[XP] HDD drivers problemen, SATA harde schijven*

Pagina: 1
Acties:
  • 5.228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214968

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 'mogelijk' problemen met mijn drivers voor mijn SATA harde schijven.
Ik had een pc gekocht waar Vista op geinstalleerd stond, ik wou 'Windows XP Media Center' ook op mijn pc zetten, ik wilde dus een dual boot systeem.
Maar dat xp installeren ging niet vlekkeloos, zie DIT topic daarover wat ik op een ander forum had gepost.

Nu was het me dus eindelijk gelukt om xp te installeren en voor de installatie op F6 te drukken om de juiste drivers voor mijn AsRock moederbord te installeren, dat ging goed, daarna had ik Vista geinstalleerd, maar voor Vista moest ik die drivers niet laden tijdens de installatie.

Alles leek goed te gaan met mijn dual boot systeem waar xp en vista op stonden, de bios op AHCI bij 'IDE Configuration', ik had naar mijn idee de juiste drivers (de 6e van dat lijstje) geinstalleerd voor mijn moederbord, maar nu krijg ik toch problemen ... foutmeldingen, pc loopt een paar seconden vast, daarna werkt ie weer voor een paar seconden, daarna doe ie het weer even, enz.
Hierover had ik ook een topic gepost op hetzelfde computer forum als net, zie HIER

En zoals je in dat topic kan lezen kreeg ik pas problemen na het installeren van Adobe PhotoShop, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.
Mijn pc had ongeveer de eerste 2 weken toen vista en xp er nog maar net op stond goed gedraaid (toen Adobe nog niet was geinstalleerd) zonder foutmeldingen of dergelijke, deze 3e week kreeg ik problemen ..

Sorry dat ik jullie linken naar forums geef, maar het is gewoon te veel werk om alles over te gaan typen.

Óf mijn instellingen zijn niet goed, in de BIOS of in XP zelf, óf ik heb niet de juiste drivers geinstalleerd.

En nu ben ik helaas niet slim genoeg om zelf te achterhalen wat het probleem is, dus ik vraag jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.
Sorry dat ik jullie linken naar forums geef, maar het is gewoon te veel werk om alles over te gaan typen.
Selecteren, kopieëren en plakken is een heel handige functie. :) Op deze manier schiet het niet op.

Vooralsnog lijkt het me dat Adobe weleens de boosdoener zou kunnen zijn, immers de ellende is ontstaan na de installatie hiervan. Verwijderen is een optie om tenminste iets te proberen. Wat je verder al hebt gedaan of opgezocht? Wat zijn de foutmeldingen? Waarop en wanneer "hangt" de PC?

Of je BIOS en je instellingen goed staan? Tja, ik heb momenteel geen glazen bol, die krijgt toevallig net groot onderhoud bij MagicGlass.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67663

Welkom in het land van SATA en onboard RAID.

Zet je bios op RAID. Niet de andere opties, dat geeft problemen.
Dan tijdens installeren op F6 drukken, en de flop er in doen.

Als je drivers niet goed geladen worden -> Blue screen, of andere vage zaken.

Eenmaal dit uitgevoerd, in de juiste volgorde, is je probleem weg.

je kunt overigens niet de drivers NA je OS installeren, omdat dan ook windows zijn eigen drivers heeft geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties ! :)

Ik heb om precies te zijn deze pc gekocht een maandje terug ofzo, daar stond Vista dus al op. (en de BIOS stond standaard op AHCI)
Zoals je ziet stond daar standaard een SATA harde schijf in van 400 GB, een Samsung, maar ik heb meteen tijdens de aankoop van mijn pc nog een harde schijf er laten inzetten, van 500 GB, een 'WCD', ook een SATA schijf, heb dus 2 harde schijven.

Ik heb dus nu XP en Vista er op staan, het installeren ging goed, bij Vista hoefde ik geen drivers te laden tijdens de installatie maar bij XP wel, ik dus op F6 gedrukt en de drivers geladen, dat ging allemaal goed.
Op mijn harde schijf zit als het goed is een RAID functie, die wou ik niet gebruiken dus heb toen gewoon de AHCI controller geladen via de diskette tijdens de installatie.
Nu kan ik dus gewoon XP en Vista opstarten met de BIOS op AHCI.

Ik ga zometeen eens Adobe PhotoShop verwijderen, kijken of mijn pc daarna nog vast loopt.

Even reageren op je vragen Guardian Angel:
Mijn pc hangt op allerlei willikeurige momenten, soms hangt ie compleet en krijg ik heel snel een blauw scherm te zien (windows wordt afgesloten om schade te voorkomen ... enz) waarop de pc opnieuw opstart. En soms hangt mijn pc een paar seconden, dan weer paar seconden weer niet, enz. En soms, zoals vorig uur, toen ik op mijn nieuwe pc zat had ik helemaal nergens last van, het is dus niet echt regelmatig dat het gebeurt.
De foutmelding waarover ik het had is dus dat blauwe scherm, en als ik dan na de heropstart naar Configuratiescherm ga en dan naar Computerbeheer en als ik dan naar Logboeken ga en bij 'Systeem' kijk zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/8909/prsckj2.jpg

En als ik dan op de gele waarschuwings tekens klik komt er dit te staan:
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/3517/prsc1ar1.jpg

En op de rode kruisjes:
Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/6824/prsc2rz8.jpg

En wat ik nog onthouden heb is dat tijdens de XP installatie toen ik op F6 gedrukt had en de juiste driver had geselecteerd dat ie toen o.a het bestand 'iaStor' laadde, en daar krijg ik nu dus een foutmelding over.

Ik heb voor de rest nog niets geprobeerd om het op te lossen, omdat ik anders bang ben dat ik het helemaal verpest.

De BIOS staat dus op AHCI mode bij 'IDE Configuration' en staat op 'Enhanced'.
Ook heb ik de SMART functie aangezet bij beide harde schijven, geen flauw idee of het daar aan kan liggen ?

Schijf 1 bestaat uit 3 partities:
- C (20 GB groot): XP
- D (20 GB groot): Vista
- E (350 GB groot): Hier staan alle geinstalleerde bestanden op o.a. Adobe PhotoShop

Schijf 2 is gewoon één hele partitie die F heet.

@ DaWizzkid: Je bedoelt dus dat ik xp en vista weer helemaal opnieuw moet installeren, maar dan met de BIOS op RAID ?
Dat vind ik niet echt leuk omdat ik de afgelopen weken net al mijn bestanden van mijn ene pc naar mijn nieuwe pc heb overgezet, heb inmiddels ook al alle programma's geinstalleerd die ik wilde installeren. Zou dan ook zonde geweest zijn voor alle moeite ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die waarschuwing heb ik eerder gezien. Ik weet niet meer waar en wanneer, maar het was wel in de tijd dat ik nog vista draaide op mijn laptop. Kan bij mijn laptop zijn geweest, of bij de pc van mijn vader. Voer iig een schijfcontrole uit met de tool van de hdd fabrikant. Die kan eventuele fouten vinden. Verder vind ik het vreemd dat er een fout is op de partitie van Vista als je in XP zit. Er zouden geen XP bestanden erop moeten staan, tenzij je iets er zelf op hebt gezet, zoals je pagefile. Controleer dit ook even (start > configuratiescherm > systeem > geavanceerd > instellingen performance > geavanceerd, controleer de locatie van je pagefile).

Ik weet wel dat Vista op een of andere manier zijn partitie iets anders heeft dan XP dat heeft en XP er niet zo goed mee overweg kan. Dit kan deze melding verklaren. Installeer ook even de laatste versie van je sata controller driver. Deze zouden het moeten zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie !
Je schreef dat je het vreemd vond dat er een fout is op de partitie van Vista, maar hoe weet je dat ?
Kun je dat uit de logboek meldingen (in computer beheer) aflezen dan ?
En wat bedoel je precies met het controleren van mijn pagefile ? Als ik doe wat je zei en dan op geavanceerd klik krijg ik dit scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img365.imageshack.us/img365/8250/printscreenur9.png

Schijfcontrole heb ik zojuist uitgevoerd, heeft niets opgeleverd, had geen fouten of dergelijke gevonden/gerepareerd.

Het gekke is dat het vastlopen van het systeem maar af en toe gebeurt, nu zit ik weer al een goed uur op mijn nieuwe pc en nog nergens last van.
Maar dat was gisteren ook, maar na een uur of 2 begonnen de problemen weer met vastlopen enzo.

Ik heb trouwens nog steeds Adobe niet verwijderd, dat moet ik zometeen echt eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

\device\harddisk0\D is je D: partitie op je RAIDset, en dat is inderdaad Vista.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zou sowieso de grootte van het wisselbestand door het systeem laten bepalen. Ook zie ik het wisselbestand van XP op de XP partitie zetten en die van Vista op de Vista partitie. Het lijkt me dat op die manier het e.e.a. elkaar niet dwars kan zitten.

Het bestand 'iaStor.sys' zegt mij persoonlijk niets. Ik zou eens zoeken wat dit voor een bestand is en wat het doet. Daar lijkt me ook nog een probleem te zitten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aangepaste grootte heb ik weggevinkt en 'door systeem beheerde grootte' heb ik aangevinkt ;)
Ook zie ik het wisselbestand van XP op de XP partitie zetten en die van Vista op de Vista partitie.
Je bedoel 'zou' neem ik aan i.p.v zie ?
Hoe moet ik dat dan doen, het wisselbestand van xp op xp partitie zetten en die van vista op die van vista ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, dat bedoelde ik te zeggen. Ik neem aan dat beide OS'en elk een afzonderlijk wisselbestand gebruiken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pagefile van XP op de partitie van XP zetten, C: drive dus, zoals het nu staat. Vista pagefile op de partitie van Vista zetten, niet op C: maar op D: dus. Oh, en pagefile door systeem laten beheren kan, maar aangezien je XP zegt dat 3 GB! aanbevolen is, heb je nu dus een pagefile van 3 GB terwijl je 2 GB intern geheugen hebt. Zelf zet ik dit vast, dus een aangepaste grootte zoals je eerst had, maar dan begin en maximaal gelijk. Mijn computer heeft 3 GB intern geheugen, pagefile uitgezet want waarom zou ik een pagefile nemen als ik niet meer dan 1 GB gebruik (ik zie de winbar nauwlijks onder de 2 GB waarde komen, kan maar 2 GB aan, Windows ziet wel 3) en op mijn laptop heb ik hem dan wel flexibel, maar dat komt door wisselend gebruik. Hij staat op 512-1024 terwijl 1533 aanbevolen is (anderhalf huidig RAM). Ik ondervind geen problemen hiermee, en tenzij ik een zwaar spel ga spelen (FEAR had dat eerst, is er nu vanaf) gaat hij zeuren dat het niet groot genoeg is (de 512) en het vergroot word, maar na het sluiten van het spel wordt hij weer gewoon 512. Ik zou voor dit even kijken hoeveel geheugen je daadwerkelijk gebruikt bij de zwaarste bewerkingen en aan de hand daarvan je pagefile instellen. Het is dus goed mogelijk dat je helemaal geen pagefile nodig hebt, of een van maar 512 MB. Vergeet niet nadat je je pagefile hebt aangepast op instellen te klikken voordat je op OK klikt om het venster te sluiten. Daarna uiteraard opnieuw opstarten.

Guardian Angel, iastor.sys is de driver van de sata controller van Intel. Mijn laptop heeft dezelfde controller. Ik kreeg gisteren nadat ik de driver een update had gegeven een BSOD toen ik wilde hibernaten. Oorzaak weet ik, niet herstart voordat ik naar hibernate ging, vind Windows niet zo leuk, geen probleem ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik startte zojuist in Vista op, gevolg: pc liep vast.
Ik weer opnieuw opstarten, heb al geprobeerd in Vista én XP maar dat lukt niet meer :'( :'( :'(
Het laad scherm van zowel vista als xp komt heeeeeeeel lang in beeld en op een gegeven moment blauw scherm en automatisch heropstart.
Heb nu al meer dan 10 keer geprobeerd maar het lukt echt niet meer om in xp of vista te komen :(
Ben bang dat mijn pc nu helemaaal naar de **** is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je bij het optie menu komt om Windows in de veilige modus of normaal te starten, kies dan eens om niet automatisch opnieuw op te starten, je zal dan de foutcode zien die het probleem veroorzaakt. Kan je trouwens nog wel in veilige modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee in veilige modus ging ook niet.
Ik snap er niets meer van ... na meer dan 10 pogingen om xp of vista op te starten had ik het opgegeven, en ging ik naar mijn oude pc om mijn vorig berichtje te typen.
Nu zit ik een kwartiertje op mijn oude pc terwijl mijn nieuwe pc uit staat, ik daarna toch weer even mijn nieuwe pc opgestart om te kijken of ik in windows kon komen en het lukte nog ook !!!! Na zowat de 20e poging ofzo :? Moest mijn harde schijf afkoelen ofzo ?¿? Ja sorry hoor maar snap niets meer van mijn nieuwe pc.

Maar dat vastlopen begon dus weer toen ik in Vista opstartte.
Hier een aantal nieuwe logboekmeldingen die ik zojuist ontdekt heb:

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/8114/18396371jl7.png

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/7591/52050213pk3.png

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/3961/56664855xj6.png

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/3923/54153930hl8.png

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/3723/51943228kk9.png

Het probleem ligt zo te zien idd in de Vista partitie.
Terwijl toen xp en vista er nog maar pas op stonden ik nog geen problemen ondervond in xp én in vista.

Ik vind het heel raar dat ik pas na zowat de 20e heropstart pas weer in windows (XP) kom, zonder blauw scherm tijdens het opstarten.
Naar vista durf ik nu niet meer te gaan want dan krijg ik weer hetzelfde gedoe.

Ik wordt hier echt gek van zoals jullie wel begrijpen, is het nu echt teveel gevraagd van mij om xp en vista normaal te laten werken op mijn nieuwe pc ? :X

Mijn pc loopt nu al een aantal weken te kutten, en ik wil nu eindelijk eens mijn problemen opgelost krijgen, als dat nog gaat tenminste.

PS: Ik ben niet op jullie kwaad hoor, maar wel op mijn pc 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 06-04-2007 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Van wat ik zie, heb je een driver probleempje, en iig zeker een probleem met je vista partitie. Schakel systeemherstel voor die partitie ook uit. Eigenlijk alles wat maar naar die partitie kan vragen moet uitgeschakeld worden. Heb je programma's gedraaid die op de D: iets neerzette, of heb je clean XP en Vista vlak na elkaar erop gezet? Als ik je start post moet geloven, stond vista er eerst op en heb je daarnaast Xp erop gezet. Als het niet te veel moeite is, neem dan de laatste versie van de drivers voor je controller, die ik je gegeven heb en installer alles opnieuw. Verwijder de partities, maak ze opnieuw aan in de installer (eerst je C: alleen maken, daarna bij de Vista install je D: ) Mocht je data hebben op je E: partitie, zoals je al aangaf, dat kan gewoon blijven staan. Houd wel rekening met de schijflettervolgorde, verander deze nadat je Vista hebt geïnstalleerd. Je data wordt namelijk automatisch D: en je Vista daarna F: (tip, koppel je andere hdd even af, of disable die in je bios, scheelt weer een letter, zit je nog wel met je optische stations). Of maak de Vista partitie aan, verwijdere deze tijdens vista setup en maak hem opnieuw aan.

Samengevat, begin van voren af aan, C: en D: partitie verwijderen, opnieuw aanmaken (overigens, ik vermoed ook dat je Vista partitie extended is, en niet primair, probeer dat ook eens aan te passen met Partition Magic bijvoorbeeld) in de Xp setup, Vista installeren, D: partitie verwijderen en opnieuw maken en kijken wat er dan gebeurt. Als je dan toch Xp opnieuw erop zet, gooi er direct een paar updates in, onnodige programma's eruit en handige tweaks erbij dmv nLite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is dus net andersom, eerst stond Vista er idd al op, maar daarnaast XP installeren ging niet, Vista werkte XP tegen had ik het idee, dus toen had ik Vista er maar helemaal afgegooid, en vervolgens XP op schijf C geinstalleerd waar eerst Vista op stond (heb schijf natuurlijk wel geformateerd).
In de XP installatie had je de keuze zelfs al om partities aan te maken, dat deed ik, XP installeerde ik gewoon op C en ik had ook al een partitie D (voor Vista) en E aangemaakt, op dezelfde harde schijf.
Toen XP er eenmaal op stond heb ik partitie D geformateerd, dus het is onmogelijk dat daar XP bestanden op staan. Daarna heb ik dus Vista op partitie D geinstalleerd.

De laatste versie van de drivers voor mijn controller heb ik gisteren nog geinstalleerd trouwens, was dat nog vergeten zeggen.

Is het echt niet mogelijk om mijn XP versie die er nu op staat te behouden ?
Want het heeft me best wel veel moeite gekost om alle programma's die ik wou installeren te installeren.
Alleen Vista er af gooien is geen probleem voor mij, omdat toch de meeste data op XP nu staat.

Trouwens, toen ik in Vista keek (toen die nog werkte) zag ik bij Schijfbeheer gewoon staan dat partitie C gewoon primair was. (Als ik in Vista opstartte stond Vista ineens op partitie C en XP op D, en als ik in XP opstartte stond XP gewoon op C en Vista op D, maar dat zal wel kloppen denk ik, want las ergens dat Vista zelf de drive letters bepaald)

Nu zit ik weer gewoon op XP, ruim een half uur en nog steeds geen vastlopers, dus het lijkt erop dat mijn XP versie toch best wel goed funcioneert.

Ik ga zometeen eens via XP mijn Vista partitie doorzoeken, kijken of er verdachte bestanden op staan.

EDIT: Heb zojuist Adobe PhotoShop CS2 helemaal van mijn systeem verwijderd, waarschijnlijk lag het daar niet aan, maar zeker weten doe je het nooit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 06-04-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je XP partitie is Primair, dat is goed. Hoe staat je Vista partitie? Die heb je gemaakt tijdens de XP setup, ik weet dan zeker dat die extended is. Als je vista toch wilt gaan gebruiken, kijk dan eens of je je extended partitie kan verkleinen (het is een overkoepelende 'partitie', waar weer andere in kunnen staan, vind het ook vaag). Wat ik dan zou doen is de vista partitie verwijderen, kijken of je die extended ruimte kan verkleinen naar alleen je data schijf (of die ook verwijderen en nieuwe basic partities aanmaken) en van de ruimte die nu buiten de extended valt een basic partitie aanmaken en daar dan Vista op zetten. Vista verandert zelf idd de schijfletters als je vanaf de dvd installeerd, doe je het via Windows (clean dat wel) dan zal hij de schijfletters van je XP overnemen. Ik weet dit zeker want ik het zelf Vista een keer via hdd moeten installeren, hij zette namelijk de boot bestanden op mijn IDE schijf, terwijl ik van SATA boot, stom ding.

Ik zal proberen een ascii tekening te maken van hoe basic en extended parities eruit zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
.               |========================
________________|________________________
|              ||logical|logical|logical|
|       basic  ||drive  |drive  |drive  |
|______________||_______|_______|_______|
                |========================
                     Extended partitie

Het is niet super, maar zo ongeveer is het. De extended partitie wordt in schijfbeheer weergegeven met een donkergroene rand.

[ Voor 2% gewijzigd door Hero of Time op 06-04-2007 15:58 . Reden: ASCII tekenen is hier niet zo makkelijk als in notepad :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu je het er over hebt .. dat is waar ook ! Toen ik XP alleen nog maar geinstalleerd had zag ik dat partitie D in schijfbeheer anders was dan partitie C, idd met een donker groene rand weergegeven, partitie D had ik dus in XP nog een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar dan een gewone primaire partitie, ik weet niet meer precies hoe ik het deed maar het was me gelukt om van D een primaire partitie te maken, nu zie ik in schijfbeheer dus rond alle partities een normale donkerblauwe rand. Daarna had ik Vista geinstalleerd, die dus als het goed is op een normale primaire partitie staat. Sorry, dit deel was ik vergeten te vertellen.

Zeg, nog even iets, als mijn pc pas een paar seconden opgestart is en ik het zwarte scherm zie (niet het Windows laad scherm, maar daar voor nog) dan zie ergens in het midden onder elkaar 2 keer staan 'auto-detecting' met daarachter 'IDE disk', dus bij mijn orginele (Samsung) hdd staat er IDE achter en bij mijn WDC schijf staat er IDE achter, nu heb ik er best weinig verstand van, maar zou daar eigenlijk niet 'SATA disk' moeten staan ?

EDIT: Vind het vreemd dat het vastlopen van mijn pc niet regelmatig gebeurt, ik zit nu alweer ruim 3,5 uur op mijn nieuwe pc in XP Media Center, en nog steeds funcioneert XP goed, nergens last van op het moment, PC is snel, alle programma's werken enz.

Nu is het afwachten of het vastlopen zich nog voor doet, nu ik Adobe verwijderd heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 06-04-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je nu basic partities hebt vind ik prima. Ik heb ook alleen maar Basic partities. Maar als je een partitie maakt in een extended ruimte, is deze alsnog blauw. De rand eromheen is niet makkelijk te zien. De enige manier om van de extended af te komen is alle logische stations erin te verwijderen, de extended te verwijderen en nieuwe basic/primair aanmaken. Je mag maar 3 basic partities per schijf hebben.

Dat zou idd SATA moeten zijn. Check je BIOS hoe het daar in staat. Als er namelijk IDE bij staat, dan heb je geen speciale driver nodig tijdens de install om je hdd te vinden. Misschien dat XP dat niet helemaal goed doorheeft, het is tenslotte een nieuwe techniek. Ik weet niet wat er bij mijn laptop staat, die heeft dat beeld niet, maar mijn computer wel, al zie ik die eigenlijk niet meer omdat het zo snel gaat. Van de POST gaat het beeld direct naar het Windows laad scherm (en als ik het wil zien, dmv pause, dan is hetgeen wat eronder komt te groot om de rest te zien, wel primairy en secondary dat ik zie, niets over sata). Er staat mij wel iets bij dat mijn SATA aansluitingen als IDE worden weergegeven, simpelweg omdat er geen andere benaming voor is gemaakt. Bij het zoeken van de hdd's tijdens POST, daar waar je via DEL/F2 of wat dan ook naar je BIOS kan, staat er bij mij Primairy IDE, Secondary IDE, Third IDE tot Sixth IDE.
Boot eens met je XP cd zonder floppy, zie je dan je hdd's? Zo niet, dan staat het in je bios prima. Het blijft een raar geval. Heb je Vista weer eens geprobeerd in de tussen tijd eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:28:
Dat je nu basic partities hebt vind ik prima. Ik heb ook alleen maar Basic partities. Maar als je een partitie maakt in een extended ruimte, is deze alsnog blauw. De rand eromheen is niet makkelijk te zien. De enige manier om van de extended af te komen is alle logische stations erin te verwijderen, de extended te verwijderen en nieuwe basic/primair aanmaken. Je mag maar 3 basic partities per schijf hebben.

Dat zou idd SATA moeten zijn. Check je BIOS hoe het daar in staat. Als er namelijk IDE bij staat, dan heb je geen speciale driver nodig tijdens de install om je hdd te vinden. Misschien dat XP dat niet helemaal goed doorheeft, het is tenslotte een nieuwe techniek. Ik weet niet wat er bij mijn laptop staat, die heeft dat beeld niet, maar mijn computer wel, al zie ik die eigenlijk niet meer omdat het zo snel gaat. Van de POST gaat het beeld direct naar het Windows laad scherm (en als ik het wil zien, dmv pause, dan is hetgeen wat eronder komt te groot om de rest te zien, wel primairy en secondary dat ik zie, niets over sata). Er staat mij wel iets bij dat mijn SATA aansluitingen als IDE worden weergegeven, simpelweg omdat er geen andere benaming voor is gemaakt. Bij het zoeken van de hdd's tijdens POST, daar waar je via DEL/F2 of wat dan ook naar je BIOS kan, staat er bij mij Primairy IDE, Secondary IDE, Third IDE tot Sixth IDE.
Boot eens met je XP cd zonder floppy, zie je dan je hdd's? Zo niet, dan staat het in je bios prima. Het blijft een raar geval. Heb je Vista weer eens geprobeerd in de tussen tijd eigenlijk?
Net na het afspelen van een cd met Winamp liep Winamp vast, geen idee hoe dat komt, maar dat zal wel niets ernstigs zijn denk ik. Ik hoefde de pc iig niet opnieuw op te starten.

Als ik naar BIOS ga en dan ga naar 'IDE Configuration' daar staat daar zo'n 4 keer onder elkaar SATAII, bij 2 daarvan staan mijn harde schijven, bij de andere staat 1 cdrom station, en bij de 4e staat niets.
Onder de SATAII's staat er nog 2 keer onder elkaar IDE, de 1e daar staat mijn 2e cdrom station bij en bij de 2e IDE daar staat weer niets achter.

Ik heb zoals je zei de xp cd in cdrom station gedaan, pc opnieuw opgestart, op het moment dat 'opstarten vanaf cdrom' kwam te staan op een toets gedrukt, toen kwam er weer bovenaan 'hardwareconfiguratie wordt gecontrolleerd' te staan, daarna zag ik het blauwe setup scherm en werden de bestanden geladen die ik onderaan in het scherm zag, echter daarna kreeg ik weer een blauw scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/7365/afbeeldingqk4.jpg
Ik startte gewoon op met de BIOS op AHCI, zoals die altijd staat.

Hieronder post ik even een foto van mijn, zoals jij het noemt, post scherm:
Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/2952/beginschermzn1.png

Ik heb net Vista weer opgestart, deze keer liep mijn pc niet vast, de pc rammelde toen ik in Vista kwam nog redelijk lang door, dat wel, en de update van AVG duurde ook best lang voordat het gedownload was, maar daarna werkte Vista weer vrij normaal en best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerst even een MS KB over je BSOD tijdens setup: Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP

Vervolgens ziet het er heel raar uit, die IDE config. Normaal zet je de hdd's op 1 controller, de optische op de andere. Ik heb dan nog wel IDE controllers op mijn mobo, als jij dat ook hebt, check eens hoe alles is aangesloten. Je hebt namelijk een Primairy controller los, daarna een Secondary controller met 2 apparaten en een 3rd controller met nog een apparaat. Ik heb zelf ook een slechte ervaring met de dvd spelers van asus, maar dat is weer een paar jaar geleden. Bij het gebruik van een asus dvd speler moest deze op slave worden gezet anders deden de optische stations het niet als er nog een gebruikt werd.

Zet iig op het hardwarematige niveau even het volgende goed met kabels ed:
Primairy Master: je hdd waar Windows op staat
Primairy Slave: je andere hdd
Secondary Master: je primaire optische station, ik heb dan mijn dvd speler, dat is je eigen keus
Secondary Slave: je tweede optische station, bij mij mijn dvd brander, opnieuw, eigen keus
NB!: let wel op de jumper settings, dit kan fouten veroorzaken en mogelijk zelfs schade aan de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zet iig op het hardwarematige niveau even het volgende goed met kabels ed:
Primairy Master: je hdd waar Windows op staat
Primairy Slave: je andere hdd
Secondary Master: je primaire optische station, ik heb dan mijn dvd speler, dat is je eigen keus
Secondary Slave: je tweede optische station, bij mij mijn dvd brander, opnieuw, eigen keus
NB!: let wel op de jumper settings, dit kan fouten veroorzaken en mogelijk zelfs schade aan de hardware.
Tja, die 2e harddisk, die Asus DVD station, en nog een extra stripje geheugen van 1 GB heb ik er laten inzetten door de pc zaak waar ik mijn pc kocht (daar heb ik overigens ook mijn oude computer gekocht).
Ik heb namelijk niet zoveel verstand van hoe de aansluitingen op mijn moederbord horen te zitten, ik weet niet eens wat je met jumper settings bedoelt :D
Die logboekmeldingen die ik kreeg, dat kan dus ook komen doordat in mijn pc kast kabels verkeerd zijn aangesloten ?

Trouwens, ik zie in Everest Home Edition bij sensors staan dat de temperatuur van mijn moederbord 50 graden celsius is, is dat niet veel te warm ?

Ik ga zometeen eens in mijn pc kast kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lees even de stickies van het hardware forum door, staan een hoop nuttige tips in. Oa dat je niet zomaar met je handen in je kast moet gaan zitten ivm statische ontlading. Heb je kleding aan gemaakt van wol of polyester, doe die dan even uit, ontlaad jezelf aan de verwarming, pak je kast aan wat metaal beet en ga dan pas rommelen. Kabels volgen en kijken hoe ze zitten zal zeer helpen het een beetje netjes te krijgen. Je kan ook als je het niet vertrouwd naar de winkel gaan en het probleem uitleggen, misschien dat ze het omzetten zelfs als service doen zonder iets te vragen ervoor. Ze zullen misschien wel als 'smoes' hebben dat het zo sneller gaat, maar als je van je tweede hdd iets gaat branden op een apparaat dat is aangesloten op dezelfde controller kan er fouten ontstaan tijdens het branden. Beste is dus die dingen gescheiden te houden, optische bij optische aan de controller, hdd bij hdd aan de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat denken jullie, is het beter dat ik naar de pc zaak ga waar ik mijn pc gekocht heb en hun mijn SATA probleem laten oplossen, of zou ik het zelf ook kunnen oplossen ?
Poosje terug weer een aantal 'vastlopers' gehad, begin het langzamerhand ZO BEU te worden.
Het begin scherm (POST) herkent mijn SATA schijven idd niet, dat klopt ook al niet.
PC loopt steeds vast, oorzaak zal hoogstwaarschijnlijk dus idd bij mijn SATA schijven liggen.

Ik weet ZEKER dat ik tijdens de XP installatie de juiste drivers heb geinstalleerd toen ik op F6 drukte, want als dat niet zo zou zijn dan staat het verkeerd op de site (ASRock) van mijn moederbord, wat ik me niet kan voorstellen.
Had gewoon deze controller geselecteerd tijdens XP installatie:
- Intel(R) 82801GR/GH SATA AHCI Controller (Desktop ICH7R/DH - Windows XP/2000)
En aangezien ik de RAID functie niet wou gebruiken, moest ik dát bestand wel kiezen, toch ??

Kan het ook zo zijn dat de bestanden (drivers) die ik op diskette heb gezet beschadigd zijn, want de diskette waar ik het op zette was al een aantal jaar oud, ooit eens gehoord dat diskette's niet zo lang mee gaan.

Wat ik wel weet is dat ik het zo snel mogelijk opgelost wil hebben, wil eindelijk eens normaal van mijn nieuwe pc genieten ... werkend en al ...

EDIT: Zie dat jij me net voor was met posten, toen ik dit berichtje postte had ik jou nieuw bericht nog niet gelezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 07-04-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gezellig :). Even naar de shop dus als je jezelf niet vertrouwd. Dat je floppy de bestanden corrupt heeft doorgegeven kan niet, je zou dan helemaal niets moeten kunnen namelijk. De drivers zijn de goede, anders had de setup je hdd's niet gevonden. Als er problemen zouden zijn met de drivers, dan zou je een BSOD tijdens setup moeten krijgen en aangezien je Windows hebt draaien is dat het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:25:
Gezellig :). Even naar de shop dus als je jezelf niet vertrouwd. Dat je floppy de bestanden corrupt heeft doorgegeven kan niet, je zou dan helemaal niets moeten kunnen namelijk. De drivers zijn de goede, anders had de setup je hdd's niet gevonden. Als er problemen zouden zijn met de drivers, dan zou je een BSOD tijdens setup moeten krijgen en aangezien je Windows hebt draaien is dat het probleem niet.
Mooi, gelukkig dat het daar niet aan kan liggen :)
Ik kreeg tijdens XP setup geen blauwe schermen, en hij zag mijn hdd's gewoon na het laden van de juiste controller op diskette, dus .. :)

Kut Pasen, nu moet ik weer 2 dagen wachten met mijn pc weg te brengen naar pc zaak O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus jij denkt dat het door mijn 2e harde schijf komt dat mijn pc steeds vast loopt, omdat die op de 'verkeerde / niet normale' plaats zit ??
Want de Logboek Meldingen die er staan slaan op Partitie D van mijn 1e harde schijf, maar mijn 1e schijf zit wel op de juiste plaats, dus het vastlopen van mijn pc kan dan toch niet met mijn 2e harde schijf te maken hebben ?
Al zou ik ook zo gauw niet weten waardoor het vastlopen dan wél komt ... :o

Zeg, ik lees op sommige site's dat het is aanbevolen om XP en Vista allebei op een andere harde schijf te installeren, klopt dit ?
Want nu staan XP en Vista allebei op een andere partitie, maar wél van dezelfde harde schijf.
Maar beide paritities zijn toch afzonderlijk en hebben toch niets met elkaar te maken, dus XP en Vista op dezelfde hdd installeren maar in andere paritities zou toch moeten kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gebruik de Edit knop als je iets wilt toevoegen de volgende keer. Dubbel post staat niet zo netjes.

Het hoeft geen problemen te geven zoals je config nu is, maar kan uiteraard wel. Breng hem toch naar de winkel. Zij hebben de computer gebouwd tenslotte (mits het een eigen merk is). Je hebt al van alles getest aan de hdd's, misschien dat zij meer weten. Het kan een brakke driver voor de chipset zijn (niet specifiek de controller driver, maar de aanroep van de chipset naar de controller), gare elko of wat dan ook voor hardware matig probleem met je mobo. Voor hetzelfde geld is gewoon je mobo stuk.

Wat betreft het aanbevelen van ieder os op een eigen schijf, puur advies, geen regel om aan te houden. Dan zit je straks als je XP, Vista en Linux gaat draaien met 3 hdd's, indien je ook nog met een server OS wilt gaan werken (voor je opleiding bijvoorbeeld) zit je met nog een hdd. Zou nog lekker worden als je een laptop hebt, daar past maar 1 hdd in en moet je wel met partities werken. Er zijn zat tweakers hier die meerdere os-en op een schijf hebben zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, zal voortaan de Edit knop gebruiken :)

Dinsdag zal ik er mee naar de pc zaak gaan, ben benieuwd wat nu de echte oorzaak is van dat vastlopen :)

En ik vind het idd fijner XP en Vista op dezelfde hdd te zetten, en al mijn belangrijke bestanden/mappen op mijn andere hdd.

Achteraf vind ik het jammer dat ik de partitie's voor XP en Vista nogal wat krap genomen heb (20 GB per partitie), zou er graag 30 GB van maken of groter, heb toch schijf ruimte zat.
Dus heel misschien dat ik XP en Vista nog eens opnieuw ga installeren, en dan de partitie's groter maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je nu al eens geprobeerd om via RAID te installeren?

Backup maken van je systeem, opnieuw installeren (DRIVER INSTALLEREN).
Backup terugzetten.

Die BSOD heb ik letterlijk ook gehad, en je kunt niet altijd er van op aan, dat ie komt.
Als ie komt, is het raak.

Bij mij lag het aan 2 zaken :

Verouderde SATA 2 Drivers (Maxtor Diamond 11, 300 GB.)
Nu seagate euh, maxtor diamond 21 er in, en geen probleem.

Als ik echter het geheel op AHCI zet, dan krijg ik echt vette fouten, en werkt het totaal niet stabiel.
AHCI is alleen voor Vista (zoals het in mijn Intel Bios staat.). Ook staat de melding over de BSD ook beschreven. Je installeerd namelijk al gedeeltes voor Intel ViiV platform.

Ook de nieuwste biossen en firmware updates voor je drives willen wel helpen.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook Partition Manager gebruiken, die is ook geschikt voor Vista (ik raad wel aan om de recovery cd te gebruiken, die wijzigd de partities buiten het OS om). Je moet er wel voor betalen, net als Partition Magic eigenlijk. Ik heb mijn XP partitie op 7,5 GB staan en nog 3,88 vrij (zonder pagefile, die heb ik uit staan, toch 3 GB ram). Voor Vista had ik eerst 15 GB genomen maar kwam er achter dat 10 ook wel genoeg was (had die 5 gig meer nodig voor data op mijn laptop). Ik heb altijd ruimte te kort eigenlijk, maakt niet uit of ik nog een hdd van 500 GB erbij neem. Ik download gewoon te veel dvd's en brand er te weinig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat de Windows versie in je topic titel staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ DaWizzkid: Bedoel je de BIOS op RAID zetten, en tijdens de XP installatie de RAID controller installeren, óf bedoel je de BIOS op RAID zetten, en tijdens de XP installatie gewoon de AHCI controller installleren ?
Als ik echter het geheel op AHCI zet, dan krijg ik echt vette fouten, en werkt het totaal niet stabiel.
AHCI is alleen voor Vista (zoals het in mijn Intel Bios staat.).
Bedoel je dat je fouten krijgt tijdens de installatie, of in het algemeen als je op XP zit ?

@ Hero Of Time: Ach, dan is het misschien net zo makkelijk alles er weer af te gooien, partities van de juiste grootte aan te maken, en alles weer opnieuw te installeren :)
Maar dat doe ik natuurlijk pas nadat ik naar de pc zaak ben geweest en ze het probleem achterhaald hebben.

Tip: Maak eens wat vaker gebruik van die mooie brander die in je computer zit, heeft ie ook nog eens wat te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 67663 schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:17:
Apart :) Maar niet waar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben vandaag naar pc zaak gegaan met mijn pc :)
Ik had tijdens de installatie van XP op F6 gedrukt en de juiste drivers geinstalleerd, maar dat moest blijkbaar niet volgens degene die me hielp.

Dat had ik in het begin ook eens gedaan, XP installeren zonder drivers én Vista installeren, beide op dezelfde hdd, maar toen zat ik dus met het probleem dat ik XP alleen maar kon opstarten in IDE en Vista alleen maar in RAID, dat zei ik ook en toen zei hij dat het beter was Vista op andere hdd te installeren, ik installeer beide OS'en liever op dezelfde hdd, maar ja heb geen andere keus denk ik.

Ook zei hij dat het voor SATA schijven niet uitmaakt of de hdd op Slave of Master zit, omdat het een nieuwe technologie is enzo .. dus daar ga ik dan maar van op aan :P

Ze gaan nu het probleem achterhalen van het vastlopen en ze gaan alle hardware testen op fouten of dergelijke ... ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat van master/slave op sata klopt idd, het is anders dan IDE. Maar dat maakt niet uit dat het niet hoort zoals het nu is. Hoe kan een sata schijf de master zijn van een IDE cd/dvd station. Voor het werken maakt het ook niet veel uit, zoals ik al eerder aangaf.

En het 'advies' over het installeren op aparte hdd's, is gewoon een verkoop praatje zodat je een extra hdd koopt bij ze (maar nu heb je er al 2). Verder vind ik het pure onzin om op die manier te gaan installeren, zo moet je elke keer als je naar een ander OS wilt booten je BIOS aanpassen anders crasht deze. Het moet op beide instellingen werken zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel dat ik de volgende keer als ik xp en vista opnieuw installeer geen drivers installeer tijdens de xp setup, dan zou ik XP toch ook gewoon in AHCI moeten kunnen opstarten ?
Ik wil de BIOS gewoon voor altijd op AHCI hebben staan en daarmee kunnen opstarten in xp en vista.
Bij de meeste computers staat de BIOS toch op AHCI of RAID, toch bijna nooit op IDE ?
Want de verkoper zei tegen me 'dan draai je xp en vista toch gewoon met de bios op IDE' :?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 10-04-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stel je bios zo in dat je met beide OS-en kan werken zonder problemen. Beste performance is AHCI (SATA). RAID gebruik je alleen als je ook daadwerkelijk een RAID gaat gebruiken, zoals mirroring of stripe (om maar wat te noemen). IDE neem je alleen als al het andere echt niet wil werken. Dit is eigenlijk bedacht om van het gedoe met SATA drivers te rommelen af te zijn, maar het gaat wel ten koste van de snelheid, tenslotte wordt IDE geëmuleerd, wat al resources inneemt en IDE is langzamer dan SATA (zeker SATA II).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus als ik geen drivers installeer (geen SATA) moet ik mijn bios wel op IDE zetten om mijn systeem werkende te houden ? Want AHCI is voor SATA zeg je.
Volgens mij hoor ik de SATA drivers wel gewoon te installeren via de XP Setup, staat ook in het boekje van mijn moederbord dat ik dat moet doen, wat denk jij ?
Want IDE gaat zoals je zegt ten koste van de snelheid, en dat wil ik dus niet ...

Straks zegt de pc zaak dat mijn hardware gewoon goed werkt en dat het aan de instellingen ligt, en dan ben ik nog geen **** opgeschoten, aangezien ik met AHCI wil werken, maar ja eerst maar eens afwachten wat ze echt te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AHCI is de beste optie, en zoals je zelf al aangeeft wil je deze gebruiken. In dat geval dien je wel de drivers te moeten installeren, Vista heeft deze al aan boord. Ga je met IDE emulatie werken, dan hoef je geen drivers te installeren bij XP.

Als de computerzaak gaat zeggen dat het aan je instellingen ligt, vraag dan hoe het komt dat het nou net op de Vista partitie fouten geeft en zelfs zonder Vista vastloopt. Moet je wel duidelijk melden dat je het ook had toen je geen Vista draaide, al zou het wel door Vista kunnen komen en dat je het niet had/zal hebben als je alleen XP draait. Als de computerzaak niets vind dan moet het aan Vista liggen. Dat zou heel vreemd zijn want ik heb namelijk twee maanden zonder problemen Vista gebruikt, waarvan de laatste twee weken alleen maar op XP eigenlijk, terwijl Vista niets deed. Ik had dan toch problemen moeten krijgen die jij ook hebt maar dat kreeg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toen ze tegen me zeiden dan draai je XP en Vista toch in IDE toen heb ik me een beetje laten overhalen, dus nu denken hun dat het mij niet uit maakt, maar het maakt mij wel uit, stomme ik .. ik laat me te snel overtuigen :P
Heel de wereld kan XP en Vista draaien op dezelfde hdd zonder problemen en ik niet zeker zeker, haha.
Als ze terug bellen ga ik eens duidelijk zeggen dat ik de AHCI mode wil gebruiken, dan zoeken ze desnoods nog maar een paar dagen verder naar de juiste instellingen.
En ik ga ook eens duidelijk melden dat ik een partitie fout kreeg op D terwijl ik op C zat (XP).
Maar als het goed zouden ze dat al achterhaald moeten hebben via het XP Logboek, want had verteld dat het Logboek vol stond met 'iaStor' en 'disks' meldingen.

Bedankt voor de goede hulp en het advies, heb er veel aan ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is jammer dat Groningen niet echt naast de Haarlemmermeer ligt, anders had ik langs kunnen komen :P. Ik wil namelijk nog wel eens voor wonderen zorgen. Als een pc het niet doet schijnt het spontaan te gaan werken als ik in de buurt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het was idd een partitie fout, volgens de pc zaak.
Ze hadden het er ook al over dat vista altijd gebruik maakt van een extenched ruimte om vista te installeren, xp niet.

Word vervolgd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Onzin, ik heb Vista gedraait met alleen maar primaire partities, hdd's bijna vol, partitie van 10 GB genomen voor Vista terwijl 15 wordt aangeraden en geen enkel probleem gehad. Partitiefout is uiteraard altijd mogelijk, dat zegt mijn partition magic, maar ik heb geen fouten in mijn logboek en crashes. Wel heb ik controller fouten op harddisk 4 en 6, maar dat is mijn cardreader (ik heb maar 3 hdd's) en zag ik net een zooi bad blocks op hdd 2, dat was toen ik een oude hdd eraan had hangen (die nu overleden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, ik vertelde het verkeerd, bedoelde dat die partitiefout waarschijnlijk kwam omdat Vista in een extended 'ruimte' was geinstalleerd, zoals de pc zaak vertelde.
En het klopt, daar had jij het ook al over gehad.

Wat ik precies gedaan heb voor en nadat ik xp en vista heb geinstalleerd:
- Xp installeren: AHCI drivers geladen. Mijn 1e hdd daar stonden nog 3 partities op van nog de vorige xp installatie (toen ik geen AHCI drivers had geinstalleerd), al die partities heb ik tijdens de xp setup verwijderd (zodat ik dus 400 GB niet-geparioneerde ruimte kreeg), vervolgens heb ik weer 3 nieuwe partities aangemaakt (C=20GB D=20GB E=330GB), dan C geformatteerd en daar xp op geinstalleerd.
- Toen ik na de succesvolle xp installatie in schijfbeheer keek zag ik dat er rond partitie D en E een lichtgroene rand was, ipv een donkerblauwe rand net als partitie C.
Toen heb ik, omdat ik het niet vertrouwde, D en E weer verwijderd, toen had ik dus weer 300...en nog wat niet-toegewezen ruimte, toen in XP D en E weer opnieuw aangemaakt (allebei primaire partities), pas tóen zag ik in schijfbeheer wel gewoon een donkerblauwe rand rond partitie D en E zitten.
- Dacht dat het nu goed was, dus had toen pc opnieuw opgestart en vista op D geinstalleerd.

Maar nu weet ik dus niet of ik een partitie D gemaakt heb in een extended ruimte of een gewone ruimte, want jij vertelde dat je dat moeilijk (of helemaal niet) kunt zien in schijfbeheer of het een extended ruimte is of niet.

Dus nu vraag ik me af, stel dat ik pc opnieuw opstart en xp opnieuw installeer, op mijn 1e hdd weer alle partities wissen zodat ik 400 GB niet-gepartitoneerde ruimte krijg, daarvan in de xp setup slechts 1 partitie aan maken van maar 30 of 40 GB, die te formatteren en dan xp er op installeren.
Als xp installatie op partitie c geslaagd is weer in xp naar schijfbeheer gaan (als het goed is staat er dan dat ik 300..en nog wat niet toegewezen ruimte heb), en pas ín xp partitie D en E aanmaken, ipv tijdens de xp installatie/setup.
Dan is het toch zeker dat er zich geen extended ruimte bevind op mijn 1e hdd, of zie ik dat verkeerd (wat best eens zou kunnen, haha) ?
Want het liefst zou ik zoals je al weet xp en vista op dezelfde hdd installeren.

Sorry voor mijn lange post ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lange posts geven niet zo veel, als het maar niet altijd gebeurt en zeker niet in de start post :).

Wat je hebt gedaan is wat ik op mijn laptop ook heb gedaan met de XP schijfbeheer. Je Vista staat dus gewoon op een primaire partitie. Als je ook daadwerkelijk de extended partitie hebt verwijderd uiteraard. Dat zeg je niet, je zegt alleen dat je D: en E: hebt verwijderd en opnieuw hebt aangemaakt en dat ze primair zijn. Dit zou betekenen dat je die extended ruimte ook verwijderd moet hebben, anders kan je geen primaire partitie aanmaken, je krijgt dan logische stations.

Dus: Alles staat goed, je hebt geen extended partitie, alles is primair. Je kan altijd nog voor de zekerheid weer van voren af aan beginnen, maar als je net lekker alles hebt ingesteld is dit uiteraard niet gewenst. Vista kan je wel voor de veiligheid maar even verwijderen. Partitie formatteren, let op je boot menu dat je niet per ongeluk Vista selecteerd, boot naar Vista en zet 'Previous version' als default voor je format. Werk dan een tijd met XP, check je logboeken of je de foutmelding nog steeds krijgt en als dat niet het geval is, installeer dan Vista weer opnieuw. Je bootmenu krijgt _geen_ extra entry, daar hoef je geen zorgen over te maken.

Mijn posts zijn soms ook lang ;). Al kan ik ze nog veel langer dan dit maken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha gelukkig dat het niet geeft :) ... soms lukt het me niet om het kort en goed uit te leggen :P

Oke, de partities die ik 'had' waren dus primaire partities.
PC zaak vertelde dus dat het een partitie fout was, en dat het beter was om Vista op andere schijf te installeren (lekker makkelijk gezegd ... maar ja :P).
Na het onderzoeken van mijn harde schijven op fouten zag mijn pc opeens mijn 2e harde schijf niet meer vertelde ze ook (vreemd verhaal vind ik), dus toen hebben ze mijn 2e harde schijf toch maar verplaatst (wat ik dus eigenlijk al wou) op mijn moederbord en toen detecteerde hij hem wel.

Nu ziet het er ZO uit.

Ik heb toch maar voor de zekerheid alles verwijderd, dus ook XP, dit weekend XP weer opnieuw geinstalleerd inclusief de SATA (AHCI) drivers .. installatie ging goed.

Ik heb weer al een hele hoop opnieuw geinstalleerd van programma's en dergelijke .. en tot nu toe draait xp nog goed, op wat kleinigheidjes na ... het programma Winamp wat ik geinstalleerd heb daar kan ik probleemloos video's en audio's mee afspelen, maar zodra ik een cd in mijn drive doe en afspeel met winamp (dat gaat volledig goed) dan krijg ik ná het aflopen van de cd foutmeldingen, maar dat zal wel iets met Winamp te maken hebben.

Ik ben er nog niet uit of ik Vista weer op dezelfde hdd ga installeren of op mijn andere, maar zoals je al zegt ... ik ga nu eerst eens een tijd xp draaien (minimaal een maand) voordat ik Vista er op zet, hopelijk blijft xp werken zoals nu ...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 19-04-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn hele pc liep zo net weer vast, ik kon niets meer openen behalve het menu start, ik kon dus mooi mijn vastlopende pc afsluiten op de 'normale' manier. Geen idee hoe dat vastlopen nu weer komt. Heb nu mijn bios op ide gezet, eens kijken of ie zonder het laden van de ahci controller ook nog vast loopt. Merk trouwens haast geen verschil met de bios op ahci, pc werkt even snel, dus als het op ide wel gaat doe ik dat gewoon voor altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom reageerd er nou niemand ??? :? Ik heb jullie hulp nog steeds nodig hoor !

XP had ik dus opnieuw geinstalleerd, en dat draai ik nu een week of 2.
De BIOS had ik een tijdje op IDE gezet, dat ging wel goed (op enkele programma's die vast liepen na), maar sinds een paar dagen heb ik die weer terug gezet naar AHCI.
Ook toen de BIOS nog op IDE stond had ik het gevoel dat er iets niet klopte.

Vista staat er nog helemaal niet op, en ik krijg dezelfde logboek meldingen als eerst ... dat er een fout is ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking .. en weer de IaStor melding 'Het apparaat \Device\Ide\iaStor0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd' :X
En partitie D daar staat nog helemaal niets op, geen enkel bestand, die partitie is gewoon zo leeg als die maar leeg kan zijn, en nog wijzen de meldingen naar D ...

Aan Vista lag het dus zeer zeker niet, dat weet ik nu, maar aan wat dan wel ???

Mijn pc is tot nu toe nog steeds niet 'volledig' vastgelopen wat een paar weken terug wel het geval was, ik keek net ff bij logboeken en zag opeens weer dezelfde meldingen staan, terwijl ik nu helemaal niets gemerkt heb, want de pc is nog niet vastgelopen, de meldingen zijn van toen mijn pc nog maar een halve minuut opgestart was.

Wat een kut pc heb ik toch gekocht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 214968 schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:00:
Waarom reageerd er nou niemand ? :? Ik heb jullie hulp nog steeds nodig hoor !
Sja, als jij aangeeft in je laatste post dat je het met IDE settings gaat proberen, en vervolgens zien wij geen andere meldingen van jouw kant..
Wat wil je dan?

Maarre.. Als je in het Vista ervaringen topic meeleest zie je daar iemand die met een x64 versie ook nogal wat issues heeft met de ICH7R drivers op zijn installatie.

Het lijkt er dus op alsof je een vergelijkbaar probleem hebt.
Welke IntelRaid driver versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In het Vista ervaringen topic had ik al gekeken ja, idd een vergelijkbaar probleem, alleen .. ik heb nu op het moment ff geen Vista er op staan, alleen XP.

Mijn Intel AHCI controller versie is: 6.2.1.1002 (Intel Matrix Storage Manager)
Dat is de aller nieuwste versie.

Ik keek net even hier naar:
meuktracker: Asrock ConRoeXFire-eSATA2 1.61A beta
Er staat zoiets bij dat het hdd lampje blijft branden en dat er vervolgens geen 1 programma meer geopend kan worden, dat probleem heb ik ook gehad, toen mijn BIOS op IDE stond ...

Ben nu druk bezig met op internet kijken, kijken of ik een gelijkmatig probleem tegen kom

EDIT: Ik heb iets ontdekt, zou het kunnen dat mijn Sec Slave poort brak is ?
Zo was het eerst.
En zo is het nu.
Eerst zat dus mijn 2e harde schijf op Sec Slave en nu mijn DVD Brander.

Vóór het verzetten van mijn harddisk en mijn cd-rom station liep dus waarschijnlijk mijn 2e harde schijf vast.
Na het verzetten is er een probleem met mijn DVD Brander.
Ik wou een muziek cd afspelen in dat station, het 1e nummer speelde die gewoon af, maar tijdens het wisselen van het 1e naar het 2e nummer op dat album kwam er een foutmelding.
Dit heb ik in AHCI en in IDE mode geprobeerd, in AHCI mode zag ik na de foutmeling bij Logboeken weer de IaStor melding, en in IDE mode zag ik na de foutmeling bij Logboeken een Atapi melding.

Ik heb 2 optische stations, een DVD-Brander en een CD/DVD speler.
Mijn DVD brander zit op een SATA poort en mijn CD/DVD speler zit op een IDE poort, klopt dit wel ?

Maar als ik nu dezelfde muziek cd in mijn CD/DVD speler leg kan ik de cd probleemloos afspelen zonder foutmeldingen en meldingen in het Logboek.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 214968 op 23-04-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik het helemaal verkeerd zie dan mogen jullie het ook zeggen hoor ?
Jullie hebben er tenslotte meer verstand van dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quote:
DaWizzkid schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:17:

@alt-88: @alt-92
Het staat toch niet voor niets in de manual en in mijn(en anderen!) bios dat AHCI pas goed werkt onder windows Vista ?! Het is recommended, als je er vanaf wijkt, is dat dus je eigen ding, maar als het nu goed werkt, en nadien niet meer, weet je dus waar het in kan zitten.
Lijkt me niet voor niets. Zelf had ik ook wat problemen, en ben 5 biosen opgeschoven.

@Kevin :
Hoe installeer ik XP en Vista ?->

Bios in Raid, ook al wil je geen raid, toch doen...(weet niet why....misschien dat je anders problemen krijgt ?)

XP Setup, F6, flop erin, aangeven ICHR8 Desktop (raid)
partitie groote instellen....(en o, installeer op een echte C: .....soms zie je XP op f: of H: staan, en toch werkt dat niet lekker..)
Installeren, updates, registeren, en voila.
Kan branden, lezen......gaat alleen moeilijker, als je een harddisk als slave achter de cdrom(dvd) zet, maar dat lijkt me logisch, HDD is sneller, en moet in dit geval op Master staan.
(oude systemen maakt het gek genoeg niet uit....hier dus wel.)

IDE ondersteuning is minimaal, (qua aansluiting dus PATA).
Ook het type kabel, UDMA100, of de 40 polige? Welke gebruik je? Wissel hem anders om, voor een 80 adrige kabel. Zijn er updates voor de firmware van je harddisks?

Anders zou ik, na dit alles toch zeker teruggaan
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 67663 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:46:
Het staat toch niet voor niets in de manual en in mijn(en anderen!) bios dat AHCI pas goed werkt onder windows Vista ?!
Denk dat daar een kleine nuance wel op z'n plek is ;)
Moderne OS versies als XP en Vista presteren optimaal wanneer je voor de Advanced Host Controller Interface kiest om je serial ATA schijven te gebruiken; in tegenstelling tot de IDE legacy mode waarmee je de 'oude' PATA generatie emuleert.

Vista werkt dus het best met AHCI, niet andersom ;)

Als je meer wilt weten, kijk dan eens rond in Opslagmedia & I/O Controllers en Processors, Mobo's & Geheugen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Anoniem: 214968 schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:02:
EDIT: Ik heb iets ontdekt, zou het kunnen dat mijn Sec Slave poort brak is ?
Zo was het eerst.
En zo is het nu.
Eerst zat dus mijn 2e harde schijf op Sec Slave en nu mijn DVD Brander.
Dat weet je maar op een manier, je hebt vier sata poorten, zet die ene eens buitenspel :)

Verder kan ik je alleen melden dat ik hier ook een ConroeXfire-esata2 draai, met BIOS 1.80, een E6400, SATA op AHCI mode en Vista x64, en ik heb geen enkel probleem. Twee van mijn drie schijven zijn SATA. Wellicht is inderdaad jouw exemplaar niet helemaal fit.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ alt-92 + DaWizzkid + strandbal :
Ik heb nog steeds niet Vista geinstalleerd, ik draai nu al een paar weken XP, als ik veel cd-roms in mijn DVD brander (zit op Sata poort) doe, dan krijg ik weer allerlei IaStor en Disk meldingen en doet mijn pc raar (maar loopt nog net niet vast) in Logboek. Maar nu ben ik al een week of 2 van mijn DVD brander afgebleven en XP draait als een zonnetje, lekker snel en loopt niet meer vast.
Wel gebeurt het wel eens als ik naar Media Center ga om tv te kijken dat het beeld + geluid beginnen te haperen, maar weet niet of het aan het programma zelf ligt of aan mijn pc.

Even samengevat: Hiervoor (toen xp en vista er nog op stonden) liep dus mijn pc steeds vast en gaf mijn logboek IaStor en Disk meldingen, maar toen deed mijn DVD brander + mijn DVD Speler het vlekkeloos.
NU loopt XP vrijwel vlekkeloos maar krijg ik weer problemen met mijn DVD brander + DVD speler.
Maar dat komt waarschijnlijk doordat het stekkertje van mijn 2e harddisk is verplaatst op mijn mobo.
DVD brander station werkt voor geen meter, maar DVD speler werkt wel gewoon, behalve als ik het spelletje SimCity speel in mijn dvd speler, het spel opzich kan ik gewoon normaal spelen alsof er niets aan de hand is, maar als ik dan later terug kijk in logboek zie ik 'cd-rom' foutmeldingen staan (er staat dan 'Beschadigd blok in apparaat \Device\CdRom0'). Echter als ik een gewone muziek cd afspeel in mijn DVD station komen er geen meldigen te staan.

Mijn pc loopt dan wel niet meer vast zoals een maand terug, maar toch klopt er nog steeds iets niet.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn dvd brander en dvd speler weer 100% werkende krijg zonder dat er fout meldingen komen in Logboek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haal dan je oude topic weer omhoog als je nog steeds met dezelfde hardware en installatie problemen hebt :)

Lijkt me verstandiger dan een tweede topic met bijna dezelfde titel openen.
Al vanaf het begin loopt mijn pc steeds vast, maar begin nu te denken dat mijn HD de oorzaak is.

Mijn pc kan ik nadat hij pas was vastgelopen soms in geen half uur meer opstarten (in Windows komen) ... soms krijg ik tijdens het opstarten voordat ik het Windows laad schem zie dit blauw scherm, maar na dat half uur doet hij het dan weer, totdat hij weer vast loopt.
Voor de rest werkt alles goed, hij is snel enzo, maar dat vastlopen hoort natuurlijk niet.
Als mijn pc vastloopt kan ik de muis niet meer bewegen, en als er dan muziek op staat dan loopt het geluid ook vast.

Mijn PC:
Windows XP Media Center
2 harde schijven: Samsung 400 GB (orgineel) en WDC 500 GB (erbij gekocht)
2 geheugen sticks van 1 GB, dus totaal 2 GB geheugen

De meldigen die ik in logboek zie staan slaan op harddisk0, mijn orginele Samsung schijf dus.

Dit zijn alle meldingen die ik in logboek heb kunnen terugvinden:
1
2 - ESENT
3 - Ntfs
4 - Disk

De ene dag loopt mijn pc soms helemaal niet vast, en de andere dag loopt hij wel 6 keer vast, het is erg onregelmatig.
Maar de laatste tijd loopt mijn pc steeds vaker vast, meer dan in het begin.

Wat denken jullie, bovenstaande meldingen die in het logboek staan hebben toch niets te maken met een software probleem, maar met een hardware probleem ?

Heb alles al geprobeerd, heb 1 voor 1 alles ontkoppeld in mijn pc kast om te kijken of een 'apparaat' of de 'geheugen sticks' de oorzaak was van het vastlopen.
Mijn 2e hd had ik ook ontkoppeld, maar daar lag het ook niet aan want het vastlopen bleef ik hebben.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom reageert hier gvd niemand op ???
Jullie hebben immers meer verstand van die Logboek meldingen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 20:23
gvd ??
Je wilt geholpen worden en je scheld ons uit?? Die combinatie gaat nooit werken.
Maar vanaf dat ik bericht 1 van je las, had ik al steeds het vermoeden dat je hdd defect is.
Dus ik zou zeggen. Probeer de hele zooi te installeren op een nieuwe schijf.

gvd = Goed voor dieren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha, dat laatste bedoelde ik idd :P
Sorry, maar loop al weken met dit probleem, post op allerlei forums berichten maar niemand reageert .. alsof ik niet besta, en degene die mij hielp via email heeft ook wel al een maand niets meer gestuurd.
Mja, sorry voor het uitschelden dan.

Bedankt voor de reactie, ik begon dus ook te denken dat mijn hdd de oorzaak is.
Wel vreemd dan mocht dat de echte oorzaak zijn, hij is nog maar een paar maanden oud.

(Orginele hdd die in mijn oude pc zit leeft wel al 6 jaar zonder problemen (al moet ik wel zeggen dat hij veel pruttelt, haha)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen, even een vraagje, wat kan de oorzaak zijn als je deze foutmelding in Logboek ziet staan bij Systeem:
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom1.
Heeft iedereen deze foutmelding wel eens ??
Want bij mij staat deze zelfde foutmelding wel 15 keer vlak onder elkaar in Logboek.

Want heb paar weken terug mijn pc naar een andere computer zaak gebracht, en hun kwamen tot de ontdekking dat er sommige kabeltjes maar half vast zaten op het moederbord, en dat een brede ide kabel vlak voor een fan zat waardoor deze voor niets koelde, en dat alle kabeltjes kris kras door elkaar zaten (wel goed aangesloten op mobo, maar het zag er erg rommelig uit).
PC zaak had mijn pc kast weer op orde gemaakt en tot de dag van gisteren geen rare meldingen meer in Logboek en PC loopt ook niet meer vast.
Maar gisteren kreeg ik dus wel 15 keer onder elkaar de bovengenoemde foutmelding.

En precies diezelfde melding kreeg ik ook een hele tijd terug en daarop volgde al gauw meldingen die ik op de 1e pagina van dit topic gepost heb, en toen liep mijn pc dus steeds vast.

Maar dat is nu nog niet het geval, krijg alleen nog maar een CdRom foutmelding in Logboek, maar heb er toch geen goed gevoel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die meldingen krijg je ook als je een ranzige bekraste CD in je drive legt, niet teveel zorgen over maken. Hier staan er dan ook gelijk 25 van die controller errors en bad blocks in de logboeken. Of je drive is aan het sterven natuurlijk, dat kan ook, maar dat merk je vanzelf als 'ie 't niet meer doet ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Hmm 'k mag hopen van niet, aangezien de nog geen half jaar oud is :)
Maar ik moet me niet echt zorgen maken over die fouten dus, gelukkig dan maar ;)

Want zulke goede ervaringen heb ik niet met deze computer van een paar maanden oud, pas de laatste weken draait ie probleemloos.

Topicstarter
Ik heb een DVD speler in mijn pc (IDE poort) en een DVD brander (SATA poort).

Ik heb Windows Media Player 11 er op staan en Nero ShowTime, in Nero ShowTime klinkt het geluid net ietsjes mooier.

Als ik nu een gewone muziek cd afspeel in mijn DVD speler, dan werkt het zowel in WMP als in Nero ShowTime perfect.
Als ik een cd afspeel in mijn DVD brander, dan werkt die in WMP perfect maar in Nero ShowTime duurt de overschakeling tussen nummers langer dan normaal en 'hoor' ik hem ook zoeken.
Aangezien cd's in WMP 11 wel goed werken, is de kans toch klein dat mijn DVD brander defect is ??

Want vind het wel vreemd dat ie in Nero ShowTime zo lang moet zoeken tussen nummers.

Tot nu toe geen foutmeldingen meer gehad in Logboek.
Nog even over mijn vorig bericht (12 Augustus), toen ik op 10 Augustus een hele hoop controller foutmeldingen zag staan (van DVD brander) in Logboek, lag er helemaal geen cd of dvd in de drive op de tijdstippen van de foutmeldingen, pc stond op dat moment op schermbeveiliging .. dus best wel vreemd dan.

Vraag: Is het mogelijk dat mijn DVD brander (of andere hardware) beschadigd is, doordat de stekkertjes maar half vast zaten op mijn moederbord ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235528

Dit is een bekend probleem bij Vista ,als je je schijf aan op de tweede aansluiting op het moederbord krijg je dat vista regelmatig blijft hangen. Gebruik dus de eerste aansluiting op het moederbord !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46
Anoniem: 235528 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 22:50:
Dit is een bekend probleem bij Vista ,als je je schijf aan op de tweede aansluiting op het moederbord krijg je dat vista regelmatig blijft hangen. Gebruik dus de eerste aansluiting op het moederbord !
Timebump van 3/4 jaar maar ik heb dus vandaag hetzelfde probleem met mijn sandy bridge mobo... Lijkt erop dat het inderdaad mijn F3 op port 2 is. Heb deze nu verwijderd en heb al 10 minuten geen error meer (!).

Iemand wat meer info?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1