Toon posts:

Puike game pc

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn oude pc kennis heeft gemaakt met vuur ga ik een nieuw systeem aanschaffen. Dit plan had ik al vanaf de zomervakantie maar dan ga je toch weer wachten op onderdelen en sparen ect.
Nu moet ik dus wel een nieuwe pc. Btw, als je je afvraagt hoe dat met dat vuur zit moet je dit maar even door lezen Mobo power pin verbrand.

Dit ben ik van plan te bestellen bij azerty

Asus P5W DH Deluxe, Retail, 178
Een goede basis voor een systeem. Ik wil er eerst een 8800GTX in steken en later nog een als mijn systeem aan een upgrade toe is. Ook wil ik gebruik maken van raid dus die controller (on-board) is handig. Wat ik met die on-board audio doe weet ik nog niet. Als het me niet bevalt kan ik er altijd een creative kaartje insteken die ik nog heb.

E6600 293
Heeft zich meerdere malen bewezen, wil hem clocke naar 3ghz

Kingston 2048mb ddr2 PC5300 105
Op 3 ghz loopt hij mooi gelijk met de proc.

3x Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II 3x 68
Ik wil er 2 in raid 0 laten draaien en 1 voor backup houden.

Asus 8800GTX 560
Ik wil gamen met alles op high en direcktx10 voor vista. Heb geen goeie verhalen gehoord over de GTS en daarom heb ik ook besloten om voor het topmodel te gaan.

Windows Vista Ultimate 64 bit 165
Na jaren lang een ''geleende'' OS te hebben gebruik wil ik het nu op de officiele manier doen. Omdat het toch de boxed versie is heb ik er geen problemen mee.

Zalman 9500 LED 42
Gewoon een goede koeler, hij past op bijna ieder systeem en daarom vind ik het handig om hem sowiso in huis te hebben.

onderstaande producten heb ik al in huis omdat ik ze voor 50 euro kon overnemen van een vriend, het paste bij hem niet en ze zijn nog ongebruikt.

Coolermaster 600watt green power --
Puike voedig die genoeg vermogen heeft.

AeroCool ExtremEngine 3T, Zilver --
Mooie case alleen jammer dat er geen floppy in kan maar daar kan ik mee leven :) ook al die fans zien er netjes uit. Die fan controller vind ik handig en USB aan de voorkant vind ik ook een pluspunt.

Ik wil deze pc gaan gebruike voor multimedia, school en vooral gamen. Ik heb er een hekel aan als games schokken of dat ik het niet op high kan zetten omdat ik dan het gevoel heb dat ik niet 100% terug krijg voor die 50 euro :P.

Nu is mijn vraag vooral hoe het zit met dat geheugen in combinatie met dit systeem. Goed advies is altijd welkom :)

Dit systeem komt op 1550 euro + verzend kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 11:36 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je de processor wilt overklokken naar 3 Ghz dan moet je minimaal pc5300 hebben dat loopt namelijk gelijk op 3Ghz. Maar wil je iets verder gaan dan heb je pc6400 nodig

Verder zou ik gewoon voor 2x seagate baracuda 7200.10 250 GB gaan (in raid 0) is ook erg snel (verschil nauwelijks merkbaar) en je hebt meer opslagruimte en het is goedkoper

Voor de rest is het een topsysteem

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 24-03-2007 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
pc5300 wordt het dan, is mijn eerste overclock. Als het waar is dat 2 seagate's even snel zijn als 2 raptos zou ik gek zijn als ik die raptors zou nemen :)

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:16:
pc5300 wordt het dan, is mijn eerste overclock. Als het waar is dat 2 seagate's even snel zijn als 2 raptos zou ik gek zijn als ik die raptors zou nemen :)
De raptors zijn sneller. Neem 2 seagate's en zet ze in Raid0 goedkoper en meer schijfruimte.

Mobo vind ik duur. Als je later geen Sli wilt draaien dan kan je voor een goedkopere mobo gaan.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Idd je kan nog bezuinigen op je mobo, zoals een Gigabyte DS3 ofzo te nemen, heeft ook raid en mogelijk om over te clocken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik geen SLI plank nemen, pak gewoon een goedkoper plankje (bijvoorbeeld de Gigabyte GAP965 DS3) heb je al voor iets boven de 100€. Pak daarbij een E4300 icm PC5300 mem en gooi die naar de 3GHz en je bent stukken goedkoper uit en je bent net zo snel als een duurdere E6600

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Zou je niet direct de 64-bit versie van Vista nemen dan? Ik merk hier geen verschil en alles loopt net zo snel als onder XP op mn laptop. Verder ook met games, werkt allemaal prima. Je bent in dat geval dan wel direct klaar voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Heb niet zo'n beste ervaringen met gigabyte en ik ben van plan sli te gaan gebruiken wanneer dat nodig is, bijv over 1 jaar dat ik er nog een GTX er in plug

@ gremlin

Heb er veel klachte over gehoord dat de drivers brak zijn en ondersteunigen niet deugen. Vind ik erg jammer anders had ik cker voor 64 bit gegaan. meschien dat dit in de toekomst beter word.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 21:52 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:30:
Persoonlijk zou ik geen SLI plank nemen, pak gewoon een goedkoper plankje (bijvoorbeeld de Gigabyte GAP965 DS3) heb je al voor iets boven de 100€. Pak daarbij een E4300 icm PC5300 mem en gooi die naar de 3GHz en je bent stukken goedkoper uit en je bent net zo snel als een duurdere E6600
Ik zou ook voor de E4300 gaan, op stock stelt die niet zo veel voor maar rond de 3Ghz is het een beest. en je betaalt natuurlijk een stuk minder. Je hebt natuurlijk niet de garantie dat je op 3Ghz komt maar de meeste allendale`s komen hier makkelijk. Kwa moederbord zou ik niet voor sli gaan omdat bijna niemand dat gebruikt. en zoals iedereen zegt tegen de tijd dat jij een 2de kaart koopt ben je sneller en meestal goedkoper dan als 1 snelle nieuwe kaart koopt. Ik zou persoonlijk niet voor die raptors gaan voor dat geld kan je 4 schijven van 250Gb gaan halen en dan ben je zelfs nog iets goedkoper uit dan met de raptors en je hebt 1000Gb aan schijvruimte in plaats van 400Gb

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Terw_Dan schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:30:
Dit verhaal gaat dus niet helemaal op,
1: je kan die E6600 ook nog overcloken
2: De extra 2mb cashe scheelt ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
E6600 vind ik inderdaad een beter plan dan E4300. E6600 word ook 100 euro goedkoper, dat zou dan op ongeveer 200 euro komen en dan vind ik een mooi bedrag. Vind het prijs verschil met de 4300 dan geen reden meer om voor de 4300 te gaan.

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Mag ik nog eens vragen hoe je hier bijkomt?

''Heb geen goeie verhalen gehoord over de GTS en daarom heb ik ook besloten om voor het topmodel te gaan. ''

Gts is gewoon een prima kaart, met een beter prijskaartje dan de GTX .. Maarja de keuze is verder niet slecht verder hoor!

Verwijderd

Topicstarter
ja was volgens mij op tweakers met combinatie van iets dat het helemaal brak presteerde.
Ik dacht dat het met SLI was maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:51:
@ gremlin

Heb er veel klachte over gehoord dat de drivers brak zijn en ondersteunigen niet deugen. Vind ik erg jammer anders had ik cker voor 64 bit gegaan. meschien dat dit in de toekomst beter word.
Ik heb gehoord dat ze verplicht Vista 64 drivers moeten maken als ze drivers voor Vista uitbrengen. Verder zijn de meeste drivers gewoon aanwezig. Werkelijk elk deel van mn laptop werkt me goede drivers. De laptop is al 9 maanden oud. En ik heb zelfs wat exotisch spul (aangezien het geen standaard centrino is). Van Webcam tot mn 10 euro BT stick. Alle drivers werken. In het begin waren er nog wel wat rpoblemen. Maar binnen een maand na de officiele release (gebruik het al sinds november) zijn alle drivers gewoon gekomen. Zoek gewoon ff na of alles er is, maar met een nieuwe pc mag dat geen probleem zijn. In performance maakt het ook geen reet uit. Ik gebruik een modded 8800 driver op mn Go 7600. In XP had ik 2211 punten met 3Dmark06. Met Vista nu met beta drivers 2190.

• The Prutsor
  • Laatst online: 10:26
"Asus P5N32-E SLI, Retail, 205
Een goede basis voor een systeem"
Toen ik dit las dacht ik: nee, doe het niet

Heb persoonlijk slechte ervaringen met de P5N borden van Asus. Bijna ieder bord wat ik hiervan heb uitgeleverd heb ik teruggekregen omdat ze onstabiel zijn. Ook met Kingston geheugen. Constant BSOD's met deze borden. Chipset en dergelijke is goed, maar ergens loopt het niet lekker met deze borden.
Ik zou eens kijken naar EVGA borden of als je Asus wilt, de P5B en P5W series. Die lopen wel goed.

btw: eerste post van mij

Verwijderd

kleine tip mbt de voeding, neem de Corsair HX520 of 620. Deze heeft een hoger rendement en is ook nog eens de meest stille voeding op de markt.

Verwijderd

Topicstarter
@ gremlin

Zal het eens goed gaan uitzoeken met die 64 bit versie, bedankt dat je je ervaring wou delen.

@ the prutsor

welkom op GoT ben zelf ook vrij nieuw :)
Vreemd dat deze borden problemen hebben, je zou toch zeggen dat de kwaliteit van asus meestal wel ok is. Heb geen evaring met EVGA borden maar ik zal er naar kijken. P5B en P5W zal ik ook eens goed onder de loep nemen :)

@junkie

die voeding heb ik al liggen (sterker nog hij ligt op mijn bureau naast me). gekocht voor een prikkie van een vriend dus kon het niet weerstaan :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 22:25 ]

• The Prutsor
Vond ik ook, maar we hebben het bord na twee weken uit het assortiment genomen hiervoor.
Een aantal configuraties die ik heb gemaakt met de P5B en de P5W series liepen wel goed.
Ook met Kingston geheugen, 8800 GS en GTX.

Wat betreft de raid opstelling heb ik zo mijn twijfels. Ik draai zelf sind kort raid 0 softwarematig met een a8n sli deluxe bord van Asus. Hierbij merk ik weinig verschil tenopzichte van HD's los. Ik ga de raid opstelling dus weer loskoppelen. De HD's die ik gebruik zijn WD 250 GB S-ATA-II U300 7200RPM 16MB RE waarbij RE staat voor raid edition. Voor mij zijn deze goed genoeg om te kunnen gamen, en vele malen goedkoper. Ter vergelijking: In Oblivion, een spel met vele laadtijden, zie ik het laadbalkje niet eens. En een Windows Xp instalatie kost niet meer dan 7 minuten (vanaf cd tot volledig klaar). Hierbij was de DVD lezer de bottleneck.

Verwijderd

Topicstarter
kijk hier heb ik wat aan, die laadtijden bij oblivion halen de hele sfeer uit het spel :(
Zit er geen raid controller op je mobo, dat je het daarom softwarematig doet. want hardwarematig lijkt me veel sneller. zou het dan niet sneller zijn om bijv 1 rapor te nemen ivp 1 wd 250 gb

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

whiplash1990 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:52:
[...]

Dit verhaal gaat dus niet helemaal op,
1: je kan die E6600 ook nog overcloken
2: De extra 2mb cashe scheelt ook wel.
1. klopt, de E6600 is ook nog te OCen, maar bedenk wel dat je FSB dan hoger moet en je dus ook sneller mem nodig hebt.
2. Die extra cache maakt vrij weinig uit, zeker niet als je op hogere snelheden klokt.

• The Prutsor
eh sorry, bedoel ik ook. Er zitten twee raidcontrollers op mijn moederbord (Asus A8N SLI DELUXE), maar de berekeningen die nodig zijn om de informatie te verdelen gebeuren door de processor (correct me if i'am wrong).
Bij een aparte raid controller kaart, eentje die je bijv in een PCI duwt, berekent de kaart dat. Dit levert weer wat snelheidswinst op. Maar die zijn ook raidte duur :P

Je kan bijvoorbeeld gewoon 1 raptor kiezen en bijvoorbeeld 1 WD 250gb.
De 250gb schijf deel je dan in twee partities in. Eén partitie voor windows en programma's en de andere partitie voor documenten. De raptor schijf gebruik je dan alleen om spellen op te installeren.
Windows loopt dan lekker op één schijf, terwijl je de raptor dan helemaal beschikbaar houdt voor als het spel de HD nodig heeft. De documenten staan dan ook veilig als je eens windows zou moeten herinstalleren.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:51:
Heb niet zo'n beste ervaringen met gigabyte en ik ben van plan sli te gaan gebruiken wanneer dat nodig is, bijv over 1 jaar dat ik er nog een GTX er in plug

@ gremlin

Dat verhaal van "ik prik er later wel een kaart bij" heb ik zo vaak gehoord, 99% van de mensen doen het in de praktijk NIET. Tegen die tijd is er allang een kaart uit die een 8800GTX SLI opstelling gewoonweg wegblaast, in de praktijk verpats je dan je 8800GTX en upgrade je naar die nieuwe kaart. SLI is een geinige techniek maar ik raadt em gewoonweg nooit aan omdat er altijd wel een kaart is die sneller is dan SLI opstelling. Reken er ook de meerprijs voor het mobo ff mee :)

• The Prutsor
Cubefanatic schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:10:
[...]

Dat verhaal van "ik prik er later wel een kaart bij" heb ik zo vaak gehoord, 99% van de mensen doen het in de praktijk NIET. Tegen die tijd is er allang een kaart uit die een 8800GTX SLI opstelling gewoonweg wegblaast, in de praktijk verpats je dan je 8800GTX en upgrade je naar die nieuwe kaart. SLI is een geinige techniek maar ik raadt em gewoonweg nooit aan omdat er altijd wel een kaart is die sneller is dan SLI opstelling. Reken er ook de meerprijs voor het mobo ff mee :)
Precies, een SLi opstelling wordt pas interessant als je na een halfjaartje dezelfde kaart er voor een leuk prijsje bij kunt kopen, maar vaak is dat dan al niet meer mogelijk omdat die versie van bijvoorbeeld de 8800 niet meer te krijgen is. Tegen de tijd dat de 8800 de spellen niet meer trekt, is er allang een ander kaart uit met bijvoorbeeld een nieuwe pixel shader, of eentje die een nieuwere versie van directx ondersteund. En dan wil je toch de nieuwste kaart hebben.

Je kunt je beter een PC kopen waar je 3 jaar max mee vooruit kan. Technisch gezien horen PC's maar 3 jaar mee te gaan, en meestal zijn ze ook na een jaartje of 3-4 ook kapot. Onderdelen vervangen (als je ze nog kunt krijgen) kost dan zoveel geld dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een pc van €1000 en een pc van €3000 zijn na een paar jaar allebij niks meer waard omdat de techniek met sprongen vooruit gaat. Mijn advies is dus: koop je een pc wat een jaar of 3 vooruit kan, en koop je daarna een nieuwe. Zo blijf je ook bij de tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door The Prutsor op 24-03-2007 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ cubefanatic en the prutsor

Ik denk dat jullie mischien wel gelijk hebben. Maar ik heb de laatste tijd alleen maar SLI borden bekeken en er over gelezen. Ik heb totaal geen idee hoe de non SLI bordjes presteren. Ik ga zo even een paar revieuwtjes opzoeken. Ben overigens wel een asus fan, mochten er sugesties dan hoor ik die graag :)

btw heb de startpost aangepast,

EDIT:

leuke bechmark met die seagate in raid, http://forum.effizienzgur...aid-performance-t151.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 11:39 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Mooi systeem, maar zie Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? ;)

We zijn strenger gaan moderen op dit soort topics, en omdat er geen specifieke vragen of problemen worden gesteld gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.