Waterkoeling onderhoud, vergeet ik iets?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb al een jaar of twee een mooi systeem van de mycom dat watergekoeld is.
Ben er wel tevreden over, maar het zit me al een tijdje niet lekker hoe het ding ingedeeld is, en daarom wil ik het een en anders gaan aanpassen. Als ik dan toch bezig ben, lijkt het me ook handig al het stof er eens uit te halen, en meteen het water te vervangen.
Echter wil ik niet halverwege er achter komen dat ik dingen vergeten ben, dus vandaar een topic :)
Als jullie nog iets zien dat ik niet goed heb doordacht, zeg het dan alstjeblieft!

Specs
De kast en waterkoeling waar het om gaat is een Koolance PC3-720, met alle koel-elementen ook van Koolance.

Huidige setup
Vanuit het reservoir gaat een grote leiding de CPU koeler in, en gaat daarna een splitser in.
Deel A gaat eerst door twee van mijn HDDs, vervolgens door mijn videokaart, en dan terug de radiatoren in.
Deel B gaat eerst door de derde HDD, dan door de chipset koeling, en dan terug de radiator in.

Wat me erg stoort aan deze setup is dat het water dat de videokaart koelt eerst al door twee HDDs is opgewarmd, en dus de videokaart (die een van de meeste hitte genereert) niet optimaal gekoeld wordt.

Verandering
Ik wil alle leidingen die de GPU ingaan verwisselen met de leidingen die mijn derde HDD ingaan. Hierdoor onstaat de setup:
Deel A gaat door alle drie de HDDs, daarna de radiator in.
Deel B gaat door de videokaart, door de chipset, en de radiator in.

Het nadeel hiervan is dat mijn primaire HDD, waar XP e.d. opstaat nu als laatste in het rijtje van gekoelde HDDs zit, maar het voordeel is dat de GPU nu wel behoorlijke koeling krijgt.

Andere veranderingen/onderhoud
Als toch de hele kast open moet, wil ik meteen wat ander onderhoud doen.
Ten eerste wil ik de temperatuur sensoren goed aansluiten. Er zit momenteel eentje op mn GPU (#2), eentje is op een HDD geducttaped (#1), en eentje hangt los in mijn kast (#3).
De automatische fan-afstel-dinges reageert op sensor #1, dus het is eigenlijk belachelijk dat deze op een HDD zit :|. Ik ben van plan sensor #1 onder de CPU koeling te doen.
dus loshalen, ding ertussen (als het goed is zit er een inkeping op de koeling), nieuwe koelpasta ertussen, en weer vastzetten.
Sensor #3 wil ik op de laatste HDD in het koel-rijtje plakken, om mn HDDs te monitoren. Ik denk dat Ducttape hier wel geschikt voor is.

Wat ik denk nodig te hebben
  • 3x700ml koelvloeistof (nieuwe verpakking, van de oude gingen er altijd net iets meer dan 2 in, ik hoop dat dat nog het zelfde is)
  • Extra leiding, 6mm intern, 9mm extern.
  • Stof-verwijder-spuitdingen
  • Koelpasta
Vergeet ik iets?
Dus, als je denkt dat ik iets over het hoofd zie, of als je twijfelt aan het veranderen van de leidingen, zeg het me alstjeblieft!
En als je denkt dat het een prima plan is zou ik het ook wel waarderen als je even wat laat horen :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Koelvloeistof lijkt me weggegooid geld (tenzij je er echt goedkoop aan kan komen).

Ik draai hier nu al ruim 5 jaar op hetzelfde demi-water met een scheutje anti-vries, werkt top en kost geen drol.

[ Voor 152% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 01:49 ]

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:44:
Koelvloeistof lijkt me weggegooid geld (tenzij je er echt goedkoop aan kan komen).

Ik draai hier nu al ruim 5 jaar op hetzelfde demi-water met een scheutje anti-vries, werkt top en kost geen drol.
Mwja, heb ik ook aan gedacht, maar eigenlijk wil ik het risico liever niet lopen :(
En aangezien ik een eigen bedrijf heb kan ik bijna alle PC kosten wel op mn bedrijf zetten, en dat betekent dat ik BTW terugkrijg, en bespaar op mn inkomstenbelasting. Dus zoveel maakt het me niet uit ;)
Overigens vindt ik het wel mooi dat de standaard koolance vloeistof oplicht in mn UV-CCFL :D

EDIT:
Met je verhaal over dat het overal in de setup even koel is ben ik het niet eens.
Als mijn natuurkunde lessen kloppen dan zorgt het temperatuurverschil tussen het water en de koeler ervoor dat de koeler kouder wordt, en het water warmer. Als het vervolgens weer bij de radiator is is het water warmer dan de radiatoren, en gaat het dus net andersom.
Als het dus uit de radiatoren komt is het in een ideale situatie gelijk aan de kamertemperatuur, en zodra het dan door het eerste koelblok is geweest is het al een aantal graden gestegen, en zal het dus bij het tweede koelblok minder warmte opnemen (omdat het verschil in temperatuur kleiner is).
Daarom denk ik dat de GPU als tweede element in de waterstroom ipv als vierde wel degelijk verschil gaat maken.
Overigens heb ik ook even gevoeld aan de leidingen, en het water dat de HDDs instroomt is wel degelijk koeler dan het water dat er weer uitstroomt (en vervolgens de GPU instroomt).

[ Voor 40% gewijzigd door TheBlasphemer op 25-03-2007 01:53 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Overigens heb je geloof ik niet helemaal begrepen hoe waterkoeling werkt.

Het gaat over energie transport, jouw onderdelen geven hun warmte energie af aan de blokjes, de blokjes aan het water, het water aan de radiator en de radiator aan de lucht. Aangezien je onbeperkt koele lucht beschikbaar hebt blijft de radiator op die manier lekker koel en raak je dus de energie kwijt (hence the name koeling).

Omdat water vrij goed is in het opnemen van energie maar vrij slecht is in het verspreiden van deze energie zit er een pompje tussen om te zorgen dat het water met energie en al ook daadwerkelijk van de blokken naar de radiator en terug gaat.

De truc is:

Jouw radiator geeft bij een bepaalde delta T een X aantal watt aan energie af, jouw onderdelen stoppen er een Y aantal watt aan energie in, wanneer X gelijk is aan Y is de delta T constant.

Praktische implicatie:

Het water is overal in de constructie precies even warm, de radiator en de blokjes geven een bepaalde weerstand maar ook die zijn een constante temperatuur.

Het maakt dus niets uit of het water eerst langs de CPU gaat en dan naar de rest of andersom.

Veranderen van de sensoren: Zeker doen, de #1 gewoon op het warmste onderdeel plakken dan zit je altijd goed.

Edit:

Geloof je het niet?

Zoek voor de gein eens op hoeveel energie er nodig is om water met 1 graad te laten stijgen en kijk dan hoeveel energie jouw videokaart bijvoorbeeld uitstoot, doe dan een snelle gok hoeveel water er per sec voorbij komt aan jouw videokaart (specs van de pomp zullen wel te vinden zijn, en de max haalt ie nooit wegens de weerstand in de buizen, in de specs staat vaak de max snelheid zonder weerstand).

Als je het al kunt voelen met de hand moet het toch wel 3 a 4 graden zijn op z'n minst, anders zou je het niet voelen.

Trust me, het is niet alleen mijn natuurkundige kennis, maar ook jaren en jaren aan ervaring met waterkoeling, phase change ed.

De temperatuur van je onderdelen, afhankelijk van je radiator, blokjes, koelpasta en druk op de blokjes (dus tegen de componenten aan) zal altijd tussen de 8 en 14 graden boven de kamertemp liggen vanwege de weerstand alleen al (overgang van het ene materiaal naar het andere). Maar alles zal ongeveer even warm zijn overal.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 03:00 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Je titel:
Wat je bent vergeten is dit:
Het Grote Waterkoelingstopic deel 22

Als je toch bezig bent pak een upgrade naar grotere slangen, 6 is echt erg klein, zeker voor jouw setup! maargoed.
Je kan ook andere toevoeging voor je water kopen, misschien goedkoper dan die koolance stuff..

Anyway:
Je hd's hoeven eigenlijk niet gekoelt te worden, in een goede kast is airflow voldoende. Zit zelf met hd's van 30 graden tot max 33.
Wat voor een pomp zit er trouwens in die bak? Als je 3 hardeschijven gaat koelen, cpu nb en gpu, die ook nog eens verdeeld zijn gaat je flow aardig omlaag als je een klein pompje hebt (zeker als je kijkt naar de weerstand die hij van de slangen krijgt).
Koop btw PVC slangen, nooit PUR kopen, dat is zooi. Maargoed lees de WC faq maar door.

Dus je idee is nu als volt:
Alles naar de cpu: dan splits in A en B
A: HD's
B: GPU en NB
Mhh misschien moet je die koelers een posten, zoals je weet kiest het water de weg met de minste weerstand (persoonlijk vind ik het erg dom om te splitsen, qua temp scheelt het niet veel, je water warmt toch gezamenlijk op in je res, het is neit alsof het gescheiden blijft). Dit is dus erg blok en aansluiting afhankelijk.
Maar als je je split enz toch wilt houden zou ik er voor zorgen dat je gpu en nb het pad word met de minste weerstand, al denk ik niet dat je daar nu veel aan kan doen. Dat je er wel rekening mee houd.

Verder is er niks te melden als je het echt zo wilt houden :p
Voor thermalgrease kan je het beste die van zalman pakken, beter dan AC5
Zalman ZM-STG1 - DE beste thermalgrease?
Heb er tegenwoordig zelf ook ervaring mee, geweldig spul, goed aan te brengen (veeeel beter dan AC5) en het werkt goed

edit:
Ben geen fan van de koolance blokken, zijn vele betere/goedkopere blokken op de markt. Dus als je ooit gaat upgraden: Think about is

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 25-03-2007 03:03 ]

Verwijderd

@ixl85:

Wat maakt de binnendiameter van de buis uit?

Enige verschil is dat de pomp minder hard moet werken omdat ie minder weerstand heeft, maar zoveel zal dat niet schelen.

Bij een blokje met jets wil je juist zo'n hoog mogelijke flow en dan helpen smalle buizen juist heel erg.

De flow rate van het water maakt overigens ook niets uit, zo lang je niet extreem traag water hebt (dan ga je wel lokale temperatuur verschillen zien omdat de energie gewoon vast zit) maakt het niets uit.

Zoek maar eens oude topics van Dabit bijvoorbeeld op, hij kon het altijd goed uitleggen.

@TS:

Voor mijn verhaal zie ook de WC FAQ:
De volgorde van de verschillende componenten maakt op zich niet veel uit, omdat de temperatuurverschillen in de kringloop zelf minimaal zijn. Dit komt door de hoge stroomsnelheid van het water, en de daarmee gepaard gaande geringe opwarming als het langs de warmtebronnen komt.
De radiateur hoeft door de hoge stroomsnelheid dus ook relatief weinig warmte per doorgang af te voeren.

Wel is het handig om rekening te houden met de positie van je reservoir t.o.v. de pomp. Je versnelt het vulproces aanzienlijk door het reservoir vlak voor de inlet van je pomp te plaatsen. Je pomp kan namelijk alleen vloeistoffen aanzuigen, geen lucht.
En zie ook
met kleinere slangen en zwakkere pompen. Dit heeft echter geen slechte resultaten tot gevolg kan geconcludeerd worden uit verschillende reviews
Buisdiameter en flow rate maakt dus niets uit.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 03:06 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Ok, lees jij dan ook maar eens de overige 22 delen van het waterkoeling topic door.

And i quote:
# Waterflow (=de snelheid waarmee het water stroomt) is redelijk belangrijk voor de koelprestaties. Meer = altijd beter, maar overdrijven kan ook (waterflow >1300 L/uur) Belangrijk om te weten is dat het water even snel zal stromen als door de kleinste opening in je keten. Stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed je hele keten van 8mm slangen voorzien.

# De flow parallel over de waterblokken verdelen om zo het vaak gedachte regel 'het water van mijn eerste blok zal mijn 2e blok verwarmen' heeft totaal geen nut. Je verliest veel waterflow over de blokjes (wat de meeste waterblokken zeer nadelig beinvloed) en het verschil in watertemperatuur tussen de verschillende blokken in je setup is minder dan een halve graad, verwaarloosbaar laag dus.
De binnendia van je slang is heel belangrijk (zo ook je dia van de ingang van je blok)
Hoe groter deze zijn, hoe minder weerstand, hoe beter het water er door gaat.
Dit scheelt zeker wel. Hoe meer slangen en zooi je in je setup hebt zitten hoe minder flow.
Hoe minder flow hoe minder effectief je blokken op een gegeven moment zullen worden.
Zeker coolance (amerikaans merk, gericht op highflow blokken).
Nou is het niet dat je 20L/min door je setup moet persen maar een goed voorbeeld is dat een nexxos xp blok het beste zn werk doet op ~ 5.5ll/min

/edit
Afhankelijk van de blokken.
Duitse blokken vaker niet, deze hebben voldoende aan 300 of 600L pompjes.
Maar als je een grote setup hebt zoals de TS dan gaat eht wel degelijk uitmaken
(en nu ga ik weer verder met naruto kijken :p)
Post je verhaal maar lekker in het WC topic

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 25-03-2007 03:12 ]

Verwijderd

Inderdaad, het hangt wel erg van je blok af zoals ik al zei. Die jet/spray/nozzle blokken hebben een hoge flow nodig om goed te werken, de ouderwetse maze type blokken maakt niets uit hoeveel je flow is.

Alleen is het lastig te bepalen hoeveel de binnendiameter uitmaakt voor de flow, het is eerder een kwestie van de pomp. In principe betekent een kleinere binnendiameter een hogere flow maar ook meer weerstand, die extra weerstand zorgt ervoor dat je pomp minder efficient kan werken waardoor het weer minder hard gaat.

In het WC topic staat volgens mij een grafiek waarin het staat.

Ook moet je bij het vervangen van de slangen alle aansluitingen vervangen en dan nog moet het nut hebben dat het overal even breed is, als het ergens heel erg beperkt wordt (een vaste aansluiting op een radiator bijvoorbeeld) dan heeft het nog geen nut.

Daarnaast hoeft zoals in het WC topic staat een lage flow niet voor een slechte performance te zorgen. De Koolance setups geven nu eenmaal geen super strakke performance, maar het koelt wel goed genoeg en is redelijk stil, dus dan heb je de belangrijkste voordelen al te pakken.
Pagina: 1