners, en dat deze geen klanten naar verkeerde lokaties stuurt, en zeker geen drie keer!
Opnieuw heb ik hierop contact opgenomen met uw helpdesk, en heb uiteindelijk het advies gekregen om mijn telefoon voor reparatie aan te melden op
www.gsmrepareren.nl, de aanmeldingssite van uw service partner Solid Vision, en het toestel op te sturen. Het toestel heb ik vervolgens aangemeld op de door uw medewerker genoemde site (Aanmelding ####), echter, omdat de basisfuncties wel naar redelijk tot goed werkten (op de doorstarts na, zie aangehechte kopie aanmelding) had ik geen haast om het toestel direct op te sturen.
Huidige Situatie
Omstreeks 15 maart 2007 "crashte" het toestel spontaan bij het inschakelen van de camera-functie. Het toestel was niet meer op de normale wijze uit te schakelen, en nadat ik de batterij had verwijderd en geplaatst startte het ook niet op. Ik nam onmiddelijk aan dat dit falen gerelateerd was aan eerdergenoemde problemen.
Ik heb dan ook besloten om het toestel direct op te sturen naar Solid Vision, ditmaal zonder tussenkomst van uw welwillende maar incompetente service desk medewerkers.
De probleemomschrijving in de eerste aanmelding (####) kon niet aangepast worden. Daarom heb ik het toestel opnieuw aangemeld, onder garantie, ditmaal onder reparatienummer ####. Op 16 maart 2007 heb ik het toestel zorgvuldig conform de richtlijnen van Solid Vision verpakt, naar Solid Vision verstuurd.
Het toestel is volgens Solid Vision's eigen Track&Trace op 19 maart bij het reparatiecentrum binnengekomen, en op 20 maart in reparatie genomen.
Ik wijs u er op dat Solid Vision zelf in haar schriftelijke communicatie stelt dat het bedrijf reparaties onder garantie conform de richtlijnen van de fabrikant behandelt. Ook ben ik door Samsung naar Solid Vision verwezen met de mededeling dat het een officiele service-partner betreft.
Klacht
Op 29 maart zag ik op de track&trace-functie van Solid Vision's website dat de telefoon op 28 maart teruggestuurd zou zijn. Hierop heb ik telefonisch contact opgenomen met Solid Vision om te vragen of er ook een track&trace nummer voor de zending was, zodat ik niet onnodig thuis hoefde te blijven om ervoor te tekenen.
Aan de telefoon vertelde mw.... van Solid Vision mij dat de track&trace niet klopte. Meer informatie wilde ze me in eerste instantie niet geven. Na doorvragen deelde ze me mee dat het toestel nog bij Solid Vision was. Enigszins geirriteerd door haar terughoudendheid met informatie vroeg ik haar waarom het toestel dan nog niet teruggestuurd was, waarop zij mij mededeelde dat er vochtschade was vastgesteld bij het toestel, en dat het ongerepareerd retour zou worden verzonden. Ik heb mw.... gezegd dat ik op de hoogte was van de aanwezigheid van vocht-indicatoren in het toestel, en dat deze nooit verkleurd konden zijn, omdat het toestel nog nooit in aanraking met vocht was geweest. Ook is het toestel niet blootgesteld aan corrosieve omstandigheden. mw..... vertelde mij dat de vocht-indicatoren niet waren verkleurd, maar dat deze niet betrouwbaar zijn, en dat het vocht nu eenmaal op de printplaat was vastgesteld, en dat daarom mijn recht op garantie me was ontnomen.Ik heb hierop nogmaals bestreden dat er sprake kon zijn van vochtschade, en heb bewijs geeist.
mw....... heeft mij in het daaropvolgende half uur bijgevoegde foto ge-emaild (bijlage 6). Ik wijs u erop dat ik de foto niet heb bewerkt of verkleind. Ik heb direct de foto aan enkele personen voorgelegd die beroepsmatig met soortgelijke zogenaamde SMD's (surface mounted devices) werken, en geen van hen zag in deze foto een bewijs van vochtschade.
De foto is te wazig om vast te stellen of het niet om de restanten van soldeerflux gaat, en zelfs als zou het corrosie zijn, dan is deze zo minimaal dat deze onder normale, alledaagse omstandigheden kan zijn ontstaan, dus zeker ook door normaal gebruik volgens uw instructies.
Ik heb direct na ontvangst van de foto weer contact met mw..... opgenomen, en haar medegedeeld dat de foto voor mij geen sluitend bewijs was, en ik heb van haar een duidelijkere foto en een overzichtsfoto van de printplaat geeist, waarop te zien was waar op de print de vochtschade precies was vastgesteld, en dat het ook daadwerkelijk de printplaat uit mijn toestel betrof.
mw..... zei mij dat ik dat bewijs de volgende dag, op 30 maart zou ontvangen. Hierop heb ik van mw..... geeist dat mijn telefoon bij Solid Vision zou blijven, totdat Solid Vision mij wettig en overtuigend had bewezen dat er sprake was van vochtschade te wijten aan verkeerd of onzorgvuldig gebruik.
Op 30 maart heb ik geen bewijs ontvangen van Solid Vision; wel stond er een koerier bij mij voor de deur met een pakketje, ik hoopte dat het bewijs daarin zou zitten, en heb ervoor getekend. Echter, in het pakket trof ik, tegen de afspraak met mw...... in, mijn telefoon ongerepareerd aan. Bij de telefoon waren een zeer summier controle rapport en een pro forma factuur gevoegd, met als enige informatie "vochtschade algemeen". Op de pro forma factuur was niet eens aangegeven wie mijn reparatie had behandeld.(Bijlage 5: pro forma factuur).
Ik heb hier op dezelfde dag opnieuw contact met mw...... gehad, en opnieuw bewijs en aanvullende informatie geeist.
Zij deelde mij mee dat ik die waarschijnlijk nog op de zelfde dag (vrijdag 30 maart 2007)voor 17:00 zou ontvangen.
Wederom heb ik het bewijs en de informatie betreffende de locatie van de vochtschade op vrijdag 30 maart niet mogen ontvangen.
Ik heb hierover op vrijdag 30 maart 2007 telefonisch contact gehad met uw service-medewerker R.... ('de-achternaam-zeggen-we- nooit"). Ik heb Samsung bij hoofde van R.... medegedeeld dat ik deze gang van zaken niet accepteer, en dat ik Samsung aan haar eigen garantievoorwaarden houd. (Uw dossiernummer ....)
Ik wijs u er nogmaals op dat ik het toestel altijd volgens de instructies van Samsung in de gebruiksaanwijzing heb gebruikt, en ook heb ik de telefoon onderhouden conform uw richtlijnen "Verzorging en onderhoud", ook genoemd in uw nederlandstalige gebruiksaanwijzing, op pagina 119/120.
Ook wijs ik u er nogmaals op dat geen van de vocht-indicatoren is verkleurd, ook zijn bij controle aan het toestel verder geen eigenaardigheden vastgesteld (Bijlage 4: controle rapport)
Bijgevoegd vindt u de foto die als "bewijs" moet dienen van geconstateerde vochtschade. Deze foto is naar mijn mening absoluut geen bewijs van vochtschade. Zoals eerder gezegd delen meerdere technisch onderlegde personen deze mening. Hoogstwaarschijnlijk is wat door Solid Vision als corrosie is aangemerkt, in werkelijkheid residu veroorzaakt door niet goed gecleande soldeerflux danwel zgn. "no-clean"-soldeerflux. De foto is echter te wazig om dit met zekerheid te kunnen vaststellen. Zelfs als zou er sprake van corrosie zijn op de foto, dan is deze zo minimaal dat deze onder normale, alledaagse omstandigheden kan zijn ontstaan, dus zeker ook door normaal gebruik volgens uw instructies, temeer daar een beschermende laklaag over print en componenten ontbreekt.
Ook wijs ik u nogmaals op uw richtlijnen "Verzorging en onderhoud" in uw eigen nederlandstalige gebruiksaanwijzing, pagina 119/120, waar alleen het verkleuren van de vocht-indicatoren als ontbindende voorwaarde voor de garantie noemt. Nogmaals, ten overvloede, wijs ik u er op dat deze in mijn toestel in het geheel niet zijn verkleurd.
Ingebrekestelling
Op basis van bovenstaande stel ik u:
1. Dat het toestel vanaf het moment na aankoop gebrekkig is gebleken, en dat ik Samsung daar direct na constatering telefonisch van op de hoogte heb gesteld.
2. Dat ik het toestel altijd volgens de door Samsung bijgeleverde instructies en richtlijnen gebruikt heb, en ook nooit heb uitgeleend of uit het oog heb verloren.
3. Dat mijn toestel geen vochtschade heeft als gevolg van onjuist of onzorgvuldig gebruik.
4. Dat de mij door Solid Vision in de functie van officiele Samsung-reparateur toegestuurde foto geen wettig en overtuigend bewijs is van vochtschade ontstaan door onjuist of onzorgvuldig gebruik.
5. Dat op basis van de foto niet te bepalen is of de telefoon op de foto ook daadwerkelijk mijn telefoon is.
6. Dat het feit dat de vochtindicatoren niet zijn verkleurd met zich meebrengt dat ik recht op garantie heb, omdat verkleuring de ontbindende voorwarde is.
7. Dat Solid Vision, en daarmee Samsung als verlener van de garantie, onrechtmatig heeft gehandeld door mij niet in de gelegenheid te stellen het resultaat van het "onderzoek" te bestrijden.
8. Dat Solid Vision, en daarmee Samsung als verlener van de garantie, in gebreke blijft door niet te voldoen aan mijn vraag om daadwerkelijk, rechtsgeldig en overtuigend bewijs dat het toestel op de foto daadwerkelijk mijn telefoon betreft.
9. Dat Solid Vision, en daarmee Samsung als verlener van de garantie in gebreke blijft door niet te voldoen aan mijn vraag om rechtsgeldig en overtuigend bewijs te leveren dat het niet functioneren van de telefoon te wijten is aan vochtschade ontstaan door onjuist of onzorgvuldig gebruik.
10. Dat er van een mobiele telefoon in alle redelijkheid mag worden verwacht dat deze veel langer dan 7 maanden meegaat bij normaal gebruik. Samsung is dus in gebreke gebleven bij het produceren danwel leveren van een deugdelijk product.
Ik houd u dan ook aan uw verplichting om de genoemde gebreken te herstellen, of het toestel te vervangen. Gezien de verleende garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn verbonden aan herstel of vervanging.
Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.
Graag ontvang ik van deze e-mail inclusief bijlages een bevestiging van ontvangst.
Ook verzoek ik u om binnen 5 werkdagen inhoudelijk te reageren op deze e-mail, om verdere stappen van mijn kant te voorkomen.
Hoogachtend,
je vriendje Puf
Bijlagen (7): 1.kopie aankoopfactuur(2Call)
2.kopie reparatieaanmelding ...(Solid Vision)
3.kopie reparatieaanmelding .... (Solid Vision)
4.kopie controle rapport (Solid Vision)
5.kopie proforma factuur (Solid Vision)
6.kopie foto "bewijs vochtschade" (Solid Vision)
7.kopie gebruiksaanwijzing pagina 120