En hoeveel data op die 2.5" schijfjes wordt er wekelijks gebruikt? In een thuisopstelling is 100GB aan wekelijks benodigde data vaak al veel. Toch zie je veel servers met zes of meer disks in een xxTB raid-config. Om de hele week drie album te luisteren tijdens het downloaden van een paar films en tvseries moeten er zes schijven bij elke lees of schrijf-actie opspinnen. Dit kan je oplossen door je downloads tijdelijk op een andere schijf te parkeren, maar dan moet je die handmatig verplaatsen zodra de download-schijf vol raakt. Ook moeten gebruikers van recente downloads op twee plekken kijken; in de download-map en het 6-disc archief. Wat vervolgens weer opspint zodra iemand even door de netwerkshare heen bladert.GioStyle schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:38:
Lijkt me echt achterhaald. SSD's kosten tegenwoordig de wereld niet meer. Ik heb zelf 2 SSD's van 256GB in raid0 met daarop 10 VM's waarna ik nog ongeveer de helft van de ruimte over heb. Vervolgens heb ik data (zoals muziek, films) op 2.5" schijfjes staan die ik aan mijn vm beschikbaar wil stellen door middel van passthrough.
Met tiered storage hoef je niet meer handmatig je download-schijf leeg te maken. Standaard wordt erg geschreven en gelezen van schijf A, zodra deze vol is wordt de oudste data verplaatst naar schijf B, als schijf B vol is gaan we door naar schijf C. Voor de gebruiker zijn schijf A, B & C een enkele partitie.
Vervang schijf A door een SSD, schijf B door een raid1 van 1TB7200rpm disks en schijf C door een raid6/raidz2 array van 2.5" 5400RPM disks.
Op die manier heb je het gehele archief altijd beschikbaar zonder dat je handmatig moet bijhouden waar wat staat. Zodra er iemand weer 'oude' data opvraagt wordt deze ingelezen vanaf schijf C, afhankelijk van hoevaak dit gebeurt zal de data daar blijven of weer verschuiven richting ssd/schijf A.
De enige consumentenoplossing is op dit moment de Apple fusiondrive. Deze techniek combineert een SSD en HDD voor zowel read als write. verwar dit niet met intel RST, daar gebruik je de caching SSD alleen voor read, write gaat rechtstreeks naar de achterliggende HDD.

(ziet er netjes uit he, met klitteband vastgemaakt