Een paar van mijn favo's (sommige zijn al genoemd):
- Roger Waters - Amused to death. Wat een toonbeeld van hoe het ook kan met moderne, digitale technieken!
- Supertramp - Breakfast in America. Tja, een must have voor elke audiofiel denk ik.
- Pink Floyd - Bijna alle albums, maar vooral de oudere. Wat ze in die tijd klaar speelden met al die analoge apparatuur, briljant.
- Lenny Kravitz - Are you gonna go my way. Vooral de track "Sister" klinkt waanzinnig!
- Talk talk - Greatest hits. Absoluut pareltje qua opname.
- Rage against the machine - RATM. Is al meerdere keren genoemd. Geweldig album en dynamiek spat er vanaf.
- Blof - Blauwe ruis. Nederlanders kunnen best aardig opnemen ;-)
- Massive Attack - Blue lines. Het album Mezzanine vind ik beter qua muziek, helaas issie slechter gemastered
- Orbital - In sides. Opnemen en masteren kan dus ook heel aardig op zonne-energie ;-)
Ik moet wel zeggen dat we het voornamelijk over het afmixen en masteren van cd's hebben in dit topic en niet zozeer over de daadwerkelijke kunst van het opnemen. Daar komt natuurlijk veel meer bij kijken zoals microfoonplaatsing, de kwaliteit van de tafel, bekabeling, effecten, typen versterkers en ga zo nog maar even door.
Albums die pijnlijk slecht zijn opgenomen / mastered waar ik echt vreselijk van baal zijn vrijwel alle albums van de Red Hot Chilli Peppers en Within Temptation. Ik ben gek op beide bands en vind de muziek grandioos maar ik kan werkelijk GEENEEN nummer van de chillies luisteren zonder mijn nek te verrekken door de afschuwelijke vervorming en clipping van Anthony zijn zang. Eeuwig zonde! Zelfde geldt voor Within Temptation: Ik vind hun muziek fantastisch maar de opnames zijn een regelrecht drama. Baslijnen zijn nauwelijks te volgen, soms is zelfs de kickdrum bijna niet hoorbaar. Natuurlijk is het moeilijk om de opname van een compleet orkest te conbineren met de band in de studio maar het lijkt echt alsof de engineer achter de tafel nog nooit heeft gehoord van frequentiegebieden en het juist instellen van compressors, limiters en volume instellingen

Jammer, jammer, jammer want die band verdient echt 100 keer beter :-\
Tja dat is dan misschien het nadeel van deze leuke hobby: Je hoort het verschil tussen goede en slechte opnamen veel te goed!
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...