Starten met Overclocken

Pagina: 1
Acties:

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 00:48
Om te beginnen al even zeggen dat ik al de FaQ goed heb doorgenomen en al veel op deze forums heb rondgeneuzed ivm overclocken, dus niet dat'k te lui ben om zelf wat te lezen en ff het forum kon bevuilen :+
Ter informatie eerst mijn config: P5B-E, E6400, 650W, 8800GTS, Barracuda 7200.10, Zalman 9700.
En ik ben van plan de processor te overclocken naar rond de 3Ghz, maar dat zien we nog wel.. 8)
En nu vraag je je af waarom plaats die sukkel dat niet eve bij het OC topic van de Dual-cores? Wel omdat het me nogal vragen lijken die niet echt veel te maken hebben met de processor zelf 8)

1. Wat zijn goeie programma's om te brenchmarken en te testen of je pc stabiel is overclocked? Wat ik al heb is: Pcmark2005, 3DMARK06 (gewoon de invloed bekijken van de Processor bij games), Sandra Lite (En welke tests moet ik hiervan doen?), Cpu-Z, Coretemp, Orthos en SuperPi

2. Mijn NB wordt nu al nogal warm, kan er nog mijn vinger op houden dus ik schat een 40°, bij het overclocken gaat deze dus warmer worden, moet ik deze actief gaan koelen dan? Het probleem is dat de Zalman 9700 nogal wat ruimte inneemt en er dus weinig plaats is. Een 80mm gaat er al niet tussen.

3. Ik heb de mogelijkheid om in de zijkant van mijn pc (midden van een doorkijkraampje) een 80mm fan aan te zetten hij blaast op de NB & het geheugen, maar het koelt niet veel (DENK ik).. Hij maakt nogal wat herrie, dus zou'k deze aan of uit zetten? :?

4. Over de Airflow, vanvoor heb'k een stille (Op 5V) 120mm fan dan zoals al vermeld een Zalman 9700 op de processor op ongeveer 2000RPM en een vrij harde (niets aan te doen :+ ) 120mm fan in de voeding.. Je zal misschien opmerken, geen rear fan: Daar zat eentje standard maar die maakte Ongelofelijke herrie en het maakte geen graad verschil aan de CPU Temp als hij nu aan/uit stond.. Mij lijkt dus dat de hitte van de CPU via de Voeding naar buitengaat..

5. Nog over de airflow.. Ik heb nogal een kleine kast, en ik heb de HDD geplaatst op de bovenste schap waarmee hij ongeveer op dezelfde hoogte komt als mijn 8800GTS en dus lijkt me dat er weinig lucht van die Front 120mm naar de CPU/NB gaat en bijna alles via de Graka naar buitenloopt.. Is het wijs om de HDD in't midden ongeveer te zetten van die Fan zodat de helft onder de Graka door loopt en de Andere helft van de lucht langs boven gaat?

Mijn vragenlijstje lijkt compleet :+
Als me er nog iets te binnenschiet laat'k het wel weten ;)

Alleszins, als je hier zit met lezen, bedankt om die hoop meuk al te lezen :| :9

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

1. kijk eens hier voor de programma's die veel gebruikt worden

2. je northbridge is niet warm, en hoeft voorlopig nog niet actief gekoeld te worden en zal ook niet heel veel warmer worden door het océn todat je de northbridge voltage omhoog gaat zetten wat je voorlopig toch nog niet gaat doen. hou als max temp aan ongeveer 60/65 graden. er zijn eventueel ook kleinere fans dan 80mm. klik

3. zelfde als punt twee. hij maak tzoveel herrie omdat je window gaat meetrillen. hij heeft idd niet veel effect. hou de temps aan zoals hierboven voor je NB. about je mem, als je gewoon 1 of 2 casefans hebt zorgen deze voor voldoende koeling, zeker als de mem kleine heatsinkjes heeft, zoals hier, maar zelfs zonder is het niet echt nodig todat de voltage enorm hoog worden > 2.5V.

4. als je gaat overclocken is het zeker aan te raden een intake en outtake fan te hebben, wat je ongetwijfeld al in de faq heb kunnen lezen. lijkt me dus duidelijk. vaak is de voeding niet genoeg. ligt er net aan hoeveel warmte er wordt geproduceerd

5. met een 8800 videokaart is het zeker aan te raden casefans te nemen, anders wordt het gewoon te warm allemaal en aangezien de koeler van een 8800 gts nou niet super is... aan te raden. over airflow kan je lezen in de faq en als je zoekt op google is er genog over te vinden. zelfs op wikipedia.

:*)

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 00:48
Thx voor de respons :*)
Kheb ondertussen nog wat proggies bijeen gescharreld ^-^
Ik zal nog eens kijken als ik heb overclocked of een rear fan veel verschil gaat uitmaken, want mijn voeding (650W Coolermaster) Zuigt nogal hard dusja :)

Ja klopt wat je zegt, die koeling van de 8800 reeks is niet echt wat het moet zijn :/ Veel hitte blijft gewoon in de case hangen, aan het pci slot wat er speciaal voor gemaakt is voel je nauwelijk hitte uitkomen :|

Zou je me ook nog ff kunne helpe met die vraag over de HDD? Of het dus nuttig is om die in't midden te plaatsen ipv vanboven? (Je zou zeggen: doe toch ff en kijk naar de temp? Kheb mn scherm op't moment niet :+ )

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

iedere fan heeft in het midden een dood punt, daar stroomt dus geen lucht. je kan het beste proberen op de onderste helft je hdd te doen en dan de bovenste helft zo te plaatsen dat deze richting je NB blaast. ik denk niet dat het veel uit gaat halen, maar je kan het proberen :+