Toon posts:

Over de impact van een autistische stoornis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik reageer ook maar eens, omdat ik denk dat dit nuttig is.

Ik zelf heb PDD-NOS, en werk daarnaast vrijwillig af en toe met kinderen (of ouders van) kinderen met een lichte stoornis in het autistisch spectrum. De wetenschap weet (zover ik weet) niet dat het erfelijk is, maar de aanwijzingen zijn wel heel duidelijk dat het daarin zit, op dat het via opvoeding generaties meegaat. Men denkt dat het een combinatie is van deze twee. Wel zie ik inv eel gezinnen dat zowel een ouder (meestal de vader) het heeft.
Autisme is niet een vaststaande afwijking van het gemiddelde. Het is een containerbegrip, waaarin veel soorten gelijkvormige psychische afwijkingen (dit is niet een afwijking, maar een anders zijn dan de gemiddelde "normale"mens). Het is totale onzin om jezelf, zijnde met autisme, als een mislukking bent. Je bent anders, en niet beter of slechter als andere mensen. Wat psychologen je ook voor mogen houden, je hebt het recht om jezelf te zijn. En het moet nooit het doel van een behandeling worden om een kind "normaal"te krijgen. Het doel van behandelen (ten minste bij mij) is het het voor het kind, op zijn manier, aangenamer maken van het leven. Hem helpen zijn weg te vinden in de maatschappij, zonder dat ik roep wat hij wel of niet kan doen, maar alleen maar aandragen hoe hij iets kan doen. Hier leg ik zo de nadruk op omdat zoveel psychologen en ouders er anders overdenken, deze proberen via medicijnen en sugestieve psychologische trucjes mensente normaal te maken. Helaas kom ik dat te veel tegen, wat vaak als resultaat heeft dat het kind vervreemd is van zichzelf, en daardoor ongelukkig voelt. Daarmee is niet gezegd dat medicijnen niet kunnen werken, of niet nuttig zijn, maar wel dat je niet te koste van alles "dertien in een dozijn"mensen moet willen creeren.
We verliezen door de invloed van de psychologie in de samenleving het vermogen om medemensenlijk te zijn. Ik moet zeggen dat zowel ik als de mensen zich er het prettigst bijvoelen als ik kan lusiteren naar hun verhaal, hun hun leven laten vertellen. En dan kom met opties waaruit mensen kunnen kiezen, of zelf een optie kunnen bedenken. Ik denk dat als we in Nederland echt in mensen willen investeren, en een krachtige samenleving opwillen bouwen we veel meer moeten leren luisteren. als ik door de stad loop, ergens ben,zie in een maatschappij met allemaal standaard mensen, met allemaal dezelfde sterke punten, hetzelfde uiterlijk, en bijna nooit is iemand die via andere met een creatieve oplossing komt. Ik denk dat het in een ieders belang is dat we mensen, die nu buiten de maatschappij staan, of worden bestempeld als anders, een kans geven om mee te doen. Om af en toe op punten die "een normaal"iemand simpel vind, deze mensen helpen, zodat zij ons een creatieve oplossing .

Kort samengevat je bent niet een mislukking, maar iemand die via "andere, origenelëre, vaaks daardoor voor iemand anders, vreemdere" idee een probleem kan oplossen. Dat kan soms een probleem zijn, maar het is ( zo heb ik bij mezelf gezien, en bij een deel van mijn patienten) ook een enorme kracht en talent zijn.

Verwijderd

offtopic:
Ik heb aantal weken geleden te horen gekregen dat mijn neefje (nu 4 jaar) autistisch is.... So what, het is en blijft een lekker ventje of hij nou wel of niet autistisch is, of hij nou wel of niet 'sociaal sterk' is en of hij nou wel of niet ooit zal praten!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Autisme, het is en blijft een raar iets...

Zelf heb HFA ( High Functioning Autism ) maar tja het blijft een probleem. Stomme is ook dat er zo weinig mee gedaan kan worden..daar heb ik leren mee leven. Dat is wat je moet doen..mee leren leven! Als het depresiviteit was of een psychose dan hadden ze pillen voor je...maar nee autisme..er zijn geen medicijnen.

Wat helpt zijn de therapie-en die je kan krijgen. Cursesje liebermann hier of daar kan je leren om beter ermee om te gaan. Feit is en blijft dat je altijd anders bent en dat hoeft niet slecht te zijn!

Hoewel emotioneel en social er zekere limitaties zijn kun je ermee leren leven en je sterke punten benutten. Je hoeft geen slachtoffer te zijn...gebruik wat je hebt het beste als mogelijk.

There is no place like ::1

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 17:17

MicroWhale

The problem is choice

r00t schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:20:
[..]
Ben ik gewoon een mislukking?
Ik hoor het graag.
Nee, je bent een persoon met een gave die niet veel andere mensen hebben.

Ofwel: Het is maar vanuit welk punt je jezelf bekijkt.

Ik zou het vanuit een positieve manier proberen te benaderen, zodat je de sterke/unieke punten van jezelf gebruikt om er een beter/gelukkig mens van te worden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

MrWilliams schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:21:
Nee, je bent een persoon met een gave die niet veel andere mensen hebben.
inderdaad, om eens - misschien voor sommigen een wat onbeduidende - gave van je aan te halen : na een aantal posts je gelezen te hebben kan ik gerust vaststellen dat je met je onberispelijke spelling met gemak in het 99ste percentiel valt van tweakerspellingskunde, en aangezien je geen dt-fouten maakt zal dat niet alleen aan een spellingscontroleprogramma liggen, als je dat al zou gebruiken.
offtopic:dit was een rechtstreekste reactie op r00t in "Fysieke oorzaak van autisme" en is niet van toepassing op deze draad

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 22:46 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 14:57
Ik hoop niet dat mensen dit topic gelijk als waar beschouwen. Ik ben zelf autist (Asperger), en heb er inmiddels heel wat over gelezen. Er zijn heel veel verhalen over in omloop, van koelkastkindje tot genie.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Hoe bedoel je precies als 'waar' beschouwen? Autisme bestaat..daar kun je niet omheen lijkt me, en het feit dat men anders denkt of dingen anders ervaart zou weleens tot ongelukkigheid of depressies kunnen leiden.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Nijn
Klopt. En zoals je kunt lezen trek ik het bestaan van Autisme ook niet in twijfel. Ik trek wel de deskundigheid in dit topic ten twijfel.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Eigenlijk komt het goed uit dat dit topic "uit de stront is getrokken". Er is heel recentelijk meer bekend. Hoewel er zeer sterke aanwijzigingen zijn dat autisme erfelijk is, zijn er nooit verantwoordelijke genen gevonden. Dankzij nieuwe technieken lijkt er nu iets te zijn op chromosoom 11. linkje:

http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2007/02/genen-ontdekt-die-rol-spelen-bij-autisme.htm

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het Autism Genome Project:

http://www.naar.org/news/render_pr.asp?intNewsItemID=176

De laatste link is voor wie meer over de techniek wil weten.

Op het moment heb je als autistisch mens hier niets aan. Maar door dit soort onderzoek kan men uiteindelijk de precieze oorzaak bepalen. En dan wellicht misschien je weet het niet ooit een pil?

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12 10:40

feej

giraffemeisje

noguru schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:06:
Op het moment heb je als autistisch mens hier niets aan. Maar door dit soort onderzoek kan men uiteindelijk de precieze oorzaak bepalen. En dan wellicht misschien je weet het niet ooit een pil?
Wat mij vooral zou boeien is of ze er een test voor kunnen maken, en dan bij voorkeur een prenatale. Behalve of je je kan afvragen of je als "licht" autistische ouder een autistisch kind wilt dat wellicht meer last kan hebben van je kwaal dan jijzelf, en je dus dan de deur openzet voor abortus, is het wellicht ook in best interest van het kind zelf als het zo vroeg mogelijk begeleiding krijgt.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
fee-tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:17:
[...]

Wat mij vooral zou boeien is of ze er een test voor kunnen maken, en dan bij voorkeur een prenatale. Behalve of je je kan afvragen of je als "licht" autistische ouder een autistisch kind wilt dat wellicht meer last kan hebben van je kwaal dan jijzelf, en je dus dan de deur openzet voor abortus, is het wellicht ook in best interest van het kind zelf als het zo vroeg mogelijk begeleiding krijgt.
Ja dat kan. En als wat er nu gevonden is blijkt te kloppen kan die test er best snel zijn. Minder dan 5 jaar.
Maar ik denk dat dit alleen de optie abortus oplevert. Het zal weinig bijdragen aan een vroege opsporing van de kwaal. Er is namelijk al een verdenking als je besluit een test te doen. Als je besluit ongeacht de uitslag van de test het kind te houden kan je de test ook direct na de geboorte uitvoeren. Dat bespaart je een prenataal onderzoek wat nou eenmaal niet zonder risico is.

Verwijderd

fee-tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:17:

Abortus vind ik een hele zware ingreep om een mogelijk probleem op te lossen. Een groot deel van de problemen van lichte autisten zit hem sowieso in acceptatie en begrip. Dat is er vaak gewoon niet. En dat terwijl best veel mensen autistische trekjes hebben.

Pas iemand meervoudig verstandelijk gehandicapt is wordt het echt een probleem.

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:02:
[...]

Abortus vind ik een hele zware ingreep om een mogelijk probleem op te lossen. Een groot deel van de problemen van lichte autisten zit hem sowieso in acceptatie en begrip. Dat is er vaak gewoon niet. En dat terwijl best veel mensen autistische trekjes hebben.

Pas iemand meervoudig verstandelijk gehandicapt is wordt het echt een probleem.
Ik weet niet of jij weet wat autisme is, maar ook lichte vormen van autisme hebben een hele zware uitwerking op de persoon die het heeft. Of wil jij de kinderen in groep 3 gaan leren wat acceptatie is? En om toch maar even iets uit mijn prive-leven te noemen, hoe leer je een autist hoe hij met een vriendin moet omgaan, of er ookmaar eentje te vinden? Autisten zijn grootendeels aangewezen op observatie. Helaas zijn er zat dingen die je gewoon niet van tevoren kunt bestuderen. Heb je enig idee waar dat toe kan leiden?

Dan zijn er wel sociale vaardigheidstrainingen, maar autisme heeft uitwerkingen op zo ontzettend veel vlakken dat het gewoon niet allemaal op een training te leren is. (praktijkervaring).

Ik heb nu even 1 voorbeeld gegeven. Dit voorbeeld is op zich niet zo vreselijk, maar zo zijn er nog tig. Ik zelf ben op mijn 11e in een psychiatrische kliniek geflikkerd omdat er nergens anders plaats was. Dat was om te diagnosticeren. Helaas waren de mensen daar opgeleid in de 70-er jaren ofzo, met alle (isoleer)gevolgen van dien. Vervolgens kom je op een school met de ergste ADHD-ers die je je kunt bedenken. En daarna moet je naar de MAVO, omdat er in dit land amper speciaal onderwijs is voor hogere onderwijsvormen. En geloof me, speciaal onderwijs en ondersteuning heb je nodig als lichte autist. Ik ben nu 21, en zit nu eindelijk in VWO6. Dit na eerst mijn MAVO diploma gedaan te hebben. (Hoogste resultaten ooit). Vervolgens HAVO, nu VWO.

Mijn geval is wat extreem, maar ik ben zeker niet de enigste. De geestelijke gezondheidszorg hier in Nederland klopt nog steeds van geen kanten. Maar ookal was alles perfect gegaan, dan nog zou ik het niemand willen aandoen.

Als lichte autist is er van buiten niets aan je te zien. Maar zodra mensen je in actie zien... Volwassenen die je kennen accepteren dat wel. Maar hoe zit het met kinderen? Of wat dacht je van vreemden? Veel mensen zullen autistische trekjes hebben, maar dat is niets vergeleken met de ziekte zelf.

Ik hoop dat ik met deze post enigzinds duidelijk maak dat autisme NIET iets is waar je makkelijk mee kan leren leven. Mensen die een been kwijt zijn krijgen reacties als ach wat zielig. Mensen met autisme krijgen reacties als "wat een mafkees". Niet dat ik de hele dag zielig gevonden zou willen worden, absoluut niet. Maar het gaat hier om het beeld wat mensen van je krijgen. Je kan niet van iedereen verwachten dat ze opgeleide psychiaters zijn. Naast het beeld dat mensen van je hebben, is het leven met autisme zelf ook gewoon erg moeilijk. Helaas is het moeilijk uit te leggen.

Persoonlijk hoop ik dat dit topic snel gesloten word, want deze minachting over de ziekte is gewoon kwetsend. Bovendien bediscussier ik ook niet of jouw moeder een abbortus had moeten laten uitvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 20:25 ]

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:18:

Ik weet niet of jij weet wat autisme is, maar ook lichte vormen van autisme hebben een hele zware uitwerking op de persoon die het heeft. Of wil jij de kinderen in groep 3 gaan leren wat acceptatie is? En om toch maar even iets uit mijn prive-leven te noemen, hoe leer je een autist hoe hij met een vriendin moet omgaan, of er ookmaar eentje te vinden? Autisten zijn grootendeels aangewezen op observatie. Helaas zijn er zat dingen die je gewoon niet van tevoren kunt bestuderen. Heb je enig idee waar dat toe kan leiden?
Heb jij dan enig idee tegen wie je het hebt?
Persoonlijk hoop ik dat dit topic snel gesloten word, want deze minachting over de ziekte is gewoon kwetsend. Bovendien bediscussier ik ook niet of jouw moeder een abbortus had moeten laten uitvoeren.
Dat is ook precies waarom ik de grens leg bij een meervoudig verstandelijke handicap. Autisme op zichzelf is niet genoeg. Ik ben ervan overtuigd dat je als autist meer last hebt van anderen dan van jezelf. Het is vrij eenvoudig, sommige dingen kun je niet veranderen. En ze hoeven ook niet schadelijk te zijn voor jezelf. Het is wat mij betreft echt de omgeving die het lastig maakt. Het is voor veel mensen onbekend terrein, raar, etcetera. Maar om nou abortus te gaan plegen? Dat slaat nergens op. Het klopt dat het leven niet altijd even makkelijk is. Dat is het ook niet als je opgroeit in een kansarme omgeving.

• Nijn
Nee, ik heb geen idee tegen wie ik het heb. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo belangrijk. Uit je post blijkt dat je niet al te veel inzicht hebt in de ziekte. Kijk is wat je zegt:
Het klopt dat het leven niet altijd even makkelijk is. Dat is het ook niet als je opgroeit in een kansarme omgeving
Weet je wel wat je zegt? In godsnaam... Heb je enig idee hoe kwetsend dat is? Nogmaals, ik hoef niet zielig gevonden te worden. Ik praat dan ook haast nooit over mijn ziekte hier. Maar een beetje respect... Autisme is gewoon niet te vergelijken met leven in een kansarme omgeving.

Er worden inmiddels heel wat dingen gezegd over Autisme. Ik heb ooit is bij een lezing van een hoogleraar in Amsterdam gezeten. Die zei letterlijk dat autisten nooit geluk zullen kennen. Nou ben ik de eerste die dat tegenspreekt. Maar let er wel even op dat je hier een ziekte die zeer hoog opgeleide dermate uitleggen, vergelijkt met het opgroeien in een kansarme omgeving.

Ik heb reeds op mijn 12e besloten nooit kinderen te zullen krijgen, tenzij van tevoren vast te stellen is of zij autisme zullen hebben. (Wel autisme = abbortus) Dat is een standpunt waar ik nog altijd met volle overtuiging achter sta, want leven met autisme wens ik niemand toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 20:47 ]

Verwijderd

Nijn, als jij het idee hebt dat wij niet genoeg weten, waarom geef je dan niet op een rustige manier wat extra informatie in plaats van meteen boos en persoonlijk reageren... In dit topic gaat het over autisme en gelukkig hebben wij hier in Nederland vrijheid van meningsuiting. Je geeft zelf aan dat je autistisch bent, misschien is dat dan juist DE kans om de andere kant ervan te laten zien... Om zelf je ervaringen en meningen te delen.

Het topic gaat over autisme, we hebben het niet over jou! Als je je persoonlijk beledigd of aangevallen voelt, probeer dan op een rustige manier uit te leggen wat er niet klopt en hoe jij het leven ervaart...

En over autisme; ik heb zelf een neefje dat autistisch is blijkt nu... Mijn zus heeft een 2e kind die dit als het goed is niet heeft en is nu zwanger van een 3e kind. Of het erfelijk is? Het kan, maar er kunnen ook allemaal andere redenen zijn (tijdens de zwangerschap) waardoor de baby met 'autisme' te wereld komt. Dat is een feit....

Ik heb nog geen idee hoe mijn autistische neefje zal worden en in welke mate hij autistisch is (hij is nu 4 en kan nog niet praten..). Persoonlijk wil ik meer weten van deze aandoening/ziekte/hoe je het wil noemen en hoop ook dat mensen hier hun persoonlijke ervaringen posten....

En over je standpunt; ik ga niet oordelen, maar heb er wel begrip voor

ps. de 2 autistische volwassen mannen die ik ken lieten in ieder geval duidelijk merken dat ze wel gelukkig zijn, dat wil zeggen ze zijn blij met het leven dat ze hebben en zijn zo vrolijk als ik weet niet wat.. Of dit gespeeld is? Geen idee, maar ik heb geen medelijde met ze :) 't zijn hartstikke gezellige mensen

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:36:
Nee, ik heb geen idee tegen wie ik het heb. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo belangrijk. Uit je post blijkt dat je niet al te veel inzicht hebt in de ziekte. Kijk is wat je zegt:

Weet je wel wat je zegt? In godsnaam... Heb je enig idee hoe kwetsend dat is?
Het kan mij weinig schelen als je het kwetsend opvat. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Ik maak me al genoeg druk over hoe dingen die ik doe of zeg worden opgevat. Maar op een internetforum ben ik daar gelukkig niet zo bang voor.
Nogmaals, ik hoef niet zielig gevonden te worden. Ik praat dan ook haast nooit over mijn ziekte hier. Maar een beetje respect... Autisme is gewoon niet te vergelijken met leven in een kansarme omgeving.

Er worden inmiddels heel wat dingen gezegd over Autisme. Ik heb ooit is bij een lezing van een hoogleraar in Amsterdam gezeten. Die zei letterlijk dat autisten nooit geluk zullen kennen. Nou ben ik de eerste die dat tegenspreekt. Maar let er wel even op dat je hier een ziekte die zeer hoog opgeleide dermate uitleggen, vergelijkt met het opgroeien in een kansarme omgeving.
Het is wel te vergelijken in zoverre dat je er niet voor kiest, je er niets aan kunt doen, en gewoon een nadeel hebt ten opzichte van anderen. Bepaalde dingen zul je nooit kunnen doen, omdat je er gewoon geen middelen voor hebt. Dat wil inderdaad niet zeggen dat je niet gelukkig kunt zijn. Als je iemand hebt die je begrijpt en accepteert, dan is dat echt geen enkel punt. Wat het probleem is, is dat daar niet zoveel van zijn.
Ik heb reeds op mijn 12e besloten nooit kinderen te zullen krijgen, tenzij van tevoren vast te stellen is of zij autisme zullen hebben. Dat is een standpunt waar ik nog altijd met volle overtuiging achter sta, want leven met autisme wens ik niemand toe.
Zo zie ik dat niet. Ik heb weinig behoefte aan kinderen, in elk geval op dit moment. Maar je zegt net zelf dat je ondanks alles toch geluk kent. En als iemand het over abortus heeft, ga je meteen steigeren. Dat is een beetje onredelijk. Je wilt zelf geen autistische kinderen, maar wilt ook niet dat anderen de zwangerschap afbreken als blijkt dat het om een autistisch kindje gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 20:52 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:18:
Ik weet niet of jij weet wat autisme is, maar ook lichte vormen van autisme hebben een hele zware uitwerking op de persoon die het heeft.
Kunnen een hele zware uitwerking hebben.
Veel mensen zullen autistische trekjes hebben, maar dat is niets vergeleken met de ziekte zelf.
Daar zit geen duidelijke grens tussen. En juist omdat er zo'n glijdende schaal is, zit de hele maatschappij vol met mensen die 'afwijkend' zijn. Het belangrijkste probleem is nog wel het idee dat mensen hebben dat ze 'normaal' moeten zijn. Als we daar vanaf zijn, wordt het al een stuk makkelijker samenleven. Met of zonder afwijkingen.
Persoonlijk hoop ik dat dit topic snel gesloten word, want deze minachting over de ziekte is gewoon kwetsend. Bovendien bediscussier ik ook niet of jouw moeder een abortus had moeten laten uitvoeren.
Cheatah liet zich niet minachtend over autisme uit. Lees zijn post nog een opnieuw.

Daarnaast is het hier toegestaan te bediscussieren of je autisme een moreel verantwoorde grond voor abortus vind, zoals het toegestaan is om te bediscussieren of het moreel te verantwoorden is om liefhebbers van boerenkool of fascisten te doden.

Overigens, als jij je zo'n opmerking persoonlijk aantrekt, ten onrechte nog wel, dan vind ik het vreemd dat bij jou de diagnose 'autisme' is gesteld. Als er iets een stereotype kenmerk van autisme is, dan is het wel gebrek aan empathie. Hoe kan je zonder empathie begrijpen dat iets een persoonlijke aanval zou kunnen zijn, laat staan dat je je kan vergissen door iets dat niet persoonlijk bedoeld is als persoonlijk te beschouwen? Als jij valt over de 'vergelijking' met 'fascisme', maar niet over de vergelijking met 'liefhebber van boerenkool', dan ben je juist gevoeliger dan de meeste mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 28-03-2007 20:57 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 12:09
Even los van de rest: Degene (Cheatah :) )die praat over een kansarme omgeving vergelijkt het helemaal niet met autisme. Hij legt gewoon uit dat de negatieve aspecten uit het/je leven absoluut niks te maken hoeven hebben met het geluk wat iemand/jij beleeft in je leven.
En ja, ik noem autisme of een kansarme omgeving een negatieve aspect uit iemands leven. Hoe je hiermee omgaat staat er compleet los van. (Ik heb persoonlijk medelijden met mensen die 99 % van hun leven werken en nooit genieten van de dingen die ze hebben.)

Verwijderd

Nofi, maar was autisme niet gewoon omdat er in het DNA af en toe een chromosoom te veel zit? (ik dacht Y-chromosoom).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 20:59 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:46:
Het topic gaat over autisme, we hebben het niet over jou! Als je je persoonlijk beledigd of aangevallen voelt, probeer dan op een rustige manier uit te leggen wat er niet klopt en hoe jij het leven ervaart...
Nee, maar men praat er wel over in het algemeen. In die reactie wordt er op gereageerd alsof men geen kansen heeft en dagelijks achter de geraniums doorbrengt. Vind je het gek dat Cheatah er zo op reageert. Als je zelf in de situatie zit dan zie je het wel anders, want kansarm? Nee, echt niet! Het kan natuurlijk wel zo zijn dat men opgroeit in een kansarme omgeving, maar Autisme heeft daar totaal niets mee te maken en ik denk dat Cheatah dat bedoeld.

@warcow: ik zou daar geen medelijden meehebben, zij werken graag en halen daar voldoening uit. ik zie geen reden waarom je daar medelijden mee zou moeten hebben.

@timmo: dat weet ik niet zeker, het was in ieder geval niet het 21e syndroom (syndroom van down) ;)

@confusion: dat dat een stereotiep kenmerk is wil uiteraard niet zeggen dat iedereen met Autisme dat heeft. de een heeft het wel, de ander wat minder en een ander persoon helemaal niet. iedereen is anders. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 28-03-2007 21:01 ]

_@/'

• feej

feej

giraffemeisje

noguru schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:58:
[...]
Maar ik denk dat dit alleen de optie abortus oplevert. Het zal weinig bijdragen aan een vroege opsporing van de kwaal. Er is namelijk al een verdenking als je besluit een test te doen. Als je besluit ongeacht de uitslag van de test het kind te houden kan je de test ook direct na de geboorte uitvoeren. Dat bespaart je een prenataal onderzoek wat nou eenmaal niet zonder risico is.
Nee, zo werkt het niet. Veel ouders testen op een kwaal prenataal, zonder dat ze direct weten of ze wel of niet het kindje willen houden. Dat is zo bij Down, bij open ruggetjes, etcetera. Veel ouders weten van tevoren gewoon niet wat ze nou precies willen (begrijpelijk), en het is heel makkelijk om te zeggen "ik pleeg abortus als ie ziek is!"... tot puntje bij paaltje komt. Het is echt niet zo dat een positieve prenatale test per definitie een abortus betekent. Veel ouders willen het gewoon weten, zodat ze niet de verschrikkelijke schok krijgen als het kindje er eenmaal is.

Over die verdenking: als autisme erfelijk blijkt te zijn, en een van de ouders is (waarschijnlijk dan licht) autistisch, dan heb je een redelijke kans om aan te nemen dat het kind at risk is, en dus om te testen.

Bovendien kan een eventuele vroege opsporing, als je niet wilt overgaan tot abortus, idd ook gewoon na de geboorte.

@ Cheatah: feitelijk weet ik niet zo zeker of ik een autistisch kind geboren zou laten worden. Je hebt een punt dat het probleem niet alleen bij het kind maar ook bij de samenleving ligt, maar feitelijk is dat ook zo bij Down's syndroom (imho) en daar worden genoeg abortussen voor gepleegd. Of een abortus voor een handicap wel of niet terecht is, is een 2e discussie, maar ik zou die keus bij de ouders laten liggen.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:58:
Nofi, maar was autisme niet gewoon omdat er in het DNA af en toe een chromosoom te veel zit? (ik dacht Y-chromosoom).
Nee, dat is Down (3x chromosoom 21) of Klinefelter (XXY), waarvan Down gepaard gaat met mentale retardatie en Klinefelter met leerstoornissen.

[ Voor 9% gewijzigd door feej op 28-03-2007 21:04 ]

Everything is awesome!
O+

• Opi
  • Niet online

Opi

Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:51:
Overigens, als jij je zo'n opmerking persoonlijk aantrekt, ten onrechte nog wel, dan vind ik het vreemd dat bij jou de diagnose 'autisme' is gesteld. <...> dan ben je juist gevoeliger dan de meeste mensen.
Het een sluit het ander niet uit. Autisme sluit het ervaren van gevoelens niet uit, maar stelt primair dat er een stoornis is op het vlak van empathie.

Verwijderd

fee-tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:59:

@ Cheatah: feitelijk weet ik niet zo zeker of ik een autistisch kind geboren zou laten worden. Je hebt een punt dat het probleem niet alleen bij het kind maar ook bij de samenleving ligt, maar feitelijk is dat ook zo bij Down's syndroom (imho) en daar worden genoeg abortussen voor gepleegd. Of een abortus voor een handicap wel of niet terecht is, is een 2e discussie, maar ik zou die keus bij de ouders laten liggen.
Met als grote verschil dat mensen met Down vaak niet voor zichzelf kunnen zorgen, dat daar uiterlijk iets aan te zien is, en dat het altijd de vraag is bij welke leeftijd iemand blijft hangen.

Autisten zien er normaal uit, kunnen voor een groot deel normaal functioneren, zijn in staat om op zichzelf te leven, en zijn verstandelijk niet beperkt.

Down is een vrij ernstige afwijking, maar autisme hoeft dat niet per se te zijn. Maar laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat ik in een land leef waar dit bespreekbaar en uitvoerbaar is voor de mensen die die keuze willen maken.

Verwijderd

Ok ik had nog een vraagje, hoe weet je of je al dan niet (licht) autistisch bent? Kan ik dat ergens laten testen?

Verwijderd

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:59:
[...]

Nee, maar men praat er wel over in het algemeen. In die reactie wordt er op gereageerd alsof men geen kansen heeft en dagelijks achter de geraniums doorbrengt. Vind je het gek dat Cheatah er zo op reageert. Als je zelf in de situatie zit dan zie je het wel anders, want kansarm? Nee, echt niet! Het kan natuurlijk wel zo zijn dat men opgroeit in een kansarme omgeving, maar Autisme heeft daar totaal niets mee te maken en ik denk dat Cheatah dat bedoeld.

@warcow: ik zou daar geen medelijden meehebben, zij werken graag en halen daar voldoening uit. ik zie geen reden waarom je daar medelijden mee zou moeten hebben.

@timmo: dat weet ik niet zeker, het was in ieder geval niet het 21e syndroom (syndroom van down) ;)

@confusion: dat dat een stereotiep kenmerk is wil uiteraard niet zeggen dat iedereen met Autisme dat heeft. de een heeft het wel, de ander wat minder en een ander persoon helemaal niet. iedereen is anders. :)
@ warcow gedeelte: dat is een kwestie van levensbeschouwing. Warcow heeft daar medelijden mee, omdat hij het zelf nooit zou willen...
@confusion: de uitzonderingen bevestigen de regel...

Maar even op je reactie op mijn stuk
Voor zover ik weet is er nog niet zoveel bekend over autisme en de gemiddelde Nederlander heeft er, denk ik, ook niet veel kennis over. Hetgeen ze weten is vooral hetgeen je 'ziet' en/of 'merkt' bij autistische mensen. Als je bijvoorbeeld 2 autisten kent zul je al snel dit generaliseren en denken dat alle autisten zo zijn.

Naar mijn gevoel is het gewoon een feit dat autisten minder kansen in het leven hebben... Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk het aanwezig is in de persoon, maar ik verwacht niet dat we ooit een autistische minister hebben... Of dat er een leerkracht voor de klas staat die autistisch is, etc. Op die manier kun je zeggen dat autisten minder kans hebben op bepaalde onderdelen in het leven (werk, relatie is moeilijker te krijgen, kinderen nemen is lastig omdat je ze nergens mee wil opzadelen) en daarom zijn ze 'kansloos' omdat ze minder kansen hebben dan de 'gemiddelde' nederlander.

Als ik iemand beledig door deze zinsbouw dan spijt het mij, ik heb respect voor autisten en heb totaal geen medelijden met ze
Ok ik had nog een vraagje, hoe weet je of je al dan niet (licht) autistisch bent? Kan ik dat ergens laten testen?
Dat kan je inderdaad laten testen... Geen idee hoe oud je bent en het is niet zo dat er een bloedonderzoek moet worden gedaan, maar er zijn gedragstesten voor (in ieder geval, voor zover ik van mijn zus te horen heb gekregen)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:09 ]

• Nijn
Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:51:
Overigens, als jij je zo'n opmerking persoonlijk aantrekt, ten onrechte nog wel, dan vind ik het vreemd dat bij jou de diagnose 'autisme' is gesteld. Als er iets een stereotype kenmerk van autisme is, dan is het wel gebrek aan empathie. Hoe kan je zonder empathie begrijpen dat iets een persoonlijke aanval zou kunnen zijn, laat staan dat je je kan vergissen door iets dat niet persoonlijk bedoeld is als persoonlijk te beschouwen? Als jij valt over de 'vergelijking' met 'fascisme', maar niet over de vergelijking met 'liefhebber van boerenkool', dan ben je juist gevoeliger dan de meeste mensen.
Nogmaals, ik beschouw dit niet als persoonlijke aanval. Echter toont dit topic wel de algemene minachting voor de ziekte die hier in Nederland leeft. Dat kwetst mij en velen met mij. Ik geloof dat ik dat hier vrij duidelijk heb laten horen.

Ik heb persoonlijk geen behoefte aan een kans om het uit te leggen, omdat Autisme gewoon heel moeilijk uit te leggen is. Ik heb het net geprobeerd, maar voordat ik klaar ben komt er een boekwerk uit. Wat ik wel erg vind is dat dit gewoon de kans krijgt om door te gaan.

Ik ben een autist, en vat daardoor dingen misschien te letterlijk op, maar als ik dit lees:
Het klopt dat het leven niet altijd even makkelijk is. Dat is het ook niet als je opgroeit in een kansarme omgeving
Is dat voor mij het ultieme voorbeeld van minachting. Mensen in een kansarme omgeving hebben nog steeds een goed lichaam en een goede geest. Mensen met Autisme hebben dat niet. Mensen in een kansarme omgeving kunnen eroverheen groeien. Mensen met Autisme kunnen dat niet en zullen er de rest van hun leven last van blijven houden.

Verwijderd

Nogmaals, ik beschouw dit niet als persoonlijke aanval. Echter toont dit topic wel de algemene minachting voor de ziekte die hier in Nederland leeft. Dat kwetst mij en velen met mij. Ik geloof dat ik dat hier vrij duidelijk heb laten horen.
Minachting?? Waar zie jij hier minachting?? Heeft iemand hier gezegd dat autisten geen plaats in Nederland hebben? Heeft iemand hier gezegd dat autisten klunzen zijn? Dat ze mislukt zijn? Dat ze niet horen te bestaan? Dat het kneuzen zijn?

JIJ bent degene die duidelijk laat merken dat autisten er niet bij horen en dat je 'medelijden' met ze moet hebben
Maar ookal was alles perfect gegaan, dan nog zou ik het niemand willen aandoen.
Mensen met Autisme hebben dat niet. Mensen in een kansarme omgeving kunnen eroverheen groeien. Mensen met Autisme kunnen dat niet en zullen er de rest van hun leven last van blijven houden.
Waarom 'last' ervan ondervinden? Ik zie niet in waarom autisten er 'last' van hebben... Net als alle andere mensen, die niet autistisch zijn, is het gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:14 ]

• Steephh
fee-tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:59:
[...]

Mij lijkt dat de ouders daar samen over beslissen. Persoonlijk zou ik kijken naar je eigen situatie en hoe zwaar de aandoening is. Men moet zelf in staat zijn en de verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen om een kind met een dergelijke aandoening op te kunnen voeden. Het vergt namelijk veel van de ouders om een kind 'met Autisme' op te voeden. Ik hoop niet dat men uit gemakszucht kiest om het kind niet te laten geboren worden maar dat men daar wel gegronde redenen voor heeft. Redenen als 'buitengesloten worden door de gemeenschap' of 'raar worden aangekeken' zijn redenen die naar mijn weten nergens op slaan.

_@/'

Verwijderd

Ik ben pas 20 geworden, maar mijn moeder verteld altijd van die verhalen van toen ik klein was dat ik best wel druk was enzo. En in sommige opzichten vind ik mijzelf ook wel een beetje raar, dus ik vermoed dat er misschien iets aan de hand is. Waar kan je een autisme test laten doen? Bij de GGD?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:15 ]

• Nijn
Het toont minachting voor de ziekte
Niemand heeft gezegd dat autisten geen plaats in Nederland hebben. Maar er wordt hier wel gedaan alsof autisme niets is. Ik laat niet merken dat mensen medelijden met mij of andere autisten moeten hebben. Ik hoop wel te laten merken dat autisme niet iets is waar je geen last meer van hebt door het een en ander te leren. Het is niet iets waar je met bijles overheen komt.

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:14:
Waar kan je een autisme test laten doen? Bij de GGD?
Neem contact op met je huisarts, leg uit waarom je van mening bent dat je vermoed een stoornis in het autistisch spectrum te hebben en dat je een test zou willen doen. Een huisarts is bij vragen aangaande je fysieke of psychische gezondheid altijd de eerste naar wie je je zou moeten wenden. :)
Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:15:
Het toont minachting voor de ziekte
Niemand heeft gezegd dat autisten geen plaats in Nederland hebben. Maar er wordt hier wel gedaan alsof autisme niets is. Ik laat niet merken dat mensen medelijden met mij of andere autisten moeten hebben. Ik hoop wel te laten merken dat autisme niet iets is waar je geen last meer van hebt door het een en ander te leren. Het is niet iets waar je met bijles overheen komt.
Er wordt nergens gestelt dat autisme niets is. En of mensen medelijden hebben met autisten of niet doet niets af aan het feit of er een fysieke oorzaak voor is.

[ Voor 43% gewijzigd door Opi op 28-03-2007 21:19 ]

Verwijderd

Ik ben pas 20 geworden, maar mijn moeder verteld altijd van die verhalen van toen ik klein was dat ik best wel druk was enzo. En in sommige opzichten vind ik mijzelf ook wel een beetje raar, dus ik vermoed dat er misschien iets aan de hand is. Waar kan je een autisme test laten doen? Bij de GGD?
Hmzz dat kan ik je niet 1 2 3 vertellen.. Zou het aan mijn zus kunnen vragen, maar ik denk dat die inmiddels al in bed ligt (ze bevalt binnen nu en 1 maand als het goed is).
Zorg wel dat je goed nadenkt of je je wilt testen en wat het gevolg van de uitslag zal zijn.. Dus geen impulsiviteit, want het is een feit dat mensen zich toch snel gaan gedragen naar wat ze te horen krijgen (self fulfilling prophecy) en wat zou het jou persoonlijk doen als je te horen krijgt dat je autistisch bent? Heeft dat invloed op je zelfwaarde? etc etc

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:49
r00t schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:20:
Ben ik gewoon een mislukking?
Ach ja, wat is dat nu voor een conclusie? Ik heb een hazelip, ben ik nu gedeeltelijk mislukt? Ik heb er nog _nooit_ zo over nagedacht totdat ik een keer las dat er een club was voor mensen die dat wel dachten. Ik was met stomheid geslagen. Het is gewoon nooit in me opgekomen er zo over te denken. Ik heb het vanaf ik het weet geaccepteerd, zoals je accepteerd dat de zon 's ochtends opkomt en 's avonds onder gaat. Gras is groen, wielen zijn rond, GoT was geel met paars, ik heb een snee in m'n lip (inmiddels niet meer natuurlijk, maar nog wel een litteken). Je wil het beste voor jezelf, maar soms heb je pech. Zo is 't leven.

Ik weet dat hersenen een verhaal apart zijn, ik heb ook een oom gehad met schizofrenie. Sommigen schizofrenen leren ermee leven (een omgeving kan een grote rol spelen), hoe moeilijk dat ook kan zijn. Nu weet ik niets over jou situatie, maar bij de pakken neer zitten doe je zelf. Leer je eigen 'minpunten' kennen (zo zou ik het eigenlijk niet willen noemen, maar je weet wat ik bedoel) en leer ermee omgaan, zo goed als jij dat kan. Zijn er andere mensen die daar niet mee om kunnen gaan, weet jij meteen dat dat je vrienden niet zijn. En al moet je pillen slikken, af en toe naar de psych of weet ik het wat, zit daar niet over in! Zo ben jij!

</coachtalk mode>

Misschien stelde je de vraag wel uit oprechte wetenschappelijke belangstelling trouwens ;) Is het dan echt een eiwit dat net 'verkeert' gevouwen werd?

Met wat googlen moet je een stuk wijzer kunnen worden. Wel is veel onderzoek omtrent het brein nog vaag en onzeker, het is immers het complexte voorwerp dat we kennen. Let er dus op dat je jezelf niets aanpraat, als je op zoek gaat naar je sterrenbeeld, zul je er ook vinden die wel waar moeten zijn. Wie weet valt het allemaal reuze mee en is de diagnose niet juist gesteld. Het is tegenwoordig nou eenmaal zo dat sommigen overal autisme in zien, terwijl dat ook op andere manieren te verklaren kan zijn of gewoon een onderdeel van je gedrag en persoonlijkheid is.

Met onderstaande link moet je toch een begin kunnen maken:

http://www.google.nl/search?q=autism+brain+genetic

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Hee ik heb de test gedaan op http://194.109.129.70/show/id=56588/frameid=2675/langid=240 en het antwoord luidt "Uw Autismespectrum Quotiënt is 25 U scoort boven het gemiddelde. U heeft autistische trekjes."
Heb ik nu een probleem?

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:28:
Hee ik heb de test gedaan op http://194.109.129.70/show/id=56588/frameid=2675/langid=240 en het antwoord luidt "Uw Autismespectrum Quotiënt is 25 U scoort boven het gemiddelde. U heeft autistische trekjes."
Heb ik nu een probleem?
Wij zijn geen doktoren en gaan geen diagnose stellen. Als je wilt weten of er iets met je aan de hand is en wat dat zou zijn, dan ga je naar iemand toe die daarvoor gekwalificeerd is. Een aantal reacties waarin hetzelfde gemeld is zijn verwijderd omdat ik niet wil dat de discussie deze kant op gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Opi op 28-03-2007 21:33 ]

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:08:
[...]

Naar mijn gevoel is het gewoon een feit dat autisten minder kansen in het leven hebben... Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk het aanwezig is in de persoon, maar ik verwacht niet dat we ooit een autistische minister hebben... Of dat er een leerkracht voor de klas staat die autistisch is, etc. Op die manier kun je zeggen dat autisten minder kans hebben op bepaalde onderdelen in het leven (werk, relatie is moeilijker te krijgen, kinderen nemen is lastig omdat je ze nergens mee wil opzadelen) en daarom zijn ze 'kansloos' omdat ze minder kansen hebben dan de 'gemiddelde' nederlander.
En hoezo niet? Zijn de voorwaarden om leraar te worden dat je geen 'autisme' mag hebben? En waarom zou er geen autistische minister kunnen zijn? Er zijn nogal wat belangrijke personen geweest die ook een autistische stoornis hadden. Werk kan inderdaad moeilijk worden, maar hier is ook de nodige hulp voor beschikbaar (denk aan ondersteuning bij sollicitaties e.d.) en speciale projecten. Een relatie kan moeilijker zijn om te krijgen maar het ligt er ook aan op welk gebied je kijkt. Sommige mensen met autisme zijn erg in hunzelf gekeerd en zullen daarom waarschijnlijk minder snel of helemaal niet een relatie krijgen, maar daar misschien ook geen behoefte aan hebben. Ik ken zelf genoeg mensen met een autistische stoornis die toch elke week uitgaan en een aantal relaties hebben gehad/hebben.

Het is de generalisatie waar het verkeerd gaat. De een zegt dit en de ander zegt dat, maar men moet in het achterhoofd houden dat er veel verschillen zijn tussen mensen met autisme. Bij de een merk je het bijna niet, de ander heeft er ontzettend veel last van. Er zijn zoveel verschillende variaties en niemand is hetzelfde.
Als ik iemand beledig door deze zinsbouw dan spijt het mij, ik heb respect voor autisten en heb totaal geen medelijden met ze
Goedzo, dat zou ik in ieder geval ook niet willen.

_@/'

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:09:
Ik ben een autist, en vat daardoor dingen misschien te letterlijk op, maar als ik dit lees:
[...]
Is dat voor mij het ultieme voorbeeld van minachting. Mensen in een kansarme omgeving hebben nog steeds een goed lichaam en een goede geest. Mensen met Autisme hebben dat niet. Mensen in een kansarme omgeving kunnen eroverheen groeien.
Nu kan iemand uit een kansarm milieu net zo verontwaardigd reageren als jij. Als jij de eerste vijftien jaar van je leven door je Tokkie ouders wordt opgevoed, tonnetje rond, asociaal en dom bent, dan is er geen redden meer aan. Mishandelde kinderen hebben meer kans hun kinderen te mishandelen, kinderen van alcoholisten meer kans alcoholist te worden. Jij denkt te licht over de problemen van anderen.
Mensen met Autisme kunnen dat niet en zullen er de rest van hun leven last van blijven houden.
Ik zie niet in waarom autisme nou opeens gepresenteerd moet worden als iets dat erger is dan al het andere. Cheatah heeft gelijk: er zijn zat mensen met problemen en die problemen zijn net zo erg als vele andere problemen. Ik kan dat zeggen, omdat ik geen van die problemen heb en ze van buitenaf met elkaar vergelijken. Ik zou geen autisme willen hebben, maar of ik liever of minder graag zonne allergie zou hebben, blind zou zijn, psoriasis zou hebben of neger zou zijn durf ik niet te zeggen.

Verwijderd

Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:34:
[...]

Nu kan iemand uit een kansarm milieu net zo verontwaardigd reageren als jij. Als jij de eerste vijftien jaar van je leven door je Tokkie ouders wordt opgevoed, tonnetje rond, asociaal en dom bent, dan is er geen redden meer aan. Mishandelde kinderen hebben meer kans hun kinderen te mishandelen, kinderen van alcoholisten meer kan alcoholist te worden.

[...]

Ik zie niet in waarom autisme nou opeens gepresenteerd moet worden als iets vreselijks. Cheatah heeft gelijk: er zijn zat mensen met problemen en die problemen zijn net zo erg als vele andere problemen. Ik kan dat zeggen, omdat ik geen van die problemen heb en ze van buitenaf met elkaar vergelijken. Ik zou geen autisme willen hebben, maar of ik liever of minder graag zonne allergie zou hebben, blind zou zijn, psoriasis zou hebben of neger zou zijn.
Wtf hebben negers er nou weer mee te maken he? We hebben het hier over mensen die iets hebben en dan kom jij met negers aan zetten. Is een neger zijn soms een ziekte of afwijking volgens jou?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:41 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:38:
Is een neger zijn soms een ziekte volgens jou?
In West-Europa is neger zijn net zo vervelend als het hebben van een ziekte als psoriasis. Je krijgt je hele leven met vooroordelen te maken en weet nooit of je niet op je hoede moet zijn om niet belachelijk gemaakt of geminacht te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Confusion op 28-03-2007 21:43 ]

• Nijn
Als ik mij niet vergis is er meer aan de hand dan in een kansarm milieu leven, als je mishandeld wordt of door de tokkies opgevoed wordt.

Zoals ik al vaker heb proberen duidelijk te maken is dat laatste juist waar het zo vaak fout gaat. Mensen met autisme worden erop getrained om van buiten zo normaal mogelijk te lijken...

Het gaat hier om de manier waarop er met de ziekte wordt omgegaan in woorden.

Als ondeskundige kan ik ook zeggen dat kanker niet zo erg is. Zo vaak ga je er niet meer aan dood. Maar zo`n opmerking is wel ongelovelijk kwetsend voor mensen die het hebben.

Autisme met neger zijn en psoriaris vergelijken is natuurlijk ronduit belachelijk. Net zoals de diagnose Autist bij mij in twijfel trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 21:45 ]

Verwijderd

Wtf hebben negers er nou weer mee te maken he? We hebben het hier over een iets (ik noem het een iets omdat ik niemand op zijn tenen wil trappen) en dan kom jij met negers aan zetten. Is een neger zijn soms een ziekte volgens jou? Wil je ons misschien iets duidelijk maken?
Ik zou je bijna een racist noemen...
Toevallig wilde ik net een vergelijking naar negers maken....
Veel mensen denken slecht over negers, alleen vanwege hun uiterlijk. Deze mensen kunnen hier niks aan doen maar worden hier wel op beoordeeld (net als autisten die er niks aan kunnen doen).
Gelukkig is er in de loop van de tijd (lees geschiedenis) het een en ander gebeurd waardoor we negers nu wel (terecht!) als gelijken zien! Het zijn mensen en het maakt verder niet uit of je blank, bruin, geel, wit, whatever bent.

Als autist krijg je je leven en leer je hiermee te leven. Doordat je bepaalde verwachtingen hebt in het leven (in je jeugd zal je direct of indirect toch wel duidelijk worden gemaakt dat je sommige dingen nooit zal kunnen/doen) zul je toch niet zo snel teleurgesteld horen te zijn lijkt mij. Je bent nu eenmaal van binnen anders dan andere mensen, maar je kunt nog steeds trots op jezelf zijn!

Als je als zwarte wordt geboren kun jij hetzelfde als blanke mensen. Er is niks geestelijks dat jou ergens van kan weerhouden, alleen is de maatschappij bevooroordeeld jegens deze mensen. Negers worden als 'slecht' en als criminelen gezien in sommige landen, omdat ze bijvoorbeeld (persoonlijk) slechte ervaringen met negers hebben of hebben gehoord. Er is helemaal NIKS dat jij kan doen om hier bovenop te komen in je leven en als je dit wel probeerd gaat dit wel ten koste van het leven dat jij had verwacht..

edit:

Volgens mij beginnen we behoorlijk offtopic te gaan :-/
Autisme met neger zijn en psoriaris vergelijken is natuurlijk ronduit belachelijk. Net zoals de diagnose Autist bij mij in twijfel trekken.
Feit is en blijft dat er bij zowel autisten als negers vooroordelen zijn en er kwestie is van (overhaaste) generalisatie waardoor er veel onjuiste gedachten over deze groepen heersen. In dat opzicht zou je autisten met negers kunnen vergelijken, niet vanwege de eigenschappen maar gewoon vanwege de gedachten over de groep en individuen als afspiegeling van de gehele groep beschouwen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:48 ]

• Nijn
Behalve dat je als neger wel een goed paar hersens hebt. Als autist kan je misschien goed leren en prima je sommetjes maken, maar je leven is ontzettend moeilijk. Niet alleen omdat mensen je niet accpeteren, maar ook omdat er innerlijk van alles niet klopt. Je weet heel veel dingen niet en je kan veel dingen niet. Je weet niet hoe je je moet gedragen tegenover mensen. Dat is iets wat je kan leren. Maar vervolgens zal het nog steeds niet automatisch gaan. Je moet altijd op je hoede zijn of je alles wel goed doet.

Verwijderd

Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:42:
[...]

In West-Europa is neger zijn net zo vervelend als het hebben van een ziekte als psoriasis. Je krijgt je hele leven met vooroordelen te maken en weet nooit of je niet op je hoede moet zijn om niet belachelijk gemaakt of geminacht te worden.
Hmm jah zo had ik het nog niet bekeken. Sorry!! Ik heb niks gezegd!! :X

Verwijderd

Behalve dat je als neger wel een goed paar hersens hebt. Als autist kan je misschien goed leren en prima je sommetjes maken, maar je leven is ontzettend moeilijk. Niet alleen omdat mensen je niet accpeteren, maar ook omdat er innerlijk van alles niet klopt. Je weet heel veel dingen niet en je kan veel dingen niet. Je weet niet hoe je je moet gedragen tegenover mensen. Dat is iets wat je kan leren. Maar vervolgens zal het nog steeds niet automatisch gaan. Je moet altijd op je hoede zijn of je alles wel goed doet.
Als autist ben je geremd door jezelf, als neger wordt je geremd door de maatschappij... Geen idee wat 'erger' is

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:43:

Waarom vind jij het dan zo moeilijk om dat van iemand anders te accepteren? Te accepteren dat er echt wel mensen zijn (hier) die begrijpen waar het over gaat, en hoe het is?

Ik vind de vergelijking met neger zijn in West-Europa of psoriasis hebben wel redelijk. Het gaat erom dat je op welke manier dan ook merkbaar anders bent, zonder dat je er iets aan kunt doen. En "gewone" mensen hebbne moeite met dat soort dingen begrijpen en accepteren. Maar dat geldt in dit topic net zo goed voor jou.

• Nijn
Als ondeskundige kan ik ook zeggen dat kanker niet zo erg is. Zo vaak ga je er niet meer aan dood. Maar zo`n opmerking is wel ongelovelijk kwetsend voor mensen die het hebben.

Verwijderd

Dat heb je net ook al gezegd. Mogen anderen niets zeggen over hoe zij het ervaren?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:43:
Zoals ik al vaker heb proberen duidelijk te maken is dat laatste juist waar het zo vaak fout gaat. Mensen met autisme worden erop getrained om van buiten zo normaal mogelijk te lijken...
Ja, ik doe ook mijn best om van buiten zo normaal mogelijk te lijken en dat gaat me ook niet makkelijk af. Waar haal jij het recht vandaan te beoordelen dat jij het moeilijker hebt dan ik?
De opmerking van Cheatah was meer van de orde: "Kanker is lang niet altijd een probleem; je hoeft er niet aan dood te gaan." als reactie op iemand die zegt "Kanker is verschrikkelijk; je gaat er aan dood!". Het is een algemene opmerking, die niets over een persoonlijke situatie zegt.
Autisme met neger zijn en psoriaris vergelijken is natuurlijk ronduit belachelijk.
Het is ronduit belachelijk dat je die vergelijking belachelijk vind. Andere mensen hebben ook problemen; dat neemt niet weg dat we over ernst van het probleem en mogelijke oplossingen kunnen discussieren.

Wat jij doet is hetzelfde als een blinde die in een discussie over het oplossen van blindheid gaat klagen over minachting, omdat het willen oplossen van blindheid blinden tot invaliden zou degraderen. Dat is natuurlijk flauwekul: je kan blinden als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk blindheid willen oplossen. Je kan autisten als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk een autistisch kind willen aborteren.
Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:48:
Als autist kan je misschien goed leren en prima je sommetjes maken, maar je leven is ontzettend moeilijk. Niet alleen omdat mensen je niet accpeteren, maar ook omdat er innerlijk van alles niet klopt. Je weet heel veel dingen niet en je kan veel dingen niet. Je weet niet hoe je je moet gedragen tegenover mensen. Dat is iets wat je kan leren. Maar vervolgens zal het nog steeds niet automatisch gaan. Je moet altijd op je hoede zijn of je alles wel goed doet.
En waarom denk jij dat 'normale' mensen daar geen last van hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 28-03-2007 21:58 ]

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:50:
[...]

Waarom vind jij het dan zo moeilijk om dat van iemand anders te accepteren? Te accepteren dat er echt wel mensen zijn (hier) die begrijpen waar het over gaat, en hoe het is?

Ik vind de vergelijking met neger zijn in West-Europa of psoriasis hebben wel redelijk. Het gaat erom dat je op welke manier dan ook merkbaar anders bent, zonder dat je er iets aan kunt doen. En "gewone" mensen hebbne moeite met dat soort dingen begrijpen en accepteren. Maar dat geldt in dit topic net zo goed voor jou.
Ik accepteer dat er hier mensen zijn die weten hoe het is. Daar zijn genoeg voorbeelden voor in dit topic. Echter mis ik bij sommige mensen die hier posten toch echt het inzicht.

Het gaat bij autisme niet alleen om wat anderen van je denken. Het gaat ook om jezelf. Slecht met je emoties kunnen omgaan, in heel erg veel situaties je heel erg ongemakkelijk voelen omdat je niet weet hoe je je moet gedragen, niet/slecht kunnen oppikken of je moeder kwaad is, ga zo maar door.

Edit: Als dit een discussie was over het oplossen van autisme...

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 21:56 ]

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:54:

Het gaat bij autisme niet alleen om wat anderen van je denken. Het gaat ook om jezelf. Slecht met je emoties kunnen omgaan, in heel erg veel situaties je heel erg ongemakkelijk voelen omdat je niet weet hoe je je moet gedragen, niet/slecht kunnen oppikken of je moeder kwaad is, ga zo maar door.
Dat ken ik maar al te goed. Maar ik blijf ervan overtuigd dat het net zo goed een probleem is dat autisme niet herkend of geaccepteerd wordt. Ik heb erg veel moeite met complimenten, of "gewone" aandacht van vriendinnen bijvoorbeeld. Het valt niet mee om in te schatten om wat er precies mee bedoeld wordt. Maar als je het vraagt loop je het risico voor lul te staan, omdat het gewoon niet begrepen of geaccepteerd wordt. Ik ken verscheidene mensen die er wel rekening mee houden, en daar kan ik wel gewoon alles aan vragen. En daar wordt niet raar over gedaan, en kan ik gewoon mezelf zijn.

• Steephh
Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:52:
[...]

Ja, ik doe ook mijn best om van buiten zo normaal mogelijk te lijken en dat gaat me ook niet makkelijk af. Waar haal jij het recht vandaan te beoordelen dat jij het moeilijker hebt dan ik?
Doet hij dat dan? Mensen met autisme hebben het in het algemeen 'moeilijker' dan mensen zonder autisme zonder verdere aandoeningen. Hij heeft niet gezegd dat hij het moeilijker heeft dan jij.
[...]

De opmerking van Cheatah was meer van de orde: "Kanker is lang niet altijd een probleem; je hoeft er niet aan dood te gaan." als reactie op iemand die zegt "Kanker is verschrikkelijk; je gaat er aan dood!". Het is een algemene opmerking, die niets over een persoonlijke situatie zegt.

[...]

Het is ronduit belachelijk dat je die vergelijking belachelijk vind. Andere mensen hebben ook problemen; dat neemt niet weg dat we over ernst van het probleem en mogelijke oplossingen kunnen discussieren.
Die vergelijking is ook belachelijk. Neger zijn en die ene ziekte, wat heeft dat met autisme te maken? Je gaat toch ook geen tanks met raceauto's vergelijken, ondanks dat ze allebei kunnen rijden?
Wat jij doet is hetzelfde als een blinde die in een discussie over het oplossen van blindheid gaat klagen over minachting, omdat het willen oplossen van blindheid blinden tot invaliden zou degraderen. Dat is natuurlijk flauwekul: je kan blinden als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk blindheid willen oplossen. Je kan autisten als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk een autistisch kind willen aborteren.
Rare vergelijking stel je. Autisten als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk aborteren? Dat is net zoiets als tegen hoge snelheid rijden maar wel elke dag te hard rijden. Blindheid is overigens een lichamelijke aandoening, autisme een geestelijke. Niet bepaald vergelijkbaar.
[...]

En waarom denk jij dat 'normale' mensen daar geen last van hebben?
Iedereen heeft bepaalde kenmerken, zij het in zeer lichte mate. Last hebben is een tweede, dat licht aan hoe je ermee omgaat.
[...]

Als autist ben je geremd door jezelf, als neger wordt je geremd door de maatschappij... Geen idee wat 'erger' is
Sommige mensen worden geremd door de maatschappij vanwege de rem op hunzelf. Ze worden raar aangekeken en daarom wordt men dubbel geremd. Het gaat er niet om wat 'erger' is maar de vergelijking an sich.

_@/'

• Nijn
Het beeld dat in Nederland heerst over autisme is simpelweg dat het niets inhoud. De politiek denkt er mee te kunnen schelden en de media denkt er grappen over te kunnen maken. Alles leuk en aardig, maar voor de mensen die het hebben is het flink kwetsend.

Wat sommigen hier deden was simpelweg het niet kloppende beeld herhalen en kracht bij zetten door het bevestigd te krijgen. Ook iemand die hier even wat posts kwam lezen had dit idee over autisme bevestigd gezien. Nogmaals, dit is niet een schreeuw om aandacht of medeleiden. Wat het wel is is een klaagzang over het beeld dat in Nederland geld.

Mensen met autisme zijn niet normaal. Normaal behandeld worden is leuk, maar doorgaans wordt daar direct aan verbonden dat er dan ook niets mis is. Dit is de minachting waar ik het over heb. Bovendien worden mensen met Autisme niet normaal behandeld, maar er wordt normaal gedrag van verwacht. Dat is even iets anders...

Ik beschouw dit topic als kwetsend. Ik beschouw het als kwetsend dat een mod denkt mijn Autisme in twijfel te kunnen trekken. Ik beschouw het als kwetsend dat een mod denkt mijn posts te kunnen verwijderen en vervolgens zonder mededeling een post te maken met dezelfde strekking. Ik vind het kwetsend om te horen hoe sommige mensen naar mijn ziekte kijken.

Blijkbaar is GoT de plaats om een redelijk groot aantal mensen te kwetsen. Ik vind het niet kunnen, maar dat lijkt me ondertussen duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 22:17 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:11:
Doet hij dat dan? Mensen met autisme hebben het in het algemeen 'moeilijker' dan mensen zonder autisme zonder verdere aandoeningen. Hij heeft niet gezegd dat hij het moeilijker heeft dan jij.
Yup, maar dat wilde ik van hem horen. Dat was het maken van dezelfde argumentatiefout ter illustratie van zijn argumentatiefout.
Die vergelijking is ook belachelijk. Neger zijn en die ene ziekte, wat heeft dat met autisme te maken?
Dat je iedere dag met problemen te maken hebt waar je niets tegen kan doen en waarvan geen enkele goede manier is om er naar tevredenheid mee om te gaan.
Autisten als volwaardige mensen beschouwen en tegelijk aborteren? Dat is net zoiets als tegen hoge snelheid rijden maar wel elke dag te hard rijden.
Het is net zoiets als zelf niet te hard rijden, maar het prima vinden dat anderen te hard rijden.
Blindheid is overigens een lichamelijke aandoening, autisme een geestelijke. Niet bepaald vergelijkbaar.
En blindheid heeft geen geestelijke gevolgen dacht jij? Wat dacht je van al die mensen die constant praten over de dingen die ze 'zien'? Zicht zit zo diep in ons denken geworteld dat je je nauwelijks kunt voorstellen wat voor begripskloof er tussen blinden en niet-blinden optreedt in een 'normaal' gesprek, tenzij je behoorlijk je best doet. Jij hebt dat duidelijk nog niet gedaan.

• Opi
  • Niet online

Opi

En weer open.

Afgesplitst van Fysieke oorzaak van autisme

[ Voor 71% gewijzigd door Opi op 28-03-2007 22:27 ]

• Steephh
Confusion schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:20:
[...]

Yup, maar dat wilde ik van hem horen. Dat was het maken van dezelfde argumentatiefout ter illustratie van zijn argumentatiefout.
Wilde je horen? We discussieren hier, dan ga je toch niet op een vage manier iemand wijzen op een argumentatiefout? :/
[...]

Dat je iedere dag met problemen te maken hebt waar je niets tegen kan doen en waarvan geen enkele goede manier is om er naar tevredenheid mee om te gaan.
Met problemen leer je omgaan, maar de vergelijking is nog steeds niet goed. De maatschappij kan negers accepteren, erg gemakkelijk zelfs (theoretisch gezien). Bij mensen met autisme moet de complete maatschappij zich aanpassen en ligt het probleem meer bij de persoon zelf (helaas, maar dat is zo) dan bij de maatschappij. Het is dus een totaal verkeerd beeld wat je schetst. Verder, die ziekte is ook totaal niet vergelijkbaar. Mensen met autisme handelen soms/vaak anders dan mensen zonder autisme. Weer een identiek geval net als die negers. Het heeft weer met de maatschappij te maken en niet met het handelen van de persoon zelf.
[...]

Het is net zoiets als zelf niet te hard rijden, maar het prima vinden dat anderen te hard rijden.
jouw eerste voorbeeld: maatschappij (als volwaardige mensen beschouwen in het algemeen) <-> zelf (wel aborteren)
mijn geval: maatschappij (in het algemeen vinden dat je te hard rijdt) <-> zelf (wel hard rijden)
jouw voorbeeld: zelf (niet hard rijden)<-> maatschappij (niets geven om de rest)

Je draait het om. Als je zelf niet te hard rijd, maar vind dat anderen wel te hard rijden. Dat klopt dus niet met je eerder gestelde vergelijking.
[...]

En blindheid heeft geen geestelijke gevolgen dacht jij? Wat dacht je van al die mensen die constant praten over de dingen die ze 'zien'? Zicht zit zo diep in ons denken geworteld dat je je nauwelijks kunt voorstellen wat voor begripskloof er tussen blinden en niet-blinden optreedt in een 'normaal' gesprek, tenzij je behoorlijk je best doet. Jij hebt dat duidelijk nog niet gedaan.
Een begripskloof? Ik denk dat dat echt wel mee valt. Mensen die blind zijn zijn vaak weer heel goed met hun gehoor. "Mensen die constant praten over dingen die ze 'zien'." Waar ik op doelde was dat met de hersenen van een blinde niets mis mee is. Ook al kunnen ze niet alles wat een normaal persoon wel kan, men wordt wel volwaardig geaccepteerd door de maatschappij. (uitzonderingen daargelaten).

_@/'

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[...]

O, ja? Dus het enige probleem waar een autist met geconfronteerd wordt is dat hij met vooroordelen te maken kan krijgen of belachelijk gemaakt kan worden? En negers zouden net zo lief een blanke met psoriasis zijn? Kom op zeg. Je weet wel beter. Doe nu niet alsof je een plaat voor je kop hebt.
Ik wél. Ik heb vrij intensief met blinden gewerkt en ik werk met autisten. En ik kan je vertellen dat die twee niet vergelijkbaar zijn. En FYI, ook blinden praten over dingen die ze zien.[/]

[ Voor 30% gewijzigd door Lustucru op 28-03-2007 22:52 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:13:
Het beeld dat in Nederland heerst over autisme is simpelweg dat het niets inhoud. De politiek denkt er mee te kunnen schelden en de media denkt er grappen over te kunnen maken. Alles leuk en aardig, maar voor de mensen die het hebben is het flink kwetsend.

Wat sommigen hier deden was simpelweg het niet kloppende beeld herhalen en kracht bij zetten door het bevestigd te krijgen. Ook iemand die hier even wat posts kwam lezen had dit idee over autisme bevestigd gezien. Nogmaals, dit is niet een schreeuw om aandacht of medeleiden. Wat het wel is is een klaagzang over het beeld dat in Nederland geld.
*knip*

Ik beschouw dit topic als kwetsend. Ik beschouw het als kwetsend dat een mod denkt mijn Autisme in twijfel te kunnen trekken. Ik beschouw het als kwetsend dat een mod denkt mijn posts te kunnen verwijderen en vervolgens zonder mededeling een post te maken met dezelfde strekking. Ik vind het kwetsend om te horen hoe sommige mensen naar mijn ziekte kijken.

Blijkbaar is GoT de plaats om een redelijk groot aantal mensen te kwetsen. Ik vind het niet kunnen, maar dat lijkt me ondertussen duidelijk.
Beste Nijn, ik heb werkelijk geen idee hoe autisme in de politiek is/wordt gezien en behandeld. Wel weet dat het WEL serieus wordt genomen, getuigen de zorgen die mijn autistische neefje krijgt en de persoonlijke budgetten die ervoor worden uitgetrokken en verstrekt! Ook dat is politiek.. Een minister die iets roept is niet meteen politiek, dat is gewon een mening..

En als iemand hier zou posten die niet 'gelooft' in het bestaan van autisme dan is dat zijn/haar levensbeschouwing en wie ben jij om mensen daar op te oordelen? Als mensen het denken en jij *weet* het beter, negeer dan gewoon... Ga je daar niet boos over maken, niet alle mensen zijn 'geniale' denkers en mensen horen fouten te maken en verkeerde ideeen hebben is gewoon menselijk.

Ik krijg alleen het idee dat jij iets te duidelijk probeert te maken hoe 'zielig' het wel niet is om autisme te hebben. Autistische mensen zijn en blijven mensen en hier hoeft men, naar mijn mening, geen medelijde mee te hebben.. Misschien dat iemand het zielig vind dat de persoon in kwestie niet tot alles in staat is (er zijn verschillende vormen van autisme), maar dat maakt hem/haar niet tot een 'minder' mens!

Zo heeft het dochtertje van een kennis van mij een aangeboren verstandelijke handicap.. Nou, als er iets is dat ik weet is het wel dat de ouders hartstikke blij met hun dochter zijn en mocht er nu een operatie zijn waarbij ze 'ineens weer beter' zou zijn, dan zouden haar ouders haar NOOIT laten opereren! Ze wordt geaccepteerd zoals ze is

En als ik jouw berichten lees krijg ik een beetje het idee dat jij jezelf niet accepteerd.. Dat jij hier boos wordt op de mensen, omdat je boos bent op jezelf. Maar ik ben geen psycholoog dus zal er verder niet over doorgaan.

Wel vind ik JUIST omdat je dergelijke zaken kwetsend vind dat het moet worden besproken! Als er hier een aantal autistische mensen zouden komen, die op een rustige manier kunnen communiceren en niet meteen over boos/beledigd voelen, dan zouden dergelijke misverstanden en generalistaties worden uitgesproken en opgelost..
O, ja? Dus het enige probleem waar een autist met geconfronteerd wordt is dat hij met vooroordelen te maken kan krijgen of belachelijk gemaakt kan worden? En negers zouden net zo lief een blanke met psoriasis zijn? Kom op zeg. Je weet wel beter. Doe nu niet alsof je een plaat voor je kop hebt.
Een autist zal ook met zichzelf worden gefoncronteerd.. Dat hij/zij bepaalde dingen niet kan die andere mensen wel kunnen, etc etc... Een autist wordt niet alleen geconfronteerd met de buitenwereld maar ook met zichzelf.

Een neger heeft geen confrontatie met zichzelf maar alleen confrontatie met andere mensen in sommige culturen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 22:56 ]

• Nijn
En als iemand hier zou posten die niet 'gelooft' in het bestaan van autisme dan is dat zijn/haar levensbeschouwing en wie ben jij om mensen daar op te oordelen?
Ach, gewoon een autist die zich daardoor gekwetst zou voelen.

Maare, ik dacht toch echt dat het hier niet over mij ging. Diagnoses krijg ik liever van een psychiater.

Verwijderd

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:55:
[...]

Ach, gewoon een autist die zich daardoor gekwetst zou voelen.
Je zou je daar niet gekwest om moeten voelen.. Hij/zij heeft het over autisme, niet over jou.
Als iemand zegt dat alle Nederlanders dom zijn, voel ik me niet beledigd. Pas als ze zeggen dat ik dom ben, dan voel ik mij beledigd om eerlijk te zijn zou ik me dan nog steeds niet beledigd voelen maar gewoon denken 'ach hij/zij kent me niet eens wie is er nu dom

Wat mensen hier op de topics zeggen is niet persoonlijk bedoelt, vat het ook aub niet zo op. "help" ons om meer te weten te komen en onze 'blik te verrijken' door kennis te delen op een rustige informatie manier zonder meteen beginnen met beschuldigen
Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:01:
Als mensen zouden zeggen dat mijn ziekte niet bestaat, natuurlijk voel ik me daar gekwetst door. Waar slaat het op dat ik me daardoor niet gekwetst zou moeten voelen?

Nederland is wel een iets grotere groep dan autisten he.
Jij voelt je gekwetst omdat een ander onwetend is?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 23:02 ]

• Nijn
Als mensen zouden zeggen dat mijn ziekte niet bestaat, natuurlijk voel ik me daar gekwetst door. Waar slaat het op dat ik me daardoor niet gekwetst zou moeten voelen?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat mij opvalt in dit topic is dat niemand de zo voor de hand liggende vraag stelt waarmee Nijn dan precies gekwetst wordt. In plaats daarvan wordt dat afgedaan als zijnde onterecht en wordt er vooral gewezen op de goede bedoelingen en politiek correct gedoe over gelijkwaardigheid.
Waarom 'last' ervan ondervinden? Ik zie niet in waarom autisten er 'last' van hebben... Net als alle andere mensen, die niet autistisch zijn, is het gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent.
Gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent? Laat dat nu net een beroep doen op een aantal vaardigheden dat bij autisme in meer of minder ernstige mate kan zijn aangetast of niet tot ontwikkeling zijn gekomen. Je weet echt niet waar je het over hebt, en dat is jammer.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent? Laat dat nu net een beroep doen op een aantal vaardigheden dat bij autisme in meer of minder ernstige mate kan zijn aangetast of niet tot ontwikkeling zijn gekomen. Je weet echt niet waar je het over hebt, en dat is jammer.
Je hebt gelijk dat dit niet direct uit alle autisten kan komen, aangezien dit 'geblokkeerd' kan zijn. Toch is dit ook gewoon iets wat onderdeel van de opvoeding moet zijn! Dat sommige autisten het idee hebben dat ze niet bij de maatschappij horen (of in die trent) geeft toch aan dat ze een gevoel van bewustwording hebben op het sociale vlak.

Als de mensen die direct/indirect bij de persoon met autisme duidelijk maken (en ik ben er heilig van overtuigd dat dit mogelijk is, mits de opvoeding goed is) zullen deze autisten ook een gevoel van eigenwaarde krijgen en zullen ze buitenstaanders die hen uitschelden/beledigen niet serieus nemen. Of dit te bereiken is? Lijkt me wel ja. Of dit makkelijk te bereiken is? Geen idee, vraag dat over 20 jaar maar aan mij...

@ hieronder
Zoals ik al eerder heb vermeld, als dit niet zo is hoe zit het dan in elkaar? Waarom voel je je bij alles wat ik zeg persoonlijk aangesproken en beledigd? Waarom leg je niet uit hoe het is? Als ik zeg dat mensen deze aarde om zeep helpen met hun CO2 uitstoot, wordt je dan ook boos op me omdat ik jou dan het idee geef dat jij degene bent die de aarde om zeep helpt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 23:21 ]

• Nijn
Oooow, dus ik voel me gekwetst omdat mijn opvoeding niet goed is. Blij dat ik dat dan weet.

Edit: Had ik toch bijna zin om nog een vervelende eigenschap van autisme ten toon te stellen.

[ Voor 184% gewijzigd door Nijn op 28-03-2007 23:21 ]

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:13:
[...]

Je hebt gelijk dat dit niet direct uit alle autisten kan komen, aangezien dit 'geblokkeerd' kan zijn. Toch is dit ook gewoon iets wat onderdeel van de opvoeding moet zijn! Dat sommige autisten het idee hebben dat ze niet bij de maatschappij horen (of in die trent) geeft toch aan dat ze een gevoel van bewustwording hebben op het sociale vlak.

Als de mensen die direct/indirect bij de persoon met autisme duidelijk maken (en ik ben er heilig van overtuigd dat dit mogelijk is, mits de opvoeding goed is) zullen deze autisten ook een gevoel van eigenwaarde krijgen en zullen ze buitenstaanders die hen uitschelden/beledigen niet serieus nemen. Of dit te bereiken is? Ja. Of dit makkelijk te bereiken is? Geen idee, vraag dat over 20 jaar maar aan mij...
Volgens mij heb je echt geen idee waarover je praat. Nu schuif je (grof gezegd) de schuld naar de ouders/direct betrokkenen toe. Sommige ouders/direct betrokkenen gaan er inderdaad beter mee om dan anderen, maar dat zegt niets over de personen in kwestie. Verder, men brengt niet alleen tijd door bij de ouders, maar ook de tijd op school en die met leeftijdsgenoten wordt doorgebracht maakt ook deel uit van de opvoeding. Om te zorgen dat dat allemaal goed (wat een nogal relatief woord is) is, dat is onmogelijk. Je kan personen niet 'dwingen', want dat is zegmaar wat je dan doet. Dit is namelijk juist de moeilijkheid bij kinderen/personen met autisme.

_@/'

• Opi
  • Niet online

Opi

Lustucru schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:07:
Gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent? Laat dat nu net een beroep doen op een aantal vaardigheden dat bij autisme in meer of minder ernstige mate kan zijn aangetast of niet tot ontwikkeling zijn gekomen.
Hoewel er pervasieve stoornissen zijn die impact hebben op het zelfbeeld is dit in directe zin volgens mij niet het geval bij autisme. Indirect doet het zich zeker vaak voor doordat mensen zichzelf als "minder" zien omdat ze "anders" zijn.

Verwijderd

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:21:
[...]

Volgens mij heb je echt geen idee waarover je praat. Nu schuif je (grof gezegd) de schuld naar de ouders/direct betrokkenen toe. Sommige ouders/direct betrokkenen gaan er inderdaad beter mee om dan anderen, maar dat zegt niets over de personen in kwestie. Verder, men brengt niet alleen tijd door bij de ouders, maar ook de tijd op school en die met leeftijdsgenoten wordt doorgebracht maakt ook deel uit van de opvoeding. Om te zorgen dat dat allemaal goed is, dat is onmogelijk. Je kan personen niet 'dwingen', want dat is zegmaar wat je dan doet. Dit is namelijk juist de moeilijkheid bij kinderen/personen met autisme.
Ik schuif de schuld naar de maatschappij ja... En om het dicht bij huis te houden heb ik even de directe betrokkenen genoemd. En mijn 'verhaal' gaat niet op voor alle autisten, maar feit is wel dat veel mensen (en nu spreek ik uit ervaring) niet willen weten dat hun kind licht autistisch is en de kinderen dus ook niet op een passende manier opvoeden/benaderen!

• Steephh
Opi schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:21:
[...]

Hoewel er pervasieve stoornissen zijn die impact hebben op het zelfbeeld is dit in directe zin volgens mij niet het geval bij autisme. Indirect doet het zich zeker vaak voor doordat mensen zichzelf als "minder" zien omdat ze "anders" zijn.
En het gaat niet zozeer om het accepteren van jezelf, maar ook de maatschappij moet je accepeteren. En daar zit nu net ook het probleem, naast dat het lastig is om met je problemen om te gaan.

_@/'

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:23:
[...]

Ik schuif de schuld naar de maatschappij ja... En om het dicht bij huis te houden heb ik even de directe betrokkenen genoemd. En mijn 'verhaal' gaat niet op voor alle autisten, maar feit is wel dat veel mensen (en nu spreek ik uit ervaring) niet willen weten dat hun kind licht autistisch is en de kinderen dus ook niet op een passende manier opvoeden/benaderen!
Ok, je hebt een punt. Maar als het waar is wat je zegt dan betekend dat dat de hele maatschappij zich moet gaan aanpassen aan de groep autisten. Ik denk niet dat dat nu net de bedoeling is.

Verder willen mensen vaak wel weten dat hun kind (licht) autistisch is en ze houden daar ook rekening mee. Er zijn zelfs hele verenigingen en oudergespreksgroepen daarvoor opgericht. Het zijn vaak de mensen met autisme zelf die het (in de beginfase) willen ontkennen, totdat ze ontdekken dat men door het te accepteren makkelijker is om mee om te gaan. En ja, ik spreek ook uit ervaring, ik heb zelf het Syndroom van Asperger. Inmiddels begin ik steeds meer mijn beperkingen te accepteren zodat ik daar mee kan leren omgaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Steephh op 28-03-2007 23:36 ]

_@/'

Verwijderd

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:29:
[...]

Ok, je hebt een punt. Maar als het waar is wat je zegt dan betekend dat dat de hele maatschappij zich moet gaan aanpassen aan de groep autisten. Ik denk niet dat dat nu net de bedoeling is.

Verder willen mensen vaak wel weten dat hun kind (licht) autistisch is en ze houden daar ook rekening mee. Er zijn zelfs hele verenigingen en oudergespreksgroepen daarvoor opgericht. Het zijn vaak de mensen met autisme zelf die het (in de beginfase) willen ontkennen, totdat ze ontdekken dat men door het te accepteren makkelijker is om mee om te gaan. En ja, ik spreek ook uit ervaring, ik heb zelf het Syndroom van Asperger. Inmiddels begin ik steeds meer mijn beperkingen te accepteren zodat ik daar mee kan leren omgaan.
Ik vind dat de hele maatschappij op de hoogte moet zijn van dit 'verschijnsel' en dat ze weten hoe ze hierop moeten reageren/inspelen/gedragen/etc... De gemiddelde Nederlander weet helemaal niks van zijn medemens af, maar dit is een tekortkoming van de hele wereld :X

Toevallig heb ik een leerling op mijn stage gehad waarvan zowel de oudere zus als jongere broertje autistisch waren en op een speciale school zaten.. De leerkracht het dit idee ook van de leerling en heeft dit ook doorgegeven aan de betreffende ouders, maar de ouders wilde niks van testen af weten. Want zolang er nog geen authisme is vastgesteld heeft het kind geen autisme...

Ik vind het perosonlijk een tekortkoming van de maatschappij dat iemand pas op zijn 30e ontdekt dat hij/zij zijn/haar hele leven al een (lichte) vorm van autisme heeft

offtopic:
Dan vraag ik mezelf nog af hoe de ouders het kind behandelen. Gaan ze het kind behandelen als een normaal kind waar ze mee praten, of laten ze merken dat het kind eigenlijk best wel zielig is en doen de mensen om het kind heen dit ook niet (Suzanne, niet zo vervelend tegen Kees doen want Kees is speciaal weet je nog). Mocht dit zo zijn kan ik ook best wel begrijpen dat sommige autisten niet het gevoel hebben bij de maatschappij te horen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 23:35 ]

• Opi
  • Niet online

Opi

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:25:
En het gaat niet zozeer om het accepteren van jezelf, maar ook de maatschappij moet je accepeteren. En daar zit nu net ook het probleem, naast dat het lastig is om met je problemen om te gaan.
Zonder stoornissen in het autistisch spectrum te willen bagatelliseren lijkt het me een utopie om dit als uitgangspunt te nemen. :) Na decenia, zo niet eeuwen is discriminitie nog steeds aanwezig en alhoewel het in elke moraal verwerpelijk wordt geacht dat mensen andere mensen pesten gebeurt ook dat nog steeds. En alhoewel ik weet dat het verdomde moeilijk is om je niets van je omgeving aan te trekken, zijn alle zelfhulp-cursussen gebaseerd op het direct aanpassen van het zelfbeeld van het individu zelf in plaats van via de omgeving van het individu.

• Steephh
Trouwens, wat ik me nu bedenk is dat het ook aan de omgeving kan liggen waar je woont. Hier in zuid oost brabant is het wat betreft de omgang met Autisme zeer goed geregeld (vooral wat betreft begeleiding van personen met autisme en hulp bij sociale interactie). Dat kan ook een belangrijk aspect zijn waardoor onze meningen verschillen over dit onderwerp.

_@/'

Verwijderd

Steephh schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:36:
Trouwens, wat ik me nu bedenk is dat het ook aan de omgeving kan liggen waar je woont. Hier in zuid oost brabant is het wat betreft de omgang met Autisme zeer goed geregeld (vooral wat betreft begeleiding van personen met autisme en hulp bij sociale interactie). Dat kan ook een belangrijk aspect zijn waardoor onze meningen verschillen over dit onderwerp.
Het zal inderdaad per land/cultuur/provincie/plaats behoorlijk schelen ja. Ik weet in ieder geval hier dat er lange wachtlijsten staan om je kind te laten testen en vervolgens op een speciale school te zetten lang leve tantes die je neefje helpen omdat ze les geven in het speciale onderwijs

offtopic:
Lang leve Brabant :D Nog een aantal jaar en dan woon ik daar:P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 23:44 ]

• Steephh
Hmm, ik heb er nog zoveel over te zeggen. Maar na deze reactie ga ik toch echt slapen. :P

@Denniswerf: die 'speciale behandeling' wat je bedoeld, van 'kees is anders' die verafschuw ik. het probleem is dat men naar mijn mening soms een verkeerde manier van begeleiding heeft. sommige personen kunnen het wel goed en dan ben ik in ieder geval wel erg dankbaar dat die hulp er is.

@Opi: je hebt een punt. . :P Maar ik denk toch dat wanneer je bijvoorbeeld met een vriendengroep elke zaterdag naar de kroeg gaat dat het in sommige gevallen handig kan zijn dat die vriendengroep van je autisme stoornis af weet. Het hoeft uiteraard niet zo te zijn dat de complete maatschappij zich moet aanpassen, men moet bij zichzelf beginnen. Maar als het van de ene kant komt, moet het ook van de andere kant komen.

offtopic:
Brabant is relaaxt! :9 :7

Btw, ik weet niet of het zomaar toegestaan is, anders moet men dat maar weten maar ik heb op irc.tweakers.net een channel #autisme geopend. Als mensen er behoefte aan hebben kan men daar ook persoonlijk ervaringen uitwisselen of gewoon gezellig kletsen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 28-03-2007 23:48 ]

_@/'

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Opi schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:21:
[...]

Hoewel er pervasieve stoornissen zijn die impact hebben op het zelfbeeld is dit in directe zin volgens mij niet het geval bij autisme.
Want?

hoogst onwaarschijnlijk dat autisme geen invloed zou hebben op een hoogst abstract begrip als 'jezelf accepteren zoals je bent' dat bovendien -hoe paradoxaal dat ook klinkt- stevig is ingebed in en zijn betekenis ontleent aan sociale interactie?

Verwijderd

@Denniswerf: die 'speciale behandeling' wat je bedoeld, van 'kees is anders' die verafschuw ik. het probleem is dat men naar mijn mening soms een verkeerde manier van begeleiding heeft. sommige personen kunnen het wel goed en dan ben ik in ieder geval wel erg dankbaar dat die hulp er is.
Feit is alleen wel dat mensen dit bewust of onbewust toch snel doen... En als je van tevoren weet dat iemand autistisch is zul je toch anders op hem/haar reageren, ook al wil je dat niet (of juist bewust wel).

Ach het is allemaal behoorlijk complex. Autisten zijn gewone mensen en geen haar op mijn hoofd die denkt dat een autist minder is dan een niet-autist

offtopic:
En stuk goedkoper dan ZH en vriendin woont daar:P

offtopic:
Ik ga ook maar slapen :) Ga iets te veel offtopic en geen zin om daar een OW voor te krijgen; weltrusten

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:51:
[...]

Feit is alleen wel dat mensen dit bewust of onbewust toch snel doen... En als je van tevoren weet dat iemand autistisch is zul je toch anders op hem/haar reageren,
en dat is in veel gevallen maar goed ook. Als ik de aandacht van een groep vraag is het goed om te weten dat bij een aantal van hen die boodschap simpelweg niet overkomt, tenzij ik hen even met nadruk en toenaam aanspreek. Doe ik dat niet, dan frustreer ik mezelf en haar of hem ook. Dat heeft niks te maken met 'iemand als zielig zijnde uitsluiten', maar alles met anticiperen op handicaps.
ook al wil je dat niet (of juist bewust wel).

Ach het is allemaal behoorlijk complex. Autisten zijn gewone mensen
het punt is nu net dat ze dat *niet* zijn. Het heet niet voor niks een ontwikkelingsstoornis. Lullig voor hen, moeilijk voor de omgeving, en het staat een heleboel dingen aardig in de weg.
en geen haar op mijn hoofd die denkt dat een autist minder is dan een niet-autist
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en roept bij mij vooral de vraag op wat nu eigenlijk de consequenties zijn die je aan zo'n uitspraak zou moeten verbinden?

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Hallo allemaal. Ik zal even vertellen waarom ik denk dat je autisten moeilijk met andere handicappen kan vergelijken.

In jullie voorbeeld namen jullie een neger. Deze zouden hun hele leven met vooroordelen te maken hebben, moeilijker een baan krijgen enz enz.

Maar vergelijk een autist. Van ieder mens wordt verwacht dat deze sociaal is. Zeker als deze er normaal uitziet. Je wordt verwacht een gesprek te voeren, vrienden te maken, gezellig te zijn. Hoewel voor de meeste de normaalste zaak van de wereld, is dit al lastig voor autisten. En juist dat hier autisten moeite mee hebben wordt nog weinig geaccepteerd door veel mensen.

Als autist wordt je moeilijker geaccepteerd door anderen. Maar daar komt bij dat het voor de autist zelf zo frusterend is dat je er niet bijhoort. Je bent zo vaak eenzaam, omdat het zo lastig is met anderen om te gaan of vrienden te maken. Je hebt op twee manieren een handicap op deze manier. Je bent minder sociaal. Het is voor jezelf moeilijker om met andere mensen om te gaan. Echter willen andere mensen je zo niet altijd accepteren en dit maakt het leven als autist nog moeilijker.

Het is niet te vergelijken met mensen met een fysieke handicap. Iemand die blind is of in jullie voorbeeld een neger. Je kan heel makkelijk aan hen zien hoe je ze het beste kan helpen. Helpen met oversteken, niet discrimineren.

En iemand met het syndroom van down. Hoewel dit wel een heel erge afwijking is, is deze afwijking zichtbaar en ontwikkelen deze mensen zich niet verder dan iemand van 6 jaar. Ze hebben zo weinig intelligentie en inlevingsvermogen. Ze zullen echt niet begrijpen als zij anders worden behandeld dan iemand anders. En het is trouwens veel makkelijker om zo iemand te accepteren. Andere mensen kunnen zien dat hij het syndroom van down heeft en hier anders mee omgaan.

Dan autisme weer. Autisten zien er op geen enkele manier anders uit aan de buitenkant. Zijn minstens even slim als gewoon mensen. Je kan een autist gewoon zo moeilijk herkennen. En dat is de reden waarom het zo moeilijk geaccepteerd wordt. Maar autisten hebben voor de rest genoeg intelligentie om te begrijpen wanneer ze anders behandeld worden. En dat maakt het zo ondraaglijk om te leven als autist. Je bent volledig ontwikkeld en je hebt een prima stel hersens, maar daarom is het juist zo lastig. Je bent verder helemaal normaal, maar je bent de enige die helemaal geen vrienden heeft, moeilijk met anderen om kan gaan en je wordt door niemand geaccepteerd. Waar iemand met een grotere geestelijke afwijking zich niet bewust is van zijn afwijking, is een autist hier juist des te meer van bewust. En volgens mij vergeten heel veel mensen dit die in dit topic reageren. Sociale interactie is misschien wel het belangrijkste van het mens zijn en daar een handicap in hebben is absoluut niet makkelijk.

En ik ben een autist. In mijn dagelijkse omgeving weet alleen mijn familie en mijn begeleiders dit. Mijn afwijking werd vrij vroeg, op mijn 3e jaar ontdekt. Ik had nog geen woord gezegd op die leeftijd. Ik ging tijdens mijn kleuterjaren naar een speciale school. Ik ben toen vooruitgegaan en ik kon daarna naar een gewone basisschool, echter wel met nog speciale begeleiding. Maar hierna werd ik me steeds meer bewust van mijn eigen handicap. Ook zeker op de middelbare school. Het heeft me toch zeker 10 jaar geduurd voordat ik mijn afwijking had geaccepteerd en hoe ik wist hoe ik ermee om moest gaan. Ik was in deze periode ook vaak depressief omdat niemand mij accepteerde en heb dit nooit iemand verteld. Ik ben nu 17 en zit in mijn eindexamen. Ik heb volgens mij de grootste problemen al gehad, maar ik zou autisme gewoon niemand willen toewensen. Je hebt er zowat 24 uur per dag 7 dagen in de week je hele leven lang last van. Ik weet namelijk dat ik er nog de grootst mogelijk problemen mee ga krijgen in mijn latere leven.

@Nijn
En dan nog over Nijn. Ik vind dat jij wel een beetje overspannen reageert. Als bijv. politici zegt dat autisten dom zijn, dan doet mij dat niks. Jij zit ook in VWO6 zei je. Je bent slim genoeg om er boven te staan. Het zegt namelijk meer over de mensen die deze uitspraken doen, dan over ons autisten. Het raakt mij dan ook absoluut niet. Ik begrijp niet waardoor jij je dan gekwetst voelt. In heel GOT is hier niemand om jou te kwetsen. Daar zijn de moderators voor. De enige oplossing is accepteren dat je autisme hebt en hiermee leren leven.
BTW Doe je best op je eindexamen. Er is denk ik zeker een plaats voor autisten hier in Nederland al is deze niet voor iedereen even makkelijk te vinden.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Lustucru schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:47:
Dus het enige probleem waar een autist met geconfronteerd wordt is dat hij met vooroordelen te maken kan krijgen of belachelijk gemaakt kan worden?
Nijn noemde de omgang met anderen als belangrijk probleem. Daarvan wil ik aangeven dat autisme niet ernstiger is dan diverse andere problemen die mensen kunnen hebben.
En negers zouden net zo lief een blanke met psoriasis zijn? Kom op zeg. Je weet wel beter. Doe nu niet alsof je een plaat voor je kop hebt.
Ik mis een argument dat aangeeft wat het verschil tussen een neger en een blanke met psoriasis is in onze maatschappij. Ongetwijfeld kan je er een paar verzinnen, maar voor bovenstaande problemen zijn ze gelijk.
Ik wél. Ik heb vrij intensief met blinden gewerkt en ik werk met autisten. En ik kan je vertellen dat die twee niet vergelijkbaar zijn. En FYI, ook blinden praten over dingen die ze zien.[/]
Ja, omdat ze sociaal aangepast zijn. Net als heel veel mensen met autistische stoornissen. Maar het blijft zo dat je in gesprekken met mensen op allerlei manieren op dingen stuit die je niet inutitief kan begrijpen, omdat ze direct of indirect met zien te maken hebben. Die moet je leren, net als mensen met autistische stoornissen. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar nee; dat heb je altijd met vergelijkingen. Maar voor zover het over omgaan met anderen gaat, treedt er in beide gevallen onbegrip op.
Lustucru schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:07:
Wat mij opvalt in dit topic is dat niemand de zo voor de hand liggende vraag stelt waarmee Nijn dan precies gekwetst wordt. In plaats daarvan wordt dat afgedaan als zijnde onterecht
Wat als onterecht wordt afgedaan, is de extreme stelling dat autistische stoornissen zo'n beetje het ergste zijn dat een mens kan overkomen. Ja, voor de ernstigere gevallen is dat zo. Voor heel veel gevallen niet zo.
Gewoon een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent? Laat dat nu net een beroep doen op een aantal vaardigheden dat bij autisme in meer of minder ernstige mate kan zijn aangetast of niet tot ontwikkeling zijn gekomen.
En die vaardigheden hebben alle 'normale' mensen wel ontwikkeld? Mensen met anorexia, mensen die alleen maar rijkdom nastreven, mensen die crimineel zijn maar zich daar voortdurend schuldig over voelen zonder te kunnen ontsnappen? 'Jezelf accepteren zoals je bent' is voor heel wat mensen moeilijker dan voor de gemiddelde autist. Waarschijnlijk niet ernstiger dan Nijn of de gevallen waar jij mee gewerkt hebt, maar die voorbeelden zijn beiden niet representatief voor de werkelijkheid van de meeste autistische stoornissen.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 17:17

MicroWhale

The problem is choice

Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:15:
Oooow, dus ik voel me gekwetst omdat mijn opvoeding niet goed is. Blij dat ik dat dan weet.

Edit: Had ik toch bijna zin om nog een vervelende eigenschap van autisme ten toon te stellen.
En wat zijn de positieve eigenschappen van autisme?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Nijn
Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:34:
Wat als onterecht wordt afgedaan, is de extreme stelling dat autistische stoornissen zo'n beetje het ergste zijn dat een mens kan overkomen. Ja, voor de ernstigere gevallen is dat zo. Voor heel veel gevallen niet zo.
Die stelling is er ook niet...
En wat zijn de positieve eigenschappen van autisme?
Het logische denkvermogen is in veel gevallen handig, maar dat geld dan voor Asperger, een van de vormen van Autisme.

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 29-03-2007 11:21 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:34:
[...]

Nijn noemde de omgang met anderen als belangrijk probleem. Daarvan wil ik aangeven dat autisme niet ernstiger is dan diverse andere problemen die mensen kunnen hebben.
Onzin. Je vergelijkt negers met autisten. Zet 10 negers bij elkaar en de door jou genoemde problemen in de sociale omgang zijn weg. Zet 10 autisten bij elkaar en de problemen zullen eerder vergergerd zijn.
Ik mis een argument dat aangeeft wat het verschil tussen een neger en een blanke met psoriasis is in onze maatschappij. Ongetwijfeld kan je er een paar verzinnen, maar voor bovenstaande problemen zijn ze gelijk.
Aparte reactie. Bij voorbaat verklaar je eventuele argumenten voor ongeldig. Wat je zegt is dat de ander kan lullen wat ie wil, het gelijk ligt bij Confusion.
Ja, omdat ze sociaal aangepast zijn. Net als heel veel mensen met autistische stoornissen. Maar het blijft zo dat je in gesprekken met mensen op allerlei manieren op dingen stuit die je niet inutitief kan begrijpen, omdat ze direct of indirect met zien te maken hebben. Die moet je leren, net als mensen met autistische stoornissen. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar nee; dat heb je altijd met vergelijkingen. Maar voor zover het over omgaan met anderen gaat, treedt er in beide gevallen onbegrip op.
Zwakke argumentatie. Omdat er ook onbegrip optreedt is is het hetzelfde? Als je een Nederlander met een Duitser laat praten, of mannen met vrouwen, bosschenaren met Friezen, treedt er ook altijd onbegrip op. Dat moet je leren. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar,nee; dat heb je altijd met vergelijkingen. Maar voor zover het over omgaan met anderen gaat, treedt er in beide gevallen onbegrip op.

Ergo: een autist is niet slechter af dan een duitser.
Dat wordt nergens gesteld. Wel wordt er naar voren gebracht dat er te licht wordt gedacht over autisme. Je wijst anderen doorlopend op strooien mannen; bouw ze zelf dan niet.
En die vaardigheden hebben alle 'normale' mensen wel ontwikkeld? Mensen met anorexia, mensen die alleen maar rijkdom nastreven, mensen die crimineel zijn maar zich daar voortdurend schuldig over voelen zonder te kunnen ontsnappen? 'Jezelf accepteren zoals je bent' is voor heel wat mensen moeilijker dan voor de gemiddelde autist. Waarschijnlijk niet ernstiger dan Nijn of de gevallen waar jij mee gewerkt hebt, maar die voorbeelden zijn beiden niet representatief voor de werkelijkheid van de meeste autistische stoornissen.
En nóg een drogargument. Je kent het publiek waarmee ik werk niet, maar je weet wel dat het niet representatief is voor de meeste autistische stoornissen. De formulering van een 'representatie voor de meeste autistische stoornissen' is al een huzarenstukje, weten dat een jou niet bekende groep daar niet aan voldoet neigt naar het goddelijke. En sinds wanneer gaat dit topic over de impact van een autistische stoornis die representatief is voor de meeste autistische stoornissen?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Lustucru schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:23:
Onzin. Je vergelijkt negers met autisten. Zet 10 negers bij elkaar en de door jou genoemde problemen in de sociale omgang zijn weg. Zet 10 autisten bij elkaar en de problemen zullen eerder vergergerd zijn.
En dat is het enige criterium dat bepaald of er wel of geen sprake is van het hebben van problemen in de sociale omgang?
Aparte reactie. Bij voorbaat verklaar je eventuele argumenten voor ongeldig. Wat je zegt is dat de ander kan lullen wat ie wil, het gelijk ligt bij Confusion.
Nee, wat ik voor ongeldig verklaar, zijn argumenten die ingaan op andere gevolgen dan degene waar ik het over had. Als ik het over dingen heb waarmee je je kan verplaatsen, dan zijn een auto en een fiets gelijk. Ze zijn op heel veel vlakken verschillend, maar ze zijn gelijk in de zin dat je je er mee kan verplaatsen. Dat is in dit voorbeeld triviaal; in deze discussie niet.
Zwakke argumentatie. Omdat er ook onbegrip optreedt is is het hetzelfde? Als je een Nederlander met een Duitser laat praten, of mannen met vrouwen, bosschenaren met Friezen, treedt er ook altijd onbegrip op. Dat moet je leren. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar,nee; dat heb je altijd met vergelijkingen. Maar voor zover het over omgaan met anderen gaat, treedt er in beide gevallen onbegrip op.

Ergo: een autist is niet slechter af dan een duitser.
Niet slechter dan een Duitser die in Nederland is gedropped, daar verplicht moet blijven en geen Nederlands kent, voor zolang hij het Nederlands niet machtig raakt. Je kan vergelijkingen wel ridiculiseren en als 'zwakke argumentatie' bestempelen, maar waarom ga je voorbij aan het simpele punt dat ik ermee probeer te maken?
Dat wordt nergens gesteld.
Wat doet Nijn hier dan: http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/27759128/0 ?
Wel wordt er naar voren gebracht dat er te licht wordt gedacht over autisme.
Yup, de eerste associatie die mensen bij 'autisme' hebben is de Rainman, die met zijn stukje zilverpapier totaal onaanspreekbaar in een hoekje zit te schomelen. Te licht erover denken? Totale flauwekul. De meeste mensen denken er juist veel te zwaar over. Daarom kunnen ze vervolgens niet met lopende, sprekende praktijkgevallen omgaan, die op hele andere manieren afwijken van 'normale' mensen.
En nóg een drogargument. Je kent het publiek waarmee ik werk niet, maar je weet wel dat het niet representatief is voor de meeste autistische stoornissen. De formulering van een 'representatie voor de meeste autistische stoornissen' is al een huzarenstukje, weten dat een jou niet bekende groep daar niet aan voldoet neigt naar het goddelijke.
Over mensen met lichte autistische stoornissen, die veruit het meest voorkomen, zou je niet zo praten als Nijn doet. Doen alsof ze de grootste verschoppelingen van de maatschappij zijn.
En sinds wanneer gaat dit topic over de impact van een autistische stoornis die representatief is voor de meeste autistische stoornissen?
Sinds een aantal mensen proberen duidelijk te maken dat de uitspraak "Autisme hoeft niet erg te zijn" een verdedigbare uitspraak is.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:17:
Die stelling is er ook niet...
Wat wil je dan zeggen met het herhalen dat het zo erg is om 'jezelf niet te begrijpen', 'andere niet te begrijpen', 'niet geaccepteerd te worden', 'sociale omgangsvormen niet te begrijpen', etc, etc? Als dat de problemen van een autist zijn die het leven zo zwaar maken, dan zijn ik en heel veel anderen ook autist met een zwaar leven.

• Rey Nemaattori
[...]
Een riskante uitspraak...
Ik moet er wel aan toevoegen dat de bias tegen negers, buitenlanders of überhaupt mensen die 'anders' zijn, in grote steden veel kleiner is dan in kleinere gehuchten..en laat in de eerst genoemde het merendeel van de allochtonen wonen ;)
Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:48:
Behalve dat je als neger wel een goed paar hersens hebt. Als autist kan je misschien goed leren en prima je sommetjes maken, maar je leven is ontzettend moeilijk. Niet alleen omdat mensen je niet accpeteren, maar ook omdat er innerlijk van alles niet klopt. Je weet heel veel dingen niet en je kan veel dingen niet. Je weet niet hoe je je moet gedragen tegenover mensen.
Leuk, een goed stel hersenen, een prachtig werkend lichaam, maar toch heb je een uitkering, zit je in een klein kot je dagen weg te zuipen omdat niemand je wilt aannemen vanwege je accent...sorry, geeft mij dan maar autisme, dan heb je een reden om een outcast te zijn. d:)b

Je zegt het zelf: Je weet heel veel dingen niet en je kan veel dingen niet. Iets niet weten of kunnen is altijd nog beter dan aan de kant moeten staan terwijl je het wél kan...In nederland zijn die vooroordelen niet zo heel erg, maar in de VS bijvoorbeeld wel(en daar zijn procentueel meer gekleurden (latino's incluis) dan in nederland)
[...]
De maatschappij ;)

Hoe zou jij het vinden als je een toets maakte en um verprutste omdat je niet leerde of niet kan leren?

En wat zou je er van vinden als je je he-le-maal tep letter hebt geleerd en een dikke tien hebt gescoord, geen enkele fout, maar de docent verteld je tussen neus en lippen door dat je gewoon een 3 krijgt op je rapport?(uiteraard met een niet nader te noemen bullshit reden in de trant van 'sorry meneer de vacature zit vol')

Ma goed, dit neigt iets te veel naar 'negers zijn zielig' de vooroordelen in nederland vallen mee, zeker als je accentloos praat en er gewoon netjes uit ziet.
Nijn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:01:

Niemand zegt dat je aandoening autisme niet bestaat? 8)7

Wat wel gezegd wordt is:
-Aborteren van wege autisme.
-Omgaan met autisme.
-Problemen van de autist.
-Hoe moeilijk autisme vast te stellen is.

Nergens sytaat er autisme bestaat niet. Dankzij dat continue persoonlijk aantrekken word het meer een "kijk mij autist zijn" topic, ipv hoe kunnen we autisten helpen/vaststellen of gewoon meer inzicht krijgen etc etc.

We hebben het niet over jou, we hebben het over je ziekte...
Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:42:
[...]

En dat is het enige criterium dat bepaald of er wel of geen sprake is van het hebben van problemen in de sociale omgang?
Wat is dan het criterium waarin negers en autisten dezelfde problemen hebben? Problemen in de maatschappij? Die zijn anders, tuurlijk, het valt onder het kopje problemen, maar het lijkt me niet dezelfde problemen...dan zou je iedere tekortkoming wel kunnen vergelijken met autisme 'omdat ze problemen geven' 9)7

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Rey Nemaattori schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:06:
Wat is dan het criterium waarin negers en autisten dezelfde problemen hebben? Problemen in de maatschappij? Die zijn anders, tuurlijk, het valt onder het kopje problemen, maar het lijkt me niet dezelfde problemen...dan zou je iedere tekortkoming wel kunnen vergelijken met autisme 'omdat ze problemen geven'
Het 'niet (door iedereen) geaccepteerd worden'. Voortdurend op je hoede moeten zijn omdat je niet weet of een ander misschien een racist is. Dingen verkeerd begrijpen omdat je geneigd bent bepaald uitspraken als discriminerend te beschouwen.

Los daarvan: mensen die een grote cultuurovergang maken kunnen soms nooit wennen aan dingen die hier 'anders' zijn. Ze begrijpen de cultuur hier gewoon niet. Dat soort gebreken kunnen netzogoed aangeleerd als aangeboren zijn.

• Steephh
Ja sorry hoor, maar dit topic gaat echt nergens meer over. Het gaat nu alleen nog maar tussen de vergelijking Negers en mensen met autisme. Serieus, als er hier niet normaal meer kan worden gediscusieerd en ieder maar zijn gelijk probeert te halen.

Negers kunnen worden geaccepteerd, dat is niet zo moeilijk (de maatschappij hoeft de mensen alleen maar te zien als blanke mensen). Mensen met autisme hebben een beperking en dat maakt het een stuk lastiger om daar mee om te gaan. Er zijn misschien enkele redenen waarom je beide een beetje kan vergelijken maar de stellingen die hier worden getrokken zijn ronduit belachelijk.

- negers vergelijken met mensen met die huidziekte en mensen met autisme?
- negers afdoen als onzekere mensen die de uithoek van de maatschappij zijn
- doen alsof negers zielig zijn die totaal geen kansen hebben?

En daarom is dat maar vergelijkbaar met mensen met autisme? Wat een rare stellingen hebben jullie... :/ :r

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 29-03-2007 13:36 ]

_@/'

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Steephh schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:33:
(de maatschappij hoeft de mensen alleen maar te zien als blanke mensen).
WTF?! I rest my case.

• Nijn
@Ray Nemaattori:
In je relaas vergeet je constant dat autisten meer problemen hebben dan alleen met vreemde ogen worden aangekeken door de maatschapij.

Dan nogmaals, het idee dat ik van mening ben dat Autisme de ergste ziekte ter wereld is slaat nergens op. Allereerst heb ik dat nergens gezegd, ten tweede heb ik voorbeelden aangedragen van ergere ziektes en ten derde heb ik al diverse keren herhaald dat ik dat niet gezegd heb. Ergo, het was niet zo bedoeld. Ik zie niet in waarom gediscussierd moet worden over de vele mogelijkheden waarop mijn posts opgevat kunnen worden als ik reeds enige tijd geleden opheldering gegeven heb.

Wat betreft het persoonlijke verhaal, waar 2 vechten hebben 2 schuld. In mijn eerste 2 posts in dit topic heb ik met geen woord gerept over mijn persoonlijke situatie. Vervolgens heb ik proberen uit te leggen dat dit topic kwetsend is. Daarbij heb ik, om mijn argumenten kracht bij te zetten, als voorbeeld mijn eigen leven gebruikt. Vervolgens kwam er al vrij snel een reactie als Het kan mij weinig schelen als je het kwetsend opvat. en werdt mijn post totaal ontleed. Bovendien werdt zelfs de diagnose die bij mij gesteld is in twijfel getrokken. Hier ben ik op in gegaan, en dat had ik inderdaad niet moeten doen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Nijn schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:24:
Vervolgens heb ik proberen uit te leggen dat dit topic kwetsend is.
Ja, en specifiek reageerde je op een post van Cheatah, waarvan het me nog steeds volstrekt onduidelijk is wat er kwetsend aan zou zijn.
Vervolgens herhaal jij dat een deel van de problemen uit acceptatie en begrip voortkomen en klaag je dat het probleem niet serieus genomen wordt, terwijl iemand notabene abortus als oplossing voorstelt. Wat is er nu kwetsend? Dat iemand abortus als oplossing voor een ernstige afwijking voorstelt? Of dat iemand het met je eens is en zegt dat een deel van de problemen uit onbegrip van anderen voorkomen?
Bovendien werdt zelfs de diagnose die bij mij gesteld is in twijfel getrokken. Hier ben ik op in gegaan, en dat had ik inderdaad niet moeten doen.
Dat was niet letterlijk mijn bedoeling; ik probeerde iets anders duidelijk te maken maar slaagde daar niet in.

Verwijderd

Na dit topic een tijdje gevold te hebben ga ik toch even reageren.

@nijn

Dit is vooral tegen jou bedoel, en wel op een manier die ik niet bedoel om je te kwetsen of ander kwaad aan te doen, maar om je even aan het denken te zetten over het een en ander.

Ik vindt (een voorbeeld hoe ik "ik vindt" bedoel even een opmerking van een politieagent die ik ooit gehoord heb, Wanneer je zegt ik vind u een lul, zul je een andere reactie ontvangen dan wanneer je zegt: Je bent een lul.) dat je jezelf erg in een slachtoffer rol zet. Dit lijkt me niet een goede instelling. En ondanks dat je in de laatste post zegt dat je niet beweerd dat Autisme erger is dan alle andere dingen die een mens kan overkomen, krijg ik wel de indruk dat je dat denkt door een hoop aantal opmerkingen die ja maakt.

Ik zelf mankeer ook het een en ander, ik heb Diabetes Type 1, ADHD, BPS, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol. Problemen waarvan zeker is dat ik die de rest van mijn leven bij me zal dragen.
Van af het moment dat ik dat geaccepteerd heb dat dit nu eenmaal zo is, is mijn leven een stuk prettiger geworden. Probeer je niet te laten beperken door je problemen, zie het als een uitdaging. Vaak is een probleem zo groot, als jij hem zelf maakt. Ik heb geleerd om uit ieder mankement iets positiefs te halen en zelf met mijn diabetes die ik heb, heb ik een plusplunt gevonden.
Ook ik kom mensen tegen die geen begrip voor mijn problemen hebben, of simpelweg het gewoon niet snappen, en trek me hier niks van aan.
In mijn werk kom ik vaak in situaties terecht die voor mij moeilijk en soms gevaarlijker zijn dan wanneer ik niks zou mankeren, en zie dit als een uitdaging, en wanneer ik de situatie dan toch aanga en vervolgens dit ook gelukt is, dan is dat weer een overwinning die me nieuwe moed geeft.

Ook aan een lichte vorm van Autisme zitten bepaalde eigenschappen die bijzonder, speciaal en positief kunnen zijn. Ik zou dit zwaarder laten wegen dan de negatieve eigenschappen.

Ik ben ervan overtuigd dat ieder probleem wat een mens tegen kan komen, er niet voor hoeft te zorgen dat je leven gewoon klote word of is. Dat wordt voornamelijk bepaald hoe je met een probleem omgaat en wat je er aan doet, en hoe erg je erdoor mee laat slepen

Je zei onder andere in je topic in SM, dat je gekwets voelt en niet begrepen voelt door wat mensen hier zeggen. Dan denk ik dat het beter is dat je ook niet deelneemt aan deze discussie, totdat je hier wel mee omkan gaan. Ik vind dat de meest tegen argumenten die gegeven worden op jou eigen argumenten, zeker wel ok zijn, en niet kwetsend bedoelt. Ik heb wel een aantal opmerkingen gezien die ik niet erg netjes vind, die ga ik hier niet noemen, omdat de discussie niet moet gaan over wie er nou wel of niet gelijk heeft.

Ze je uit je slachtoffer rol, verzamel al je moed, en overwin je problemen die je tegenkomt door je aandoening, en je zult een stuk gelukkiger worden. Mischien is het goed dat je met mensen praat die dezelfde aandoening hebben, en mischien goed advies aan je kunnen geven hoe met bepaalde dingen om te gaan.

Succes ermee

• Rey Nemaattori
Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:28:
[...]
Het 'niet (door iedereen) geaccepteerd worden'. Voortdurend op je hoede moeten zijn omdat je niet weet of een ander misschien een racist is. Dingen verkeerd begrijpen omdat je geneigd bent bepaald uitspraken als discriminerend te beschouwen.
Dat geld voor iedereen lijkt me? Als het niet om ras is dan wel om je geloof, je bril, je sexe, je klederdracht, je lichaamsgeur of whatever...

Ik vind de vergelijking erg mank gaan iig. Ja er zijn mensen die alles te pas en te onpas persoonlijk aantrekken of het op discriminatie gooien..en er zijn autisten die zich persoonlijk aangesproken voelen als je het woord autisme maar in de mond neemt... en beiden kunnen tegenslagen uit de maatschappij verwachten....maar om nou neger zijn en autist zijn met elkaar te vergelijken gaat wel heel ver.(al was het maar dat de socalled 'neger problematiek' opgelost is als je hem in afrika dumpt....kun je ook met een autist proberen...gaat niet lukken...)
Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:28:
Los daarvan: mensen die een grote cultuurovergang maken kunnen soms nooit wennen aan dingen die hier 'anders' zijn. Ze begrijpen de cultuur hier gewoon niet. Dat soort gebreken kunnen netzogoed aangeleerd als aangeboren zijn.
Dan moet je vooral de negers als voorbeeld nemen :+ ...90% van hen komt uit suriname of de antillen..en dat cultuur verschil is minimaal vergeleken met hier...veel kleiner dan voor arabieren aziaten...
Nijn schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:24:
@REy Nemaattori:
In je relaas vergeet je constant dat autisten meer problemen hebben dan alleen met vreemde ogen worden aangekeken door de maatschapij.
Ja, de redenen waarom ze met vreemde ogen worden aangekeken, maar die nam ik even voor vanzelfsprekend.

• Steephh
Ik bedoelde eigenlijk.. 'Net als blanken'.. Dus dat men niet meer naar het uiterlijk kijkt. Sorry, mijn oprechte excuses voor deze fout.

[ Voor 9% gewijzigd door Steephh op 29-03-2007 19:38 ]

_@/'

Verwijderd

offtopic:
@Steephh

Door verkeerd iets te bescrhijven perongeluk of bewust, kan ik de wat serieusere topics als dit voor flinke misverstanden zorgen ;) Hoe je nu aangeeft wat je bedoelde, klinkt het al heel anders ;)
Ik maak zulke fouten ook wel eens, en dan komt een bericht totaal verkeerd over :>

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Rey Nemaattori schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:32:
maar om nou neger zijn en autist zijn met elkaar te vergelijken gaat wel heel ver.(al was het maar dat de socalled 'neger problematiek' opgelost is als je hem in afrika dumpt....kun je ook met een autist proberen...gaat niet lukken...)
Dat je in het ene geval de sociale problematiek kan ontlopen is geen argument voor het bestaan van een verschil in de problematiek zelf. In het ene geval zit de bron geheel in de samenleving en in het andere geval deels in jezelf. Dat betekent nog steeds niet dat de praktische gevolgen niet hetzelfde zijn.
Dan moet je vooral de negers als voorbeeld nemen
Yup, en we doen ook vooral niet ons best voorbij het voorbeeld te kijken, naar de bedoeling van het voorbeeld. Volgende keer hou ik het wel weer politiek correct bij 'mensen met een groene huid'.
Steephh schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:24:
Ik bedoelde eigenlijk.. 'Net als blanken'.. Dus dat men niet meer naar het uiterlijk kijkt.
Ja, dat begrijp ik. Ik viel over 'de maatschappij hoeft alleen maar...'. Als je met dat soort dooddoeners komt, dan is discussie zinloos. Om wereldvrede te krijgen, hoeft de maatschappij alleen maar verdraagzaam te worden. Dat gaat ook nooit gebeuren en dat verandert niets aan het feitelijke probleem dat mensen hebben.

Het gevoel gehad dat niemand je begrijpt, dat je anderen niet begrijpt, dat je sociale omgangsvormen niet begrijpt en dat anderen je daarom niet mogen en niet willen accepteren, dat je jezelf niet begrijpt en dat dat allemaal uitzichtloos is, is niet voorbehouden aan mensen met autistische stoornissen. Ik verdom het om me zelf aan de sociale omgangsvormen te houden en geen kritiek te leveren op mensen die al problemen genoeg hebben. Mensen die al problemen genoeg hebben moeten juist inzien dat ze zichzelf wat minder moeten slachtofferen. Ze moeten ook niet bestookt worden met flauwekul als zou het autisten niet helpen om met andere autisten om te gaan. Daarom bestaan er hulpgroepen voor mensen met autistische stoornissen zeker? Omdat samenzijn niet werkt? Er zijn mensen zat die je accepteren, die je begrijpen, die je gedachten delen. Ook onder mensen zonder stoornissen in het autistische spectrum.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 30-03-2007 08:14 ]

• feej

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:07:
Down is een vrij ernstige afwijking, maar autisme hoeft dat niet per se te zijn. Maar laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat ik in een land leef waar dit bespreekbaar en uitvoerbaar is voor de mensen die die keuze willen maken.
"Hoeft dat niet te zijn" vind ik een riskante keuze. Ik wil absoluut niet stellen dat elk autisme-getest kind geaborteerd moet worden, maar dat zou ik ook niet voor Down bepleiten.

Je neemt toch een risico. Je kan wel degelijk zo erg autisme hebben dat je niet voor jezelf kan zorgen en niet zonder begeleiding kunt leven. Als je als aanstaand ouder weet dat jij het zelf moeilijk hebt gehad door je autisme, en dat je kind het nog veel erger kan hebben, dan kan ik me echt heel goed voorstellen dat je dat kind niet geboren wilt laten worden. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het gewoon wilt weten, zonder daar zo'n keuze aan te verbinden.

Everything is awesome!
O+

• Steephh
Confusion schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:44:
[...]

Dat je in het ene geval de sociale problematiek kan ontlopen is geen argument voor het bestaan van een verschil in de problematiek zelf. In het ene geval zit de bron geheel in de samenleving en in het andere geval deels in jezelf. Dat betekent nog steeds niet dat de praktische gevolgen niet hetzelfde zijn.

[...]

Yup, en we doen ook vooral niet ons best voorbij het voorbeeld te kijken, naar de bedoeling van het voorbeeld. Volgende keer hou ik het wel weer politiek correct bij 'mensen met een groene huid'.

[...]

Ja, dat begrijp ik. Ik viel over 'de maatschappij hoeft alleen maar...'. Als je met dat soort dooddoeners komt, dan is discussie zinloos. Om wereldvrede te krijgen, hoeft de maatschappij alleen maar verdraagzaam te worden. Dat gaat ook nooit gebeuren en dat verandert niets aan het feitelijke probleem dat mensen hebben.
Wat ik bedoel is dat het principe negers - autisten niet klopt. De vergelijking klopt gewoon niet. Negers worden in hun eigen omgeving wél geaccepteerd en dan vallen alle problemen (uitgezonder negers met autisme :P) weg. (grofweg gezegd dan)
Het gevoel gehad dat niemand je begrijpt, dat je anderen niet begrijpt, dat je sociale omgangsvormen niet begrijpt en dat anderen je daarom niet mogen en niet willen accepteren, dat je jezelf niet begrijpt en dat dat allemaal uitzichtloos is, is niet voorbehouden mensen met autistische stoornissen. Ik verdom het om me zelf aan de sociale omgangsvormen te houden en geen kritiek te leveren op mensen die al problemen genoeg hebben. Mensen die al problemen genoeg hebben moeten juist inzien dat ze zichzelf wat minder moeten slachtofferen. Ze moeten ook niet bestookt worden met flauwekul als zou het autisten niet helpen om met andere autisten om te gaan. Daarom bestaan er hulpgroepen voor mensen met autistische stoornissen zeker? Omdat samenzijn niet werkt? Er zijn mensen zat die je accepteren, die je begrijpen, die je gedachten delen. Ook onder mensen zonder stoornissen in het autistische spectrum.
Ik slachtoffer mezelf niet. Het is niet zo dat dat voor iedereen geldt, maar voor bepaalde groepen wel.

_@/'

Verwijderd

Steephh schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:58:
[...]

Wat ik bedoel is dat het principe negers - autisten niet klopt. De vergelijking klopt gewoon niet. Negers worden in hun eigen omgeving wél geaccepteerd en dan vallen alle problemen (uitgezonder negers met autisme :P) weg. (grofweg gezegd dan)
Ten eerste wat is de definitie in je eigen omgeving ? Want uit ervaring heb ik geleerd, dat negers "in hun eigen omgeving" ook vooroordelen en op onbegrip stoten Ik heb 2 jaar in een van de meest ranzige multi culturele ghetto's gewoond in Birmingham UK waar alle gebruikelijk problemen van een ghetto aanwezig waren (drugs/criminelen/hoeren/handel etc). Waar ik als blanke zwaar in de minderheid was en ook nog mijn hoofd kaal scheer, en ook dus vooroordelen tegen mij waren en dit op zeer gevaarlijk situaties heeft geleid die ik bijna met de dood heb moeten bekopen. Is mij opgevallen, dat ook negers, in mijn definatie van hun eigen omgeving, ook dit soort problemen tegen komen.Dus negers/blanken en autistische personen komen allemaal erge problemen tegen En wat mij helemaal verbaasde, is dat de relatie daar tussen een blanke en een neger, vaak heel goed ging, beter dan wat men vaak denkt. Dat er juist tussen negers onderling, en andere rassen met een kleurtje, ook vaak totaal geen begrip voor elkaar is, en ook met vooroordelen worden gesmeten. Zo viel het mij regelmatig op dat negers net zo minachtend over elkaar kunnen praten, als in dit topic gezegd word dat negers onbegrip ondervinden van blanken. Ik was dus ronduit verbaast dat negers elkaar (naast het vervuuldig gebruik van het scheldwoord nigger in de hiphop in een totale andere contex), dit echter ook zeggen in de meest negatieve manier waarop dit woord gebruikt kan worden en duidelijk doelen op hoe kleinerend en minachtend doelen op de reden waarom dit woord in de wereld is gebracht En als ik vervolgens mij een keer verspreek tegen een neger omdat ik 1000x per dag het woord (Scheldwoord) nigger hoor, en perongeluk een keer antwoord met, "Yeah for real my nigger", dat hier vervolgens absoluut begrip voor is, dat het onbedoeld en niet verkeerd eruit komt zetten, door het eindeloze aanhoren van dit soort taal Hoe dan ook je pikt woorden op die je iedere dag hoort in je omgeving. Dit soort fouten worden begrepen en geaccepteerd door personen die enigzins normaal denkvermogen bezitten waar mijn kring in deze ghetto uitbestond. Want ook hier vind je mensen die er niks aan kunnen doen dat ze hier zetten en wegen zoeken om te overleven om dat de engelse regering ze op alle fronten afremt omzich te kunnen ontwikkelen. Er zijn natuurlijk negers in dit soort gebieden die meteen een mes of een kogel in je lichaam jagen. En dit is geen vooroordeel naar negers toe, want ook pakistanen, chinezen en dus ook blanken, ook een mes of kogel in je kunnen jagen naar aanleiding van een rascitisch term. En denk dat met name aan de neo nazi's die over het algemeen blank zijn. Dit om aan te tonen, dit in iedere cultuur of huidskleur, dezelfde problemen zijn aanwezig zijn, waarvaak beweert wordt over blanken dat ze vooral negers beoordelen, terwijl negers dit net zo hard doen als blanken.. Dus de opmerking dat neger zijn vergeleken kan worden met een het hebben van autisme, en dat in beide gevallen een persoon hierdoor een lastig leven kan hebben, absoluut correct.

[...]
Ik slachtoffer mezelf niet. Het is niet zo dat dat voor iedereen geldt, maar voor bepaalde groepen wel.
Mischien vond hij dat wel, en is het idd zo dat het niet voor jou geld, begrijp ik de opmerking goed, en waarom deze gemaakt word. En zou dus willen zeggen, komt met een sterk argument waarom dat geen betrekking op jou heeft :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 22:23 ]

Pagina: 1