Vista geeft IASTOR.SYS error

Pagina: 1
Acties:
  • 1.253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn PC sinds vista erop staat. Ik maak gebruik van de RAID functie van mijn intel chipset (ICHR7) en draai via Intel Matrix Storage een RAID1 naast een RAID0 op 2 hardeschijven (2x 250gb seagate 7200.10).

Dit alles heeft zeker een half jaar zonder problemen onder Windows XP gedraaid. Maar nu ik vista heb geinstalleerd loopt het systeem soms vast, dat gebeurt niet terwijl ik specifieke dingen aan het doen ben maar op verschillende moment (wel achter PC/ idle pc etc). Vista geeft in het o zo mooie blauwe scherm aan dat er een fout in IASTOR.SYS zit. Ik heb de laatste drivers van mijn mobo geinstalleerd (Asrock ConRoeXFire-eSATA2). Maar dit maakt dus niets uit.

Iemand hier een idee wat het probleem zou kunnen zijn? en wat zou een mogelijke oplossing zijn?

btw. omdat het IASTOR gaat heb ik het in dit forum gepost, hopelijk dat dat goed is?

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
klein kickje, net weer een BSOD gehad... iemand een idee?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Tja, Vista drivers zijn vaak nog niet zo stabiel als drivers voor XP. Ik denk dat je het beste nog even XP kunt blijven gebruiken, om over een half jaar ofzo te upgraden naar Vista. Tegen die tijd zullen de drivers wel stabiel genoeg zijn om geen BSOD's te veroorzaken.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Heb je Windows Vista over Windows XP heen geinstalleerd? Dat zou dan wel eens het probleem kunnen wezen.

De driver die problemen geeft is van Intel. Wat je dus het beste kan doen is de driver van de site van Intel downloaden. Link

Het beste wat je kan doen is al je bestanden back-uppen en Windows Vista opnieuw installeren. Tijdens het installeren van Windows Vista NIET de drivers van Intel installeren. Installeer deze na de installatie. Download de overige drivers niet van Asrock maar van de maker zelf. Dan heb je zeker weten de laaste versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentox op 28-03-2007 15:02 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ben1985 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:18:
Tja, Vista drivers zijn vaak nog niet zo stabiel als drivers voor XP. Ik denk dat je het beste nog even XP kunt blijven gebruiken, om over een half jaar ofzo te upgraden naar Vista. Tegen die tijd zullen de drivers wel stabiel genoeg zijn om geen BSOD's te veroorzaken.
De Intel Vista drivers zijn zijn onderhand even stabiel als die van XP. De meeste drivers zijn al gereed voor Vista alleen zijn er idd sommige fabrikanten die het erg bond maken.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Heb de laatste versies van de Intel drivers geinstalleerd gehad. Maar bij die heb ik dus ook last van BSOD :(

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Mentox schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:01:
Heb je Windows Vista over Windows XP heen geinstalleerd? Dat zou dan wel eens het probleem kunnen wezen.

De driver die problemen geeft is van Intel. Wat je dus het beste kan doen is de driver van de site van Intel downloaden. Link

Het beste wat je kan doen is al je bestanden back-uppen en Windows Vista opnieuw installeren. Tijdens het installeren van Windows Vista NIET de drivers van Intel installeren. Installeer deze na de installatie. Download de overige drivers niet van Asrock maar van de maker zelf. Dan heb je zeker weten de laaste versie.
Het was een schone installatie van Vista. Maar heb met de asrock versies en de nieuwte versie BSOD gehad. Erg vreemd. Ook doordat ik de enige lijk.

*Het is dualboot systeem, en onder windows XP gebeurt dit dus nooit!

Verwijderd

swtimmer schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:17:
Ik heb een probleem met mijn PC sinds vista erop staat. Ik maak gebruik van de RAID functie van mijn intel chipset (ICHR7) en draai via Intel Matrix Storage een RAID1 naast een RAID0 op 2 hardeschijven (2x 250gb seagate 7200.10).

Dit alles heeft zeker een half jaar zonder problemen onder Windows XP gedraaid. Maar nu ik vista heb geinstalleerd loopt het systeem soms vast, dat gebeurt niet terwijl ik specifieke dingen aan het doen ben maar op verschillende moment (wel achter PC/ idle pc etc). Vista geeft in het o zo mooie blauwe scherm aan dat er een fout in IASTOR.SYS zit. Ik heb de laatste drivers van mijn mobo geinstalleerd (Asrock ConRoeXFire-eSATA2). Maar dit maakt dus niets uit.

Iemand hier een idee wat het probleem zou kunnen zijn? en wat zou een mogelijke oplossing zijn?

btw. omdat het IASTOR gaat heb ik het in dit forum gepost, hopelijk dat dat goed is?
Ik heb zowat PRECIES hetzelfde probleem, ook ik heb een ConRoeXFire-eSATA2 mobo, en ook mijn pc loopt steeds vast en ook ik zie bij 'Logboeken' allerlei meldingen over "iaStor".
Ik heb ook een dual boot systeem met XP en Vista er op.
Ik heb 2 hdd's, één van 400 en één van 500 GB, en het zijn allebei SATA schijven.
Het enigste verschil bij mij is dat mijn pc in XP ook vast loopt, dus niet alleen in Vista.
Ik had overigens eerst XP er op gezet en daarna pas Vista.
Na de installatie van beide OS'en ging het ruim 3 weken goed, na die 3 weken kwam het gedonder pas van vastlopen enzo ...
Nog een verschil, ik gebruik de RAID functie niet, ik heb tijdens de XP installatie op F6 gedrukt en heb vervolgens de "ICHR7 - AHCI Controller" geinstalleerd via diskette (die ik netjes via de AsRock site gedownload heb).
Ik start XP en Vista dus gewoon op met de BIOS op AHCI.
Ook ik heb de laatste versie van Intel drivers geinstalleerd (na de OS installatie), maar dat maakt geen verschil.

Je zou bijna denken dat het ConRoeXFire-eSATA2 mobo niet geschikt is om XP én Vista op te draaien :?

Ben blij dat ik eindelijk een topic tegen kom met hetzelfde probleem als ik !

DIT is btw mijn topic over hetzelfde probleem wat ik op dit forum gepost heb.

Verwijderd

Misschien is dit al ergens gepost maar volgens mij kan dit een oplossing zijn voor het probleem: :)

Link

Issue

The following issues may occur on Windows Vista* with a supported Intel® RAID Controller hub:

Inability to install Windows Vista (i.e. system halts during installation)
Performance degradation
Timeout errors reported by iastor or iastor(v) in Microsoft Event Viewer*
Cause

A change was made by Microsoft* in the Windows Vista setup process. The result of this change is that the Intel® Matrix Storage Manager Link Power Management (LPM) registry settings that were intended for mobile installations are added for desktop installations as well. These LPM registry settings are added for both the Intel® Matrix Storage Manager RAID driver on the Windows Vista installation disk, as well as for any drivers added during the installation process.

Various desktop Serial ATA devices such as hard drives and CD/DVD drives have been reported that do not comply with the Serial ATA LPM device specification and display erratic behavior when LPM is enabled.

Because the setup change means that LPM is enabled by default for all Windows Vista platforms, using a device that does not completely follow the specification may result in one of the listed issues.

A list of these devices is not available at this time.

Solution

If you are experiencing installation issues, one of the following workarounds may help resolve the issue:

If available, install updated firmware for the device.
Switch to IDE mode in the system BIOS. Note: See your BIOS manufacturer for instructions on how to do this.
Attach the device(s) to ports 3-5 on the Intel® 82801HR/HH/HO I/O controller hub (ICH8R) or port 3 on the Intel® 82801GR/GH I/O controller hub (ICH7R)
If you are experiencing performance degradation or timeout errors, one of the following workarounds may help resolve the issue:

If available, install updated firmware for the device.
Delete the iastor(v) Parameters registry key by using the following steps:

1. Go to Start » Search.
2. Type in RegEdit and hit the Enter key.
3. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStor(v).
4. Right-click on the Parameters key under iaStor(v) and select the Delete option.

Klik hier voor verdere info en ervaringen over deze workaround. ;)
Pagina: 1