Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WC] Building The Ultimate Watercooling

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 12:36
Na het bouwen van mijn eerste primitieve waterkoeling, wilde ik nu wel eens een echte gaan bouwen, en geen kleintje, maar het liefst behoorlijk groot en imposant 8)7

Ontwerp en spullen

als eerst heb ik 3 radiatoren van de autosloop gehaald ( Opdam BV. Valkenburg)
op alle 3 passen 2 x 12mm fans. 2 hebben er koperen leidingen en aluminum lamellen en 1 is geheel van aluminum.

Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/4dyct4j.jpg

daarna wat spullen gehaald bij de gamma en een ontwerp gemaakt met google sketchUp.
de maten zijn LxBxH in cm: 50x30x30:

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/2hs21j9.jpg

dit is het binnenwerk. over dit allles komen mdf platen van 8mm die zwart gespoten zijn. in het achterste gedeelt komt waarschijnlijk een window, het is een beetje moeilijk voor te stellen maar in de loop van de week wordt het wel duidelijk

De watercooling zelf

het gaat natuurlijk niet erg om de kast maar vooral om de waterkoeling. de pomp het cpu blok en later eventueel nog een gpu blok. dit zijn de plannen

nexxos xp cpu blok (niet de bold versie)
8mm slangen
3 x radiator met 2 x 12mm fan

Pomp: innovatek hpps plus of een laing D4, of een Laing DDc pump 1Rt/plus

ik ben er nog niet uit welke pomp ik neem en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen, mede omdat ik daar niet zo heel erg in thuis ben.

het grote probleem bij het kiezen van de pomp is dat de kast voor de WC 1 tot 1.5 m lager staat dan de CPU. het water moet dus eerst 1.5 m omhoog en daarna met nog voldoende kracht door het cpu blok geperst worden omdat deze werkt op het spray principe, zie hier:

http://www.madshrimps.be/...tpage=959&articID=246

er kan echter maximaal 5.5l/min door het nexxos xp cpu blok.
de specificaties van de pompen:

Laing D4 , 1400l/h maximale hoogte = 3.4M
Laing ddC pump 1RT/plus, 600 l/h maximale hoogte 3,7M
innovatek hpps plus 700l/h maximale hoogte 2,05M

welke pomp moet ik nou nemen? dit is het enige waarik nog niet over uit ben. ik denk dat de laing D4 het beste is omdat hij eerst het water 1 meter omhoog moet pompen, daaran door het cpu blok en vervolgens nog door 3 radiatoren. het enige waar ik bang voor ben is doordat er maar 5.5 l/min door het cpu blokje kan de pomp veel druk op gaat bouwen en alles gaat lekken?

nog even samengevat: welke pomp? probleem:
1. het water moet eerst 1 tot 1.5 m omhoog
2. het water moet met 5.5l/min door het nexxos xp cpu blok
3. het water moet door 3 radiatoren met een binnendiamter van 15 mm
4. er mag niet te veel druk onstaan ( misschien bij laing D4) want dan gaat alles lekken.

hopelijk weet iemand hier een antwoord op. (VanDread?) want dit is het enige wat ik nog niet weet en waardoor ik nog niet kan bestellen :+

verder bestel ik dus 8mm slangen omdat het nexxos xp blok 8mm verbindingen heeft, voor op de radiator bestel ik 10 maal Xilence 12 mm fans, 6 voor op de rads en 4 voor intake denk ik.
vanmiddag ga ik beginnen met de kast bouwen. ik gebruik hiervoor balkjes van 2,2 bij 3 cm. morgen meer pics hoop ik

post hier aub geen vragen zoals dit is mijn setje, is dit goed?, daarvoor ga je naar het grote waterkoelings topic

greeeetz

[ Voor 4% gewijzigd door yni op 23-03-2007 11:09 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:40
Grutjes ik sta gewoon in de topicstart....
Zoiets dus:
Zelfbouw waterkoeling in de box

tip voor een pomp:
V&A aangeboden: Iwaki MD-20-R
Bruut, redelijk stil en betrouwbaar als de beul ("reaaaal japaneese steel" zeg maar)
Beetje afdingen, staan toch al een eeuwigheid te koop.

Persoonlijk zou ik die allu weglaten, verschil ga je toch niet merken.
En het liefst met 10/12mm ID slangen werken natuurlijk... zeker met zoveel slang.

Dit kan trouwens prima in het grote topic O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Vandread op 23-03-2007 11:31 ]

Verwijderd

Opvoerhoogte is niet relevant in een gesloten systeem als dit. Immers is de waterkolom aan de zuigzijde even hoog als aan de drukzijde. De pomp hoeft alleen maar de leidingweerstand te overwinnen.

De genoemde opvoerhoogtes van pompen hebben rechstreeks te maken met de druk. Aangezien 10 meter waterkolom ongeveer 1 bar is, krijg je dus bij een maximale opvoerhoogte van 3.4 meter ongeveer maximaal 0.34 bar overdruk in je systeem. Daar hoef je je denk ik dus geen zorgen over te maken, alle onderdelen kunnen waarschijnlijk ongeveer 2 bar hebben.

Overigens denk ik dat het nergens voor nodig is om beide radiatoren te gebruiken. Het zal misschien 1 of 2 graden schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 11:58 ]

• yni
tnx maar nu weet ik het dus helemaal niet meer wat ik moet nemen?

is het nou beter om 12mm of 8 mm binnendiamter te nemen?
daarnaast nog dat 12mm bijna niet te krijgen is in schroefaansluitingen, tenzij iemadn een winkel weet?

en wat voor cpu blok dan, die ami shit is allemaal super duur.... en volgesn veel sites koelt het helemala niet zoveel beter...

ik heb dernet nog een gezocht voor een pomp omdat die laing D4 toch wel wat overdreven is, maar die innovatek tohc iets te weinig denk ik.. teon zag ik deze: swiftec mcp 655... ook wel redelijk 1200l/h en 3 m

maar als ik dan 12mm neem, welk cpu blok dan? storm of cascade... die dingen zijn uber duur en presteren slechter volgens deze review dan een nexxos xp die maar de helft kost..

moeilijk dit..

[ Voor 7% gewijzigd door yni op 23-03-2007 14:46 ]

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Een D5 lijkt me ook leuk voor deze mod.

1500l/u

Droogkloot.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Ik zou eerst eens gaan zoeken naar een 3e rad met koperbinnenwerk :+ Dat de lamellen van alu izjn maakt niet uit, maar alu leidingen zou weleens voor problemen kunne gaan zorgen.

De meeste (aquaruim)pompen hebben een hoogte/debiet tabel waarin afgebeeld word welke flow op een bepaalde hoogte gerealiseerd kan worden. Misschien moet je daar even naar zoeken of vragen bij de fabrikant.

Voordeel van 12mm slangen is dat je minder last hebt van vloeiweerstand.

Wat bedoel je met schroef aansluitingen? Zo'n systeem dat ze bij tuinslangen oid gebruiken? Dat kun je halen bij de betere aquarium/vijver/vissenhandel(Niet Joop's Haring :+). Ik heb zelf 12mm tuinslang gebruik('t moest praktisch zijn, geen modeshow) en heb oppelingen e.d. zij dei ntratuin gehaald.

Je kun ook schroefklemmetjes gebruiken i.c.m. teflon tape..erg solide en onverwoestbaar(de enige manier om het relatief snel te demonteren is lossnijden :X) de mijne draait als sinds augustus zonder problemen....

Qua cpu blok, tja..da's maar net wat je wiltbereiken en wat je budget is...als jeh et beste van 't beste wilt zul je op zilveren blokkies uit komen á 150 euro :P Heb zelf een wat ouder 100% koper socket A blok gebruikt van swiftech(haddik nog liggen van mijn waterchill project) en gemod voor een s939. 2e hands blokkies volstaan meestal wel, dus als je toch aan het kijken bent naar 2e hands blokkies, mise-well search for a block ;)

Wat ik gebruik:
chieftech koperrad
sicce idra pomp
swiftech mcw6002 blok
el cheapo tuinslag van de formido(20 meter voor een tientje ofzo :P)
5 euro bak als res. van de blokker

De idra pomp levert 1300l/h, op 1 tot 1,5 meter levert hij resp. 900 tot 750l/h, tis verder geen ultrahoogwaardige pomp of zo, maar voor 2 tientjes wel lekker budget ;)

ma goed, ik ga ook niet voor het die hard overklokken, maar het waterchill fiasco heb ik besloten om het kalmer aan te doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-03-2007 15:46 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Vandread
Hoe groter de diameter van de slang des te minder weerstand (marginaal maar als je ervoor gaat ga er dan ook voor :P

Als je de schroefdraad weet en je gaat naar een metaal/doehetzelf handel hebben ze vast wel mooi 1/2" koppelingen hor :) en daar gewoon klemmen op zetten (ik heb het niet zo op schroef/snelkoppelingen)

In die review word de orginele Storm G4 is niet de Swiftech Storm, de Swiftech versie is geoptimaliseerd en zou netzo goed moeten presteren als de G5 (ja netzo goed als de zilvere dus)

Trouwens, @ stukkie hierboven een D5 is hetzelfde als een MCP655

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 23-03-2007 17:04 ]

• yni
die swiftech storm mag dan wel hetzelfde presteren als de G5, maar de nexxos xp zit 1 graden boven de G5 in een review @ procooling... wat betreft schroefverbinden, dat zijn deze
dernet de kast grotendeels gemaakt, zal morgen even foto'tje neerzetten...

[ Voor 24% gewijzigd door yni op 24-03-2007 12:48 ]

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Wat betreft die pomp zou ik zeker voor of die Iwaki uit de V&A gaan of voor een DDC+ met een opvoerhoogte van 4,7mtr. Hier op Xtreme een draadje met wat testresultaten van de DDC met wat verschilende tops en de D5.

Max Head Pressure Testing:
Laing D5: 12.00V -- 6psig (13.84 feet) | 13.80V -- 6psig (13.84 feet)
DDC+ w/ stock Alphacool: 12.00V -- 8.1psig (18.68 feet) | 13.80V -- 10.1psig (23.3 feet)

Max Flowrate Testing:
Laing D5: 12.00V -- 3.89 Gal./min. | 13.80V -- 4.28 Gal./min.
DDC+ w/ stock Alphacool: 12.00V -- 3.19 Gal./min. | 13.80V -- 3.48 Gal./min.

Experimental Cooling Loop 1 (average restriction):
Laing D5: 12.00V -- 2.03 Gal./min. | 13.80V -- 2.12 Gal./min.
DDC+ w/ stock Alphacool: 12.00V -- 2.2 Gal./min. | 13.80V -- 2.44 Gal./min.

Dus ondanks de mindere max flowrate heeft de DDC dankzij zijn hogere opvoerdruk een betere flow in een loop met normale weerstand. Hij heeft ook nog een tets gedaan met een meer restrictieve loop, maar de D5 kon daar niet aan meedoen vanwege een defect door een steentje. Ik denk dat de D5 daar ook zijn meerdere in de DDC had moeten erkennen, want die komt het best tot zijn recht in een loop met veel weerstand.

• yni
ik denk dat ik de pomp die ik ga gebruiken heb gevonden, namelijk de Alphacool AP1510 Kreiselpumpe 12Volt

na de review hierboven en de reviews in het grote WC topic, heb ik gezien dat de laing DDC+ goed presteert met 1 meter slang, 2 cpu blokjes, en 1 rad, maar mijn opstelling bestaat uit 4 meter slang, 3 rads, en 1 cpu blok en een GPU blok, iets meer weerstand dus waarbij de DDC+ dan geen 5.5 l/min meer haalt. de D4 en D5 deden het eigelijk nog slechter dan de DDC+ dus ook die vallen af. dan had ik nog gekeken naar asetek waterchill en innovatek, maar beide voldoen ook niet aan de kracht die ik nodig heb. dan bleef de Iwaki pomp over. ik heb op de site gekeken en die pomp verzet ongeveer 30/35 L/min, nogal veel, dat wordt eigelijk weer iets teveel, bij 2 m hoogte is het nog 15 L/min ongeveer, daarbij komt dat hij 220 is, wat meestal niet zo heel goed werkt met water en niet te moeilijk te regelen/dimmen is.

toen zag ik op bg-computers, waar ik ga bestellen, nog de Alphacool AP1510 Kreiselpumpe 12Volt
. ik denk dat dit de beste pomp is ongeveer want ten eerste is deze regelbaar van 600 L/h tot 1500L/h, ten tweede heeft hij een opvoerhoogte van 5.7 M, ten derde kan hij een druk tot 0.6 bar opbouwen, het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien, ten derde werkt hij op 12 volt dus makkelijk regelbaar, dmv Transistor + regelweerstand, ten vierde kunnen er 8mm EN 12 mm slangen op aangesloten worden.. ik denk dat dit hem gaat worden tenzij iemand zegt niet doen want...
deze pomp heeft volgens mij gewoon de beste speceficaties... en komt behoorlijk goed uit een aantal tests.

hier nog een fototjje van de de kast, ofwel houten bouwwerk.
morgen weer verder...

Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/2wghu2x.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door yni op 24-03-2007 11:48 ]

• Vandread
Ik zal ff een lul zijn, nee ik ga je niet toevoeggen (haal je mail adres weg voor spammeuk :P) dat heb ik plenty gedaan maar kost me gewoon te veel tijd. Denk dat mijn mening wel duidelijk is ;) ik heb niet zo'n zin meer om naast m'n zakelijke gebeuren ook mensen te moeten overtuigen bij waterkoelingmeuk gheghe
Als je me echt wil bereiken zijn er zowiezo wel een paar manieren ;)

Al dit gegevens van die ap1510 zijn op 24v, heb je dit toevallig gelezen:
http://www.xtremesystems....p?p=1398007&postcount=576
Ik gok trouwens dat op 24v het aantal gedumpte wattje ook wel wat stijgt aangezien die persoon beweert maar 1 grade winst te maken.

Waarom wil je persee die 5,5lpu halen?
Over je blok lees ik altijd: "The NexXxos XP was designed for optimal performance in a "low-flow" environment"

Met jou hoeveelheid aan buizenrads word de flow toch redelijk ingedamd en nu stop ik want ik zoek een MD20 schema maar die kan ik ff niet vinden.
LET OP trouwens dat er verschillende versies zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Vandread op 24-03-2007 12:36 ]

• ixl85
  • Laatst online: 21-10 19:58
Jij wil een kast met 3 rad's gaan mee nemen naar een lan :+ :+ hehehe
Daarvoor heb je nodig: een vrachtwagen en je krijgt er een hernia van (op zn minst een liesbreuk).

Ik vind je Ultimate wc trouwens best tegen vallen met een
nexxos xp cpu blok (niet de bold versie)
en weet je zeker dat je "later" je gpu wilt toevoegen? Ik denk dat het ontluchten bij jou geen plezier word.
Als je nm niet goed ontlucht dan zullen je temps slechter zijn dan bij iemand met een Prescot @ 3600mhz en een 80mm rad :+ (misschien over the top, maargoed, het idee is duidelijk)
Verder raad ik je wel 12mm slangen aan, 8mm is meestal wel genoeg, maar voor jouw grote setup zou ik het niet aanraden.
Dit topic kan opzich (zoals eerder gezegd) ook wel in het Kickass watercool topic ;)

• yni
dat schema van die iwaki md 20 staat hier.
maar is dat niet een beetje teveel l/min voor die nexxos xp? of valt dat wel mee? dat weet ik dus niet, wat ik wel weet, is dat die ap 1500 regelbaar is, dat hij bij hem veel geluid maakt, kan heel veel oorzaken hebben? rubbers eronder en goed vastzetten zou al veel helpen tegen vibrate...

dat die gegevens op 24 v zijn genomen klopt wel, maar hier staat toch echt iets anders:
300 cm bij 12v, bijna even goed als een mcp-600

OPMERKING: De volgende gegevens zijn verkregen via de websites
van de verschillende fabrikanten. Zeker de Capaciteit en
Bereik kan in real-life omstandigheden verschillen!
MERK TYPE CAPACITEIT BEREIK VERMOGEN OPMERKINGEN
=====================================================================
Dangerden DDC-12V 350 L/uur 400 CM 8,3W 12V DC
Dangerden DD12V-D4 1200 L/uur 310 CM 24 W 12V DC

Swiftech MCP-350 350 L/uur 400 CM 8,3W 12V DC
Swiftech MCP-600 700 L/uur 320 CM 9 W 12V DC
Swiftech MCP-650 1200 L/uur 310 CM 24 W 12V DC

Eheim 1005 270 L/uur 75 CM 4 W
Eheim 1046 300 L/uur 125 CM 5 W Ook in 12V DC
Eheim 1048 600 L/uur 150 CM 10 W
Eheim 1250 1200 L/uur 200 CM 28 W

Alphacool AP700 360 L/uur 68 CM 2,5W 12V DC
Alphacool AP900 900 L/uur 125 CM 10 W 12V DC
Alphacool AP1500 1500 L/uur 300 CM 17 W 12V DC

Sicce MiMouse 300 L/uur 50 CM 3 W
Sicce Micra 400 L/uur 60 CM 6 W
Sicce Nova 800 L/uur 160 CM 10 W
Sicce Idra 1300 L/uur 220 CM 25 W

Hydor Pico 300 300 L/uur 60 CM 4,8W
Hydor Pico 350 350 L/uur 80 CM 4,5W
Hydor Pico 400 430 L/uur 70 CM 6 W
Hydor Pico 450 550 L/uur 110 CM 7 W
Hydor L20 700 L/uur 135 CM 14 W
Hydor L25 1000 L/uur 135 CM 14 W
Hydor L30 1200 L/uur 195 CM 14 W

en ik vind je mening niet echt duidelijk? pomp + cpu blok?
je zegt iwaki, maar geeft niet ecth een duidelijk argument waarom die beter zou zijn dan die ap1500 of swiftech mcp-600. denk dat je zowieso beter een DDC+ kunt nemen dan die mcp-600.
maar tell me, ik ken die pompjes niet. qua cpu blok, die nexxos xp presteer het best bij 5,5 l/min
ook daar niet echt duidelijk? nexxos xp of die swiftech storm die 2 x zo duur is?

dus wat is je mening?

ik zit er nu idd ook wel over te denken om die iwaki te nemen icm een zo'n swiftech, maar het is nogal duur en aansluitingen zijn zo moeilijk te vinden... en dat push in bevalt me niet zo, ben bang dat als het losraakt ik echt de sjaak ben

edit: dat waterblok is duur, maar als het me niet bevalt verkoop ik hem gewoon weer :+

[ Voor 5% gewijzigd door yni op 24-03-2007 13:05 ]

• Vandread
Die 5,5 heb je van procooling?
Die gast bij procooling gebruikt een of andere Hydrothruster 500GPH pomp.... doordat hij die consequent gebruikt kan hij de Delta-T testen maar of die pomp nou goed is voor een setup is een ander verhaal.

Je let niet op de details :P (en je vergeet hoofdletters ;))

- verschillen: AP1500 en AP1510?
- Iwaki curve geeft opvoerhoogte vs LPU, niet vs Restrictie van je loop.
- je loop met buizenrads word restrictief dus het is zowiezo een twijfellaartje of je 5,5lpm haalt

Waarom Iwaki beter is: lees de XS thread (is niet zoveel :+ )
Waarom ik de Iwaki aanraad: je loop is restrictief en qua heatdump, prijs/prestratie is het gewoon een goede keus. Zeker met zo'n box waar je hem makkelijk in kan dempen en kwijt kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Vandread op 24-03-2007 13:39 ]

• yni
oke AP1510 dan... ik denk dat die gast hem gewoon niet goed vastgezet heeft. het leuke is echter dat jij zegt dat die AP1510 het waarschijnlijk niet door al mijn rads trekt, maar reg-edit gebruitk een 700l/h innovatek hpps plus pomp door drie rads en een nexxos xp en 8mm binnen? dus waarom zou deze 1500 l/h dat niet trekken, deze is nog sterker ook.

http://www.madshrimps.be/...1&artpage=955&articID=246
http://www.procooling.com...hp?func=articles&disp=132

dit zijn de twee reviews van de nexxos xp die ik voornamelijk heb bekeken.
ik weet het niet, aan de ene kant is die iwaki wel makkelijk, lekker sterk, maar aan de andere kant reg edit red het ook met een 700l/h pomp dus waaorm die iwaki?
en dan is er voor mij nog de vraag werkt die iwaki met een nexxos xp, want ik ga niet dat swiftech ding kopen, dat ding kost 90 euro en hij doet het 2 graden beter dan een nexxos xp

[ Voor 59% gewijzigd door yni op 24-03-2007 13:54 ]

• Vandread
Haalt reg-edit 5,5lpm?
Ik zeg NIET dat die pomp het niet trekt, ik zeg dat je geen 5,5lpm gaat halen, tevens omdat je flink grote buizen rads gebruikt. Reg-edit gebruikt 1 240mm standaard buizenradje zo te zien.

Waaom zou die iwaki niet werken met dat blokje :S M'n redenaties zijn geheel gebaseerd op jou situatie en jou wensen (in hoevere ik die lees want ik zoek meer naar sleutelwoorden in de tekstbrij dan dat ik alles echt lees ;))

[ Voor 16% gewijzigd door Vandread op 24-03-2007 14:04 ]

• yni
oke dan... ik heb die gast van die iwaki al gemaild gister avond en een berichtje @ sale, maar nog niet gereageerd.. hopelijk komt dat nog...

ik dacht dat het niet zou werken omdat die iwaki nogal veel liters/min rondpompt en dat blokje dus maar 5.5l de minuut doorlaat ( dacht ik, is dat nou zo of niet?) en daardoor een te hoge druk zou ontstaan waardoor ik dus lekkage zou krijgen.

mijn wensen onduidelijk: klpt wel beetje, lang verhaal, ben nou eenmaal iemand die het beste wil als ik iets koop, zeker voor veel geld:

het lieft 8mm slang, maar als het niet anders kan 12.
die iwaki pomp dan dus..
nexxos xp cpu blok , kan bij salland updat kopen zodat de onderkant silver is.
een goede flow zodat het nexxos blok optimaal koelt

zo duidelijker?

dit is reg-edit sys: http://www.reg-edit.nl/forum/viewtopic.php?t=49 3x een 240 mm rad dus. maargoed mijn buizen zijn wel iets anders idd en ik heb ook iets meer slang :) dus als jij zegt dat dit het beste is en dat het werkt, gaan we dat maar doen dan... ik weet het anders ook niet

tnx joost van joost :+

dit had in het kickass topic gekunt maar dan had ik nooit een duidelijk antwoord gehad, nu wel

[ Voor 30% gewijzigd door yni op 24-03-2007 14:14 ]

• ixl85
yni schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:08:
dit had in het kickass topic gekunt maar dan had ik nooit een duidelijk antwoord gehad, nu wel
Wat is dat dan voor een onzin?
Als jij je dingen goed brengt en alles in orde hebt krijg je wel antwoord hoor.
Als mensen dingen vragen van "hey, welke pomp is beter voor ME (aarrhrhrhrhgg) setup?"
Zonder zelf te zoeken en goede info te geven heb ik er vaak geen zin in nee.

Maar goed, 8x1 zal wel gaan ja, probeer het uit zou ik zeggen.

• Vandread
Gek he dat een dergelijk industrieel bedrijf niet op zaterdag reageert :+
5,5 liter lukte max met een hyperturbo freaking pomp, dus waarom zou die iwaki dan wel meer dan 5 liter erdoor krijgen :P

Die zilveren is gewoon vernickelt koper volgens mij, geen echt zilver.

Vraag anders een 2nd opinion :+ mocht het niet duidelijk zijn, ik ben meest fan van de amerikaanse stempel waterkoeling, dus 1/2inc setups met power pumps en nozzles :P niks geen miezerig duits spul hehe (maar prijsprestatie wise is de nexxxos wel gewoon HEEL goed)

Een mooie en heldere tekst is het halve werk van een vraag (heb ik ook last van in een keer zoveel vragen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien)

offtopic waarom kan je niet meer reageren bij system specs :X

[ Voor 16% gewijzigd door Vandread op 24-03-2007 14:38 ]

• yni
ixl85 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:31:
[...]

Wat is dat dan voor een onzin?
Als jij je dingen goed brengt en alles in orde hebt krijg je wel antwoord hoor.
Als mensen dingen vragen van "hey, welke pomp is beter voor ME (aarrhrhrhrhgg) setup?"
Zonder zelf te zoeken en goede info te geven heb ik er vaak geen zin in nee.

Maar goed, 8x1 zal wel gaan ja, probeer het uit zou ik zeggen.
ik vond zelf dat ik het wel aardig bracht, maargoed, mijn fout dan dus?

ik heb een mail gestuurd naar die gast van vraag en aanbod? verder geloof ik je wel Vandread, je hebt immers een aantal grote WC topics geopend, maar ik vind dat ami swiftech blok gewoon iets te duur... maar ik zag net echter deze.
even wat reviews daarover gaan lezen maar ik gebruik denk gewoon die iwaki pomp met dat nexxos blok aangezien jij zegt dat dat gaat werken, geloof ik dat het gaat goedkomen :+

• ixl85
Vandread schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:37:
offtopic waarom kan je niet meer reageren bij system specs :X
offtopic:
Klote he? kwam ik laatst ook achter, al mn leuke reacties zijn weg :'(

• yni
begin nu toch te twijfelen of ik niet beter die swiftech storm kan nemen, ik kan alleen nergens review vinden ten opzichte van de nexxos xp? kan die storm voor 30 euro op ebay kopen.. dan heb ik ook niet dat gezeur met slangen omzetten van 8mm naar 12mm. ??

[ Voor 17% gewijzigd door yni op 25-03-2007 10:35 ]

• yni
zal ik me de lucht door me rads zuigen, of blazen? denk dat ik ze laat blazen.

[ Voor 81% gewijzigd door yni op 26-03-2007 07:34 ]

• ixl85
Mooi, dat blok is wel beter... vooral als je je topictitel wilt naleven ;)

Fans op Zuigen zetten, werkt beter.
Jammer genoeg kan dat bij mijn huidige setup niet :'(

• yni
hmm dat dacht ik ook al... die iwaki pomp heeft 10mm binnendiamter slangen, die ga ik dan gebruiken. werkt zuigen ook beter bij die dikke rradiatoren van mij? de lammellen zitten op een halve milimeter afstand van elkaar... en de dikte is ongeveer 4,5 cm...? 8)7

• ixl85
Mijn rad is ook 4.5cm dik... geen probleem.
Wat je misschien nog beter kan doen is 2x het aantal fans kopen en ze dan op een push-pull zetten.
Als ze normaal bijv op 5 volt zitten moeten ze best hard werken omdat ze veel weerstand krijgen.
Als ze in push-pull zet op 5 volt hoeven ze minder hard te werken (minder motor geluid) en er komt meer lucht door.

Als je niet het dubbele aantal fans wilt kopen moet je het gwoon even uitproberen.

• yni
push pull zal niet meer gaan omdat de behuizing al gemaakt is voor de helft en die precies groot genoeg is, geen centimeter te veel. ik vraag me alleen af of het veel uit maakt of ik ze laat zuigen of ze laat blazeN? volgens mij niet... maar zla het eens gaan uitproberen...

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Tjah, dat maakt opzich niet veel uit denk ik, maar mss dat blazen beter is. Dat is tenminste de meest gebruikte. Wel jammer dat je het precies op maat gemaakt hebt, als hij nou iets groter was geweest had je een soort van airduct kunnen maken. Als je de fans direct op de rad monteert krijg je zo'n blaas geluid, als je de fan zeg maar 1cm van je rad afhoud en de boel afdekt met een afdekplaatje, zodat alle lucht alsnog door je rad heen gaat heb je dit geluid een stuk minder.

www.ping-win.nl

• yni
daar had ik ook al rekening mee gehouden rye :9

-----------------------------------------------------------
radiator. 4 cm
mdfplaat 0.8mm met 12mm fanholes
2.5 cm voor de fan

geheel is ongeveer 7.5 cm, de maat waar ik rekening mee gehouden heb :+

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Ok, dat scheelt je dan een hoop in geluid. Ik weet niet wat voor temps je trouwens wilt gaan bereiken, maar met 3 rads kan je makkelijk je chipset en je videokaart mee koelen.

www.ping-win.nl

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Chipset en vga kan ook met 1 rad hoor.

3 Is wel overkill, maar je moet wat willen voor je temps heh.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• yni
het wordt steeds beter, na een tegenvallertje van een of andere gozer die op de laatste sec hoger bood dan mij op een storm die ik dus niet heb nu, kan ik nu misschien een D-tek fuzion kopen en eventueel nog een Storm.. zijn wel redelijk duur maargoed... reviews gekeken... de storm is minder goed als een storm G5, maar de D-tek fuzion is beter dan een storm en houd de Storm G5 bij...

een van de twee wordt het zowiezo, nu alleen nog een site vinden die fatsoenlijke connectors kan leveren voor 1/2 inch slangen en 3/4 inch slangen. iemand een idee? kan niks vinden namelijk :+

EDit:
d-tek Fuzion is bestelt!

[ Voor 3% gewijzigd door yni op 26-03-2007 15:28 ]

• yni
UPDATe:

zo eindelijk zijn er een aantal spullen binnengekomen:

1. Iwaki pomp is binnen, met dank aan RaptorRaid:) tnx
2. de kast is voor een groot gedeelt klaar, moet alleen nog gespoten worden morgen.
3. verder komen morgen de fans, de onderdelen en andere rommel binnen van BG-computers, tnx!
4. het cpu blokje, een D-tek Fuzion, is hier niet op tijd, vandaar dat ik het cpu blokje van Reg-Edit mag lenen, nexXxos XP, wat ook wel fijn is :+ tnx!

ik ben vanaf maandag bezig geweest met het bestellen van spullen, het maken van de kast, het recht maken en uitlijnen van de kast, het uitzoeken van verf en het uitzoeken hoe het er allemaal in gaat passen..

hier zijn een paar pics van de kast, afmetingen: L x B x H = 50 cm x 30 cm x 30cm.
de maten van de kast hebben een maximale afwijking van 1mm!

pics:

Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/30kafk6.jpg

pomp 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/3yfo19c.jpg

dit is dus ongeveer de indeling.

Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/2wh1ijl.jpg

morgen ga ik de slangen kopen, 1/2''. verder maken ik hoeken van een koperen hoekstukje waar ik twee stukjes koperen pijp in soldeer, tenzij ze bij die winkel waar ik de slangen haal iets beters hebben, maar dat zal wel niet...

morgen ga ik spuiten en de fan holes, voeding de pomp en de slangen erin maken 8)
morgen meer dus
Pagina: 1