Geheugen klokken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe PC. Met de volgende specificaties:
MoederbordMSI P965 Neo-F
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600 2,4GHz 4MB
Geheugen2x 1GB TwinMOS PC5300 - 667MHz
VideokaartSapphire X1950XT 256MB

Alleen zat ik eraan te denken om in de toekomst eventueel 25% over te klokken van 2,4GHz naar 3GHz. Alleen lukt het mij niet om de geheugen snelheid te veranderen van 667 naar 553MHz, want als ik deze verander in de BIOS en ik druk op opslaan en afsluiten, dan gaat hij uit de BIOS en de PC blijft aanstaan zonder een beeld of iets dergelijks te geven. Daarom moet ik dus de PC herstarten waarna het geheugen gewoon weer op 667MHz loopt... Hebben jullie een idee waar dit aan aan kan liggen?

Met vriendelijke groet,
Ivo

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:21

vinnie1908

Appel != peer

Deze al gelezen:Frequently Asked Questions TCO

Daarbij hoef je ook niet te groeten Ivo, we groeten elkaar altijd en continu. Wat heb je zelf geprobeerd om het in orde te krijgen?! Alleen een keer aan en uit zetten, heb je voltages verhoofd, heb je stapje voor stapje geprobeerd etc..

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Heb je hier al een kijkje genomen?: Het DDR/DDR2 Informatie- en Overklokresultaten-topic

• SOEPSTENGEL13
Stapje voor stapje lukt niet met dit moederbord, kan dus weinig doen. Het lijkt mij trouwens een beetje onlogisch om de voltage te verhogen als je onderklokt.

En ja als de bios beperkt is kan ik weinig andere dingen doen.

EDIT: Ik heb even opgezocht op internet wat m'n timing waren van m'n geheugen en ze ingevuld ipv op auto ingesteld, daarnaast heb ik Spread Spectrum gedisabled en Auto Disable PCI Clk enabled. Nu deed ie het wel in een keer, erg gek.

Nu wil ik dus stukje overklokken, maar ik kan geen PCI-e of iets dergelijk vast zetten, allen Auto Disable PCI Clk, is dit ook goed?

[ Voor 45% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-03-2007 13:16 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:52:
Stapje voor stapje lukt niet met dit moederbord, kan dus weinig doen. Het lijkt mij trouwens een beetje onlogisch om de voltage te verhogen als je onderklokt.

En ja als de bios beperkt is kan ik weinig andere dingen doen.
De -F versies van MSI zijn ook niet bedoelt voor oc'en. Je kan je Neo-F verkopen en een Gigabyte DS3 kopen dit kost je wel wat geld, maar de oc van 2,4 naar 3.0 is wel merkbaar vind ik zelf. Het is aan jouw om te bepalen of je de 40 euro extra er ook echt eraan uit wilt geven.

Specs

• SOEPSTENGEL13
Met een Neo-F zou je ook moeten kunnen overklokken naar 3GHz, er zijn genoeg mensen die dit hebben, sommige ook 3,15 GHz

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:21:
Met een Neo-F zou je ook moeten kunnen overklokken naar 3GHz, er zijn genoeg mensen die dit hebben, sommige ook 3,15 GHz
Zoals fabrikanten altijd zeggen overklokken word niet gegarandeerd. Je kan zeker een poging doen mischien ben je wel 1 vd gelukkigen met een uiterst stabiel moederbord? Heb je al een poging gedaan?

Specs

• SOEPSTENGEL13
Ik heb wat rond gekeken, kan niet erg veel vinden over overklokken met dit moederbord, maar heb wel gevonden dat dit moederbord standaard de PCI sloten zijn gelocked. Ik heb hem van 266 naar 270MHz FSB overgeklokt. Dit gaat in principe prima, nog niet lang gestressed 20 minuten, maar die 4MHz zal weing uitmaken denk ik.

Maar ik ga denk ik binnenkort een Scythe Ninja kopen inclusief 2 stillere fans. Maar ik weet het nog niet zeker, het is samen rond de 40 euro ofzo, maar ik weet niet of ik die 25% echt zal merken.

BTW: In de bios staat trouwens maximaal 500 MHz FSB, dit hoort toch 333MHz te zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-03-2007 17:59 ]

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:59:
Ik heb wat rond gekeken, kan niet erg veel vinden over overklokken met dit moederbord, maar heb wel gevonden dat dit moederbord standaard de PCI sloten zijn gelocked. Ik heb hem van 266 naar 270MHz FSB overgeklokt. Dit gaat in principe prima, nog niet lang gestressed 20 minuten, maar die 4MHz zal weing uitmaken denk ik.

Maar ik ga denk ik binnenkort een Scythe Ninja kopen inclusief 2 stillere fans. Maar ik weet het nog niet zeker, het is samen rond de 40 euro ofzo, maar ik weet niet of ik die 25% echt zal merken.

BTW: In de bios staat trouwens maximaal 500 MHz FSB, dit hoort toch 333MHz te zijn?
Nee dit klopt. Ik heb een C2D E6300 op mijn Asus P5B en die loopt met een FSB van 400MHz. Je zegt dat je de FSB 4MHz hebt overgeclockt; als je de FSB op 333MHz zet krijg je de gewenste 3GHz (met een multiplier van 9x, 1:1 geheugen. Dit kun je in stapjes doen en wanneer hij onstabiel wordt kun je ervoor kiezen een stapje hoger te gaan met de Vcore.

Met de FSB hoger dan 333MHz ga je ook het geheugen overclocken. Misschien dat daar de verwarring vandaan kwam.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerDwayne op 28-03-2007 19:58 ]

• SOEPSTENGEL13
Ja dat berijp ik, maar officieel kan dit moederbord maximaal 333 MHz FSB, maar ik kan veel hoger invullen. ;) Dat zou betekenen dat ik eventueel 3,2 GHz zou kunne halen dat is een geheugen overklok van 667 naar 710, alleen is het geen overklok geheugen (TwinMOS). Maarja dat zie ik dan wel, eerst zorgen voor een nieuwe koeler.

Maar ik denk misschien dat ik die 3GHz niet eens nodig heb? Waar merk ik het verschil aan? Battlefield 2 loopt prima nu.

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:27:
Ja dat berijp ik, maar officieel kan dit moederbord maximaal 333 MHz FSB, maar ik kan veel hoger invullen. ;) Dat zou betekenen dat ik eventueel 3,2 GHz zou kunne halen dat is een geheugen overklok van 667 naar 710, alleen is het geen overklok geheugen (TwinMOS). Maarja dat zie ik dan wel, eerst zorgen voor een nieuwe koeler.

Maar ik denk misschien dat ik die 3GHz niet eens nodig heb? Waar merk ik het verschil aan? Battlefield 2 loopt prima nu.
Als je er veel plezier aan hebt om je SuperPI scores te verhogen en hiermee wilt opscheppen tegen vrienden, dan is het aan te raden |:( :P Met mijn 600MHz overclock van 1.8 naar 2.4GHz merk ik algeheel toch wel een redelijke snelheidswinst. Over het officieel ondersteunen van het moederbord gesproken; overclocken staat voor het sneller laten lopen van computeronderdelen dan volgens de specificatie van de fabrikant toegestaan is. Oftewel dit is altijd onofficieel tenzij aangegeven is dat het een overclockbord is dat echt voor die doeleinden gemaakt zijn, dus op zeker de resultaten kan halen zonder problemen.

Om het geheugen gelijk te laten lopen met de processor zou je dan de FSB 355Mhz maken, vervolgens het geheugen naar 710MHz overclocken. Dat is dus een kloksnelheid van 3.2GHz.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerDwayne op 28-03-2007 20:57 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Hoi tweakers,

Ik was me een voorstelling aan het maken voor een mogelijke nieuw setup en vroeg me af waarom oc'ers maar 1 geheugen latje hebben en niet 2? dual channel zou toch voor snelle communicatie tussen die 2 latjes moeten zorgen ?

m.v.g. Zygivt

• SOEPSTENGEL13
Waaruit haal jij de conclusioe dat OC'ers 1 geheugen latje gebruiken?
Pagina: 1