Toon posts:

"Gesplitte"hd veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier mijn pc'tje met daarin 2hard disks, 1van 250gig en 1van 160gig.
Nu is de HD van 250gig door de winkel "gesplit" in een van 90 en een van 160gig.
Op het deel van 90 staat mijn os geinstalleert, hier staat dan ook zo'n windows icoontje op.
Nu omdat ik veel game enzo wordt 90wat te weinig om games op te installeren enzo..
Op die van 160gig staat mijn muziek waar ik maar 60gig voor nodig heb.
Kan ik nu bevoorbeeld 100gig van het 2de deel naar mijn 1ste deel van de hd overzetten (zodat ik op mijn bootHD 190gig heb)?
En dan natuurlijk nog : hoe ?

Bedankt !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 10:20 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Dat kan, bijvoorbeeld met PartitionMagic. Maar je zou natuurlijk ook de OS-partitie wat kunnen verkleinen en het gamesgedeelte naast je muziekcollectie kunnen zetten, dat lijkt mij verstandiger dan alles bij je OS te zetten :)

The devil is in the details.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je zou willen zoeken op 'partitioneren'. Programma's zoals Partition Magic kan het voor je doen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, heb met windows geprobeertn het lukt tot ik het bij mijn os-schijf wil zetten dan gaat het niet.
Partition magic wil ik wel proberen maar ik wil zeker niet dat mijn pc moet geformateerd worden..
Ik heb hier al slechte verhalen over gehoord daarmee.
Weet iemand nog goede raad waarmee ik het veilig kan doen ?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Met disk management van windows kun je idd niet partities resizen.

Met partiton magic of vergelijkbare tools van andere fabrikanten gaat het meestal wel. Hierbij blijft uiteraard de data behouden, mits er niets mis gaat. Daarom is het altijd verstandig om belangrijke gegevens te backuppen voordat je een dergelijke ingrijpende operatie doet.

Verwijderd

Er zit altijd een risico aan het aanpassen van je partities. Ik ken die verhalen ook maar heb het zelf al 10tallen keren probleemloos gedaan.

Mijn voorkeur gaat naar de iets oudere versie van Partition Magic, gloof dat dit versie 8 is. Deze kun je vanaf diskettes booten en hoef je niet te installeren onder Windows.

@Fauna: Iedereen maakt toch altijd netjes backups van belangrijke documenten :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga dat binnen een paar weken/maanden doen als ik van alles de drivers heb.
Hahn schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:21:
Dat kan, bijvoorbeeld met PartitionMagic. Maar je zou natuurlijk ook de OS-partitie wat kunnen verkleinen en het gamesgedeelte naast je muziekcollectie kunnen zetten, dat lijkt mij verstandiger dan alles bij je OS te zetten :)
Wat bedoel je hiermee ? Dingen die je installeert moeten tog altijd op je os schijf komen ? niet ?

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 23:25

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je kunt natuurlijk ook gewoon op de tweede partitie een map Games aanmaken en bij het installeren van grote games daarheen wijzen. Dus ipv C:\Program Files\My Game Here gewoon D:\Games\My Game Here. Kost nog minder tijd ook ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:27:
Bedankt, ga dat binnen een paar weken/maanden doen als ik van alles de drivers heb.
[...]
Wat bedoel je hiermee ? Dingen die je installeert moeten tog altijd op je os schijf komen ? niet ?
Soms als je een quick/standard installatie optie kiest gaan dingen wel vast naar Program Files. Maar ik ken geen enkele installer van een groot spel dat niet de optie geeft het installatie pad te wijzigen als je voor advanced installation kiest, of er gewoon maar 1 installatiemogelijkheid is. Dan kun je hoogstens nog wat DirectX bestanden in je Windows directory erbij krijgen, of een online gaming addon in je Program Files, maar dat is nooit groter dan enkele tientallen megabytes.

Verwijderd

Dingen die je installeerd kun je overal waar je wilt neerzetten. Dit is niet gebonden aan de schijf/ partitie waar je OS op staat. Dus je zou voor je progs en games een apparte partitie kunnen maken.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
meestal is het ook raadzamer om dit te doen, moet je, je windows opnieuw installeren, staan de games er zelf wel nog, als je ze dan allemaal ZOU re-installen, zal de installer zien, dat alles er al staat en alleen nog de registery settings "installeren" :)

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Dutch2007 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:43:
meestal is het ook raadzamer om dit te doen, moet je, je windows opnieuw installeren, staan de games er zelf wel nog, als je ze dan allemaal ZOU re-installen, zal de installer zien, dat alles er al staat en alleen nog de registery settings "installeren" :)
Of je hebt ze via het web gepatched en na installatie vanaf originele CD een onwerkbare situatie... maar goed, dan kun je in ieder geval je savegames even moven, de map wissen en een herinstallatie doen voor de games die dat nodig hebben, scheelt allicht weer wat tijd tov backuppen naar een andere partitie voor de reinstall, plus dat je niets kunt vergeten :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dat eens ga doen dan :)
Bedankt voor de vele reacties, ben al heel wat wijzer geworden :)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik vermoed dat de TS Windows Vista heeft. (Citaat: hier staat dan ook zo'n windows icoontje)

Met Windows Vista kun je wel degelijk je HDD simpel aanpassen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gezien..
Maar je kan niet een stuk overzetten van het ene deel naar het andere (os gedeelte).
Ik tog niet..
Pagina: 1