Ik heb er gister toevallig één gekocht. Het is de Z11, maar technisch gezien precies dezelfde als de Z75, maar dan in het zwart(zoals de Z70, maar dan weer met groter LCD scherm) met wat extra accessoires erbij. Er zat een tweede batterij bij, het Exilim mapje om je camera in te stoppen en bij de plaatselijke Dixons hadden ze die dag toevallig de actie van een gratis 1GB SD kaartje(stond in de kassa voor 13.99). Standaard zit er ook nog een externe lader bij, waardoor je niet je camera hoeft te gebruiken om de batterij op te laden. Totaalbedrag was 218 euro.
Heb van te voren alle reviews bekeken(die niet allemaal even positief waren), maar heb toch deze camera gehaald vanwege een aantal redenen:
- Gebruikt SD kaartjes en geen Memorystick of xD kaartjes(SD is goedkoper, meer opslag dan xD en kan op m'n Wii)
- 640x480 30fps filmpjes zagen er goed uit
- Filmpjes worden niet in Quicktime formaat of een ander obscuur formaat opgeslagen maar als MJPEG formaat met een avi extensie (standaard af te spelen door zo'n beetje elke mediaplayer)
- De camera is snel
- Het uberslicke design
- Groot LCD scherm
- Complete set van accessoires, tasje en extra batterij zijn imo wel nodig en meestal betaal je daar los(voor de originele) toch weer een flink aantal tientjes voor, tasje zag ik bij de Mediamarkt bijvoorbeeld al voor 20 of 30 euro los
In het echt is hij wat slicker, omdat hij echt zwart is(zwarte voorwerpen zijn altijd moeilijk om te fotograferen, dus hebben ze het een stuk lichter gemaakt op de foto's)
Nu mijn ervaringen:
Vind het zelf werkelijk een geweldige camera. Enorm gebruiksvriendelijk, mooi design en snel. Handleiding heb ik niet door hoeven lezen. Er zijn meer dan genoeg opties aanwezig om goede foto's te maken in alle omstandigheden, maar de Best Shot feature is voor mij meestal genoeg. Maar ik ben zelf meer van snel een foto maken van het moment, in plaats van eerst de camera helemaal af te stellen om een perfecte foto te maken. De filmpjes zijn erg strak en vloeiend en aangezien deze gebruik maakt van een SD kaart kan je hem eventueel ook in je Nintendo Wii schuiven waardoor je alle foto's en filmpjes(dat laatste is niet mogelijk met alle camera's) gemakkelijk op je tv ziet. Er zit bij de camera ook een Audio/Video kabel, maar die heb ik nog niet gebruikt, aangezien dit een stuk makkelijker werkt.
Wat betreft de fotokwaliteit: persoonlijk vind ik ze er goed genoeg uitzien, maar ik denk dat de minder positieve reviews vooral komen omdat ze de camera vergelijken met de vele andere camera's die ongetwijfeld wel een tikje scherpere plaatjes opleveren. Zelf vond ik de andere redenen(design, filmpjes, SD kaart, snelheid van het aanzetten) belangrijker dan de 1% betere beeldwaliteit, die je meestal toch niet meer kan waarnemen wanneer je de foto verkleint of afdrukt. Bij veel reviews merkte ik dat ze vooral bleven hameren op de beeldkwaliteit en de andere punten amper meenamen(vooral die van Cnet). Vooral de filmpjes vond ik belangrijk.
Als iemand nog meer vragen over de camera heeft, dan hoor ik het wel
[
Voor 11% gewijzigd door
BarôZZa op 20-05-2007 14:10
]