Vraag DDR vs DDR2 prestatiewinst

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 13:48
Hallo Tweakers,
Mijn huidige systeem

4coredual-VSTA moederbord
Pentium D915
DDR PC3200 dualchannel 2 Gb (CL3-4-4-8-1T)(a-data)
250 GB Samsung IDE 8mb schijf
Point of view 7900 GS

Mijn systeem loopt goed, maar wil er meer uithalen.
Nu wil ik sneller geheugen, maar kan eigenlijk nergens (google en hier) vinden wat mijn prestatiewinst is. Ik ben wel een test van OC tegengekomen van mijn moederbord waarin het verschil tussen DDR en DDR2 niet veel uitmaakt, maar zag dat DDR uit deze test een bandbreedte had van 4900MB/s en dit haalt mijn huidige geheugen bij lange na niet (4500 kom ik op volgens mij).

Wat zou de prestatiewinst zijn als ik mijn DDR geheugen inruil voor DDR2 PC2-5300 geheugen??

iRacing Profiel

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

het getal achter de letters "PC" is de theoretische maximale bandbreedte in megabytes per seconde.
Je gaat dan dus in princiepe van 3.2GB/sec naar 5.3GB/sec, maar de kans is goed aanwezig dat je processor al die bandbreedte niet eens gebruikt.
Ik verwacht dat je er eigenlijk weinig performance winst uit gaat halen iig. Misschien meetbaar, maar niet merkbaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom zou het antwoord van die test in jouw geval niet van toepassing zijn? :) Dat de scores kunnen verschillen is meer een kwestie van de juiste geheugeninstellingen, met name de latenties.

De volgende artikelen uit de PMG FAQ zouden jou wel meer inzicht moeten verschaffen:
Welke moet ik nemen?
RAM FAQ » Hoe haal ik zoveel mogelijk performance uit mijn geheugen?
RAM FAQ » DDR2-SDRAM

Kortom: laat DDR2 links liggen als je DDR op dezelfde snelheid kunt krijgen en speel gewoon zoveel mogelijk met de latenties.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-05 16:23
vergeet niet dat ie een Pentium heeft en geen Core. Pentium vinden die extra bandbreedte lekkerder dan Core processoren.

Als je op Anandtech en Tomshardware rondzoekt dan zul je enkele artikels tegenkomen die de performance tussen verschillende geheugensnelheden meten. Deze bijvoorbeeld:
http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2800&p=1

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• pinkstrip
Ik zie het al, ik kan mijn geld beter aan iets nuttiger uitgeven

iRacing Profiel

• pinkstrip
NitroX infinity schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:56:
vergeet niet dat ie een Pentium heeft en geen Core. Pentium vinden die extra bandbreedte lekkerder dan Core processoren.

Als je op Anandtech en Tomshardware rondzoekt dan zul je enkele artikels tegenkomen die de performance tussen verschillende geheugensnelheden meten. Deze bijvoorbeeld:
http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2800&p=1
Oh, dat was ik nog niet tegengekomen, maar ik stap na de prijsverlagingen denk ik toch wel over op een core2duo. Deze processor is toch een stuk beter dan een D915

iRacing Profiel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je toch gaat overstappen, overweeg om in een keer CPU, mobo, RAM en VGA te vervangen.

Zoals je in bovengenoemde Anandtech artikel kunt lezen presteert dit chipset met DDR slechter dan i865 en met DDR2 slechter dan de meeste opties, zeker dan de P965/975X

De dual-VSTA dingen zijn eigenlijk alleen interessant voor mensen die veel legacy spul hebben en niet in de gelegenheid zijn om een ideale keuze te maken.

Mijn advies: als je nu C2D neemt, pak er een P965 bij, als je het over 6 maanden doet, doe het met de opvolger van de P965 waar Intel nu mee bezig is. Ga niet verder kwakkelen met een suboptimaal presterend mobochipset.

Oslik blyat! Oslik!

• pinkstrip
Volgens mij blijkt uit testen wel dat mijn moederbord prima functioneert met een core2duo (zelfs met een quadcore). De noodzaak van een moederbord zie ik niet echt.
De VGA voldoet toch ook prima (7900GS) OK het is geen directx10 kaart, maar heb je ook nog niet echt nodig volgens mij.

iRacing Profiel

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Functioneren doet hij prima, maar als je een E6700 moet nemen om E6600 prestaties te halen (of E4400 vs E4300), kost het je toch indirect geld. Reken dat mee bij de keuze. Je kunt ook voor het geld die je 2e hands voor een 7900GS AGP kunt vangen rustig een snellere PCIe kaart kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

• pinkstrip
dion_b schreef op maandag 26 maart 2007 @ 13:58:
Functioneren doet hij prima, maar als je een E6700 moet nemen om E6600 prestaties te halen (of E4400 vs E4300), kost het je toch indirect geld. Reken dat mee bij de keuze. Je kunt ook voor het geld die je 2e hands voor een 7900GS AGP kunt vangen rustig een snellere PCIe kaart kopen :z
Mijn 7900GS is een PCI-E kaart.
Zal het zo'n verschil maken met het moederbord :'(

iRacing Profiel

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Met je huidige systeem zou ik geen sneller geheugen nemen. Het voordeel is wel merkbaar, maar lang niet merkbaar genoeg voor het geld dat je betaalt.

Even de berekening erbij:
Je processor heeft een FSB van 1066mhz = 4x 266mhz (quadpumped). het geheugen dat hierbij past is 533Mhz (2 x 266 vanwege Dual data rate), wat neer komt op PC4200 geheugen. Dat loopt dus synchroon met de processor. Dat geldt ook voor de Core 2 Duo processoren. Jouw huidige geheugen is dus iets trager (PC3200), maar niet veel. Nog sneller geheugen (PC5300, PC6400 enz) heeft enkele procenten voordeel, maar in vergelijking met de prijs ga je er sterk op achteruit.

Als je snelheidswinst wilt, raad ik aan om een Core 2 Duo processor met 2Gb PC5300 geheugen aan te schaffen. Zoals ik al zei is PC4200 eigenlijk al genoeg, maar PC5300 is gelijke duur en geeft meer mogelijkheden voor upgrades en overklokken. Het moederbord dat je nu hebt ken ik niet, maar Core 2 Duo en PCIe (x16) wordt ondersteund, dus komt het vast wel goed. Een nieuw moederbord gaat amper sneller denk ik. Welke Core 2 Duo je kiest, hangt af van je budget. De e6400/e6600 zijn erg snel bijvoorbeeld. In april komt er ook een prijsverlaging aan, alhoewel die in Nederland misschien pas in Mei/juni voelbaar zal zijn (vanwege voorraden die eerst worden weggewerkt).

De videokaart gaat ook nog wel een tijdje mee, je zult wel de game-settings hier en daar omlaag moeten schroeven in de toekomst. De videokaart zou ik persoonlijk pas over een halfjaar tot een jaar upgraden, wanneer DX10 mainstream is, en er ook DX10-games op de markt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1 op 26-03-2007 14:27 ]

• pinkstrip
geert1 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 14:23:
Met je huidige systeem zou ik geen sneller geheugen nemen. Het voordeel is wel merkbaar, maar lang niet merkbaar genoeg voor het geld dat je betaalt.

Even de berekening erbij:
Je processor heeft een FSB van 1066mhz = 4x 266mhz (quadpumped). het geheugen dat hierbij past is 533Mhz (2 x 266 vanwege Dual data rate), wat neer komt op PC4200 geheugen. Dat loopt dus synchroon met de processor. Dat geldt ook voor de Core 2 Duo processoren. Jouw huidige geheugen is dus iets trager (PC3200), maar niet veel. Nog sneller geheugen (PC5300, PC6400 enz) heeft enkele procenten voordeel, maar in vergelijking met de prijs ga je er sterk op achteruit.

Als je snelheidswinst wilt, raad ik aan om een Core 2 Duo processor met 2Gb PC5300 geheugen aan te schaffen. Zoals ik al zei is PC4200 eigenlijk al genoeg, maar PC5300 is gelijke duur en geeft meer mogelijkheden voor upgrades en overklokken. Het moederbord dat je nu hebt ken ik niet, maar Core 2 Duo en PCIe (x16) wordt ondersteund, dus komt het vast wel goed.
Heldere uitleg thnx!
De PCIe op dit bord is 4x (in de specs staat echter wel 16x) dit verschil is wel merkbaar, maar niet schokkend veel.
Nu nog even wachten tot eind april! Als de core2duo's dan in ieder geval gaan zakken.

iRacing Profiel

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

En als je een Core 2 Duo gaan aanschaffen, kijk dan ook even naar [OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 2] Alleen heb ik niet ver genoeg doorgelezen of je veel met voltages moet knoeien om er wat van de maken, bij de Asrock kan dat namelijk niet.

Edit: en nieuws: Test van achttien goedkope dualcorechips is dan ook wel interessant.

Edit 2: trouwens, áls je nog nieuw geheugen aanschaft, wacht dan even tot het midden van de zomer: nieuws: Prijzen ddr2 kelderen, verdere daling verwacht

[ Voor 25% gewijzigd door schaduw op 26-03-2007 14:40 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Nu blijkt dat het om PCIe x4 gaat, zou ik wel een moederbord-upgrade overwegen. Maar dan pas wanneer je de videokaart upgrade. Tot die tijd maakt het niet heel veel verschil, in elk geval niet genoeg om die 100+ euro voor een moederbord te rechtvaardigen.

En als je wilt overklokken, dan schijnt AsRock ook niet echt toppie te zijn. Momenteel zijn de gigabyte DS3 en de ASUS p5b veelgekozen bordjes, maar dat kan over een half jaar al weer heel anders zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1 op 26-03-2007 14:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens hier:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=6
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=7

Het hangt er een beetje vanaf welk geheugen je zou gebruiken, maar met PC5300 of PC6400 zou het zo'n 5 a 7% kunnen schelen tussen je huidige plank en een P965 geval. Dat klinkt misschien niet veel, maar bedenk dat dat al bijna het verschil is tussen een E6300 en E6400 of tussen E6600 en E6700. In dat eerste geval scheelt het EUR 40, waar je niet echt een mobo voor kunt kopen, maar in het tweede geval scheelt het dik EUR 170, waar je een erg leuk moederbord voor kunt halen. En het is ivm wet van dalende meeropbrengsten beter om een iets tragere CPU op een sneller mobo te hebben dan omgekeerd.

Oslik blyat! Oslik!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 23:49
Dit leek me hets beste topic hiervoor.

Iemand enig idee of je gewoon ddr2 in een ddr mobo kan frotten?

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 17:38
schumi2004 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 14:26:

Voor zo'n vraag is geen enkel goed topic te vinden hier. Dat kan je zelf vinden met wat inzet. ;)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

schumi2004 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 14:26:

Dat is het dus niet... Staat ook gewoon in de RAM FAQ. verschil in aantal pinnen, dus nee, dat past niet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

dion_b schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:40:
Kijk eens hier:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=6
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=7

Het hangt er een beetje vanaf welk geheugen je zou gebruiken, maar met PC5300 of PC6400 zou het zo'n 5 a 7% kunnen schelen tussen je huidige plank en een P965 geval. Dat klinkt misschien niet veel, maar bedenk dat dat al bijna het verschil is tussen een E6300 en E6400 of tussen E6600 en E6700. In dat eerste geval scheelt het EUR 40, waar je niet echt een mobo voor kunt kopen, maar in het tweede geval scheelt het dik EUR 170, waar je een erg leuk moederbord voor kunt halen. En het is ivm wet van dalende meeropbrengsten beter om een iets tragere CPU op een sneller mobo te hebben dan omgekeerd.
Trek dan ook even de conclusie dat het in het eerste geval dus gewoon onbetwist niet lonend is. :X Hallo..?

Niet teveel naar 1 kant leunen...

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Pagina: 1