Krijg Windows XP NIET geinstalleerd op Striker Extreme

Pagina: 1
Acties:

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 01:10
Beste Tweakers,

Ik heb me nou toch weer een leuke, en frustrerende. Iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest om een clean install te maken van Windows XP met een Striker Extreme moederbord. Ik zal eerst mijn config maar even hier neerzetten en dan ga ik daaronder verder met mijn verhaal.

CAse Thermaltake Armor 8000A
PSU Enermax Liberty 620W
Motherboard = Asus Striker Extreme (Bios Versie 1004)
Processor = Intel Core Duo E6700
CPU Cooler ZALMAN 9700 LED
RAM 2 GIG TwinX2048 6400C4PRO
Graphics card XFX GeForce 7900GTX 512MB DDR3 Extreme Edition
(PV-T71F-YDE (9,R))
Soundcard Creative Labs XFI Music
DVD drive= Nec 5800D
CDWriter= NEC 4570
Monitor = Dell 21 inch Triniton P1100 100mhz refreshrate 1024 768 rez
network card= onboard
Harddisk = 4x Western Digital Caviar SE WD320KS 320 GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Internet connection = ADSL 8 mbit down, 1024kbs up

Ok. Wat heb ik allemaal geprobeerd en wat ben ik tegengekomen.

1. Booten met XP CD, drivers laden van SATA en SATA RAID (beide zijn nodig word overal gezegd) daarna kiezen waar ik hem wil hebben, dus op mijn Primaire hdd waar nu ook al een XP installatie op staat, die ik natuurlijk er door de nieuwe XP installatie helemaal af laat gooien met een format van die drive. Nadat XP zich helemaal geinstalleerd heeft, een aantal keren geboot heeft en voor de eerste keer echt in windows wil gaan booten om in te loggen, daar gaat het fout, ik krijg dan een BSOD met de volgende error code : 0x0000007B (0xF789E63C,0x000000034,0x00000000,0x00000000). Natuurlijk heb ik onderzoek gedaan naar wat deze codes in zouden houden, en de antwoorden die daar uit komen zijn verschillend. Ik krijg ook alleen maar antwoorden te zien die bij andere type moederborden horen. Ik ben nog nergens iemand tegengekomen met een Striker die deze problemen doorgaf. De antwoorden die voor dit probleem worden gegeven zijn onderandere, of een slipstream installatie maken van windows XP met daarin SP2 plus de SATA en SATA Raid drivers geintegreerd (nog niet geprobeerd omdat dit het meeste werk is), nog een oplossing is als je XP gaat installeren en je drukt op F6 om dan een aantal keren die drivers gewoon toe te voegen, gewoon een aantal keren, (deze oplossing heb ik geprobeerd maar werkt niet).

Ik heb natuurlijk ook gekeken of het er aan lag dat ik er meerdere schijven in heb hangen, dus ik heb hem gewoon op 1 schijf geinstalleerd. Als ik dit doe krijg ik een andere error code die niet eens terug te vinden is op het internet. Natuurlijk heb ik ook al mijn schijven nagekeken gecontroleerd, mijn geheugen gecontroleerd, gezorgd voor de laatste bios versie, voor de laatste drivers van die SATA en SATA Raid drivers, bij nvidia, bij Asus en ga zo maar door maar nergens vind ik een fout of zo.

Ook heb ik het bios doorgespit om te kijken of ik daar ergens een instelling kon vinden wat dit zou kunnen veroorzaken, maar ik heb het meeste spul toch redelijk standaard staan. Ook heb ik geprobeerd of het zou uitmaken als ik mijn sata kabels op andere sata poorten zou doen maar dat maakte ook niks uit.

Dus ik heb hulp nodig want, tsja ik kan gewoon wel werken op mijn nieuwe pc omdat ik gewoon mijn vorige image hebt gebruikt en die werkt gewoon wel, alleen af en toe kom ik dingetjes tegen waarvan ik ben dat die er niet zouden zijn met een clean install. Dus het MOET toch gewoon wel kunnen lijkt mij om een clean XP install te doen.

Nou jah, ik hoop echt dat er mensen hier zijn die er ervaring mee hebben, die mij hiermee kunnen helpen.

GRoeten van DrDeathhand

[ Voor 4% gewijzigd door DrDeathhand op 23-03-2007 12:14 ]

Verwijderd

Volgens mij moet je eerst een RAID array aanmaken en daarna je RAID drivers laden mbv F6 waarna XP geinstalleerd wordt.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik had deze week dezelfde error code toen ik op mijn werk Windows XP wilde installeren op een Dell E6300 pc. Ik kreeg steeds op dat zelfde punt (1st boot van win xp) ongeveer dezelfde error.
Ik heb toen 3 dingen gedaan:
  1. andere USB muis/keyboard aangesloten
  2. 1 van de 2 geheugen dimmetjes verwijderd tijdens de installatie
  3. in de bios een instelling van de SATA drives veranderd (weet niet meer welke..)
en toen verliep de installatie perfect...

Test anders voor de zekerheid ook je geheugen met memtest.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:45
DrDeathhand schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:53:
ik krijg dan een BSOD met de volgende error code : 0x0000007B (0xF789E63C,0x000000034,0x00000000,0x00000000). Natuurlijk heb ik onderzoek gedaan naar wat deze codes in zouden houden, en de antwoorden die daar uit komen zijn verschillend. Ik krijg ook alleen maar antwoorden te zien die bij andere type moederborden horen.
Wat had je verwacht een kant en klaar antwoord :? Zoals je in google kan vinden is de code een probleem met het booten van de harde schijf, waar het overigens niet aan de harde schijf ligt, maar aan het moederbord.

Even in de bios alles terug zetten naar factory defaults en kijken of het probleem blijft bestaan. zet ook eens ACPI aan/uit.
silmaril8 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:59:
Test anders voor de zekerheid ook je geheugen met memtest.
Kan, maar kleine kans, boosdoener in dit geval is vaak het moederbord.

Ik kan er alleen niet wijs uit worden of het een nieuw moederbord is, of dat er al eerder een werken systeem op heeft gedraait.Daarnaast niet of je nou in Raid draait of niet.

En als laatste levert de search meer dan genoeg informatie op

[ Voor 16% gewijzigd door Cardinal op 23-03-2007 12:07 ]

• DrDeathhand
Beste Cybervee,

Nou kijk, als je die XP installeerd, en je gaat naar F6 toe en je laat XP naar de diskette zoeken met daarop de drivers voor SATA, dan staat er netjes bij dat BOTH drivers required zijn, dus dan neem ik toch wel aan dat dat klopt.

En beste Silmaril8

Het geheugen, heb ik al, zoals ik hierboven heb omschreven AL lang getest met mem test ofcourse en mijn harddisks heb ik getest en noem maar op, alle testen kopen goed uit de bus zonder enige fouten.
Maar ik zal eens kijken of het met dat geheugen wisselen lukt of zo maar jeetje is wel ERG omslachtig om even XP te installeren. En het bios heb ik ook nagekeken, natuurlijk de SATA instellingen nagekeken, en die staan allemaal goed zo ver ik het kan zien.

Bets Cardinal,

Nee???? ik verwacht geen kant en klare antwoord???? ik verwacht gewoon wat hulp van mensen die maby het zelfde hebben meegemaakt en er wel doorheen zijn gekomen?? das toch niet zo vreemd lijkt me ???

Maar tsja ik zal alles in het bios nog eens terug zetten naar default, hoewel alles BEHOORLIJK default staat, en ik zal eens naar die acpi kijken.

Het is een NIEUW moederbord indd, en het image wat ik nu gebruik heb ik op mijn vorige moederbord gemaakt, en daar ben ik heel blij mee anders had ik dus echt HELEMAAL niks kunnen doen. Dus windows XP draait gewoon nu op het systeem zonder problemen, maar dit is dus met een vervuild (van vorige machine met die hardware dus)image. Wil ik hem dus school installeren kan het niet.

En neen mijn systeem draait niet RAID, ik heb gewoon 4 hdds er in zitten maar niks draait raid. Daarom heb ik in het bios ook ALLE raid instellingen uitstaan, maar tijdens het installeren van XP word als er naar die drivers gevraagd word wel aangegeven dat je die raid drivers moet installeren, maar als jullie zeggen dat dat niet hoeft... dan kan ik dat eens proberen.

GRoeten van DrDeathhand

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik was vergeten dat ik ook opnieuw de harde schijf had geformatteerd. Toen de harde schijf erin zat was bestond deze uit C en D en 7,8MB unallocated. Ik heb toen opnieuw geformatteerd en ervoor gezorgd dat de schijf alleen uit C en D bestond (die 7,8MB wordt automatisch door WinXP gegenereerd als je de schijf formatteert tijdens de WinXP installatie).

by the way: je hoeft hier geen groeten te doen ;)

En je hoeft ook niet te beginnen met "beste" :)

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
In de MSDN ("STOP 0x0000007B" error message when you restart your Windows XP-based computer) wordt ook de IDE controller als mogelijke oorzaak genoemd.

Het is beter om eens te starten met zo min mogelijk componenten, bijvoorbeeld alleen een videokaart, geheugen en harde schijf aangesloten. De melding op zich verwijst naar het boot device, dus ik zou eerder kijken of het moederbord naar de goede schijven verwijst als boot device.

[ Voor 87% gewijzigd door miniBSD op 23-03-2007 13:13 ]

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 15:06

Younes

Wie, Wat, Waar?

miniBSD schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:11:
In de MSDN ("STOP 0x0000007B" error message when you restart your Windows XP-based computer) wordt ook de IDE controller als mogelijke oorzaak genoemd.

Het is beter om eens te starten met zo min mogelijk componenten, bijvoorbeeld alleen een videokaart, geheugen en harde schijf aangesloten. De melding op zich verwijst naar het boot device, dus ik zou eerder kijken of het moederbord naar de goede schijven verwijst als boot device.
Ik sluit me hierbij aan....

...en waarom?

Verwijderd

"De antwoorden die voor dit probleem worden gegeven zijn onderandere, of een slipstream installatie maken van windows XP met daarin SP2 plus de SATA en SATA Raid drivers geintegreerd (nog niet geprobeerd omdat dit het meeste werk is),"

met nlite, is dat een fluitje van een cent hoor. bovendien kan je dan gelijk je hele installatie tweaken (ok, dat laatste is wat meer werk natuurlijk).

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik had ook zo iets.

Probeer is in de bios its te zoeken van Raid controller... deze had ik op IDE staan en toen kreeg ik ook die foutmelding.. probeer daar is mee te puzzelen..,

succes

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Iedere keer dat ik dit heb gehad was als de verkeerde drivers (via F6) waren geïnstalleerd... Als je je schijven aan de raid-controller hangt moet je er eerst een array van maken, zelfs al is 't van 1 schijf. Gebruik de drivers van de CD en niet de laatste van ASUS zou ik zeggen (daar heb ik ook vaker problemen mee gehad).. Succes!

I see dead pixels...

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

Dit moederbord van Asus had de zelfde probs:

Asus P5WD2 series ervaringen

(WINDOWS INSTALLATIE(s):)

Misschien staat er iets tussen, waar je wat aan hebt, succes ;)

[ Voor 8% gewijzigd door pvr op 23-03-2007 18:18 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• DrDeathhand
Beste Jotheman,

Ik heb alle drivers al geprobeerd, laatste van asus, van de CD, van nvida, maar no luck, maar jah misschien zie ik iets over het hoofd of zo.

Ik heb ook nog de raid controler enzo nagekeken of ik dee uit had staan, en dat stond ook zo dus tsja, maar bedankt allemaal voor jullie hulp.

Ik zal toch nog eens kijken of het aan de drivers ligt of zo. Ik heb toch allemaal het vermoede dat het indd dat is. Kan iemand me misschien nog helpen met de bios settings waar ik het exact wat moet instellen??

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 23:12
Wat je ook kan proberen is IDE channel 0 uitschakelen in de bios. Heb ik hier een keer moeten doen, en dat werkte zonder problemen. De ROM's zitten gewoon op channel 1.

Of je moet je SATA schijven als LBA laten herkennen, ipv van CHS oid. Mocht je geen Raid setup hebben, haal de overige 3 schijven er dan even vanaf, en installeer windows.

• DrDeathhand
Hey John,

Ik kan die IDE chanel; wel effe bekijken, en dat van die schijven loshalen, krijg ik weer een andere error van. Ik heb ook al andere SATA sloten geprobeerd om te kijken of dat wat uitmaakte, maar misschien is het wel indd die IDE drives, mijn dvdrom en brander. Ik zal die eens ontkoppelen, maar tis toch eigenlijk wel van de zotte, dat je niet normaal je pc opnieuw kan laten installeren met windowS :)

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

Het moederbord bevat veel moderne componenten en dat heeft tot gevolg dat een originele installatie CD van Windows XP niet gebruikt kan worden. De installatie crasht gewoon en je komt niet verder. Je zult dan eerst SP2 moeten slipstreamen en daarbij tevens de drivers integreren.

En anders ff Vista eropzetten :)

[ Voor 9% gewijzigd door pvr op 24-03-2007 07:56 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• DrDeathhand
pvr schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 07:53:
Het moederbord bevat veel moderne componenten en dat heeft tot gevolg dat een originele installatie CD van Windows XP niet gebruikt kan worden. De installatie crasht gewoon en je komt niet verder. Je zult dan eerst SP2 moeten slipstreamen en daarbij tevens de drivers integreren.

En anders ff Vista eropzetten :)
Ok mate, nou lol tsja kan vista er wel opzetten maar XP moet er ook gewoon op kunnen draaien he hehehe. In iedergeval, heb nlite gedownload, wat een fantastisch programmatje, ik heb al een geslipstreamde cd gemaakt, die ik zo drek ga uitproberen, ben heel benieuwd. Ik laat het jullie nog horen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54

polthemol

Moderator General Chat
meest voorkomende oorzaken die ik ben tegengekomen met sata en bsods met windows install

- in bios staan satapoorten als raid ingesteld terwijl ze gewoon als non-raid gebruikt worden
- installeren van raiddrivers terwijl je non-raid wil
- bootschijf is niet op eerste satapoort ingeprikt, maar op de laatste (mijn dfi doet daar heel moeilijk over, de gekkerd)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DrDeathhand
polthemol schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 18:31:
meest voorkomende oorzaken die ik ben tegengekomen met sata en bsods met windows install

- in bios staan satapoorten als raid ingesteld terwijl ze gewoon als non-raid gebruikt worden
- installeren van raiddrivers terwijl je non-raid wil
- bootschijf is niet op eerste satapoort ingeprikt, maar op de laatste (mijn dfi doet daar heel moeilijk over, de gekkerd)
OKIES!!

Nou ik heb de slipstreaminstallatie geprobeerd en werken als een tiet! dus nu gewoon effe een beetej expirimenteren met wat slipstream installaties, en dan daar een image van trekken.

Alvast bedankt dudes.!
Pagina: 1