Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista / XP] boot.ini aanmaken *

Pagina: 1
Acties:
  • 6.030 views sinds 30-01-2008

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 07:39
Kan er mij iemand helpen met het 'opstellen' van een boot.ini voor windows xp?
Ik had origineel vista op mijn pc maar heb een partitie aangemaakt om XP op te installeren (F:), vista staat dus op de C: partitie, dual boot dus.
Nu krijg ik bij het kiezen van windows XP in de bootloader het welbekende hal.dll error. Blijkt dat ik nergens een boot.ini staan heb.
Kan er mij ook iemand vertellen wat dit bestand exact moet komen? Ik dacht de root vd C: partitie (XP)?
Alvast bedankt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap niet helemaal wat je niet lukt. Wat heb je nu, hoe zien je partities er uit (C en F zijn enkel schijfletters) en wat mis je in de Windows Clients - FAQ resp. op Microsoft.com (zoals http://technet2.microsoft...d4af7781033.mspx?mfr=true)?

Hoe dan ook: CSA => WOS, ook pas ik je topictitel wat aan omdat 'boot.ini' zo weinig zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 22-03-2007 17:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• lowlow
Ok bedankt,
Ik denk dat de oplossing van mijn probleem een boot.ini toevoegen is aan de partitie waar XP opstaat... (ik kan ook mis zijn...)
Daarom dat ik graag een juist voorbeeld zou hebben hoe die boot.ini eruit moet zien.
Er zijn dus 2 OS'en geinstalleerd; Vista is dus (voor)geinstalleerd op de C: partitie
en XP op de F: partitie. Alvast bedankt

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

... een vraag die pas is te beanwoorden als je mijn vraag hebt beantwoord ;)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 28-03-2007 17:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Pas aan aan je eigen wensen. Vista hoeft daar niet bij te staan. Je krijgt als je je PC boot eerst de Vista loader, als je daar voor XP kiest krijg je zeg maar weer je 'oude bootmenu'. Overigens zijn er wel programma's om dual boot wat makkelijk in te stellen hoor, zie bv Vista Boot Pro

• lowlow
Ok, sorry,
Wat er niet lukt is mijn XP booten vanuit de vista bootloader (->hal.dll error)
Verder, die 'bcdedit' ziet er interessant uit maar ook wel redelijk ingewikkeld, en uit de windows FAQ en andere fora werd ik niet veel wijzer.
Ik heb nog een screenshot genomen van het schijfbeheer (1 schijf geinstalleerd). Alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: http://www.alding.be/schijven.jpg

• lowlow
Kan er mij niemand een boot.ini geven die aan mijn OS'en / systeem is aangepast?
Is er dus geen boot.ini die ervoor zorgt dat hij vista wel herkent maar gwn direct XP opstart, zonder XP bootscreen (overzicht), dus van de vista bootloader recht naar XP...?
@.Dani, het is net dat ik niet weet wat ik zou moeten aanpassen... Alvast bedankt

Verwijderd

lowlow schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:01:
Kan er mij niemand een boot.ini geven die aan mijn OS'en / systeem is aangepast?
Is er dus geen boot.ini die ervoor zorgt dat hij vista wel herkent maar gwn direct XP opstart, zonder XP bootscreen (overzicht), dus van de vista bootloader recht naar XP...?
@.Dani, het is net dat ik niet weet wat ik zou moeten aanpassen... Alvast bedankt
Het nummer van je partitie met XP erop, natuurlijk.

code:
1
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Mijn XP staat op de eerste partitie op mijn (1e) harde schijf. Waarschijnlijk is dit bij jou ook gewoon het geval, maar probeer anders ook gewoon 2 t/m hoeveel partities je hebt ;) Lijkt me niet al te moeilijk hoor :)

~EDIT;

Oke nog even je vorige posts gelezen. De boot.ini hoort bij XP, dus als je vanuit het Vista bootscreen XP selecteert zal je het bijbehorende menu krijgen (of dus GEEN menu als er maar 1 entry is in de boot.ini zoals bij die ik postte. Dus maak een boot.ini zoals ik postte en zet die in de root van je XP partitie. Een veel gebruikersvriendelijke manier om de Vista bootloader aan te passen dan bcdedit is Vista Boot Pro, probeer die maar eens.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2007 22:00 ]

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:12
vista gebruikt geen boot.ini meer.
Handigste is als je vista de boot laat fixen (met vista install cd tijdens setup) en dan van vista uit de boot volgorde aan passen.

Dit tooltje gebruiken werkt erg goed:
http://www.vistabootpro.org/

2 dagen geleden nog gebruikt.
Btw, dit had je met de 1e of 2e hit op google kunnen vinden met vista dual boot.

[ Voor 9% gewijzigd door sarcast op 31-03-2007 22:04 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Deadhawk
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 16:34
Ik gebruik zelf Easybcd
zeer klein programma en werkt erg natuurlijk.

kan ook gebruikt worden voor liefhebbers van linux en andere.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:16

Vae Victus

Awesome God

Kan je niet je Windows XP cd erin doen naar de reparatie modus gaan en dan fixboot fixmbr en bootcfg als commando's uitvoeren?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

En daarna weer die van Vista. Maar goed, zie de datum, van de twee-na-laatste reactie. Het topic is al een beetje oud ;)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.