Goed opgenomen muziek.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 21.258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 18:50
Nog wat namen, die ik hierboven nog niet heb gezien:

Dire Straits - Dire Straits (persoonlijk favoriet: Six blade knife)
Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad
Elbow - The Seldom Seen Kid
Saybia - The Second you Sleep en Eyes on the Highway

Niet nagezocht. Persoonlijke ervaring, waarschijnlijk gekleurd door wat ik van de muziek zelf vind ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 14:44
deepbass909 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:45:
Wat voor mij tegenwoordig een echte test cd is, is Room Eleven - 6 white russians and a pink pussycat. Dat is kwalitatief een erg goede cd, vooral de bonus cd met live tracks.
100% mee eens. Echt een genot om naar te luisteren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Lt. Marx schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:54:
En hier dus de muziek noob. Toch ben ik wel benieuwd naar al die verschillen. Zijn er ergens voorbeelden te downloaden waarbij de 1 veel dynamisch bereik heeft en de ander nagenoeg niets? Gewoon om het verschil eens goed te horen, dan valt het me vast ook vaker op daarna :)
Op zich zijn dergelijke referenties handig, maar mijn ervaring is dat zelfs een noob direct het verschil hoort als je achter elkaar iets op zet, zonder dat hij/zij weet welke welke is. Het verschil is alleen dat een noob niet kan benoemen wat het nou is, de ene klinkt gewoon mooier en levendiger dan de ander.

Ook kan je met 2 verschillende muziekstukken heel goed horen hoeveel dynamiek een set kan produceren. Je kan bijvoorbeeld horen of een versterker goed of slecht is, ondanks dat er goede speakers aan hangen.
disinfector schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:07:
[...]

100% mee eens. Echt een genot om naar te luisteren :9
Niet alleen om naar te luisteren, de optredens van Janne (en natuurlijk de rest van band) zijn ook een genot om naar te kijken O+

[ Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 06-04-2009 16:14 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pink Floyd - Live At Pompeii, Carefull With That Axe Eugene en Echo's zijn op dat album echt geniaal gemasterd, overige nummers trouwens ook. Is voor een prikkie op DVD te krijgen (en op CD natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Mooi voorbeeld van een hele goede opname met slechts 2 microfoons: Joe Jackson - Body & Soul (LP, de CD is een stuk minder).
Ook een hele goede opname: Nirvana - Unplugged in New York (LP of CD).

Aanraders op vinyl maar echt niet op CD: Mike Oldfield, de albums Discovery en Crises.
Wellicht dat de HDCD versies beter zijn, maar er zijn bijv. ook Disky versies in omloop die echt k#t klinken.
Verder klinken veel vinyl albums op het Vertigo label hier erg lekker.

Oja, meest geslaagde MFSL remasters op CD als je het mij vraagt: Moody Blues - Days of Future Passed en Jethro Tull - Stand Up.
2 oudjes.

[ Voor 13% gewijzigd door dreeke op 06-04-2009 20:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net weer twee nieuwe albums in huis gehaald (echt net nieuwe albums). Namelijk de geremasterde versie van Ten, Pearl Jam. Deze vond ik echter niets, hij was iets zuiverder als het origineel, echter was hij wel flink wat 'Louder' namelijk -9,72dB gain in verhouding tot de -4,84dB van het origineel. Ben er dus niet zo enorm te spreken over.
Het tweede album is een album van het Noorse duo Royksopp, namelijk Junior. Een uitermate goed gemasterd album, met een unieke '80s stijl. Echt heerlijk kan ik ervan genieten, ook doet het niet mee met de 'loudness-war' die heerst. Een normale gain van -0,32dB levert mij geen gehoorschade op en licht fijn op het oor. Echter beperkt dit niet de dynamiek van de muziek, die erg goed is. Jammer is wel dat de stem in de muziek een beetje ruisig is, maarja je kan niet alles hebben. Desalniettemin is dit dus een uitermate goed gemasterd album!
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_dy0JCwYR2yc/ScflmeMh1lI/AAAAAAAAAmI/H5WLp8As4-E/s400/Royksopp-junior.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hugh Masekela - Hope.

Die hoorde ik laatst tijdens een demonstratie van een Accuphase set van € 70.000,00. Nu ga ik hem ook kopen. Wát een opname!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 07:32:
Hugh Masekela - Hope.

Die hoorde ik laatst tijdens een demonstratie van een Accuphase set van € 70.000,00. Nu ga ik hem ook kopen. Wát een opname!
Is absoluut prachtig ja !! En dan vooral het laatste nummer "Stimela (Coal train)" :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AC/DC - If You Want Blood You've Got It!

Live album opgenomen in de jaren '70 in Glasgow. Geldt volgens mij als één van de best gemixte live rockalbums aller tijden. Album staat sowieso in mijn persoonlijk top 5 albums die je meeneemt naar een onbewoond eiland, dus ik ben een beetje biased. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf vind ik de live cd van The Eagles - Farewell Tour zeer goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
The Eagles - Hell Freezes Over (vooral Hotel California akoustisch).
Nog steeds een van mijn favoriete cd's om apparatuur mee te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
August Burns Red- Messengers
ik vind het geweldig, altijd als ik nieuw materiaal heb is dat het eerste album dat ik luister :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Ik zit nu ook met het probleem dat ik wat goeie referentie CD's zoek. We willen binnenkort met de band een EP opnemen, en zoeken goed referentiemateriaal voor de producer.

Het genre is rockmuziek met akoestisch gitaarwerk, dus zoek het een beetje in de richting van de uptempo nummertjes van Racoon. (insert korte samenvatting) We zijn live een energieke rockband die -ondanks de akoestische gitaren- toch een lekker rockende set neerzet. Bij ons vorige studioavontuur eindigde we echter met een gladjes klinkende lieve popliefdesliedjes. (einde samenvatting)

Wat zijn goeie albums die wel echt en energiek klinken niet zo overproduced. Racoon cd's klinken qua energie wel best lekker, maar vaak ook erg veel loudness heb ik het gevoel. Mag wat meer dynamiek hebben. Ideeen? :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dtjv schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:28:
@Gideon: Die van Neil Young is inderdaad geweldig.

Ik hoorde laatst op een hifi-show een nummer van Bruce Springsteen & The E-Street Band: Live in New York. Klonk ook geweldig - ga ik binnenkort maar eens aanschaffen.
Die is inderdaad geniaal!

Overigens; ik heb hier een LP van duffy; Rockferry... Wat klinkt dat ding bagger zeg!
Is dan wel geen HQLP, maar toch, was ernstig teleurgesteld...

Verder vind ik veel albums van de Dire Straits inderdaad goed te beluisteren.
Brothers in Arms met vooral de nummers brothers in arms en so far away vallen veel sets bij door de mand :)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 24-04-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Voor de dance liefhebbers ook nog wat tips:

- [url="Voor de dance liefhebbers ook nog wat tips:"]Kenneth Bager - Fragments From A Space Cadet[/url]
- Bluetech - The Divine Invasion
- Bluetech - Sines And Singularities

Allen erg goed opgenomen. Klinken erg strak, dynamisch en hebben een geweldig ruimtelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
Laura Pausini - The best of (e ritorno da te)
Klinkt erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic dit man! Ik irriteer mij ook altijd wezenloos aan matig klinkende cd's.

Luisterend op een serieuze Arcam FMJ installatie (SACD) met twee Audio Vector S3 speakers valt het volgende op:

-Madeleine Peyroux: all haar cd's zijn idioot goed van kwaliteit. Opvallende diepte in de muziek aangebracht, heel knap.

-Zag het al eerder voorbij komen maar de blue note cd's van Trijntje Oosterhuis zijn inderdaad allemaal schitterend qua sound.

-Ook leuk en natuurlijk: Anouk, Urban Solitude, zet dat Tom Waits nummer maar eens op.
-Alain Clark, mooi van kwaliteit. Lekker natuurlijke sound.
-Best of Sade, erg audiofiel
-De laatste cd's van Guus Meeuwis klinken qua stem ook mooi. Dan bedoel ik de rustige nummers. Die feestnummers op de cd klinken ook op een fm radio goed..daar hoef je geen behoorlijke installatie voor te komen ;-)

Heel slecht is de nieuwste cd van Milow, heet ook Milow.. vreselijk..de stem is gewoon omverstuurd. Dacht eerst -serieus- dat mijn speakers stuk waren.

Fijn om te lezen dat er nog een clubje mensen is die het uberhaupt opvalt. De meeste vinden hun autoradio al mooi genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik vind mijn autoradio (met wat aanpassingen aan de speakers) zeker goed genoeg, echter merk je zeker verschil in verschillende CD's, er zijn er die slechter klinken dan goede MP3's.
Ik geloof dat er ook een topic is over de kwaliteit van de CD zelf, maar daar gaat het hier niet om.

Mijn favoriet is Gabriel Rios - Angelhead. vind ik persoonlijk erg mooi in elkaar zitten, met leuke effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:49

DJ Vincento

1422055

Zat net te denken, Sade is goed qua opnames, maar jij noemt 'm al ;)

Heb de Best Of Sade hier ook liggen, klinkt erg goed. Heb het album Diamond Life op elpee, klinkt ook goed. Wil nog eens alle albums van Sade op cd kopen...niet omdat ze audiofiel verantwoord klinken, maar gewoon omdat de muziek mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten
Gotye - Like drawing blood (tevens het enige wat ik van ze ken)
Maria Mena
Beth Gibbons & Rustin' Man - Out of season (en de albums van Portishead)
Top Gear's verzamelalbums, overduidelijk remastered maar wel lekker, mix van nieuwe en oude pop-rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik vind Akon's Freedom en Konvikt goed klinken. Ook Rick Ross zijn Trilla is heel helder. :>

Nu heb ik alleen een heleboel FLAC-bestanden. Welke programma raden jullie mij aan om eventuele CD's of FLAC-bestanden te converteren naar HQ MP3? En met welke codec? :p

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Ordo Rosarius Equilibrio - Onani (practice makes perfect)

Klein platenlabel, ik schat in dat niemand hier het kent. Maar wat een geluid in die cd, mooie warme diepe bassen, sprankelend midden en helder hoog....Die cd klinkt echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Wat mij opvalt is dat ik hier toch aardig wat albums voorbij zie komen die qua volume gewoon continu tegen de 0 dB aan liggen en waar totaal geen dynamiek in zit.

Horen jullie dit niet of maakt het jullie niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
salimrmaf schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:47:
Ik vind Akon's Freedom en Konvikt goed klinken. Ook Rick Ross zijn Trilla is heel helder. :>

Nu heb ik alleen een heleboel FLAC-bestanden. Welke programma raden jullie mij aan om eventuele CD's of FLAC-bestanden te converteren naar HQ MP3? En met welke codec? :p
Razorlame Lame-Encoder.

320kbps, en gaan met die banaan :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39

Exirion

Gadgetfetisjist

dreeke schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 21:24:
Wat mij opvalt is dat ik hier toch aardig wat albums voorbij zie komen die qua volume gewoon continu tegen de 0 dB aan liggen en waar totaal geen dynamiek in zit.
Het hangt er ook maar net vanaf wat iemand "goed opgenomen" noemt ;) Ik merk vaak dat mensen het lekker vinden klinken als er maar lekker dik laag en 'helder hoog' in zit. Dat zijn wat andere criteria dan dat een beetje audiofiel hanteert.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk om te lezen.
Ik vind Kane - February zelf erg lekker klinken, wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonTPx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-04 10:49
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 18:17:
65daysofstatic - The destruction of small ideas, is ook wel lekker (voor de liefhebbers van goede post-rock ;))
Maar die is niet erg mooi gemixt. (Goeie plaat, dat wel!)

Mijn lijstje erg goed gemixte/gemasterde post-metal:

Cult of Luna - Somewhere Along The Highway
Ik had ergens gelezen dat ze die plaat in een 6-hoekige schuur hadden opgenomen omdat dat het geluid ten goede zou komen. Geen idee of wat ook echt werkt, maar de plaat klinkt erg goed.
http://www.myspace.com/cultofluna (nummer: Finland)

The Ocean - Precambrian en The Ocean - Fluxion (de 2009 versie)
Erg tof bij deze twee albums is dat je alle instrumenten erg duidelijk kan horen (en vooral de bas)
http://www.myspace.com/theoceancollective (nummer: Comfort Zones)

Between The Buried And Me - Colors
Fantastisch gitaar geluid. Heerlijke productie.
http://www.myspace.com/betweentheburiedandmeband (nummer: Sun of Nothing)

Vergeet niet dat het op myspace ook myspace kwaliteit is (ik dacht 64kb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
salimrmaf schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:47:
Foobar2000, die kopieert ook de tags. Met Lame natuurlijk met een variable bitrate (-V2 ~192kbps). Da's waarschijnlijk al een behoorlijke overkill ;). Dus je zou ook eens -V3 of -V4 kunnen proberen als je wat ruimte wil winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

swiv98 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:14:

Niet nagezocht. Persoonlijke ervaring, waarschijnlijk gekleurd door wat ik van de muziek zelf vind ;-)
Leuk dat je die noemt, exact dat nummer gebruik ik ook vaak bij luistersessies. Zat een keertje bij Wilbert in Utrecht waar de verkoper dat maar een vreemde keus vond (klonk ook niet zo best), totdat bleek dat het op een andere set opeens wel heel lekker klonk. Juist, dat was dus mijn punt. :+

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:07
Prozac[NL] schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 20:51:
Ordo Rosarius Equilibrio - Onani (practice makes perfect)

Klein platenlabel, ik schat in dat niemand hier het kent. Maar wat een geluid in die cd, mooie warme diepe bassen, sprankelend midden en helder hoog....Die cd klinkt echt geweldig.
Dat label is toch nog altijd Cold Meat Industries? Zo klein is dat label nu ook weer niet...

Die laatste plaat/cd van ORE heb ik zelf nog niet, maar dat zijn meestal pareltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
swiv98 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:14:

Net naar Elbow - The Seldom Seen Kid geluisterd en dit is inderdaad een album met een groot verschil tussen hard en zacht.
Het probleem is echter dat het harde ook echt gigantisch hard is, en klinkt dus niet best. De replaygain waarde is maar liefst -9.67dB gemiddeld. Oftewel dit is een HEEL luid album. Alles wat harder is dan -8db is toch wel makkelijk in de kwaliteit te horen imho. Zeker omdat er ook veel zachte passages in het album zitten, moeten de harde passages echt gigantisch hard zijn om op een gemiddelde van -9.67dB te komen.

Het is dan ook erg vreemd dat deze CD een Turn Me Up! label heeft gekregen. Iets wat zou moeten "garanderen" dat deze CD niet aan de loudness war meedoet. Echt een gigantische fail dit label dus, waar je niet op aan kunt. Ik heb dan ook geen flauw idee wat ze willen bereiken.

Saybia - The Second you Sleep en Eyes on the Highway (-9.11dB) is ook erg hard. Drums komen niet lekker uit de verf en de rest eigenlijk ook niet. Door de compressor klinken de stukken met een heftige gitaar juist minder hard dan de rustige stukken 8)7.

P.S. ik wil de jou of de muziek niet afzeiken. De muziek zelf is prachtig maar de CD had veel beter kunnen klinken als het niet zo hard gemasterd was. Erg jammer dus ;(. Het lot van de meeste CD's tegenwoordig en de reden voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Exirion schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 00:14:
[...]

Het hangt er ook maar net vanaf wat iemand "goed opgenomen" noemt ;) Ik merk vaak dat mensen het lekker vinden klinken als er maar lekker dik laag en 'helder hoog' in zit. Dat zijn wat andere criteria dan dat een beetje audiofiel hanteert.
Toch kunnen 'harde' CD's af en toe ook goed klinken. Ik heb hier bijvoorbeeld Regina Spektor - Begin to Hope liggen. Als ik die opzet moet ik mijn versterker rustig 3-4dB lager zetten. Toch klinkt die CD heel open en relaxed. Nu scheelt het natuurlijk dat er geen pompende gitaren inzitten ofzo. Verder geen idee of die CD ook doodgeloudnesst is, heb even niets geïnstalleerd om dat na te gaan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:32:
Een normale gain van -0,32dB levert mij geen gehoorschade op en licht fijn op het oor. Echter beperkt dit niet de dynamiek van de muziek, die erg goed is. Jammer is wel dat de stem in de muziek een beetje ruisig is, maarja je kan niet alles hebben. Desalniettemin is dit dus een uitermate goed gemasterd album!
Ik heb eens even gekeken (en ook geluisterd)... Dat ziet er toch echt niet al te gezond uit. Dynamiek is gewoon volledig afwezig, en het staat om de haverklap vreselijk te clippen. Ik zou dus ook niet durven te zeggen dat dit echt heel erg gezond is voor je oren. Verder vind ik het nogal schel. Er zitten echter wel enkel nummers tussen die beter zijn dat de rest, zoals track 4 en 5. Kijk je echter naar track 6:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/track06.png

Dan zien we weer het bekende grote blok der dynamiekloosheid :'( . Ga je dan ook nog inzoomen, dan kom je op genoeg plekken ook nog ergere dingen tegen:

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/track06_clip.png

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Mortis__Rigor schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:29:
[...]

Dat label is toch nog altijd Cold Meat Industries? Zo klein is dat label nu ook weer niet...

Die laatste plaat/cd van ORE heb ik zelf nog niet, maar dat zijn meestal pareltjes.
Tjah wat is klein.
Laten we zeggen de muziek is niet wat je bij iedereen in de platen of cd kast zal vinden.
Maar veel acts met fraai geproduceerde cd's.

Ik raad je aan de nieuwe ORE te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie van jazz houd:

Van Nederlandse bodem; Margriet Sjoerdsma - Bloom

Vooral 'Everytime' vind ik een erg goed nummertje, luister eens op itunes. En als het je smaak is ga naar de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jan Akkerman - Am I Losing You komt van THE DALI CD die overigens erg dynamisch klinkt! Nummers op de cd klinken niet scherp, maar eerder wat zachter.

Is dat wat? Persoonlijk vind ik dit nummer het 'echtst' klinken vergeleken met andere nummers van vergelijkbare kwaliteit (FLAC). Iemand die mijn mening deelt, want ik ben nog aan het leren luisteren?

:)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkX schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:24:
Ik zit nu ook met het probleem dat ik wat goeie referentie CD's zoek. We willen binnenkort met de band een EP opnemen, en zoeken goed referentiemateriaal voor de producer.

Het genre is rockmuziek met akoestisch gitaarwerk, dus zoek het een beetje in de richting van de uptempo nummertjes van Racoon. (insert korte samenvatting) We zijn live een energieke rockband die -ondanks de akoestische gitaren- toch een lekker rockende set neerzet. Bij ons vorige studioavontuur eindigde we echter met een gladjes klinkende lieve popliefdesliedjes. (einde samenvatting)

Wat zijn goeie albums die wel echt en energiek klinken niet zo overproduced. Racoon cd's klinken qua energie wel best lekker, maar vaak ook erg veel loudness heb ik het gevoel. Mag wat meer dynamiek hebben. Ideeen? :)
Als ik dit zo lees zit jij in het straatje van Days of the New. :) Doe die maar eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Sinds enige tijd 2 cd's van Damien Rice in huis waar ik me keer op keer over blijf verbazen.: O en 9. Beide lekker dynamisch met een duidelijk onderscheid in plaatsing van stemmen en instrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja en natuurlijk de Nits, die hebben echt fenomenale opnames. Als ze al genoemd zijn, jammer dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

voor een goeie cd moet je teruggaan naar 20 jaar geleden. CD's worden vandaag de dag veel te hard opgenomen en verliezen veel te veel detail.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Hakker schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:35:
voor een goeie cd moet je teruggaan naar 20 jaar geleden. De meeste populaire CD's worden vandaag de dag veel te hard opgenomen en verliezen veel te veel detail.
Iets met een doelgroep....
De grootste doelgroep is die die naar genre "top40" luistert en met een ipod/walkman/-achtig-iets rondloopt en dan klinkt een snoeiharde CD met veel laag en veel hoog beter.
Op een serieuze audioset juist veel slechter.
Er worden ook nog gewoon CD's gemaakt die wél goed klinken, maar vaak van wat onbekendere artiesten, die niet overgeproduceerd zijn en waar de producer dus ook niet de opname verknoeit, maar de artiest zelf bepaalt hoe het moet klinken.

Overigens waren de CD's 20 jaar geleden niet per definitie beter, er zijn toen veel oude opnames op CD uitgebracht met een waardeloze omzetting van analoog naar digitaal.

Voor dance is het vaak wat de producer of artiest zelf wil, en vaak is dit "zo hard mogelijk met zoveel mogelijk bass".
Een tijdje terug ben ik op bezoek geweest bij Record Industry, een platenperserij in NL en daar zeiden ze dit ook. Men doet wat de klant wil, en vaak als de klant een DJ is dan moet het zo hard mogelijk, liefst zo dat het heel hard vervormt, want dat "knalt".
Met bepaalde, meestal electronische (dance)muziek kan het dan ook wel lekker klinken. Maar een opname met "echte" instrumenten klinkt dan totaal ruk.

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 17-05-2009 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Een paar van mijn favo's (sommige zijn al genoemd):

- Roger Waters - Amused to death. Wat een toonbeeld van hoe het ook kan met moderne, digitale technieken!

- Supertramp - Breakfast in America. Tja, een must have voor elke audiofiel denk ik.

- Pink Floyd - Bijna alle albums, maar vooral de oudere. Wat ze in die tijd klaar speelden met al die analoge apparatuur, briljant.

- Lenny Kravitz - Are you gonna go my way. Vooral de track "Sister" klinkt waanzinnig!

- Talk talk - Greatest hits. Absoluut pareltje qua opname.

- Rage against the machine - RATM. Is al meerdere keren genoemd. Geweldig album en dynamiek spat er vanaf.

- Blof - Blauwe ruis. Nederlanders kunnen best aardig opnemen ;-)

- Massive Attack - Blue lines. Het album Mezzanine vind ik beter qua muziek, helaas issie slechter gemastered :-(

- Orbital - In sides. Opnemen en masteren kan dus ook heel aardig op zonne-energie ;-)

Ik moet wel zeggen dat we het voornamelijk over het afmixen en masteren van cd's hebben in dit topic en niet zozeer over de daadwerkelijke kunst van het opnemen. Daar komt natuurlijk veel meer bij kijken zoals microfoonplaatsing, de kwaliteit van de tafel, bekabeling, effecten, typen versterkers en ga zo nog maar even door.

Albums die pijnlijk slecht zijn opgenomen / mastered waar ik echt vreselijk van baal zijn vrijwel alle albums van de Red Hot Chilli Peppers en Within Temptation. Ik ben gek op beide bands en vind de muziek grandioos maar ik kan werkelijk GEENEEN nummer van de chillies luisteren zonder mijn nek te verrekken door de afschuwelijke vervorming en clipping van Anthony zijn zang. Eeuwig zonde! Zelfde geldt voor Within Temptation: Ik vind hun muziek fantastisch maar de opnames zijn een regelrecht drama. Baslijnen zijn nauwelijks te volgen, soms is zelfs de kickdrum bijna niet hoorbaar. Natuurlijk is het moeilijk om de opname van een compleet orkest te conbineren met de band in de studio maar het lijkt echt alsof de engineer achter de tafel nog nooit heeft gehoord van frequentiegebieden en het juist instellen van compressors, limiters en volume instellingen :-( Jammer, jammer, jammer want die band verdient echt 100 keer beter :-\

Tja dat is dan misschien het nadeel van deze leuke hobby: Je hoort het verschil tussen goede en slechte opnamen veel te goed! ;)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

RHCP inderdaad verschrikkelijk om naar te luisteren, alleen al vanwege de kwaliteit, ik luister er ook gewoon niet naar want ik vind het niet om aan te horen.
Zelfde verhaal met Arctic Monkeys (vervormt), en een CD van Roísin Murphy - Overpowered (loudness/badkuip effect).
Van Overpowered (de single) heb ik een keer een MP3 gedownload die wél goed klinkt, geen idee waar die vandaan komt, het klinkt wel als een CD.
En verder vaak dat alles gewoon even hard is en daarom weinig muzikaliteit overblijft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:50
Alles van David Sylvian is uitstekend opgenomen, en daarnaast nog eens erg prettig om naar te luisteren! ;)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Muziek van Editors is ook erg slecht gemasterd imho. De basslijn en het drumritme kan je er nog uit halen. Het tempo op de cymbals? (als dat het al zijn.. al lastiger om te herkennen) en de ritme-gitaarpartij verdrinkt in de waas van de rest. De akkoorden zijn echt niet meer te herkennen omdat het zo zacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Waar ik nu echt benieuwd naar ben is of de uitgaves van Mobile Fidelity Sound Labs (MFSL) nu écht zoveel beter zijn dan de reguliere uitgaves. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Het staat natuurlijk wel leuk zo'n gouden CD maar het gaat natuurlijk om het geluid.

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

Bazer schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:25:
Waar ik nu echt benieuwd naar ben is of de uitgaves van Mobile Fidelity Sound Labs (MFSL) nu écht zoveel beter zijn dan de reguliere uitgaves. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Het staat natuurlijk wel leuk zo'n gouden CD maar het gaat natuurlijk om het geluid.
Ik heb zelf 2 van dit soort CD's:
Pink Floyd's Meddle en Pink Floyd's Wish You Were Here.
De eerste is van MFSL, de 2e is uit de vergelijkbare Sony SBM 24 serie.
En ja. er is een hoorbaar verschil in kwaliteit, er is meer detail in de opnames, maar dat komt niet door de gouden CD ;) Het wordt puur veroorzaakt door de mastering naar CD zelf, er is gewoon veel meer zorg aan besteed.
Ik heb er spijt van dat ik destijds The Wall, Dark Side Of The Moon & Atom Heart Mother niet ook heb gekocht, tegenwoordig zijn ze niet meer te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@GreenGras

Amused To Death van Roger Waters is idd erg fraai ja, buiten de sound van de opnamen, is Perfect Sense 1 en 2 eigenlijk niet een(twee) track(s) die in jaarlijstjes horen? Offtopic, maar wat een geweldig nummer blijft dat toch.

En ook over Floyd kan ik het alleen maar met je eens zijn!

Over The Peppers...
Ik ben 1x naar een concert geweest van hun, uit me hoofd nijmegen, open air iig. Geloof me de cd's klonken daar goed bij, wat een bagger sound was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heb er zelf ook een aantal van (inc the Wall :P ) de mastering is inderdaad een stuk beter. Opvallend is bijvoorbeeld de Nirvana remaster van Nevermind. Maar ook 'augustus en everything after' is ook te gek.

Ik heb er dan ook een beetje hobby van gemaakt ze te verzamelen. Helaas zijn in imho (te) weinig titels die ik echt mooi vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Mwa, die cd's zijn enigzins zacht (as in, ze kunnen nog wel wat harder harder *zonder* in de clip te raken). Verder klinkt het zoals het orgineel ook had moeten klinken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan iedereen die deze draad volgt aanraden om eens bij Eroc te gaan kijken. Eroc (Joachim Erich) is een icoon uit de Krautrock periode, drummer van Grobschnitt en zo'n beetje de uitvinder van de 'heimstudio'.

Zijn website bevat, naast een flinke rant tegen het muziekestablishment, ook een aantal zeer lezenswaardige en aanhoorbare pagina's over de do's en don'ts van remastering. En ik kan je verzekeren, een aantal dingen die hij beweert gaan knalhard in tegen dat wat je hier gelezen hebt. Het vervelende is alleen dat ook hij zijn gelijk kan staven met voorbeelden. Kortom, oordeel zelf maar.

http://www.eroc.de/erocs_...stering_ranch_english.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
Goed, ik dacht van "Ik zal Audacity eens even downloaden, nu ik dit topic toch zit te lezen..". Vervolgens enkele tracks in Audacity bekeken en nu valt me gelijk op dat er steeds minder dynamiek in de tracks zitten. Een gevalletje apart was echter onderstaande, dat was min of meer zoals iemand het eerder verwoordde in dit topic: "een groot brok der dynamiekloosheid".

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/adg8c1.png

Om te janken, niet? :'( Nu is de track zelf niet bepaald dynamisch, van de 7:20 minuten zijn toch zeker zes minuten dezelfde gitaar, bas en drum partij, maar goed. Track is trouwens Meshuggah - Bleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike Post schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 05:04:
Goed, ik dacht van "Ik zal Audacity eens even downloaden, nu ik dit topic toch zit te lezen..". Vervolgens enkele tracks in Audacity bekeken en nu valt me gelijk op dat er steeds minder dynamiek in de tracks zitten. Een gevalletje apart was echter onderstaande, dat was min of meer zoals iemand het eerder verwoordde in dit topic: "een groot brok der dynamiekloosheid".

[afbeelding]

Om te janken, niet? :'( Nu is de track zelf niet bepaald dynamisch, van de 7:20 minuten zijn toch zeker zes minuten dezelfde gitaar, bas en drum partij, maar goed. Track is trouwens Meshuggah - Bleed.
Ja maar, gast... Meshuggah! Da's toch brute metal? Had je iets anders verwacht?
(Let op: dit is géén dig naar metal, metal heerst _/-\o_ , maar meer een observatie omtrent Meshuggah. Da's gewoon een brute metalband waarvan je eigenlijk niet echt subtiele fijnbesnaarde opnames verwacht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 07:18:
[...]

(Let op: dit is géén dig naar metal, metal heerst _/-\o_ , maar meer een observatie omtrent Meshuggah. Da's gewoon een brute metalband waarvan je eigenlijk niet echt subtiele fijnbesnaarde opnames verwacht.)
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Wel met het feit dat metal heerst, maar niet de uitgesproken verwachting dat je "niet echt subtiele fijnbesnaarde opnames verwacht". Dit is absoluut geen flame hoor, integendeel. Het verklaart wel waarom klaarblijkelijk maar zo weinig metalopnames daadwerkelijk goed worden geproduceerd. Ik noemde bijvoorbeeld Within Temptation al en daar zitten ook scheurgitaren in.

Wat ik nou zo jammer vind, is dat zeker ook bij metal de opnames slecht en slordig zijn. Dat is toch te bizar voor woorden? Juist de metal muzikanten zijn vaak extreem technisch en begaafde virtuosen. Metal gitaristen kunnen uren bezig zijn met het instellen van hun versterker en effecten om de juiste metal "sound" te vinden en geven vermogens uit aan net die ene gitaar die zo'n mooi metal geluid heeft. Hetzelfde geldt voor de drums, die zijn vaak enorm complex en technisch. Reden temeer dus om juist dit soort muziek zo goed mogelijk op te nemen en te masteren: Er zitten heel veel details in die ik als liefhebber juist graag wil horen en waarvoor de muzikanten tot het diepst van hun kunnen gaan.

Neem als positief voorbeeld eens het nummer Rammstein van de gelijknamige band Rammstein. Dat is een prachtig voorbeeld van rauwe, simpele duitse basismetal en de opname is nog best aardig. Een ander heel bekend voorbeeld is natuurlijk het black album van Metallica: Naar mijn mening nog steeds veel te hard gemastered maar je hoort overduidelijk dat er veel aandacht is geweest voor de opname en mastering. Ik zou oprecht wensen dat meer metalbands hier extra aandacht voor vragen bij hun producenten en studio engineers want metal kan wel degelijk dynamisch en prachtig worden opgenomen :)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Ik vrees dat voor veel metal bands het budget een probleem is. Misschien zie ik dat fout maar je noemt Rammstein en Metallica. Daar is wel geld beschikbaar.
Helaas is voor Metal bands en zeker de wat hardere soorten denk ik geen geld voor super opnames. Dus geluids gekken of niet geld speelt een rol.

Helaas......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan ook goed.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OIZeYSXjvpobkfGDbXAUz4kS/thumb.png
(24K DCC remaster)

En juist bij drukkere muziek is het van belang dat er niet gebrickwalled wordt. Dan wordt het luisteren juist extra vermoeiend. Met een beetje dynamiek zit er gewoon veel meer punch en power achter.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 00:27:Met een beetje dynamiek zit er gewoon veel meer punch en power achter.
Als de muzieklabels dat nou eens begrepen.....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die labels begrijpen dat wel, maar die headbangers met hun ghettoblasters niet. en die zijn nog steeds verantwoordelijk voor 90% van de omzet. Het enige dat voor hen telt is hard, harder hardst. Als men stront wil zal men stront krijgen, zo simpel is het.

En laten we wel wezen bij een audiofiele opname denk je natuurlijk ook niet in de eerste plaats aan metal... ik niet tenminste, maar noem mij gerust ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 23:07:
Die labels begrijpen dat wel, maar die headbangers met hun ghettoblasters niet. en die zijn nog steeds verantwoordelijk voor 90% van de omzet. Het enige dat voor hen telt is hard, harder hardst. Als men stront wil zal men stront krijgen, zo simpel is het.

En laten we wel wezen bij een audiofiele opname denk je natuurlijk ook niet in de eerste plaats aan metal... ik niet tenminste, maar noem mij gerust ouderwets.
offtopic

Als je denkt dat headbangers ghettoblasters gebruiken.......ouderwets had je het over ;)
Ik geloof niet dat metal heads stront willen, die willen ook een goede sound. Sommige bands zijn best complex en ik heb cd's die op zich helemaal niet slecht klinken. Je hebt metal en metal he.

On Topic:

The Black Album van metallica werd genoemt.
Beetje over geproduceerd vind ik dat album voor een metal cd. Maar das mijn mening slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Ik luister alleen nog maar via koptelefoon.Een Sennheiser HD650 via een CambridgeAudio 640 cdspeler met een single ended klasse A buizenversterker .Een hele behoorlijke set,al zeg ik het zelf.
Echter wordt hier slecht opgenomen of gemasterd spul meedogenloos op afgestraft.Dit is voor mij dan ook een perfect topic om nog meer goede cd,s te scoren.Het merendeel van mijn cd,s luister ik gewoon niet meer.
Goed klinkende cd,s voor mij zijn oa.Ilse de Lange(World of hurtb
meeste van Mellisa Etheridge,Dire Straits(BIA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 07:18:
[...]

Klopt. Ik had trouwens al door dat het geen dig was naar metal, maar toch bedankt voor de tussen-haakjes-note.
Er zijn echter wel passages in tracks van Meshuggah waar wat (of liever een hele hoop) dynamiek welkom zou zijn. Tool doet dat dan bijvoorbeeld weer beter.. maar goed, dan noem ik er ook een, hè. :)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/e16jxc.png
Bovenstaand plaatje is min of meer een thumbnail, klikken voor een groter formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Tool's laatste cd 10.000 days klinkt trouwens ook errug goed ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Op het Full Circle album van Pennywise heb je een hidden track, wat een piano stuk van 13 minuten is (volgens mij is het een piano versie van Unknown Road). Erg mooi, en ook goed opgenomen. Klinkt geweldig op m'n set, wat ook bevestigd wordt in Audacity:

Afbeeldingslocatie: http://www.wcborstel.com/web/pennywise_small.jpg

Bovenaan zie je het complete nummer, onderaan is een closeup van het "zware" stuk wat ongeveer op 1/3e van het nummer begint. Je ziet daar ook dat hij daar bijna tegen de 10db aanzit, maar dat zijn maar fracties van seconden.

Jammer alleen dat de rest van het album dynamiekloos is, maar ja, het is punk. Dat is ze wel vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Nog een cd die ik goed vind klinken is de volgende:
Anathema - Hindsight

Tis een cd met opnieuw opgenomen bestaande nummers maar dan wat softer en klinkt gewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 23:07:

Ik geloof dat nog steeds niet eigenlijk. Een consument koopt toch een cd met de muziek die hij of zij leuk vindt? De consument kijkt toch niet of een cd hard of zacht is opgenomen of hard geremaster is of gewoon goed gemasterd?

Het is gewoon laksheid en onkunde van de producers. :( Ff snel muziek op een cd pleuren zodat het in de verkoop kan. Alles draait om geld en niemand lijkt zich meer in te zetten om een kwaliteitsproduct neer te zetten. Kwaliteit moet toch juist hét argument zijn om mensen cd 's te laten kopen ipv muziek downloaden. Als de kwaliteit van een gemiddelde MP3 toch hetzelfde is als die van een muziekCD is de noodzaak om een cd te kopen helemaal niet meer aanwezig.

Heb zelf ook wel wat miskopen gehad waarbij ik dacht: nou de muziek is leuk, de mp3 is rukkwaliteit , ik ga de cd kopen. En dan blijkt de cd ook rukkwaliteit te zijn :r dan voel je je wel bedonderd.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 16-06-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Het probleem is dat een harde CD in eerste instantie beter LIJKT dan een zachtere CD. Maar als je het volume gelijk trekt is dat dus niet meer zo. Bijna niemand heeft dit echter in de gaten. Dus als een onwetend persoon in een platenzaak CDs gaat luisteren, is deze eerder geneigd is om de harde CD te kopen, ook al klinkt deze uiteindelijk slechter.
Daarom willen bijna alle platenbazen dan hun CD zo hard mogelijk gemasterd worden.

Ik vind het moeilijk om aan te geven wat er nu eigenlijk mis met het geluid van een te harde CD. Bij CDs die keihard clippen is makkelijk, want deze kraken, dat hoor je direct en het is makkelijk om aan te geven waar het misgaat.
Maar een zwaar gecomprimeerde CD waarbij het clippen zoveel mogelijk verborgen is, is het een stuk moeilijker. Details zijn weggecompressed, maar het is moeilijk aan te geven wat er nu precies weg is. Daardoor klinkt het nogal direct waardoor je er snel moe van wordt. Zo'n CD is alleen op fluistervolume om aan te horen, zodra ik 'm harder zet, wordt het mijn oren te veel. Maar ja, dat is allemaal weinig concreet en daardoor moeilijk uit te leggen aan een ander.

Ik denk dat veel producers dondersgoed in de gaten hebben wat ze doen. Voor de ene zal het meeloperij zijn. Hij denkt dat "vet" goed klinkt omdat hij er aan gewend is. De ander is het er niet mee eens maar wordt gedwongen door zijn baas. Dan hebben ze soms nog een proefpanel met van-straat-geplukte mensen die moeten beoordelen welke versie van een CD het beste klinkt. Natuurlijk gaan ook deze direct voor de hardste (zie begin van bericht), omdat het volume niet gelijk getrokken is.

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Even nog wat mosterd na de uitstekende maaltijd van Slogra:

Natuurlijk zou je kunnen proberen te argumenteren dat 'men' in de winkel al gekozen heeft om een bepaalde plaat/cd te kopen, maar het fenomeen speelt al eerder: bij de airplay op de radio. Luid gemasterde opnames hebben, in vergelijking tot minder luid gemasterde opnames, meer impact op de radio, vallen daardoor dus op, en worden dus vaker gekocht.

Net als reclame altijd brick wall compressed wordt om maar vooral op te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:28:
Luid gemasterde opnames hebben, in vergelijking tot minder luid gemasterde opnames, meer impact op de radio, vallen daardoor dus op, en worden dus vaker gekocht.
Niet waar. Alles word keihard door een Optimod of andere signaalprakker gestuurd en een oud nummer zou zelfs wat meer impact kunnen maken (omdat de compressors bij het radiostation meer ademruimte krijgen om het nummer in elkaar te kneden ipv. al een enorm hard brok aan 'muziek' te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
Jarpse schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:52:
[...]

Mwa, die cd's zijn enigzins zacht (as in, ze kunnen nog wel wat harder harder *zonder* in de clip te raken). Verder klinkt het zoals het orgineel ook had moeten klinken..
Ja, dat is ook mijn ervaring. Ik heb een MFSL van Pink Floyd (DSOTM) en wat met name opvalt is dat ik de volumeknop serieus een stuk verder open moet draaien. Dat is wat mij betreft weer doorslaan naar de andere kant.

Zie ook: Abbadon in "Wat klinkt goed? CD kwaliteit"

Sowieso betreft dat een topic welke over hetzelfde gaat als hier.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

tip voor de geinteresseerden:
ik heb zojuist een aankondiging gehoord op radio twee.
Ze hebben oude beatles nummers geremasterd en die gaan ze vanmiddag laten horen (3 nummers).
Op de radio zeiden ze ook dat ze de compressie uit zouden zetten O+

http://www.radio2.nl/page...meur%20bij%20Schiffers.fm

Daar staat niet specifiek bij dat de compressie uit gaat, maar ik ben benieuwd. Misschien is die opgepoetste versie ook wel poep, maar gezien de presentator zelf al het uitzetten van de compressie noemde zal het misschien toch wel wat zijn! Ik hoop dus dat de compressie op zowel het bronmateriaal als op de studioapparatuur uit staat. Volgens de presentator had je echt het gevoel dat je er 'in' zou zitten. ofzo.

dus:
wat: Geremasterde Beatles nummers door Abbey Road Studios, compressie uit
waar: Radio 2, Schiffers.fm
wanneer: vandaag 28-08-2009, 14:00 - 17:00

ik ben benieuwd.

edit: net gehoord op schiffers.fm, de nummers komen ~ 15:30 langs, dan gaan ze idd de compressie van de zender uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door GemengdeDrop op 28-08-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
[b][message=32483597,noline]GemengdeDrop schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @
edit: net gehoord op schiffers.fm, de nummers komen ~ 15:30 langs, dan gaan ze idd de compressie van de zender uitzetten.
Leuk dat je erover begint, ik had het ook gehoord. Dacht alleen dat op de geremasterde versie juist de compressie aan was gezet. Wie weet hoe het zit? Juist het uur tussen 15 en 16 uur kan je op http://schiffersfm.omroep.nl/page/artikel/178600 namelijk momenteel niet terugluisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 18:10
Compressor van de FM transmissie kan echt niet uit ze kunnen hem rustiger zetten en zal de zender gewoon veel zachter klinken.
Als ze in stereo uitzenden moeten ze bij 15KHz al gaan brickwall clippen voor de pilot carier op 19KHz

Het uitzetten van de FM transmissie processor's zal resulteren in een mono signaal dat uit de FM exciter vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

OCTiMod schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:35:
Compressor van de FM transmissie kan echt niet uit ze kunnen hem rustiger zetten en zal de zender gewoon veel zachter klinken.
Als ze in stereo uitzenden moeten ze bij 15KHz al gaan brickwall clippen voor de pilot carier op 19KHz

Het uitzetten van de FM transmissie processor's zal resulteren in een mono signaal dat uit de FM exciter vandaan komt.
ik denk ook niet dat ze de technische radio zender compressie hebben uitgezet. Dat mag denk ik niet eens vanwege ethervervuiling enzo (stoor je andere zenders mee denk ik). Volgensmij passen ze op de mix tafel ook nog eens compressie toe.

Wel kon je duidelijk merken dat ze de compressie in de studio op de mix tafel uitzetten op een gegeven moment. Maar inderdaad, het "geremasterde" nummer leek inderdaad harder te klinken dan het niet geremasterde numer. Aan de andere kant: ik had inderdaad het idee dat er redelijk veel detail te horen was enzo. Nu zat ik niet in de ideale luisteromgeving, plus het placebo-effect veroorzaakt door het vooraf de hemel in prijzen door de radiopresentatoren zal er ook wel geweest zijn, maar toch.

Ik ben dus benieuwd of het echt klopte. D'r zal hoe dan ook ergens in de keten compressie hebben gezeten. Overigens was ook op de internet stream te horen dat de compressie uitging (en weer aan! auw! mijn oren wat hard!), dus dat was dat gedeelte wat op de studio mixer wordt gedaan. Blijft nog steeds de vraag of de originele bron ook een bult compressie had ja-dan-nee, maar dat heb ik dus niet erg goed kunnen beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
Wat je zegt, ze hebben gewoon alle overige processing aangepast zodat er minder ingegrepen hoeft te worden door de composite baseband processor.

FM radio kan heel goed klinken alleen dan zal je dB's moeten inleveren en dat hebben ze dus tijdelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
OCTiMod schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:43:
FM radio kan heel goed klinken alleen dan zal je dB's moeten inleveren en dat hebben ze dus tijdelijk gedaan.
En dat valt Radio 2 qua compressie nog mee. Het klinkt in ieder geval redelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
OCTiMod schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:43:
Je bedoelt signaal-ruis verhouding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

OCTiMod schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:35:

er kwam altijd al een mono singaal uit :+

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg/600px-RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg.png
Afbeeldingslocatie: http://www.vucastmedia.com/images/transmission_a.jpg

maar het staat een beetje los van de compressie imho dat gebeurt al voor de fm zender

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
Klopt ja ik had moeten zeggen ALLEEN mono...

als we toch gaan mierenneuken :D
dat plaatje "digital transmission, how it works" alles onder de 53KHz is gewoon analoog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge Someone
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 13:38
Slogra schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:53:
Ik vind het moeilijk om aan te geven wat er nu eigenlijk mis met het geluid van een te harde CD.
Afgezien van de al genoemde "clippression" komt het er vaak op neer dat de bas en drums bij de harde passages min of meer weggedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je van blues houdt:

Joe Bonamassa - You and Me
Keb Mo - Keep It Simple

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OCTiMod schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:57:
als we toch gaan mierenneuken :D
dat plaatje "digital transmission, how it works" alles onder de 53KHz is gewoon analoog :+
Klopt toch? Dit gebeuren is digitaal-over-FM als ik 't zo zie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
Klopt niet.
Wat je op dat plaatje ziet is de composite baseband van analoge fm radio, geen DAB

[mono] [pilot] [L][R] [rds][data]

Bij DAB sturen ze de mpeg met metadata door en heb je geen referentie tonen (pilot) nodig.
Pagina: 1 2 Laatste