Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12volt RGB LEDs dimmen+veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01
Hey,

Ik heb onlangs een auto gekocht en wil deze van binnen wat gezelliger maken. Daarom heb ik wat RGB LEDjes besteld en wil deze aan gaan sluiten zodat ik elke kleur kan maken met een paar draaiknoppen en het kan dimmen. (als het s'avonds te fel is, de LEDjes zijn aardig sterk)

Ik ben nog een beginner en wil dus liever niet met IC's werken en dergelijke. Ik heb een schema gemaakt en zou graag willen weten of het zou werken. Verder is het ook nog zo dat het voltage uit de autoaccu kan stijgen tot 14 volt meen ik. Weet iemand een simpele manier om het stabiel op 12 volt te houden? Alvast bedankt! _/-\o_

edit: dit schema is voor één LEDje, ik weet nog niet hoe ik het werkend krijg met 50 LEDjes...

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/6849/ledverlichtingik1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SgtCaffran op 25-03-2007 21:05 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Het kán wel, maar raad het sterk af, door te dimmen zal de kleur van de individuele led's veranderen.

En de auto kan inderdaad stijgen van voltage, maar dat zal je in je berekeningen moeten zetten of met IC's gaan werken..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

is dan een potmeter met een LM317 niet makkelijker?
Lm317 == rete simpel.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97

• SgtCaffran
Ok die voeding ziet er makkelijk genoeg uit. Maar klopt het gedeelte van het kleuren kiezen tenminste?

Edit: bedoel je die potmeter in de voeding gebruiken om het voltage lager te maken en daarmee te dimmen?

[ Voor 34% gewijzigd door SgtCaffran op 25-03-2007 21:37 ]

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
SgtCaffran schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:04:
Ik ben nog een beginner en wil dus liever niet met IC's werken en dergelijke. Ik heb een schema gemaakt en zou graag willen weten of het zou werken. Verder is het ook nog zo dat het voltage uit de autoaccu kan stijgen tot 14 volt meen ik. Weet iemand een simpele manier om het stabiel op 12 volt te houden? Alvast bedankt! _/-\o_
Ik zou zo nooit doen, zeker niet voor 50 ledjes! Wanneer je ledje off staat wordt het hele vermogen gedissipeerd in de potmeter+weerstand --> puur verlies.
Als ik jou was zou ik eens stevig beginnen na te denken over een microcontroller, welke 3 PWM uitgangen heeft 1 voor ekle kleur. Dan daarachter hang je een aantal (schakel)transistoren, welke het de pwm frequentie aankunnen.
Misschien ook een beveiliging zoeken voor tijdens het starten van de motor, dit kan zorgen voor een sapnningspiek.

• SgtCaffran
vanThijs schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:38:
[...]

Ik zou zo nooit doen, zeker niet voor 50 ledjes! Wanneer je ledje off staat wordt het hele vermogen gedissipeerd in de potmeter+weerstand --> puur verlies.
Als ik jou was zou ik eens stevig beginnen na te denken over een microcontroller, welke 3 PWM uitgangen heeft 1 voor ekle kleur. Dan daarachter hang je een aantal (schakel)transistoren, welke het de pwm frequentie aankunnen.
Misschien ook een beveiliging zoeken voor tijdens het starten van de motor, dit kan zorgen voor een sapnningspiek.
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Uiteraard komt er een simpele schakelaar in het circuit. Het dimmen is puur voor s'nachts als de LEDjes te fel blijken te zijn. (en voor extra showen natuurlijk 8)7 )

Bedankt voor je idee, maar het probleem is dat ik echt iemand nodig heb die zoiets in elkaar flanst, want zelf lukt dat me nooit. (ok misschien lukt het blindelings kopieëren van een compleet schema me wel). Ik heb al gelezen dat LEDjes dimmen met PWN beter is en ik snap het principe wel. Ik snap gewoon die stomme zwarte dingetjes met 8 pootjes niet! :9

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:25
aha, wsl de 555 timer dus. Je moet dat ding gewoon beschouwen als iets waar een blokgolf uitkomt waarvan je de breedte van de puls kan regelen met een potweerstand.

als je een beetje van elektronica kent eventueel een datasheet erbij nemen.

edit: natuurlijk kan dat zwart ding met 8 pootjes wel veel dingen zijn 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door gerre22 op 25-03-2007 21:51 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
nou klinkt het niet echt alsof dat hem veel verder gaat helpen :+

heb je niemand in je omgeving die je een eindje op weg kan helpen met 'die enge zwarte dingetjes met 8 pootjes'? ik heb voor school iets nog net wat moeilijkers gedaan en heb enorm veel moeite gehad met simpele dingetjes die IRL of op IRC ofzo eigenlijk zo uitgelegd zijn door iemand die dat beetje kennis maar heeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door iceheart op 25-03-2007 21:52 ]

• vanThijs
gerre22 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:48:
aha, wsl de 555 timer dus. Je moet dat ding gewoon beschouwen als iets waar een blokgolf uitkomt waarvan je de breedte van de puls kan regelen met een potweerstand.

edit: als je een beetje van elektronica kent eventueel een datasheet erbij nemen.
Ik weet niet of een 555 pwm uit kan geven, ook moet de frequentie hoog genoeg zijn anders gaat de hele boel knipperen.

edit:
Het is wel mogelijk: er is een topic hier op got die gaat over semi-pwm met een NE555

[ Voor 15% gewijzigd door vanThijs op 25-03-2007 22:04 ]

• SgtCaffran
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

Deze schijn je te kunnen gebruiken als PWM dimmer. En ja ik bedoel de NE555 IC ofzoiets. Mijn hoofd kan batterijen, volts, amps, ohms en dus weerstanden en LEDs nog wel aan. Maar echt veel moeilijker moet het niet worden. Blijkt al uit het feit dat ik laatst probeerde een LEDje te faden door er een condensator in serie voor de zetten (gelijkstroom!). 8)7

Mijn pa weet wel veel van electronica, maar wanneer het iets als een 555 word weet hij het denk ik ook niet meer. (ik kan het nog even vragen voor de zekerheid).

Maargoed om mijn probleem even verder toe te lichten: Ik wil dus een verlichting maken met in totaal 50 of iets minder LEDjes. De spanning komt van de accu, welke helaas hoger dan 12 volt kan gaan en er dus een begrenzer nodig is. In mijn middenconsole wil ik dan een schakelaar en 4 potmeters. Een potmeter is voor het dimmen, en de andere drie bepalen elk de sterkte van rode, blauwe en groene LEDjes. Hierdoor is dus het volledige spectrum te verkrijgen (bijna) en is het geheel dimbaar.

De zelfbouw voeding die iemand hier postte lijkt mij wel geschikt, want dit betekent dat ik twee vliegen in één klap sla. En de voeding word gestabiliseerd én je kan het voltage regelen waarmee de LEDs gedimt worden (toch?).

En iceheart heeft gelijk, zelfs de simpelste schakelingen kunnen een pain in the ass zijn voor een leek.

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
een 555 kan een frequentie geven met een formule waarin 2weerstanden en een condensator zitten.
Hoe groter een van die onderdelen, hoe lager de frequentie (als ik het goed heb...)
als je een potmeter neemt voor een van die weerstanden, kan je dus de frequentie aanpassen, en kan je PWM maken.

edit: Woytek was me voor..

[ Voor 7% gewijzigd door shorttracker op 25-03-2007 22:11 ]

• SgtCaffran
shorttracker schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:10:
een 555 kan een frequentie geven met een formule waarin 2weerstanden en een condensator zitten.
Hoe groter een van die onderdelen, hoe lager de frequentie (als ik het goed heb...)
als je een potmeter neemt voor een van die weerstanden, kan je dus de frequentie aanpassen, en kan je PWM maken.
Goed, misschien kan iemand hier overtuigen om me te helpen een schema te maken. :P

Dit schema: http://img128.imageshack.us/my.php?image=pwm5550hv.jpg

Dat werd gepost in het How To 555 PWM topic. Wat precies doet dit schema, alleen dimmen? Waarom kan het niet gewoon met simpele onderdelen. :+

edit: het belangerijkste moet ik zeggen, is dat ik van alle LEDjes tegelijkertijd de kleur kan veranderen. Het dimmen hoeft niet lineair of geavanceerd. De LEDjes moeten gewoon een stukje minder fel kunnen gaan branden, dit kan toch ook gewoon met een hogere weerstand voor de LED? Ik heb geen 555 nodig! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door SgtCaffran op 12-01-2022 15:26 ]

• gerre22
wat je dan eventueel kan doen is een soort schakelaar ervoor zetten zodat je gewoon via een andere weerstand gaat. Dan heb je natuurlijk wel maar 1 dimniveau.
Meestal worden die dingen met uC gemaakt omwille van het vermogen. Er wordt zo veel minder vermogen verspild.

[ Voor 3% gewijzigd door gerre22 op 25-03-2007 22:38 ]

• SgtCaffran
gerre22 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:38:
wat je dan eventueel kan doen is een soort schakelaar ervoor zetten zodat je gewoon via een andere weerstand gaat. Dan heb je natuurlijk wel maar 1 dimniveau.
Meestal worden die dingen met uC gemaakt omwille van het vermogen. Er wordt zo veel minder vermogen verspild.
Dat is inderdaad een goede oplossing, gewoon met trial and error uitvinden welke hoogte de weerstanden moeten hebben. Dan heb ik een dag en nacht stand! Goed idee! Thanks! :D _/-\o_

• vanThijs
SgtCaffran schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:40:
[...]

Dat is inderdaad een goede oplossing, gewoon met trial and error uitvinden welke hoogte de weerstanden moeten hebben. Dan heb ik een dag en nacht stand! Goed idee! Thanks! :D _/-\o_
Ik zou er toch nog eens over denken om dit met pwm achtige oplossing te maken, want zoals gerre22 zegt zal het verspilde vermogen enorm zijn +/- 2/3 van het vermogen zal opgaan in warmte in plaats van in licht!

Het schema wat je gepost hebt, uit het andere topic, is al een gigantische verbetering. Wanneer je een deftige transistor plaatst achter de verschillende uitgangen ben je er al.

[ Voor 14% gewijzigd door vanThijs op 26-03-2007 07:20 ]

• SgtCaffran
Zou je dan misschien kunnen uitleggen wat dit schema doet? Dat is namenlijk het probleem. Ik kan best een schakeling making vanuit een tekening maar als het niet werkt zou ik niet weten wat er mis is. Dat betekent ook dat ik waarschijnlijk geen 'algemeen' schema kan nemen om deze aan te passen aan mijn wensen. :'(

edit:

Bijvoorbeeld, dit schema werkt op 5 V en ik gebruik 12 V. Zijn R5, R3 en R4 potmeters? En waarom word het hele geval zo'n vijf keer aangesloten op de plus? Is dit alleen voor het dimmen of ook kleurkeuze?

[ Voor 21% gewijzigd door SgtCaffran op 26-03-2007 11:07 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
SgtCaffran schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:01:
Zou je dan misschien kunnen uitleggen wat dit schema doet? Dat is namenlijk het probleem. Ik kan best een schakeling making vanuit een tekening maar als het niet werkt zou ik niet weten wat er mis is. Dat betekent ook dat ik waarschijnlijk geen 'algemeen' schema kan nemen om deze aan te passen aan mijn wensen. :'(

edit:

Bijvoorbeeld, dit schema werkt op 5 V en ik gebruik 12 V. Zijn R5, R3 en R4 potmeters? En waarom word het hele geval zo'n vijf keer aangesloten op de plus? Is dit alleen voor het dimmen of ook kleurkeuze?
R5, R3 en R4 zijn potmeters inderdaad. En vijf keer aan de plus is gewoon overzichtelijker dan alle lijnen tekenen. Bij dit schema valt het wle mee, maar bij schema's van pagina's groot wordt het een stuk duidelijker.

wat het schema doet: De NE555 maakt een golfzaagtand, en deze wordt door 3 comparators gestuurd. Een per kleur. Deze comparators schakelen aan de hand van de combinatie met de stroom uit de potmeter de led's aan of uit. Als de stroom uit de NE555 hoger is dan de stroom uit de potmeter, wordt de uitgang van de LM324 hoog.

De LM324 kan volgens mij iets van 10-20 mA leveren, wat genoeg moet zijn voor een simpel ledje.

• SgtCaffran
Ah ok ik snap hem, dus dit schema bedient in ieder geval de kleuren door met comparators de lengte van de golf te veranderen en daarmee de lichtsterkte. Maar deze schakeling kan dus niet alles in zijn geheel dimmen?

Klopt het dan dat ik de vijf volt moeten houden in dit schema, en dan achter de comparators transistoren moet zetten die de 12 (14) volt schakelen? Dus ik moet op dit schema gewoon een paar AA batterijen zetten?

En hoe verander ik het dan zo, dat er 50 LEDs worden gestuurd die allemaal door drie draaiknoppen bediend kunnen worden?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
De schakeling kan niet alles in een keer dimmen nee. Misschien kan je een van de weerstanden bij de NE555 vervangen door ene potmeter.

Het hele schema werkt op 5 volt inderdaad, maar je kan vrij makkelijk met een 7805 vanuit 12 volt 5 volt maken zodat je hele apparaat op 12 volt werkt. De Leds zal je dan inderdaad met een tansistor (TIP120 gok ik uit het blote hoofd) kunnen schakelen.

• SgtCaffran
Ik zou toch willen vragen of iemand voor mij dit schema wil aanpassen, want ik weet zeker dat dit me niet lukt als ik het zelf ga proberen. Dan kan ik nog zoveel gaan lezen erover.

Ik wil dus eerdergenoemd schema gebruiken, maar er moeten wat dingen aangepast worden:

De kleuren van de RGB LEDs kunnen nu aangepast worden maar een dimmer zit er helaas niet op. Zoals Darkmage zei kan er misschien een weerstand bij de NE555 veranderd worden in een potmeter die de frequentie oid aanpast, zodat alle LEDjes worden gedimt.

Het schakelschema werkt op 5V en de LEDs moeten gaan branden op 14.4 volt, dit word al deels opgelost door transistoren te plaatsen achter de uitgangen. Dan zei Darkmage ook nog dat je met 7805 makkelijk van 12 volt naar 5 volt kan gaan, en dit dus te gebruiken om het schakelschema aan te sturen.

Er moeten 50 LEDs (of een makkelijk rond getal er iets onder) aangestuurd worden, die allemaal tegelijkertijd gedimt en veranderd kunnen worden.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand me hiermee zou kunne helpen. Het zal mij zelf namenlijk nooit lukken om een schema te verzinnen met IC's.

[ Voor 92% gewijzigd door SgtCaffran op 26-03-2007 14:16 ]

• vanThijs
SgtCaffran schreef op maandag 26 maart 2007 @ 14:07:

De kleuren van de RGB LEDs kunnen nu aangepast worden maar een dimmer zit er helaas niet op. Zoals Darkmage zei kan er misschien een weerstand bij de NE555 veranderd worden in een potmeter die de frequentie oid aanpast, zodat alle LEDjes worden gedimt.
Je kan toch gewoon dimmen door de potmeters per kleur een beetje dicht te draaien? Of wil je absoluut een globale dimmer?
Het schakelschema werkt op 5V en de LEDs moeten gaan branden op 14.4 volt, dit word al deels opgelost door transistoren te plaatsen achter de uitgangen. Dan zei Darkmage ook nog dat je met 7805 makkelijk van 12 volt naar 5 volt kan gaan, en dit dus te gebruiken om het schakelschema aan te sturen.
Je hebt in ieder geval transistoren nodig, je 555 kan nooit 50 leds van stroom voorzien, hooguit een paar. De 7805 maakt van je 14v bron 5v, voor de 555. Je transistors en ledjes kan je gemakkelijk aan de 14v hangen. Ik zou bv zorgen voor kringen van +/- 10 ledjes per transistor. Dit zou neerkomen op 3kleuren*5kringen --> 15 transistoren. Natuurlijk moet je wel eens de stroom tellen die kan gaan vloeien en kijken naar de max. vermogensdissipatie van de transistor.

• SgtCaffran
Zoiets maar dan met meer transistoren?

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/3431/ledverlichting2ot7.jpg

En inderdaad, ze allemaal een beetje dichtdraaien is ook goed mogelijk alleen heb je dan de kans dat het dimmen niet helemaal goed gaat of dat je de kleur vervormt.

[ Voor 58% gewijzigd door SgtCaffran op 26-03-2007 16:31 ]

• vanThijs
SgtCaffran schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:29:
Zoiets maar dan met meer transistoren?
Inderdaad, maar dan inclusief het stuk met de NE555.
En je transistor zou ik zo schakelen: Afbeeldingslocatie: http://www.electroniclab.com/image/elkadasar/rang_led.gif
Met aan de kant van de blokgolf je comparator (driehoekje).

[ Voor 29% gewijzigd door vanThijs op 26-03-2007 16:45 ]

• SgtCaffran
vanThijs schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:31:
[...]

Inderdaad, maar dan inclusief het stuk met de NE555.
Dat werd te groot ;)

edit:
Het enige verschil tusen jouw transistor en die van mij is toch dat bij jou de LED + weerstand voor de transistor zit en bij mij erachter?

[ Voor 27% gewijzigd door SgtCaffran op 26-03-2007 16:48 ]

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-11 09:36

EFL

'K heb een tijd geleden een soortgelijk projectje (was mijn eerste projectje :) ) gemaakt: 96 leds ingebouwd in een staande lamp. (24 rode, 24 groene, 24 blauwe en 24 witte (voor extra licht)), dit alles ook op 12V, regelbaar met 4 potmeters.

Ik heb die motorregeling gebruikt van circuits-online, maar dan zonder D3 (zie schema in link) omdat je geen inductieve stroom hebt bij LED's. Dus 1 zo'n regeling per kleur.

De led's heb ik in series van 2 met een weerstand parallel gezet. Per kleur dus 12 reeksjes van 2 led's + voorschakelweerstand parallel.
Een schema heb ik niet meer, maar ik kan wel foto's maken als je wil.

[ Voor 4% gewijzigd door EFL op 26-03-2007 17:21 . Reden: van link een link gemaakt 8)7 ]

• SgtCaffran
EFL schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:18:
'K heb een tijd geleden een soortgelijk projectje (was mijn eerste projectje :) ) gemaakt: 96 leds ingebouwd in een staande lamp. (24 rode, 24 groene, 24 blauwe en 24 witte (voor extra licht)), dit alles ook op 12V, regelbaar met 4 potmeters.

Ik heb die motorregeling gebruikt van circuits-online, maar dan zonder D3 (zie schema in link) omdat je geen inductieve stroom hebt bij LED's. Dus 1 zo'n regeling per kleur.

De led's heb ik in series van 2 met een weerstand parallel gezet. Per kleur dus 12 reeksjes van 2 led's + voorschakelweerstand parallel.
Een schema heb ik niet meer, maar ik kan wel foto's maken als je wil.
Lijkt me wel leuk een paar foto's te zien ja. Ik vind wel de andere manier mooier, dan heb je maar één 555 IC.

• gerre22
Wat je ook nog kan doen als je geen idee hebt wat een schema doet, dat is het maken in pspice en simuleren. Dan kan je toch zien wat er waar gebeurt. Als iemand een beter proggie kent om te simuleren, laat hem dan niet zwijgen! :)

• vanThijs
gerre22 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:03:
Wat je ook nog kan doen als je geen idee hebt wat een schema doet, dat is het maken in pspice en simuleren. Dan kan je toch zien wat er waar gebeurt. Als iemand een beter proggie kent om te simuleren, laat hem dan niet zwijgen! :)
Multisim van Elektronic workbench (tegenwoordig National Instruments denk ik) is een heel aangenaam progje om te simuleren. Na het simuleren kan je de file exporterten naar ultiboard om de componenten te routen naar een geschikt plaatsje op je pcb.

[ Voor 3% gewijzigd door vanThijs op 26-03-2007 19:26 ]

• SgtCaffran
Pspice ziet er echt onmogelijk uit, waar zien jullie me voor aan? :9

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
SgtCaffran schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:32:
[...]edit:
Het enige verschil tusen jouw transistor en die van mij is toch dat bij jou de LED + weerstand voor de transistor zit en bij mij erachter?
Daar zit een wezenlijk verschil tussen! Een transistor zal volledig geleiden (stroom doorlaten) als er 0.7V over de B-E overgang staat (de achterkant van het pijltje in het symbool moet 0.7V hogere spanning hebben dan de pijlpunt), staat er meer op dan blaas je de transistor op (door een te hoge basisstroom) 7(8)7 , staat er minder op dan zal de transistor sperren (geen stroom meer doorlaten).
Dit gezegd zijnde, komt er nog iets bij: een transistor is stroomgestuurd :?
Dat wil zeggen, dat als de transistor geleid (dus 0.7V heeft over de B-E overgang), hij maar een beperkte hoeveelheid stroom zal doorlaten van C naar E, met name een aantal keer (hFE keer, zie datasheet, doorgaans kan je rond de 300 gebruiken) de basisstroom.

Wat wil dat nu zeggen voor die 2 schema's?
-de + schakelen: Als de transistor geleidt, zal er over de belasting een spanning komen die 0.7V lager ligt dan de spanning op de basis (de schakelspanning), er is geen weerstand nodig om de basisstroom te beperken (je bespaart een weerstandje, het voordeel van deze schakeling). Je kan hierbij de transistor niet in "saturatie" krijgen, bij saturatie is de transistor volledig geleidend en zal je het minste energieverlies (dus warmte) in de transistor krijgen, een érg belangerijk nadeel.
-de - schakelen: Hierbij moet je een weerstandje meer zetten, maar de voordelen wegen in de meeste gevallen veel meer door. Door de weerstand goed te berekenen (voldoende stroom in de basis steken, ruwweg iets meer dan de maximale stroom die door de transistor mag / hFE) zal de transistor bij geleiden altijd in saturatie zijn, dus de belasting krijgt zo goed als de volledige spanning, de transistor wordt niet warm én het maakt niet uit als de spanning voor de belasting hoger is dan de schakelspanning. Kortom: tenzij je extreem wil besparen (bijvoorbeeld als je een IC intern aan het ontwerpen bent) kies je voor het schakelen in de -!

Duidelijk?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SgtCaffran
Ik krijg helaas steeds meer het idee dat ik te veel hooi op mijn vork neem.... 8)7 En dat noemt zich een TU Delft student :9

Misschien beter als ik dan maar een bestaande schakeling neem. Dus de manier die EFL noemde, dit lijkt mij de makkelijkste.

• EFL

EFL

foto's komer eraan, batterij is nog even aan het opladen...

Je bent echter niet van de uitleg van Naftebakje vanaf: Je hebt het in je startpost over RGB led's. Heb je deze al gekocht? Deze werken namelijk met een gemeenschappelijke anode of kathode.
Led's met een gemeenschappelijke Anode ( = + ) moet je dus met de - schakelen (anders kan je de kleuren niet afzonderlijk aansturen) en andersom moet je led's met een gemeenschappelijke kathode met de + schakelen.

Het schema op circuits online dat ik voor men LED's gebruik schakeld met de min, je hebt dus RGB LED's met een gemeenschappelijke anode hier voor nodig.

• SgtCaffran
RGB-LED Gegevens:

Behuizing: Difuus
aansluiting: Common Kathode (CC)
Pin nr.: 4
Diam.: 5mm
Uitstraalhoek: 60°
Lichintensiteit ROOD: 5000 mcd
Lichintensiteit GROEN: 8000 mcd
Lichintensiteit BLAUW: 6000 mcd
Piek golflengte ROOD: 635 nm
Piek golflengte GROEN: 520 nm
Piek golflengte BLAUW: 460 nm
Spanningsval bij 20mA (ROOD): 2.1V
Spanningsval bij 20mA (GROEN): 3.3V
Spanningsval bij 20mA (BLAUW): 3.3V
Stroom: 20mA - 30mA
Nou heb ik weer, moet dus omgedraaid worden want ze zijn common Kathode.

• EFL

EFL

foto's zoals beloofd:

Let wel: Ik heb blijkbaar een hekel aan ordelijk werken (ik probeer altijd, maar het lukt nooit): Alles door elkaar, draden zooi, gul met het lijmpistool...

Lamp bestaat uit 2 eurocards: bovenste met de led's op en de onderste met 4 maal ne555 pwm schakeling.

foto 1: leds, voorschakelweerstanden en dradenzooi
foto 2: nogmaals, ook de onderkanten van 3 v/d 4 potmeters
foto 3: 4 maal ne555 pwm, blijkbaar losjes door elkaar

Het is een lamp op een staander, zo een die naar het plafond schijnt. Deze is gelukkig zo hoog dat je deze rommel en de led's zelf niet ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door EFL op 27-03-2007 02:11 ]

• SgtCaffran
Bedankt! Ziet er inderdaad slordig uit, maar het werkt wel! ;)

Gelukkig heb ik maar 50 LEDs en toch 50 groene, rode en blauwe >:) Het ziet er opzich wel uit alsof ik het kan maken, en dit lijkt mij dan ook de beste keus. Dan maar drie 555's gebruiken want uit die andere schakeling kom ik helemaal niet uit. Als het maar werkt.

• EFL

EFL

succes ermee...
Post je wat foto'tjes van het eindresultaat?

• SgtCaffran
EFL schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 18:46:
succes ermee...
Post je wat foto'tjes van het eindresultaat?
Tuurlijk, verwacht deze week mijn LEDjes. Dan moet ik even mijn pa lief aankijken of hij alle onderdeeltjes wil meenemen en dan kan ik beginnen.

Trouwens even een vraagje. Bij het schema met één 555 staan geen waardes voor de weerstanden en condensatoren. Mijn pa zegt dat die niet zo nauw luisteren, dus een beetje proberen en we komen er wel. Klopt dit? :9

• EFL

EFL

SgtCaffran schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:26:
[...]
Trouwens even een vraagje. Bij het schema met één 555 staan geen waardes voor de weerstanden en condensatoren. Mijn pa zegt dat die niet zo nauw luisteren, dus een beetje proberen en we komen er wel. Klopt dit? :9
Dan moet ik je vader toch ongelijk geven... :D
In dat schema bepalen C2, R2 en R1 de frequentie van de zaagtand die naar de LM324N gestuurd wordt.
Zeker voor PWM met led's is die frequentie belangrijk: te hoog ( >400Hz ('k zeg maar wat, een 555 kan tot +4MHz)) is overdreven, te laag (<50Hz) en je ziet de boel flikkeren. Zeker in je auto wil je niet continu een stroboscoop in je ogen hebben. Iets van 100Hz lijkt me mooi.

De formule om de waardes te berekenen gaat als volgt: F = 1,44 / ( (R1+2R2) * C2 )
('K ben trouwens gewoon de info aan het kopieren uit dit topic/deze post )
'K neem even voor de makkelijkheid R1 == R2, F = 100 en C1 is 100nF
in de formule wordt dat 100 = 1,44 / (3 * R) * 0,0000001 ==> R = 48000 Ohm (maar laten we 47K nemen, dat is een E12 waarde)
Dus: R1, R2 = 47K en C2 = 100nF
Voor C1 neem je maar 10nF ofzo voor, die zorgt enkel voor stabilisatie van de interne spanningsdeler van de 555. (zinnetje gekopieerd van hier )

Knutselen maar! :9

• SgtCaffran
Wow echt super bedankt. Ik weet dat iedereen moe word van mensen die alles vragen en niks zelf zoeken. Probleem is gewoon dat de electronica best onbereikbaar is voor een leek. Dit komt omdat je eerst een flinke basiskennis nodig hebt voordat je ook maar snapt hoe een simpele schakeling werkt. Normaal ben ik best goed in alles zelf uitzoeken. :9

Nu heb ik natuurlijk wel de basis uit de natuurkunde, maar dat helpt mij totaal niet met het snappen waarom die condensator daar paralel staat en waarom dat weerstandje daar geplaatst is.

Met de info die ik nu heb kan ik alles waarschijnlijk wel werkend krijgen. De LEDs staan op verzonden en komen vanuit België. Ben dus toch bang dat ze het niet gaan redden voor het weekend, maar ik blijf hopen. Dan vrijdag of zaterdag even kijken voor alle onderdeeltjes en dan hoop ik toch echt in het weekend te kunnen beginnen!

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 29-03-2007 16:37 ]

Verwijderd

Zijn er niet gewoon kant en klare controlers te koop om een serie rgb leds te dimmen en in elkaar over te laten lopen? Zo nee, lijkt me een gat in de markt, toch? Ik ben naar zoiets op zoek voor mijn nieuwe huis maar heb eigenlijk geen tijd om me te verdiepen in electronica en eventueel het programeren.... Iemand een link?

Verwijderd

• SgtCaffran
Ze zijn er wel te koop, probleem is dat ik het in mijn auto wil inbouwen met mijn eigen knopjes, schakelaartjes en functies. Dus ik besteed liever wat aandacht aan een eigen schema zodat het word zoals ik het wil.

Ik heb overigens nog niet alle onderdelen, liep een beetje vertraging op. Ik hoop toch eerdaags iets te kunnen posten van mijn projectje! :)

• SgtCaffran
Ik laat weer even wat van mij horen, ik heb namenlijk het geheel werkend gekregen!

Ik zit alleen met een probleem. Mijn zaagtand spanning die de 555 uitspuugt is niet helemaal goed. Hij loopt van 2 volt tot 4.5 volt en dat betekent dus dat ik onder de 2 volt altijd volledige sterkte heb en boven de 4/ 4.5 volt hij altijd uit staat. Dit beperkt dus ook de dimbaarheid van de LED. Weet iemand wat hier een oorzaak van kan zijn?

Ik heb overigens ook veel lagere waardes moeten nemen voordat ik ook maar een knipperlichtje had. De condensator C2 is nu 22 uF en de beide weerstanden rond de 1k ohm... Ik weet niet waarom maar met waarden van 47k heeft het ledje een frequentie van 0.1 hertz ofzo. 8)7 Maar het werkt nu want hij dimt van uit naar fel zonder te knipperen! Zit nu alleen dan nog met eerder genoemd probleem.

foto's:

http://img157.imageshack.us/img157/8169/dsc00045nc4.jpg
http://img157.imageshack.us/img157/6443/dsc00046nu3.jpg
http://img156.imageshack.us/img156/3053/dsc00047ai0.jpg
http://img441.imageshack.us/img441/5344/dsc00048xy1.jpg

• naftebakje
Dat de NE555 niet helemaal tot tegen zijn voedingsspanning (massa en +5V bij jou) kan komen, dat is normaal. Daardoor werkt je potmeter maar in een beperkt gebied, dus van 2 tot 4.5V.
Oplossing ligt voor de hand: ervoor zorgen dat de potmeter 2V afgeeft als ie helemaal op minimum staat, en zorgen dat zijn maximum 4.5V is. Het eenvoudigste is het dan om voor en na de potmeter een weerstandje toe te voegen, heb je er een idee van hoe je de berekening moet doen? (tip: hou de waarde van de potmeter gelijk, die kan je maar in een beperkt aantal waarden krijgen.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SgtCaffran
Als de potmeter 0 ohm is dan geeft hij 5 volt af op de middelste tak. Wanneer hij 4.7k is dan geeft hij 0 volt.

Ik wil een spanning van 2 volt bij een waarde van 0 ohm en een spanning van 4.5 volt bij 4.7k.

code:
1
2
3
4
5
6
................_______........______
 +5V >---------|__/___|--------|__R1__|------| 0V
................._|_..................
.................|R2|.................
.................|__|.................
..................|.....Uref

Bedoel je zo de weerstanden?

Uref moet dus 2 volt zijn bij 0 ohm en 4.5 volt bij 4.7k ohm.

*zucht* heb een kwartier lang lopen nadenken hoe zoiets zou moeten maar ik kom er niet uit! Volgens mij is de oplossing echt heel simpel maar ik snap het gewoon niet....

• naftebakje
Een potmeter kan je zo zien:
code:
1
2
3
4
..........______..........______
 +5V >---|______|--o-----|______|------| 0V
...................|
...................|
Waarbij het verdraaien van de potmeter de waarde van de 2 weerstanden verandert.
Om het bereik aan te passen, kan je dus tussen de +5V en het ene uiteinde, en tussen de 0V en het andere uiteinde van de potmeter een weerstand toevoegen.

Het id van zo'n schakeling is dat er op de loper van de potmeter (die Uref) geen stroom loopt, je hebt dan een simpele spanningsdeler, waarbij elke weerstand over zich de spanning heeft overeenkomstig met zijn weerstandswaarde (in jou tekening doet R2 niets, want er loopt geen stroom door)

De berekening:
Je wil over de potmeter van 4K7 een spanning van (5V - 2V - 0.5V) = 2.5V hebben, dat is de helft van de voedingsspanning. De gezamenlijke weerstand van de weerstand die je aan beide uiteinden toevoegt moet dus ook een spanningsval van 2.5V hebben, en zal dus ook 4K7 moeten zijn.

Nu hebben we een nieuw probleem, we hebben nu nog 2.5V over (de rest staat over de potmeter) die over 2 weerstanden moet worden gedeeld, de ene krijgt 2V en de andere 0.5V. Aldus krijgt de ene 4 keer meer spanning dan de andere, en moet zijn weerstandswaarde dus ook 4 keer groter zijn.
Berekening daarvan is voor een luie rekenaar als ik simpel: dat kleinste weerstandje is 1, dan is dat grote weerstandje 4, dus samen 5. Totale weerstand van 4K7 is ongeveer 5K, dus het ene (dat naar massa) is 4K en het andere (naar de +5V) is 1K.
Heb je dat laatste liever exact, ga dan de 4K7 delen door 5, dat is dan de waarde voor het klein weerstandje, de ander is 4 keer groter.

Als je dit niet volledig snapt, roept u maar, als je duidelijk aangeeft waar je niet meer mee bent of welke stap onduidelijk is geeft ik (of iemand die dat beter kan) nog wel wat meer uitleg.

[ Voor 46% gewijzigd door naftebakje op 22-04-2007 20:10 ]

• SgtCaffran
Nee ik doe een technische studie dus ik heb geen moeite met simpele berekeningen. Probleem bij mij was dat ik inderdaad het principe van een potmeter en meerdere schakeldraden nog niet echt snap. Dat houd dus voor mij in dat er aan rekenen ook erg lastig word! Maar je verhaal is heel duidelijk en ik zal wanneer ik alles opnieuw (netjes) ga solderen gelijk de weerstanden meepakken. Waarschijnlijk neem ik ze iets ruimer zodat ik wel kan dimmen tot helemaal uit en aan. Erg bedankt!

• SgtCaffran
En het blijft maar vragen regenen! Goed nieuws is wel dat alles netjes is gesoldeerd en naar behoren werkt. In principe is het geheel dan ook klaar alleen moeten er meer dan 1 leds worden aangesloten.

Helaas moet ik nu de opstelling uitbreiden naar 49 RGB leds (eentje opgeblazen ). Dit betekent dat er drie 'stengen' zijn met elk 49 leds (rood, groen en blauw). Alle leds in een steng komen paralel te staan op ongeveer 12volt (accu spanning in de auto). Deze worden aangestuurt door drie BUZ11's. Als ik ze laat werken op ongeveer 20 mA betekent dat dat de totale stroom ongeveer 50*20 = 1 A.

Nu is het helaas zo dat de accuspanning bij het starten en aanstaan van de motor kan stijgen tot 14.4 volt en het mooiste is het voltage dus te stabiliseren op 12 volt.

Ik heb hier drie 7812's liggen en mijn vraag is dus of ik gewoon de 14.4 volt kan stabiliseren met deze 7812's. Er loopt dus door elke 7812 ongeveer 1A met 14.4 volt en dus ong 15 Watt.

Er is nog een ding wat ik graag zou willen weten. Het schakelschema zelf werkt op 5 volt en de lm324 vergelijkt een 5V puls met een refentiespanning. Is het mogelijk de voeding van de lm324 aan te sluiten op 12 volt zodat het uitgangs signaal ook 12 volt word zonder problemen? Ik heb namenlijk een 12v nodig om de BUZ11's aan te sturen die de 12v van de leds schakelen.

Alvast heel erg bedankt!

• naftebakje
Een 7812 heeft 3 volt nodig om goed te regelen, je moet dus 15V minimum insturen om een nette 12V te bekomen, niet haalbaar dus (vermogensberekening klopt ook niet, je moet de spanning die over de 7812 blijft staan vermenigvuldigen met de stroom). Waarschijnlijk volstaat het om je berekeningen te doen voor 14V (die piek duurt niet lang, dat overleven ze wel), en met een gewone weerstand te werken (zie FAQ).

Die LM324, is dat een opamp (als je die info meteen meegeeft, wordt je sneller geholpen)? Zo ja, kijken in de datasheet. Vaak hebben opamps een pull-up nodig, trekken ze enkel naar de massa. Als die LM324 ook zo is, kan je gewoon de pull-up aan je 12V hangen, om met 12V te sturen.

• SgtCaffran
De lm324n is deze: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/stmicroelectronics/2156.pdf

Ik heb eens door de sheet gebladerd en ik kan niks vinden op de simpele vraag of je het uitgangs signaal kan versterken door op de voeding een hogere spanning te zetten. Ik denk dat er nog best wat ervaring/techniek gepaart gaat met het lezen van zo'n datasheet. 8)7

edit: als ik het goed lees kan de ingang 0.3 volt tot 30 volt zijn met een voeding van maximaal 30 volt. Dat zou dus betekenen dat ik het signaal van 5v kan gebruiken met een voeding van 12v.

Ik zal de 7812's gewoon weglaten en alles berekenen op 14.4 volt (voor de zekerheid). Het maakt niet veel uit maar een mooie 12volt lijn is natuurlijk wat proffesioneler. :9

En als ik dan een BUZ11 als bijvoorbeeld deze heb: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/151334-da-01-en-BUZ11_MOSFET.pdf

Dan sluit het uitgangssignaal van de lm324n aan op de 'gate' (14v), de voeding van 14v met daarachter alle leds komt op de 'source' en de min komt op de 'drain'? Ik wil die dure BUZ11'jes niet opblazen |:(

[ Voor 52% gewijzigd door SgtCaffran op 04-05-2007 12:24 ]

• naftebakje
Als je ff in de datasheet het symbool ziet van de BUZ11, zie je een diode staan in het symbool, het kan natuurlijk niet dat die diode het schakelen van de FET overbodig maakt, dus zal de FET stromen invers aan het pijltje van de diode wel of niet kunnen doorlaten (+ aan drain, - aan source).
Een FET is niet zomaar in formule's te gieten, je moet op grafiekjes kijken. Op bladzijde 3 heb je rechtsonder de outputkarakteristiek, die heb je nodig. Je leest er de gate-source spanning op af die je nodig hebt om een bepaalde stroom te kunnen laten vloeien, om em volledig open te sturen (30A continu) moet je dus de gate 8V hoger zetten dan de source.
Nét als bij een transistor, kan je hier ook weer véél gemakkelijker de massa schakelen dan de positieve spanning; dan hang je de source aan de massa, tussen drain en + zit je belasting, en op de gate zet je je schakelspanning, zo is de gate-sourcespanning gelijk aan de schakelspanning (schakelen met 8V is genoeg).
Als je daarentegen de belasting tussen source en massa steekt, zal de source (bij 30A) 8V lagere spanning hebben dan de gate, dus moet je 20V schakelspanning gebruiken (wetende dat de gate-sourcespanning niet meer dan 20V mag zijn, is dat akelig op het randje).

De LM324 heeft geen weerstandje naar de +Vcc nodig, dat zie je snel in de voorbeeldschema's aan het einde van de datasheet. Voor technisch ingewijden is dat trouwens meteen af te lezen uit het schema op blz 2, er staat een darlington om naar +Vcc te gaan (1.2V à 1.4V verlies bij Si-transistoren), dus kan ie een uitgangsspanning van (+Vcc - 1.2V ) uitsturen. Je hebt 8V stuurspanning op je FET nodig, dus je opamp heeft een +Vcc van minimaal 9.2V nodig.

Gewoon je opamp rechtstreeks voeden op de 12V van je auto zal dus perfect werken, ook voor je FET.

• SgtCaffran
Wow, simpelweg wow! Erg bedankt voor je glasheldere uitleg (al moet ik zeggen dat je laatste regeltje echt onmisbaar is ;) ). Ik ben blij dat iemand de moeite neemt om het uit te leggen, het is nu eenmaal best ingewikkelde materie. Helaas is deze kennis wel nodig om dit schema werkend te krijgen en was het daarmee ook iets te veel hooi op mijn vork. Desalniettemin ben ik toch erg blij dat ik voor deze manier van dimmen heb gekozen omdat het eind resultaat er dan ook mag wezen!

Ik denk dat ik morgen even de test opstelling aanvul met de BUZ11 en zal laten weten hoe het werkt!. _/-\o_

• SgtCaffran
*zucht* als ik de min wil schakelen kan ik de RGB leds niet aansturen want deze zijn common kathode en dan zou ik niet alle kleuren los kunnen sturen. Ik ga nu even proberen of ik niet gewoon de plus kan sturen door het even te testen. Ik trek maar 1A per buz11 dus misschien werkt het.

edit: Met een ledje werkt het. Ik heb alle drie de buz11'jes aangesloten met de drain direct op de plus en de belasting tussen de min en de source. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als de volledige 50 ledjes erop staan en er 1A loopt.... :'(

[ Voor 46% gewijzigd door SgtCaffran op 06-05-2007 14:44 ]

• naftebakje
Om zo goed te sturen, met die BUZ11's, moet de stuurspanning los staan van de geschakelde spanning, bijvoorbeeld door de stuurspanning van een batterij of een losse transformator te halen. Dat is een "probleem" wat ook vaak voorkomt bij paneelmetertjes, daarbij moet de voedingsspannign ook galvanisch gescheiden zijn van de te meten spanning. Er bestaan ook DC-DC convertors die die scheiding voor je kunnen doen.

• SgtCaffran
naftebakje schreef op zondag 06 mei 2007 @ 16:26:
Om zo goed te sturen, met die BUZ11's, moet de stuurspanning los staan van de geschakelde spanning, bijvoorbeeld door de stuurspanning van een batterij of een losse transformator te halen. Dat is een "probleem" wat ook vaak voorkomt bij paneelmetertjes, daarbij moet de voedingsspannign ook galvanisch gescheiden zijn van de te meten spanning. Er bestaan ook DC-DC convertors die die scheiding voor je kunnen doen.
Zal het bij 1A (fractie van de haalbare 30A) een koelblokje voldoende zijn om het schema te laten functioneren? Het werkt wel alleen worden de BUZ11'jes erg heet, lijkt mij niet ideaal maargoed als het op te lossen is met koeling zou het toch moeten werken?

Een andere oplossing is denk ik de spanning waarop de leds werken verlagen. Als ik drie 7809's gebruik is het verschil tussen de gate en source 14.4 - 9 = 5.4 maximaal. Dat komt dan al aardig in de buurt en zal waarschijnlijk beter werken. Of zelfs een 7806 oid maar dan moet deze wel de stroom en het vermogen aankunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 06-05-2007 16:54 ]

• SgtCaffran
Project heeft een tijd stil gelegen maar het zit wel in elkaar. Voordat ik alle leds kan aansluiten zit ik echter nog steeds met een probleem.

Hier wat foto's hoe het er nu uitziet:
foto 1
foto 2

Het uitgangssignaal van het dim-circuit is 12 volt en deze gaat naar een BUZ11 transistor die de leds aanstuurt. De RGB leds die ik gebruik zijn common cathode en moeten dus met de plus geschakeld worden, de leds gaan tussen de source en de massa. De plus gaat aan de drain. Helaas heb ik begrepen dat als ik dit doe de gate-source spanning te klein is en de transistor niet volledig open stuurt waardoor hij snel warm wordt.

Kan iemand mij een mogelijke oplossing geven voor mijn probleem. Het liefste werk ik met de transistoren die ik heb, maar als iemand mij een vervangend typenummer kan geven waarmee het 100% werkt is dat natuurlijk ook goed. (iemand noemde al een 'IRLZ34' ? )

edit: schema dat ik heb gebruikt:
schema

[ Voor 14% gewijzigd door SgtCaffran op 03-01-2008 20:37 ]

• SgtCaffran
Zou iemand misschien even naar mijn probleem willen kijken? Het is zo jammer dat alles werkt behalve dit onderdeel. Ik kom er zelf niet uit. :X

• naftebakje
Als je de opamps voed met +12V, komt er 10.5V uit (1.5V afstand van de voedingsspanning), hij heeft 3Vgs nodig om te beginnen geleiden (welke stroom heb je nodig?), dus je BUZ11 zal 4.5V*(stroom) aan vermogen opstoken.
Oplossing kan uit enkele zaken bestaan:
-zorgen voor voldoende hoge stuurspanning tov ledspanning, dus ofwel de led's uit een lagere spanning voeden (7.5V of lager), of wel de voedingsspanning van de opamps verhogen (16,5V of hoger).
-galvanische scheiding: de voeding van de led's volledig losstaand maken van de stuurspanning, dan kan je met 5V stuurspanning tot een 8-tal A sturen.
-galvanische scheiding op de industriële manier: werken met een pulstrafo, deze heeft hetzelfde effect als een galvanisch gescheiden stuurspanning, maar is doorgaans goedkoper te implementeren. Wel moet je frequentie dan hoog genoeg liggen, en zal je de FET niet constant ingeschakeld kunnen laten (DC gaat niet door een trafo).

Pagina: 1