Even vooraf:
BalusC, bedankt voor alle info op de OM FAQ.
Vooral het volgende is voor mij een topweetje (okee, ik ben nog basis):
Dan mijn persoonlijke situatie:
mobo KM2M Combo MS-6738 Micro ATX,
Athlon XP1800+ (1533MHz,133fsb,256L2)
voeding Q-TEC ADT350
Ik heb een kleinere harde schijf intern als basis:
WD HI 40GB 5400rpm/100ATA/2mb cache(is zelfde als buffer toch?) (prod.dat. juni 2003).
En in een open te maken externe behuizing (Mobile Disk, usb connected met computer, harde schijven zijn te verwisselen, gewoon IDE kabel) een grote harde schijf die ik alleen aanzet om te backupen:
Maxtor Maxline III 250GB 7200rpm/133pATA/16mb buffer (mei 2006)
Wat is uiteindelijk een betere/snellere configuratie (mobo ondersteund 133ATA)?
Intern als basis de kleinere (dus minder totaalinfo om te doorzoeken) maar langzamere harde schijf, of de grotere snellere harde schijf (dan zou ik dus de 40GB als backup gebruiken)?
Alle opbouwende antwoorden:
BalusC, bedankt voor alle info op de OM FAQ.
Vooral het volgende is voor mij een topweetje (okee, ik ben nog basis):
| Partities: de eerste partities bevinden zich op de buitenste rand van de schijf en doordat de omtrek hier groter is hoeft de leeskop minder vaak te bewegen. Deze partities zijn dan ook sneller dan de latere partities. Het is normaal dat het kopieren tussen partities op eenzelfde schijf veel langzamer gaat dan het kopieren tussen twee schijven. |
Dan mijn persoonlijke situatie:
mobo KM2M Combo MS-6738 Micro ATX,
Athlon XP1800+ (1533MHz,133fsb,256L2)
voeding Q-TEC ADT350
Ik heb een kleinere harde schijf intern als basis:
WD HI 40GB 5400rpm/100ATA/2mb cache(is zelfde als buffer toch?) (prod.dat. juni 2003).
En in een open te maken externe behuizing (Mobile Disk, usb connected met computer, harde schijven zijn te verwisselen, gewoon IDE kabel) een grote harde schijf die ik alleen aanzet om te backupen:
Maxtor Maxline III 250GB 7200rpm/133pATA/16mb buffer (mei 2006)
Wat is uiteindelijk een betere/snellere configuratie (mobo ondersteund 133ATA)?
Intern als basis de kleinere (dus minder totaalinfo om te doorzoeken) maar langzamere harde schijf, of de grotere snellere harde schijf (dan zou ik dus de 40GB als backup gebruiken)?
Alle opbouwende antwoorden:
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 03:00 ]