Toon posts:

Mobo power pin verbrand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem, de power conector op mijn moederbord is gedeeltelijk verbrand.
Nadat ik een brandlucht rook heb ik gelijk de stroom van mijn pc afgegooit en de case opgeschroeft.
Toen heb ik alles los getrokken en mijn mobo op het bureau gelegt + voeding stekker omdat die aan elkaar gebrand waren. Na ''vakundig'' gebruik te hebben gemaakt van de waterpomptang en knijptang heb ik ze van elkaar af kunnen krijgen. Hier het resultaat.

[1] [2] [3]

Nu is de pin van het rechtsonder verbrande pinetje afgebroken, en is het mobo niet meer bruikbaar (denk ik). Nu is mijn plan om de hele conector er af te halen en een nieuwe van een oud moederbord er op te zetten, ik vraag me af of dit haalbaar is en of jullie mischien een beter idee hebben om dit moederbord weer bruikbaar te maken. De garantie is al lang verlopen dus daar kan ik niks mee. Ik ga in april een nieuwe pc kopen dus heb ik even een tijdelijke oplossing nodig om mijn game pc weer aan de praat te krijgen.

De voeding is overleden maar de rest van de onderdelen werken nog perfect. Deze onderdelen zullen volgende maand naar mijn broertje gaan dus ik wil ze niet beschadigen met ''uitprobeersels'' van mijzelf om dit probleem op te lossen. Ik heb dus nog niets geprobeert uit angst dat ik wat sloop.

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

jeetje .. sorry ik heb geen nuttige bijdrage.. volgens mij moet je gewoon gaan solderen en hopen dat het werkt :)

maar wat vaag zeg, hoe kan dit nu zomaar gebeuren? Stond je pc in de regen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook geen idee, was tijdens het gamen opeens een brandlucht. Draaide niet eens zware progs ofzo. Denk dat de voeding zijn beste tijd heeft gehad, een sweex 350 watt trouwens.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan idd gewoon de ATX connector los solderen en een andere erop solderen. dit soort dingen gebeuren meestal door een defecte voeding. Grote kans dat je mobo nog prima in orde is.

Gewoon proberen, je kan toch nie veel meer slopen.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:02
Zo te zien zijn het allemaal +5V pinnen die zwart zijn..

Verwijderd

Als jij eerst de stekker uit de voeding hebt gehaald en daarna de stekker van het mobo af heeft het moederbord waarschijnlijk zelf een kortsluiting verooraakt, dan is niet alleen de voedingsplug kapot maar het mobo.
(omdat de te grote stroom niet in de voeding kortsloot, maar ook door de plug liep, dus in het mobo ergens een kortsluiting kreeg)
een plugje erop solderen word moeilijk, nog beter kun je de draden van de voeding direct op het mobo solderen, maar als het mobo de kortsluiting heeft veroorzaakt (mijn mening) dan heeft dit weinig nut en verknal je er alleeen nog een andere voeding mee.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor je snelle reactie. Zal van het weekend dan maar een poging wagen de soldeerbout uit de schuur op te graven, denken jullie trouwens niet dat het onder de pin ook verbrand is?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:59
Welkom bij de club, Ik heb dus echt precies hetzelfde gehad.
Asus A7N8X met Antec voeding, Mijn garantie was ook verlopen De garantie van mijn voeding nog niet ik heb van antec een nieuwe PSU gekregen.
Maar de vraag is wat is de oorzaak, maakt de psu het mobo kaduk OF is het andersom en maakt het mobo de psu kapot. Anders heb je kans dat je de overige hardware ook nog smoked..
Is het de 5v lijn die afgefikt is ? had je veel PCI kaarten ?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
@kroesed

heb tijdens het game dus de stroom er af gegooit (schakelaar achter de case), het moederbord functioneerde dus toen nog. daarna de steker uit de voeding getrokken en daarna de stekker uit het mobo.

Verwijderd

Topicstarter
@ puch-maxi

Had 2 PCI kaarte, geluid van creative en ethernet kaart van realtek. Verder 9600 radeon.
boktor zei dat het allemaal 5V lijnen zijn die doorgebrand zijn.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
ough ik denk dat je moederbord wel echt kapot is nu, het lijkt me dat er meer kapot is dan alleen die connector. Ik zou als ik jou was eerst nog eens heel goed kijken of er niet nog meer kapot is op je moederbord en als dat niet het geval is zou je kunnen gaan solderen als je dat een beetje kan (ik kan dat in iedergeval niet dus ik zou het zelf niet doen) In iedergeval eerst proberen op te starten met zo min mogelijk in je pc als hij nog een keer kortsluiting maakt ofzo gaan in iedergeval je ehternet kaart en geluidskaart niet kappot

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:59
Hmm ik las het (5v) misschien is het toeval, maar ik had er ook een creative geluidskaart en een ati radeon in (9500@9700).
Het kan zijn dat hij teveel amp vraagt over de ATX en dat hij daarom zwart affakkelt Of een slecht contactje waarbij een vonkboog getrokken is.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad wel slim zet ik er wel een hele ouwe pci videokaart in, cpu is ander verhaal is onvervangbaar :(

Verwijderd

Topicstarter
@ puch-maxi

probleem zit em in de voeding denk ik zelf omdat die erg stinkt als ik er aan ruik.

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 19:08
Is het niet zo dat er een slecht kontact is geweest bij 1 van de zwarte connectortjes. De gevraagde stroom moet dan door de andere 2 connectortjes die zelf dan ook weer overbelast worden. Deze worden dan warmer en zo gaat spreekwoordelijk in een cirkeltje naar beneden totdat het plastic zo warm wordt dat het gaat smeulen. Ik zou dus een nieuwe connector erop solderen en nooit meer een Sweex PSU gebruiken. Waarschijnlijk heeft deze PSU een niet zo lekkere connector gehad. Uiteraard kan er kortsluiting zijn geweest wat ervoor zorgt dat er meer componenten stuk zijn/stinken

[ Voor 9% gewijzigd door lmno31 op 23-03-2007 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ imno31

Dat sweex nooit meer mijn huis in komt is duidelijk :)
Zou wel vreemd zijn als de connectortjes geen contact meer maakte, heb die kast sinds september niet meer geopend en tot nu geen problemen gehad. Ik ga gewoon proberen zoals jij al zegt een nieuwe connector er op te solderen.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 19:05
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:59:
@ puch-maxi

probleem zit em in de voeding denk ik zelf omdat die erg stinkt als ik er aan ruik.
Dit is nogal logisch natuurlijk. Dat affikken gebeurd door een te hoge stroom en dat kan de voeding niet leveren en brandt dus door. Te hoge stroom kan bij kortsluiting of verbindingen die niet breed genoeg zijn voor de stroom (losse connector), zoals bijvoorbeeld spoorbreedte op printplaten.

Nu is de vraag wat de hoge stroom heeft veroorzaakt: of foute connector, of kortsluiting. Oorzaak ligt naar mijn idee zo ie zo bij het moederbord of de moederbord connector (of natuurlijk de sweex connector OP het moederbord)

[ Voor 14% gewijzigd door R.E. op 23-03-2007 13:29 ]

Vette shit!

Verwijderd

zoals al zovaak gezegd met je nooit een sweex Q-tec of thrust voeding kopen. koop altijd eendegelijk A-merk

Verwijderd

Topicstarter
Als het probleem op het mobo ligt dan zou hij toch direct moeten uitvallen? toen de pin nog aan het smeulen was gingen alle programma's gewoon door. of zit ik nu fout :?

• R.E.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:29:
Als het probleem op het mobo ligt dan zou hij toch direct moeten uitvallen? toen de pin nog aan het smeulen was gingen alle programma's gewoon door. of zit ik nu fout :?
Niet als er iets fout gaat wat je op dat moment niet gebruikt.

Vette shit!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad met een Gigabyte moederbord. Ik heb er verder eigenlijk niet zo veel meer naar gekeken. Had zelf al een tijdje een plastic brand lucht, en op een gegeven moment was ik het zat, wezen kijken, en inderdaad hetzelfde resultaat als jij nu hebt gevonden.

Ik heb zelf een nieuw mobo en voeding gekocht, een iets sterkere voeding geloof ik nu. Wel appart dat het in jouw geval ook een Gigabyte moederbord betreft. Misschien zit er toch iets niet goed met die ATX connectoren op lang termijn.

Maar veel meer kan ik er niet van zeggen, ik zou als ik jouw was een nieuwe (sterkere) voeding aanschaffen, en een ander moederbord (allicht van een andere fabrikant).

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
@ mark1987

je hebt helemaal gelijk maar deze voeding heb ik ergens in 2000 van een kenis gekregen omdat mijn ouders toen de pc een upgrade hebben gegeven het ik niet genoeg watts in huis had :P

• R.E.
Ik zit naar je plaatje te kijken van je MB, maar boven de VIA chip van je chipset, lijkt het net alsof er koper zichtbaar is van de sporen (los gesprongen). Klopt dit of ligt dit aan de foto? Zo ja, zou ik eens kijken waar die sporen naartoe lopen, omdat dat wil zeggen dat ook die sporen te hoge stroom hebben gehad en je dan een beetje dichter bij de veroorzaker bent.

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
@ seraphiel

Heb al een mooi systeempje samen gestelt met een asus mobo en coolermaster 650 watt green power voeding :)

Verwijderd

Zou je je moederbord om te beginnen niet is schoonmaken?

(denk aan een kwast/perslucht)

Verwijderd

Topicstarter
@ RE

ik pak het bord er ff bij om te kijken brb

Nee ligt aan de foto. zit wel een klein koperkleurig driehoekje op de rand van de chipset maar ik denk dat dat normaal is.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 13:41 ]

• R.E.
Oke, jammer. Ik zou wel voor nieuw bord gaan in ieder geval. Veel te veel risico dat je of nog een voeding op blaast of dat het toch niet meer optimaal werkt. Dus, je eerdere keuze nemen zou ik zeggen. Dat asus bord met die voeding.

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik nog een voeding opblaas is niet zo erg want een vriend heeft me zijn oude voeding gegeven.
wat ik wel erg vind is dat ik daarmee andere componenten kan beschadigen. Dit vind ik het geld niet waard dus ik denk dat ik maar een maand wacht. iedereen bedankt voor zijn hulp. d:)b

Verwijderd

misschien kan je een stukje ijzer/koper er tussen doen zodat hij toch contact maakt,

lukte bij mijn processor wel pas geleden waar 3 pinnetjes van waren afgebroken
Pagina: 1