Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:24:
Met alle respect: ten eerste even een
korte cursus: wat
is het verschil tussen photoshop en ontwikkelen/filters:
Hier zit echter een zeer groot verschil achter. Met lenzen/filters en dergelijke kun je hele mooie foto's maken. Met photoshop ook. Echter is photoshop een groot verschil om de volgende redenen:
-Bij photoshop kun je
altijd wat verwijderen, met lenzen niet en daarom maakt een lens/filter een foto meestal juist mooier omdat het niet zo 'clean' is maar juist natuurlijk. Dit is natuurlijk mijn eigen mening maar als jij houd van reclame fotografie (ALLES moet perfect, niets natuurlijks aan EN niets bijzonders aan) dan moet je vooral kiezen voor photoshop maar dan is er ook niets bijzonders aan je foto's
-
Wat breinonline zegt is juist de grootste onzin! Hoe kun jij nou niet het verschil tussen photoshop en bijv. ontwikkelen zien. Tuurlijk is het zo dat je met ontwikkelen dingen lichter kan maken of juist donkerder etc. Maar photoshop heeft ongeveer 9999 tools waarmee je zoveel neppe dingen in een foto kan zetten en/of de foto verkloten. Het is leuk om met photoshop een foto ietsje mooier te maken door het contrast te veranderen ofzo maar wat hier gebeurt is dat de foto eigenlijk geheel opnieuw gemaakt is d.m.v photoshop en DAT is wat deze foto's zo slecht maakt! En je moet je echt is verdiepen in de camera technologie. Een digitale spielgel reflex bijvoorbeeld. Die slaat de foto's op zoals JIJ ze hebt genomen en zoals JIJ ze in de zoeker hebt gezien. Dat is dus echt wel een verschil met photoshop... Misschien wat meer kennis opdoen? En nog even antwoord op die andere onzin: Hoe bedoel je je kan geen mooie fotos maken zonder photoshop... Laat me even niet lachen...
@ Simon:
Nee, laat de mensen maar weten hoe jij er overdenkt. Dan laat ik ze ook weten hoe ik er overdenk. Dus ik ga niet miijn tijd verdoen om met jou te gaan praten op msn, we gaan gewoon hier verder zodat iedereen gezellig mee kan lezen hoe wij er alle 2 over denken en dan mogen ze er zelf een oordeel aan overhouden. Dat is het beste!
Ps: nog even, als je houd van "clean" en saai moet je vooral photoshop gebruiken (kleine samenvatting)
Misschien even je arogantie wegzetten? Om eerlijk te zijn is dit de eerste keer in mijn leven dat iemand die niet van Photoshop houdt dit met een dergelijke arogantie poneert.
Jij kent blijkbaar de doka niet, of beter gezegd de geschiedenis. Wist jij dat toen Stalin de macht overnam er allerlei mensen van fotos af verdwenen? Dat gebeurde _ook_ in de doka. Daar ben ik absoluut tegen. Ik wijzig geen werkelijke beeld elementen behalve stof.
Daarnaast zeg jij dat die dSLR waar ik een beetje 't idee van krijg dat je er werkelijk geen ervaring mee hebt, alles opslaat zoals jij ziet. Dat is absoluut niet waar. Mijn oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 18 stops, 't kan nét wat verschillen, maar het is een enorme klap groter dan wat mijn camera (8.2) weet te registreren. Dat heeft dus 1 gigantisch nadeel, alles wat ik door de zoeker zie als mooie lucht zou wels enorm uitgebeten zijn. Dus wat doe ik, ik druk door. Dit is sinds onze grote landschapsfotograaf Ansel Adams 't ongeveer uitvond een standaard techniek.
Verder, kleuren, een dSLR kan ik geen filmpjes in stoppen. Dus als ik een provia, velvia of whatever like tone wil kan ik dat niet vooraf doen. Ik kan enorm gaan rommelen met Picture Styles, maar dat is werkelijk een ramp voor dit doel. Dus wat doe ik, ik doe 't in m'n post processing, nu is er in deze serie ietwat teveel paars ingeslopen, maar dat staat hier los van.
Ik heb 't gevoel dat hier een wrok richting PS speelt ofzo, of een verkeerde visie op 't geheel. Als jij zegt dat goede fotografen niet post processen mag jij van mij fotografen noemen die 't niet doen. De groten zoals Steve McCurry, Henri Cartier-Bresson, James Nachtwey, Martin Parr, Dianne Arbus en velen anderen (ik vergeet de meester hiervan te noemen, onze eigen Ed van der Elsken) doen 't allemaal. Ik raad je aan om je eens wat in te lezen in de stof, voordat je het geen van anderen afkraakt. Ik vind het enorm laag en getuigen van minimaal inzicht. Dat klinkt hard, maar je valt hier zomaar mensen zoals breinonline af en dat zijn mensen die ik qua mening ook respecteer. Je houding draagt op deze manier niet bij het welzijn van FG of de rest van GoT..
ik hoop dat je wat beter leest wat hij zegt. Je onderbouwing ontbreekt van alle kanten.
[
Voor 3% gewijzigd door
simon op 07-04-2007 15:44
]