Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14
Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik afgestudeerd en ben ik daarom in bezit van een titel. Nou vroeg ik me af: is het gebruikelijk om je titel tegenwoordig nog overal te vermelden en wordt daar dan ook anders op gereageerd?

Hier zitten vast ook een hoop ict'ers met een titel en ik vroeg me af of jullie die gebruiken in de communicatie met andere bedrijven. En hebben mensen hier ervaring met dat er anders gereageerd wordt als je een bepaalde titelatuur voert?

Ik ben benieuwd!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik mag de titel ing gebruiken geloof ik (HTS) doe ik nooit. Mischien als je lesgeeft is het wel gebruikelijkmaar binnen de ICT zie ik het nooit

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Ik doe er nooit wat mee, behalve grapjes over maken :) In duitsland schijnt het wel gebruikelijker te zijn om er iets mee te doen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Binnen het bedrijf waar ik werk is er een persoon die zijn titel (MSc) geplaatst heeft in de handtekening van zijn email. Het valt anderen wel op, maar voor zover mij bekend draagt het inhoudelijk niets positiefs bij aan zijn handelen. Binnen een bedrijf wordt je mijns inziens enkel behandeld op basis van je daadwerkelijke competenties.

De enige twee redenen waarom je naar mijn idee je titel zou voeren zijn;
1. omdat je trots bent op datgene wat het vertegenwoordigt.
2. omdat je onzeker bent over je positie en deze op deze manier wil verhogen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mag Ing. of Bsc. voeren. Doe ik eigenlijk nooit. Mogelijk in mijn volgende baan, da's consultancy, maar volgens mij is het bij dat bedrijf ook niet gebruikelijk.

Maar imho zegt een titel meer iets over wat je hebt gedaan dan over wat je kunt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46

Garyu

WW

zomertje schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:31:
Ik doe er nooit wat mee, behalve grapjes over maken :) In duitsland schijnt het wel gebruikelijker te zijn om er iets mee te doen.
In Nederland zou het ook nooit in mij opkomen om mijn titel te gebruiken, hier in Oostenrijk is je titel officieel een onderdeel van je volledige naam, die je dus eigenlijk "moet" gebruiken. Oostenrijk is nog erger dan Duitsland wat dat betreft :X.

Ik zou het eigenlijk pas doen als je gepromoveerd bent ofzo, dus Dr. voert. Dat is ook meestal de enige titel die je in formulieren kan kiezen, samen met Prof.

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 27-03-2007 09:51 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens echte bikkels zetten hun CCIE nummer onder hun e-mail. Dat is een teken van ik heb gelijk en jij niet

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik denk dat als ze het zouden verplichten dat ik eerder de neiging zou hebben om het zelf niet eens te willen, dan komen ze maar vragen naar je opleiding/titel als ze het zo graag willen weten. Ik heb het nog nooit ergens gebruikt in ieder geval.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

In de communicatie naar nieuwe klanten voeren wij als bedrijf altijd de officiële titel van de persoon. Dat komt in een eerste indruk gewoon goed over en wordt over het algemeen ook goed gewaardeerd. In de vervolg communicatie doen we er verder niets mee.

Ik denk dat in bepaalde gevallen het wel handig kan zijn aangezien je direct een soort opleidingsniveau impliceert. Bij gevallen waar een eerste indruk belangrijk is kun je het dus gebruiken (sollicitatiebrieven bijvoorbeeld).

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
The Eagle schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:49:
Ik mag Ing. of Bsc. voeren. Doe ik eigenlijk nooit. Mogelijk in mijn volgende baan, da's consultancy, maar volgens mij is het bij dat bedrijf ook niet gebruikelijk.

Maar imho zegt een titel meer iets over wat je hebt gedaan dan over wat je kunt :)
Dat is vreemd. Ing. suggereert dat je HTS (oid) gedaan hebt, BSc krijg je echter alleen bij een universitaire bachelor (op de universiteit dus). Na het HBO krijg je een profesionele bachelor. Na een HBO ICT opleiding is dat BICT bijvoorbeeld, na een HBO Civiele Techniek opleiding is dat Beng (Bachelor of engineering) en na een opleiding HBO Communicatie is dat BComn.

Hier is veel verwarring over volgens mij. Het gros van de mensen die een technische opleiding op het HBO doet denkt een BSc te krijgen maar niets is minder waar.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
Voor juristen kan het van belang zijn om hun mr.-titel te gebruiken en inderdaad kan dr. en prof. ook nog wel nuttig zijn (hoewel iedereen zichzelf professor kan noemen). In Nederland doet het niet heel erg ter zake, maar in het buitenland kan het inderdaad heel belangrijk zijn. Heb wel gemerkt dat bijvoorbeeld in Duitsland je in een keer een stuk formeler wordt aangesproken als ze je titel eenmaal weten. Voor mij is het nu nog niet zo belangrijk: LLB kent toch (bijna) niemand, maar LLM en MPhil eigenlijk ook niemand. Ik houd het dan wel bij m'n mr.-titel na m'n afstuderen in bepaalde gevallen.

Be yourself, no matter what they say ...

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54
Ik heb in die 8 jaar dat ik een titel heb hem nog nooit gebruikt, hij staat wel op mijn cv geloof ik (maar aangezien ik nog steeds bij mijn eerste werkgever zit wordt die dus ook nooit gebruikt).

Ik zou hem alleen gebruiken als het moet (bijv. als je papers maakt waarbij het gebruikelijk is om je titel erbij te vermelden), voor de rest vind ik het een beetje loos.

• Jiriki
  • Laatst online: 17-11 12:14
Probleem vind ik tegenwoordig ook dat al die Master of science en Bachelor of science titels niet beschermd zijn en dus door iedereen gebruikt kunnen worden. Toen er nog Ir, Ing en Dr. waren was het iets meer zeggend.

En nu klink ik heel oud :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Garyu

Garyu

WW

sewer schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:02:
Ik heb in die 8 jaar dat ik een titel heb hem nog nooit gebruikt, hij staat wel op mijn cv geloof ik (maar aangezien ik nog steeds bij mijn eerste werkgever zit wordt die dus ook nooit gebruikt).

Ik zou hem alleen gebruiken als het moet (bijv. als je papers maakt waarbij het gebruikelijk is om je titel erbij te vermelden), voor de rest vind ik het een beetje loos.
Maar ook bij het schrijven van papers is het niet gebruikelijk :). Je wordt beoordeeld op de kwaliteit van het paper, niet de hoeveelheid titels die erop staan ;).

• Bor
  • Laatst online: 18:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The Eagle schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:49:

Ook ik mag die titels voeren maar doe het eigenlijk nooit omdat het geen enkel nut heeft. Bij sollicitaties / contact naar klanten etc schrikt het soms zelfs af (mensen vinden je snel arrogant oid als je de titel voert). Daarbij vind ik Ing. echt totaal niets speciaals. Bij Dr.of andere hooggewaardeerde titels (wat Ing imho zeker niet is) zou ik het gebruik nog overwegen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dennis
argro schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:01:
Dat is vreemd. Ing. suggereert dat je HTS (oid) gedaan hebt, BSc krijg je echter alleen bij een universitaire bachelor (op de universiteit dus). Na het HBO krijg je een profesionele bachelor. Na een HBO ICT opleiding is dat BICT bijvoorbeeld, na een HBO Civiele Techniek opleiding is dat Beng (Bachelor of engineering) en na een opleiding HBO Communicatie is dat BComn.

Hier is veel verwarring over volgens mij. Het gros van de mensen die een technische opleiding op het HBO doet denkt een BSc te krijgen maar niets is minder waar.
Nou, volgens mij is het wel degelijk zo dat je gewoon dezelfde titels krijgt als gebruikelijk voor universitaire bachelorstudies. Zie daarvoor ook deze link.

Ikzelf heb ook een hbo opleiding gedaan en mag één van de bachelortitels voeren die op de bovenstaande wikipedia-pagina genoemd zijn.

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:01:
[...]

Op mijn papiertje van HBO BI staat toch echt BSc ;)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54
Garyu schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:15:
Maar ook bij het schrijven van papers is het niet gebruikelijk :). Je wordt beoordeeld op de kwaliteit van het paper, niet de hoeveelheid titels die erop staan ;).
Bij sommige internationale congressen wat heb ik bijgewoond heb ik toch vaak titels in de papers voorbij zien komen. Ik weet verder niet of dat dan uit inititief van de paperschrijver was, of dat dat 'hoort'.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Als de inhoud goed is, interesseert het mij geen biet wat voor opleiding de schrijver gedaan heeft (en of hij die heeft afgerond). Maar goed, er zullen wel mensen zijn die dat dan wel nog belangrijk vinden ofzo.

• Dennis
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:21:
Aan welke hogeschool heb je die opleiding gevolgd? Ik heb dezelfde opleiding gedaan maar heb een BBA titel (welke totaal niet overeenkomt met het curriculum, maargoed...).

• argro
Dennis schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:19:
[...]

Nou, volgens mij is het wel degelijk zo dat je gewoon dezelfde titels krijgt als gebruikelijk voor universitaire bachelorstudies. Zie daarvoor ook deze link.

Ikzelf heb ook een hbo opleiding gedaan en mag één van de bachelortitels voeren die op de bovenstaande wikipedia-pagina genoemd zijn.
In die link staat toch duidelijk het volgende:

BSc Bachelor of Science voor universitaire bèta-studies of bij sommige gamma-studies
BA Bachelor of Arts voor universitaire alfa- en sommige gamma-studies
LLB Bachelor of Laws voor universitaire rechtenstudies

Na het HBO zul je dus nooit BSc, BA of LLB worden

Die drie bachelor titels krijg je nadat je op de universiteit je bachelor gehaald hebt, de overige titels zijn voor HBO-bachelors. Beide keren dus een bachelor diploma, op de universiteit krijg je een universitaire bachelor en op het HBO krijg je een professionele bachelor.

Zie ook deze link voor een uitleg van het verschil tussen een universitaire bachelor en een professionele bachelor.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:21:
[...]

Dat zou toch echt BICT moeten zijn.

BICT Bachelor of ICT Opleidingen op het gebied van de Informatie- en Communicatietechnologie (ICT)

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 27-03-2007 10:28 ]

Verwijderd

Daarnaast mag iedereen de titels BSc BICT etc etc dragen aangezien deze niet wettelijk beschermd zijn ;-) titels als ing, ir, drs, dr etc zijn dit echter wel.

Daarnaast is een titel volgens mij alleen van belang op sollicitatiebrieven. Afhankelijk van het bedrijf kan je het ook nog op je visitekaartje zetten.

• voske
Jiriki schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:03:
Probleem vind ik tegenwoordig ook dat al die Master of science en Bachelor of science titels niet beschermd zijn en dus door iedereen gebruikt kunnen worden. Toen er nog Ir, Ing en Dr. waren was het iets meer zeggend.

En nu klink ik heel oud :)
Is niet helemaal waar. Beschermd zijn
- Bachelor of Science/Arts en Master of Science/Arts (en de equivalenten ir. en drs.) - alleen voor universitaire bachelors en masters
- Bachelor en Master met andere toevoeging dan Science/Arts (en de equivalenten ing. en bc.) - voor HBO-bachelors en masters
- Bachelor of Laws (LLB) en Master of Laws (LLM) (en de equivalent mr.) - alleen voor universitaire bachelors en masters op het gebied van het recht
Eventueel kunnen binnen deze regeling ook andere toevoegingen aan Bachelor en Master van universiteiten worden gedaan zoals Master of Philosophy (MPhil) voor studenten van een Research Master.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:26:
Daarnaast mag iedereen de titels BSc BICT etc etc dragen aangezien deze niet wettelijk beschermd zijn ;-) titels als ing, ir, drs, dr etc zijn dit echter wel.
Zoals hierboven al staat, zijn de Engelse en de Nederlandse titulatuur beiden beschermd.

[ Voor 15% gewijzigd door voske op 27-03-2007 10:28 . Reden: Nog een toevoeging. ]

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:02

Hu9o

Schokkend

Ik ben zowel ir als ing, maar gebruik het nooit. Best jammer eigenlijk :+

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:26:
Daarnaast is een titel volgens mij alleen van belang op sollicitatiebrieven. Afhankelijk van het bedrijf kan je het ook nog op je visitekaartje zetten.
Op sollicitatiebrieven zou ik de titel juist niet vermelden. Ik deed dat (toen ik net van school kwam en nog trots op mijn "Ing." was ook) maar heb er eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Mij werd door meerdere recruiters geadviseerd de titel achterwege te laten.

Verwijderd

Ik ben nog maar met een paar mensen in contact gekomen die te koop liepen met hun "titel" (onder ELKE e-mail tekenen met Ir. ofzo), en dat waren echt zielige kneusjes die erg onzeker waren over zichzelf, en op deze manier toch probeerden slim over te komen.
Als iemand je studie niveau wil weten, kijken ze maar op je CV.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 10:30 ]

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

ik studeer zo ook af als BICT.. mag ik dan ook mijn ing. titel gebruiken?

Van het kastje naar de muur lopen...

• Dennis
argro schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:25:

BSc Bachelor of Science voor universitaire bèta-studies of bij sommige gamma-studies

[tekst]
Daar had ik overheen gekeken, je hebt gelijk :).
Hu9o schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:27:
Ik ben zowel ir als ing, maar gebruik het nooit. Best jammer eigenlijk :+
Is het niet zo dat ing gewoon vervalt als je ook ir bent? Je kunt ze iig nooit tegelijk voeren, en ik neem aan dat je geen 'lagere' titel gaat voeren als je die voert.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bij klachten richting UPC/NS/CWI/UWV en al die andere meuk gebruik ik altijd mijn titel. Als die mensen een klachtenbrief krijgen weten ze tenminste dat als Dr. Ecteinascidin klaagt er misschien een serieuzere klacht binnenkomt dan normaal. Ik bedoel, je bent dokter of niet :)

Indien ik niets gedaan hoef te hebben dan laat ik de titel gewoon weg.

* Delerium zit te dubben over banmailtjes met titelgebruik.

Maar om eerlijk te zijn doet de titel drs, MSc of ing. mij niet gek veel. Daarvan zijn er simpelweg teveel (en iedereen kan wel een studie afronden).

[ Voor 15% gewijzigd door Delerium op 27-03-2007 10:34 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

André schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:00:
In de communicatie naar nieuwe klanten voeren wij als bedrijf altijd de officiële titel van de persoon. Dat komt in een eerste indruk gewoon goed over en wordt over het algemeen ook goed gewaardeerd. In de vervolg communicatie doen we er verder niets mee.
Bij ons komen de titels wel op de visite kaartjes, maar verder mag je zelf weten of je de titel ergens voert. Voorzover ik weet zijn er geen collega's die hun titel in hun mail signature gebruiken.; ik ben daar zelf ook eigenlijk niet zo'n fan van.
Dennis schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:32:
Is het niet zo dat ing gewoon vervalt als je ook ir bent? Je kunt ze iig nooit tegelijk voeren, en ik neem aan dat je geen 'lagere' titel gaat voeren als je die voert.
Het scheelt nogal. Ik denk dat ir. inderdaad ing. vervangt, maar dr. vervangt niet ir. Veel profs op de TUD zijn prof. dr. ir. Andersom geldt dat drs. niet ing. vervangt, dus lopen er drs. ing.'s rond, maar dr. vervangt wel drs.

[ Voor 29% gewijzigd door Confusion op 27-03-2007 10:37 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

LLB is een titel voor een HBO opleiding en niet universitair:

LLB Bachelor of Laws Opleiding HBO-rechten ( bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor)

Daarnaast verwar je volgens mij accreditatie en wettelijke bescherming. Om de titel MSc en weet ik wat uit te mogen geven moet de opleiding geaccrediteerd zijn door een aantal instanties.

In de WBP staat ( voor zover ik weet) dat echter alleen de nederlandse titulatuur bescherming geniet.

Ik twijfel overigens of Ir Ing vervangt.

Ik doe zelf Informatica en mag de titel ing. dragen ( HBO) een vriend heeft electro gedaan, ook HBO en draagt de titel ir.

Zelfde niveau andere studie. Ik betwijfel in hoeverre het elkaar echt vervangt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 10:50 ]

Verwijderd

ecteinascidin schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:33:
Maar om eerlijk te zijn doet de titel drs, MSc of ing. mij niet gek veel. Daarvan zijn er simpelweg teveel (en iedereen kan wel een studie afronden).
Zover ik weet is het promoveren niet moeilijker of zwaarder dan een master diploma behalen.
Het feit is gewoon dat je er nog eens vele jaren moet in investeren, en dat het eigenlijk vooral bedoelt is voor mensen die een academische carriëre voor het oog hebben (onlangs nog een onderzoek geweest waaruit blijkt dat doctoraten, vooral op wetenschappelijk vlak, in de bedrijfswereld niet populair zijn).
Daarom dat de meesten deze weg niet kiezen.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:46:
[...]Zover ik weet is het promoveren niet moeilijker of zwaarder dan een master diploma behalen.
Ik weet niet waar je die mythe vandaan haalt, maar ik wens je veel succes met je promotieonderzoek :)
Het verschilt van sector tot sector, maar in de 'makkelijke' sectoren is het niet interessant en in de interessante sectoren is het wel moeilijk

In mijn sector is het verschil tussen Dr. en Drs. enorm groot. Zowel in verantwoordelijkheid als salarisschalen als werkzaamheden.

[ Voor 31% gewijzigd door Delerium op 27-03-2007 10:55 ]

• voske
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:43:
LLB is een titel voor een HBO opleiding en niet universitair:
LLB Bachelor of Laws Opleiding HBO-rechten ( bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor)
Daarnaast verwar je volgens mij accreditatie en wettelijke bescherming. Om de titel MSc en weet ik wat uit te mogen geven moet de opleiding geaccrediteerd zijn door een aantal instanties.
Even de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek erbij halen. Ik quote hierbij even de hele bepalingen voor het overzicht. We beginnen vooraan:
Artikel 7.10a. Verlening van graden
1. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het wetenschappelijk onderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs heeft afgelegd. Afhankelijk van het vakgebied waarin het met goed gevolg afgelegde afsluitend examen van een bacheloropleiding onderscheidenlijk het met goed gevolg afgelegde examen van een masteropleiding is afgelegd, wordt aan de verleende graad toegevoegd «of Arts» dan wel «of Science». Bij ministeriële regeling kan voor een opleiding of een groep van opleidingen met betrekking tot een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in de tweede volzin, worden vastgesteld.
2. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het hoger beroepsonderwijs heeft afgelegd. Het instellingsbestuur kan voor een opleiding of een groep van opleidingen met betrekking tot een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in het eerste lid, tweede volzin, vaststellen.
3. Het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in artikel 5a.1, tweede lid, verleent de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een masteropleiding als bedoeld in artikel 7.3b, onder a of b, heeft afgelegd. De tweede volzin van het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
4. Het instellingsbestuur of het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in het derde lid, voegt aan een graad toe de vermelding van het vakgebied of het beroepenveld waarop de graad betrekking heeft
Wat levert dit dus op:
Artikel 7.19a. Graden Bachelor en Master
1. Degene aan wie op grond van artikel 7.10a een graad is verleend, is gerechtigd die graad in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, desgewenst aangevuld met de vermelding, bedoeld in artikel 7.10a, vierde lid.
2. De graad, bedoeld in het eerste lid, en de toevoegingen, bedoeld in artikel 7.10a, eerste lid, worden als volgt aangeduid:
a. Bachelor: B,
b. Master: M,
c. Bachelor met de toevoeging «of Arts»: BA,
d. Bachelor met de toevoeging «of Science»: BSc,
e. Bachelor met een andere toevoeging als bedoeld in artikel 7.10a, eerste lid, derde volzin,
f. Master met de toevoeging «of Arts»: MA,
g. Master met de toevoeging «of Science»: MSc, en
h. Master met een andere toevoeging als bedoeld in onderdeel e.
3. Indien artikel 7.10a, eerste lid, derde volzin, toepassing heeft gevonden, worden de afkorting van de desbetreffende graden met toevoegingen bij ministeriële regeling vastgesteld.
4. De graad en de toevoeging worden, afgekort, in de naamsvermelding achter de naam geplaatst, desgewenst aangevuld met de vermelding, bedoeld in artikel 7.10a, vierde lid.
Op naar de Nederlandse equivalenten:
Artikel 7.20. Titels ir., mr., drs., ing. en bc.
1. Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het wetenschappelijk onderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ir., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek,
b. de titel meester, afgekort tot mr., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft op het gebied van het recht, of
c. de titel doctorandus, afgekort tot drs., indien het een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs betreft waarop de onderdelen a en b niet van toepassing zijn.
2. Degene die op grond van artikel 7.19a gerechtigd is een graad in het hoger beroepsonderwijs in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van:
a. de titel ingenieur, afgekort tot ing., indien het een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs betreft op het gebied van de landbouw en natuurlijke omgeving of op het gebied van de techniek, of
b. de titel baccalaureus, afgekort tot bc., indien het een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs betreft waarop onderdeel a niet van toepassing is.
3. De in het eerste en tweede lid genoemde titels worden, afgekort, voor de naam geplaatst.
4. Het eerste lid is niet van toepassing op masteropleidingen, bedoeld in artikel 7.3b.
5. De betrokkene maakt een keuze uit het tot uitdrukking brengen in de eigen naamsvermelding van een graad als bedoeld in artikel 7.10a en het voeren van een titel als bedoeld in dit artikel.
Maar hiermee zijn we er nog niet, er is namelijk nog de Regeling andere toevoeging aan wo-graden en die zegt het volgende:
Artikel 1. Andere toevoeging
Als toevoeging aan de graden Bachelor en Master, verleend na het met goed gevolg afleggen van het afsluitend examen van een bacheloropleiding onderscheidenlijk masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs op het gebied van het recht, wordt vastgesteld ”of Laws”.
Kortom, Bachelor of Laws en Master of Laws zijn alleen voor WO-rechten.

Toevoeging nog: ir. vervangt inderdaad ing. aangezien ze als dezelfde titel worden beschouwd, ingenieur, en je voert eenzelfde titel nooit twee keer (uitgezonderd dr.).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vaak wordt het in uitingen naar buiten door werkgevers gewaardeerd als je een titel voert, wegens 'extra toegevoegde waarde'.

Velen met titel doen d'r zelf niets mee, wegens redundantie. Je kennis is van meer waarde dan je titel...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Bor

Bor

Het enige waar een titel goed voor zou kunnen zijn in relatie met werk / solliciteren is het aangeven van een bepaald minimum niveau (en ook daar heb ik soms mijn twijfels bij).

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Juist bij sollicitaties zou ik de titel niet vermelden. Je stuurt toch je CV op, daarop staan al je diploma's dus is titelgebruik dubbelop. En alles wat je dubbel vermeld is geen bonuspunt.

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:43:
Ik twijfel overigens of Ir Ing vervangt.

Ik doe zelf Informatica en mag de titel ing. dragen ( HBO) een vriend heeft electro gedaan, ook HBO en draagt de titel ir.

Zelfde niveau andere studie. Ik betwijfel in hoeverre het elkaar echt vervangt.
Ir. en Ing. zijn twee hele verschillende titels, het ene is HBO (ing) en het andere (technische) Universiteit (ir.)

Na HBO electro kreeg je ook gewoon ing. en niet ir. Die vriend van jou draagt dus titels waar hij geen recht op heeft.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Confusion schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:34:
[...]

Bij ons komen de titels wel op de visite kaartjes, maar verder mag je zelf weten of je de titel ergens voert. Voorzover ik weet zijn er geen collega's die hun titel in hun mail signature gebruiken.; ik ben daar zelf ook eigenlijk niet zo'n fan van.
Bij ons staat de titel standaard ook op de visitekaartjes. Het verschilt een beetje per persoon of titels verder gevoerd worden, bv in een emailsignature. Vanaf dr. en prof. komt het regelmatig voor, maar ik werk dan ook in een omgeving waar je als ir. al bijna onderaan de pikorde staat, laat staan ing. Dan is niets nog beter :+

Volgens mij heb ik m'n titel nog nooit gebruikt. Waarom zou ik.

Verwijderd

M'n titel gebruik ik in de volgende situaties:
  • Visitekaartje: Hierop staat mijn volledige naam incl. titel en de functie die ik betrek binnen het bedrijft waar ik werk. Deze deel ik uit tijdens een eerste kennismaking. Dit vind ik een correcte wijze om mezelf te introduceren.
  • Sollicitatiebrief: In een sollicitatiebrief gebruik je je eigen naam (als het goed is) 2x. Ten eerste boven de brief als afzender. Hier gebruik ik mijn volledige naam incl. titel. Ditzelfde doe ik als ik weet dat de ontvanger ook een titel heeft. Dit is onderdeel van het schrijven van een goede brief, althans, toen ik nog op de middelbare schoot zat ;) Verder onderteken ik mijn brieven met mijn roepnaam + achternaam zonder titel.
In m'n CV gebruik ik hem dus niet. Hier voer ik mijn volledige naam zonder titel. Als ze een beetje bekwame CV lezers zijn dan snappen ze wel of er al dan niet een titel zit bij een genoemde voltooide opleiding.

Ik vind dat je best trots mag zijn op je titel. Dat iedereen een titel heeft is echt onzin. Volgens het CBS[1] heeft ongeveer 20% van de bevolking ten hoogste een HBO opleiding en zo'n 8% een universitaire graad.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Na het HBO zul je dus nooit BSc, BA of LLB worden

Die drie bachelor titels krijg je nadat je op de universiteit je bachelor gehaald hebt, de overige titels zijn voor HBO-bachelors. Beide keren dus een bachelor diploma, op de universiteit krijg je een universitaire bachelor en op het HBO krijg je een professionele bachelor.

Zie ook deze link voor een uitleg van het verschil tussen een universitaire bachelor en een professionele bachelor.
Aha, en wikipedia heeft immers altijd gelijk ;) /flauw
Ook op mijn HBO diploma (HIO) staat overigens BSc.. Best vreemd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Na HBO kun je ook de titel ba (bachelor of arts) voeren... in mijn geval interieurarchitect/grafisch ontwerper van de kunstacademie.

(Universitaire) vervolgopleiding resulteert in ma (master of arts).
Bachelor-masterstructuur

Sinds september 2002 kent het Nederlandse hoger onderwijs een bachelor-masterstructuur (BaMa). Studenten krijgen de graad van bachelor als ze een bacheloropleiding in het hbo (4 jaar voltijdse studie) of in het wo (3 jaar voltijdse studie) met succes afsluiten. Met de hbo-bachelorgraad is het mogelijk een beroep uit te oefenen. Veelal zullen hbo-bachelors er dan ook voor kiezen de arbeidsmarkt op te gaan. Als ze dat willen, kunnen ze hun studie voortzetten met een masteropleiding in het hbo of het wo.

[ Voor 60% gewijzigd door Ramzzz op 27-03-2007 11:37 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Volgens mij hebben al die nieuwe titels totaal geen zin aangezien die bij het grote publiek helemaal niet bekend zijn.

Drs/dr is bekend, ing is ook redelijk bekend. Rest is op goed geluk. Overigens heb ik zelf nog een titel bijna "gekregen" van fontys, bachelor op universiteit gehaald, twee vakken extra op de hogeschool en kreeg nog een diploma van de fontys. Propedeuse heb ik overigens ook op de hogeschool gehaald.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ramzzz: dat is het inleidend verhaaltje. hier staat het beter uitgelegd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:30:
Aha, en wikipedia heeft immers altijd gelijk ;)
Ook op mijn HBO diploma (HIO) staat BSc.
De eerdere quotes uit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek geeft het al aan, maar nog even wat interpretatie van de wet door een uni en een hbo instelling.

Ik zou even terug gaan met je papiertje ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je interpreteert mijn post verkeerd, ik had 'm al ietwat aangepast :)

• Garyu

Garyu

WW

Iblies schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:41:
Volgens mij hebben al die nieuwe titels totaal geen zin aangezien die bij het grote publiek helemaal niet bekend zijn.

Drs/dr is bekend, ing is ook redelijk bekend. Rest is op goed geluk. Overigens heb ik zelf nog een titel bijna "gekregen" van fontys, bachelor op universiteit gehaald, twee vakken extra op de hogeschool en kreeg nog een diploma van de fontys. Propedeuse heb ik overigens ook op de hogeschool gehaald.
Ik denk dat ing, drs, ir, mr. en dr (als in: arts) wel bekend zijn. Datzelfde voor de dr. en prof.

Maar alles wat daar buiten valt... inclusief alle verschillende Bachelor- en Master-opleidingen, tsja. Aan de andere kant, in het buitenland kent men bijna nooit de precieze Nederlandse titels, dus dan moet je je zowiezo behelpen met Master of de lokale variant daarvan (Oostenrijk: Magister, afgekort Mag. en Diplom-Ingenieur, afgekort: DI of Dipl.Ing.).

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

.oisyn schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:41:
Ramzzz: dat is het inleidend verhaaltje. hier staat het beter uitgelegd.
Ah. Niet dat 't me echt boeit, ik doe er niets mee. Mijn praktijkkennis is dan ook $tig keer wat ik op die opleiding geleerd heb... :)

Je leert er niet echt veel... :X

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik moest ook hard lachen toen ik las dat BaMa was ingevoerd om diploma's internationaal vergelijkbaar te maken :P

• argro
Ramzzz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:34:
Na HBO kun je ook de titel ba (bachelor of arts) voeren... in mijn geval interieurarchitect/grafisch ontwerper van de kunstacademie.

(Universitaire) vervolgopleiding resulteert in ma (master of arts).

[...]
Erg leuk verhaaltje over de BaMa structuur, zo werkt het helaas in de praktijk niet. Het gebruik van bachelor titels op zowel het HBO als de universiteit suggereert ten onrechte dat je nadat je het HBO afgerond hebt zo door kunt met een master op de universiteit. Dat is echter lang niet altijd waar. Nadat je bijvoorbeeld HBO werktuigbouw hebt afgerond mag je op de TU eerst een schakelprogramma van bijna twee jaar volgen voordat je aan je master mag beginnen. HBO bachelor en universiteit bachelor zijn dus verre van gelijk.

Vandaar dat er dus ook verschillende bachelor titels zijn (universitaire en professionele bachelors). Maar ik begrijp uit dit topic dat er vrij veel mensen zijn die na hun HBO een universitaire bachelor gekregen hebben (al de BSc gevallen bijvoorbeeld). Dat verbaasd mij en zorgt voor verwarring.

Ook bij jou is dat het geval. Een Bachelor af Arts is een universitaire bachelor en geen professionele bachelor. Het is dus vreemd dat jij BA wordt na het HBO. Ik zou eerder Bachelor of Design (BDes) verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 27-03-2007 12:02 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

argro schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:58:
[...]
Erg leuk verhaaltje over de BaMa structuur, zo werkt het helaas in de praktijk niet. Het gebruik van bachelor titels op zowel het HBO als de universiteit suggereert ten onrechte dat je nadat je het HBO afgerond hebt zo door kunt met een master op de universiteit. Dat is echter lang niet altijd waar. Nadat je bijvoorbeeld HBO werktuigbouw hebt afgerond mag je op de TU eerst een schakelprogramma van bijna twee jaar volgen voordat je aan je master mag beginnen. HBO bachelor en universiteit bachelor zijn dus verre van gelijk.

Vandaar dat er dus ook verschillende bachelor titels zijn (universitaire en professionele bachelors). Maar ik begrijp uit dit topic dat er vrij veel mensen zijn die na hun HBO een universitaire bachelor gekregen hebben (al de BSc gevallen bijvoorbeeld). Dat verbaasd mij en zorgt voor verwarring.

Ook bij jou is dat het geval. Een Bachelor af Arts is een universitaire bachelor en geen professionele bachelor. Het is dus vreemd dat jij BA wordt na het HBO.
Misschien ben je minder verbaasd wanneer je erachter komt dat een kunstacademie gefuseerd is met een nniversiteit? :)

(in dit geval KABK Den Haag met UvL)

• argro
Ramzzz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:02:
[...]

Misschien ben je minder verbaasd wanneer je erachter komt dat een kunstacademie gefuseerd is met een nniversiteit? :)

(in dit geval KABK Den Haag met UvL)
Dan verbaasd het mij nog steeds. Als een MBO met een HBO gaat fuseren dan vewacht ik niet dat MBO'ers met een bachelor titel naar buiten lopen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk... waarschijnlijk gebeuren dergelijke zaken wel gewoon - alhoewel MBO - lijkt me niet echt...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Ik sta niet meer te kijken van de uitverkoop van ons onderwijs. Elke derderangs student uit de derde wereld met een rijke papa kan aan een van onze universiteiten na een jaar (of 2) met een master titel terug naar z'n land. Hetzelfde zie je terugkomen bij HBO-ers die 'nog even snel' een universitaire master willen bemachtigen. Dat is nou marktwerking.

edit:
Iets te kort door de bocht :+
Het eerste gebeurt al op grote schaal. De instroom van buitenlandse studenten is vaak zeer mager (van kwaliteit), maar de gestelde termijn is beperkt en dus krijgen ze hun master met een genade 6.
Het tweede staat op het punt om door te breken m.i.. Het is de ultieme droom van veel bestuurders in het onderwijs.

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2007 12:44 ]

• Iblies
Dat is onzin,

die mensen hebben gewoon een diploma uit hun land en die gaat de school waarderen. Daarbij wordt gekeken of vakken gelijkwaardig zijn en wat er nog eventueel moet worden bijgespijkerd. Zelf heb ik eerst een bachelor van de universiteit, dat diploma werd gewaardeerd door de hogeschool en vervolgens moest ik nog twee vakken halen om een hogeschool bachelor te krijgen.
Een tentamen was te idioot voor woorden, ander heb ik alleen de bundel doorgelezen. Twee diploma's en alleen de waardering betaald.

edit;
bachor hogeschool => master universiteit is helemaal te erg voor woorden,
meeste universtiteiten houden je bijna tweeenhalf jaar vast om die master te halen. Met een bachelor van de universiteit zelf duurt het hooguit een jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Iblies op 27-03-2007 12:35 ]

• voske
Ramzzz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:34:
Nou heb ik toch eens op de site rondgekeken van de KABK. En wat zie ik daar staan:
Studierichting interieurarchitectuur:
De studie leidt op tot het behalen van een diploma bachelor of design voor interieurarchitectuur of meubelontwerpen.
Studierichting grafisch ontwerpen:
De studie leidt op tot het diploma bachelor of design.
En dus niet "Bachelor of Arts".

Verwijderd

In België is het vanaf dit jaar zo dat als je van een hogeschool bachelor informatica komt, het minstens 3 jaar duurt eer je een master kan behalen in de informatica. (let op, minstens, want het slaagpercentage ligt bij mijn universiteit momenteel onder de 10% voor schakelstudenten).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 12:48 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:46:
[...]
Zover ik weet is het promoveren niet moeilijker of zwaarder dan een master diploma behalen.
[...]
Uit deze opmerking kan ik afleiden dat je niet gepromoveerd bent :+

* gambieter heeft de laatste jaren een aantal biologie-promovendi naar de eindstreep begeleid, gesleept, getrokken en geduwd ;)

Promoveren kan heel zwaar zijn. Er zit echter een addertje onder het gras: de financien van vakgroepen zijn op de meeste universiteiten gelinkt aan het aantal promovendi dat de eindstreep haalt, soort van prestatiefinanciering. Daardoor heeft de vakgroep en de begeleider er baat bij om de promovendi over de eindstreep te trekken, of ze nou het vereiste niveau hebben of niet.

En dan on-topic: Gambieter's dr-titel wordt gebruikt voor werkdoeleinden waar nodig. Verder natuurlijk niet. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Nooit bij stil gestaan dat er uberhaupt titels aan een HBO papiertje zouden hangen. :+

Ik ben in 2001 afgestudeerd aan de HvU, Fac. Communicatie & Journalistiek, richting Communicatie systemen (School voor Communicatie systemen). .. erhm wat ben ik dan? Een BICT ofzo? :?

On Topic: Ik gebruik geen titel op mijn visitie kaartjes of mijn CV.

[ Voor 11% gewijzigd door tazzman op 27-03-2007 12:52 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Het topic en de openingspost bespreken het hoe en wanneer van gebruik van je (academische) titel.

Dit topic raakt behoorlijk van koerst..

• voske
tazzman schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:50:
Nooit bij stil gestaan dat er uberhaupt titels aan een HBO papiertje zouden hangen. :+

Ik ben in 2001 afgestudeerd aan de HvU, Fac. Communicatie & Journalistiek, richting Communicatie systemen (School voor Communicatie systemen). .. erhm wat ben ik dan? Een BICT ofzo? :?
Toen was de BaMa-structuur er nog niet, dus je bent dan of ingenieur (ing.) of baccalaureus (bc.).

Verwijderd

Mijn titel staat alleen op mijn visitekaartje en dat is niet onbegrijpelijk aangezien ik bij een ingenieursbureau werk.

En het gedoe over een universitaire bachelor of hbo-bachelor moet je even nakijken op je diploma. Veel bedrijven zijn meer gecharmeerd van HBO Bachelors vanwege de praktijkgerichte opleiding dan van een WO Bachelor wat vaak als een niet afgemaakte studie wordt gezien. Die worden meestal afgewezen met de opmerking dat ze eerst hun Master maar eens moeten gaan halen. Het kan dus in je nadeel werken als je een WO bachelor titel ergens gebruikt.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

voske1983 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:40:
[...]

Nou heb ik toch eens op de site rondgekeken van de KABK. En wat zie ik daar staan:
Studierichting interieurarchitectuur:

[...]

Studierichting grafisch ontwerpen:

[...]

En dus niet "Bachelor of Arts".
Ah. Hebben ze dat kennelijk gewijzigd... veel beter zo :)

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:53:
Veel bedrijven zijn meer gecharmeerd van HBO Bachelors vanwege de praktijkgerichte opleiding dan van een WO Bachelor wat vaak als een niet afgemaakte studie wordt gezien.
Sinds wanneer zijn veel HBO opleidingen praktijk gericht? Laat me niet lachen zeg. De meeste HBO-ers beginnen pas iets van de praktijk te proeven tijdens stage of wanneer ze aan het werk gaan. Er zit een heel groot hiaat tussen de praktijk en de opleiding bij veel HBO studies.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 27-03-2007 13:09 ]

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:09:
[...]

Sinds wanneer zijn veel HBO opleidingen praktijk gericht? Laat me niet lachen zeg. De meeste HBO-ers beginnen pas iets van de praktijk te proeven tijdens stage of wanneer ze aan het werk gaan. Er zit een heel groot hiaat tussen de praktijk en de opleiding bij veel HBO studies.
Bedrijfskundige Informatica aan de HRO is behoorlijk praktijkgericht.

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53

wjv

In het bedrijfsleven heb ik mijn titel (Drs) nooit gebruikt, ook mede IT-ers heb ik zelden hun titel zien gebruiken. Toen ik weer terug kwam op de universiteit (als IT-er) werd mijn titel vermeld op mijn naamplaatje naast de deur, in de personeelslijst, etc.

In het bedrijfsleven zegt een titel over het algemeen heel weinig over je positie binnen het bedrijf, op de universiteit bepaalt je titel wel degelijk je positie in de hierarchie (Drs -> Dr -> Prof)

• argro
Bor de Wollef schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:09:
[...]

In ieder geval meer praktijkgericht dan een universiteit over het algemeen.

• Iblies
Bij de meeste universtiteiten ga je minimaal een keer bij een bedrijf werken/onderzoek doen.

• argro
Iblies schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:42:
Bij de meeste universtiteiten ga je minimaal een keer bij een bedrijf werken/onderzoek doen.
Tijdens mijn studie aan de TU was een stage van maar liefst 8 weken een keuzevak. Je zit dus 5*42=220 weken op de TU, hiervan mág je 8 weken bij een bedrijf kijken. Niet echt noemenswaardig wat mij betreft.
Een stage is ook weinig wetenschappelijk natuurlijk. Zodra het om onderzoek gaat is het wat anders natuurlijk.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:08
.oisyn schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:30:
[...]

Aha, en wikipedia heeft immers altijd gelijk ;) /flauw
Ook op mijn HBO diploma (HIO) staat overigens BSc.. Best vreemd.
Op mijn HBO papiertje staat ook gewoon BSc. Is het niet zo dat dit pas ergens in de laatste jaren gewijzigd is ? Ik heb mijn ing/BSc titel ruim 11 jaar geleden gehaald.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

argro schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:48:
Tijdens mijn studie aan de TU was een stage van maar liefst 8 weken een keuzevak. Je zit dus 5*42=220 weken op de TU, hiervan mág je 8 weken bij een bedrijf kijken. Niet echt noemenswaardig wat mij betreft.
Een stage is ook weinig wetenschappelijk natuurlijk. Zodra het om onderzoek gaat is het wat anders natuurlijk.
Dan had je maar een fatsoenlijke opleiding moeten kiezen >:).

Ik heb niet het idee dat de paar stages die je op het HBO doet zich verhouden tot een jaar lang hard werken in een afstudeergroep. Dat is meer werken dan studie, zoals promoveren meer werken dan studie is.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Het is bij ons zeer ongebruikelijk en eigenlijk not done om je titel te vermelden. Dat heeft ook te maken met het feit dat iemand die advocaat is per definitie meester in de rechten is. Dus 'mr X, advocaat' staat nogal knullig, is de opvatting op ons kantoor. LL.M titels worden in de regel wel vermeld als het gaat om een 'echte' LL.M (als in een graad van een buitenlandse, goed aangeschreven universiteit, niet zo'n omgezette Nederlandse interessantdoe-masterstitel).

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

sverzijl schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:53:
[...]

Op mijn HBO papiertje staat ook gewoon BSc. Is het niet zo dat dit pas ergens in de laatste jaren gewijzigd is ? Ik heb mijn ing/BSc titel ruim 11 jaar geleden gehaald.
Het kan ermee te maken hebben. Ik heb 'm ook 8 jaar...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

* .oisyn heeft 'm 4 jaar.

Verwijderd

Ik ben al bijna 2 jaar ir. (of MSc of hoe moet dat in mooi Engels?), maar ik heb dat op het werk eigenlijk nog nooit gebruikt. De enige keren dat ik het eens zou gebruiken is indien er een klant of leverancier is die al zijn diploma's onder zijn briefwisseling gaat schrijven, dan doe ik hetzelfde :-)

Maar ben van mening dat die titel overal opplakken niet echt meerwaarde biedt aan uw job. Als je echt uw diploma waardig bent is het niet nodig om uw titel overal bij te schrijven opdat uw werk naar waarde geschat zou worden.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Waarom eigenlijk vinden veel mensen het not-done om een titel te gebruiken? Soms krijg ik de indruk dat mensen zich zelfs schamen voor hun titel :o
Ik vind dat maar overdreven. Ik loop er niet mee te koop, maar als het zo uitkomt dan gebruik ik m'n titel wel, uit trots. Maar eigenlijk is dat nog maar zelden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Dennis
Canaria schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 05:38:
Waarom eigenlijk vinden veel mensen het not-done om een titel te gebruiken? Soms krijg ik de indruk dat mensen zich zelfs schamen voor hun titel :o
Ik vind dat maar overdreven. Ik loop er niet mee te koop, maar als het zo uitkomt dan gebruik ik m'n titel wel, uit trots. Maar eigenlijk is dat nog maar zelden.
Dat heeft toch wel te maken met de informele omgangsnormen in Nederland en de bescheidenheid die veel mensen hebben.

Het is net als met auto's. In Nederland passen we wel op om met een dure auto naar de klant te gaan. Straks denkt de klant nog "Och, een dure auto. Dan zal het bedrijf ook wel heel duur zijn.". In Duitsland is het wel normaal om met een Mercedes of Audi te rijden naar de klant. De klant denkt dan: "Och, een dure auto. Dan heeft deze meneer vast een goede staat van dienst.". Heel andere denkwijze!

• RooT
  • Laatst online: 20-11 15:13
voske1983 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:27:
[...]

Is niet helemaal waar. Beschermd zijn
- Bachelor of Science/Arts en Master of Science/Arts (en de equivalenten ir. en drs.) - alleen voor universitaire bachelors en masters
- Bachelor en Master met andere toevoeging dan Science/Arts (en de equivalenten ing. en bc.) - voor HBO-bachelors en masters
- Bachelor of Laws (LLB) en Master of Laws (LLM) (en de equivalent mr.) - alleen voor universitaire bachelors en masters op het gebied van het recht
Eventueel kunnen binnen deze regeling ook andere toevoegingen aan Bachelor en Master van universiteiten worden gedaan zoals Master of Philosophy (MPhil) voor studenten van een Research Master.

[...]

Zoals hierboven al staat, zijn de Engelse en de Nederlandse titulatuur beiden beschermd.
Nou een tijd geleden heeft toch echt in de krant gestaan dat de Master titel bij nederlands recht niet beschermd is hoor. Maw iedereen mag een Master titel voeren.

Verwijderd

Dennis schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:25:
[...]

Aan welke hogeschool heb je die opleiding gevolgd? Ik heb dezelfde opleiding gedaan maar heb een BBA titel (welke totaal niet overeenkomt met het curriculum, maargoed...).
Saxion Hogeschool Enschede.
Overigens is het niet BSc maar BC wat er op mijn papiertje staat. Ik gebruik deze titel overigens nauwelijks omdat ik hem nogal niets zeggend vindt maar dat is mijn mening ;-)
Mijn werkervaring vindt ik veel relevanter in mijn vakgebied dan het feit dat je een bepaalde opleiding hebt gedaan.

• Bor

Bor

Canaria schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 05:38:
Ik gebruik mijn titel niet omdat ik het niets vind toevoegen. Het heeft weinig tot geen waarde voor mij.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 16:20
Mijn Ir. titel staat wel op mijn visitekaartje (Ik schijn overigens het enige jaar afgestudeerd te zijn dat je 2 diploma's kreeg, 1 voor ir. en 1 voor MSc), maar ik gebruik hem niet in mijn signature. Alleen bij klachtenbrieven naar leveranciers/winkels gebruik ik mijn titel ook.

Sollicitatiebrieven zou ik het waarschijnlijk ook doen, maar die heb ik (nog) geen geschreven sinds ik ben afgestudeerd.

• Garyu

Garyu

WW

bazkar schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 10:30:
Mijn Ir. titel staat wel op mijn visitekaartje (Ik schijn overigens het enige jaar afgestudeerd te zijn dat je 2 diploma's kreeg, 1 voor ir. en 1 voor MSc), maar ik gebruik hem niet in mijn signature. Alleen bij klachtenbrieven naar leveranciers/winkels gebruik ik mijn titel ook.

Sollicitatiebrieven zou ik het waarschijnlijk ook doen, maar die heb ik (nog) geen geschreven sinds ik ben afgestudeerd.
Ik heb ze ook allebei. Twee papiertjes, eentje in het engels met MSc drop, eentje in het nederlands met ingenieur. Alleen kennen ze hier beiden niet echt, dus ik vertaal altijd maar, als er echt om gevraagd wordt..

Verwijderd

Ik vraag me iets af... ik heb een MSc. titel gehaald (op 's lands beste uni ;)) en ik vroeg me af of je automatisch ook drs. mag voeren zonder dat dit op je diploma staat. Het is namelijk zo knullig om ing. Copernicus MSc. te heten. drs. ing. is mooier. En ja ik voer mijn titels in het universitaire circuit en bij mijn baan als consultant. Nederlanders mogen wel eens wat trotser zijn op wat ze bereikt hebben

Verwijderd

@hieronder.

Lijkt me wel te kunnen als het 2 verschillende vakgebieden zijn.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 11:37 ]

Verwijderd

die ing. is van een HBO studie die ik voor WO heb gedaan. Vandaar. Het gaat me nu alleen op of MSc. en drs tegenwoordig nog uitwisselbaar zijn als je de graad op een uni heb gehaald.

EDIT:
http://www.bmg.eur.nl/onderwijs/titulatuur.html

Hier staat het volgende:
# Degene die gerechtigd is de graad MSc in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd tot het voeren van de titel drs. (art. 7.20, sub c WHW).
# De afgestudeerde kan zelf afhankelijk van eigen voorkeur één van beide hoedanigheden (graad MSc of titel drs.) voeren. Dus als betrokkene zelf, of bijvoorbeeld diens werkgever, meer waarde hecht aan de titel drs., mag de afgestudeerde zich als zodanig presenteren.
Dus het is drs. ing. in het vervolg ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 11:46 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

Stewie!

Keen must die!

[...]

De hogescholen noemen zich tegenwoordig ook al "university", allemaal sinds de bachelor invoering. Vergeleken met bijvoorbeeld de USA is dat volkomen terecht, gezien het opleidingsniveau van het HBO daar ook een universiteit zou zijn, vergeleken met Nederland volkomen onterecht omdat het verschil tussen de universiteit en het HBO toch bizar groot blijft.

Verwijderd

De term university hanteren ze alleen als ze de naam vertalen vanuit het Nederlands (wat in mijn ogen ook de enige juiste term is) en bovendien voldoet het om een eenduidige benaming te verkrijgen (ook op internationaal niveau).

In Nederland heet een hogeschool nog steeds een hogeschool dus veel verschil zal dit niet uitmaken lijkt me. Bovendien kan je het lastig vertalen naar 'high school' want dat heeft al een betekenis in de USA ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 17:37 ]

• Chubbchubb
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

In het bedrijf waar ik werk zitten er aardig wat ir.'s, ing's, MSc,... noem maar op. Maar iedereen van begin tot eind wordt bij de voornaam benoemt. En zo heb ik het zelf ook het liefst, ik zou raar opkijken als iemand mij met MSc ... zou roepen, waarschijnlijk zou ik gewoon doorlopen omdat ik zelf amper besef dat ik een titel heb. Wel staat in mijn e-mail sig welke functie ik heb binnen het bedrijf (omdat dat de policy is), maar daar staat niet in dat ik MSc ben.
Je moet je als pas afgestudeerde heel goed beseffen dat een ervaren medewerker - in welke functie dan ook - voor een bedrijf heel waardevol is. Ik denk dat dat de reden is waarom ze iedereen bij de voornaam aanspreken.