Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Silent PC te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Androfski
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-11-2021
Hoi, dit is m'n eerste berichtje op het forum, dus ik hoop dat het op de goeie plek staat.

Ik probeer mijn pc zo stil mogelijk te krijgen, maar mijn mobo wordt nogal heet. 64 graden bij gewoon Windows XP gebruik. (Mijn CPU wordt maar 47 graden).

Ik heb een SilentMaxx ST-11 Pro behuizing (low noise kast).
Een Zalman Reserator 1 Plus waar ik mijn Core 2 Duo E6600 op aangesloten heb en ook via een aquagraFX 8800 GTS mijn ASUS GeForce EN8800GTS 640 MB.
Mijn moederbordje is een ASUS Striker Extreme.
Ik heb er op het moment 3 Sumsung SpinPoint T166 500 GB inzitten die in 3 SilentMaxx HD-silencer Blauw zitten.
Mijn voeding is een Yesico FL-480ATX (fannless).
Mijn geheugen is OCZ Titanium Alpha VX2 Dual Channel 2048 MB dat op 1000 MHz draait.
Voor een klein beetje airflow heb ik voor de 3 HD's een PAPST 120 mm fannetje zitten die ik via een fancontroller zachtjes laat draaien.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is zonder extra lawaai mijn moederbordje toch wat koeler te krijgen?

Ik zat zelf te denken of het soms mogelijk is om dat koperen frame (plaatjes) eraf te halen en er verschillende waterkoelingselementen voor in de plek te zetten?
Of zou waterkoeling dit in de zomer niet trekken wanneer ik ook nog een spel speel?

Hebben jullie nog goeie, zo stil mogelijke ideeën?

• Androfski
Hier is een linkje met wat plaatjes van ASUS Striker Extremes zonder die koperen heatpipe:
http://i4memory.com/reviewimages/motherboards/asus/680i_strikerextreme/chipsetcoolers/photos/680i_striker_hr05_ttes2_002.html

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Zorgen voor wat meer airflow in je kast misschien?

Verwijderd

Ja, voorin en achterin een low-rpm 120 mm fan en je hebt wat airflow. Dat zal waarschijnlijk een stuk helpen.
Denk aan Nexus, Noctua, etc...

Verwijderd

Kan je niet vanaf je HDD fan een airflow over de bridges heen sturen?
b.v. door luchtgeleiders!
Je moet ook zorgen dat de warme lucht makkelijk de kast kan verlaten, anders blijft het warm.
Volgens mij maakt een waterkoeling ook lawaai dus kan je beter gebruik maken van de huidige middelen. Extra koelruimte kan altijd mits goed gemonteerd.

• Androfski
Mijn waterkoeling is superstil. Het is een passief gekoelde waterkoeling met alleen een heel stil pompje die het water rondpompt.
Ik kan er wel extra fans inzetten maar die geven weer extra lawaai, daarom d8 ik meer om de north- en southbridges en geheugen van mobo ook op de waterkoeling aan te sluiten.

Ik heb trouwens net even een kwartiertje 3DMark06 gedraaid op 2048x1536. De temps waren toen:
CPU: 52 graden
Moederbord: 66 graden

Verwijderd

Tja, zet er dan een wc blokje op. Maar wat wil je dan eigenlijk van ons horen :?

• bassie
Fans hoeven helemaal niet zoveel lawaai te maken, koop een paar goede 120mm fans, zet ze op 5 volt. Ga je echt niet horen en is de goedkoopste oplossing.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

bassie_ schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:20:
Fans hoeven helemaal niet zoveel lawaai te maken, koop een paar goede 120mm fans, zet ze op 5 volt. Ga je echt niet horen en is de goedkoopste oplossing.
Er zijn ook goede 120mm fans die zelfs op 12 volt fluisterstil (20 db(A) bijv) zijn. (Papst, SilenX enzo).

Mooie tabel op http://pcsilent.nl/nl/noiselevel.php

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 23-03-2007 22:22 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
TommyGun schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:21:
[...]
12 volt fluisterstil (20 db(A) bijv) zijn.
Mijn ervaring is dat dat niet fluisterstil is hoor.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 15:08
Nog altijd minder dan de gemiddelde hard disk..

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11
Koop geen papst meer, verspilling van je geld. Ik denk dat daar ook je probleem zit, waarom heb je een striker extreem gekocht, wat info voor jezelf vooraf verschaffen en je had geweten dat een intel 965 of 975 bord véél minder warmte produceert. Een P5B deluxe was ideaal geweest in dit geval.

Maar goed, over fans:
Je moet die oranje nexus fans hebben, check www.silentpcreview.com. Een site met reviewers die het wel weten, ze hebben ook de Antec P180 gedeeltelijk ontworpen nadat antec ze heeft benaderd.
Ik heb mn kast vol gestopt met die nexus fans, op 12 volt hoor je ze nauwelijks, op 5 volt hoor ik ze écht niet.. En ik heb dezelfde (superstille, geweldige ;)) HDD's als jij overigens.

Laat die papst gewoon zitten maar gooi een nexus 120mm achterin je kast, dat lost je probleem wel op.

Je had ook een voeding met fan kunnen open, een tagan is verschrikkelijk stil. Elke silent voeding review geeft weer aan dat fanless alleen werkt als er in de rest van je kast airflow is, en dus niet echt nuttig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 23-03-2007 22:45 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Androfski
Mijn hd's zitten in Silentmaxx HD-silencers en het zijn samsung schijven die volgens www.ikbenstil.nl een van de stilste zijn:

De Samsung HD501LJ uit de SpinPoint M Serie hoort bij de stillste HDDs die er momenteel verkrijgbaar zijn. Ikbenstil® gebruikt de Samsung schijven in alle ontwerpen PCs vanwege hun minimale geluid, snelheid en betrouwbaarheid. De HD501LJ heeft een 16MB Cache, serial ATA/300 interface, 8,9ms accesstime en draait op 7.200 toeren per minuut.

Verder past er geen 120 mm fan aan de achterkant of bovenkant van behuizing. Maar ik heb er net wel een 80 mm PAPST fannetje in gezet en die via mijn fancontroller zo zacht mogelijk laten draaien.
Moederbord temp is nog steeds 64 graden.

Verwijderd

Trouwens, Nexus is wel stil, maar het kan beter.
Ik heb zo'n oranje 120mm fan van ze, maar op 12 volt geeft het toch een erg duidelijk aanwezige zoem. Op een volt of 6 is hij vrijwel onhoorbaar though...
Noctua is duurder, maar wel wat stiller!

• Androfski
Prijs van fan maakt me niet heel veel uit, prestatie/stilte vind ik het belangrijkste.

Verder las ik ergens dat die roosters op mijn kast waar de fans op gemonteerd moeten worden voor een fluittoon kunnen zorgen. Is het slim om die er anders uit te zagen/knippen of zouden ze dat bij SilentMaxx wel getest hebben? (Anders doen ze hun naam geen eer aan).

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
Slechte keus gemaakt je hebt gewoonweg te veel warmte af te voeren in je case om met zo weinig airflow nog af te kunnen!
striker vreet stroom, 8800 GTS ook een aardig heethoofd (ook geheugen dingetjes dus niet alleen de core) 3 HD's van pak em beet 10 watt die ook nog eens alleen maar warmer worden van die silentdingen omdat ze warmte verzamelen alvorens het af te geven. zelfs je waterkoeling verwarmt ietjes je case temp.
Geen fan in je PSU?

Dat gaat gewoon niet. 2 fans voor dit systeem blijft minimum mijns inzien. De fout zit em er denk ik in dat er achterin geen fan zit. Niet in de voeding niet in je case. Warmte kan er wel in......... MAAR niet eruit. Got the idea? beter 1 fan aan de achterkant als alleen 1 aan de voorkant.
Nog beter is gewoonweg 2 of
1 tje in de voeding en voorin.

Striker heeft echt airflow nodig om goed te werken. Anders heb je dikke kans op problemen.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Androfski
Dan kan ik dus maar het beste wat noctua fannetjes in mijn kast kan zetten voor wat airflow.

• Makkelijk
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:54:
Trouwens, Nexus is wel stil, maar het kan beter.
Ik heb zo'n oranje 120mm fan van ze, maar op 12 volt geeft het toch een erg duidelijk aanwezige zoem. Op een volt of 6 is hij vrijwel onhoorbaar though...
Noctua is duurder, maar wel wat stiller!
Als ik de specs van die noctua's zie dan krijg ik wel de neiging om mn nexus fannetjes binnenkort te gaan vervangen, wat een mooie dingen.

Androfski, ik las eerder in het topic je reactie op mn opmerking over samsung schijven, je dacht dat ik cynisch was maar ik was serieus. Die dingen zijn echt fluisterstil. Dit zij ik meer op eerdere reacties in dit topic dat "een fannetje niks is bij een harddisk". élk fannetje is wat bij een samsung 500gb schijf.. :P

Verwijderd

Mmm... over welke schijf hebben we het dan? Ik heb hier een Samsung SP2004C (200 GB) en die is relatief behoorlijk stil, maar momenteel veruit het luidst van mijn pc (in IBL HDD box en ontkoppeld) :|

Verwijderd

offtopic:
*Hoort zijn eigen gedachten niet meer boven het gestraalmotor van zijn pc uit* :(

• Makkelijk
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:03:
Mmm... over welke schijf hebben we het dan? Ik heb hier een Samsung SP2004C (200 GB) en die is relatief behoorlijk stil, maar momenteel veruit het luidst van mijn pc (in IBL HDD box en ontkoppeld) :|
SpinPoint T166, bij mij en TS heel erg stil, ik heb ook de SP2004C gehad en die was bij mij duidelijk luider dan de T166.

en ach, in een reserator systeem kan ik me voorstellen dat je ook die HDD wel kan onderscheiden, in een zalman passieve kast helemaal. Maar in een antec P180 met 3 nexus fannetjes @ 8V en een tagan U22 voeding iig niet, en dat is mijn maatstaf van een "stil" systeem.

Ik heb een externe schijf van western digital, die achter mn kast op de grond lag, gehad. Die is gecrashed toen heb ik hem voor een notebook schijfje en een extra 500Gig samsung vervangen omdat ik die WD boven alles uithoorde, achter mn kast.

en onderbroek, je moet ook geen jet engines in je kast modden`:)

[ Voor 40% gewijzigd door Makkelijk op 24-03-2007 00:12 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:03:
Ik heb de SP2504C (250 GB versie van jouw schijf) in mijn passief gekoelde servertje zitten en dat is dus ook het enige onderdeel wat geluid maakt.

Ik vind hem ook niet echt stil ondanks de Silentmaxx rev2 harddisk silencer (toevallig ook nog eens een blauwe net als TS)

Maar ach, schijf is nu toch bomvol, ik ga komende week een nieuwe bestellen en na wat lezen op internet kwam ik erachter dat de Samsung HD501LJ weer stiller is dan de SP2504C (Spinpoint P120 vs Spinpoint T166)

dus het kan ook best dat je jouw SP2004C hoort, mijn SP2504C is ook wel te horen ;)

Ontopic:
Kun je het moederbord niet ook koelen door middel van je waterkoeling?

• Androfski
Ja, dat was mijn bedoeling in het begin. Om hem met water te koelen.
Misschien die koperen heatpipe eraf en op elke chip een northbrigde (Zalman ZM-NWB1) zetten. Op het geheugen een waterkoelblokje en op alle overige IC's die onder de koperen heatpipe zaten van die kleine koelribben plaatsen.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WinnieXX schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:32:
[...]

Mijn ervaring is dat dat niet fluisterstil is hoor.
Nouja, het geluid van een laptop dan... het is maar waar je je aan stoort :P

• Androfski
Dit is mijn idee met waterkoeling voor lager moederbord temp:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/DerUbermensch/680i_striker_hr05_ttes2_andre.png

Vanaf Reserator naar 1. NVIDIA NFORCE 680i SLI
Daarvandaan naar 2. NVIDIA NFORCE 680i SLI
Daarvandaan naar 3. DDR2 geheugen
Daarvandaan naar 4. CPU
Daarvandaan naar 5. GeForce 8800 GTS
Daarvandaan terug naar reserator

Op alle overige chips koelribben plakken

[ Voor 1% gewijzigd door Androfski op 24-03-2007 00:49 . Reden: Getallen vergeten ]

• bassie
Androfski schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:48:

Daarvandaan naar 4. CPU

Zet toch gewoon wat extra fannetjes erbij. Hoor je niks van. Als dat waterkoelen is belachelijk duur en je schiet er helemaal niks mee op.

Ieder onderdeel in je systeem, heeft wel baat bij wat extra airflow dus waarom niet? Met een paar fans is ook prima een stil systeem te maken.

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Een compleet stille pc is inderdaad een illusie. ben ik inmiddels achter :)

• bassie
WinnieXX schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 01:24:
Zeker nog nooit je pc uitgezet? :+

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
WinnieXX schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 01:24:
Mijn C64 was echter wel -volledig- stil! :+

Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een PC die compleet uit laptop onderdelen is opgebouwd, maar dan in een case die een (veel) grotere fan toestaat dan een laptop case. Eigenlijk dus gewoon een laptop, maar dan zonder ingebouwd scherm en toetsenbord en in een grote case.

Een andere oplossing die de PC ook -volledig- stil maakt is gewoon een (klein) gat in de muur waar je PC staat, daar de kabels doorheen, en de PC aan de andere kant van de muur zetten. In het gat vul je dan ook nog eens de ruimte tussen de kabels op met watten.

"Grappige" is dan dat je opeens weer nieuwe dingen gaat horen. De voeding van je monitor bijvoorbeeld! Normaal hoor je dit niet, en als je in de zomer je raam openzet dan overstemt het geluid van de stad dit al ruimschoots, maar als je het eenmaal hoort blijf je het horen.

Als je een monitor met externe voeding hebt, kun je de voeding ook aan de andere kant van de muur liggen. Dan heb je een opstelling die echt echt echt ***silent*** is. :P

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 12:36

yni

kijk eens naar deze fans, goed voor de case en niet te horen op max speed. lang leve de hydro bearings. klik

:+

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ik zou eerst water naar je CPU sturen , die 8800GTS als laatste in je kring en het DDR en de southbridges er tussen. die 8800maakt enorm veel warmte, en die kan wel een relatief hoge temperatuur aan...

Out of the box? What box? There is no box.

• bassie
yni schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:27:
kijk eens naar deze fans, goed voor de case en niet te horen op max speed. lang leve de hydro bearings. klik

:+
Je kan geen links naar bg-computers plaatsen.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 14:06
haal een extra nb blokje. plaats dat blokkie @ je heatpipe koeling van je mobo (waar dat stikkert)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Die Reserator gaat dat nooit trekken met zoveel warmtebronnen. Koop er nog 1 bij en zet die in serie :P Dan zou je het echt stil kunnen krijgen. Anders gewoon Noctua's erin.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 12:36

yni

http://www.ikbenstil.nl/Fans/Xilence:::27_212.html

zo beter? hier kosten ze 2 x zoveel als bij bg computers, dus wel daar bestellen. zijn echt uber stil, had er 2, net nog 10 besteld voor mijn watercooling ==> [WC] Building The Ultimate Watercooling

• bassie
yni schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:02:
http://www.ikbenstil.nl/Fans/Xilence:::27_212.html

zo beter? hier kosten ze 2 x zoveel als bij bg computers, dus wel daar bestellen. zijn echt uber stil, had er 2, net nog 10 besteld voor mijn watercooling ==> [WC] Building The Ultimate Watercooling
Ik neem aan dat je de 120MM versie bedoelt. 21DB vind ik niet echt stil.

• Androfski
Ik heb een extra northbridge koelertje besteld, samen met 2 Alphacool Heattrap RegCooler Asus SLI 30 Gram, Koper/Nikkel, 15x15x86mm. Dan ga ik proberen om de twee 680i chips en de spanningsregelaars op mijn waterkoeling aan te sluiten.
Als dit toch te warm blijkt te worden voor mijn Zalman Reserator 1 Plus waterkoeling, zet ik dat koperen frame terug op mijn moederbord en zet er een paar Noctua fannetjes in.

Iedereen bedankt voor jullie hulp en informatie en als ik strax alle onderdelen heb hoop ik nog wat van me te laten horen of het gelukt is om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen en toch redelijk koel.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

bassie_ schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:40:
[...]

Ik neem aan dat je de 120MM versie bedoelt. 21DB vind ik niet echt stil.
Nogmaals, 21 dB(A) is echt wel stil hoor. En nogmaals; http://pcsilent.nl/nl/noiselevel.php

• bassie
TommyGun schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:18:
[...]

Nogmaals, 21 dB(A) is echt wel stil hoor. En nogmaals; http://pcsilent.nl/nl/noiselevel.php
Mijn noctua maakt op 1200rpm 17dB(a) anders wel een storend geluid hoor. Zeker als je een stille pc wilt net iets te veel.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

bassie_ schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:33:
[...]

Mijn noctua maakt op 1200rpm 17dB(a) anders wel een storend geluid hoor. Zeker als je een stille pc wilt net iets te veel.
Geen ratelende lager? ;)

Verwijderd

Ik heb een Noctua 120 mm op 800 rpm, en die hoor je van dichtbij wel, op een meter afstand *niet*. En ja, ik ben een zeikerd wbt geluid. Ik kan me wel voorstellen dat dezelfde fan op 1200 rpm een hoorbaar geluid maakt.

Enne, zo'n noiselevel tabelletje is wel leuk, maar een geluid van 17 dB(a) kan een storender geluid maken dan een geluid van 20 dB(a), simpelweg omdat in de dB(a) aanduiding niet de toonhoogte en het soort geluid wordt meegerekend.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39

The Zep Man

🏴‍☠️

TommyGun schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:18:
[...]

En nogmaals: het verschil tussen 'stil' en 'niet stil' is subjectief.

Bijvoorbeeld, die website waar jij naar linkt geeft aan dat 20 db(A) gelijk staat aan het geluid van ritselende bladeren. Nu vind ik dat al aardig veel geluid, vooral in een stille ruimte. Al praten wij over een fan die op 12V 21 db(A) aan kabaal maakt, zou ik hem op 5V gebruiken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Wat een gedoe voor een fannetje.
Ik heb 3 fans en het enige wat ik hoor is de hdd, zonder hdd hoor ik de pc NIET op 50 cm afstand.
Als je natuurlijk je oor tegen de case legt .... 8)7

Haal ergens een 40 mm fannetje van een oude videokaart af, kleef het op de HS van je chipset en sluit de fan aan op 5V. Dit doe je door de + vd fan op een rode draad aan te sluiten en de - op een zwarte (gelijk welke vd twee, beide zijn massa).
Als je het helemaal netjes wilt doen koop je bij de pc boer enkele molexconnectoren (of een draad) en soldeer je daar de fan aan met een stukje krimpkous over je soldeerwerk.

• bassie
peke schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:57:
Wat een gedoe voor een fannetje.
Ik heb 3 fans en het enige wat ik hoor is de hdd, zonder hdd hoor ik de pc NIET op 50 cm afstand.
Als je natuurlijk je oor tegen de case legt .... 8)7

Haal ergens een 40 mm fannetje van een oude videokaart af, kleef het op de HS van je chipset en sluit de fan aan op 5V. Dit doe je door de + vd fan op een rode draad aan te sluiten en de - op een zwarte (gelijk welke vd twee, beide zijn massa).
Als je het helemaal netjes wilt doen koop je bij de pc boer enkele molexconnectoren (of een draad) en soldeer je daar de fan aan met een stukje krimpkous over je soldeerwerk.
40mm fans en stil gaat meestal niet echt samen. Beter een 80mm fan pakken of 5 volt.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
40 mm fans kunnen ook stil zijn.
Extra voordeel is dat ze zelfs op minder dan 5V kunnen werken wat een 80mm niet kan (te zwaar, spint niet up).
Zo zou je een extra draad op de 3.3 V connector van je voeding (dikke kabel op je moederbord) kunnen aansluiten om de fan te voeden. Dan durf ik wedden dat je niets hoort zelfs op 20cm van de fan niet maar je hebt wel een minimum van airflow waardoor je koelblok al snel 25 graden minder warm wordt.

Een 40mm op 5V kan echter ook al stil zijn. Probeer ook eens de scherpe randjes van een 40 mm wat af te vlakken met een schuurpapiertje, scheelt ook weer.

Een 80 mm kan je bovendien niet zomaar op je chipset HS kleven. 8)7

Verwijderd

Androfski schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:48:

[afbeelding]

Daarvandaan naar 4. CPU

Waarom wil je alles op die resorator aansluiten? Dat 2 ventilatoren idee is veel goedkoper. En ik denk dat die reserator het zwaar krijgt met al die blokken erop aangesloten...
Pagina: 1